Taimi Kananen
Laukaalaisuuden juuria etsimässä
N ykyisin ovat ihmiset eri p u olilla m aapalloa alkaneet en
tistä enem m än tutkia sukupe
räänsä ja m yös om an kansan
sa m enneisyyttä ja alkuperää.
Suom essa sekä maasta- että m aaltam uutto ja II m aailm an
sodan aiheuttama siirtolaisuus ovat kiskaisseet suuren jo u k o n ihmisiä juuriltaan ja m onet heistä keräävät tietoja esi-isis- tään. K oska harva nykyajan suom alainen elää k o k o elä
mänsä synnyinseudullaan,
»p a lja sja lk a isu u s» alkaa olla poikkeuksellista. Tästä syystä olisi mielekästä harrastaa m yös uuden kotiseudun m enneisyy
teen ja eläm äntapojen taus
taan tutustumista. Se voisi poistaa juurettom uuden tunnet
ta ja rikastuttaa eläm ää tässä ja nyt. Niinpä esimerkiksi meil
le, jo tk a em m e ole paljasjal
kaisia laukaalaisia, olisi h y ö dyllistä tietää, mitä laukaalai- suus oikein o n ? M iten tämä vesien rik k om a, m onitaajam ai- nen ja -kyläinen kuntayhteisö on syntynyt? Ketkä olivat laukaalaisuuden perustajia ja mitä meillä olisi heiltä o p it
tavaa?
L A U K A A L A IS U U D E N JUURET
Laukaalaisuuden juurien löy tämiseksi ja tunnetuksi teke
miseksi valmisti Laukaan kan
salaisopiston näytelm äpiiri v.
1977 Suom en itsenäisyyden 60- vuotisjuhlaan näytelmän »N u i
jasota laukaalaisittain». Samaa aihetta on Laukaan kansan- kuvaajat-yhdistys pikkuhiljaa m uokannut film iksi. A ih e si
sältää yhtä vakavasti aineksia Laukaan seurakunnan, pitäjän ja kunnan alkuhistoriasta kuin samaan aikaan sattuvasta N ui
jasod asta. Laukaan alueen ir
rottau tu m in en Rautalam m in em äpitäjästä alkaa 1500-luvun jälk ip u olisk olla , aikana jo llo in R uotsi— Suom i kävi 25-vuotista sotaa V enäjää vastaan ja sen päätyttyä N uijasota-nim istä si
sällissotaan. Sotaan ja väkival
taan liittyivät silloin m yös ka
tovu odet ja nälänhätä.
Laukaalaisuuden juuret ovat siis kiinni lähes 400 vu oden takaisissa, synkissä tapahtum is
sa. N iiden keskeisin henkilö on L aukaan ensimm äinen k irk k o
herra Ericus M arci in Laucas eli E rkki M ark u n p oika L au
kaalainen. T äm ä herra Eerik ei ollut syntynyt Laukaan alu
eella, vaan k oska häntä kutsu
taan m yös nimellä Ericus M ar
ci F in n o, on hän epäilemättä ollut k otoisin Turun seudulta.
Finno eli suomalainen voi 1500- luvulla olla vain Varsinais-Suo- messa syntynyt. M uut tämän maan kansalaiset olivat: häm ä
läisiä, savolaisia, karjalaisia, kainuulaisia.
MIKSI K U N T A M M E N IM I ON L A U K A A ?
K irkkoherra Ericus F inno on ollut Laukaan kum m i. Siitä huolim atta, että hän ei ollut paljasjalkainen laukaalainen, hän o n käsitteen l a u k a a - 1 a i s u u s alkusolu, sillä nimi Laucas eli L aukaa on ensi
kerran kirjoitettu hänen käsi
alallaan. H änen n im ik irjoitu k sensa lö y ty y m u od ossa Ericus M arci in Laucas (E rkki M ar
ku np oika Laukaalainen) erääs
tä Suom en kirkko- ja kulttuu
rihistorian tärkeimmistä asia
kirjoista, jo n k a nim i o n Cen- fessio Fidei eli U skontunnus
tus. Se on v u on n a 1593 U p salassa pidetyn k irk ollisk o
kouksen päätösasiakirja, jossa R u otsi— S uom en kirkkoherrat
— L aukaan herra Eerik H ä meen kirk k oh errojen jou k ossa
— tunnustaa puhtaan Lutherin opin ja lu opu u room a la isk a to
lisesta uskosta. T ätä Laucas- nimen ensimm äistä kirjoitus- vuotta 1593 pidetään Laukaan syntym ävuotena.
Laukaan historian I osan kirjoittajan Nils Berndtsonin m ukaan L aukaan ensimmäisen kirkon, jo t a nykyisin kutsu
taan H artikan kirkoksi lähellä olevan H artikan torpan m u
kaan, rakentam inen Kuusveden K irkkoniem een tapahtui 1500- luvun lop u lla. K irkon sijainti
Näin korkeat olivat vanhan rakennuksen, »pappilan» rauniot. Täältä lähtee Lieves- tuoreenjärven rantaa kiertävä »papinpolku» Hartikan kirkolle, kertoo M atti Laa
potti. Kuva: Tim o V uojus.
6
A latalon pellolla on korkea »papinkivi.» Kiven edessä seisom assa M atti Laapotti ja Jerem ias V uojus. Kuva: Tim o V uojus.
paikalla — nykyisessä Tarvaa
lassa — o li silloin runsaasti vanhaa Laukaa-nim istöä m m . Laukaanvirta ja L aukaankoski.
N äm ä vakiinnuttivat nimen L aukaan k irk k o, jo n k a m u
kaan k o k o seurakuntaa, pitä
jä ä ja kuntaa sittemm in alet
tiin kutsua Laukaaksi. K irkon nimi työnsi syrjään m m . vi
ranom aisille aikaisem m in tu
tuksi tulleen Pärnasaari-nim en ja R autalam m in nimismiehen asuntopaikan L ein olan , ja vaikka H erra Eerik asui Lie
vestuoreen järven rannalla, ei hän ottanut nimeä asuinpai
kan, vaan — kirkonpalvelijana
— kirkon nim en m ukaan.
Laukaan ensim m äisen kirkon jäännökset — kuuden hirsi- kerran verran tou kan syöm iä nurkkahirsiä — ovat Tarvaalan kylässä. H artikan kirk k o ei siis antanut sitä ym päröivälle ky
lälle L aukaa-nim eä. Eivätkä ole Pellosniem essä sijaitsevat m yöhem m ätkään kirkot niiden ym pärillä kehittyvää taajamaa Laukaa-nim iseksi muuttaneet.
P ellosniem en asukkaita on vain alettu epävirallisesti kut
sua kirkonkyläläisiksi ja jo s kus — vieläkin epävirallisem m in — rajattu laukaalaisuus pelkästään kirkonkylään. L au
kaa on historian tutkijain m u
kaan m erkinnyt 1500-luvulta alkaen kylää tai taajam aa s u u r e m p a a a l u e t t a — nykyisin jo k o seurakunnan tai kunnan k o k o aluetta.
M IK Ä OLI
ERKKI M A R K U N P O IK A L A U K A A L A IN E N M IE H IÄ Ä N ?
Ericus M arci F in n o ei suin
kaan ollut Laukaan ensim m äi
nen pappi, vaan Laukaan en
sim mäinen kirkkoherra. Ennen vuotta 1593 L aukaan seura
kunta kuului kappelina Rauta
lam m in em äseurakuntaan, jo k a lähetti p a p p eja ja m yöhem m in Laukaan om an kappalaisen suorittam aan kirkon toim ituk
sia: ju m alanpalveluksia, kasta
mista, hautaam ista ja verotta
mista. Laukaan historia m ai
nitsee, että perim ätiedon m u
kaan R autalam m in papit k o k o sivat seurakuntalaiset yhteisiin tilaisuuksiin Vatian K apeenkos- kelle. Tämä pakanallinen Kave- jum alattaren — Kurun kaven
tajan — kulttipaikka muuttui nähtävästi vähitellen katolisen kirkon toim esta Neitsyt M arian palvontapaikaksi sam oin kuin tiedetään käyneen muuallakin suom ensukuisten asum a-alueil
la. H istoria k ertoo, että 1570- luvulla Laukaassa oli om a kap
palainen Herra U rbanus. Siir- sikö hän uskonnollisen keskuk
sen Kapeenkoskelta Kuusveden kylään Laukaanvirran (nyk.
Tarvaalan kosken) suvannon itäpuolella olevalle harjanteelle?
Vai jo h tik o kirkon rakentamis
ta Herra Eerik — vuonna 1593 tai sitä ennen — Laukaaseen saavuttuaan? Laukaaseen Eerik tuli Juvalta, jo n k a kirkkoher
rana hän oli ollut 1585— 89.
Missä hän oli 1589— 93? His
toria ei pysty vastaamaan näi
hin kysym yksiin.
Laukaan ensimmäisestä kirk
koherrasta on siis olem assa varsin vähän tietoja. Hänen syntym ävuotensa on unohtu
nut, mutta kuolinvuosi on 1605.
T odenn äköisesti Herra Eerik valmistui papiksi Turun kated
raalikoulusta, sillä Turun yli
op istoa ei oltu vielä silloin perustettu. Y liopistosivistys hä
neltä puuttui, mutta sen sijaan hän oli saanut perusteellisen kokem uksen sotilaspapin ja
-kirjurin tehtävissä. Hän oli osallistunut pappina ja kirju
rina R uotsi-S uom en Venäjää vastaan käym ään sotaan savo
laisista m uodostetussa lippu
kunnassa. A rvattavasti hän oli ollut m ukana 1580 voitokk aas
sa Käkisalmen linnan valloi
tuksessa ja 1582 Pähkinänsal- nan piirityksessä, jo k a tautien ja nälänhädän takia päättyi piirittäjien ta p p ioon .
Sotakokem ustensa ja kenties m yös talonpoikaisten sukujuu- riensa takia Herra Eerik jo k o lähti suosiolla tai pakotettiin lähtemään Nuijasotaan Lau
kaan miesten noustessa kapi
naan Rautalammin nimismies Matti Leinosen jo h d o lla . Täm ä tapahtui jou lu n aikoihin vu on na 1596. Laukaan miesten kohdalla N uijasota päättyi Pa
d asjoella N yystölän verilöy
lyyn, jo sta laukaalaisista selvi- sivät hengissä vain pappi ja nimismies. Herra Eerik joutui kapinan takia kärsimään van
keutta k o k o talven ja kesän 1597 H äm eenlinnan ja Turun vankikuiluissa, jo n a aikana Klaus Flemingin voudit ryösti
vät hänen pappilansa. S ota on nen muututtua tuli Kaarle Herttua kuninkaaksi ja Lau
kaan kirkkoherra tapasi kunin
7
A latalon päärakennus on Alvar A allon piirtäm ä. Eila (o .s. Puttonen) tekevät merkittävän kulttuurityön sen restauroidessaan. Työt ovat p a ra sfa ik a a käynnissä. Kuva: T im o V uojus.
kaan henkilökohtaisesti 1601 Pernajassa ja sai hyvityksen N u ijasodan kärsimyksistään.
Laukaan ensimm äinen kirk
koherra juurtui Laukaaseen.
Ennen N uijasotaa hän asui vuokralaisena Sakari Toiviaisen talossa, Lievestuoreen järven rannalla olevassa Puttolassa, jo n k a kantapaikkaa kutsutaan nykyisin A lataloksi. Sodan jä l
keen Herra Eerikistä oli tullut Puttolan isäntä ja papin k u o
lem an jälkeen talon om istajana oli papin leski ja m yöhem m in p o ik a Sakari E erikinpoika. M i
ten talo tuli papin om istuk
seen, sitä ei tiedetä. Ei tie
detä m yöskään hänen vaim on sa nim eä, josta käytetään ni
mitystä »le sk i». Sen sijaan Herra Eerikin veljeksi epäil
lään Sälöisten kappalaista Ja- cop u s M arci F innoa.
Laukaan ensimmäisenä
»p a p p ila n a » voidaan siis pitää Tarvaalan A lataloa, jo n k a ny
kyisin om istaa Lauri Laapotti.
Laapotit ovat Sortavalan mlk:n K uokkalasta muuttaneita siirto
laisia, mutta Eila-emäntä Lau
kaan Puttosia. A latalon pihalla
on vieläkin suuri kivi, jo ta kutsutaan »p a p in k iveksi» ja papin rakennuksen rauniot o li
vat vielä 50-luvulla rantatöy- räällä, jo llo in talon nykyinen vanhaisäntä M atti Laapotti peltoa raivatessaan vieritti ne rantaryteikköön. A latalosta lähtee Lievestuoreen järven rantaa kiertävä »p a p in p o lk u » Hartikan kirkolle. M atkaa sin
ne on n. 3 km . A latalon ny
kyinen päärakennus on Alvar A a llon piirtämä ja Laapotit entisöivät sitä parhaillaan.
LAUK A ALAISU U S T Ä N Ä Ä N
M inkä verran on nyky-Lau- kaassa Erkki M arku npoika Laukaalaiselta perittyä yhteis
henkeä? M uualta Laukaaseen muuttanutta usein häm m ästyt
tää tämän vanhan kulttuuri- ja em äpitäjän heikko yhteis
henki. O n kuin kuntalaiset eläisivät tässä suhteessa vielä 1500-lukua tai olisivat siitäkin ajasta taantuneet. L ievestuo
reella ollaan usein paljaita lie- peeläisiä ja Vihtavuoressakin josk u s unohdetaan, että ollaan kotoisin L a u k a a n V i h - t a v u o r e s t a . Leppävedellä vilkuillaan silloin tällöin J:ky- län ja Vehniällä T ikkakosken suuntaan. Kirkonkyläläiset eli pellosniem eläiset unohtavat helposti, että m uutkin taaja
mat ja haja-asutusalue ovat oikeutettuja verokakun ja k o o n .
— Erkki M ark u np oika Lau
kaalainen lu opu i aikoinaan Laukaa-nim en hyväksy latina
laisesta Finno-nim estään ja juurtui syrjäiseen erämaaseura- kuntaansa. E iköhän olisi jo nyt aika kaikkien Laukaassa asuvien tunnustaa olevansa laukaalaisia (ennen muuta) ja harrastaa laukaalaisuutta nurk
kakuntaisuuden asemasta. Lau- kaalaisuuden m yönteisenä il
mauksena voisivat W anhan L aukaan Kotiseutuyhdistys ja Lievestuore-Seura yhdessä hankkia muistolaatan Papin- kiveen. Tietysti olettaen, että Laapotit antavat siihen luvan ja kunta sekä seurakunta ta
loudellista tukea.
8