• Ei tuloksia

Raittiit opiskelijat yliopisto-opiskelijoiden juhlimiskulttuurissa

Tässä tutkimuksessa pyrin tuomaan esille absolutistien kokemuksen yliopiston alkoholikulttuurista.

Kysyin, miten raittiit opiskelijat kokevat yliopisto-opiskelijoiden juhlimiskulttuurin sosiaalisena ti-lana, ja vastaus oli moninainen. Sosiaalinen tila jaetaan Lefebvren (1974) teorian mukaan Tilan so-siaaliseen, esitykselliseen ja metaforiseen/symbooliseen ulottuvuuteen. Näissä eri ulottuvuuksissa luomani kokemustyypit kokivat saman tilan hyvin erilaisin tavoin.

8.1 Kutsuva ja luotaantyöntävä tila

Yliopisto-opiskelijoiden juhlimiskulttuurin tilan esityksellinen ulottuvuus muodostui ihmisten pu-heissa ja tapahtumien mainoksissa. Myös tapahtuman järjestämispaikka kertoo etukäteen paljon siitä, kuinka hyvin juhlissa pystyy halutessaan sulautua massaan, tai missä tapahtumissa tulee olemaan valmiit istumapaikat pöydissä. Raitis juhlija -kokemustyypissä juhlat näyttäytyivät muiden ihmisten puheissa kutsuvina, vaikka mainoksessa olisikin ollut kaljapulloista muodostuva meri. Ovathan juhlat hauskanpitoa varten, vaikka siellä muut joisivatkin alkoholia. Kaksi muuta kokemustyyppiä saattai-sivat tosin vältellä tapahtumia, joita mainostetaan alkoholin kuvilla. Näkymätön raitis -kokemustyy-pissä mennään mieluummin tapahtumiin, joissa on muutakin ohjelmaa, mutta jos kaverit ovat suosi-telleet jotakin tapahtumaa, voi sinne hyvällä porukalla mennä. Ulkopuolinen raitis -kokemustyypissä ei osallistuttaisi tapahtumiin joissa päätarkoitus on juoda alkoholia, ja tapahtuman nimessä pelkästään sana apro riittää sulkemaan tämän tyypin pois osallistumisesta.

Yliopisto-opiskelijoiden juhlimiskulttuurin tilan metaforista ja symbolista ulottuvuutta loivat ne mie-likuvat joita kokemustyypit niille antoivat. Raitis juhlija -kokemustyypille juhlien tarkoitus on pitää hauskaa ja hengähtää hetki opintojen välissä. Voi mennä ulos ja juhlia hyvässä seurassa. Näkymätön raitis -kokemustyypissä korostuisi tapahtumat enemmän kavereiden tapaamisen paikkana. Kaikille kokemustyypeille yliopisto-opiskelijoiden juhlimiskulttuuri näyttäytyy alkoholin kulutuksen paik-kana, mutta eniten tämä haittasi näkyvän Ulkopuolinen raitis -kokemustyyppiä. Toisin kuin Raitis juhlija -kokemustyypissä, missä uusien ihmisten kysely ei haittaa, ja Näkymätön raitis -kokemustyy-pissä missä kyselemistä ei tapahdu kovin usein, Ulkopuolinen raitis -kokemustyy-kokemustyy-pissä ei tahdota se-littää omia päätöksiään jatkuvasti uusille tuttavuuksille.

49

Yliopisto-opiskelijoiden juhlimiskulttuurin tilan sosiaalisessa ulottuvuudessa Raitis juhlija- ja Näky-mätön raitis kokemustyypit olivat kuin kotonaan. Kanssakäymiset muiden juhlijoiden kanssa hoituvat sujuvasti ja vaikka Raitis juhlija -kokemustyypissä omaa raittiutta saattoi joutua selittämäänkin, ei muiden ihmisten kanssa oleminen ollut mitenkään muuten vaikeaa. Ulkopuolinen raitis -tyypille tämä tila näyttäytyi vaikeana olla juuri sosiaalisten kanssakäymisten vuoksi. Tässä kokemus-tyypissä alkoholin keskeisyys juhlinnassa vaikeutti pääsemistä sisälle kaveripiireihin ja absolutis-mista seuraava kysely ja vähättely tekivät juhlat luotaantyöntäviksi.

Nämä sosiaalisen tilan eri ulottuvuuden muodostivat yhdessä yliopisto-opiskelijoiden juhlimiskult-tuurin sosiaalisen tilan, joka oli erilainen eri kokemustyypeille. Toisissa kokemustyypeissä tila oli kutsuva ja avautuva, kun taas toisessa tapauksessa sama tila oli luotaantyöntävä ja poissulkeva. Sa-massa tilassa voikin olla sisäkkäin monia erilaisia tiloja ja niin monta erilaista kokemusta kuin ihmisiä on paikalla.

8.2 Yhteenveto

Teemoittelussani pyrin esittelemään enemmän aineistoa, kun taas tyypittelyssä pyrin luomaan keino-tekoiset mallit kokemuksille. Sosiaalisen tilan eri ulottuvuuksissa kokemustyypit loivat hyvin erilai-sen kuvan samasta ilmiöstä eli yliopisto-opiskelijoiden juhlimiskulttuurista. Tämä kertoo siitä kuinka erilaisia sosiaalisia tiloja voi olla samassa fyysisessä tilassa, ja kuinka päällekkäin ja sisäkkäin ne voivat elää.

Tutkimuksessani löysin käytännössä kaksi keskeistä vaikutinta, jotka määrittivät paljon sitä, millai-nen kokemus yliopiston juhlimiskulttuuri raittiille oli: tapahtumien järjestäjien toiminta ja muiden juhlijoiden toiminta. Osa haastateltavista painotti paljon myös oman asenteen merkitystä, mutta tässä tutkimuksessa keskityn raittiiden opiskelijoiden omasta asenteesta riippumattomiin tekijöihin.

Tapahtumien järjestäjien toiminta vaikutti siihen missä juhlat järjestettiin, mitä siellä tarjoiltiin, mil-laiset olivat mahdolliset istumajärjestykset, millaista ohjelmaa oli ja millä tavoilla juhlaa oli mainos-tettu. Tapahtumien järjestäjistä riippui täysin se, kuinka hyvin he ottivat raittiit opiskelijat huomioon, ja osa teki sen paremmin kuin toiset. On selvää, että tapahtumien järjestäjät halusivat tapahtumaan mukaan niin paljon osallistujia kuin mahdollista, ja että tuutorit tahtoivat kaikki fuksinsa mukaan tutustumistapahtumiin. Oli kuitenkin eri asia, kuinka tapahtumissa luotiin raittiille opiskelijoille

50

tasavertaiset olosuhteet: luotiinko ohjelma niin että heillä on mahdollisuudet osallistua kaikkeen, vai tehtiinkö vain minimivaatimukset täyttämä limonaadien osto?

Järjestäjien oli mahdollista tehdä eroa raittiiden opiskelijoiden ja muiden juhlijoiden välillä pienillä asioilla, joka eivät päällisin puolin vaikuttaneet ongelmalliselta, mutta jotka kasaantuessaan saattoivat aiheuttaa raittiille opiskelijoille ulkopuolisuuden tunteita tai tunnetta siitä, että häntä ei haluttu mu-kaan. Ulkopuolinen raitis -kokemustyypissä näkyi selvä ero raitis juhlija -kokemustyyppiin nähden.

Jos tapahtumien suunnittelijat eivät alun perinkään olleet suunnitelleet alkoholittomia vaihtoehtoja juhliinsa, ei ole ihme, jos raittiit opiskelijat kokivat olonsa siellä ulkopuolisiksi ja ei-halutuiksi. Toi-saalta jos juhla oli suunniteltu alun perinkin kaikille sopivaksi, ei alkoholin käyttämättömyys tullut välttämättä edes esille. Jos esimerkiksi juhlien ainoa ohjelmanumero oli juoda ja jutella, ei juhlissa ollut välttämättä kovin miellyttävää pidemmän päälle. Moni haastateltava sanoikin kaipaavansa juh-liin enemmän osallistuttavaa ohjelmaa ja tekemistä, jolloin mukaan tuleminen olisi helpompaa.

Yliopisto-opiskelijoiden juhlissa muu juhlakansa oli toinen suuri vaikuttaja. Jos juhliin tuli jo muo-dostuneessa kaveriporukassa, ei tarvinnut pelätä yksinjäämistä. Oman kaveriporukan vaikutus raittiin opiskelijan viihtyvyyteen juhlissa oli merkittävä ja myös kaveriporukan yleinen luonne vaikutti siihen millä tavalla juhlissa oltiin. Kaveriporukan puuttuminen ympäriltä, oli se sitten istumajärjestyksen tai lähestyvän tentin vuoksi, johti siihen, että juhlissa tuli jutella ei-niin-tuttujen tai jopa täysin uusien ihmisten kanssa. Jos juhlissa oli mukana sillä mielellä, että tutustuu uusiin ihmisiin, näiden ihmisten reagointi raittiin opiskelijan juomattomuuteen vaikutti juhlien mukavuuteen. Suurin osa haastatelta-vista kertoi raittiuden olevan yleinen puheenaihe tutustuessa uusiin ihmisiin juhlissa. Monet haasta-teltavani pystyivät nimeämään tilanteita, joissa heille oli tarjottu alkoholia aikaisemmasta kieltäyty-misestä huolimatta, ja tapauksia, joissa omia juhlimistottumuksia tuli puolustaa lähes väittelemällä.

Toisaalta uusien ihmisten hyväksyntä ja arvostus saattoivat olla hyvin positiivinen asia illanvieton yhteydessä. Yleisesti raittiin opiskelijan mukaan ottaminen peleihin, saunaan, laulamaan, tanssimaan tai mihin tahansa mitä juhlissa sitten tapahtuikin, teki juhlista osallistumisen arvoiset.

Raittiilla opiskelijoilla oli monenlaisia kokemuksia yliopisto-opiskelijoiden juhlimiskulttuurista, ja tässä tutkimuksessa tiivistin ne kolmeen kokemustyyppiin. Koska tyypit kuvasivat lähinnä sitä, kuinka ympäristö kohteli raitista opiskelijaa yliopisto-opiskelijoiden juhlimiskulttuurissa, olen tullut siihen tulokseen, että ei ole olemassakaan yhtä kaikissa ainejärjestöissä toimivaa yliopisto-opiskeli-joiden juhlimiskulttuuria samoin kuin ei ole olemassakaan yhtä kokemustyyppiä. Kulttuurit muuttu-vat ainejärjestöstä toiseen ja osassa ainejärjestöjä on vahvemmat perinteet. Tällä tavalla myös

51

yliopisto-opiskelijoiden juhlien sosiaalinen tila muuttuu ainejärjestöstä toiseen erilaiseksi, kun sen muodostavat ympäröivät tekijät muuttuvat. Osassa ainejärjestöjä vaikuttamassa on myös raittiita opiskelijoita tai muita alkoholin vaikutukset raittiisiin osallistujiin ymmärtäviä, jotka omalta osaltaan pyrkivät tekemään juhlista yhä avoimempia kaikenlaisille juhlijoille. Tämä näkyi esimerkiksi siinä, että tapahtumien mainoksissa ei tahdota mainita alkoholia.

52