• Ei tuloksia

Kokemäen kulttuurielämää

In document Joki ja sen väki II (sivua 52-56)

Pisimmät perinteet kokemäkeläisessä kulttuu­

rielämässä on musiikilla. Sotien jälkeen toimin­

taa jatkettiin uudella innolla. Heinäkuussa 1946 Kokemäen Torvisoittokunta osallistui pitkä­

aikaisen johtajansa Kalle Kaislan johdolla niin yleisömäärältään kuin ohjelmistoltaankin en­

nätysmäisille Satakunnan laulujuhlille, joiden järjestämisestä kokemäkeläiset vastasivat. Eri­

laisia musiikkiesityksiä nähtiin jatkossakin lu­

kuisissa Kokemäellä järjestetyissä tilaisuuksis­

sa, joista huomattavimmat olivat »Satakunnan Riemulaulujuhlat» 1950 ja vuoden 1953 maata­

lousnäyttely.14

Satakunnan laulujuhlat 1946 innoittivat ko­

kemäkeläisiä myös vilkkaaseen kuorotoimin­

taan. Juhlia varten harjoitteli neljä kuoroa - pe­

rinteikäs Kokemäen sekakuoro, henkiin herä­

tetty mieskuoro, nuorisoseuran nuorten kuoro ja Karjalan sekakuoro. Kolme ensiksi mainittua kuoroa harjoitteli kanttori Antti Ketolan joh­

dolla. Karjalaisia ohjasi Kaukolasta Tulkkilan koulun opettajaksi vuonna 1945 tullut Esko Karvinen. Neljässä kuorossa oli yhteensä sata laulajaa.15

Kokemäen sekakuoro muutti 1957 nimen­

sä Kokemäen kirkkokuoroksi.16 Kuoron

pitkä-Joki ja sen väki II

Lausuntataiteilija ja näyttelijä Helena Futtari.

Eeva-Riitta Salon yksityisarkisto.

aikainen johtaja Antti Ketola ehti toimia tehtä­

vässään lähes 50 vuotta. Hänen jälkeensä kirk­

kokuoroa johtivat mm. Mikko Innilä, Pentti Salmela ja Toivo Kokko.'7 Kokemäen ohella myös Kauvatsalla oli oma kirkkokuoronsa, joka rekisteröitiin vuonna 1985.18

Uusi korkeatasoinen kuoro syntyi vuonna 1961, kun kunnanjohtaja Jouko Rinteen koolle kutsumassa tilaisuudessa perustettiin Koke­

mäen Mieslaulajat. Kuoron ensimmäiseksi lau- lunjohtajaksi valittiin kanttorina ja opettajana toiminut jazzmuusikko Pauli Vaitoja. Kuoron jäsenmäärä nousi nopeasti viiteenkymmeneen, ja se saavutti toimintansa alkuvaiheessa huo­

mattavaa kuuluisuutta esiintymällä useita ker­

toja televisiossa. Ensiesiintyminen tapahtui Niilo Tarvajärven juontamassa Palapeli-ohjel­

massa 2.3.1963. Tarvajärvi pyysi kuoroa ja Toi­

ni Saloa tyttärineen ohjelmaansa juonnettuaan Mieslaulajien isännöimän Laskiaislurauksen Kokemäen Seuratalolla. Mieskuorolla oli myö­

hemmin omiakin televisioesiintymisiä, joissa

solisteina oli eturivin taiteilijoita Tamara Lun­

dista alkaen.'9

Kokemäen musiikkitoiminnan uranuurtaja, torvisoittokunta, toimi vuodesta 1963 lähtien Kokemäen Soittokunnan nimellä.20 Muun toi­

mintansa ohessa se teki Asko Salmisen johdolla arvokasta työtä paikkakunnan nuorison mu­

siikkikoulutuksen hyväksi. Monipuolista mu- siikkikerhotoimintaa ja soitonopetusta har­

joitti myös Pauli Vaitoja. Varatuomari Pekka Santala kunnostautui säveltäjänä. Hän sanoitti mm. George de Godzinskyn sävellyksiä ja Jor­

ma Panulan Ilmajoen Musiikkijuhlille vuonna 1983 säveltämän suvivesperin Peltomiehen ru­

kouksen.21

Kulttuurielämää elävöittämään perustettiin 1983 Kokemäen Kulttuuriyhdistys. Alkuvaihees­

sa sen pääasiallinen tehtävä oli Lalli ja Pyhä Henrikki -oopperan valmistaminen. Oopperan tekemistä esitti Mauri Kujanpää, jonka ansiosta säveltäjäksi saatiin Kujanpään lapsuudenystävä, kapellimestari Jorma Panula. Ooppera esitet­

tiin ensimmäisen kerran Tampereella helmi­

kuussa 1987. Oopperan valmistumisen jälkeen Kokemäen Kulttuuriyhdistys vietti hiljaiseloa, kunnes sen toimintaa ryhdyttiin vuoden 1997 lopussa elvyttämään.22

Kulttuurialalla 1980-luku oli vilkasta aikaa.

Marraskuussa 1981 Tuomaalan kansakoululla perustettiin harrastajateatteri vaalimaan karja­

laista perinnettä ja kulttuuria Satakunnassa.

Karelia-teatterin nimellä tunnettu teatteri val­

misti vuosittain näytelmän, jonka esiintymis­

paikaksi vakiintui vuodesta 1985 lähtien Ko­

kemäen ulkomuseon alue.23 Ensimmäiseksi näytelmäksi valittiin Iris Kähärin Ranssipuo- ti.24 Teatteri avusti myös kotimaisten elokuvien teossa.

Kansalaisopistossa maalausta harrastanut kurssilaisten joukko perusti lokakuussa 1983 Kokemäen taideseuran, jonka tarkoituksena oli lisätä kokemäkeläisten taiteen harrastusta ja tehdä taiteilijoiden työtä tunnetuksi. Tärkeim­

piä toimintamuotoja olivat näyttelymatkojen järjestäminen ja maalauskurssien pitäminen.25

Sodan jälkeisen ajan kokemäkeläisistä taitei­

lijoista nousi ensimmäisenä estradeille

lausunta-'Nykyaika tulee

taiteilijana aloittanut Helena Futtari (1919-1973), joka piti ensimmäisen suuren lausuntailtansa Helsingissä syksyllä 1945. Tapauksen huomioi­

nut Helsingin Sanomat mainitsi esityksen anta­

neen runsaan lupauksen. Lokakuussa 1946 pi­

detyn lausuntaillan jälkeen helsinkiläiset lehdet antoivat Futtarille suurta tunnustusta ja hänet luettiin koko maan parhaiden nuorten lausujat- tarien joukkoon.26 Myöhemmin Futtari tunnet­

tiin myös näyttelijänä sekä teatterista että valko­

kankaalta. Vuosina 1953-1959 hän esiintyi neljäs­

sä kotimaisessa elokuvassa. Sillankorvan emän­

nässä (1953) hän oli yksi pääosan esittäjistä.27 Kokemäkeläisittäin merkittävin näyttelijä ja kansantaiteilija oli Osmo Pertola (1927-1964).

Kokemäkeläisen maanviljelijäperheen vesana hän oli nuoresta lähtien mukana Kokemäen Nuorisoseuran toiminnassa ja kuului vuodesta 1945 lähtien seuran johtokuntaan. Nuorisoseu­

ran parissa hän myös aloitti näyttelemisen ja osoittautui erittäin lahjakkaaksi. Tunnetuim­

man roolihahmonsa Kokemäen Uunon esittä­

misen Pertola aloitti 1954. Pian niin radio kuin televisiokin huomasivat hänen kykynsä ja hän keikkaili ympäri Suomea. Vuonna 1961 Pertola esiintyi Kokemäen Uunona myös elokuvassa Mullin Mallin, mutta jo muutaman vuoden ku­

luttua hänen terveytensä alkoi heikentyä ja hän menehtyi leukemiaan 1964.28 Vuonna 1983 Esko Pertola toimitti edesmenneestä veljestään Os­

mosta kirjan Kokemäen Uunoja hänen juttunsa.

Kokemäeltä ovat lähteneet maailmalle myös Leo Lastumäki (s. 1927) ja Teemu Lehtilä (s.

1966). Lastumäki tuli Kokemäelle veturinläm­

mittäjäksi syksyllä 1950 ja ehti näytellä ja ohjata näytelmiä Kokemäen Seuratalolla, ennen kuin vaihtoi ammattinsa näyttelijäksi ja siirtyi aluk­

si Poriin.29 Lastumäki on näytellyt ainakin 39 elokuvassa.30 Nuorempaa polveen kuuluva näyt­

telijä Teemu Lehtilä sai kipinän esiintymiseen Karelia-teatterissa.31 Hän nousi suuren yleisön tietoisuuteen ennen kaikkea Salatut elämät -televisiosarjan kautta.

Kirjailijoista karjalaisen evakkojen kohtaloi­

den kuvaajana tunnettu Iris Kähäri (1914-1995) aloitti tuotantonsa Kokemäellä. Kähäri oli pit­

käaikaisena sijaisena Peipohjan kansakoulussa,

ja hänen puolisonsa Matti Kähäri toimi Räisä­

län kansanopiston rehtorina 1940-1953. Esi­

koisteoksensa Iris Kähäri julkaisi 1948. Kähärin romaanissa Elämän koko kuva (1960) liikuttiin Kokemäellä, jota kirjailija kutsui Teijaksi.32

Karvialla syntynyt ja Helsinkiin kotiutunut kirjailija-runoilija Aulikki Oksanen kävi kou­

lunsa Kokemäellä. Monipuolinen Oksanen jul­

kaisi parikymmentä kirjaa, kirjoitti lukuisia kä­

sikirjoituksia, näytteli elokuvissa, esiintyi laula­

jana ja myös kuvitti omia teoksiaan. Kirjallisessa

Kokemäen Uunona tunnettu Osmo Per­

tola pikkujoulujuh­

lassa jollakin koululla 1950-luvulla seura­

naan näyttelijätove- rinsa »Amalia» eli Helmi Mörsky. KSA.

Kirjailija Pirjo Tuominen. KKA.

'Joki ja sen väki l i

To i n i Sa l o j a t y t t ä r e t

Toini Salossa o.s. Käyrä (1921-2002) il­

meni jo varhain taiteellisia lahjoja, ja hän opiskelikin serkkunsa Helena Futta- rin tavoin lausuntataidetta Elli Tompu­

rin oppilaana. Päivätyönsä Salo teki kui­

tenkin kotiseudullaan Kokemäellä, jossa hän toimi lähes 40 vuotta kansakoulun­

opettajana. Ensiksi hän oli opettajana Kuurolan koululla 1944-1946, sitten Kan- kaantaustan koululla ja vuodesta 1954 lähtien eläkkeelle pääsyynsä saakka Rak­

kulaisten koululla.

Taiteellisia kykyjään Toini Salo hyö­

dynsi näkyvimmin vuosina 1957-1969, jolloin hän nousi kuuden kansallispu­

kuisen tyttärensä kanssa lukuisille näyt­

tämöille Satakunnassa ja Etelä-Suomessa esittäen kansanrunoja ja leikkiloruja.

Toini Salo teki jokaiseen juhlaan aina uuden ohjelman, joka sopi jollain tavalla tilaisuuden luonteeseen tai paikkakun­

taan. Myös televisiossa »Toini Salo ja

tyttäret» nähtiin monta kertaa vuodesta 1963 lähtien, ja kerran myös Ruotsin te­

levisiossa. Tyttärien opiskelujen myötä esitykset alkuperäisellä kokoonpanolla päättyivät, mutta runo oli opettaja Salon elämän sisältö tämän jälkeenkin. 1980- luvulla Toini Salon esiintymiset jatkui­

vat kansanrunoilla ja leikkiloruilla kol­

men tyttärenpojan kanssa. Omia runon- lausuntaohjelmia ja -esiintymisiä Toini Salolla oli kuolemaansa saakka.

Toini Salon tyttäristä Eeva-Riitta ja Henriikka opiskelivat näyttelijöiksi.

Vuonna 1974 näyttelijäksi valmistunut Eeva-Riitta Salo tuli tunnetuksi ennen kaikkea lavanäyttelijänä, mutta esiintyi myös tv-sarjassa Puhtaat valkeat lakanat.

Läpimurtonsa näyttelijänä hän teki Vaa­

san Kaupunginteatterissa Minna Cant­

hin Anna-Liisan nimikkoroolissa. Eeva- Riitta Salo vieraili menestyksekkäästi myös Saksassa. Henriikka Salon esiinty­

Hemiikka Salo.

Henriikka Salon yksityisarkisto.

Opettaja Toini Salo (taustalla) esiintymässä tyttärineen 1960-luvulla. Tyttäret vasemmalta:

Jaana-Kaisa, Elina, Eeva-Riitta, Marja-Liisa ja Anna-Kristiina.

miset alkoivat jo kaksivuotiaana äidin ja sisarusten esityksissä. Hän valmistui näyttelijäksi vuonna 1989 ja oli sen jäl­

keen kiinnitettynä Turun Kaupungin­

teatteriin ja Q-teatteriin. Teatterilavojen ohella Henriikka Salo esiintyi neljässä elokuvassa.

Eeva-Riitta Salo Anna-Liisan roolissa.

Eeva-Riitta Salon yksityisarkisto.

'Nykyaika tulee

varhaistuotannossaan hän liikkui myös Koke­

mäen maisemissa.

Myöhemmistä kirjailijoista Kokemäellä vai­

kutti nelisenkymmentä teosta kirjoittanut Pirjo Tuominen (s. 1939). Lappeenrannassa syntynyt ja sittemmin pitkään pääkaupunkiseudulla vai­

kuttanut Tuominen erikoistui historiallisten ro­

maanien kirjoittamiseen. Hän muutti 1990-lu- vun alussa asumaan Kauvatsalle, josta siirtyi myöhemmin Vammalaan. Satakuntalaisittain merkittävimmät teoksensa Tuominen kirjoitti pääosin Kauvatsalla. Näistä Kokemäki-sarja - Suuren joen maa, Tulen pojat, veden tyttäret ja Kuningasväylä - käsitteli Satakunnan vanhojen sukujen, kartanoiden ja ruukkien historiaa 1700- ja 1800-luvulla. Satakunta-sarja - Itkevät syvät vedet, Sillat yli joen, Kultavainiot ja Maan nälkä - puolestaan pureutui sisällissotaan ja sen jälkeisiin vaiheisiin Satakunnassa.33

Kokemäkeläistä kulttuuriperintöä ovat tal­

lentaneet monet paikalliset kirjoittajat alkaen 1900-luvun alussa vaikuttaneesta opettaja Kaar­

lo E. Kalliosta.34 Merkittävimpänä kokemäke­

läisen elämänkulun tallentajana tunnettu koti­

seutuneuvos Esko Pertola julkaisi viidenkym­

menen vuoden aikana lukuisia kirjoja ja artik­

keleita Kokemäen historiasta. Ylistarolaisesta torppariperheestä polveutunut Niilo Huhtanen puolestaan ansioitui perinnekirjoitusten tekijä­

nä ja perinteen kerääjänä. Jo 1970-luvun alku­

puolella hänellä oli yli tuhat kokemäkeläistä sanontaa muistiin merkittynä.35 Huhtanen osal­

listui vielä 92-vuotiaana vuonna 1997 SKS:n Kansanrunousarkiston ja Maaseudun Sivistys­

liiton kirjoituskilpailuun.36 Pitkän uran opetta­

jana tehneen paljasjalkaisen kokemäkeläisen Laura Hyvätin merkittävin kirjallinen työ oli Kokemäen murretta tallentanut kirja Juuret Kokemäen mullassa ja Kokemäen murteessa.

Kokemäkeläisen kulttuuriperinnön merkit­

tävä vaalija erityisesti 1960- ja 1970-luvulla oli Kokemäki-Seura,37 jonka juuret olivat vuonna 1925 perustetussa Kokemäen Maatalous- ja Koti­

seutuyhdistyksessä. Kokemäki-Seuran tärkeim­

mäksi toimintakentäksi tuli Kokemäen ulko­

museoalueen perustaminen ja hoito. Jäsenkun­

nan ikääntyessä yhdistyksen toiminta vähitellen

hiipui. Virallinen päätepiste kirjattiin vuoden 2007 lopussa, jolloin toimintansa lopettaneen seuran omaisuus siirtyi sääntöjen mukaisesti Kokemäen kaupungille.38

Varsinaista kunnallista kulttuurityön johto­

elintä Kokemäellä ei ollut ennen kulttuurilau­

takunnan perustamista 1973. Silti kunta osallis­

tui jo aiemmin kulttuurin vaalimiseen järjestä­

mällä mm. henkisiä kilpailuja. Kulttuurilauta­

kunnan lisäksi Kokemäen sivistystyöstä vasta­

sivat 1970-luvulla koulut, kirjastot, työväen­

opiston johtokunta ja osittain matkailulauta­

kunta.39 Käytännön työssä kulttuurilautakun­

nan tehtävänä on ollut erilaisten tilaisuuksien järjestäminen ja koordinoiminen sekä myös Kokemäen tunnetuksi tekeminen.

Testivaaleja, museoita ja

In document Joki ja sen väki II (sivua 52-56)