• Ei tuloksia

Lehtikatsaus

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Lehtikatsaus"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

126 niin & näin 2/2011

otteita ajasta

Tapani Kilpeläinen & Jouni Avelin

Entisaikain elitismiä

Nykyaikaisempien poliittisten ihan- teiden puolestapuhujat muistavat tökkiä antiikin Kreikan palvottuja ukonkuvia alas jalustoiltaan. Mui- naishistorian erikoislehden Historian vuoden ensimmäisessä vihkossa Novi Sadin yliopiston Ivan Jordovi esittelee Aristoteleen käsityksiä ty- ranniasta ja demokratiasta. Jordovi sanoo, että Aristoteleen ajatukset äärityranniasta perustuivat empii- risiin kokemuksiin, mutta toisaalta ne saivat elämännesteensä Atee- nassa vaikuttaneesta demokratian- vastaisuuden perinteestä. Jordovi in mukaan Aristoteles ei pyrkinyt Poli- tiikassa pelkkään spekulointiin vaan halusi hyökätä hienovaraisesti kan- sanvaltaa vastaan.

Aristoteles ei ollut ajatuksineen yksin, sillä kansanvallan vastai- suuksiin intoutuivat myös Pseudo- Ksenofon, Thukydides, Aristofanes, Platon ja Isokrates. Aristoteleen nä- kökulmasta vihamielisyys näkyviä yksilöitä kohtaan lyö leimansa sekä demokratiaan että tyranniaan. Jos valta on massoilla, yläluokka vaa- rantuu. Tyranni puolestaan kaihtaa kaikkia muita, jotka ovat hänen tapaansa ylpeitä ja vapaahenkisiä.

Aristoteleen mukaan kunnianar- voisimpia kansalaisia pidetään sekä

tyranniassa että demokratiassa ra- jattoman vallankäytön esteenä. Li- säksi Aristoteles löytää hallintojär- jestelmien väliltä rinnakkaisuuksia:

siinä missä demagogi edustaa de- mokratian pahimpia puolia, tyran- niassa samassa asemassa vaikuttaa tyrannin mielistelijä. Kummankin touhut johtavat mielivaltaisuuteen ja laittomuuteen. Kaiken kukkuraksi Aristoteles korostaa – tosiasioiden vastaisesti tosin –, että radikaali de- mokratia sallii orjille, metoikeille ja naisille miltei samat oikeudet kuin kaupunkivaltion varsinaisille kansa- laisille, mikä puolestaan on omiaan murentamaan kansalaisten identi- teettiä. Vähemmän kunniakkaita tarkoitusperiä ajava argumentti on ollut vähemmän kunniakas jo 2300 vuotta sitten.

Jordovi jäljittää Aristoteleen tekstistä tyrannian kaksitoista keinoa, joihin kuuluvat muun muassa koulutuksen estäminen, urkkiminen, kansalaisten pitäminen erillään toisistaan ja ihmisten po- liittisten toimintamahdollisuuksien heikentäminen. Mutta jokaisella tyrannian konstilla on kääntöpuo- lenaan se, että myös valtoimenaan vellova demokratia johtaa samaan tulokseen.

Jordovi korostaa, että itse asiassa Aristoteleen ihannedemokratia oli lähellä oligarkiaa. Koska Aristoteleen ajan Ateenassa oli voimakkaita pai- neita sopeutua demokratiaan, Aris-

toteles kritisoi rajatonta demokratiaa tyrannian arvostelemisen suojissa.

Jordovi in mukaan Politiikka sallii päätellä, että Ateenan demokratia oli historiallisesti ratkaisevassa osassa paitsi ehdottoman vapauden myös ehdottoman vapaudettomuuden löy- tämisessä. Loppupontenaan Jordovi toteaa, ettei Platonin ja Aristoteleen suhde totalitarismiin siitä huolimatta ole niin selvä kuin jotkut tutkijat väittävät. Tuliko selväksi?

Kuuluuko?

Jürgen Müller pohtii Historische Zeitschriftin vuoden avausnumerossa, millaiset ongelmat vuottavat histo- rioitsijaa, kun tämä yrittää tutustua historian ääniin ilman äänitteitä. Iki- vanhoja kirjoituksia ja kuvia voidaan kyllä tutkia, mutta muinaisesta Roo- masta tai Kiinan keisarin hovista ei ole äänitallenteita.

Müller valittelee, ettei lääketie- teellisten, fysikaalisten ja fysiolo- gisten tietojen perusteella ole vielä kehitetty kuulemisen historiallista antropologiaa. Siksi Müller yrittää itse viitoittaa tietä historian akusti- selle vaarinotolle. Kuulo tuo infor- maatiota, auttaa suuntautumaan, on mukana luomassa kokemusta ja mahdollistaa kommunikaation:

vaikka mahdollisuudet tutkia kuu- loaistia historiallisesti ovat rajal-

(2)

2/2011 niin & näin 127

otteita ajasta

liset, sen painoarvo inhimillisessä kokemuksessa on eittämätön. Men- neiden vuosisatojen äänet ovat suu- rimmaksi osaksi joutuneet samaan historian roskatynnyriin kuin nuo vuosisadatkin, mutta jäljellä on myös alkuperäisääniä, kuten Mül- lerin mainitsemat Magdeburgin tuomiokirkon kellojen äänet. Tal- lessa on myös mekaanisia kirjoitus- koneita ja vanhoja soittimia, mutta puheet, huudot ja laulut on tuoni vienyt. Müller kuitenkin muis- tuttaa, että aina Perikleestä Martin Luther Kingiin länsimainen reto- riikka on tarkoitettu ennen kaikkea kuultavaksi. Hän korostaa, että maistetun, haistetun ja kosketetun tavoin kuultuun sisältyy voimak- kaampi emotionaalinen ulottuvuus kuin nähtyyn.

Artikkelinsa lopuksi Müller summaa äänihistorian ensimmäisiä askeleita: Maurizio Bettini on tut- kinut antiikin kirjailijoiden tapaa kuvailla esimerkiksi eläinten ääniä, ja Horst Wenzel on analysoinut keskiaikaista kirkkoa äänitilana.

Bruce R. Smith on tutkaillut esi- modernin Englannin äänimaailmaa ja Richard Cullen Rath varhaisen Amerikan ääniä. Alain Corbin on puolestaan eritellyt kellojen äänen merkityksiä historiassa. Myös his- toriallista musiikkia on tutkittu erityisesti vapaustoiveiden ilmai- sijana. Äänten tutkimus on lapsen- kengissä ja polvihousuissa, mutta

Müller enteilee historiatieteiden

”äänellistä käännöstä”. Lisätietoa on tarjolla, jos historiantutkimus älyää olla kuulolla.

Poliittisen satiirin löysä ydin

Teatterissa (2/11) Markku Koski kertaa viime vuosien kotimaista poliittista satiiria sekä teatteri- lavalla että televisiossa, jota hän sanoo nykyajan polikseksi. Teatte- riversiot tosin ovat viime aikoina herättäneet enemmän ärtymystä kriitikoissa kuin poliitikoissa.

Myös maalinsa ohi ampuva osuu aina johonkin. Helsingin kaupun- ginteatterin puskafarssirymistely Koljatti sai Ilkan kriitikon jopa pohdiskelemaan, miksi tökerö matkiminen, jota koulussa pidet- täisiin kiusaamisena, herättää te- atteriyleisössä naurua, ”koska sen kuuluu niin tehdä”. Kuinka onnis- tuneena voimme pitää satiiria, jos tällaiset asiat askarruttavat ammat- tikriitikkoakin? Näytelmän tekijät vetosivat sananvapauteen ja sepit- telyyn, mutta nekin kuulostavat vain koulukiusaajan ”hätäiseltä sopertelulta siitä, että leikistähän siinä oli kyse”, Koski toteaa. Ri-

vouksia, eritteitä ja kohtuutto- muuksia riittää, mutta yksi puuttuu joukosta: politiikka.

Poliittinen satiiri näyttääkin olevan pelkkää pilkkaa ilman ide- ologista sanomaa, siis satiiria poliiti- koista. Juuri tässä se Kosken mukaan kuitenkin tavoittaa juurensa antiikin Kreikassa, Aristofaneen komedioissa.

Aristofaneen mielestä ”politiikka oli ihmisen aitojen eroottisten tuntojen sublimointia”, eikä ihminen ollut

”ensisijaisesti poliittinen, vaan ruu- miillinen eläin”.

Toisaalta Koski toteaa, että Aristofaneen ”hillitön liioittelu, keinojen saturaatio” saattoi olla reaktio poliitikkojen ”ylipursui- levaa retoriikkaa kohtaan”. Mutta missä on tämän päivän suoma- laispoliitikkojen ”ylipursuileva retoriikka”? Eikö heitä luonnehdi paremminkin tiukkapipoinen ja harmaa, madonlukuja lateleva ja alati ilmeiltään huolestunut virka- miesmäisyys? Onko kotimaisella poliittisella satiirilla ollut mitään tekemistä retoriikan kanssa sitten ikimuistoisen Iltalypsyn?

Jos yleisökään ei naura ja krii- tikotkin mumisevat arvioissaan jo- takin ”myötähäpeästä”, on pakko kysyä, puuttuuko poliittisesta satii- rista myös huumori. Kun poliitti- sesta satiirista poistetaan politiikka, retoriikka ja huumori, mitä meille jää käteen? Sekö, mitä kukaan ei kä- teensä haluaisi?

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Lagus suuntautui tietokirjailijana historiallisesti: hän kirjoitti paitsi katsauk- sen Suomen ruotsinkielisestä kirjallisuudesta (Den Finsk-Svenska Litteraturens Utveckling

Popper pitää kiinni objektiivisesta tiedosta ja todellisuudesta, mutta koska hän korostaa samalla, ettei mitään tul- kitsematonta tietoa ole, Andersson saa aiheen

– pääkirjoituksessa (1/14) Tiina Lehikoinen ja Jouni Teittinen eh- dottavat, että runous on jonkin sortin väkivaltaa maailmaa, lukijaa tai jotakin kohtaan,

TÄIT elävät kaikissa elinvaiheissaan ihmi- sen turkissa ja ovat siitä ehdottoman riippu- vaisia.. Täitten ihmiseen levittämä pilkkukuu- me on erittäin vaarallinen ja korkeata

nen käskytysjärjestel mä. Armeijan ehdottoman hierarkian keskeisiä sisäisiä tukipilareita ovat ankara kuri- ja sanktiojärjestelmä sekä ehdottomat käskyt. Muualla

Tässä mielessä Esteettinen teoria on teoria katharsiksesta sillä varauksel- la, että tämä katharsis ei tule suoraan yhteiskunnan fetisis- tisen rationaliteetin piiriin: ”Si-

Kahden ehdottoman julkisen elämän- työn, Åbo Akademin suomen kielen laitok- sen rakentamisen ja tiedemiehen uran lisäk- si Göran Karlssonilla on ollut vielä kolmas- kin

Omaa aikaansa tarkastellessaan Nietzsche näki historian julkisessa käytössä yhtäällä nationalistista monumentalismia, jossa kansakunnan omat sankarit ovat ehdottoman puh-