• Ei tuloksia

Mitä sanoo erakkorapu?

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Mitä sanoo erakkorapu?"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

136 niin & näin 3/2014

kirjat

S

urrealismin toisesta manifestista (1929) lähtien oli selvää, että liike oli hajoamassa. André Bretonia (1896–1966) kalvoi etenkin Georges Bataillen (1897–1962) filoso- finen kirjoittelu, jonka Breton leima- kirvesti II-manifestissa ”vulgaariksi ma- terialismiksi”. Bataille taas piti Bretonia lyhyesti sanottuna porvarillisena hie- noperseenä, joka kuvitteli kumoavansa aikalaiselämän idealisoidulla ja taiteel- listetulla freudilaisuudella. Bataillen tapa ottaa tosissaan kuoleman, erotiikan ja väkivallan kaltaiset sekavat voima- virrat oli Bretonille kauhistus. Breton suuntasi surrealismin ylevöittämiseen ja politisoimiseen. Haaveeksi jäi Bretonin sittemmin liputtama surrealistinen trotskilaisuus, käteen taidehistoriallinen tyylisuunta ja myyntimenestys.

Bretonin ja Soupaultin Magneet- tikentät on surrealismin arkkiteksti.

Ajallisesti se osuu dadan ja surrealismin päällekkäisvaiheeseen, jolloin monet myöhemmät surrealistit olivat vielä ihan fägä–bung–bung. Kirja aloitti surrea- lismin noin viisivuotisen ”univaiheen”, jonka aikana jäsenet kehittelivät käy- tännöllis-kokeellisia menetelmiä, kuten valveunessa kirjoittamista, okkulttisia leikkejä ja meedioavusteisia mielen- tiloja. Unikausi loppui varsin lyhyeen muutaman hermoromahduksen jälkeen ja vaihtui ”järkiperäiseen vaiheeseen” (la phase raisonnante).

Univaiheen kirjallisesti tärkein keksintö lienee automaattikirjoitus (l’écriture automatique), jolla Magneet- tikentät ylöskirjattiin tarinan mukaan muutamassa viikossa. Mitään sinänsä uuttahan menetelmässä ei ollut, sillä erilaisissa ekstaattisissa tiloissa runoja ja poeettisia fragmentteja sanelivat jo ho- meeriset oraakkelittaret. Oli miten oli, Bretonin piirin tavoitteena oli päästää irti tietoisen mielen kontrollista ja antaa kielen puhua vailla järkiperäisiä pidäkkeitä. Menetelmää inspiroivat Freudin teoriat ja mielisairaiden mo-

nologit, joista Breton kiinnostui työs- kennellessään I maailmansodan aikaan neuropsykiatrisella osastolla.

Yleensä on tapana sanoa, että klas- sikko on kestänyt aikaa. Nyt ei ole.

Osittain näin lienee siksi, että bre- tonilaisen surrealismin suosimista kei- noista on tullut jo hyvän aikaa sitten valtavirtaa ja peruspoetiikkaa. Teos on täynnä nykynäkökulmasta klišeisen

”surrealistiseksi” mieltyvää troopistoa, mutta perin vähän on avoimen miele- töntä tai puoliksi sulanutta tavaraa, joka yllättäisi äkkivääryydellään. Genetiiviat- tribuuttien ja yllätyksellisiksi tarkoitet- tujen adjektiivien pikakirjoitusmainen vyörytys ei jaksa kantaa kovin pitkälle.

Oksymoronit tuntuvat enimmäkseen laimeilta. Valtaosa nopeimmin kirjoi- tettuja runomuotoon ladottuja tekstejä koostuu kummastuttavista objekteista tai esineistetyistä ilmiöistä, ikään kuin subjektin heiketessä jäljelle jäisi jonkin- moinen lumotuista objekteista koostuva taikamaailma. Syntaksista poiketaan harvoin ja kiltisti, eroottisia perversioita ei ole edes mausteeksi, uudissanoja löytyy pari hassua. Kaiken tämän voi kuvitella pariisilaisessa kahvilassa.

Silti teoksen ongelma ei ole heikko taiteellinen vaikutelma tai yl-

lätyskyvyttömyys, yksin jo siksi, koska automaattikirjoitukselta ei voida edellyttää taitoa, ainakaan tietoisen minän kyvykkyyttä. Ongelma on, että automaattisuuden periaatteeseen on vaikea luottaa, koska teksti ei millään muotoa vuoda yli Bretonin surrealismikäsityksestä. Vaikuttaa siltä, että joko kirjoittava automaatti on Bretonin (ja/tai Soupault’n) ego tai tuo ego on jälkikäteen sensuroinut teoksen. Surrealismin idealisoivat ja helpon retoriset piirteet, jotka Ba- taille katsoi temppumaisiksi ja no- peaan keloutuviksi ovat kuin inven- toituina mukana. Ikään kuin Breton ja Soupault olisivat löytäneet härskin ruumiin ja yrittäisivät haudata sen

”sinisiin huutoihin”, ”kuolleiden muusikoiden yösoittoihin” ja ”peläs- tyneiden sekuntien basilikaan”. Tämä nätti kahjous ei vielä riitä ratiomanian kritiikiksi. Sillä jos järjen uni riittää luomaan hirviöitä, kehtaako edes kysyä, mihin se pystyy valveilla.

On Magneettikentissä hyvää ja yl- lättävääkin. Parhaimmissa jaksoissa tajunnanvirta jää hetkeksi kiertämään ja tarkentamaan tiettyä toposta kuten runon ”Värimaa” maanalaisuutta tai

”80 päivässä” hahmottelemaa mat- kakertomusta. Niin ikään väitteen ja imperatiivin muotoon pukeutuvat virkkeet maistuvat usein tuoreilta, sillä ne tuntuvat kokemuksellisesti paina- vammilta ja havainnoiltaan tarkem- milta kuin lyyristen objektien pyör- teilevä huuru. Timo Kaitaron jälkisana asettaa teoksen tiiviisti ja kirkkaasti asiayhteyksiinsä. Pieniä helmiä kertyy kourallinen. Viimeisellä sivulla on jon- kinlainen vaihtoehtoinen teosotsake:

”André Breton ja Philippe Soupault:

Polttopuuta ja hiiltä”, ja esimerkiksi

”Erakkorapu sanoo:” osion nimenä on kerrassaan mainio. Mutta ei kuulkaa erakkorapu sano ”rikollisten huulten puna” tai ”tähtiin rakastuneet liito- kalat”. Se on hiljaa, vaanii ja tietää.

Antti Salminen

Mitä sanoo erakkorapu?

André Breton & Philippe Soupault, Magneettikentät (Les Champs magnétiques, 1919).

Suom. Timo Kaitaro & Janne Salo. Savukeidas, Turku 2013. 114 s.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

[r]

Alla olevat taulukot määrittelevät joukon

Taulukosta nähdään, että neutraalialkio on 0, kukin alkio on itsensä vasta-alkio ja + on vaihdannainen, sillä las- kutaulukko on symmetrinen diagonaalin suhteen.. Oletuksen

Onko tekijärengas kokonaisalue tai kunta?. Onko ideaali

Tämän harjoituksen tehtävät 16 palautetaan kirjallisesti torstaina 5.2.2004.. Loput

[r]

Haykin/Communication Systems, 4th Ed Source: John Wiley & Sons, Inc.. Haykin/Communication Systems,

Kuten tunnettua, Darwin tyytyi Lajien synnyssä vain lyhyesti huomauttamaan, että hänen esittämänsä luonnonvalinnan teoria toisi ennen pitkää valoa myös ihmisen alkuperään ja