• Ei tuloksia

Historia sovittelun forumina. Arvosteltu teos: Sirkka Ahonen 2012. Coming to Terms with a Dark Past. How Post-Conflict Societies Deal with History. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, New York, Oxford, Wien: Peter Lang. 181 s. näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Historia sovittelun forumina. Arvosteltu teos: Sirkka Ahonen 2012. Coming to Terms with a Dark Past. How Post-Conflict Societies Deal with History. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, New York, Oxford, Wien: Peter Lang. 181 s. näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Kasvatus & Aika 7 (2) 2013, 55–56

Historia sovittelun forumina

Jorma Kalela

Sirkka Ahonen 2012. Coming to Terms with a Dark Past. How Post-Conflict Socie- ties Deal with History. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, New York, Oxford, Wien:

Peter Lang. 181 s.

Suomi, Etelä-Afrikka ja Bosnia-Herzegovina ovat varsin erilaisia yhteiskuntia ja siksi nii- den tarkastelu samassa tutkimuksessa historiantutkijan toimesta on rohkea päätös. Ratkaisu poikkeaa selvästi alan tavanomaisista tutkimusasetelmista. Sirkka Ahosen valinta on silti hyvin perusteltu: sisällissota tekee noiden kolmen maan vertailun hedelmälliseksi, kun tut- kimuksen kohteena on hankalan menneisyyden kohtaaminen. Tulokset syyllisyyden ja uhriuden käsittelystä historian julkisessa arvioinnissa ovat häkellyttäviä, vaikka ne toisaalta ovat vain juuri sellaisia kuin odottaa.

Sirkka Ahonen on suomalaisen historiadidaktiikan grand old lady, ja juuri opettajakou- lutus selittää hänen tutkimustyönsä peruslähtökohtaa: historia on paljon muutakin kuin tut- kimuksen tuloksia. Menneen esityksillä on aina erilaisia yhteiskunnallisia seurauksia, jotka moni tutkija ellei peräti kiellä, ainakin kiertää. Sitä ei oman työnsä vakavasti ottava histo- rianopettaja pysty tekemään, vaan hän joutuu määrittämään oman suhteensa oppilaitten arkisessa ympäristössä vaikuttaviin käsityksiin ja uskomuksiin. Tämä sosiaalinen muisti, joka sisältää tiedon ohella moraalisia periaatteita, on otettava huomioon opetustyössä.

Omaa sisällissotiin liittyvää opetuskokemusta Ahosella on sekä Suomesta että Bosnia-Her- zegovinasta.

Hämmentävintä Ahosen tutkimustuloksissa on se samankaltaisuus, millä noita kolmea sisällissotaa on jälkeenpäin tarkasteltu – niiden erilaisuudesta huolimatta. Suomessa käytiin luokkasota, Etelä-Afrikassa rotusota ja Bosniassa etnis-uskonnollinen sota. Suomessa oli jälkihoitona voittajan totuus, Etelä-Afrikassa totuuskomissio ja Bosniassa sotarikostuomio- istuimet. Nämä erot eivät estäneet samojen myyttien soveltamista syyllisyyttä ja uhriutta koskevien esitysten muotteina. Ahonen osoittaa vakuuttavasti, että noihin sisällissotiin liit- tyvälle sosiaaliselle muistille on ominaista niiden rakentuminen George Schöpflinin ja Paul Kolstön erittelemien, suurelta osin raamatullisten myyttien varaan. Näistä hän nostaa muita tärkeämmiksi seuraavat seitsemän: ’luvattu maa’, ’valittu kansa’, ’arkkivihollinen’, ’hirmu- työt’, ’holokausti’, ’vapahdus’ ja ’sotasankaruudella ansaittu palkinto’. Näiden myyttien konkreettinen sisältö on tietysti ollut kussakin tapauksessa erilainen.

Suomessa syyllistettiin sodan toinen osapuoli punaisesta ja toinen valkoisesta terrorista;

molemmat osapuolet esittivät itsensä myös terrorin uhreiksi. Kapina osoitti valkoisten näkemyksessä punaisten petoksellisuuden; punaisten tulkinnassa sai saman aseman valta- lain kieltäminen kesällä 1917. ’Venäläisillä pistimillä’ oli keskeinen sijaa kummankin osa- puolen totuudessa. Punaisten tulkinnassa valtalaki kaadettiin niihin turvautuen, kun taas valkoisessa versiossa yhteistyö venäläisen sotaväen kanssa osoitti punaisten tavoitteeksi vastasaavutetun itsenäisyyden kumoamisen.

Etelä-Afrikassa ja Bosniassa ei vastakkaisten tulkintojen symmetria ole aivan yhtä sel- keä kuin Suomen tapauksessa, mutta kiistatonta se on myös näissä maissa. Tämä seikka ja samojen myyttien käyttäminen osoittavat vakuuttavasti, että historiantutkijoiden perintei-

55

(2)

Arvostelut

nen torjuva asenne vertailevaa lähestymistapaa kohtaan on ollut vahvasti liioiteltu. Mennei- den ilmiöiden ja tapahtumien ainutkertaisuus ei estä niiden vertailua huomion kiinnittämi- seksi niiden yhtäläisyyksiin ja eroavuuksiin. Menneen tutkimisen mielihän on sitä tietä tuo- tetun tiedon merkittävyys nykyisissä ja tulevissa tilanteissa.

Ahosen tutkimuksen punaisena lankana ovat mahdollisuudet välttää vihollisuuksien jat- kuminen sosiaalisen muistin tasolla. Samalla hänen teoksensa antaa paljon virikkeitä kes- kustelulle siitä, miten tulisi suhtautua yleisemminkin niihin sotia lievempiin vastakohtiin, jotka ovat yleisiä sosiaalisessa muistissa. Joka tapauksessa on opittava tulemaan toimeen menneisyyden kanssa ja pyrittävä tekemään menneet ilmiöt käsitettäviksi. Tämän lisäksi Ahonen korostaa toistuvasti osapuolen välistä avointa dialogia, joka saattaa johtaa yhteisön hyväksymään moninäkökulmaiseen sosiaaliseen muistiin. Keskeiseen asemaan nousee sil- loin julkinen muisti, johon kuuluvat ennen muuta museot, muistomerkit ja muistamisen rituaalit.

Kun pyritään vaikuttamaan ja muuttamaan sosiaalista muistia, myyttien purkaminen on tärkeätä, sillä juuri ne pitävät yllä käsityksiä syyllisistä ja uhreista. Toisaalta sosiaalisen muistin yhtenä keskeisenä funktiona on välittää moraalia koskevia viestejä, jotka ovat vält- tämättömiä eri yhteisöille. Ratkaisuna ei voikaan olla ylhäältä tuleva tulkintojen tyrkyttä- minen, kuten Ahonen muistuttaa viittaamalla muun muassa entisiin sosialistimaihin. Monia näkökulmia sisältävä, yhteisön hyväksymä julkinen muisti on todella vaativa haaste; vaik- kapa Suomessa sellaiseen päästiin vasta kolme sukupolvea sodan jälkeen.

Monissa maissa haasteeseen on pyritty vastaamaan sulkemalla vaikeat menneisyydet kouluopetuksen ulkopuolelle, mutta tulokset eivät ole olleet kehuttavia. Ahosen mielestä olisi syytä luopua yhtenäisen kansallisen kertomuksen ideaalista, joka kuitenkin on tavoit- tamattomissa, ja omaksua inklusiivinen strategia. Pääseminen sellaiseen historiaa koske- vaan näkemyksen, joka tekee käsitettäviksi monet ja ennen muuta itselle vieraat näkökul- mat, on aivan liian vähälle huomiolle jätetty kysymys. Ahosen tutkimus onkin erinomainen alustus keskusteluille niistä edellytyksistä, joita tarvitaan jotta historia voisi toimia sovitte- lun forumina.

Avainasemassa ovat epäilemättä julkisen muistin tuottajat ja historian opettajat (educa- tors), kuten Ahonen korostaa. Historiantutkijoiden roolia Ahonen ei juuri käsittele, mutta siitä käytiin hedelmällinen keskustelu hänen kirjansa pohjalta maaliskuussa 2013 helsinki- läisen Historiallisen yhdistyksen tilaisuudessa. Yksi teemoista koski tutkijan kysymyksiä ja lähtökohtana oli tutkimuksen todennäköisten tulosten vaikutus, mikä on useimmiten suu- relta osin ennakoitavissa. Loogisena johtopäätöksenä oli, että kysymykset on syytä valita huolella, koska siten saa kurinalaisen työskentelyn välineet. Tutkimusasetelman valitessaan tulee jokainen nimittäin määrittäneeksi oman paikkansa historian yhteiskunnallisen raken- tamisen prosessissa ja siten selvittäneeksi, mitä oikeastaan on tekemässä. [1] Omalla koh- dallani Ahosen teos pani kysymään, missä muissa tapauksissa kuin vuoden 1918 kohdalla me suomalaiset olemme perusteetta korostaneet oman historiamme erityislaatuisuutta.

Viitteet

[1] Tästä enemmän ks. Kalela, Jorma (2012). Making History. The Historian and Uses of the Past. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Jorma Kalela on poliittisen historian emeritusprofessori.

56

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

on “crossmedia innovations” is most welcome, with its approach to crossmedia research as a cross-disciplinary fi eld, thus inviting various theoretical angles on the phenomenon,

Book Review: Mediatization of Public Services: How Organizations Adapt to News Media Camilla Dindler.. framework of “organizational throughputs”, news media pressure means

Vaikka de- simaaliluvuilla laskeminen on yleensä mukavampaa kuin murtoluvuilla, niin totuus on, että desimaaliluvut ovat murtolukuja, eräs murtolukujen laji, ja

Amster- damissa hän aluksi jakoi suomen kielen lehtoraatin Päivi Schott-Saikun kanssa, ja tämän jäätyä eläkkeelle Ahonen jatkoi yliopiston ainoana suomen kielen

Ritt is of the opinion that linguists are not careful enough in defining meaning, which is bad for the reputation of linguistics as an empirical science, while Szwedek suggests

Myös historian opetuksen painopisteet ovat aina riippuvaisia yhteiskuntapoliittisesta tilanteesta sekä pedagogisista näkemyksistä.. Kysymys siitä, mihin historiaa tarvitaan,

Davidoff tuo ansiokkaasti esiin sukupuolen ja luokka-aseman aiheuttamat jännitteet sisarussuhteissa, joissa keskiluokan ja yläluokan miehet toimivat miehisessä roolissa

Yhteistyö Paperiliiton työntekijöiden kanssa on taustana Making History -teoksessa esi- tellylle historiateoreettiselle käsitteelle, joka voidaan ilmaista termein ”yhteistoiminnallinen