• Ei tuloksia

Ruustinna Winter, Kolkanniemen häkkilintu 2 · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ruustinna Winter, Kolkanniemen häkkilintu 2 · DIGI"

Copied!
6
0
0

Kokoteksti

(1)

leimunnet Winter,

Kolkanniemen täkkilinUi 2

‘t&a ‘Hakkarainen

Saarijärven Joulussa 2003 käsittelin Gerda von Haartmannin (1877—

1963) elämänvaiheita vuoteen 1929, jolloin hän solmi avioliiton Saari­

järven seurakunnan legendaarisen kirkkoherran Hugo Winterin kanssa ja muutti Kolkanniemen pappilaan vuosiksi 1929-49.

Gerda von Haartmannin vaiheista neiti-ihmisenä sain kohtuullisella vaivalla tietoja, mutta hänen vaiheistaan ruustinna Winterinä en löytänyt juuri mitään kirjallisessa muodossa.

Niinpä haastattelin nauhalle neljää hänen aikalaistaan ja silminnäki­

jää: Annikki Multamäkeä, os. Mäkinen, Riitta Parantaista, os. Kuusela, Helena Särkkää, os. Reipas, ja Selma Tikkaa. Olen purkanut haastattelut kirjalliseen muotoon ja niiden pohjalta hahmottanut kuvaa ruustinna Winteristä. Neljän naisen haastattelut ovat paikoin herkullista kuultavaa.

Lukijan on hyvä muistaa, että absoluuttista muistia ei ole ja muistotkin elävät vuosien saatossa omaa elämäänsä.

Kolkanniemen häkkilintuun tutustuminen on pakottanut minut tarkista­

maan myös käsityksiäni seurakuntalaisten kunnioittamasta rovasti Hugo Winteristä. Onneksi, mutta myös - valitettavasti.

? (yo ä n ta fi to in en rinnallakulkija

f aikka vuosi sitten käsittelin

■: f ruustinnan vaiheita ennen Kolkanniemeä, palattakoon

• ' niihin vielä Annikki Multa- mäeltä saamieni tietojen johdosta.

Annikki kertoi, että Gerda von Haart­

man oli Venäjän viimeisellä tsaaritta- rella hovinaisena. Siellä hän tutustui chevalier-upseeriin ja kihlautui hänen kanssaan. Kihlattunsa haavoittumisen jälkeen Gerda pyysi eroa virastaan.

Hän hoiti sulhasensa hautaan asti ja muutti sitten takaisin Suomeen.

Suomessa Gerdaa odotti uusi hoi­

totehtävä, sillä hänen äitinsä oli huo­

nossa kunnossa. Kun äiti oli saatettu hautaan, edessä oli entistä hankalampi tehtävä. Gurli-sisaren mies oli kuollut ja perhe oli jäänyt puille paljaille. Hy­

väntahtoisena ja uhrautuvana ihmisenä Gerda alkoi miettiä, miten auttaa sisa­

rensa perhettä eteenpäin.

Gerda muuttikin Amerikkaan, jossa oli rikkaassa perheessä taloudenhoita­

jana. Koska hän ansaitsi hyvin, hän lä­

hetti säännöllisesti määrätyn summan vaikeuksiin joutuneelle sisarelleen ja hänen perheelleen. Luonteeltaan Gerda oli auttavainen ja hyväntahtoinen.

M i s s ä o n m a t k a l i p p u s i , G e r d a ?

Gerdan ja Hugo Winterin tapaaminen Amerikassa oli sattuma. Sitä ei oltu suunniteltu etukäteen. He tapasivat toisensa suomalaisten siirtolaisten kokoontumisissa, jonne Winteriä oli mahdollisesti pyydetty puhumaan.

He tapasivat toisensa uudelleenkin ja äitinsä juuri menettäneellä Winterillä heräsi ajatus, että hän saisi Gerda von Haartmannista pappilaan hyvän talou­

denhoitajan.

Winter suunnitteli yhteiselämää taloudenhoitajansa kanssa pappilas­

sa ilman kirkollista vihkimistä. Sen ajan moraalikäsityksiä ajatellen tämä osoittaa, että Winter liiteli pilvissä ja ainakin tällä kohden oli elämästä vieraantunut teoreetikko. Jalat maassa - ihmisenä Gerda von Haartman piti

kuitenkin avioliittoa edellytyksenä pappilaan muuttamiselle, ja sai myös tahtonsa läpi.

Gerda ja Hugo vihittiin Helsingissä.

Häät oli valmistettu kuten kakskymp- piselle nuorelle parille. Tuore aviopari vietti yönsä Helsingissä eri osoitteissa.

Häitten jälkeen he olivat sopineet ta­

paamisesta Helsingin rautatieasemalla.

Winter oli luonnollisesti ajoissa. Näh­

tyään uunituoreen vaimonsa tulevan kohtaamispaikalle hän huiskutti omaa lippuaan ja kysyi: ”Gerda, var är din biljett?” (Gerda, missä on sinun mat­

kalippusi?) Gerda oli kummissaan, sillä hän ei voinut kuvitellakaan, että aviomies oli ostanut matkalipun vain itselleen. Tämän episodin on ruustinna itse kertonut Annikki Multamäelle.

K a n s a i n v ä l i n e n l a h j a k k u u s S a a r i j ä r v e n s a l o m a i l l a

Ruustinna Winter oli tyytyväinen elämäänsä pappilassa ja oli ihmisenä pidetty. ”En nähnyt Gerdaa koskaan katkerana. Hän oli tyytyväinen elä­

määnsä. Hän oli nähnyt elämässään paljon. Hänellä oli ollut suruja ja hyviä aikoja. Ei hän ollut sellainen, joka olisi katkeroitunut katsoessaan vanhana taaksepäin”, muistelee Annikki.

”Hän oli myös harras uskovainen ja yritti sovitella Jumalan tahtoa elämäs­

sään. Omat rukouskirjansakin hänellä oli, ehkä hän kävi kirkossakin istumas­

sa.. ..Ruustinna oli vapaa häkkilintu.

Vapaasti hän sai tulla ja mennä. Mat­

tiloilla hän kävi useasti, ja muitakin paikkoja oli.”

”Gerdalla oli aina semmoinen kiin­

teä pitsikaulus, hyvin nätti ja kaunis.

Hänellä oli myös kultakoru, rintaneula, jonka hän lahjoitti meijän Maijalle.”

"Suomen kieli oli hänelle vaikeaa.

Meidän perheväkemme kanssa hän puhui ruotsia. Hän puhui erinomaisesti myös ranskaa, venäjää, ja englantia.

(2)

sekä saksaa auttavasti. Tässä euromaa- ilmassa hän olisi saanut työtä pelkän kielitaitonsa perusteella. Keskikoulun hän oli käynyt, mutta ei jatkanut siitä pitemmälle.”

”Gerda oli myös hyvä ruoanlaitta­

ja. Venäläinen ja ranskalainen keittiö olivat hänelle tuttuja Venäjän ajoilta.

Arkioloissa pappilan ruoat oli melko vaatimattomia, mutta kun oli taitava maustaja, niistä tuli hyviä.”

"Ratsumestari Kallio väittää, että ruustinna oli kuuluisa laulajatar. To­

siasia on, että Gerda ei laulanut lain­

kaan. Hän oli täysin epämusikaalinen.

On olemassa kuitenkin toinen von Haartman, joka oli laulajatar, mutta Gerda ei tuntenut häntä.

” D e t ä r b a r a H u g i !”

Annikki Multamäen mukaan rovasti ja ruustinna tulivat keskenään hyvin toimeen, eikä ruustinna kokenut ole- vansa alistetussa asemassa. ”Vuosien kuluessa he tottuivat toisiinsa. Gerda

oppi kaikkiin näihin erikoisuuksiin ja hyväksyi miehensä semmoisenaan.”

”Det är bara Hugi”, hän sanoi.

"Gerda oli ollut lujilla elämässään, nyt hänellä oli hyvät päivät pappilassa.

Hän ymmärsi, että hänellä on vanhuu­

den turva ja se merkitsi hänelle arvaa­

mattoman paljon.”

"Hugon ja Gerdan yhteiselämä toi­

mi, koska Kolkanniemen pappilassa oli riittävästi tilaa kahdelle erilaiselle ihmiselle. Kumpikin eleli omissa oloissaan. Eihän heillä ollut koko aika­

na yhteistä huonettakaan. Hugolla oli omansa toisessa päässä ja Gerdalla toi­

sessa päässä. Kyllä Winter tunnettiin.

Hän oli hyvin itsepäinen, eikä muut­

tanut mielipiteitään helpolla... Avio- kauppa, sopimus, mustaa valkoiselle.

Ei kai se niin epätavallista ollut.”

R u u s t i n n a n v a d e l m a t

Rovastilla ja ruustinnalla oli pappilan seinien sisäpuolella selkeä työnjako ja omat reviirinsä. Heitä yhdisti kui­

tenkin pappilan ylpeys, hyvin hoidettu puutarha. Mutta sielläkin heillä oli omat reviirinsä. Rovastin silmäterä oli koristepuutarha jorriineineen ja orvokkeineen, sekä hiekkakäytävät, joita hän hoiti säntillisesti. Winter oli innokas kitkijä ja käytti työskennel­

lessään erityistä jakkaraa. Ruustinnan reviiriin kuului kasvimaa, jonka hoi­

toon rovasti ei puuttunut. Ruustinnan hyötykasvitarha oli erityisen hyvin hoidettu. Luonnon antimia ja tuotteita riitti lähitalojen emännillekin.

"Gerda Winter oli käytännön ih­

minen ja hyvä talousihminen”, kertoo Annikki ja jatkaa: "Ja ne pappilan vadelmat, ne olivat ihania ja suuria.

Ja vaikka ne olivat puutarhavattuja, ne maistuivat metsävatuille. Ruustinna nousi joka aamu neljältä. Kun aurinko ei ollut vielä liian kuuma, hän hoiti niitä ja otti mahdolliset madot pois.

Winterin vadelmat olivat kuuluisia.

Joskus ruustinna soitti, että Annikin pitäisi tulla katsomaan vadelmia, mutta ei saa tulla polkupyörällä, kun ne vadelmat menevät huonoksi. Luu-

5

(3)

letkos, että Annikki käveli sinne asti!

Piilotin polkupyörän Mattilan maalle ja kävelin loppumatkan. Talvella tulin jäätä pitkin, kun minulla oli asiaa pap­

pilaan.”

H e l s i n g i n v a i h e e t

Winterin kuoleman jälkeen vuonna 1949 pappilassa pidettiin huutokaup­

pa. Pappila tyhjeni muuttuakseen muutaman vuoden kuluttua lastenko­

diksi. Gerda Winterillä oli jälleen uusi elämänvaihe edessään. Hän muutti Helsinkiin sisarenpoikansa maisteri Gunnar von Haartmannin luokse.

Ilmeisesti aikoinaan oli sovittu, että Gunnar "maksaa" tällä tavoin takaisin tädiltään saamansa huolenpidon.

Ruustinnan kanssa samoihin aikoi­

hin Helsinkiin muuttivat myös Mul­

tamäet. He asuivat Fredrikinkadun ja Kalevankadun kulmauksessa. Annikki muistelee, että Gerda kävi heillä aina kun ennätti. Myös Gunnar vieraili Multamäillä. Gerda Winterillä ei ollut Helsingissä kovinkaan paljon tuttuja.

Olihan hän ollut niin paljon elämäs­

sään maailmalla.

Gunnarin perheessä häntä hoidettiin loppuun asti. Entäpä Gerda Winterin

kuolema? Täsmälliset faktat eivät ole tiedossani, mutta siteeraan Annikkia.

"Oletan, että tällainen hyvä ihminen on saanut nukahtaa pois kaikessa rauhassa elämäntyönsä tehtyään. Ajat- telen, että Taivaan Isä on kouluttanut häntä elämässä niin paljon, että hän on varmasti niitä ihmisiä, jotka istuvat tuolla "pilven päällä”.

Puhuttelevin kohta Annikin haas­

tattelussa on Gerda Winterin henkilö­

kohtainen tilitys omasta elämästään:

"Kuule Annikki! Jos minua ei olisi lapsena rakastettu ja hemmoteltu, niin epäilenpä olisinko jaksanut tämän elä­

män halki!”

(Lähteenä Annikki Multamäen, o.s. Mäkinen, haastattelu 14.8.2004)

Liian namilkkiä j a mansikatta

Ruustinna Winter liittyy kolkan- lahtelaisen Riitta Parantaisen, os.

Kuuselan lapsuudenmuistoihin ja myöhempiinkin vaiheisiin. Riitan isällä Onni Kuuselalla oli kiinteät yh­

teydet seurakuntaan. Hän toimi muun

muassa kirkkoväärtinä vuodesta 1923 ja kirjoitti kymmenen vuotta käsin kirkollisverokuitteja. Työ oli valtava.

Äiti Maija Kuusela hallitsi kansa­

koulunopettajana virsien säestämisen urkuharmoonilla. Saarijärven Joulussa 2003 Kolkanniemen häkkilinnun tär­

keänä lähdeaineistona oli juuri Maija Kuuselan litteroitu haastattelu.

Kuuselat ja Winterit olivat paljon tekemisissä keskenään. Vierailujakin tehtiin puolin ja toisin ja ruustinna kävi Kuuseloilla yksinkin. Kolkanlah- den koulu ja Kuuseloitten koti olivat sopivasti matkan varrella kirkolta ja kirkosta Kolkanniemeen.

N a i s k a u n e u t t a

Riitta muistelee, kuinka heillä oli kerran kotona hieno päivällinen ja Winterit olivat vierailulla. Ruustinna Winter oli kaunis nainen, jolla oli hyvä ryhti vanhanakin. Ruustinnalla oli talvipalttoo, joka oli ruskeata hy­

vännäköistä kangasta. Helmassa oli 20 cm:n turkis. Lisäksi oli muhvi ja hattu, jossa oli samanlainen turkis kuin palt­

toossa. Ruustinnan luonnonsilkkinen ja vaaleanpunainen kaulahuivi näkyi aina. Aidot, parisenttiset korvanapit

(4)

Pappilan p u u tarh a uuden tulemisensa kynnyksellä syksyllä 2004. Kuva EH.

kiinnittivät myös Riitan huomion.

"Kaunista”, kuvailee Riitta. Ruustin­

nan kaunismuotoinen nenä ja nuttura ovat myös jääneet mieleen.

Ihmisenä hän oli miellyttävä, ja hä­

nen käytöksensä oli hienoa ja arvokas­

ta. Aatelistausta löi läpi myönteisesti.

Suomea ruustinna ei puhunut oikein hyvin, mutta asiat kuitenkin aina sel- visivät.

H e r b e r t - m a n s i k k a

Myös Riitta Parantainen kertoo ihail­

len pappilan puutarhasta ja muistelee Herbert-mansikkaa, jota kasvoi pap­

pilassa. Herbert - mansikka oli kirk­

kaanpunainen, aikainen laji, jossa oli vitivalkoinen sisus. Riitta kertoo ruus­

tinnan hoitaneen puutarhan niin hyvin, että vadelmatkin olivat peukalonpään kokoisia.

Mutta Riitta tietää myös salaisuu­

den puutarhan hyvinvointiin. 'T ie­

dätkös millä ruustinna lannoitti? Kato kun ennen oli yöpotti sängyn alla.

Siihen laitettiin vettä aamulla ja sitten ruustinna kävi kaatelemassa sen kas­

veilleen ja kuule...näin meni! Kusi- potti ja siihen laitettiin vettä. Se on sitä ureaa...Ruustinna oli taitava, hän teki työtä hirveästi, ja hänellä oli sellainen vaalea kiva essu edessä arkipäivinä.”

M a r s s i j ä r j e s t y s

Pappilan sisällekin Riitta on päässyt kurkistamaan ja muistaa erään arkipäi­

vän, kun hän äitinsä ja sisarensa kans­

sa kävi pappilassa. Mieleen on jäänyt keittiö ja sen vieressä ollut ruustinnan huone.

Rovastin erikoinen pianokin on jää­

nyt mieleen ja tietysti rovastin pianon­

soitto isossa salissa ilman nuotteja. ”Se oli ihmeellistä”, kuvailee Riitta.

Marssijärjestys pappilan väellä oli selvä sekä maantiellä että elämässä muutoinkin. Hugo kulki kymmenen metriä Gerda - puolisoaan edellä.

Winterien avioelämästä Riitta ei muis­

ta kotona puhutun.

Tiedot ja muistikuvat ruustinnan liikkumisista yksinään tai Hugonsa kanssa vaihtelevat suuresti. Näyt­

tää siltä, että ruustinna vietti hyvin paljon aikaa Kolkanniemessä ja sen ympäristössä. Ystäväperheitä hänellä oli myös kirkolla. Muistikuvat hänen kirkkomatkoistaan ovat epämääräisiä.

Kanssakäyminen seurakunnan kanssa jäi vähäiseksi.

(Lähteenä Riitta Parantaisen, o.s. Kuusela, haastattelu 29.9.2003)

'Miiminaii mukana pappilassa

Helena Särkän kotitalo, Rauhala, oli myös lähellä pappilaa, lahden toisella puolella. Helenan mummo oli usein apulaisena pappilassa ja teki kaiken­

laista. Koska hän oli hyvä kokki, hän laittoi pitoja pappilassa.

”Kun olin pikkuinen tyttö, ja kun minun kotini oli lahden toisella puolel­

la, niin menin usein mummon luokse pappilaan. Sain siellä aina tietenkin jotakin hyvää”, muistelee Helena.

”Kerran sattui seuraavanlainen ta­

paus. Oli kova pohjatuuli, kun minä menin tuulen mukana lahden yli pappilaan. Kun sitten lähdin pienen kelkkani kanssa vastatuuleen takaisin, en päässytkään. Tulin aina takaisin rantaan ja rupesin itkemään. Viimein äitini näki, että en pääse pois ja tuli hakemaan minut.”

"Ruustinna oli oikein ystävällinen lapsille, uskomattoman ystävällinen.

Hän oli hiljainen, vaatimaton ja fik­

su. Pappilassa olivat myös Rikhard ja Aino Riedel. Aino oli kotiapulainen ja Rikhard oli renkinä, hoiti hevosia ja teki kaikkea. Hänellä oli Max-

7

(5)

niminen poika. Ruustinna oli pieni hentonen nainen, hauraan näköinen.

Hän kävi usein meillä, ja haki kermaa samalla, kun haki mummoa pappilaan.

He kävivät myös Hugon kanssa yhdes­

sä. Koska Hugo oli ihan samanikäinen kuin mummo, niin hän päivitteli:

”Myö vanhat, myö vanhat...”

Winteriin Helenalla on erityinen suhde, sillä hän on ensimmäinen Win- terin kastama lapsi. Winter muistelikin aina: ” Ja nuin isoks tuo tyttö on kasva­

nut. Vastahan minä sen kastoin.”

”Muistan myös sen, kun Winter tuli kastamaan pikkusiskoani Kaijaa.

Jalkaisinhan ne tulivat, ruustinna ja rovasti. Tuli ukonilma, ja niin he jou­

tuivat Purolaan sadetta pitämään. Ja koska Winter myöhästyi jonkin verran, niin siitä seurasi mahdoton anteeksi­

pyy täminen .. .mutta kun täytyi sadetta pitää, kun tuli ukkosenilma ...mutta kun

"Winter piti kerran vuodessa kah­

vitarjoilun kyläläisille ja meidätkin oli käsketty, äiti, mummo ja minut. Win­

ter kutsui myös isän, mutta kun hän ei mennyt, ei hän saanut sen koonta kutsua.”

E r i p l a n e e t o i l t a

Ruustinna ja rovasti olivat kuin eri pla­

neetoilta. Heillä ei ollut Helena Särkän mukaan kovin paljon yhteistä. Hugo ei ottanut huomioon ruustinnaa niin kuin olisi ehken pitänyt. Kanssakäyminen- kin kotona oli etäistä. He asuivat eri huoneissakin. Helenakin muistaa, että ruustinna ja rovasti kulkivat maantiellä peräkkäin.

Helenan mieleen on jäänyt eräs vierailu pappilassa. Äiti oli viemässä isän pyytämiä kaloja pappilaan. Joku pianotaiteilija oli siellä vierailulla.

Helena, hänen äitinsä ja mummonsa saivat nauttia arvokkaasta seurasta pappilan salissa ruustinnan, rovastin ja pianotaiteilijan seurassa. Helena kertoo, että hänen äitinsä tunsi olonsa pappilan salissa kaikesta huolimatta orvoksi.

Helenan käsitys on, että Gerda Win- terille sopeutuminen Kolkanniemeen ja oman paikkansa löytäminen oli vaikeaa. Ruustinnan ja emännän roolin löytämisen tiellä oli monia esteitä.

Winterin kuoltua 1949 pappilassa järjestettiin huutokauppa. Helena oli pappilan huutokaupassa äitinsä kans­

sa. Hän oli myös kirkossa rovastin

siunaustilaisuudessa. "Kirkko oli ihan täynnä. Winterin sisar Maila Talvio myöhästyi ja häntä jouduttiin odotta­

maan ainakin tunti. Maila oli sellainen pieni, vanha ihminen ja hän piti puheen rovastiveljensä arkun ääressä.”

(Lähteenä Helena Särkän, o.s. Reipas, haastattelu 2.10. 2003)

Tappilan fuialta toimii

Selma Tikan syntymäkoti on rajan ta­

kana Valkjärven Salokylässä, joka on

"maailman parhain paikka”. Lähellä Kolkanlahden pappilan tienhaaraa on hänen evakkokotinsa. Selma muutti Saarijärvelle vuonna 1944. Hän ys­

tävystyi ruustinna Winterin kanssa syistä, joita ei oikein itsekään osaa selittää.

Selman elämänkumppani Jussi Ko­

valainen oli seurakunnan pitkäaikainen taloudenhoitaja. "Kun Vaalasta syntyi­

sin ollut Jussi meni seurakunnalle töi­

hin, hän heti osti seurakunnalta tämän tontin ja rakensi talon yhdessä vanhan Hellstenin kanssa. Hän asui Sivulan yläkerrassa niin kauan kunnes tämä koti oli valmis”, kertoo 87-vuotias Selma.

Muiden tavoin Selmakin tietää, että Gerda-ruustinnan ehtona pappilaan muuttamiselle oli papin aamen. Ja kun siitä ei meinannut tulla mitään, niin Gerda uhkasi lähteä pois. Mutta Winter ei suostunut laskemaan Gerda von Haartmannia pois, koska huomasi tämän olevan hyvä huusholli-ihminen.

Selma kertoo, että Winter oli pyytänyt kuulutuksen lukenutta pappia luke­

maan kuulutuksen oikein hiljaa!

Winterien avioelämä pulpahtaa keskusteluissamme nopeasti pintaan.

"Ruustinna meni joskus iltasella Hugon sängyn viereen istuman. Hän ihmetteli sitten ja puhui Lehtiselle ja Hovikoskelle, että mitähän se minun vaimoni meinaa, kun se tulee iltasella minun sänkyni reunalle istumaan....”

Selma on sitä mieltä, että ”ruustinna ei osannut pitää Hugoa oikein miehe­

nään.”

Selma kuvailee ruustinnaa taval­

liseksi ja miellyttäväksi ihmiseksi, joka joutui sopeutumaan miehensä sääntöihin ja tapoihin. "Ruustinna oli ihan tavallinen ihminen, ei näytellyt mitään erikoista. Vaikka hänellä oli

aatelinen tausta, hän ei tuonut sitä esille. Hän oli oikein mukava ja ar­

vokkaasti pukeutunut seuraihminen.

Hän teki käsin kaikki vaatteet, eihän siellä ompelukonetta ollutkaan, hän oli sellainen käsityöihminen. Ne vaatteet olivat jalkaterää myöten, silloin pitivät vissiin kaikki pitkiä.”

K a n a n m u n i l l a o r v o k k i p e l a k u i t a

"Kävin monta kertaa pappilassa. Ruus­

tinna osallistui kaikkeen. Siellä oli mahdottoman hyvä puutarha, puutar- havattuja. mansikkamaa ja mansikoita.

Niin kauan saatiin mansikat ja vatut pappilasta, kun ruustinna oli siellä.

Hän laittoi Haajasen tuomaan niitä meille.”

"Winter nyppi haarukan kanssa hei­

niä ja rikkaruohoja käytävältä, mutta ruustinna hoiti puutarhan ja laittoihan se rovastille vissiin ruoankin. Mutta eri ruoat heillä oli, eri kaikki, kun oli korttiannokset, sokerit ja voit erikseen.

Ruustinna sai sitten meiltä oikeata voita ja lihaa. Minä kirnusin, kun meillä oli lehmätkin. Ruustinna käski Haajasen viemään marjoja Lehtisen ja Hovikosken rouvillekin. Minäkin vein joskus. Ja se Maija Mäkinen oli aina siellä ruustinnan kanssa touhuamassa, laittamassa pitoja ja hautajaisia.”

”Minä olin elävien kukkien ystävä.

Minulla piti olla ikkunatkin täynnä komeita kukkia. Kun Jussi sano, että ruustinnan verannalla olivat orvokki- pelakuut mahdottoman kauniita, niin minäkin yritin. Ne eivät kuitenkaan lähteneet kasvamaan. Jussi sano, että kun panet kukkaruukkuun kananmunia ja viet ruustinnalle, niin kyllä saat orvokkipelakuita. Niin teinkin. Ruus­

tinna toi heti minulle orvokkipelakuun, kun sai ruukussa kananmunat.”

R o v a s t i n p e l k o a

"Kun minä ensimmäisen kerran menin pappilaan, se pappi ei ollut siellä. Sil­

loin ruustinna näytti kaikki huoneet ja tarjosi minulle kahvia. Pyhänä hän aina leipoi piparkakkuja. Kaikkea sellaista hän teki pyhänä, sillä Winterin aikaan hän ei tehnyt sellaisia töitä. Winter oli kai kerran sanonut, että pyhänä ei saa töitä tehdä.”

”Winterin poissa ollessa hän sii- voutti huoneetkin. Kun Huuskan Anna oli siellä yhden kerran siivoamassa,

(6)

tuli Winter yllättäen kotiin ja kysyi, että kuka teidät on tänne käskenyt.

Anna oli niin fiksu, että ei vastannut.

Winter kuitenkin arvasi, että eihän ku­

kaan muu mene hänen huoneeseensa kuin ruustinna. Ruustinna tykkäs, että kun ihmisiä kävi, pitää olla puhdasta.

Hän oli siisti ihminen, ja moitti sitä, kun Winter oli semmoinen, että mitään ei olis saanut siivota.”

”Pyhänä ruustinna oli aina kotona ja minulle hän sano, että saat tulla aina pyhänä tänne hänen luokseen. Silloin kun Winter oli kotona, ei ruustinna voinut olla vieraittensa kanssa missään muualla kuin omassa huoneessaan.”

”Ruustinnan Gurli-siskon tyttö kah­

den lapsensa kanssa kävi joskus pappi­

lassa. Lapset eivät saaneet kuitenkaan mennä kävelemään mihinkään muualle kuin ruustinnan huoneeseen. Se pappi kun oli sanonut, että se ei siedä lapsia eikä mittään ...”

Ruustinnan Helsinkiin muuttoa Sel­

ma ei muista, mutta muistaa sen, että Jussi Kovalainen, hänen elämänkump­

paninsa, oli huutokaupassa kirjurina.

(Lähteenä Selma Tikan haastattelu 6.8.2004)

lKut@& seura&ta

Matkani Gerda Winterin jalanjäljissä on tältä osin päättynyt. Hän oli Kol­

kanniemen häkkilintu, mutta vapaa sellainen, joka näyttäytyi niille, joille halusi. Useimmilta hän lensi karkuun ja piiloutui.

Kaikesta päätellen hän oli sympaat­

tinen ja viehättävä nainen. Elämän koulussa kovia kokenut, sydämellinen lähimmäinen.

Miten olisikaan Hugo Winter sel­

vinnyt ilman häntä? Gerdan löytymi­

nen maailmalta Malvina-äidin kuole­

man jälkeen merkitsi sitä, että pappilan huolto oli taattu vuosiksi eteenpäin.

Mielenkiintoinen väittämä on, että äiti oli huolehtinut Hugo-poikansa käytän­

nön asioista kuolemaansa asti!

Pappilan avioelämä on aina kiehto­

nut seurakuntalaisia, mutta vain Gerda ja Hugo tietävät totuuden ja sen he ovat vieneet mukanaan hautaan. Kai­

kesta päätellen Winterien avioliitto oli kuitenkin toimiva ja tarkoituksenmu­

kainen naimakauppa.

Mutta missä oli ruustinna rovastin ulkomaanmatkojen aikana? Vuonna 1935, kun rovasti kävi Yhdysvalloissa,

1936 Pariisissa, 1937 Unkarissa, 1938 Etelä - ja Väli-Amerikassa ja Länsi- Intian saarilla ja 1939 Portugalissa ja Italiassa. Sitten alkoikin jo toinen maailmansota, ja 73-vuotiaalla kirk­

koherralla riitti työtä kotirintamalla maallisen matkan loppuun asti.

Hugo on haudattu Hartolaan ja Gerda Helsinkiin. Entäpä, jos ruustin­

nan viimeiseksi leposijaksi olisi tullut Winterien sukuhauta? Mitä Hugo

olisi sanonut? Mahdollisesti hän olisi ihmetellyt: ”Gerda - vad gör du här

?” (”Gerda - mitä tekemistä sinulla on täällä?”)

Kolkanniemen häkkilintu I ja II ovat syntyneet kuunnellessani naisten kertomuksia ja muistelmia.

Jatkossa tutustun ruustinnaan kuun­

telemalla miehiä, jotka ovat tunteneet tai tavanneet hänet.

G erda W interiin tutustuin haastattelem alla Annikki M ultam äkeä, R iitta P aran tais­

ta, Helena S ärkkää ja Selma Tikkaa. Jokaisella heistä on henkilökohtaisia m uistoja ruustinnasta. Heidän haastatteluistaan muodostui se neliruutuinen ikkuna, josta seurasin "K olkanniem en häkkilinnun” vaiheita. R iitta P arantaisella on kädessään pappilan huutokaupasta ostettu kristallim alja.

R iitta P arantainen (o.s. Kuusela), on syn­

typeräinen kolkanlahtelainen. Hänen vanhem pansa olivat kirkkoväärtinäkin toim inut O nni Kuusela ja opettaja M ai­

j a Kuusela. R iitta viettää eläkevuosiaan keskustassa j a vapaa-aikaansa pappilan tuntum assa.

Helena S ärkän (o.s. Reipas) lapsuuden­

koti R auhala on Kolkanlahdessa. P appi­

laan on m atkaa m uutam an kivenheiton verran. Eläkevuosiaan Helena viettää Kuusankoskella.

Kuvat EH.

A nnikki M ultam äen (o.s. M äkinen) koti oli aikoinaan ''kirkolla” . H än ystävästyi G erda W interin kanssa niin, että yhtey­

denpito ja tk u i myöhemmin vielä Helsin­

gissäkin. Eläkepäiviään A nnikki viettää Seinäjoella.

Selma Tikka on syntynyt Valkjärvellä.

H änen evakkokotinsa on Kolkanlahdes­

sa, jossa hän edelleen asuu. R uustinnan muisteleminen saa Selman vieläkin in­

nostum aan pappilan orvokkipelakuista.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Sharf osoitti, että ristiriita reliikkiajattelun ja virallisen buddhalaisuuskuvan kanssa on ilmei- nen. Buddhalaiset haluavat esitellä perinteensä puhtaana ja rationaalisena

He oli rakennusvaihee jäl.kee päässy kypsynein miähin virkaa otettu vuassada vaihtees osittaisee käyn- eikä aiarnailmakaa millää erottar.u tii, ja naisilleki tuli siält

Ja äiti täyty pest !aste kil'ja\'at pyhäks, mut ensin1äiscs lööteris ain enstiks LVl valkose palokunnajaku, ettei vaa mukulai kirjavist olis painunu siä- .hee

- J a jos em mää ROLV \PPlUWl ny einee väistää, ni PDLWRNDQQXP me olis sälättäny päi yhtee, ja taas olis ollu uuttinc lehdis, QLlWämmäi k ahteetörmäykses

Jalm ari m uutti K euruulle vuonna 1919 Marian- päivän aamuna, jolloin hän sanoi jääneensä junasta H u ttu la n pysäkille.. M uuton syynä olivat vuoden 1917

Ja hän sano, että minä olen Hugo Winter Saarijärveltä ja että minun piti olla häntä vastassa, mutta nyt minulle tuli semmonen este, että minä en sinne

2OL nähkääs VHPPRVHV PXOWL ODWHUDDOLVHV YDKHWXVNDXSDV saanu NXXV särkee siit hyväst, NR se VlU kelä itte" oli kuus vuat madostanu mee SLKDV +lQH PLlOHVWlV lankes sit

ruustinna Elli Stenros, tohtorinna Ida Karppi, diakonissa Augusta Pohjannoro, emäntä Hilda Torkki, opettaja Kerttu Hasanen, emäntä Hulda Tolvi (Havu), apteekerska Anna