• Ei tuloksia

Kirkonemännät toimineet 80 vuotta Huittisissa · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kirkonemännät toimineet 80 vuotta Huittisissa · DIGI"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Kirkonemännät toimineet B0 vuotta Huittisissa

Huittisten

seurakunan

kirkkoneuvosto pååttt ko- kouksessaan

elokuun

27.

pnä

1923 kutsua kokoon toimikunnan, johon kuuluisi kirkkotilan viihtyislrydes ia kaunistamisesta huolehtivia naisia. Tarkoituksena olisi esimerkiksi kirkon tekstiilien kunnosta huolehtiminen, uu- sien tekstilien hankkimin en ia muut tarpeelliset toimet. Ke- säarkaan kirkkoon tuotaisiin

luo nn o nkukki a, iuhannuks e - na koivutia jouluna kuusi.

Toimikunnan nimeksi tuli I(rkonemännät. Tdllainen ryhmä

on vain

harvoissa seurakunnis sa maas samme,

meillä

Huittisissa Huhta-

mon kirkolla on

omansa.

Huittisten kirkossa emännät ovat keskeytyksettä toimineet kahdeksan vuosikymmenen aian.

Kun tutava ompeliia, toava Hilda Vahala kesdllä 1,923 kä- veli Huittisten hautau smaalla,

hän tapasi siellä ruustinna Elisabeth

(ElIi)

Stenrosin Hän kertoi ruustinnalle luke- neensa j ostakin hengellisestä iulkaisusta, kuinka seurakun- nassa tulisi olla palvelualttita naisia, jotka pitdisivdt huolta kirkon kaunistamisesta. Ruus-

tinna

innostui

ajattksesta,

samoin hänen

miehensä rovasti G.'W.Stenros. Ndin

lähti alkuun Kirkonemäntien toiminta.

Toiminnan alkaess a ryhmän perust aiaiaseninä tulivat mu- kaan kutsutuiksi rouva Anna Broms, joka oli nykyisen ark- kipiispamme Jukka Paarman isoäiti, rouvat Amanda Hällio Elina Jokinen, Anna Norri-

Matikkala, Hilda

Rossi,

Elisabeth (Elh) Stenros, Hil- da Vahala ja Fanni Väinölä.

Puheenjohtajaksi nimettiin Elli Stenros.

Mukana

ovat

atna olleet seurakunnan kirkkoherroi en puolisot, yleensä puheenj oh- tajan ominaisuudes sa, k"p- palaisten puolisot ja joukko muita naisia.

1900-luvun

ensimmd.inen

vuosikymmen

oli

Huitti-

sissakin yhteiskunnallisen toimeliaisuuden aikaa. Suur-

Huittisten historian kerto- man mukaan tääLLä oli naisia,

jotka

osallisruivat moniin

toimintoihin.

Esimerkiksi rovastinfouva

Elli

Stenros oli perustamassa Huittisten raittiusliittoa, naisyhdistys- tä, oppikoulua, ja osallistui

lottatoimintaan.

Vuonna 1923 oli sitten aika perustaa Kirkonemännät, joiden en- simmäinen puhee niothtaia hän oli, lähes kahden vuosi- kymmenen aian.

Hiljdset

taustavaikuttaiat

Rouva Stenrosin fälkeen pu- heenj ohtajtna ovat toimineet rouvat Alma Elovaarao Elina Jokineno Aune Salminen ja kaikkein kauimmin, 27 vuo- den ajan, Marj atta Orpana.

Pappien puolisoina toimin-

nassa ovat olleet myös Aino Majamaa, Katri Rinne, Auli Airas-Laitilao

Ritva

Leh-

timäki ia

Salli Lehtisaario sekä kanttorien puolisot Sylvi Paavola ja Helena Tiusanen.

Kirkonemäntin ä ovat toimi- neet myös Anna Jaatinen,

Sirkka Suurkari,

Taimi Hirvikorpi, Maileena Nop- pari, Hilkka Aalto (Airila)o

Sirkka Kirra,

Anna-Liisa Kannala, Hilpi Norrio Helmi

Tiuttu,

Helena Suojanen, Sirpa

Laurila, Leila

Aal-

toneno Airi Koskua, Annikki Heikkilä, Anneli Anttonen,

Hilkka

Koskua,

Irja

Ni- eminen, Terttu Harjunmaa, Eeva-Maija

Ryti ia

Ulla-

Maija Mikola.

Kirkonemäntien ryhrrråan kuuluu kerallaan yhdeksän henke å i^ kaksi vuotta ker-

r:allaan Jonkun jäädessä pois emännät ehd ottaY^t kirkko- neuvostolle valitsem attsa uutta jäsentä.

Vuoden 1,923 syksyllä toi- minta alkoi vilkkaana, aluksi omp elu s euramuo toi s etta.

Kirkko on hankittiin alttanln- na, messukasukat

i^

-Pudat,

alttankaiteelle valkea lina ia hautaustoimituksia varten musta Paaftvaate, alttankat- teelle musta vaate, samoin alttarrpoydän etuo s aan. Val- mistettiin myos arvokkaat kalkkiliinat.

Kirkonemäntien

säännöt laadittiin kiri allisesti vuonna 1955. Tehtdvdt olivat samoia

kuin

aiemminkin, kirkon

viiht5ns)ryttä lisädviä tormta ia tekstiilien ym kunnosta huo- lehtimis ta. Kirkkovaltuusto

Kaunis kastemala I 640-luuulta.

(ti Markus Hiekkasen mukaan)

myonsi sopivaksi katsomansa määtätahan toimin taa v atten.

Usäksi oli mahdollista p^nn toimeen kerdyksiä tietryfen hankinto j en toteuttamis ek- si. Vuonna 1973 sääntöihin tehtiin joitakin muutoksia.

Voitiin artoa

sopivaksi

katsottavaa

määrätahaa määrttelqryn tarkoituks e en.

Vuonn a 1,981, sääntöiå idlleen hieman muutettiin Todetaan Huittisten Kirkonemäntien tarkoituksena olevan toimia vast^ v^n tyontekijän

^pun^

kirkon kaunistamisessa sekä

seurata siihen tarvittavien vdlineiden hoitoa ja kuntoa.

On valvottava kirkon ja seu- rakuntakeskuksen testiilien, malj akko ien ia kirkkohopei- den kuntoa ja hoitoa sekä tarpee n vaattessa on teh tävå

ntttå koskevi a määrärahaesi- tyksiä talousarviota varten.

Kirkonemäntien toimia Alkuvuosista

lähtien

toi- minnan ytimenä

on

joka

tapaukses sa ollut kirkkotilan kaunistaminen kesdllä luon- nonkukkasin, j uhannuskoivut mukaan lukien. Nyt kun kau- nis kivikirkkomme on myos

tiekirkko, sinne

poikkeaa keszillä palj on matkaili jorta ia ohikulkij oita, hili. ntymäån hetkeksi, tutustumaart his- tonaan

til

vaLn katsomaarl

kaunista vanhaa kirkkoa.

Niin heille kuin seurakunta' laisille kirkonemännät halu- avat nayttåä kirkon kesd,isin

kukin koristettuna. Maljakot

Joulu kausta koriste llaan.

Huittisten Joulu

2003

75

(2)

Joulukausi on saata p1sfl1n ja

odottaa aaton jahlan alkamista.

tåytqvåt niin

eteistiloissa kuin alttaretlla ia muissa so- pivissa kohd.is sa. Tämä työ on elämistä mukana luon- non suuressa juhlassa, kesän kukoistuksessa, josta osasia

siirretään myos temppelin seinien sisäpuolelle.

Talvikauden kohokohta on

j oulukuusen pystyttäminen

kirkkoon. Kuusi

saadaan tavallisimmin seurakunnan metsästä.

Viime

vuosina

on

saatu komeita kuusia myos muutamien seurakun- talaisten pihapiireistä Kun on tullut aika kaataa isoksi kasvanut, ehkä seiniä hipova havupuu, se on päärynyt hie- noon tehtdvdän j oulukirkkoa juhlistama rr.

Suuren

kuusen

koristelu ja kynttilöin varustaminen tehdään puun ollessa vaa- kasuorassa asennossa altta- ritasanteen etureu na77a. Kun

kuusi on laitettu

jalkaan,

koriste et ja kynttilät asetettu paikoilleen, puu nostetaan pystyyn hitaasti ja varovasti, Iahintå katto kruunua varo e n.

Lawasta alas ulottuva nauha, teks tin ään " Kunni a JumaIaI-

le

korkeudessa

ja

maassa rauha, ihmisillä hyvä t^hto", on kiinnitetty toisesta päästä latvaos aan) samoin lawatäh- n, ja alempien oksien tähdet fa kynttilät, kaikki näyttävåt olevan melkein paik orllaan.

Pitkän onkivav^n avulIa saa- daan vielä hieman korjailtua ja viimeisteltyä koristeiden asentoa,

ja

sitten...suuren joulujuhlan kaunis symboli seisoo vihreäflä, tuoksu- varta, odottamassa kansaa

Kntariinan kappe lin kuusi, ijlänin ja ruusuin koisteltuna.

joulukirkkoon. Puun juhla- asuun saattamtsen hetki on joka kerta sanoinkuvaamat- toman kaunis, täynnä herkkää tunnelmaa.

Katarinan kappeliin on usei- den vuosien ajan pystytetty pieni kuusi sakastin oviau- kon tuntuma fl. Sen koriste- luna ovat nyt suuret öylätit, elämän leivdn symbolit, ja punaiset ruusut, Kristuksen veren merkki .. TäIlaisen kuu- sen Auli Airas-Laitila näki Turussa piispantalossa ja toi idean meille Huittisiin.

Niinkuin niitykukat,

niin joulun kuusetkin kuuluivat siis alusta asti ohi elmaan.

Vihreät kuusenhavut olivat toisellakin tavalfa kirkon- emäntien kukkina. Talvi- ja jatkosodan atkana he elivdt mukana koko kansaamme sy- vdsti koskettaneessa surus sa, he kunnioittivat jokaista san- karivai najaa koris taen kirkon havuin fa kukkasin.

Kirkonemäntien toiminnas sa

on usein ollut muk^rt käsi- työn taitajra,

nlt

esimerkiksi Salli Lehtis aart, joka on val- mistanut mm. kauniin alttaÅ- liinan nyplättylne pitseineen.

Käden tattoja tarvttaan myo s

korjaustöihin , iorta toisinaan tulee tehtäväksi.

B i rgitta An u nd i ntyttären jalanjäljissä

Voisi ajatelTa, että meillä on esimerkkihenkitö satojen vuo sie

n

takaa. Karhinieme- läinen Birgitta Anundintytär otettiin Naantalin luostariin

vuonn a 1 449. Birgittalaisluos-

Kesän kakkia eteistilassa

tari oli perustettu Naantaliin vuonna 1438. "Heidän tulee valmis taa ja l<:rjarlla silkillä, kullalla fa helmillä ne vaatteet,

jotka

ovat tarpeen kirkon kaunistamiseksi I a Jum alan kunniaksi." Tdllaisen kertoi kirkkotekstiilitaiteen tutkij a,

professori Päikki Priha olleen

vadstenalaisluostarin nun- nien ohiesäännön, käsitöitä ohj eist aYarn kohdan. Nun nat

kir j oivat katolilai svaikuttei sia tekstiilejä, joissa usein esiin-

ry Neitsyt Maria-aihe. Ne on yleensä tehty ennen kuin pro-

te s tanttinen jumalanp alvelus

otettiin luostarissa kdyttöön vuonna 1,554.

Poikkeuksellisen arvokas on Birgitta Anundinty ttären kiri atlema alttann etuosan reunrr n kiinnitettävä superf- rontaalinauha. (super=ylä, frontaalinen = ede s täp ätn nähry). Upea nauha

on

at- noe- Suomessa L 400-luvulta

säilynyt

altantekstiili, nyt

Kans allismus eon s dily ttämä.

Kirkonemännät eivdt kirf o silkillä, kullalla tar helmil- Iä, kdytössä

ovat

kotoiset materiaaht. Pellava ja villa ovat luterilaiseen kirkkoon luontuvia.

Vielä runsas vuosikymmen sitten kivikirkkomme tiedet- tiin rakennetun 1340 -Iuvulla.

Tri

Markus Hiekkanen oli

kuitenkin aloitellut

tutki- muksi^at\ joiden tulosten perusteella kirkot täällä län- tisessä Suomessa nuorenivat iop^ 150 vuodella. Jo ennen

kivikirkon

rakentamista Karhiniemellä tiedetään ol- leen puukirkon, jossa käytiin

laaialta alueelta. Kun nunna Birgitta Anundintytär tutkija Päikki Prihan mukaan lahjoit- ti kiriailemans a alttarrvaatteen

kotikirkolleen

1400-luvun

lopulla, tuntuu

loogis elta

aiafr,ts, että hän lahjoitti sen

Fluittisten

kivikirkkoon, vanhaanko vai upouuteen?

Taitava käsityön tekijä hån joka tapauksessa oli, kaune- uden etsijä.

Kauneuden kokeminen Kirkonemänn ät ov at vuo sien kuluessa osallistuneet myos koulutukseen, kuulleet luen- toja vanho j en kirkkoteks tiili- en hoidosta, säilytyksestä ja konservoinnista. On myöskin puhuttu j um alanpalveluks en eldvoittämisestä: "Nyky ajan ihminen tulee kirkkoon paitsi kuullakseen sana , myos ko- kemaan kauneutta paikassa, jossa on rauhaa jahnjaisuutta, häIyäänien ulo ttum attomiin, näkem ään kirkkosalin kaune- uden ja siihen soinnutettujen kirkkotekstiilien harmonian.

Visuaalinen elämys on joille- kin ihmisille tärkeå j^ yhdis- tettynä musiikkiin ja san^ n,

s^

jumalanpalvelukseen

osallistujan

tuntem^ n olonsa turvalliseksi, iloiseksi ja onnelliseksi."

Näin

eräs luennoitsija.

Tällainen tavoite on Kirkon- emäntien tyoll ä, jota tehdään hiljaisesti taustalla. Aina kui- tenkin Jumalan kunniaksi.

Ulla-Maija Mikola

76

Huittisten Joulu 2003

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Näin päättää kunnanesimies A atu Kantola katsauksensa, jossa käsitellään kunnan toimintaa vuonna 1906..

Vuonna 1927 juhlat vietettiin upouudella urheilukentällä, joka nykyään tunnetaan vanhana ur- heilukenttänä.. Myös seurojentalo Kar- hula oli

Vasemmalta kunniajiisen Martta Hollq varapuh.joht.. Eeva Heinonen,

Ja hän sano, että minä olen Hugo Winter Saarijärveltä ja että minun piti olla häntä vastassa, mutta nyt minulle tuli semmonen este, että minä en sinne

”Pyhänä ruustinna oli aina kotona ja minulle hän sano, että saat tulla aina pyhänä tänne hänen luokseen. Silloin kun Winter oli kotona, ei ruustinna voinut

Häivyttämisellä puolestaan tarkoitan niitä ilmauksia, joissa puhuja tai kirjoittaja valitsee epäsuoran tien: viittaa henkilöihin, mutta käyttää kiertoilmausta (esimerkiksi

Itselleni polku on ollut täynnä sattumia, joiden kautta olen onnistunut oppimaan ja hallitsemaan erilaisia menetelmiä mutta myös innostumaan aidosti lukujen maailmasta,

Mitä muuta Clarita voisi kuin odottaa: hän jää töistä pois, lamaantuneena hän makaa huoneessaan odottaa, samaistuu koko ruumiillaan rakastettuunsa:?. ”Lepäsin aivan hiljaa,