• Ei tuloksia

Setän opetuksia sielu-tieteestä, ajattelewalle kansalle luettawaksi · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Setän opetuksia sielu-tieteestä, ajattelewalle kansalle luettawaksi · DIGI"

Copied!
19
0
0

Kokoteksti

(1)
(2)

Setan Opetuksia

Sielu Tieteessä,

ajattelemalle kansalle luettawaksi

kirjoittanut

A W. Murman.

1 Thess. 3: 21.

Helsingissä,

SuomalaisenKirjallisuuden-Seuran Kirjapainossa, !85<i.

V. Tikk«s«n lu«t»n»uksell«.

(3)

Mlkulause.

Kaikista

ihmisen

tiedoista ja

tutkimisista

on

Sielu-tiede

ei ainoastaan Minna uskon-oppia, waan

osaksi siihen

yhteenki

juoksee;

sillä

kumpikin opettaa

ihmisen itsiänsä

tuntemaan.

Uskon-oppi opettaa minkäkaltainen

ihminen

on

olossaan lu°

malata kohtaan; Sielu-tiede taas

osoittaa

minkäkaltainen

ihmi-

nen on

olentonsa

puolesta ja kuinka

ihmisen

elo hiljolleen

kieh-

keää wapaaksi waikuttawaisuudeksi, ja kristillinen

Sielu-tiede

ei wielä

tähänkään

Pysähdy, waan

ihmisen

omaa olentoa tutkien kokee

osoittaa sen

korkeata tarkoitusta

toiseen

elämään, ja muistuttaa että tämä nykyinen elämä on ainoastaan walmistus

toiseen

täydellisempään. Se on erittäinkin ollut tämän kiljaisen tar- koitus. Ei

sillä

ettei

se sama

ole jo

Jumalan sanassa

ilmoi-

tettu; waan

sen wuoksi

luin tietoon harjannut järki kaipaa selityksiä uiin hywin hengellisiin luin

luonnollisiinkin Jumalan käsi-aloihin. Paitsi sitä

että sielun, tämän

Jumalan

korkian

käsi-

alan, tutkiminen on ajatukselle

paras huwitus

ja harjoitus, on

Sielu-tieteessä

jokn hyöty uiillekkin, jotka eiwät epäillyksessä

hu- witustansa

löydä. Kuin tieto luonnon-opissa on

se

joka pa-

raiten ajatusta herättää,

niin

olemme antaneet

saman

Imun,

joka A.

Warelinksen

Luonnon-opissa' on Enolta neuwoja

saa-

nut, kuunnella myös Setan opetuksia,

toiwossa

ettei Eno eikä muut lukiat

siittä

pahastu,

marsinkin

kuiu Setää

Mankin

on

luonnon-tieto

kehoittnnnt

Sieln-tieteesen,

sieltä hakemaan

uen-

woa

wälttääksensä

yhtä ja toista loukkauskuviä, jotka niinkuin Gillas till tiyclning,

Vorgz Domkapilel den 13

Februari

1856.

W bcfallnlnz:

C»rl Zoy. Ekroos.

(4)

luftin sanoista usein

näkyy,

hämmentäwät

tietoa uskon

asioissa.

Näitä on nyt Setä kokenut

siihen

mukaanwcistata, kuin

hänen tietonsa asiasta

on wcckaunut. Kuitenkaan ei

hänellä

ole ollut

tilaa taipeeksi

lawioihin

selityksiin; waan jättää lyhykäiset pu-

heensa halullisille

lukioille,

kehoittaen heitä siinnä

ystäwällisiä

muistutuksia

Setalle antcnnaacm, jossa

hänen

selityksensä on puuttuwa.

Wihtissä Joulukuun

28 päiwänä 1855.

Sisältö.

l.

Sielun olennosta.

Tiedon tarpellisuus hengellisen

sielun-

elon »virkistymiselle. Eroitus

laswin-elon

jaoikean

sielun

elon

wälillä.

Sielu yhteisimmässä merkityksessään.

Eroitus hengen ja

sielun

merkityksessä .... Siro. 7—9.

11.

Luonnollisesta sielun

elosta. Sielun yleinen waiku- tus koko

ruumiissa.

Sielun ulkonainen

huomio

Wal-

keilla. Sielun

huomio hermoin liihoituksesta.

Sielun

waikutus

ulkonaiseen

maailmaan.

Luonnolliset himot

ja

halut. Luonnollisen

ja hengellisen elon yhdessä Vaikutta-

minen

Siw. 9-13.

111.

Hengellisestä sielun elosta.

Hengellisen

huomion kieh-

keämiuen wapauteensa

ruumiillisesta huomiosta tahi

aistista.

Hengelliset tunnot hywästä japahasta ja hengelliset

elä-

män

halut.

Kauneuden, totuuden ja oikeuden tunto.

Hengen wapaa waikuttawaisuus, tunnossa,

mielessä

ja ajatuk'

sessa.

Hengen waikutuswapauden

tottuminen wapaassa

tahdossa

. . .'. Siw. 13-20.

IV- Luonnollisen

ja hengellisen elon

keskenäinen waikutus toisiinsa.

Sielun turmion waikutus

ruumiissa.

Ruumiin

takasin

waikutus

sieluun.

Perisynti. Hengen orjuus ja keiuo wapautta uudestaan woittamaan . . . Siw. 20—23.

V.

Napautetusta

Hengen elosta. Hengen wetäyminen omaan

eloonsa

näyissä ja ilmestyksissä. Hengen woiton säilymi- nen ja hengen edistyminen

huolimatta ruumiillisen

elonmuu-

toksista. Sielun

kuolemattomuuden

todistuksien

laaja ulot-

tuwaisuus.

Järjellisen

sielun

elo ja tila

toisessa elä-

(5)

mässä.

Kauneuden totuuden ja oikeuden tunto tämän tilaan määrääjät.

Onnellisen

elämän ehdot, »vapaus puhtaaseu hengelliseen

waikuttamisecn

ja puhdistus

entisen

elämän wi-

oista.

Lunastuksen

tarpeellisuus ja

sen

ilmoitus kaikille

sieluille.

Hengellinen ruumis,

se

ainoa joka sopii hengen elolle. Hengellisyyden wiimeinen woitto nykyisen ruu-

miillisen

aineen ylitse. Järjen wapaus ja oikeus woi-

mainsa

mukaan

tiedossa edcskäsin

pyrkiä. Hengen woitto

fiittä

Siw. 24-^-32.

l. Sielun olennosta.

i

»Kummahan

on", arweli

lusu

kerran Setallensa,

«että sitten

tuin Eno on minulle luonnon

asioista

jutellut,

haluni

on

tietoou enemmän ja enemmän kiihtynyt, niin että alinomaa mieleeni johtuu milloin yhtä, milloin toista, joihin

haluaisin

sclwitvstä, ja oikeen mieltäni pahoittaa luin ei Enokaan enään ole hupaisia puheitansa jatkanut.

«>

Setä.

Se tulee sutta, että niin kuin ruumiskin

taiwitsce

rawintoa

sitä

myöden kuin

se

kaswaa, niin

halua

myös

sielu

aina

sitä

enemmän tietoa, kuta enemmän

sen

woimat wirkisty-

wät

sitä

wastaan ottamaan.

lusu.

No onko

sitten sielulla sama

hyötykin tiedosta,

kuin runmiilla ruuasta?

Setä. On epäilemättä. Sillä niinkuin ruoka menee

ruumiisen

ja antaa

sille

woimaa

ruumiillisiin

askarcihin, niin antaa tietokin

sielulle

kykyä hengelliseen wireyteen ja taas,

samoin

luinruuan puutteessaruumiskaan ei kaswa, maan la- maupi ja uääntyy, niin jääpi

sielukin

opin puutteessa yksinkertai-

seksi

ja heikoksi, ja aiwan kokonaan tiedon puutteessa ei

Pasisi sielun

omituinen elo wirkistymäänkään, wnan

ihminen

jäisi kaswun

»vertaiseksi.

lusu.

Ohhoh, ompahan

sentään

ihmisiä, jotka ciwät ole mitään tietoa

saaneet

ja yhtäkaikkipa

heillä

oneläwä

sielu.

Setä. On kyllä kaikilla

ihmisillä

eläwä sielu; mutta

niin pian luin

heillä

on näkö, knulo, tunto, j.n. e., niin tot- tapa

sielu

on jotaan tietön niiden kautta

saanut ulkonaisesta

maailmasta jo omankin elonsa »virkistymiseksi.

Ia

johan niillä eläimilläkin, joillaon silmät, korwat, tunto j.n. e.

ha-

lvaltaan jonkunlainen

sielun

elämä; waan latsoppas maan

(6)

jotka

tuonelassa

oliwat. Kuitenkin

kutsutaan ihmisen sielua

hengeksi, waikka

se

on

ruumiisenkin

yhdistettynä, kuin

sitä

wa»

paampaa

tahi

korkeampaa

sielun

eloa tarkoitetaan niinkuin

esim.

1

Thess.

5: 23 wälsyssä.

kaswua:

se

ei näe, ei kuule

eikä

tunne mitään ja ei

sillä

olet-

kaan muuta eloa kuin kaswin elo.

"

lusu.

Wain niin, että niitä on muitakin luotuja kuin ihminen, joilla

sielu

on.

Seta. Ei kyllä ole järjellistä

sielua

muilla kuin

ihmi-

sellä; maan eläimilläkin on waino, tunto,

halu

ja wieläpä jon-

kunlainen

mielikin, jotka

suinkaan

eiwät ole

ruumiillisia

»vai-

kutuksia, ja

eihän se

ruumiillinenkaan elämä ole ruumiin oma waikuttama.

Ihtä wähän taitaisi ihmisen

kuin eläimenkään ruumis juuri niin

laatuansa

myöden

sl Mos.

1: 21, 24,

25) kaswaa, ellei

Jumala olisi sille

antanut jonkun

sisällisen

woiman johdattajaksi. Ei maan kukkainenkaan

kaswaist

niin laa-

tuansa

myöden

s.l Mos.

1: 11, 12), ellei jo

siemenessä olisi

kukan aije

tahi se

elon woima, joka johdattaa

sen

taswamista

niinkuin kunkin omituinen laatu waatii.

lusu.

Enpä minä wielä oikeen käsittänyt, mitä te

sillä

»vapaammalla ja korkeammalla

sieluu

elolla tarkoitatte.

Setä.

Ehkä

en

wähillä sanoilla sitä

niin woine

selwit-

tää, että

sinä sen

jotenkaan hywästi ymmärtäisit, niin kuiten- kin että jälellcttään pääsisit, muistutan sinulle, että

esim.

eläi- men

sielun

eloa et juuri moi hengelliseksikutsua, loska ci

sillä

ole järkeä eikä jalompia

sielun

tuntoja, ja maitta muutamilla on kuitenkin

sielun

elo

sangen

korkea, niin ei

se

kuitenkaan woi yletä hengelliseksi

sielun eloksi

niin tuin

ihmisellä.

Nämät kum-

paisetkin elon laadut

sietäwät erinänsäkin

tulla katseltawaksi, ja sentähden, jos

sinua huwittaa tämmöiset

kanssapuheet, janäistä

asioista halaat

tarkempaa tietoa, niin alkakoon puheemme

lusu.

Kuin te, Setä, niin laajalle rupesitte

sielun

olentoa jakamaan,niin

hawaitsen

etten koskaan oletkaan oikeen

ymmärtänyt mitä

sielu

on, ja tuskin wielä nytkään ymmärrän.

11. Luonnollisesta Sielun-elosta.

Setä. Kyllä

se

on

warstn

mahdollinen;

sillä sitten

wasta

kuin

sen

elämää on tarkemmin katseltu,

saattaa

paremmin ym-

märtäakkin mikä

se

on. Kuitenkin woimme jo edeltä kättä

sa-

noa että

sielu

on kaiken elämän

sisällinen

perustus,

jonka

Jumala luomisessa

on

luotuihinsa

istuttonnt

sPs.

104:

29, 30),

tahi toisin

sanottu,

se

elon woima, jonka kautta luo- dut kaswawat ja lisäntywät ja

se

henki, jonka kautta ne elä- wät ja wnikuttawat.

In su.

Minä kyllä mielelläni

senlaista asioita

kuultelisin, jos Setä minulle tätä

huwitusta

joutaisi antamaan, ja pyy-

täisin ensiksikin

teitä

selwittämään missä

paikassa

sielu

on.

Setä. Ei-, poikani,

sille saata

paikkaa määrätä, joka on

henki.

Se elää ja waikuttaa koko rnnmiissa, niin pian kuin koko ruumiis on eläwä.

Ia

kuin weri juoksee koko ruumiin läpi ja antaa

kullcttin

jäsenelle

laswin-aineensa

ja

sillä

tcnvoin kas- mattaa ja ylöspitää koko ruumiin, niin onarwattawa että yhtä ylceseusä on

ruumiissa

elon woimakin

swertaa

5

Mos.

12:23).

Waan niin kuiu werenkulku on

ruumiilliselle

elolle tarpeellinen ja

sen

keskns on sydän, josta weri ilmalla

keuhkoissa

mirwoi-

tettuua tunkee

ruumiisen sitä

elähyttämään ja »virkistämään, niin sopisi

kuwcmkscllisesti

sydäntä

kutsua

elämäu lämpymän keskukseksi,

marsinkin

kuin

sielun

tunnotkin

nähdään

uiin

her-

kasti meren kuiluun waikuttawan. Pianpa punastuu

ihmisen

laswot

wihastakin

ja waalenewat mureesta, kateesta j. n. e.

lusu.

Minä muistelen

raamatussa tehtäwän eroituksen sielun

ja hengen wälillä; waan mikä

se

eroitus olisi,

se

on

jäänyt minulta

käsittämättä.

Setä. Henki, näetscn, on

itse

elämän jumi

slak.

2:

26); maan yhdistytscssänsa näkywäisen olennon eli ruumiin

kanssa kutsutaan sitä sieluksi sl Mos.

2: 7); waan jos

sielu

taas ajatellaan eiillään ruumiista,

kutsutaan sitä

hengeksi,

esim.

1

Piet.

3: 19

sanotaan lristulseu saarnanneen

hengille »van- keuksissa,

se

on, niille

kuolemassa

ruumiista eroitetuille sieluille,

(7)

niinkuin

esim.

peljästyneestä omasta tuunosta

lMis.k. l

7:11),

kiihtyy niin korkealle, että

se heimoihin

waikuttaa ikääs kuin

olisi

jotaan nähtämä, kuultawa eli tunnettawaa

sWiisaud.k.

17:

6),

ehkä

ci mitään ole. Samoin tapahtuu joskus että joku

muistellessa

wanhoja kipujaau jossakussa jäsenessä, yht'ättia on

siinnä

wielä kiwun tunteminaan, maikka

se kohta

jo konacin- kin poissa

olisi.

Se on myöskin

syy siihen

että

raamatussa sielua useimmasti

sydämmcksi

kutsutaan. Ia

taas

samoin

kuin sydäntä

saattaa luwaukscllisesti sauoa

elämän lämpymäu

keskukseksi

niin

saat»

taisi

aimojakin

sanoa

elämän walon

keskukseksi; sillä

silmistä, korwista ja muista aistimista, joiden kautta

sielu huomaa

ul-

konaisen

maailman, juoksee

hienot hermot

aimoihin, ja taas

sieltä toisia

hermoja jäseniin, joita

ihminen

liikuttaa

tahtonsa

mukaan.

lusu.

Mutta mikä

siihen

on syynä, ettei

sielu huomaa

aina wailutusta

semmoisena

knin

se

on, niinkuin

esim.

että

her-

mot omat kiihoituksissa; maan rupeaa

siittä

liimailemaan.

lusu.

Mitenkä te

sanoittakaan sielun huomaaman

ul-

konaisen

maailman,

sitä

wielä oikeen käsittänyt?

Setä. Niin että kaikki

walossa

näkymät kappaleet »vai- kuttamat

silmiiu

ja ilman särähdys

tahi

kaikcllainen ääni tör- miin, höyryt ja pölyt nenään,

nesteessä snlawat

aineet an-

tamat

snussa

mauu, ja koko ruumiillatutaan kylmyys, läm- min, ulkonaisten kappalten muoto, lujuus, paino j. n. e.

Semmoinen

ulkonaisen

maailman waikutus

aistimihin herättää hermoin

kautta

sielun huomaamaan

tätä waikntusta. Niin

esim.

nähdäksesi

tämän kirjan, pitää walon

ensiksi heittää siittä

kuwan

silmääsi.

Tämän kuwan waikutus

silmä-hermohon herättää

nyt

sielusi sitä huomaamaan.

Setä. Syy on

luullakseni

siinnä, että, niinkuin jo ennen olen sanonut,

sielu tarwitsee

jotaan tietoa

elonsa

pitecksi, ja kuin elo onkin wireydessä, niin on

sielu semmoisistakin

waiku-

tuksista, jotka ainoastaan

hermoissa

tuntumat,walmis tekemään

itsellensä kumauksia

ja tuntoja.

lusu.

Kuin niin lienee, niinkuin puheistanne armaan, että

hermoin kiihoituksesta tawalliset

unetkin tulemat, niin mik-

sikäs sitä

ei wnlweitlatin uuen-näyn lailla

näkisi?

Setä. Kyllähän malmeillakin näkisi, kuin

sisällinen

M-

hoitus heimoissa

taikka

sielussa olisi

suurempi kuin

se

ulkonai-

nen minkä

sielu

silmäin, korwain ja muiden aistimien kautta tuntee malmeilla ollessaan.

Nukkuessa sitä

wastaan wetäypi

lusu.

Mutta

näkeehän ihminen useiu

semmoistakin, jonka ci niin

ulkouaisen

maailman lailla waikuttawan

luulisi

luin nyt selititte,

esim.

näkyjä nnissa,

houriossa

ja

kukallesi

muutoinkin malmeilla.

sielu ulkonaisesta waikutulsesta

oman

elämänsä

pohjaan

eikä tunne mitään

ruumiillisia waikutuksia

muuten kuin

liiaksi kiihoitetuista heimoista.

Setä. Kyllä

se

on tosi,maan

se mahtanee

tapahtua 1)niin että kuiu

hermot

omat joko

heikkoudesta tahi

muista syistä

kiihottuneet

ja waikuttawat

scntähden sielun

ikääs kuiu

olisi

jo-

taau nähtäwää, tuultawaa cli tunnettawaa, niiu

sommittelee sielu eteensä

jotaan

entisistä hnomanksistansa

ja

tawallisesti siittä

laadusta, josta

sielu

rikkain on;

esim.

jos aiwot owat ylönjnomiscsta kiihoittunect, niin ei

suinkaan

siittä syntymät näytkään ole

suloisia

ilmestyksiä, ja taas jos jostakiu liikauai-

sesta

ajatuksesta taikka mielen liikunnosta

hermot

owat kiihty- neet, niin

se

waikuttaa

unissa seumukaisia

näkyjä, j.n. e. Toi-

sinaan

tapahtuu 2) että

itse sielun

tunto joistakuista syistä,

lusu.

Mutta kuinkasta oikiat ilmestykset ja

ennus-

tus-näyt tapahtumat; niitä ei

suiukaan

käy näiu

sclwittä-

minen? »

Setä.

Asia

näyttäisi

tässä

kyllä oleman likellä; wann koska

semmoiset

näyt kuulumat wapaampaan hengen eloon, niin sopii

se

edempänä

kukatiest

wieläparemminkinpuheesemme.

Nyt kuin olemme

katselleet

kuinka

sielu heimoin

kautta tuulee

ulkonaisia

waikutuksia, min

tarwitsee

toinenki pnoli

asia

tulla

katseltawaksi, uimtttäin: kuinka

sielu itse

waikuttaa

takaisin

ruumiilliseen maailmaan.

(8)

lusu.

Niin, enpä

sitä

huomainutkaan, waikka te äsken

sanoitte

hermojen juokseman jäseniinkin, joita

ihminen saattaa tahtonsa

mukaan liikutan. Mutta onpa niitä jäseniä, jotka liikkumat ilman tahtomattakin,

esim.

sydän ja

keuhkot

j.n. e.

Setä. On kyllä; maan eikös

se

ole

sielun

elämä, joka ruumiinkin kaswattaa, muotoilee

tumaksensa

ja

sen

ylöspitää,

ja kuin ruumiillinen elämä on

sielun ensimmäiselle

wirkistymi-

sellekkin

tarpeellinen, niin waikuttaa

se

jo äitin

kohdussa

en-

nen tiedon ja

tahdon heräämistä

ja

sentähden

waikuttaaruu-

miillisessa elossa

edeskin päin tiedosta ja

tahdosta huolimatta.

Toinen

asia

on jos wapaa liikuntoa

katsomme.

Aistin

tahi hermo-waikutukstcn

kautta

herää sielussa mielikuwituksta

jatun-

toja, ja

sen

mukaan tuin nämät omat

sielnn

elon ja olon laa- dulle sopimat eli ei, syntyy joko wainon laatuinen

himo

ja

halu

taikka,

toisessa

tapauksessa, waiiion laatuinen wiero- minen, jota torleimmallaan muuttuu

mihatsi tahi

pelwotst.

Mutta

himo taitaisi

yhtä

wähän

kuin wierominenkaan tydyttää sielua, ellei

häu saattaisi

waikuttaa

itselleen sitä

joka

halussa

makaa, ja taas pois työntää ja tyköänsä eroittaa

sitä

Vierot-

tua.

Tähän

nyt on liikunto

hermot

tarpeelliset joiden kautta

sielu saattaa tahtonsa

ilmoittaa

ruumiillisessa maailmassa.

Jos

et tätä wielä oikeen käsitä, niin

taitaisi

joku

esimerkki

selwitykseksi olla awulliuen.

lusu.

Kyllähän

esimerkki

aina walaisewampi

olisi.

Setä. Katsos, lusuni, jos

sinä

juomarin

silmäin edessä

miinaa liikuttelet, niin 1) syntyy

hänen mielessään himoittawia

lumia

seu

nautinnon suloisuudesta, ja jos

hän sitä sinulta

anoo,

niin on 2)

se sielnn tahdosta

knin

hänen kielensä

liikkuu, ja

sie-

lun käskyllä ojentuwat myös

hänen kätensä sitä

wastaan otta- maan. Sinä taas knin

huomaat hauen

himonsa, alat wieroa häntä, ja "jos

hän

rupeaa

sinulle

mäkinäisyyttä tekemään, niin

tarmitsct tahtosi

jälteen päästä

hänestä

erilleen; ja jos

se

nyt

tapahtuu kielen eli muiden jäsenienliikuttamalla, min on

se

kaikki

sielun

maikuttamaa. Tästä näet nyt että niinkuin

sielu saattaa

wastaan ottaa

ulkonaisia

waitutuksia,

niin saattaa se

myös

takaisin uloskin

pain waikuttaa. Niin on perustus

sielun

eloon pantu. Alkaen

ruumiillisesta

elosta ja

sen

tarpeista,

liehkeää sille

oma

elonsa

ja omat tarpeensa.

Ia

mitä ruumiil-

liseen

eloon kuuluu

sen

taidat, luullakseni, jo kyllin ymmärtää?

lusu.

Totta kaiketi

siihen

kuulu ne wainon

laatuiset himot

ja halut, jotka

ruumiilliseen

eloon ja

sen

ylöspitämiseen kuu- lumat.

Setä.

Aiwan oikeen; mutta

siihen

kuuluu wielä

se

luon-

nollisen sielun

walo

tahi

aisti, joka luoduille awaa

ulkonaisen

maailman, jossa

he sitten itsekukin

lahjainsa jälkeen, Wäinöl- länsä, tunnollansa, tajullansa,

mielellänsä

j. n. e.,

etsiwät

mikä

heidän elollensa

on mieluista ja

muka

hywää, ja kokemat kart- taa mikä

heistä

on «teroittamaa ja

siis

Mielestään pahaa.

lusu.

No

siittä mieluisen etsimisestä

ja pahan karttami-

sesta se

taitaa toiwo ja pelkokin tulla?

Setä. Niin tekeekin.

Ia samoin

itään

murhe

ja ilokin j. n. e. Wielä

olisi

myöskin paljonmuuta jota

saattaisi

luon-

nollisen sielun-elon

puolelta katsella, waan eiwat ole aiwanniin

suuresta

painosta ettei jota-kuta woi ylikin käydä jatoiseksi,kuin koko meidän

elämässämme

täällä maan päällä on luonnollinen ja hengellinen

sielun-elo

niin

eroittamattomasti

toisissansa, ettei niitä täy erillään waan kokonaisna ja yhdessä katseleminen, niin, ennen luin

siihen

rupiamme, on tarpeellinen puhella myöskin

111. Hengellisestä Sielun-elosta.

Setä.

Ensimmäinen

alku hengelliseen

sielun-eloon

on jo

pantu

luonnollisessa elossa.

Se waikutus jonka

sielu heimoin

kautta tuntee

ulkonaisesta

maailmasta ei jää paljaaksi aistiksi, maan

selkenee

tiedoksi; niin että jos minä jotakin huomaan, niin tiedän myöskin mitä minä huomaan; ja tämä on jo toto askele

sielun

hengelliseen wapauteen.

lusu.

Empä minä oikeen

saanut selwää

koto asiasta,

ja

sitä wähemmin

wielä

käsitin

mikä

wapaus siinnä olisi.

(9)

15

Setä.

Jos sinä

näytät jotaan, maikka

kuinka

kummal- listajotaankapinetta, wasta syntyneelle lapselle, niin jokoon

se siittä

älyää?

lusu.

Tuskinpa.

Setä. Mutta, kuin walo

heittää siittä

kuwan

hänen sil-

määnsä, niin

hän

näkee

sen kuitenkin; waan hän tarwitsee

pi.

temmän ajan ennen kuin

sielu

alkaa niiu wahwistua, etä

hän

tietää mitä

hän näkee.

Kuinka paljas näkeminen,

luuleminen

j. n. e. hiljalleen ja

»vähitellen selkenee

tiedoksi, näkee

Mä-

kin, että kuiu lapset, waikka jo owat puhumaankin

wähin

ru-

menneet,

näkemät

oman

kuwansa kuwastin-lasissa,

niin luule- wat

sen lasin sisällä toisen ihmisen

olcwan,

sentähdcn

kuin

kuwa

silmään sieltä kohtasi. Samoin

ikään erehtyy

se

monasti

kuulossa, kuiu

toimilla

on suurempi malta kuin ajatuksella.

Insn. Olisi soma

kuin muistasi, miten

sitä

lasna olles-

saan

ajatteli.

Miksikään sitä

ei kukaan muista?

Setä. Scutähden

kuin kaikki mitä

silloin

näkee ja kuu- lee ei selkene,

siinnä

wielä

heikossa

sielussa,

selwäfsi

tiedoksi,

waan mene kuiu marjo

ohitse. Waan sitten

kuiu

sielu

on

wah«

wistunut, niin

se saattaa

tallellakin pitää huomaamisensa, ja

muistissa

»vieläkin

uudestaan katsella sitä

joka ei enään ole

silmäin edessä.

Mitäs luulet, eikös tämä

osota

jo

suurta

»va-

pautta

luonnollisen

elon

ehdoista?

lusu. Osoittaa

kyllä;

sillä luonnollisessa sielun-elossa

ei

näe muuta, eikä enempää, kuin on

silmäin edessä.

Setä. Samalla tawalla tuntee myös

sielu luonnollisessa elossaan ainoastaan sen

hywäksi ja

suloiseksi

taikka pahaksi ja wierottawaksi, mikä

rmuniillisecu

eloon koskee; mutta hengelli-

sessä elossaan

löytää

sieln

muutakin

suloista

ja muutakin mic- rottawaa kuin

sen

mikä

ruumiillisissa hermoissa

hywältä taikka

pahalta tuntnu. Että

sinä

näet

toisen

kukan

kauniimmaksi

kuin

toisen, ei tule

suinkaan

siittä, että

toisen

kukan

kuwa tuntuisi suloisemmalta silmä-terääsi

knin

toisenkaan. Ia

taas, että

sinä kuullessasi

puhuttawau

kristillisistä

awuista ja

suurista

rakkau-

den töistä, tunnet

suloisemman liikutuksen

sielussasi,

kuin

jos

sinulle hirwiöitä

tapauksia kerrottaisiin, ei myöskään tule Mä, että toinen kertomus

tuntuisi

kummemmalta

korwaasi

kuin

toinenkaan. Waan kaikki tämä osoittaa, että

sielulla

on wa»

paus

waikuttaa ja elää laajempa eloa tuin

sen

mikä ruumiil»

liselle

perustukselle sopisi.

lusu.

Mutta mistään syystä

se sielu

ainakin pitääyhtä

«siata

kauuiimpana kuin toista, maikka

sen

waikutus ruumiilli-

selle

elolle ci

saata

olla hywä eikä paha?

Setä. Samalla tawalla kuin

luonnollisessa elossa se

on

hywää ja

mieluisinta

mikä tydyttää

luonnolliset himot

ja

ha»

lut ja edesauttaa ruumiin eloa; pahaa taas

se,

joka on kaik- kea tätä wastacin; niin on myöskin hengellisessä

siclnn-elossa

se

hywää, joka tydyttää hengen

halua

1)

rauhalliseen

ja

iloiseen

eloon, (suloiseen hengelliseennautiutoon),2)hengelli-

sen

omaisuuden, tiedon perään, 3)kuuniaan ja

mavau-

teen, —pahaa

sitä

wastaan

se

joka

häntä tässä

pyrkimisessä estää. Että

näissä haluissa

onhengen

totisen

elämän tarkoitusil- moitettu,

nähdään siittä

että jos nämät

halut maahan

tallataan

ruumiillisiksi

himoiksi, niinkuinhekumaksi,

ahneudeksi

ja ylpeydeksi, niin lewottomuus ja tytymättömyys alkaa kuluttaa

sielun

»voi- mia;

sillä

ennenkuin

henki tahtoo

oikiasta

tarkoituksestansa

luo-

pua,korottaa

se

monastikin

äänensä

tätä turmiota wastaan. Tämä ääni jatämä lewottomuuson

se,

jota

omaksi-tunnoksikutsutaan.

lusu.

Enpä minä wielä

siittä

selityksestä ymmärrä, mi- ten

sielu

niiden korkeain hengellisten

halliinsa

johdolla pitäisi yhtä

maassa

kaswawaa kukkaa kauniimpana kuin toista.

Setä. Se hywä, jossa ne korkeat hengelliset

halut ha-

kcwat

itselleen

tydytystä, on puhdaskanneus, »vilpitön totuus ja oikeus, ja näiden mukaan

katselee sielu

myös kaikkia mitä

maailmassa

löytyypi.

Jos

nyt

sielu

näkee jonkun

kauniiksi

eli

rumaksi,

todeksi

eli »valeeksi,

oikiaksi

eli »vääräksi, ja eikä kui- tenkaan

itsekkään

tiedä syytä

sanoa miksi hän

näin

sen asian

näkee,

kutsutaan häntä silloin

tunnoksi; waan jos

hän

myös- kin tietää syyt,

»niksi hän

niin eli niin jostakin

asiasta

päät-

tää,

kutsutaan häntä

ymmärrykseksi.

(10)

16

lusu. Sanotaanhan

niitä löytymän ihmisiä, jotka luin

«nsi

leuan

toisen ihmisen

näkemät,

heti sanowat

onlo

se

hy-

wän eli pahan suuntainen, ymmärrykselläkö wai tunnolla ne

semmoista

tietämät?

Setä.

Jos

ei

heillä

ole mitään ulkonaista tuntomerkkiä, josta

he

luonnon laadun päättämät oleman

sen tahi

senlaisen, eiwätkä myös ole mitään kuulleet

hänen

käytöksestään, niin

se

ei ole muu kuin tunto, joka

silloin

on

sen sanonut.

Mutta

luinla tunto niinkuin ymmärryskin

saattamat

monasti erehtyä, tulemme edempänä ymmärtämään. Nyt

saattaisimme

jo, naine

puheine,

katsella

toistakin puolta hengellisestä

sielun

elosta.

Kaksihcm siwua luonnollisessakin sielun elossa

oli, wai

kuinkas lusu?

lusu.

Niin; että

sielu tunsi »vaikutukset

ja

saatti

taas wailuttaa.

Setä. No niin on hengellisessäkin

sielun elossa.

Ei

henki siihen

tydy että

se

tuntee ainoastaan mikä on kaunista,

totta ja oikeata;

se tahtoo

myös

itse niissä

elää ja wailut- taa, niin kauan kuin

hän

oikialla

suunnallaan

on.

Sentähden

näkyy

hänen

waikuttawa

ilmoituksensa ensiksikin mielessä.

Mie-

sessä tallehtii sielu entisiä huomauksiansa. Mielessä

syntyy ne

lnwat, joiden lautta

sielu asian käsittää

paremmin luin pal-

jaasta ajatuksesta; niin

esim.

jos raamatusta luet minkäkal-

taisen

templin Salomo teetti lerusalmiin, niin mieli tumaa

sen lullissasi sielusi silmiin. Mielessä

syntyy myös laamat

kaikkiin

sielun

teoksiin, joissa

sielu

jo edeltä kättä ikääs kuin

katselee

työtänsä;

esim.

jos joku maalari aiko

tehdä

jonkun

uuden

erikummaisemmau

luwan, niin

hän ensiksi

miettii jomie-

lessään walmiiksi sen; sadut

jarunot eiwät ole muita

luin sa-

noissa

maalattuja

mielikuwauksia.

Mieli

käsittä wertaukset

ja

rakastaa

wertaulsia.

Mieli

merkitsee

myös

ihmisen

ajatukset

ja tunnot sanoilla,

se

on, mielestä wuotaa

se

kallis puheen

lahjakin joka ainoastaan

ihmiselle

on annettu.

lusu.

Sanotaanpahan eläimelläkin mieli oleman, maan ei

se sentähden osaa

puhua.

Setä. Kyllähän muutamilla täydellisimmillä eläimillä on mielen haamuakin,

sen

näkee hywinkyllä

heidän elämässään.

Kuinka

miclewästi

eiwätkö arwaa

useinki

täyttää kaikkia keinoja, kuin

he esim. saalistansa

perästä ajowat. Muutamattajuamat

ihmisen

puheestakin; waan tuntojausa ja

miclcusä

johteita ei kykene eläin puheessa ilmoittamaan, jos

se

maikka

osaisi ihmi-

sen

sanojakin matkia.

In su.

No mitä

sitten

muuta puhecsen tarwitsee, kuin että tajnaa

ihmisen

puheesta ja että kieli myös kääntyy

sa-

noihin?

Setä.

Ajatusta, joka on

se

toinen

sielun

oman wa-

paan

vaikutuksen

muoto.

Ilman

ajatusta ci täydellisesti ym- märrä puhetta ja wielä

wäbemmin itse

puhua

saattaa.

Se joka

esimerkiksi saattaisi sanoa:

„lumala on ijaukaittincn", niin pi-

täisi hänen ensiksi

ymmärtää mitä

sanoilla

„lumala" ja »ijan-

kaittincn"

tarkoitetaan, ja

sitte katsoa

wielä kuinka ne

sanat

yhteen sopii;

sillä

kuin sopimattomia sanoja yhteen panee, niin ci niistä tule puhetta. Ajatuksen korkein muoto on järki;

sen

kautta

keksii sielu

tietyn

asian

johdolla

tietämättömiäkin

asioita;

senkautta

tutkii

hän

näkywäistcn kappalten johdolla nä- kymättömiä,

esim.

jos

sinä

järjellä

tahtoisit keksiä sen

että

Ju-

mala on wiisas, niin

siinä olisi

ajatuksen juoksu tämmöinen:

1)Kaikki kuin on

roiisasti

tehty,

sillä

on

wiisas

teliä.

2) Maailma on

»viisaasti

tehty,

sentähden

on

sen

teliäkin

wiisas.

3) Mutta

Jumala

on

sen

tckiä, josta

4)

seuraa

että

Jumala

on

wiisas.

(Wertaa Roni. 1: 20.) Nyt olet nähnyt, kuinka

sielun

hengellinen wapaus ilmoittaa

itsensä

aina

korkeammassa

ja

korkeammassa muodossa.

Sielun

huomio

ja tunto

ticst siinnäkin

croittaa hywän ja pahan,

missä siitä eroitukscsta

ei ruumiillinen

hnomio

ja tnnto mitään tie-

täisi. Mielessä tallchti sielu entiset luonnolliset huomauksensa

ja synnytti muitakin

kumauksia

kuin minkä

hän

aistimilla ul-

konaisesta

maailmasta on tullut tuntemaan. Ajatus

keksi itsel-

leen laajempaatietoa,

entisen

tiedon awulla,

siinnäkin

johon ei

2

(11)

enään ruumiillinen

huoinio uletu.

Sen näkee

siis

hywästi että

sitä

wasten ainoastaan on

sielun ruumiissa

asuminen tar-

peellinen, että

se sen

kautta

saa »vaikutukseensa

alku-ainetta,eikä sentähdcn, että

sielun

eloon aina ruumiin aistimet ja jäsenet

olisiwat

tarpeelliset;

sillä

kerran jotaan tietoa koottuansa, on

hänellä siinnä

niin paljon elämän pidettä, että

hänellä

on wa-

paus

itseväällensäkin

»vaikuttaa.

lusu.

Mutta eipähän

sielullakaan

ole sentään täydellistä

»vapautta itsessänsä, yhdet tunnot tulcwat

toiset

menewät, mie- leen johtuu milloin yhtä milloin toista, ajatus kääntyy milloin

sinne

milloin tänne,

ilman

että kaikkia tätä aina

itse

kykeneisi määräämään.

Setä. Kuinkas

se

oli? eikös

luonnollisessakin sielun elossa

ollut liittuwaisuus, joka ei ollut oman

tahdon

määräämä, niinkuin sydämmen ja

leuhkoin

j.n. e.? Niin on myöskin

hen-

gellisessä

sielun elossa

alinomainen liikkuwaisnus, joka kuuluu

sen

elämään, eikä

sentähden

koskaan lakkaa, »vaikka ci

se

aina ole yhtä tuntuma. Mutta taas

samoin

kuin luonnolli-

sessa

elämässä oli »vapaampikin liikunto, niin on hengellisel- lakin elämällä oma-waltainen

liikuntonsa »vapaassa tahdossa.

lusu.

Eikös

se siinnä

jo näy wapaa

tahto

kuin minä

esim.

käteni

saatan

ojentaa mieleni mukaan?

Setä. Kyllä

seki

on»vapaata tahtoa; waan me puhumme uyt

sisällisestä

»vapaasta tahdosta, eikä liikunnon »vapaudesta.

Esim.

luin

sinä

jotaan

asiaa

olet miettinyt, niin kpsyt

sinä

it-

selläsi: »teenkö

minä

sen

niin eli niin, taikka teenkö

sitä

ollen- kaan?" Se kuin

sinä

nyt päätät on

»vapaassa tahdossasi.

Tästä näet että ennen knin

sinä

teettää» sitä, uiin on wapaa

tahto

jo

sisällisesti

tehnyt työnsä (wcrtaa

Math.

5: 28). Sa- moin ikään jos

sinussa herää

jotkut

himot

ja halut, jotka

sinä

tiedät oleman pahat ja »vahingolliset, niin päätät

sinä

ne tu-

kahuttaa.

Se päätös on nyt wapaan

tahdon

ilmoitus

sielus-

sasi; waan kuinka

sinä

tämän päätöksen kykenet täyttämään, tulee

siihen

kuinka

sinun

wapantesiontäydellinen ja »voimallinen.

Ia

kuta täydellisempi on

sinun

wapantesi,

sitä

likempänä olet

sinä sitä

tarkoitusta johon

henki

pyrkii;

sillä

hengen totinen elämä onkin juuri »vapaudessa.

lusu. Mitenkä woittaisi ihminen itselleen sen

täydellisen

»vapauden?

Setä. Niin että ihminen,

sitä

myöden kuin wapaus

sie- lussa

kichkeää, »varoo

sitä

kuin

heikkoa

kukkaista; waroo ettei

hän sitä tahallaan

»äärin käytä ja

maallisiin

tallaa ja

etsii sentähden selkeää

tietoa totuudesta ja oikeudesta, että

hänellä olisi

johdatusta»vapaudenoikeen käyttämiseen; waroo

tuntoansa saastaisuudesta

ettei

se

totuuden tietoa

hämmentäisi

ja niin hengen »vapaata

tahtoaki

eksyttäisi. Sillä kuin tahto kerran ek- symään pääsee, katoaa

siltä

»voima

takasin

palaamaan oikialle

tielle ja »viimein

halukin.

lusu.

Mitenkäpä

sen

kaikki

ihminen

woipi tehdä, ellci

Jumala

»voimaa anna?

Setä.

Etkös tiedä, lusuni, että

sekin

joka

hedelmä-

puuta

hoitaa

ahkeruudella, ci

suinkaan

tee

sitä sillä

että

hän itse

luulee

siihen saamansa

hedelmät; »vaan

sentähden

että

hän

tietää, että jos

hän

puun hoitaa, uiin

Herra hänelle

parem-

man kaswnn antaa.

In sn.

Mutta mitenkä

se

laypi laatuuu, että

ihmisen

wa- pautecu pyrkiessään pitää jo »varoa ettei

hän sitä

määrinkäytä?

Millä »vapaudella

sitä

»varotaan, kuin

se

wasta on

etsimisessä?

Setä. Wapaus ci kichkeä

sielussa

yhdelläkerralla, waan

»vähitellen;

sentähden

koe käyttää jo litä oikeen, mitä

sinulla

on (Math. 25: 20—29). ja muista

se,

että jos kukka turmel- tuu, niin on

hedelmäkin hukassa.

lusu.

No mitä

siihen

on syynä, että kuin

tahto

kerran eksymään pääsee, katoaa

siltä

»voima

takasin

palaamaanja »vii-

mein

halukin?

Setä.

Ensiksikin

ft>, että .'uin

tahto

on eksyksissä, eksyttää

se

myös tunnen ja tiedon pois oikiasta. Ek- synyt tunto ja tieto on taas kclwoton

tahdolle

oikiata tietä neuwomaan

Math.

15: 14), ja niin lcwence turmio

sielussa.

Toiseksi saastuttaa sielun

turmio ruumiin, ja läm»

(12)

taas waikuttaa

takasin sieluun

ja tekee

sen lihan

or-

jaksi sNom. 7: 23). Tämä johdattaa meitä

sentähden

tuu-

mailemaan

IV. Luonnollisen ja hengellisen elon keskenäisestä Vaikutuksesta toisiinsa.

lusu.

Waikka minä, paitsi mitä

wiimeksi

sanoitte, jo en-

nestäänkin tiedän että

sielun

turmio on alku

syy

ruumiilli-

seen

heikkouteemme, niin tuntuu

asia

kuitenkin ymmärrykselle pimiältä.

Setä.

Älä luule, lusuni, että minä tydyttäwiä selityk-

siä kaikkeen ruumiilliseen

pahaan

sinulle saattaisin

antaa;

sillä

»uin kauas ei ole wielä nykyinen

ihmisen

tietokaan kerjennyt.

Kuitenkin

saatan sinulle

muistuttaa,

kuinka esim.

kowa

»ihas-

tuminen waikuttaa weren kulkuun, keuhkoihin,

sappecn

ja mak-

saan,

ja niin matkaan

saattaa

tauteja. Kuinka wiha,tämä kau-

hia sielun

myrkky, pian muuttun

ruumiilliseksikin

myrkyksi,

näh-

dään

siitäki

kuin imewä lapsi

saattaa sairastua tahi

paikalla-

kin kuolla

«ihastuneen

maidosta. Kateus tunkee weren

sisäl- lisiin

ostin, turmelee

maksan

ja

keuhkot

j. n. e. ja niin kulut-

s

taa

ruumiilliset

woimat. Samoin ikään waikuttawat myös muutkin

sielun

hämmennykset yhden

tahi toisen

hämmennyksen

ruumiillisessa

elossa,

esim.

tyhjän uskominen, noitia pelkäämi-

nen j.n. e. Mutta ei

siinä

kyllä ole, että

sielun

turmio myr-

kyttää ruumiin; waan, niinkuin jo äsken sanoin, waikuttaa ta-

kasin sielnnn

ja niin tekee wielä

sen ulkonaisen

turmion

suurem-

maksi.

Niin

esim.

sydän taudit tekewät luonnon pikaisemmaksi wihaan,

maksan

ja pernan

sairaudet

tnottawat taipumuksen it-

siään

menettämään. Wäkcwistä juomista

kiihottuneet

aiwot

saattawat

hämmennyksen

sielun

hengellisessä

elossa

ja tnot-

tawat monta pahennusta, niinkuin alinomaa

nähdään

ja

kuullaan.

lusu.

Mutta ei

suinkaan se

aina tapahdu, että neki wasta mainitnt

ruumiillilliset

wiat ja taudit

lisääwät sielun

turmiota, koska ei

wäkewien

juomien

nautintokaan

laikisti pahennusta tuota.

Setä. Se tulee

siihen

kuinka kowaa laatua

sairaus

on, ja kuinka

sielun

woimat jaksamat wastaan

seisoa sen

waikutusta,

sillä heitto-woimaiseen sieluun

koskee

wähäkin

waikutus. Kui- tenkaan en luule, ettei ruumiillinen

sairaus

yhdellä eli

toisella

lailla

waikuttaisi sielun

eloon;

sillä sielu

ja ruumis owat niin

likeisesti

yhdistetyt että

he tässä elämässä

aina

muutoinki

toi-

siinsa

waikuttawat.

Sentähden sen

mitä

sanoit:

että roäkewien nautinto ci muka laikisti pahennusta tuottaisi,näyttää minusta tyhjältä;

sillä

jos ei juopunut tee muille pahaa, niin

hänen

omat ajatuswoimansa kuitenkin

heikontuwat

ja

tahdon

wapaus

menettää

woimansa.

lusu.

Kuinka te sanoitte, että

sielu

ja ruumis wielä muutoinkin

toisiinsa

waikuttaa; en tawannut wielä oikeen

ajatustanne?

Setä.

Niinkuin minä jo

sielun

olennosta puhuessani tarkoittaen mainitsin, että

sielu

on

se

woima, joka perustaa

luonnollisenkin

elämän ja johdattaa ruumiin

kaswamisen sen

mukaan kuin

hän itse

wahwistuu, niin on myös

selwä

asia,

että minkälainen sielu, taikka tämä kaswamista joh- dattama woima ou,

senkaltainen

tulee ruumis.

Ia

siinnäpä onki

syy

siihen,

miksi häiriö sielussa

tekee myös

sekaan- nuksen ruumiillisessa

elossa; tästä

seura

myös, että kuin tämä

ruumiillisen

elon hämmennys pääsee

semmoiseksi

juurtumaanruu-

miissa, niin ei päse

sielunkaan häiriö

niin pian jälleen

tasau-

maan, jonka tähden, niin luin kukin tietää, opitut tawat owat

»vaikeat pois

heittää. Sentähden

tuleekin, niiu pian kuin

nusi

elämä

sielussa

herää, myös riita

lihan

ja hengen wälillä;

toinen lali

»vallitsee

tahdossa, toinen ruumiissa, josta Apostoli

Paawalikin

walittaa Nom. 7: 23, 24.

lusu.

Perisynnistähän

se

tulee, josta

Paawali

walittaa.

Setä. No eikös perisynti pääse

sitte

juurtumaan meidän ruumiisemme, kuin me syntisen äitin

kohdussa elämämme

ulo-

tamme?

Eikö ole tietty kuinka

äitin

ilot, murheet,

mielen. U-

(13)

kunnot

waikuttawat

lapseen, ja arwattawasti

äitin

wiatkin teke- mät

saman?

Eräs

ranskalainen

oppinut,

Tohtori Descuret,

joka on paljon tutkinut ja kirjoittanut

sielun

turmiosta jahimoista,

sanoo

lasten

usein

perimän imcttäjäinsäkin tawat ja mielen laadun;

saatikka sitten

»vanhempain, jotka likempänä owat

hänen luontoansa.

lusu.

Mutta jos perisynti niin on

ruumiillisessakin

muo-

dossa ihmiseen

juurtunut,

mitenkäs siitä kasteessa

moipi pelas-

tetuksi

tulla?

Setä. Että

se

pelastus synnistä, joka uskon

kautta

kas-

teessa

tapahtuu, on synnin

anteeksi

antamisessa, eikä

sen

koko-

naan pois juurittamisessa,

nähdään

ilman minun selityksittäni- kin jokapäiwäisestä elämästä, jossa ei wielä Aatamista synty-

nyttä synnitöntä ole tawattu.

lusu.

No eikös

se

perisynti

sitten

olettaa»

itsessään sie>

lussa asuwa?

Setä. On arwattawasti;

sillä mitenkäs se sitten

ruumii-

sen olisi ruumiillisen

perustuksen saanut, luin ei hengellistä turmiota

ensiksi

olisi, josta

se ruumiisen

on

merkkinsä

painanut?

Ilman sitä nähdään sielun torkeimmissakin omaisuuksissa

wikoja,

joille ei

saata

merkkiä kaikisti

hakea ruumiissa.

Niin

esim.

t"htoo

järki

usein

päättää yksiötänsä, mikä on totta ja mikä määrää, ja erehtyy myös

usein sentähden

että

se emusi

tunnosta ja ylöukatsoi

sen waatimukset;

niin päättää taas tunto

toiselta

puolen yksiötänsä, ylönkatsoen järjen, ja erehtyy myös, kuin ei

se

tiedä syytä

miksi se

niin on.

Tahto

käyttää myös

usein

wapautcnsa

ilkiwaltaisuudckfi,

eikä ota tuntoa ja järkeä johdat- tajalleen, taikka ottaa waan toisen, joka yksistään, niinkuin jo sanoimme, joutuu pikemmin eksykfiin.

Semmoinen

keskinäinen riita

sielun

oinain

waikutusten

wälillä

heikontaa sen

woimat,

niin että

luonnollinen

elämä

saa

mallan jaturmelee

sielun si- sälliset

elämän

halutkin.

Niin muuttuu

sielun

halu

rauhalli-

seen

ja

iloiseen

eloon

lihallisen heetuman

ja buwituste»

hi»

moksi,

halu

hengellisen

omaisuuden

ja tiedon perään

liikanaiseksi ahneudeksi

ja joutawakstitaruudeksi,

halu

kunniaan

ja »vapauteen,

mailmallisen

kunnian ja mallan pyynnöksi.

Näistä

itää nyt kaikki

se kauhia

synnin paljous, jolta maailma on

rasitettu. Ia

tuin

henki

näin eroaa tarkoituksestansa, min eroaa

hän

myös kaiken

elämänsä lähteestä.

Sielun »vapauden woima

heikontuu

niin että, kuin

himot

päälle tulemat, ci ole

woimaa wastaan

seisoa.

lusu.

Sen minä

osaksi

tunnen

itsestänikin:

joka päiwä minäki aiwon uutta elämää rumeta elämään, waan en kuiten- kaan

saa

aijettani toteumaan.

Setä. Ia

kuitenkin on keino, joten

sen

toteutumaan

saat.

Syy

entisessä kokeessasi

on

se,

ettäterweyttä

haet

omasta synti-

sairaasta

sielustasi; maikka

sinun henkesi tarwitsisi

kokonaan uudistettaa

samalta

elähyttäwältä hengeltä, Jumalalta, jokaen-

simmäisenki

elon

säkeneen ihmiseen

istutti. Se ainoa ncuwo, jonka

sielu-tieteestä siihen

löydämme, on, ettärupeat sydämmesi

ja

mielesi

hengellisiinkiinnittämään;

sillä

ainatapahtuu että mi-

hin ihminen sielunsa

kiinnittää,

senkaltaisen

muodon

saa sielun

elämä ja halut, kuin paraiten sopii siihen, johon

sielu

on kiinnitetty.

Sentähden

jos

maallisissa

an-

nat mieles maata, et moi

tahtosi

mukaan himojasilaan wallita,

sillä luonnollisessa elämässä

ei

pysy

hengen wapauö tarpeelli-

sessa woimassaan.

Kiinnitätkö

sitä

wastaan

sielusi

kaiken

hen-

gellisen elämän täydellsimpään ja pyhimpään estkuwaan, Kris- tukseen, niin

henkesi

wirkistyy;

se

tuntee lähestyneensä

elämänsä

ja wapantensa totista alkulähdettä, johon

hänen sisällinen

pyrkimisensä onkin aina ollut, maikka

se

alati on tullut synniltä

tukahutetuksi.

Nyt on »vapauden woima uudestansa »voitettu,

sillä

rakkauden kautta

asuu Jumala sielussa

ja

sielu

Jumalassa;

maan

henki

on kuitenki wielä kamppaukscssa pahaa ja syntiä

»vastaan niin kauan kunne

se

tästä

luonnollisesta

ruumiistama-

pautctaan. Minä armaan että

tekisi mielesi

kunlla jotaan

sii-

täkin elämästä, joka alkaa tuolla puolen hautaa, ja sentähden, maikka on waikea tulemista

tehdä

päätöksiä, kerron

häntä sen-

kään minkä ajatus edellä puhuttuin

asiain

ja

Jumalan

johdolla »vaatii päättämään.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Oletetaan, että kommutaattori [a, b] kommutoi alkion a kanssa.. Oletetaan, että [a, b] kommutoi alkioiden a ja

Olkoon G äärellinen ryhmä, jolla on vain yksi maksimaalinen aliryhmä.. Osoita, että G on syklinen ja sen kertaluku on jonkin

[r]

Alla olevat taulukot määrittelevät joukon

Taulukosta nähdään, että neutraalialkio on 0, kukin alkio on itsensä vasta-alkio ja + on vaihdannainen, sillä las- kutaulukko on symmetrinen diagonaalin suhteen.. Oletuksen

Onko se kokonaisalue?.

Onko tekijärengas kokonaisalue tai kunta?. Onko ideaali

Tämän harjoituksen tehtävät 16 palautetaan kirjallisesti torstaina 5.2.2004.. Loput