• Ei tuloksia

Seurakunnallinen toiminta

In document Joki ja sen väki II (sivua 47-50)

Sotavuodet lähensivät ihmisiä kirkkoon, mutta rauhan palattua tapahtui selvä käänne maallis­

tumiseen. Selvimmin tämä tuli esille jumalan­

palveluksissa, joiden kävijämäärät laskivat sel­

västi. Rovasti Johan Edvard Törnroosin tammi­

kuussa 1946 antaman tiedon mukaan jumalan­

palveluksissa oli tavallisina sunnuntaina 60- 100 henkeä ja paremman sään aikana 150-200.

Määrää pidettiin vähäisenä, sillä vain kolmen kilometrin etäisyydellä kirkosta asui noin 2000 ihmistä. Kiinnostus kirkkoa kohtaan olikin

‘Nykyaika tulee

Lastenohjaaja Mervi Pruuki päiväkerho- laistensa parissa.

Seurakunnan arkisto.

suurinta etäämpänä sijaitsevissa kylissä, joissa seurakunta järjesti sotien jälkeen kyläjumalan- palveluksia.70 Kirkolliset toimitukset kulkivat vielä 1950-luvun lopulla pitkälti vanhan kaavan mukaan:

Kasteet toimitettiin heti loppuvirren päätyttyä, jol­

loin suurin osa seurakunnasta jäi kirkkoon. Tar­

koitus olikin, että kasteet olisivat olleet osa juma­

lanpalvelusta. Ehtoollista vietettiin kuukauden toisena sunnuntaina helmikuun jäädessä vielä vä­

liin. Rippikirjoitus oli edellisenä sunnuntaina, jol­

loin useimmat ehtoolliselle aikovat kävivät ilmoit­

tautumassa. Rippikirjoitus ja harvoin vietettävä ehtoollinen kertoivat vanhoista tavoista. Aktiivi- setkin seurakuntalaiset kävivät ehtoollisella vain pari kolme kertaa vuodessa.7’

Seurakunnan toiminnassa tärkeäksi koetut lu- kukinkerit olivat 1940-luvulla lamassa. Niiden siirtäminen 1920-luvulla kylistä kirkossa tapah­

tuvaksi oli johtanut siihen, että paikalle saapui­

vat vain lapset ja rippikouluun pyrkivät.72 Tal­

vella 1954 kirkkoherra Aarne Salminen elvytti kinkeritoiminnan. Heti ensimmäisenä vuonna yhdeksässä piirissä oli yhteensä 729 osanottajaa.

Tästä määrät vielä nousivat ylittäen 1950-luvun

lopulla vuosittain jatkuvasti tuhannen osallis­

tujan rajan.73 Kinkerit olivat juhlallisia tilai­

suuksia, joissa kaikki kolme Kokemäen pappia olivat papinpuvuissa.74

Nuorisotyötä oli aktivoitu jo 1930-luvulla.

Ensimmäinen nuorisopastori Kari Porra toimi vuosina 1936-1939,75 ja monin paikoin pidettiin pappien johtamia raamattupiirejä. Sotien jäl­

keen seurakunnan resurssit olivat niukat eikä nuorisopastoria aluksi palkattu. Tarvittiin seu­

rakuntalaisten kantelu, ennen kuin kirkkoval­

tuusto päätti tuomiokapitulin velvoittamana joulukuussa 1945 perustaa nuorisopapin viran.76 Aluksi virkaa hoiti Theodor Heininen 1946- 1947. Hänen jälkeensä uraauurtavaa työtä teki vuoteen 1952 saakka Martti Haapio.77

Nuorisopapin työkenttään kuuluivat pyhä­

koulut, seurakunnan kerhotoiminta, nuorten raamattupiiri ja erilaiset opintokerhot. Nuo­

remmille lapsille järjestettiin tyttö- ja poika- kerhoja ja rippikoulun käyneille nuortenkerho- ja. 1950-luvun lopussa nuortenkerhoja oli Pel- holassa, Haavasojalla, Korkeaojalla ja Säpilässä.

Nuortenkerhojen ohjelmaan kuului askartelua, tietokilpailuja, leikkejä, diojen katselua ja

har-Joki ja sen väki II

Monia kokemäkeläi­

siä yhdistää sankari­

vainajien kunnioitta­

minen. Kokemäen reservinupseerit kunniakäynnillä sankarihaudalla 23.10.1955. Kuva:

Ihamäki. Lallin arkisto.

tauksia. Pyhäkoulutyössä tukeuduttiin vapaa­

ehtoisiin opettajavoimiin. Vuonna 1955 pyhä­

kouluja oli 22. Useimmissa niistä oli kaksi opet­

tajaa ja oppilaita oli yhteensä noin 700. Tärkeä osa seurakunnan poikatoimintaa oli partio- liike, joka sai alkunsa, kun nuorisopastori Antti Heikkilä värvättiin poikapartiolippukunnan johtajaksi. Tyttökerhot toimivat seurakunnan tyttötyöntekijän johdolla/8 Tyttötyöntekijä pal­

kattiin vuonna 1949 seurakunnan luovuttua toisesta diakonissasta. Muutos tehtiin kunnan palkattua kolmannen terveyssisaren, mikä vä­

hensi aiemmin sairaanhoitotyötäkin tehneiden diakonissojen tarvetta.79

Kerhotoimintansa kautta seurakunnalla oli 1960-luvun lopulla hyvät edellytykset laajentaa toimintaansa päiväkerhoihin. Kokemäen seu­

rakunta päätti vuonna 1969 tehdä yhteistyötä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Kokemäen osaston kanssa, joka oli tehnyt päiväkerhotyötä jo 1950-luvulta lähtien.80 Vuonna 1970 seura­

kunnan budjettiin varattiin päiväkerhotoimin- taan 2500 markkaa, mikä oli vielä selvästi vä­

hemmän kuin muut toimintamuodot saivat.

Pyhäkouluille myönnettiin 4500 markkaa ja varsinaiseen nuorisotyöhön 7000 markkaa.81

Päiväkerhot nousivat kuitenkin nopeasti seu­

rakunnan nuorisotoiminnan tärkeimmäksi toi­

mintamuodoksi. Syyskuussa 1971 kirkkovaltuus­

tossa esitettiin ajatus, että päiväkerhotoiminta tulisi ottaa kokonaan seurakunnan hoidetta­

vaksi.82 Muutos toteutettiin 1972. Kauvatsan osalta, jossa Mannerheimin Lastensuojeluliitto oli pitänyt seurakunnan tuella päiväkerhoa, päätettiin muutoksesta vuoden 1972 lopussa.83

Kauvatsan ja Kokemäen seurakuntien talou­

dellisen yhdistymisen jälkeen 1969 molemmat seurakunnat tekivät yhteistä nuorisotyötä. Ko­

kemäkeläiset kävivät tilaisuuksissa Kauvatsalla ja kauvatsalaiset Kokemäellä. Kauvatsan etuna olivat pitkään paremmat tilat seurakuntatalon­

sa suojissa.84 1900-luvun lopusta lähtien seura­

kunnan nuorisotoiminnan muodot säilyivät pääosin entisen kaltaisina. 2000-luvun alussa Kokemäen seurakunnalla oli päiväkerhon ja rippikoulun ohella toiminnassa perhekerho ja erilaisia nuortenkerhoja.

Lähetystyötä tuettiin Kokemäen seurakun­

nassa varsinkin 1940- ja 1950-luvulla innok­

kaasti. Perinteisesti tuettiin Afrikan lähetyk­

seen suuntautunutta Suomen Lähetysseuraa ja Evankeliumiyhdistyksen Japanin lähetystä.

Vuonna 1955 Kokemäellä oli kahdeksan lähe- tyspiiriä, joista yksi yksinomaan Afrikan lähe­

tyksen ja yksi samoin pelkästään Japanin lähe­

tyksen hyväksi. Muut kuusi tukivat tasapuoli­

sesti kummankin työtä.85 Japanin ja Afrikan lähetyspiirien yhdistämistä toivottiin 1950-lu- vulla, mutta tulokseen ei päästy.86 Vuonna 1952 Kokemäelle syntyi seurakunnan merimieslä- hetyspiiri. Merimieslähetyksen hyväksi oli jo aiemmin toimittu Kuurolassa, mutta toiminta oli sittemmin hiipunut.87

Lähetystyön hyväksi vuosittain kerättävä tu­

ki on ollut huomattava. Vuonna 1959 Lähetys­

seura ja Evankeliumiyhdistys saivat Kokemäen seurakunnasta tukea yhteensä 515 000 mark­

kaa.88 Kauvatsan seurakunnassa oli omat lähe- tyspiirinsä. 1970-luvun alussa piirejä oli toi­

minnassa neljä: Yttilä, Jalonoja, Piilijoki ja Kulkkila. Näistä aktiivisimmin toimi Yttilän piiri.89 Myöhemmin Kokemäen seurakunnalla on ollut myös omia nimikkolähettejä eri puo­

lilla maailmaa.

'Nykyaika tulee

Diakoniatyö ulotettiin 1950-luvulla koko Ko­

kemäen seurakunnan alueelle perustamalla oman alueensa huoltotoiminnasta vastaavia ky­

lätoimikuntia. Erityistä huomiota kiinnitettiin vanhusten huoltoon.90 Vuonna 1957 toiminnas­

sa oli jo 12 kylätoimikuntaa ja viisi työpiiriä.91 Kauvatsan kuntaliitoksen jälkeen Kokemäen ja Kauvatsan seurakunnat tekivät yhteistyötä dia­

konian alalla. Kokemäen seurakunta hoiti ajoit­

tain naapurinsakin diakoniatyötä, ja Kauvatsan saatua jälleen oman diakonissansa 1970-luvun puolivälissä kuului tämän toiminta-alueeseen oman seurakunnan alueen lisäksi Kyttälä, Sääksjärven ympäristö ja alueita Säpilästä.92

Lamavuodet 1990-luvulta lähtien asettivat Kokemäen seurakunnan uusien haasteiden eteen. Vuosittain kirkosta eronneiden seurakun­

talaisten määrä kohosi 1990-luvun alkuvuosina yli neljäänkymmeneen. Sen jälkeen määrä pu­

tosi lähelle aiempia lukuja, mutta eroamisen tultua 2000-luvun puolivälin jälkeen mahdolli­

seksi internetin välityksellä, nousi eronneiden määrä vuosittain jo yli 60 henkeen.93

In document Joki ja sen väki II (sivua 47-50)