• Ei tuloksia

leirikeskuksen rakentamiseen

In document Joki ja sen väki II (sivua 44-47)

Kokemäen seurakunnan kiinteistöt rajoittuivat 1940-luvulla kirkkoon, kahteen pappilaan, paa- rihuoneeseen sekä erinäisiin talousrakennuk­

siin. Seurakuntakoti toimi Teijan liiketalon vuokratiloissa. Arvokkain rakennus, kirkko, peruskorjattiin 1967. Kirkkovaltuusto päätti sa­

malla palauttaa kirkon sisäosat siihen asuun, minkä ne olivat saaneet arkkitehti Carl

Hei-'Joki ja sen väki 11

Kokemäen seurakun­

nan lähetystyön hyväksi pitämä kirp­

putori Starcken talos­

sa. Lallin arkisto.

Kokemäen seurakun­

tataloa suunniteltiin pitkään rakennetta­

vaksi kirkon lähelle, mutta se valmistui lopulta pappilan lähelle 1976. Kuva:

Martti Jalkanen.

KKK.

deckenin suunnitelmissa kirkkoa uudistettaes­

sa vuonna 1886.37 Käytännössä se tarkoitti sisä­

katon saattamista Heideckenin piirustusten mukaiseksi. Myös puulattia korvattiin tiilellä.38 Kirkon korjaus maksoi 415 000 markkaa.39

Sotien jälkeen seurakunta kaipasi kipeästi kunnollisia toimitiloja. Kokemäen Säästöpank­

ki uusi Teijan juhlatalon seurakuntakodin pe­

rusteellisesti 1955,40 mutta tämä ei tuonut lisä­

tilaa seurakunnan käyttöön. Useiden muiden rakennushankkeiden vuoksi seurakuntatalo joutui kuitenkin odottamaan vuoroaan. Korva­

takseen vanhan Ryssän virkatalon seurakunta rakennutti vuonna 1963 kappalaisen virkatalon vanhan hautausmaan lähelle, ja vuonna 1970

valmistui vanhaan paarihuoneeseen rakennettu seurakunnan kylmähuone. Muita toteutettuja hankkeita olivat kanttorin virkatalon rakenta­

minen 1950-luvun alussa, Pyhän Henrikin saar- nahuoneen restaurointi 1955, pappilan remontti 1967 ja Kooman kappelin korjaus 1973.41

Polttavin tarve oli sittenkin seurakuntatalon rakentamiselle. Seurakunta sai jonkinlaista hel­

potusta tilojen puutteeseensa 1950-luvun puoli­

välissä vuokraamalla kerhotoimintaansa varten Haronluodon saaren. Sitä ennen seurakunta pi­

ti leirejään Sääksjärvellä, jossa tytöt ja pojat lei- reilivät eri saarissa. Poikien saaressa ei ollut edes ruoanvalmistusmahdollisuuksia, vaan kokkaa­

minen oli tehtävä tyttöjen saaressa. Haron­

luodon vuokraamisen takana oli nuorisopasto­

ri Antti Heikkilä. Saarelle rakennettiin sauna 1957 ja seuraavana vuonna kesäkoti.42

Seurakuntatalon rakentamisesta tehtiin en­

simmäinen päätös toukokuussa 1962. Kirkko­

valtuuston yksimielinen ratkaisu oli rakentaa

»seurakuntakoti» Tulkkilan kansakoulun ja kirkkomaan väliin. Suunnittelutyöhön valjas­

tettiin arkkitehti Pekka Hakaniemi.43 Rakenta­

miseen saakka ei kuitenkaan päästy. Tulkkila oli rakennuskiellossa, ja luvat olivat tiukassa.

Rakennustoimikunnalle selvisi pian, että suun­

nitellulle paikalle oli vaikea saada rakennuslu­

paa lähinnä riittävien paikoitustilojen puutteen takia. Parantaakseen mahdollisuuksiaan seura­

kunta osti viereisen Harjun tontin.44

Suunniteltu rakentamispaikka sijaitsi lähellä maatalousmuseota, mikä aiheutti uuden ongel­

man Muinaistieteellisen toimikunnan vastus­

taessa suuren rakennuskompleksin tuloa van­

han lainamakasiinin lähelle.45 Huhtikuussa 1966 kirkkovaltuusto joutuikin kumoamaan aiem­

min tekemänsä päätökset. Seurakuntakoti jat­

koi Teljän juhlatalossa, samalla kun Harjun kiinteistöä päätettiin remontoida nuoriso- ja partiotoimintaan soveltuvaksi.46

Uudelleen seurakuntataloasiaan palattiin 1970-luvun alussa, jolloin Tulkkilaan oli val­

mistunut asemakaava. Seurakunnan kirkko­

neuvosto piti ensisijaisena rakennuspaikkana kirkon viereistä kirkkohaan aluetta, joka ase­

makaavassa oli merkitty puistoksi. Sen sijaan

'Nykyaika tulee

kirkkohallintokunta ehdotti talon rakentamis­

ta Kokemäenjoen pohjoispuolelle pappilan ja joen väliselle alueelle.47 Joulukuussa 1971 kirk­

koneuvoston kantaa myötäillyt kirkkovaltuusto päätti hakea asemakaavamuutosta Tulkkihan.48 Kun muutoslupaa ei saatu, kirkkovaltuusto jou­

tui joulukuussa 1972 taas kumoamaan päätök­

sensä. Rakennuspaikaksi valittiin nyt pappilan- mäki.49

Rakentamista jouduttiin pian kiirehtimään, sillä tuskin seurakunta oli ehtinyt jättää raken­

nuslupa-anomuksensa, kun se menetti seura­

kuntasalinsa Teijan liiketalon tulipalossa hei­

näkuussa 1973. Vaikka rakentamisen tielle näyt­

ti jälleen kasaantuvan esteitä, töihin päästiin lopulta käsiksi. Seurakuntatalon lopputarkas­

tus pidettiin helmikuussa 1976.50

Pitkään kesti myös toisen seurakunnallisen hankkeen toteuttaminen. Haronluodon tilojen huono kunto ja paikan vaarallisuuskin nostivat esiin vaatimuksen omasta leirikeskuksesta. Tou­

kokuussa 1975 seurakunta päätti tulevan leiri­

keskuksen sijaintipaikaksi seurakunnan oman ranta-alueen Kauvatsan Lievijärvellä.51 Jatkossa esille nousi muitakin vaihtoehtoja. Niistä Kyt- tälän koulun vuokraaminen viideksi vuodeksi kaatui kirkkovaltuustossa 1977, eikä seuraavan vuosikymmenen alussa kunnan kanssa yhtei­

sesti rakennettavaksi suunniteltu Salonpään leirikeskuskaan toteutunut.52

Koska »Lievijärven taakse» rakentamiseen suhtauduttiin yhä penseämmin, seurakunta os­

ti kesällä 1983 Hellan perikunnalta viiden heh­

taarin määräalan Sääksjärven rannalta. Seuraa- vana vuonna kirkkovaltuusto purki Lievijärveä koskeneen rakentamispäätöksen ja ostettu alue valittiin leirikeskuksen paikaksi. Aittakarin lei­

rikeskuksen rakentaminen alkoi syyskuussa 1990, keskellä ankaraa talouslamaa.53 Leirikes­

kus valmistui kesällä 1992, mutta sen rakenta­

minen sysäsi Kokemäen seurakunnan histo­

riansa pahimpaan taloudelliseen ahdinkoon.

Leirikeskus maksoi 642000 markkaa budjetoi­

tua enemmän ja aiheutti seurakunnalle ras­

kaan velkataakan. Seurakunta maksoi valmis­

tumisen jälkeen pelkästään korkomenoja 2000 markkaa päivässä eli vuositasolla yli 700 000

markkaa. Käytännössä velkaa jouduttiin mak- Kokemäenjoen poh- samaan ottamalla uutta velkaa. Vakauttaakseen joispuolisen hautaus- talouttaan seurakunta joutui myymään omai- s im u l a n y k s it y is

suuttaan ja lakkauttamaan virkoja.54 1990-lu- k o k o e lm a ,

vun loppupuolella seurakunnan talous vihdoin koheni, mutta niukat raamit olivat silti yksi syy Kokemäen ja Kauvatsan seurakuntien yhdistä­

miseen 2000-luvulla.

Seurakunnan varoja ovat nielleet myös Ko­

kemäen kirkon urkuremontit. Kirkko sai uudet urut vuoden 1953 lopussa, jolloin hieman muo­

toaan muuttaneelle parvelle asennettiin Kan­

gasalan Urkutehtaan valmistamat 35-kertaiset sähköurut.55 Urut palvelivat kokemäkeläisiä kesään 1988 saakka, jolloin ne myytiin pois.

Uusissa, toukokuussa 1989 käyttöön vihityissä uruissa on 37 äänikertaa.56

[Hautausmaat

Kokemäen päähautausmaaksi tuli 1900-luvun alussa Kooman hautausmaa, jota monet koke­

mäkeläiset alusta lähtien vierastivat. Syynä nurjaan suhtautumiseen olivat niin käytännön ongelmat kuin tunnesyytkin. Erityisesti van­

husten näkökulmasta Kooma sijaitsi liian kau­

kana omaisten muiston jatkuvan vaalimisen kannalta. Monet kokemäkeläiset sitä paitsi ha­

lusivat edelleen tulla haudatuiksi Tulkkilaan.

Tämän vuoksi on ymmärrettävää, että Koke­

mäellä nousi ajoittain esille kysymys vanhojen hautausmaiden laajentamisesta. Keskustelu oli aktiivista heti sotien jälkeen.

Jo k i ja sen väki li

Helmikuussa 1945 esitettiin kirkkovaltuus­

tolle joen pohjoispuolisen vanhan hautausmaan laajentamista täyttämällä hautausmaan poh­

joispuolella oleva notko aina lähelle pappilan navettaa. Tämä olisi tuonut lisämaata noin 1,5 hehtaaria. Seurakunta päätyi kuitenkin ano­

maan lupaa vain hautausmaan kiviaidasta sen pohjoispuolella olevaan viljelystiehen ulottuval­

le alueelle.57 Laajennusta ei heti päästy toteutta­

maan ja asiaan palattiin 1950-luvulla. Tällä ker­

taa seurakunta anoi lupaa pienemmälle, kol­

mionmuotoiselle alueelle.58 Lupa myönnettiin- kin, ja alue valmistui hautausmaaksi 1955.59

Vuoden 1955 jälkeen ei joen pohjoispuolista hautausmaata enää -laajennettu. Vielä 1980-lu- vun puolivälissä seurakunta suunnitteli alueen laajentamista ns. notkoa pitkin Matilaisen ta­

lon suuntaan. Alueelle kaavailtiin noin 3500 hautapaikkaa, mutta hanke ei toteutunut kaa­

voituksen aiheuttamien esteiden takia.60 Ko­

kemäen kirkon viereisellä hautausmaalla on 1900-luvun alun jälkeen voitu haudata ainoas­

taan sukuhautaan. 2000-luvun taitteessa alet­

tiin kuitenkin uudelleen suunnitella tämän hau­

tausmaan laajentamista. Tätä tarkoitusta varten seurakunta vaihtoi 850 neliömetrin maa-alueen kaupungin kanssa, ja kun kaava saatiin muu­

tettua, laitettiin hautausmaan laajennus vuon­

na 2009 vireille.61

Kauvatsan hautausmaan osalta lisämaan tar­

ve on ollut hyvin turvattu. Seurakunnalla oli sotien jälkeen 1,38 hehtaaria käyttämätöntä li­

sämaata. Kuuteen osaan jaetusta alasta ensim­

mäinen osa otettiin käyttöön heti sotien jäl­

keen. Kun tämä osa tuli 1960-luvun lopussa täyteen, myönsi kirkkovaltuusto vuoden 1969 lopussa määrärahan toisen osan käyttöönottoa varten. Tämä osa vihittiin hautausmaaksi 1972.

Kolmas ja neljäs osa vihittiin käyttöön loka­

kuussa 1989. Kaksi viimeistä osaa olivat 2000-lu- vun alussa yhä odottamassa tulevaa käyttöä.62

Kokemäen hautausmaille pystytettiin sotien jälkeen useita muistomerkkejä. Sisällissodas­

sa punaisten puolella surmansa saaneet saivat oman muistomerkkinsä Kooman hautausmaalle 1945. Samalla siihen saakka kolmessa eri hau­

dassa levänneet punaiset vainajat koottiin so­

siaalidemokraattisen kunnallisjärjestön teke­

män aloitteen pohjalta samaan hautaan. Työn käytännön toteutuksesta vastasivat Yrjö Kylmä- korpi ja haudankaivaja Yrjö Maunula.63 Vuon­

na 1961 haudan hoitovastuu siirtyi sosiaali­

demokraattisen kunnallisjärjestön pyynnöstä seurakunnalle.64

Kokemäen kirkkopuistoon pystytetyn toisen maailmansodan sankarivainajien hautapatsaan suunnitteli arkkitehti Markus Tavio. Sankari­

haudat pysyivät pitkään viimeistelemättöminä.

Aina 1950-luvulle saakka niitä koristivat val­

koiset puuristit.65 Joulukuussa 1955 seurakunta asetti toimikunnan saattamaan sankarihauta arvoiseensa kuntoon. Kunnostustyön yhteydes­

sä päätettiin sankarihaudoille hankkia hauta­

kivet.66 Muistokivet valmisti Peipohjan Kivi- veistämö, joka vuonna 1957 asensi paikalleen kaikkiaan 149 kiveä. Kivet ja asennustyön kus­

tansivat seurakunta ja Kokemäen kunta.67 Muistomerkki muualle haudattuja vainajia varten pystytettiin Kokemäen kirkkopuistoon seurakuntalaisten aloitteesta joulukuussa 1991.

Muistomerkin suunnitteli yhteistyössä seura­

kunnan kanssa seppä Jari Sandholm. Kokonai­

suuteen kuuluvan kiven löysi Sääksjärven ta­

kaisesta maastosta Peipohjan Kiviveistämö, jo­

ka myös kaiversi tekstin ja lahjoitti kiven seura­

kunnalle.68 Kooman hautausmaa sai vielä yh­

den muistomerkin marraskuussa 1998. Tämä muistomerkki kunnioittaa Kokemäelle ensim­

mäisen maailmansodan aikana haudattuja ve­

näläisiä sotilaita ja heidän perheenjäseniään.69

In document Joki ja sen väki II (sivua 44-47)