• Ei tuloksia

SUOMALAINEN DESIGNKOULUTUS MURROSVAIHEESSA

Juhani Pallasmaa *

1. TAUSTAA UUDISTUS VAATI M UK­

SILLE

lispoliittinen tiedostaminen ja muotoili­

joiden selvä eliittileima johtivat 60-luvun lopulla lisääntyvään kritiikkiin designia ja muotoilijoiden asenteita kohtaan. Vä­

hemmässä kuin viidessä vuodessa muo­

toiluun liittynyt ihailu sammui ja vaihtui epäilyksi ja kieltämiseksi. Opetusmi­

nisteriö järjesti vuonna 1970 seminaa­

rin ulkomaalaisille, jonka teemana oli haastavasti: "Onko suunnittelu organi­

soitua tuhlausta?’’, mikä antaa hyvän kuvan asennoitumisen kriittisyydestä ja skeptisyydestä.

Suomi — muotoilun maa

Muotoilulla on Suomessa ollut suotuisat kehitysmahdollisuudet aina 50-luvun alun Trlennale-menestyksistä lähtien, jotka auttoivat suomalaisia sodan jäl­

keen löytämään kansallisen Identiteet­

tinsä kulttuurin alalla.

Markkinoijat tekivät Suomesta "Design- maan" ja käsitettä design käytettiin kaikissa mahdollisissa yhteyksissä, jot­

ka liittyivät tuotteen kehittämiseen tai myyntiin. Muotoilijat sijoittuivat kor­

kealle sosiaalisessa asteikossa ja hei­

dän yksityiselämänsä kuvailtiin lukui­

sissa haastatteluissa ja artikkeleissa.

On kuitenkin selvää, että 50- ja 60- luvuilla käyty runsas keskustelu de- signlsta on häirinnyt ja harhauttanut käsitystämme ympäristöstä. Toisarvoi­

sille seikoille on pantu liiaksi painoa.

Kuluttajia kasvatettiin tarkkailemaan, kuka oli muotoillut hänen lasinsa tai vaatteensa, mutta ei kinnittämään huo­

miota sellaisiin ympäristön perustavan­

laatuisiin ominaisuuksiin kuin esimer­

kiksi maankäyttöön, liikennesuunnitte­

luun tai asuntopolitiikkaan. Sellaisten vaatimusten kuin sosiaalisesti, fyysisesti ja psyykkisesti terveen elinympäristön sijaan kuluttajia motivoitiin haluamaan asioita, jotka pinnallisesti katsoen ovat miellyttäviä ja moderneja.

Muotoilijat harhauttajina

Yhä laajemmalle levinnyt

yhtelskunnal-Uhkaava luonnon saastumisen ja tur­

meltumisen vaara on pakottanut näke­

mään taloudellisessa ja yhteiskunnalli­

sessa järjestelmässämme perustavan­

laatuisia vikoja, jotka selvästi liittyvät luonnon ja teollisten voimavarojen vää­

rinkäyttöön ja kulutuksen keinotekoi­

seen kiihottamiseen.

Elämälle vieraassa idealismissaan muo­

toilijat ja arkkitehdit ovat uskoneet työskentelevänsä kuluttajan hyväksi.

Mutta useimmissa tapauksissa muotoilu on ollut vain kulutuksen lisäämiskeino ja käyttäjän toiveiden ja tarpeiden muokkausvällne.

C. W. Mills on esim. osoittanut, että

”markkinoinnin edistäminen”, jossa monet muotoilijat ovat mukana, melkein yksinomaan toimii uusien tarpeiden luomiseksi eikä jo olemassaolevien tar­

peiden tyydyttämiseksi. Tämän lisäksi tuotteita ei valmisteta vain tarkoituk­

senmukaiseen käyttöön. Niistä on tullut statussymboleja ja sosiaalisen diskri­

minoinnin välineitä.

•Juhani Pallasmaa, arkkitehti. Taideteollisen Oppilaitoksen rehtori v. 1970—71. Toiminut mm. arkkitehtuurin erikoisopettajana Teknil­

lisessä Korkeakoulussa, Rakennustaiteen mu­

seon näyttelypäällikkönä. Tällä hetkellä Haile Selassie l:n yliopiston kaupunkisuunnittelu­

ja arkkitehtuuriosaston apulaisprofessori Addis Abebassa Etiopiassa.

Muotoilija työskentelee usein asioiden parissa, jotka ovat täysin epärealistisia ja epätarkoituksenmukaisia käyttäjälle.

Muotoilijat ja arkkitehdit näyttävät pyr­

kivän luomaan asioita, jotka ovat etääl­

lä yhteiskunnan tarpeista ja joiden pää-35

määränä on vain tukea heidän omaa identiteettiään. Valmistajien ja muotoi­

lijoiden vaatimuksia tunnutaan pidettä­

vän tärkeämpinä kuin kuluttajien. Ku­

luttajista on toisin sanoen tullut muo­

toilun ja markkinoinnin kohde sen si­

jaan että he olisivat lähtökohta.

kilökohtaiset tavoitteet ja arvostukset.

Kaj Franck, koulun taiteellinen johtaja vuosina 1960—67, pyrki aktivoimaan poikittaisia opetusmuotoja, mutta kou­

lu ei ollut siihen aikaan kypsä otta­

maan vastaan hänen sanomaansa.

Kohti uutta ideologiaa

Oppositio naistenlehtien designmaail- maa sekä muotoilijoiden huoletonta suhtautumista ympäristöä ja valmiita tuotteita kohtaan synnytti vähitellen kriittisen asenteen opiskelijoissa. Ark­

kitehtiopiskelijat ryhtyivät vastustamaan osastonsa toimintaa ottamalla haltuun­

sa koulun huhtikuussa 1969. He koh­

distivat aggressiivisia ja liioiteltuja syy­

töksiä opettajiinsa ja vanhempiin kolle­

goihinsa

avajaisissa, jonka oli järjestänyt arkki­

tehtiliitto, he laskivat luentosaliin por­

saan, jonka kylkiin oli maalattu liiton alkukirjaimet. Lisääntyvä poliittinen toi­

minta oli oire siitä, että muotoilijan rooli epäpoliittisena teknokraattisena asiantuntijana oli tullut murrosvaihee­

seen ja saamassa yhteiskunnallista si­

sältöä. Alkoi kehittymään uusi filosofia, jonka mukaan myös muotoilija on vas­

tuussa inhimillisten ja aineellisten voi­

mavarojen ohjaamisesta sekä hyödyn ja yhteiskunnallisten etuoikeuksien ja­

kaantumisesta.

Muotoilukoulutuksen konkurssi

50- ja 60-luvun muotoilun loistavan jul­

kisivun takana laiminlyötiin pahasti muotoilu-teorian, tutkimuksen ja kou­

lutuksen kehittäminen. Koulutuksen muodot ovat olleet viimeiset 50 vuotta riittämättömiä sekä määrän että teknisen laatutason suhteen.

Taideteollinen Oppilaitos on ollut Suo­

men Taideteollisuusyhdistyksen hallus­

sa vuoteen 1965 saakka, jolloin se tuli valtiolliseksi "ylemmän opistotason"

laitokseksi. Koululla on käytössään suu­

rin piirtein 5 m2 lattiapinta-alaa oppi­

lasta kohden ja budjetti, joka vastaa vähemmän kuin puolta siitä, mitä mui­

den pohjoismaiden vastaavilla kouluilla on. Koulussa ei ole hallinnollisia vir­

koja ja kehittämis-, ohjelmointi- ja hal­

lintotyötä voidaan suorittaa vain vä­

hentämällä se viikon opetustunneista.

Niiden tuntien lukumäärä, jotka näin

"varastetaan", kohoaa 65 tuntiin viik­

koa kohden. Tämä kaikki merkitsee sa­

maa kuin jos 1200 hengen yritys pi­

täisi saada toimimaan hallinnollisella työvoimalla, joka vastaa 1 Vz henkeä!

Tyydyttävien työolosuhteiden puuttu­

misen lisäksi opetusmenetelmien ja koulutusideologian suhteen on menty jopa taaksepäin. Koulun perinteet tai- dekäsityön alalla ulottuvat pitkälle (koulu perustettiin vuonna 1843), ja ne perustuivat materiaalin ja ammatti­

alan mukaan tapahtuneeseen eriytymi­

seen. Koska teollisuusmuotoilu on ke­

hittynyt käsityötuotteiden suunnittelus­

ta siirtyen vähitellen teknillisille ja yh­

teiskunnallisille aloille, on teollisen muotoilun opetus aloitettu koulussa.

Mutta ammattialoittainen eristäytyminen on jatkunut ja jopa syventynyt. Koulun sijoittuminen neljään eri paikkaan ym­

päri kaupunkia on edelleen voimistanut erillisten osastojen eristäytymistä käy­

tännössä ja ideologisesti. Hallinnolli­

sen työvoiman puute on rajoittanut poi­

kittaista opetustoimintaa ja näin edel­

leen lisännyt urautumista.

Koska opetusta ei ole järjestelmällisesti tutkittu, vallitsevina ovat olleet hen­

koulutussemmaann Erään

Muotoilija sai suoranaisesti poliittisen roolin ja muotoilusta tuli tieteellistä yh­

teiskuntapoliittista toimintaa, joka pe­

rustui yhteiskunnan rakenteen kriitti­

seen analyysiin. Muotoilijan haluttiin tekevän itselleen selväksi työnsä poliit­

tinen merkitys kaikkine niine sivuvai­

kutuksineen, joita hänen työnsä ai­

heuttaa kuluttajille ja yhteiskunnalle kokonaisuudessaan

vähentää ihmisten elinehtojen erilai­

suutta ja lisätä heidän yksilöllistä va­

pauttaan.

Kevät 1968 toi tullessaan myös tiukat vaatimukset hallinnon uudistamisesta ja demokratiasta. Ensimmäinen askel de­

mokratian suuntaan otettiin jo 60-luvun keskivaiheilla opettajien ja oppilaiden opintoyhteistyön muodossa, ja demo­

kraattiset pyrkimykset voittivat vuonna 1969, jolloin koulu sai uuden rehtorin avointen vaalien seurauksena.

Muotoilijan tuli

2. UUDISTUKSIA TAIDETEOLLISESSA OPPILAITOKSESSA 1970—71 Äärimmäisen vaatimattomista materiaa­

lisista ja organisatorisista olosuhteista 36

mä, johti luonnollisesti kuolleeseen tilaan, jossa vanhentuneita aineita el lopetettu ja uusia virikkeitä ei voitu soveltaa luonnollisella tavalla. "Suljet­

tu” järjestelmä saattoi myös opettajien ja oppilaiden suhteen lukkiutuneeseen tilaan. Koska laitos oli enemmän tai vähemmän kahdeksan erilaisen koulun yhdistelmä, sen ennestäänkin riittä­

mätön opetuskapasiteetti tuli yhä vähäi­

semmässä määrin käytetyksi hyväksi.

huolimatta käynnistettiin viimeisten kah­

den vuoden aikana joitakin perinpohjai­

sia uudistuksia. Mutta useimpia uudis­

tuksia ei ole vielä laillistettu eivätkä ne myöskään ole kiistämättä edistysaske­

leita. On selvää että koulutuksen uudis­

taminen on syvällekäyvä sosiaalinen, poliittinen, psykologinen ja älyllinen muutos, joka vie vuosia tai vuosikym­

meniä toteutuakseen.

Hallinnnollisen työvoiman puutteen ta­

kia uudistustyö on pääasiallisesti suo­

ritettu sekä opettajien että oppilaiden suurimittaisen vapaaehtoisen työn avul­

la. Todellisuudessa uudistus onkin ol­

lut mahdollista vain opettajien ja op­

pilaiden läheisten keskinäisten suhtei- doen ansiosta, mikä on koulussa ollut traditio ja mikä on vähentänyt opetta­

jien ja oppilaiden vastakkaisuutta. Yli­

opiston hallinnonuudistusta koskeneis­

sa vilkkaissa julkisissa keskusteluissa, joita on käyty vuodesta 1969 lähtien, professoreiden ja opettajien organisaa­

tiot ovat yksimielisesti vastustaneet täydellistä demokratiaa. Taideteollisen Oppilaitoksen opettajaneuvosto oli ai­

noa opettajaorganisaatio, joka julki­

sesti puolusti sitä demokratian muotoa, joka sisältää "mies ja ääni"-periaat- teen.

Uuden järjestelmän päämäärä

Avoimen opinto-ohjelman ja pistejär­

jestelmän päämäärät olivat seuraavat:

— vähentää eri osastojen ja aineiden kapea-alaisuutta ja sen seurauksia

— estää ”fakki-idiotismi” (mutta avoin järjestelmä suo myös mahdollisuuden voimakkaaseen erikoistumiseen, jos niin halutaan)

— estää vakiintuneen ammattialan vai­

kutus ja sen sijaan löytää uusia mah­

dollisuuksia osallistua yhteiskunnan elämään ja työhön

— lisätä yksilön motivaatiota ja työs- kentelyhalukkuutta välttämällä pakko- tehtäviä, joita oppilaat pitävät tarkoi­

tuksettomina tai henkilökohtaisesti mer­

kityksettöminä

— välttää perinteellistä opettaja-oppi­

las vastakkaisuutta

— käyttää hyväksi yksilön lahjakkuutta ja mielenkiintoa

— antaa mahdollisuus yksilöllisten opinto-ohjelmien laatimiseen

— käyttää opetuksellisia voimavaroja hyväksi mahdollisimman tehokkaasti

— mahdollistaa poikittaiset opinnot se­

kä koulun eri osastojen että yhteistyös­

sä muiden koulujen kanssa

— antaa mahdollisuus projektityösken­

telyyn, jossa opetus sovelletaan niihin ongelmiin, jotka saattavat nousta työ­

ryhmissä esiin (opettaja-oppilas-neu- vonantaja). Tehtävien ei enää tule olla puhtaasti akateemisia harjoituksia, vaan konkreettisia ongelmia yhteiskunnalli­

sesta elämästä tai teollisuudesta (tämä tarkoittaa esim. sellaisia tehtäviä kuin suunnitella Helsingin kaupunkiliiken­

teeseen tarkoitettu bussi, kehittää vi­

suaalista kommunikaatiojärjestelmää kaupunginsuunnittelutoimistolle, opis­

kella sosiaalisia ja asumiseen liittyviä ongelmia lappalaisen vähemmistöryh­

män keskuudessa tai sellaisia pienem­

piä tehtäviä kuin suojakypärän suun­

nitteleminen rakennustyöläisille).

— luoda itseäänsäätelevä järjestelmä, joka alinomaan ja ilman byrokraattista viivästymistä mukautuu koulun koko-Kokeilu ja uudistus on pääasiassa ta­

pahtunut kolmella rintamalla:

1. Opetuksen uudistaminen ottamalla käyttöön pistejärjestelmä.

2. Yritys tehdä hallinnolliset ratkaisut demokraattisten vaalien avulla.

3. Yritys muuttaa hallinnon rakennetta sekä ratkaista uuden kouluraken­

nuksen ongelma komitean aset­

tamisen avulla.

Avoin opinto-ohjelma Lähtökohta:

Syksyyn 1970 saakka koulussa oli 8 osastoa ja jokaisella oma lukusuun­

nitelmansa. Lukusuunnitelmat hyväksyt­

tiin opetusministeriössä ja jokainen tunti 4 lukuvuoden aikana oli lyöty suunnitelmassa lukkoon. Tämä järjes­

telmä johti sitten ammatilliseen rajoit­

tuneisuuteen, poikittaisten kontaktien puuttumiseen, yksilön lahjojen ja ideoi­

den tuhlaamiseen ja puutteelliseen ky­

kyyn mukautua yhteiskunnan alati vaih- televiin työehtoihin.

Sellainen byrokraattinen järjestelmä, jossa korkeimman virkamiehen tuli hy­

väksyä eri aineiden määrätty yhdistel­

37

naispyrkimyksün ja tuloksiin sekä tie­

toon yhteiskuntaelämästä, teollisuudes­

ta, tieteestä jne.

nan taholta tulevasta puutteellisesta opinto-ohjauksesta. Ratkaiseva tekijä on vajavainen yhteiskunnallinen turval­

lisuus. Opiskelu on tie ammattiin, mikä taas merkitsee turvattua elämää. Hy­

vin harvoilla oppilailla on varaa ottaa riskejä, erityisesti taloudellisissa asiois­

sa; he ovat pakotettuja sopeutumaan olemassa olevaan yhteiskuntamalliin sen sijaan, että etsisivät uusia tiedon yhdistelmiä ja kriittistä asennetta ole­

massaolevia olosuhteita kohtaan.

Avoimen järjestelmän ja piste- järjestelmän pääpiirteet

Kaikkien kahdeksan osaston opinto- ohjelmat kootaan ja analysoidaan yh­

tenä kokonaisuutena.

Kahdeksaa osastoa vastaamaan perus­

tettiin kahdeksan pääainetta. Pääaine käsittää kaikki ne aineet ja harjoitukset, jotka kuuluvat tähän tiettyyn erikois­

alaan. Sitä opiskellaan noin 4 vuotta.

Vapaa järjestelmä joka on pirstonut opetuksen niin monille erilaisille aloille

— me kutsumme sitä "suureksi voilei- päpöydäksi" — on luonut laajan oh­

jauksen tarpeen. Vain hyvin harvat op­

pilaat kykenevät järkevästi ja viileästi valitsemaan 140 mahdollisen aineen välillä. Tämä pakottaa opintojen oh­

jaamiseen ja tuntuu vievän siihen, että opinnot laaditaan tiettyyn määrään saakka kiinteiksi yhdistelmiksi.

Ainetta joka liittyy löysästi pääainee­

seen kutsutaan sivuaineeksi ja se voi­

daan valita vapaasti. Ainetta joka on tietyssä määrin laajempi kuin pääaine kutsutaan "yleiseksi aineeksi”.

Joka lukukauden alussa laativat oppi­

laat opinto-ohjelman, joka on tarjolla olevien aineiden, kurssien ja projek­

tien yhdistelmä. Uusi koulurakenne, joka voi olla vai­

kea ymmärtää, on myös heikentänyt oppilaiden yhteenkuuluvuuden tunnetta kouluun kokonaisuudessaan. Sellainen tunne on ratkaisevan tärkeää suuressa osassa koulun työskentelyä.

Opinnot mitataan pistemenetelmän mu­

kaan. Yksi piste vastaa 40 "hyväksyt­

tyä" tuntia (luentoja, projektityötä, käy­

tännön työtä, hallinnollista työtä, jne.) Kun viikossa on pyöreästi 40 tuntia vas­

taavat viikon opinnot yhtä pistettä ja vuoden opinnot 40 pistettä.

Pistejärjestelmä, joka sisällyttää 40 tun­

nin työn yhteen pisteeseen, on osoittau­

tunut liian teoreettiseksi. On täysin vält­

tämätöntä vähentää se 32 tuntiin. Ny­

kyinen mitta ylirasittaa oppilaita tai saa heidät tinkimään vaatimuksistaan It­

seään ja tuloksiaan kohtaan.

Positiivisia kokemuksia:

Kokemukset ovat enimmäkseen positii­

visia .Uusi järjestelmä on johtanut vilk­

kaisiin keskusteluihin yhteiskunnallisista ongelmista, designin ja muotoilukoulu­

tuksen päämääristä, opetusmuodoista, koulu- ja työdemokratlasta, laaja-ala:- sen ja erikoiskoulutuksen suhteesta jne.

Tämä kaikki luo lisääntyvää yhteisen vastuun tunnetta.

Mahdollisuutta seurata toisen aineen ja toisen osaston opetusta on käytetty paljon. Myös muiden oppilaitosten käyttö on lisääntynyt. Läsnäoloprosen- tit ja saavutukset kokonaisuutena ot­

taen ovat parantuneet.

Keskushallinto

Keskushallinto käsittää johtokunnan (jonka Opetusministeriö valitsee kou­

lun ulkopuolelta) ja opettajaneuvoston (18 täysipäivä- ja 15 osapäiväopettajaa).

Keväällä 1970 nämä elimet päättivät perustettavaksi demokraattisen neuvoa- antavan elimen ”Valtuuston” (puoli vuotta aikaisemmin rehtori oli valittu demokraattisella tavalla). Vaalissa, jossa opiskelijoilla (911), opettajilla (178) ja henkilökunnan jäsenellä (29) oli jokaisella yksi ääni, valittiin val­

tuustoon 30 jäsentä, joista 13 oli opet­

tajia, 16 opiskelijoita ja 1 henkilökun­

taa. Seuraavissa vaaleissa 1971 olivat vastaavat luvut 8, 21 ja 1.

Negatiivisia

On laadittu opinto-ohjelmia, jotka ovat vielä enemmän erikoistuneita kuin al­

kuperäiset kurssit (mikä oli juuri eräs seikka, jota tahdottiin välttää). Opinto- ohjelmat valitaan paljolti sellaisiksi, et­

tä ne johtavat tiettyyn ammattiin tai asemaan, mikä luultavasti johtuu osak­

si opettajien taholta, osaksi yhteiskun­

kokemuksia

Valtuusto jaettiin neljään valiokuntaan:

1. Opintovaliokunta, joka työskentelee opetuksen ja pistejärjestelmän uudis­

tamisen parissa. 38

laudellista suhteista, avannut ovet hyville tulevaisuuden kehitykseen liitty­

ville ajatuksille, lisännyt tiedonvälitystä opettajien ja oppilaiden välillä ja vä­

hentänyt keinotekoista vastakkaisuutta näiden kahden ryhmän välillä.

2. Hallintovaliokunta, joka työskentelee hallintojärjestelmän parantamiseksi.

3. Talousvaliokunta, joka käsittelee koulun budjetin niin että se voidaan johtokunnan kautta esittää Opetus­

ministeriölle.

4. Ssosiaalivaliokunta, joka käsittelee opiskelijoiden sosiaalisia — erityisesti opintolainoja koskevia — asioita.

Valtuusto käsittelee lisäksi asioita, joi­

ta kaksi virallista elintä, johtokunta ja opettajaneuvosto, esittävät sille.

Jotta vältettäisiin konfliktit epävirallisen elimen, valtuuston ja kahden virallisen elimen välillä sekä sisäisten kontaktien parantamiseksi asetettiin työvaliokunta, jonka jäsenet ovat johtokunnasta, opet- tajaneuvostosta ja valtuustosta. Myös rehtori on jäsenä valiokunnassa, joka lisäksi toimii hänen neuvonantajanaan.

Kielteisiä kokemuksia:

Koska koulun valtuusto on ollut ensim­

mäinen laatuaan Suomessa, kiinteitä sääntöjä tai kokemuksia joita seurata ei ole ollut olemassa. Ensimmäisen vuo­

den kuluessa käytettiin paljon aikaa työmenetelmän kehittämiseen ja siihen, että saataisiin aikaan hyvä yhteistyö kahden virallisen organisaation välillä.

On myös osoittautunut, että vain hyvin harvoilla henkilöillä — tämä koskee se­

kä oppilaita että opettajia — on kyl­

liksi hallinnollista taitoa ja kokemusta valtuustossa työskentelyä varten.

Ja lopuksi — virallisten elinten sekä valtuuston valiokuntien välillä ilmenee jatkuvasti selväpiirteinen vastakohtai­

suus. Onkin ilmeistä, että tällainen yri­

tys voidaan toteuttaa vain koulussa, jossa opettajien ja oppilaiden suhteet ovat jo etukäteen hyvät.

Positiivisia kokemuksia:

Valtuuston syntyminen on suuressa määrin piristänyt keskustelua oleellisis­

ta ongelmista ja lisännyt tietoa koulun ja yhteiskunnan hallinnollisista ja

ta-39