• Ei tuloksia

Historiatietoisuuden hyödystä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Historiatietoisuuden hyödystä näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Kasvatus & Aika 5 (3) 2011, 3–4

P

ÄÄKIRJOITUS

Historiatietoisuuden hyödystä

Filosofi Friedrich Nietzsche (1844–1900) kirjoitti teoksessaan Historian hyödystä ja hai- tasta elämälle (Vom Nutzen und Nachteil der Historie für das Leben) vuonna 1874 seuraa- vasti:

Elämä tarvitsee historiaa, mutta liika historia vahingoittaa sitä. Nämä mo- lemmat tosiasiat on selvästi tajuttava [ – – ]. Elävälle ihmisille historia on välttämätön kolmella tavalla; ensiksikin se kuuluu hänen tekoihinsa, toiseksi se kuuluu hänen säilyttäviin pyrkimyksiinsä ja kunnioitukseensa sekä, kol- manneksi, hänen kärsimyksiinsä ja vapautukseensa. (Nietzsche 1999 [1874], 19.)

Teoksen syntykontekstina oli 1800-luvun jälkipuolen saksankielinen keskustelu länsimai- den ja erityisesti Saksan kehityksestä, menneisyydestä ja tulevaisuudesta. Keskustelun eräs Nietzscheä ärsyttänyt piirre oli sen presentismi, taipumus nähdä historia ainoastaan men- neisyytenä, nykyisyyden esihistoriana, ennaltamäärättynä kehityspolkuna, jota historiantut- kijoiden tehtävä on vain selittää. Kirjoittaessaan "historian yliannostuksesta" (s. 37) ja "hil- litsemättömästä historiantajusta" (s. 52) Nietzsche ei hyökännyt historian tiedonalaa ja his- toriallista ajattelua vastaan vaan "historian" tarkoitushakuista ja mystifioivaa käyttöä vas- taan.

Nietzsche sen sijaan tuskin olisi vastustanut sellaista kansalaisten suhdetta historiaan, jota historiatietoisuuden (historiemedvetande, Geschichtsbewusstsein, historical conscious- ness) käsitteellä nykyään halutaan ymmärtää. Käsitteen sisältö ja merkitys on tosin epä- määräinen ja eri kielialueiden historiateoreettisessa keskustelussa rajattu hiukan eri tavoin.

Voidaan kuitenkin sanoa, että historiatietoisuudessa on keskeisesti kyseessä ihmisten kyky tai taipumus hahmottaa olemassaolonsa temporaliteettia eli ajallisuutta, sitä että meillä on nykyisyyden lisäksi menneisyys ja tulevaisuus. Nämä kolme ulottuvuutta voivat kytkeytyä ihmisten mielissä eri tavoin, esimerkiksi siinä, että menneisyyttä koskevat tulkinnat säteile- vät nyt tapahtuvaan toimintaan ja myös tulevaisuutta koskeviin odotuksiin – tai myös toisin päin.

Historiatietoisuudella on, erityisesti saksalaisten historiateoreetikoiden kuten Jörn Rüse- nin (2004) tulkinnassa vahva yhteiskunnallis-moraalinen ulottuvuus. Yksilöllisiä ja kollek- tiivisia identiteettejä rakennetaan osin historian kautta, ja historiaa koskevat tulkinnat – ker- tomukset – ovat eräällä tasolla usein myös kertomuksia oikeasta ja väärästä. Historiatietoi- suuden käsite sisältää siis hyvin laaja-alaisen näkökulman ihmisen yhteiskunnalliseen, eet- tiseen, kulttuuriseen ja poliittiseen olemiseen.

Historiatietoisuus on ollut viime vuosikymmeninä eräs keskeisimpiä käsitteitä historian- didaktiikassa, eli tutkimusalueella, jonka kohteena on historian käyttö ja vastaanotto, histo- rian opetus ja oppiminen mukaan lukien. Voidaan sanoa, että historiandidaktikon tutkimus- ja opetustoimintaa motivoiva tärkeä kysymys on, miten syventää ja tihentää kansalaisten

3

(2)

Kasvatus & Aika 5 (3) 2011, 3–4

historiatietoisuutta aktiivisena, kriittisenä ja – kuten Nietzschekin olisi saattanut sanoa – emansipatorisena voimana

Omaa aikaansa tarkastellessaan Nietzsche näki historian julkisessa käytössä yhtäällä nationalistista monumentalismia, jossa kansakunnan omat sankarit ovat ehdottoman puh- tauden, rohkeuden ja oikeamielisyyden edustajia ja heidän tekonsa (kansakunnan historia) siten ehdottoman oikeutettuja. Toinen hänen mielestään vaarallinen ilmiö oli antikvaarinen historia. Tällä hän tarkoittaa pidäkkeetöntä sulautumista omaan yhteisöön ja sen vaiheisiin sekä itsevarmaa asettautumista sen historian ja kulttuurin omistajaksi ja vartijaksi. Sekä monumentalismi että antikvaarisuus olivat perustaltaan positiivisia suhtautumistapoja his- toriaan, ne ovat edellä ensimmäisessä sitaatissa mainitut kaksi ensimmäistä tapaa, joilla historia on ihmiselle välttämätön, mutta ylimitoitettuina ja väärinkäytettyinä niissä on myös kielteinen ja potentiaalisesti tuhoisa puoli. Teoksen suomentaja Anssi Halmesvirta tiivistää kirjoittamissaan jälkisanoissa osuvasti, mistä on kysymys:

Nietzsche myönsi, että oli kansakuntaa säilyttävää pitäytyä tutussa ja vanho- jen kunnioittamassa elämäntavassa tai etsiä siitä kansan 'sielua' [ – – ]. Mut- ta tuo perspektiivi oli antikvaarisen kapea: siitä ei näkynyt toisia kansoja eikä edes omia, vaihtoehtoisia menneisyyksiä. Kaikki uutuudet torjuttiin ja luova kehitys estettiin. Valitusta menneisyydestä kehittyi helposti kultti, joka muumioi kulttuurielämän. (Halmesvirta 1999, 91.)

Kansakuntien autenttista ja sekoittumatonta "sielua" ja sen puhtauden suojelemista koskeva puhe ei ole vierasta tämänkään päivän maailmassa, ei Suomessa eikä muissa Pohjoismais- sa. Millaista historiatietoisuutta se ilmentää ja millaista historian julkista käyttöä se edus- taa?

Suomalaisten historiatietoisuuden tutkimus syventää ymmärrystämme suomalaisesta yhteiskunnasta, kulttuurista ja kansalaisuudesta sekä tuo siten uusia aineksia näitä koske- vaan julkiseen keskusteluun. Kasvatus & Aika osallistuu keskusteluun ja uuden tutkimuk- sen esittelyyn tällä teemanumerollaan, joka ilmestyy rinnan sisarjulkaisun, Historiallisen Aikakauskirjan historiatietoisuus-numeron (HAik 3/2011) kanssa.

Kirjallisuus

Halmesvirta, Anssi 1999. Nietzsche, historia ja degeneraatio. Teoksessa Friedrich Nietz- sche, Historian hyödystä ja haitasta elämälle. Jyväskylä: JULPU

Nietzsche, Friedrich 1999 [1874]. Historian hyödystä ja haitasta elämälle. Suom. ja selityk- sin varustanut Anssi Halmesvirta. Jyväskylä: JULPU.

Rüsen, Jörn 2004. Historical consciousness: Narrative structure, moral function, and onto- genetic development. Teoksessa Seixas, Peter (toim.), Theorizing historical conscious- ness. Toronto: University of Toronto Press.

Jan Löfström on historiallisen antropologian dosentti Jyväskylän yliopistossa ja toimii historian didaktiikan yliopistonlehtorina Helsingin yliopistossa.

VTM Riitta Oittinen on Brysselissä asuva historiantutkija.

Jukka Rantala työskentelee historiallis-yhteiskuntatiedollisen kasvatuksen pro- fessorina Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksella.

4

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Jordovi in mukaan Politiikka sallii päätellä, että Ateenan demokratia oli historiallisesti ratkaisevassa osassa paitsi ehdottoman vapauden myös ehdottoman

M ill haluaa esittää ja perustella hyötyyn perustuvan moraaliopin tietoisena siitä, että erilaisia utilitaris min kriitikkoja on paljon ja myöntäen sen, että

Vastavoiman tätä suuntausta vastaan Nietzsche löytää Goethesta, jossa yhdistyy kirjoittaminen ja toiminta, historian harrastus ja sen luova käyttäminen.Tässä

Mutta Heideggerille Nietzsche ei ole vain yksi monista olemisen olevaan samaistavista ja ja ontologisen eron hävittävistä filosofeista, vaan metafysiikan historian viimeinen

8 Historian käyttöä on tutkittu muun muassa parlamenttivaalien poliit- tisissa kamppailuissa, 9 historiatieteen suhteessa populaarimpaan historiatietoisuuden ja mennei-

Opiskelijoiden osakuntien keräystyön käynnisti Wiipurin Osakunta kuraattori Otto Donnerin aloitteesta. Vuoden 1876 näyttelyyn kerätty laaja opiskelijoiden osakuntien etno-

Tulokset syyllisyyden ja uhriuden käsittelystä historian julkisessa arvioinnissa ovat häkellyttäviä, vaikka ne toisaalta ovat vain juuri sellaisia kuin odottaa.. Sirkka Ahonen

Yksi lomaketutkimuksen keskeinen valinta koskee käytettäviä vastausskaaloja. Nuoret ja historia -tutkimuksessa käytettiin pääsääntöisesti 5-portaista Likertin asteikkoa, kun