• Ei tuloksia

HOPEAESINEIDEN KÄSITYÖMÄINEN VALMISTUS SUOMESSA 1920- JA 30-LUVUILLA

Marjatta Levanto *

heiden soveltajia. Vuonna 1933 kulta- seppä Ilmari Erling esitti huolestumi­

sensa sen johdosta, että "kultaseppä- teollisuus meidän maassamme ei ole pystynyt — muutamaa poikkeusta lu­

kuunottamatta — luomaan mitään sem­

moisia teoksia, joista suoraan myös ul­

komaalainen voisi huomata, että ne ovat pohjoismaalaisia ja ehkä nimeno­

maan suomalaisia."2 Suomen Kulta- seppien Liitto ja Koristetaiteilijain Liitto Ornamo päättlvätkin järjestää asian johdosta kilpailun uuden kansallisen, suomalaisen tyylin kehittämiseksi jalo- metallialan, nimenomaan hopean pii­

rissä.3 Kilpailu kuivui kuitenkin kokoon;

ehdotusten katsottiin olleen Mian heik­

kotasoisia. 4 Taideteollisuuden alalla 1920- ja 30-lu-

vullla tapahtunut vilkas kehitys ei saa­

nut suoranaista vastakaikua hopease- päntyössä, jossa kehitys oli hitaampaa ja varsinaiset sensaatiomaiset uutuu­

det puuttuivat. Uusien suuntien omak­

suminen jalometallialalla on muulloin­

kin aina tapahtunut hitaammin kuin muilla taideteollisuuden aloilla. Jo ho­

pean asema arvomateriaalina on vai­

kuttanut ehkäisevästi uudentyyppisen muotokielen syntymiseen. Hopeaa on perinteisesti totuttu pitämään sijoitus­

kohteena ja yhteiskunnallisen aseman kuvastajana, jonka tuli tehota parem­

minkin arvokkuudellaan ja kalleudel­

laan kuin muotoilullaan tai uudenaikai­

suudellaan. 20- ja 30-lukujen hopealta puuttui myös se edellisen vuosikym­

menen perinne, jonka pohjalla muut taideteollisuuden alat saattoivat jatkaa eteenpäin. 1910-luku oli hopean suh­

teen köyhä kausi, jolloin alaa hallitsi yksi ainoa taiteilija, Eric O. W. Ehrström jugendiin pohjautuvilla takotuotteillaan.

Pyrkimys 20- ja 30-lukujen hopeasuun- nittelussa oli kuitenkin sama kuin mui­

denkin taideteollisuuden haarojen pii­

rissä.

Yleinen mielenkiinto hopeaa kohtaan jäi melko vähäiseksi muihin taideteolli­

suuden aloihin verrattuna. Vielä niin myöhään kuin vuonna 1949 kirjoitti Arttu Brummer: "Varsinainen hienompi me- tallitaide, nimittäin kultasepäntaide, näyttää vähitellen heräävän satavuoti­

sesta Prinsessa Ruususen unesta. Ni­

miä ei liene vielä syytä luetella Taiteellisessa hopeasepäntyössä Ilmeni jo materiaalin kalleudestakin johtuen tietty keskittyminen ylellisyystavaroiden ja arvoesineiden suunnitteluun. Gregor Paulssonin vackrare vardagsvara -käsi­

te, joka tuli merkitsemään niin paljon esim. lasi- ja keramiikkatuotannossa, ei koskaan pystynyt saamaan samaa vastakaikua hopean alalla. Arkitavaraa valmistettiin uushopeasta tai tinasta, 'köyhän miehen hopeasta'. Aidosta ho­

peasta valmistettuja taloustavaroita ja käyttöesineitä pidettiin yhä lähinnä ko- ruesinelden luokkaan kuuluvina..6 Näin siitäkin huolimattaä että alalla tällöin toimi jo kolme koneelliseen

valmistuk-■’ 5

Kulta- ja hopeasepät tunsivat voimak­

kaasti yleisessä käytössä olleiden van­

hojen esine- ja koristemuotojen riittä­

mättömyyden ja valittivat, ettei pystytty aikaansaamaan tätä tilannetta korjaa­

vaa hedelmällistä yhteistyötä hopeatai- teilijoiden ja hopeatehtaitten välille. 1 Tehtaat käyttivät suurimmaksi osaksi koulutettujen taiteilijoiden sijasta piir­

täjiä ja vanhojen muotojen ja

koristeai-'Marjatta Levanto, fil.maist. Ill amanuenssi, Ateneumin Taidemuseo. Taidehistorian tunti­

assistentti Helsingin Yliopistossa v:sta 1970 lähtien.

23

seen keskittynyttä hopeatehdasta. Suo­

men Kultaseppä Oy, Osuusliike Kulta- seppä ja Kultakeskus Oy.

Varsinainen uutta luova hopeansuunnit- telu tapahtui kuitenkin pääasiassa kä- sityöverstaissa ja pienissä tuotantolai­

toksissa, joiden toiminta ei perustunut ajan tehdastoiminnan koneellisen val­

mistuksen tavoin varastotöiden tuotta­

miseen ja puolivalmiiden ulkomailta hankittujen esineiden viimeistelyyn, vaan yksityisten tilaustöiden suorittamiseen tai valutöinä tehtyjen suppeiden esine- sarjojen valmistamiseen. Tyylillisesti kiinnostavimpia, käsityönä valmistettuja hopeaesineitä tehtiin Paavo Tynellin johtamassa Taito Oy:ssä, Frans Nykä­

sen perustamassa Viri Oy:ssä sekä Väi­

nö Hamaran kahdessa yrityksessä, Hie- notakeessa ja Väinö Hamara Oy:ssä.

Näiden ohella toimi 20- ja 30-luvuilla monia muita metallialan pienyrityksiä, joiden tuotanto kuitenkin useassa ta­

pauksessa keskittyi epäjalojen metal­

lien takomiseen tai määrättyjen vakio- mallien kuten palkintopokaalien jatku­

vaan valmistukseen.

prokuristina. Liikettä varten vuokrattiin viiden huoneen huoneisto Helsingistä Mikonkadulta; huoneista kolme tuli tai- detakomon ja yksi valimon huostaan, yksi huone jäi Wikströmin kuvanveisto- ateljeeksi.

Valimo oli alkuvuosina liikkeen suurin osasto. Taidetakomo työskenteli mes­

sinki-, rauta- ja hopeaesineiden parissa.

Ensimmäisiä suuria tehtäviä oli taitei­

lija Arttu Brummerin sisustaman ravin­

tola Mikin valaistuslaitteiden valmistus.

Yksityistilauksia oli runsaasti, ja niinpä uskaltauduttiinkin jo vuonna 1920 lä­

hettämään joukko rauta- ja pronssiteok- sia Kööpenhaminassa olleeseen taide- ja teollisuusnäyttelyyn

nuorelle yritykselle oli, että melkein kaikki Kööpenhaminassa olleet työt tulivat myydyiksi.

Rohkaisevaa

Kansalaissotaa seuranneiden suurten sankaripatsastilausten tultua suoritettua vuonna 1922 valimo jäi ilman töitä. Ku­

vanveistäjillä ei pulakaudesta johtuen ollut antaa tehtäviä valimolle, messinki- töitä Taidossa ei ollut vielä tarpeeksi, joten valimo suoritti pääasiassa tavan­

omaisia valaisinlaitetöitä ja konepaja- valuja. Koska Taidossa kuitenkin tah­

dottiin keskittyä puhtaasti taideteolli- suusesineistöön hajoittamatta huomiota tavalliseen valaisintyöhön, päätettiin luopua omasta valimosta, joka luovu­

tettiin kahdelle Taidon entiselle työn­

tekijälle. Tästä lähtien liikkeen toimin­

ta suuntautuikin yksinomaan taideteolli­

suusalalle, ja maan arkkitehtikunta oli sen suurimpia tilaajia. Uudeksi materi­

aaliksi otettiin tina, jonka valmistus muissa pohjoismaissa oli jo huomatta­

van runsasta. Tällä nk. tlnakaudella, joka Taidossa jatkui vuodesta 1923 vuo­

teen 1937, valmistettiin kynttilänjalkoja, peilejä, lampetteja ja maljoja. Muista Taidon valmistamista esineistä mainit­

takoon esim. hopeiset kansallispukuhe- lat, seurojen kokousmerkit, uistimet, mi­

talit sekä lahjaesineet. Lisäksi saatettiin valmistaa kaiteita ja pienempiä taonta- töitä.

Taito Oy

Eric O. W. Ehrströmin aloitteesta ko­

koontui Helsinkiin vuonna 1918 viiden miehen ryhmä, johon Ehrströmin lisäksi kuuluivat kuvanveistäjä Emil Wikström, seppä Paavo Tynell, taidetekoja ja siselöijä Frans Nykänen sekä eversti Gösta Serlachius. Tarkoituksena oli pe­

rustaa taidetakomo ja pronssivalimo, jonka toiminnan haluttiin ulottuvan laa­

jemmalle kuin toisten maamme vas­

taavien yritysten. Ohjelmaan oli tarkoi­

tus kuulua kullasta, hopeasta, raudasta ja messingistä valmistettujen taideteol­

listen esineiden valmistus ja myynti se­

kä pronssivalimon perustaminen. Pe­

rustavassa kokouksessa yhtiön pöytä­

kirjaan liitettiin yhtiösopimus, jonka mukaan Oy Taito Ab -nimisen osake­

yhtiön tarkoituksena oli harjoittaa tai- deteollisuusesineiden valmistusta ja kauppaa. Osakepääoma oli 25.000 mk jaettuna 25:een tuhannen markan osak­

keeseen, joista kaikki mainitut osakkaat lunastivat viisi kappaletta. Samassa ko­

kouksessa sovittiin yhtiösäännöstä, jot­

ka valtioneuvosto hyväksyi vuonna 1919.

Vuodesta 1928 lähtien valaisimet sai­

vat määräävän osan tuotannosta. Tämä johtui osaksi siitä, että näihin aikoihin solmittiin liikeyhteydet Idman Oy:n kanssa periaatteena se, että Taito val­

misti ja Idman möi ne.

Toimipaikkansa keskeisen sijainninkin vuoksi Taidosta tuli alan ihmisten koh­

tauspaikka, jossa pohdittiin yhteisiä ky­

symyksiä ja samalla luotiin Taidolle lä-Tuleva toiminta oli päätetty alkaa kah­

della linjalla: pronssivalimon johtajaksi tuli kuvanveistäjä Emil Wikström, taide- takomon johtajaksi seppä Paavo Tynell

taidetekoja Frans Nykäsen toimiessa 24

f щ>

x « i

x. Ik

t' «i

!

i И

i å í

i ¡i*

^ Ì ^

<:: lâà

¡jg

2 ж. m

1. Gunilla Jung. Mikael Agricola kyrkans natt­

vardskärl. år 1935. Yrkesmässiga arbete: Viri Oy. silverdrivnang: Arvi Karanterä.

1. Gunilla Jung, Mikael Agricola-kirkon ehtool- liskalusto, v. 1935. Ammatillinen työ: Viri Oy, hopeaan pakottaja Arvi Karanterä.

2. Runar Engblom, kaffeservis. Yrkesmässiga arbete: H. Kaksonen Oy, drivning Frans Nykänen.

2. Runar Engblom, kahvikalusto. Ammatillinen työ: H. Kaksonen Oy, pakotustyö Frans Nykänen.

3. Henry Ericsson, Konungens bägare. En för Barcelonas världsutställning år 1929 förfär­

digad pokal, en gåva från republikens pre­

sident till Spaniens kung. Yrkessmässiga arbete: Taito Oy, drivningsarbetet: Frans Nykänen.

3. Henry Ericsson, Kuninkaan malja. Barcelonan maailmannäyttelyyn v. 1929 valmistettu po­

kaan, lahja tasavallan piresidentiltä Espanjan kuninkaalle. Ammatillinen työ: Taito Oy, pako­

tustyö: Frans Nykänen.

Ä

¿У

■ШИИ

%

*

- if ! H o i ш т 'y á á

*rs*

W*ГШШШмтшшш

imЩт\

т'Ж

I

heiset suhteet maan taiteilija- ja arkki- tehtipiireihin. Taito ei koko toimintansa aikana koskaan luopunut siitä periaat­

teesta, että taiteilijoiden ja taiteilijapii­

rien käyttö oli liikkeen toiminnalle en­

siarvoisen tärkeää. Siksi Taitoa ei kos­

kaan muutettukaan pelkästään liike­

miesten johtamaksi yritykseksi. 7

taideteollisuusnäyttelyissä useimmiten varsin suosiollisen vastaanoton. Esim.

Carolus Lindberg kirjoitti vuonna 1922, siis vain joitain vuosia liikkeen toimin­

nan aloittamisen jälkeen: "On ilahdut­

tavaa huomata, millaisen nousun mei­

dän taontataiteemme, jota näyttelyssä edustaa O.Y. Taito, on kokenut. Halli­

ten materiaalin kaikissa suhteissa erin­

omaiselle tavalla on liike myös muoto­

kielen suhteen edistynyt Ilahdutta­

vasti.” 10 Esineistön pääsuunnittelijana toimi Paa­

vo Tynell. Hän oli saanut metallialan ammattikoulutuksen G. W. Sohlbergin ja Korun tehtaissa. Yhdeksänvuotisen opetustoimensa ansiosta Taideteolli­

suuskeskuskoulussa Paavo Tynellin vai­

kutus metallialan kehitykseen maas­

samme oli merkittävä. Tynell oli Taidon johdossa liikkeen perustamisesta vuo­

teen 1953, jolloin Taito Oy yhdistettiin Idman Oy:n kanssa.8

Viri Oy

Taidetakomo Viri Oy:n tuotteita oli en­

simmäistä kertaa mukana vuoden 1933 taideteollisuusnäyttelyssä ” ja saman vuoden Milanon triennaalissa.12 Liik­

keen perustaja Frans Nykänen oli ai­

kansa arvostetuimpia siselöijiä ja taide- takojia, jonka tehtäväksi uskottiin sel­

laisten edustusesineiden kuin esim.

Barcelonan vuoden 1929 maailmannäyt­

telyyn valmistetun Kuninkaan maljan hopeaan pakottaminen. Ennen Viri Oy:tä Frans Nykänen toimi Taito Oy:ssä sen perustajajäsenenä. Oman liikkeen toiminta ei kuitenkaan muodostunut ko­

vin pitkäikäiseksi. Jo vuosien 1936-37 paikkeilla Viri Oy lopetti toimintansa ja luovutti mallistonsa kultasepänliike H.

Kaksosen käyttöön.13 Eräs syy liikkeen lopettamiselle oli mahdollisesti Pohjois­

maiden Sähkön Nykäselle tekemä työ- tarjous, joka antoi hänelle mahdollisuu­

den toimia teollisuuslaitoksen vastape­

rustetun hopeaosaston johtajana. Tämä Frans Nykäsen siirtyminen teollisuuden palvelukseen koettiin ammattipiireissä suureksi menetykseksi taiteelliselle ho- peansuunnittelulle. 14

Vaikka Paavo Tynell tunnetaankin lä­

hinnä valaisimien suunnittelijana, hän osallistui myös hopeaesineiden laatimi­

seen. Tynellin suunnittelemissa hopeis­

sa ilmenee tietoinen pyrkimys taiteelli­

sesti korkeatasoisen ja uudemman muo­

tokielen mukaisen hopeaesineistön val­

mistukseen.

Paavo Tynellin ohella myös Frans Ny­

känen suunnitteli Taito Oy:lle joitakin hopeamalleja. Taito Oy:n periaatteisiin kuului myös alan nuorien suunnittelijoi­

den työllistäminen. Niinpä liikkeessä toimikin useita Keskuskoulusta val­

mistuneita tai siellä opiskelleita taitei- llioita kuten Gunilla Jung, Runar Eng­

blom ja Gunnel Nyman, ’ joiden merki­

tys myöhemmälle suomalaiselle hopea- sepäntyölle on ollut huomattava.

Taito Oy tähtäsi tuotannossaan määrä­

tietoisesti uudenlaisen esineistön val­

mistamiseen. Hopean kohdalla pyrittiin luopumaan vallitsevista tyylijäljitelmistä ja aikaansaamaan omalle ajalle parem­

min soveltuvaa esineistöä. Tämä pyrki­

mys on leimaa-antavaa kaikille Taito Oy:n valmistamille hopea-alan tuotteille.

Muita läpi koko tuotannon ilmeneviä yhteisiä piirteitä ei ole; suunnittelijoita oli useita, ja tuotanto käsitti pelkästään yksittäisiä esineitä, useimmiten tilaus­

työnä tehtyjä. Sarjavalmistusta Taito Oy:ssä ei hooean ollessa kyseessä kos­

kaan harjoitettu.

Toimintansa aikana Taito Oy otti osaa melkein poikkeuksetta kaikkiin koti- ja ulkomaisiin näyttelyihin, joissa taide­

teollisuutta oli mukana. Osallistunut esineistö sai vuotuisissa kotimaisissa

Viri Oy erikoistui joitain alkuajan tina- sineitä lukuunottamatta pelkästään ho­

peaesineiden valmistukseen. Tässä suh­

teessa se oli varsinaisen uranuurtajan asemassa maassamme. Vuoden 1933 taideteollisuusnäyttelyssä Viriltä oli mu­

kana sekä tina- että hopeaesineitä, jot­

ka saivat innostuneen vastaanoton. 15 Seuraavana vuonna keskityttiin ainoas­

taan hopeaan, mukana oli kokoelma lusikoita ja haarukoita, joiden linja­

kasta muotoilua ja koristelemattomuut- ta pidettiin itsenäisenä ja onnistunee­

na. 16

Frans Nykänen keskittyi tuotannossaan ruokailuvälineiden suunnitteluun ja val­

mistukseen. Toisin kuin muut alan pie­

net yritykset. Nykänen pyrki sarjatyönä

valmistettavien hopeaesineiden tuotta- 26

saan määrätietoisesti pois perinteisestä hopeasu onnittelusta kohti uudempaa muotokieltä. Pienen yrityksen puitteissa pyrkimys saattoi kuitenkin vain rajoite­

tussa määrin onnistua: liikkeen toimeen­

tulo oli riippuvainen myynnistä, joten mallistossa jouduttiin jatkuvasti pitä­

mään myös yleisölle tuttuja ja tavano­

maisia esinetyyppejä. Perinteisten akan- tuslehtien rinnalla Hamara käytti töis­

sään kansanomaisiin koristemuotoihin pohjautuvia ornamenttiaiheita; kysees­

sä olivat lähinnä vanhoista suomalais­

kansallisista rukiniavoista lainatut ko- ristetyypit.

Osa tuotannosta valmistettiin käsin ta­

komalla, osa valamalla. Valutyön, jota meillä ei ollut aikaisemmin lainkaan käytetty, suoritti Jaakko Raiskinen. Ky­

seessä oli kipsi- ja hiekkavalu, niitä käytettiin jo Hienotakeen aikoina 20- luvun lopulla.18

miseen. Näissä sarjahopeissaan Nykä­

nen sovelsi meillä aikaisemmin vähän käytettyä tekniikkaa, valamista. Tärkein artikkeli oli yhteistyössä Gunilla Jungin kanssa suunniteltu sokerilusikoiden ja pienten haarukoiden sarja. Muotoilunsa suhteen lusikat ja haarukat ovat enem­

mänkin koriste- kuin käyttöesineitä. Ko­

risteaiheet haettiin kansalliseksi koetus­

ta perinteestä: kuusenhavuja, hakaris­

tejä, sydämiä, rukinlapojen lavileikkaus- ten muotoja, käpyjä ja karhuja. Valu- työnä tehtyjen pikkuesineiden ohella Viri Oy valmisti myös muiden taiteili­

joiden laatimia suunnitelmia, jotka Frans Nykänen pakotti hopeaan. Tällai­

sia tilaustöitä olivat mm. Gunilla Jungin suunnittelema Mikael Agricolan kirkon ehtoollishopeasarja ja Runar Engblom­

in Taideteollisuusyhdistyksen vuosiar- päjaisten päävoitoksi suunnittelema ruokailuvälineistö.

Hienotae ja Väinö Hamara Oy

Taito Oy:n ja Viri Oy:n ohella omalei­

maista hopeaesineistöä valmistettiin myös kultaseppä Väinö Hamaran joh­

tamissa yrityksissä Hienotakeessa ja Väinö Hamara Oy:ssä.

Sekä Hienotakeen että Väinö Hamara Oy:n tuotteita oli usein esillä kotimai­

sissa taideteollisuusnäyttelyissä. Ensim­

mäistä kertaa oltiin mukana vuonna 1929, jolloin esineistöön lehdistössä kiinnitettiin huomiota vain hintojen hal­

puutta ihmetellen.19 Kiinnostuneemman vastaanoton saivat Väinö Hamara Oy:n tinatyöt, joiden kohdalla puhuttiin uusis­

ta tuulista kuluneessa tinatuotannos- samme.20 Ulkomaisissa alan näyttelyis­

sä liikkeet eivät olleet kertaakaan edus­

tettuina.

Lopetettuaan opintonsa Taideteollisuus­

keskuskoulussa Hamara perusti vuon­

na 1928 ensimmäisen oman yrityksensä, Hienotakeen, yhdessä kultaseppä Jaak­

ko Raiskisen ja kultaseppä Martti Lai­

tisen kanssa. Työnjaon mukaan Väinö Hamara suunnitteli malliston. Raiskinen ja Laitinen toteuttivat sen. Hienotakees­

sa valmistettiin pääasiassa koruja ja hopeaesineitä. Myös tilaustöitä suori­

tettiin, joista merkittävimpiä olivat Antti Salmenlinnan suunnittelemat kynttilän­

jalat Kuusankosken kirkkoon vuonna 1929. Hienotakeen toiminta ei kuiten­

kaan kestänyt kauaa, se lopetettiin ta­

loudellisten vaikeuksien vuoksi jo vuonna 1929. Vuonna 1933 Hamara perusti uuden yrityksen nimeltä Väinö Hamara Oy, toverina hänellä oli jälleen Jaakko Raiskinen. Uuden liikkeen tuo­

tanto käsitti suurelta osalta tinatöitä.

Myös koruja valmistettiin runsaasti. Lii­

ke oli Suomessa ensimmäinen, joka alkoi käyttää koruissa kotimaisia ki­

viä. 17

Hopeaa materiaalinaan käyttäneiden taiteilijoiden lukumäärä 1920- ja 30-lu- kujen Suomessa oli verrattain vähäinen ja yksinomaan hopealle omistautuneet taiteilijat puuttuivat kokonaan. Useat Taideteollisuuskeskuskoulussa oppin­

sa saaneet taiteilijat sekä Teknillisen Korkeakoulun käyneet arkkitehdit suun- nittelivat muiden töidensä ohessa myös hopeaesineitä ilman varsinaista pereh­

tyneisyyttä juuri tähän materiaaliin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Teh­

taat paikkasivat usein esineistönsä laa­

tijoiksi omia kasvattejaan, jotka pel­

kästään käytännössä olivat perehtyneet alaan. Taidon, Virin ja Väinö Hamaran yritysten kaltaiset pienemmät käsityö- läisverstaat taas käyttivät suureksi osak­

si ulkopuolisia koristetaiteilijoita vaati­

vien tilaustöiden ollessa kyseessä.

Tyylillisesti omaperäisimmät hopeaesi­

neet suunniteltiinkin usein juuri tilaus­

työnä. Eräs merkittävimmistä hopea- suunnittelijoiden työllistäjistä oli kirk-Väinö Hamaran Hienotakeelle ja kirk-Väinö

Hamara Oydle suunnittelema esineistö käsitti pääasiassa pikkuesineitä kuten kynäveitsiä, pieniä kulhoja ja maljakoi­

ta, kellon rannekkeita, koruja sekä pie­

niä lusikoita. Hamara pyrki tuotannos­

27

ko, joka kautta aikojen on antanut run­

saasti työtilaisuuksia myös hopeataitei- lijoille. Toisen merkittävän tilaajakun- nan muodostivat erilaiset seurat ja yh­

distykset, jotka jatkuvasti tarvitsivat kiertopalkintoja sekä merkkipäiviä juh­

listavia koriste- ja muistopokaaleja.

Oman ryhmänsä tilaustöiden joukossa muodostivat taideteollisuusnäyttelyihin suunnitellut hopeaesineet kuten arpa­

jaisvoitot ja kansainvälisiin näyttelyihin valmistetut edustustuotteet. Näiden suunnittelussa pyrittiin ensisijaisesti tai­

teellisesti arvokkaaseen ja edustavaan lopputulokseen. Joidenkin yksittäisten varakkaiden perheiden tilaamia esineis­

töjä lukuunottamatta jäivät yksityishen­

kilöille tehdyt tilaustyöt kokonaisuuden kannalta vähäiseksi.

2 ERLING, l(lmari), 1933. "Suomalai­

nen tyyli on luotava". Kultaseppien lehti 1933:6, s. 91. Helsinki.

3 "Suunnitellut pilrustuskllpailut". Kul­

taseppien lehti 1934:1, s. 8. Helsinki 1934.

4 Toimitusjohtaja Martti Viljanen, Helsinki.

5 Brummer, Arttu, 1949. "Taideteolli­

suutemme taiteilijoita". Suomen Ko- ristetalteilijain liitto Ornamon vuosi­

kirja 1949, s. 10—13. Helsinki.

6 Strengell, Gustaf, 1933. Miten sisus­

tan kotini kotimaisin esinein? Koti- lieden kirjasto N:o 44. Porvoo.

7 Seppä Paavo Tynell, Rusutjärvi. Se­

kä Paavo Tynellin pitämä puhe Taito Oy:n 25-vuotisjuhlan yhteydessä.

8 H. T., 1957. "Paavo Tynell". Sähkö­

uutisia 1957:1, s. 12—15. Helsinki.

9 Seppä Paavo Tynell, Rusutjärvi.

10 Lindberg, Carolus, "Konstflitföre- ningens utställning '. Hufvudstads­

bladet 28. 11. 1922.

11 T(andefe)lt, S(igne), ”Konstflitföre- ningens utställning”. Hufvudstads­

bladet 26. 11. 1933.

12 "Suomen osanotto Milanon näytte­

lyyn". Helsingin Sanomat 2. 4. 1933.

13 Kultaseppä Yrjö Kaksonen, Helsinki.

14 P(lnomaa), V(eli), 1950. "Kultaseppä Frans Nykänen". Kultaseppien lehti 1950:9—10, s. 165. Helsinki.

15 P-s., "Taideteollisuusnäyttely Taide­

hallissa". Helsingin Sanomat 19. 11.

1933.

16 T(andefe)lt, S(igne), "Konstindustri- utställningen 1Г . Hufvudstadsbladet 8. 11. 1934.

17, 18 Kultaseppä Jaakko Raiskinen, Helsinki

19 E. K., "Taideteollisuusnäyttely".

Uusi Suomi 8. 12. 1929.

20 Blomstedt, Rafael, "Taideteollisuus- näyttely". Uusi Suomi 15. 12. 1935.

Vaikka tilaustyöt siis toisaalta antoivat­

kin hopeansuunnittelijoille merkittäviä työskentelymahdollisuuksia, ovat toi­

saalta tilaajien omat makutottumukset luonnollisesti osaltaan vaikuttaneet lop­

putulokseen. Kokonaisuutena tarkastel­

taessa 20-luvun hopeaesineistö oli voi­

makkaasti sidoksissa ajan klassisisti­

seen tyyliin, jolloin korkeatasoisella käsityötaidolla oli olennainen osuus kokonaisratkaisussa. Kehitys 20-luvun alusta 30-luvun loppuun ei kuitenkaan tapahtunut pikkuhiljaa kokonaan enti­

sen varaan rakentamalla. Vuosikymme­

nien vaihteessa funtionaiismin muodos­

sa tapahtunut yleinen tyylimurros vai­

kutti myös hopeasepäntyön alalla pe­

rinteistä irrottautumisena.

LÄHTEET

1 T(ynell) P(aavo), 1928. "Taiteellisten tehdastuotteiden muotoilusta metal­

lialalla'. Kotimainen Työ 1928:2, s.

44—46. Helsinki.

28

HANTVERKSMÄSSIG FRAMSTÄLLNING AV SILVERFÖREMÅL I FINLAND PÅ