• Ei tuloksia

Naiskysymyksestä · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Naiskysymyksestä · DIGI"

Copied!
56
0
0

Kokoteksti

(1)

I.

Naiskysymys on tuottanut suurta häiriötämaahamme",kuullaan

tuon tuostakin monenhuokaavan.

Ja

onhanse osaksi tottakin. Uusi aika on herättänytuusia aatteita, uusia totuuksia eloon,januo aatteet, nuo totuudet pyrkivät voimaanja valtaanpääsemään. Ne ravistelevat vanhoja, rakkaita tapoja ja tottumuksia, nekiskovat ja repivät vääriä etuluuloja, joiden alla perustus onlahonnut,ne luovatuusia näköaloja,

muuttavat entiset katsantotavat ja osottavat, että samat totuudet,joita isoäiti ja iso-isä pitivät] järkähtämättöminä, eivät meille enääolekkaan totuuksia. Tuommoisesta tietysti aina ensi aluksi pientä häiriötäsyn- tyy; mutta onko sitä valittaminen? Onko valittaminen sitä,että nuo suuret henkiset liikkeet,jotka ikäänkuin mahtavana virtana leviävät yli koko sivistyneenmaailman, että ne vyöryttävätaaltojaan meidänkin kau- kaisille rannoillemme? Ei suinkaan. Yhtä vähän kun sitäkään vali-

tamme, ett'emme olekuuroja emmekä mykkiä. Elämä onparempi kuin kuolema, valvominen parempi kuin nukkuminen.

Jos

tämä tunnustetaan

totuudeksi miehelle,minkätähden ei siis myöskin naiselle?

Suomessa on luonto kova ja niukka antimiltaan,kansa köyhä ja harvalukuinen,ottaa vasta ensimmäisiä itsenäisiä askeleitaan henkisten rientojen tanterella.

Jos

se tahtoo kasvaa ja kehittyä, josseylipäätään tahtoo elää, tulee sen koota kaikki voimansa,yksin pienimmätkin ja suoda jokaiselle eri ainekselle alaa vapaasen edistymiseen ja työskente- lemiseen. Toinen kansanluokka ei saa vaurastua toisen murtumisella, toinen sukupuoli ei saa sortaa toista eikä despootillisen valtansa pai- nolla tukehduttaa sen elinvoimia. Kaikkien eri osien kunnollisuus on kokonaisuuden menestymiselle välttämätöin ehto ja ainoastaan tasaisen, harmoonillisen kehityksen kautta on niinmuodoin vankka perustus kan- salliselle sivistyksellemme saatava. Kansalaisena ja ihmisenä tuleesiis Suomenkin naisen pyrkiä eteenpäin, tulee uskalijaasii raivata tieltään niitä

(2)

esteitä, jotka haittaavat hänen yhtämittaista kehitystään janäyttää kun-

toaan ensiksikin siinä, että valloittaa itselleen senlaisen aseman, jossa hänellä on tilaisuutta käyttää voimiaan ihmiskunnan ja totuuden palve- lemisessa. Ellei hän sitä tee,niin hän laiminlyö velvollisuutensa,eikä ole hänen elämällään silloin muuta merkitystä, kuin enintään tulevan sukupolven maailmaan saattaminen.

Ensimmäinen ehto naisen edistymiselle onpersoonallinen ja hen- kinen vapaus. Siihen perustuukaikki muu. Vapaus", sanooBuckle, on yksityisen oikealle kehittymiselle tärkeintä samoin kuin kansojenkin todelliselle suuruudelle. Vapaus eioleminkään tarkoituksen välikappale;

se on tarkoitus itsessään. Kaikkien yhteiskunnallisten ja valtiollisten laitosten pääpyrintönä pitäisi olla vapauden turvaaminen, kehittämi- nen ja enentäminen. Ainoastaan pedantit ja tyrannit saattavat verrata sitä tieteesen ja kirjallisuuteen. Vissien hyvin vähäpätöisten rajoitusten myöntämisellä on se jok'ainoan ihmisen vastustamatoin oikeus,jota ei mikään asianhaarain voima, eikä mikään traditsiooni saahäneltä riistää.

Ei ole ihmisellä oikeutta luovuttaa sitä omalta persoonaltaan,vielä vä- hemmän lapsiltaan. Se onkaiken itsearvon perustuksena ja ilman sitä tuo suuri oppi siveellisestä edesvastauksesta vaipuisi alas valheeksi ja petokseksi. Se onmeillä pyhänä vakuutena,ja rakkaus siihen onpyhä luonnon valtimus,joka onsyväänjuurtunut sydämiimme".

Vapautta naiselle! Toiminnan vapautta, ajatuksen vapautta! Van- hojen, jäykistyneiden muotojen ja tapojen painopuristaa jamasentaa meidän henkisiä voimiamme. Vapaan kilpailun este yhteiskunnan eri työaloilla pakottaa meitä aineellisessa kurjuudessa kitumaan. Tällä tavoin nainenmuuttuukoneeksi ja kadottaa luonnollisuutensa,ollen vaan tois-

ten apinana. Elämä ja elämän tarkoitus onkuin seitsemällä sinetillä lukittu kirja hänen edessään.

Vaikea mahtaisi olla näyttää, minkä totuuden nojalla mies onriis- tänyt naiselta kaikki oikeudet ja pidättänyt itselleen kaikki edut. Sillä emmehän enää ole raakalaiskansaa,ettämeillä ruumiin väkevyydelläoi- keuksia anastettaisiin.

Meillä niinkuin muuallakin on naisen vapauttamisen pyrinnöitä kohdeltu enimraiten joko kylmäkiskoisuudella taikka ivalla,vihalla ja mielivaltaisella suvaitsemattomuudella, joka on ilmestynyt milloin hie- nommassa, milloin törkeämmässä muodossa. Tuota nyt ei autaihme-

(3)

teliä eikä pahoinpeljästyä. Läpi koko historian on ihmiskunnan edis- tys kulkenut juurisamaavaivalloista polkua. Vanhoilla-olijoita aina on, joita ympäröitseenuo traclitsioonien tukevat muuritja etuluulojen pilven korkuiset vuoret. Ajan tunteeteivät saasijaa heidän sydämissään, ei- vätkä sen ajatukset heidän järjessään. Mutta totuudella on elinvoi- maa. Se hajoittaa muurit, se tasoittaa vuoret japääseekuin pääseekin voitolle.

Vaikka noiden etuluulojen mitättömyys onniin päivänselvä,ett'ei juuri kannattaisi tuhlata niillesanoja, täytyneekuitenkin ottaapuheeksi muutamia semmoisia, joista onpahin vastus ja jotka näyttävät olevan syvimpään juurtuneet.

Ensimmäinen niistä ja se, joka kenties juuri suomalaisessa nai- sessa voi enimmin epäilystäherättää, on tuo farisealainen vääräuskoi- suus, joka julkeaa käyttää pyhää raamattuaaseenaan sorronja mielival- taisuuden puolustukseksi. Aina siitä saakka kuin farisealaiset ja kirjan- oppineetraamatun varjossa Kristustavainosivat,ovat valonja edistymi- sen vastustajat säännöllisesti luuletelleet herkkäuskoisia,ettäheillä muka on uskonto liittolaisena. Ihmiset,jotka eivät kykene Kristin-opin jaloa henkeä käsittämään, eksyvät muotojen ja dogmien labyrinttikäytäviin siksi kun sokeudessaan rupeavat juuri sitävastaan sotimaan, jota he luulevat palvelevansa. Kuinka ankaraa vastarintaa semmoiset ihmiset

ovattieteellisille totuuksillekin tehneet, sen pitkin matkaa historiameille näyttää. Mutta nuo totuudet ovatkuitenkin aina voitollepäässeet. Kun muutamiasukupolvia vaan onmennyt,ne jo tunnustetaanoikeutetuiksi ja ennenpitkää niitä pidetäänniinvälttämättöminä,ett'ei tylsempijärki- setkään voi kylläksi ihmetellä, kuinka semmoista koskaan on saatettu kieltää. On siis aivan luonnollista,ettänaistakin koetetaan kahlehtia pimeyteen ja orjan tilaan raamatun avulla. Se kunnioitus,joka naisella ylipäätään on uskontoa kohtaan, tekee aseenerin-omaisen sopivaksi.

Paavalin sanoja vedetäänyhä uudelleen esiin, erin-omattainkin kun on kysymys naidun vaimon oikeuksista.

Stuart Millantaa sattuvan vastauksen niille väitteille,joilla uskon- non varjossa koetetaan naisen vapauden pyrinnöitäehkäistä. Tosi on", hän sanoo,

että

kirkko vaatii kuulijaisuutta säädännöissään;mutta tur-

haa lienee etsiä niiden vaatimustenperustustakristin-uskossa. Paavalin kerrotaan sanoneen: vaimot olkaa miehillennealammaiset! Mutta hän

(4)

on myöskin sanonut orjille: olkaa herroillenne kuulijaiset! Paavalin toimena ei ollut yllyttää ihmisiä vastarintaan voimassa olevia lakeja koh-

taan; senlaisetkiihotukset eivät soveltuneet hänen tarkoitukseensa,joka oli kristin-uskon levittäminen. Mutta siitä, ettäapostoli otti yhteiskun- nalliset olot senlaisina kuin nehänen aikanansa olivat, emme saapäät-

tää,ettähän tahtoi julistaa tuomionsa niille harrastuksille,joita aikojen kuluessa tehtäisiin näiden olojen parantamiseksi, enemmänkuin hänen nämäkään sanansa:kaikki valta onJumalalta, antaasotaväelliselle des- potismille oikeutta selittämään sitä hallitusmuotoa ainoaksi kristilliseksi.

Joka

väittää kristin-opin tarkoituksena olevaaylläpitää kaikkia niitä hal- litusmuotoja ja yhteiskunnallisia oloja, jotka senilmestyessä olivat voi- massa, hän tahtoo vetääkristin-uskon alasmuhammedilaisuuden ja brah- manisuuden tasalle.

Juuri

sentähden, ett'ei sillä ole niitä tarkoituksia ollut,onkristin-oppi ollut ihmiskunnan kehittyvän osanuskontona,jota

vastaanmuhammedin- ja brahman-opit ovat seisahtuneiden kansojenus-

kontona, tai paremmin taantuvien,sillä kohdallaan pysyvänäei toden- peräänmikään yhteiskunta voi olla. Kaikkina kristin-uskon aikoina on ihmisiä ollut, jotka ovat tahtoneet sitä tehdä noiden liikkumattomien uskontojen kaltaiseksi, tehdä kristityltä muhammedilaisiksi jaraamattua koraniksi. Noilla ihmisillä on ollut suuri valtaja monen ontäytynyt uhrata elämänsä heitä vastustaessaan;mutta heitä on vastustettu javas- tustaminen ontehnyt meitä siksi,mitä nytolemme, se onvielä tekevä meitäsiksi,mitä meidäntulee olla".

Ne oikeudet,joita nainen pyytääitselleensaavuttaa,kuuluvat luon- teeltaanyhteiskunnalliselle, eivätkä uskonnolliselle alalle,vaikka ne,sa- moin kuin kaikkinainen kehitys, puhtaasen kristin-uskoon perustuvat.

Turhaa onkin siis ruveta sekoittelemaan kahta eriasiaa ja niistä suotta kiistelemään. Sen verranainoastaan,kuin naiskysymys moraalisiakäsit- teitä koskee, voidaansitä uskonnolliselta kannalta tarkastaa. Mutta sii- näpä jo tulemme erääsentoiseen harhaluuloon.

Arvellaan,ettäsivellisyys maailmasta häviäisi naisen vapauttamisen kautta. Peljätään, ettänaisen siveelliset käsitteet tulisivat yhtä sekaviksi ja löyhiksi kuin miehen,jos ulkonainen pakko, joka häntä tähän saakka on rajojen sisällä pitänyt, poistettaisiin. Päinvastoin! Annettakoonnai- selle valistusta samalla kuin hän saa vapautta, niin hänessä kasvaasem- moinen sisällinen hillitsemisen voima, joka on suurempi ja arvoisampi

(5)

tuota entistä ulkonaista pakkoa,

voima, joka eienää ole ainoastaan kieltävää laatua,vaanmyöskin toimivaa. Mielipiteet ja moraaliset käsit-

teet muuttuvattosin,muttane muuttuvatparemmiksi,neselviävät. Nai- nen ei silloin enää pidä muotoapääasiana eikä pääasiata sivuasiana.

Hän voi esim. kävellä vapaasti yösydännä ypöyksin Kaisaniemellä yhtä hyvin kuin jokumieskin; eikä uskalla kukaan sentähden hänen mainet- tansa vahingoittaa. Mutta: yhtä suurena häpeänäkuin hän pitää yh- teyden ja seurustelemisenhuonon,langenneennaisen kanssa,yhtä suu- rena häpeänä hän myöskinpitää yhteyden ja seurustelemisen sen mie- henkanssa,jonka kautta tuo nainen onlangennut, tai jonka kanssa hän on syntiä harjottanut, olkoon mies sitten missä asemassa hyvänsä yh- teiskunnassa. Ei ole miehellä pienintäkään oikeutta huonoon elämään enemmän kuin naisellakaan;tuomio ja rankaistus olkoon siis yhtä an- kara toiselle kuin toisellekin. Kun näinpitkälle onpäästy, täytyymyös pitää jotenkin epäiltävänä sen naisen siveellistä kantaa, joka tanssisa- lissa' tai muualla seurustelee epäsiveellisen jasaastaisen miehen kanssa.

Sitten sanotaan vielä:emansipatsioonin kautta naiset kadottavat naisellisuutensa".

Asia riippuu siitä,mitä «naisellisuudella" ymmärretään. Onko se tuo kainous, joka istuu sohvassa javirkkaa,joka sääntöjenmukaannostaa ja laskee silmäluomiaan eikäpidä sopivana julkilausua ainoatakaan jär- kevää ajatusta, ei ainoatakaan vakaantunutta mielipidettä (kenties siitä syystä, ett'ei hänellä semmoisia ole?),

onko setuoenkeli,jokaeitee

mitään pahaa eikä mitään

hyvää? Se katoaa, aivan varmaanseka-

toaa. Tai onko naisellisuus altiiksi-antavaisuudessa", itsensä uhraami-

sessa" jaitsensä kieltämisessä

s. o.siinä merkityksessä, kuin näitä sanoja naisesta aina käytetään? Senmukaan, millä osottaanainen nyt

alttiiksi-antevaisuutta", itsensä uhraamista" j. n. e.? Vastaus: sillä, ettähän kieltäytyy kalliimmista oikeuksistaan ja laiminlyöpyhimmät vel- vollisuutensaihmisenä,ollakseennainen,s. o. ollakseen ensin joillekuille miehille mielitiettoisena leikkikaluna ja sitten jollekulle miehelle alam- mainen orja. Myöntäkäämme, että ne naissielut,jotka sellaiseen ase- maan tyytyvät ja siihenennenkaikkea pyrkivät, eivät todella vielä olek- kaan niin pitkälle kehittyneet, että he vapauttaja laveampaa työalaa ansaitsisivat,taikykenisivätniitähyväkseen käyttämään.

Jos

nytkuitenkin

tahdotaan ratsastaanoilla sanoilla alttiiksi-antavaisuus", y. m.niinkuin

(6)

nainen olisi niihin velvoitettuenemmänkuinmies,niin voidaanko väittää, ett'ei nainen juuri edistymisen tiellä niitä parhaiten tarvitse. Nainen, joka totuuden tähden uskaltaa antaa iskuja ja ottaaiskuja,paneemyös jotakin altiiksi. Nainen,joka jättää rauhan laakson mennäkseen henkis-

ten rientojen taistelutanterelle, vahvasti luottaen siihen,ettähänenkin aseitaan tarvitaan tuossa yleisessä sodassapimeyttä vastaan

hänkin

uhraa itsensä. Nainen,joka vapaaehtoisestiluopuu miesten mielitiettoi- suudesta pakottaakseen heitä ennenkaikkea kunnioittamaan häntä,

kenties onhänkin kieltäytynyt jostakin, vai kuinka? Kysyn sitä noilta

»todellisilta" naisilta.

Muttanaisellisuus onkin jotain korkeampaa ja jalompaa kuintuom- moinen kanamaisuus eli hanhimaisuus,

miksi sitä nytnimittäisimme.

Ja

juuri sentähden, ettänaisellisuus voittaisienemmän alaa,pääsisienem- män vaikuttamaan ihmiskunnan hyväksi, juuri sentähden onkin naiselle

vapauttaja tasa-arvoasuotava.

Erin-omaisenhyvin puhuu Ruckle naisellisten voimain tarpeellisuu- desta tieteidenkinalalla. Suomennan tähän muutamia kohtia.

Vanhan ajan kiitetyt sivistykset olivat suurimmassa määrässäyk- sipuolisia ja masentuivat siitä syystä, etfei yhteiskunta kaikissa asiois- saan edistynyt, vaan uhrasi muutamiaaineksiaan turvatakseen toisten edistymistä".

Ne siis,jotka haluavat laajentaa tieteiden rajoja, koettakoot etu- päässäinnokkaasti enentää naistenvaikutus-alaa,ettäihmishengen kaikki avunlähteet mitä pikemmin tulisivat hyväksi käytetyiksi. Sillä voittepaolla

vannat, että se aika nytlähenee suurilla askeleilla,jolloin täytyykäyt- tää ja viimeiseen asti lukuun-ottaa jok'ainoa noista apulähteistä. Pian tulee meille paljon vaikeampi tehtävä,kuin mitätähän saakka olemme milloinkaan toimittaneet, pian tulemme kohtaamaan vaikeuksia, joiden poistamiseen vaaditaankaikenlaiset apukeinot, kaikenlaiset voimat. Tätä nykyä olemme vielä tieteiden lapsuuden ajassa. Kaikki mitä olemme toimeen saaneeton vaanpieni tomujyvänen siihen työhönverraten,mikä meillä vielä on jäljellä. Sillämitäpänyt sitten oikeastaan tiedämme?

Olemme hyvin valmiit puhumaan ikäänkuin jo olisimme tunkeutuneet totuuden sisimpään pyhyyteen ja kohottaneet jumalattarenhuntua,vaikka todenperään vielä pelokkaina ja vapisevina seisomme ulkopuolella esi- kartanonsisäänkäytävää emmekä uskalla senkynnyksen yli astua",

(7)

Edessämme on suuri ja loistava tie,monta aikakautta vaaditaan ennenkuin sen päähän päästään. Runsaan ja ihanan viljan näemme tuolla kaukaisuudessa, jossa kenties muutamatmeistä saavat viikatetta käyttää, mutta jonka korjuu suurimmaksi osaksi täytyy olla jälkeentule- vaisillemme sallittu. Mutta elkäämme siitämasentuko,olkaamme päin- vastoin hyvässä toivossa. Voimme täydellä syyllä luottaa siihen,että kun ihmishenki kerran kokoo kaikki voimansa,semyöskinkykenee voit-

tamaan ne vastukset, joita ulkomaailma sille tarjoo. Niinkuin me ete- vyydessä olemme esivanhempamme voittaneet,niinpä lapsemmekin mei- dät voittavat. Me, jotka luonnon voimille teemmeusein kyllä heikkoa ja taitamatointa vastarintaa,emme vielä koskaan ole kaikkia voimiamme koettaneet, emmekoskaan kaikkia kykyjämme yhdistäneettuotayhteistä vihollista vastaan. Siitä syystä se onmeistä usein voitolle päässyt ja meidän on täytynyt kärsiä monta vaikeata tappiota. Mutta niin suuri on ihmishengen pontevuus,niin suuri onelonvoima tuolla kuolematto- mallaja jumalallisella prinsiipillä meissä,ett'emme yhtäkaikki kadotaus- kallustamme, vaikka olemmekin pettyneet toivossamme. Tappiomme juuri päinvastoin kutsuvat kaikki apukeinomme esiin,ja voimmepa toi- voa, että jälkeentulevaisemme käyttävät hyväkseen meidän onnistumat- torniakokeitamme ja ettäheidän on sallittu tehdä viimeinen ratkaiseva matka tuossa suuressa kamppauksessa ihmishengen ja luonnon välillä matka, jota heonnella ja menestyksellä käyvät, jossa uusia voitonmerk- kiä lakkaamatta saavutetaan,jossajok'ainoataistelu loppuuvalloituksella, jok'ainoaottelu voitolla".

Lopuksi uskallan vielä omin luvin lainata tähän muutamia sattuvia lauseitaherroilta A. Meurmanilta ja YrjöKoskiselta,jotkalauseet,vaikka ovatkin kansallis-asian johdosta lausutut,kuitenkin erin-omaisen hyvin soveltuvat myösnaiskysymykseen.

Vanhoilla-olijoille, jotka aina kiven kovaan tahtovatvastustaakaik- kea uutta, lausuu herra A. Meurman kirjasessaanOm

vara

partiför- hällanden" muutamia päteviä sanoja. Suomennettuina nekuuluvat näin:

Uuden aatteenoikeutta einiinmuodoin aina voi kieltää. Tapah-

tuu, näet, että Jumala, yhtä varmasti kun hän sukupolvet uudistaa, myöskin uudistaa ajan.

Jos

voimassa oleva käsittää,mitä aikakaudessa elää, ja väistyy tieltä,kun senhetki onlyönyt,silloin tapahtuutuo,jota historia sanoo reformatsiooniksi. Mutta jos kuollut muoto tahtoo vai-

(8)

lita sittenkin kun elämä senjo on jättänyt, silloin täytyy sesyöstähau-

taansa, ja historia tarttuuankarampiin keinoihin".

Ne sanat pitävät paikkansa. Terottakoon ne mieleensä itsekukin, joka koettaa naisten nykyisiä oikeutettuja harrastuksia väkivoimalla tu- kehduttaa.

Niille taas, jotka uusien harrastusten tähden tulevaisuudesta epäi- levät,lausui hra senaattori Yrjö Koskinen eräässäpuheessa ylioppilaille

vuonna1878 näin:

Siihen kysymykseen, mikä nytoikeastaan tämä tulevaisuus saat- taaolla, eikukaan voi antaa mitään suoranaistavastausta. ei anna niin tarkkoja vastauksia tulevaisuuteen, että sitä voi edeltäpäin tarkoin kuvata. Mutta se onkin kysymys, jolla ei tarvitse päätänsävai-

vata. Voimine olla vakuutetut, että ne sukupolvet, jotka silloin vaikutta-

vat, ymmärtänevätvelvollisuutensa,jos me nimittäin tällä hetkellä teemme meidän velvollisuutemme siinä tilassa missänytollaan. Sillä vaikeimmissa oloissa on yksityisille jakansoille viisain diplomatia, kaikkein viisain poli- tiikki, tehdä velvollisuutensa,paraimmalla ymmärryksellä koettaa tutkia, mitä kulloinkin velvollisuutena on ja silloin täyttää tämänhetkentarpeen, tämän hetken velvollisuuden". "

Tänlaiset sanat, Suomen enin kunnioitettuin ja rakastettuin miesten lausumat, juurtuvat mieliin, painuvat sydämiin ja kantavat hedelmiä.

Kiitollisuudella tunnemme, että ne opit ja totuudet,jotka

J.

V. Snell-

man, Yrjö Koskinen ja A.Meurman ovatkansalleen julistaneet, Suomen naistenharrastuksillekin ovat parhaanaperusteenaja tukeena.

Paljon olisi vielä etuluuloja, jotka otteluun vaativat,muttakenties on lukija jo väsynyt niihin yhtä paljon kuin kirjoittajakin. Niitä vas- taansotiminen ontodella yhtä kuin aidanseipäiden kanssa kilpaa juok- seminen.

Jätämme

ne siis tällä kertaarauhaan,luvaten vastedes lisää,

jos tarve vaatii. Käymme sen sijaan tarkastamaan muutamia erityis-

kohtia naisten pyrinnöissä. (Jatk.)

Minna Canth.

K

(9)

Tilusten hämmennyksestä ja sen poistamisesta.

Olisi syytä luulla ettäkuta tiheämmin maa onasuttu, sitä enem- män tilaisuuttaja taipumusta pitäisi asukkailla olla yhteiseenmaan-omis- tukseen ja viljelykseen. Semmoinen on kumminkin kehityksensuunta muissa tuotannonhaaroissa. Vaankokemus näyttää asian laidan maan-

viljelyksessä olevan aivan toisen. Se näkyy olevan välttämätöin ehto maanviljelyksen edistymiselle, ettäyksityisen maaoikeus yhä selvemmin erotetaan muiden oikeudesta ja että jako ulotutetaan yhä pienempiin piireihin. Muuten joutuvat viljelijät toistensa tielle ja hämmentävät tois-

tensa työtä. Huomattakoon vaankuinka suurella huolella omistaja ra- joittaa ja suojelee jokaista pienintäkinmaanpirstaletta,vaikkase vaanolisi hietakangasta tahi pelkkääkivimäkeä,semmoisen kaupunginläheisyydessä, missä maa jo on saanut korkeammanarvon,kun sitä vastoin suuret avaruudet etäämmällä saavat olla yhteis-omaisuutena. Missä tilaa on yltäkyllin ja ihmis-asunnot harvassa,siellä ovatyhteismaatmonetja suu-

ret, vaan kuta enemmän väenlukukasvaa, sen suurempi onyksityisten halu vetämään selviä rajalinjoja tilustensa välille.

Tästä päättäen voisimme jo apriori lausua sen arvelun,^että ne väljät metsät, jotka Suomessa niinkuin Ruotsissakin viljelyksen ensim- mäisinä aikakausinaerottivatasuttuja seutuja toisistansa,nähtävästi kauvan aikaa ovat olleet yhteismaita. Omistus-oikeus, joka alkuperäisimmässä muodossaanuseimmiten lienee ollut perhe- elisukukunnallinen,semmoi- nen kuin perillisten jakamattomassa pesässä(communio pro indiviso), ulottui vaankylän rintamaahan,etupäässäpeltoon ja niittyyn. Metsien jakamiseen ei ollut mitään syytä, siellä kun oli tilaaja aineksia jo- kaiselle kaikenlaiseen käytäntöön, eikä kenenkään tarvinnut joutua toi- sen tielle. Mikä virallinen nimitys niillä oikeuslaatunsa suhteen joskus saattoi ollakkin, käytännössä ne lienevät enimmäkseen olleet altisna kaikkien yhteiselle nautinnolle. Yhdessä suhteessa kuitenkin tuli rajoi- tus erityisten perhekuntain oikeuden välillä jo jokseenkin aikaiseen tar- peelliseksi, nimittäin kaskenviljelyksen suhteen. Tämä viljelystapa vaatii suuria aloja, siitälaajuudestapäättäen,jossa sitä viimeisiin aikoihin asti

(10)

monessa osassa meidän maata on harjotettu, jasenvuoksi ei yksityiselle perhekunnalle pitkiin aikoihin voitu jättää vapaata valtaa mielin määrin kasketa kyläkunnan ympäristössä. Kaskeajan täytyi muiden oikeutta välttääksensä kauempana erämaassahakea itselleensopivia viljelyssijoja, jotka niin muodoinjure occupätionis, anastuksen nojalla, tulivat hänen yksityiseksi omaisuudekseen. Tällä tavoin voidaan se omituinen seikka selittää, josta vanhat lähteet tietävät kertoa, ettäerämaa oli joutunut yksitysten omistajain haltuun,kyläkunnan lähempien metsien vielä ollessa jakamattomina yhteismaina.

Sittemmin muuttuivat olot, tilan väljyys supistui,metsäsai arvonsa ja varsinainen maiden jako yksityisten osakastenkin välillä tuli tarpeelli- seksi. Se tapahtui ensin senjärjestelmän mukaan, jota kutsuttiin au- rinkojaoksi ja joka vielä1734 vuoden laissa on määrättynoudatetta- vaksi. Kylänmaat jaettiin ensin laatunsa ja hyvyytensä mukaanuseam- paan erilohkoon ja kustakin lohosta mitattiin jokaiselleosakkaalle,mikä hänelle oli tuleva,vississä järjestyksessä auringon eli ilmansuunnan mu- kaan. Siihen aikaan ei vielä tunnettu mitään keinoa,jolla olisi voitu verrataja vaihtaa huonompaa ja parempaamaatatoisiinsa,panemalla kum- mallekin joku verrannollinen arvo, vaankunkin piti saada

osansapel- lossa ja niityssä ja kaikissatiluksissa,sekä paremmissaettähuonommissa"

(Rak. K.I:3). Seurauksena semmoisesta jakotavasta oli erin-omaisen suuri luku palstoja ja pieniä maakappaleita, jotka keskenänsä olivat täydelli- sessähämmennyksessä.

Ensimmäinen askel siihen uuteenjakotapaan, joka ontunnettuni- mellä iso- elilohkojako, otettiinRuotsissaK. A:sen kautta 1p:ltä Maa- liskuuta 1749. Sen tarkoitus on ollut,voimme sanoa, kolminkertainen:

a) mukavamman tilusten järjestyksen aikaansaattaminen;b) kyläkunnal- lisen maayhteyden lopullinen purkaminen, ja senohessa c) liikamaitten

erotus, missä semmoinen on voinut tulla kysymykseen. Ensimmäisen tarkoituksen saavuttamiseksi tehtiin tilusten vaihto osakasten välillä pakolliseksi, ja vaihdonperusteeksi pantiin maan suhteellinenarvo,joka olimäärättäväjyvityksen(= gradering, bonitering) kautta. Isonjaon alku Suomessa voidaan lukea vuodesta 1757, jolloin 40 komissiooni-maan- mittaria siirrettiin tänne. Ensimmäinen koko Suomelle yhteinen isojako-

asetus on 27 p:ltäKesäkuuta 1775, joka oli voimassa,kunnes nykyinen maanmittausasetus 15 p:ltäToukokuuta

1848

hallituksen toimesta syntyi

(11)

ja pantiin käytäntöön. Suurin osaSuomenmaata, se on kokoUuden- maan, Turun,Hämeen ja Vaasan läänit sekä joku osamuitakin läänejä on siis tullut jaetuksi 1775 vuodenasetuksen mukaan. Ainoastaan yh- dessä osassa Savoaja Karjalata ja Oulun lääniä onisojako tapahtunut

1848

vuodenasetuksen mukaan. Mitään tärkeämpää perusteellista ero-

tustanäiden molempain maanmittaus-asetusten välillä ei kuitenkaanole.

Tärkein on se,että 1775 vuoden asetus vielä salli jokaisen yksityisen tilan-osan erottamisenio:eenkappaleesen, nimittäinpellon ja niityn 8 ja metsän 2 lohkoon,

1848

vuodenasetus vaan 6 kappaleesen: pellon ja niityn 4 sekä metsän 2 lohkoon. Lapin kihlakuntaa ja lahjoitusmaita Viipurin läänissä lukuun ottamattaonisojako siis nykyänsä käynyt kautta koko Suomen. Yksityisiä paikkakuntia löytyy kuitenkin vielä siellä täällä maassa, joissa isojako yhdestä tai toisesta syystä on jäänyt kesken tahi vahvistusta vaille,ja myösmuutamiarelsijakokuntia, jotka eivät ole tul- leet jaetuiksi siitä syystä ettäkruunulla ei ole ollut mitään syytä toi- mittaa niihin isoajakoa,kun aatelisetetuoikeudet ovat vapauttaneetne liikamaitten erottamisesta.

Yhteismaita kyläkunnilla siitä syystä tuskin enäälienee olemassa muualla kuin Lapin kihlakunnassa ja Viipurin läänissä. Vaan katselles-

samme tämän niinmuodoin päätetyn toimenvaikutusta,emmesitä voi suurin kiittää. Se eiläheskään ole voinut täyttääpäätarkoitustaan, pois-

taa sitä epäkohtaa maaoloistamme, joka jo vanhan aurinkojaon aikana oli saanut alkunsa, nimittäin tilusten hämmennystä (=egoblandning).

Syy siihen onollut osaksi se, ettäsekä 1775 vuoden että myös1848 vuoden asetus salli kunkin yksityisentilan-osanerottamisen liika moneen eri lohkoon, osaksi se ettäisojako monessapaikoin hyvin kehnolla ta- valla ontoimitettu, osaksi vielä sekin ettäisonjaon perästämelkein kai- kissa kyläkunnissa on tapahtunut osakasjakoja perillisten välillä,joiden kautta tiloihin kuuluvien lohkojen lukumäärä onkarttunut kahden ver-

taiseksi.

Ymmärtääksemme,mikä tilustenhämmennys oikeastaanonjo kuinka paljon haittaa ja hankaluutta se aikaan saattaa,eimeidän tarvitsemuuta kuin ottaa kyläoloja jossakussa suuremmassa Hämeen tahi Länsi-Suomen kylässä tarkastettaviksi. Ensistään ovat kylän asunnotja rakennukset pakatut yhteen ryhmään, ilmanmitään suunnitelmaa taijärjestystä:kar- japiha miespihana, navetat ja sikolätit asuinhuoneiden rinnalla,riihiä ja

(12)

saunoja keskellä kylää j.n. e. Tämän kautta ovat meidän kylämme keväin ja syksyin varsinaisia siivottomuuden ja ruttotautien pesiä, jotka vuosittain tempaavat pois suuren joukonihmisiä,etenkin lapsia. Siihen lisäksi tulevat vahingot tulipalojen kautta, jotkausein alkavat riihistä, saunoista ja pajoista, ja polttavatporoksi koko kylät. Mitä sitten tilus-

ten järjestykseen ja sijoittamiseen tulee,niin on maaensin laatunsaja hyvyytensä mukaan alkujansa jaettu muutamiinpäälahkoihin, joista kukin tila kylässä sittemminonsaanut osansa. Kun jokaisen tilan osuuspel- lossa 1775 vuoden asetuksen mukaan saatettiin panna neljääntoisistansa erotettuunkappaleesen ja tilanmaat sittemmin osakas- tahi sovintojaon kautta edelleen ovat voineet tulla jaetuiksi, on tämänkautta saattanut tapahtua, ettäyhden tilannumeron peltomaa yksistänsä on 10ja useam- massakin eri pirstaleessa, jotka ovathajoitetut kylän vainioille niinkuin ruudut shakkipelilaudalla. Ilman sitä ovatnämä pirstaleet usein virstan, joskus monenkin virstanpäässä asunnoista,eikä pääsy niihin ole mah- dollinen muuten kuinkäymällä viiden tahikuuden muun osakkaanmaan poikki. Näin ollen onpelto-osien aitaaminenmahdotoin,ja välttämätöin seuraus siitä taas se yhteinen pellon syöttäminen syksyin keväin, joka on yleinen tapa kaikissa näissä kylissä ja joka tekee järjestetyn vuoroviljelyksen yksityisille tilan-omistajille mahdottomaksi. Kukin osa- kas on pakotettu noudattamaan aivan samallaista viljelystapaa kuin hä- nen naapurinsa, jollei hän tahdo elää alituisessa sodassa naapurinsa ja heidän elukkainsa kanssa tahi aidatajokaista sarkaa pellossansa. Met- sät jalaitumet, välistä pitkiä kapeita suikaleita,ovatkaukanaasunnoista, niin että karjan illoin aamuin täytyykäydä virstan pituiset kujat, jotka kostealla vuoden-ajallaovatsemmoisessa siivossa,ettäeläinten joskusvat- saamyöten onrypeminen liassa ja loassa.

Kuinka paljon haittaa ja vastustatästä onmaanviljelykselle, kuinka paljo kiukkua, eripuraisuutta ja riitaa se herättää naapurien kesken, onhelpompi ajatella kuinka kertoa!

Jos

nyt kysyttäisiin onko valtiolla oikeutta ja valtaa jotakin tehdä tämmöisen järjestyksen, eli paremmin sanoen epäjärjestyksen poistami- seksi,niin mielestämme muiden maiden kokemusantaaselvän vastauksen tähän kysymykseen.

Kääntykäämme ensin Saksaan. Siellä ovat.maanomaisuus-seikat lyhykäisestikerrottuina olleet seuraavat. Germaanien sisään muuttaessa

(13)

joutui valloitettu maakoko heimo- eli sukukunnan, ei yksityisten hen- kien omaisuudeksi.

Jako

yksityisten välillä tapahtui esivallan toi- men kautta. Seuraus maanvalloituksesta oli niin muodoin että,jollei kaikkialla,niin kuitenkin suuremmassaosassaSaksaa Feldgemeinschaft"

on ollut alkuperäinenmaanomistusmuoto. Talot ja kartanot tosin oli- vat yksityisten, vaan viljelty maa, pelto ja niitty, oli oikeastaan kun- nan omaisuus ja jätettiin yksityisille vaanviljeltäväksi. Metsä jäi kun- nanhaltuun ja sitä saivat kaikki kunnan jäsenet käyttäätarpeisinsa. Se oli täydellinen yhteismaa, Almende" elidie gemeineMark". Vähi- tellen muuttuivat sitteyksityisten viljelemät tilukset heidän omaisuudek- seen. Vaan alkuperäisestä jakotavasta jäi kuitenkin se seuraus ettäjo- kaiseen tilaan tuli kuulumaanmonta erimaakappaletta, jotka olivat ha- jallaan kylän vainion eri osissa. Tämä palstojen hämmennys (= Gem- engelage")lisäyntyi vielä perintöjakojen ja ostojenkautta. Sen tähden tuli tarpeelliseksi ettäkunta rupesi ohjaamaan viljelystapaa, koskamuu- ten yksi osakas olisi voinut tehdä toisille suurta haittaaja vahinkoa.

Tällä tavalla syntyi se omituinen viljelys-ohjelma, jota nimitetäänFlurz-

wang" ja jonka mukaan jokainen osakas kylässä oli pakotettu nou- dattamaan samaa viljelysvuoroa ja tapaa, jota hänen naapurinsa käytti- vät ja joka niinmuodoin olikoko kyläkunnalle yhteinen.

Metsät ja suuremmat laitumet (die Marken) jäivät vielä yhteis- maiksi. Ne olivat osittain yksityisten kylien, osittain suurempien yhteys- kuntien (die Markegenossenschaften).

Alkujansa olivat kylä- ja Markgenossenschaft-kuntain osakkaatva- paita yhtäoikeutettuja jäseniä. Mutta vähitellen joutuivat pienemmät maan-omistajat sen aikuisten olojen vaikutuksesta suurempien maan-omis- tajien herruuden alle. Suhde aatelisten maan-omistajain ja talonpoikain välillä olihyvin erilaatuinen. Osaksi olivat talonpojat maaorjia, osaksi perinnöllisiä asukkaita, osaksi tavallisia torpparia, jotka maksoivat veroa herraskartanoon päivätöissä, viljassa,rahassa y.m. Vähempien maan-

omistajien rappiolle joutumisesta oli taas se seuraus että suuremmat

maanherrat rupesivat pitämään itsensäMarkien eli yhteismaitten omis- tajina ja yhdistävät ne muitten tilustensa kanssa. Talonpojille jäi vain servituuttioikeus niistä ottaa joitakuita tarpeitansa,käyttää niitälaitu- meksi y.m.

(14)

Semmoiset olivat maanomaisuus-olot harvoilla poikkeuksilla melkein koko Saksassa tämän vuosisadan alkupuoleen asti. Sittemmin on suuria muutoksia näissä oloissa tapahtunut hallitustointen kautta. Maaorjuus poistettiin, talonpoikaiset talot tehtiin itsenäisiksi tiloiksi ja lunastettiin vapaiksi lampuotiveroistaja rasitteista, entiset yhteismaat jaettiin herras- kartanoin ja talonpoikaistilain välillä.

Edellä jomainittiin ettätilusten hämmennys, taikka niinkuin sitä saksaksi nimitetään Gemengelage", onollut saksalaisissa kylissä mel- kein samassa muodossakuin meilläkin aina siitä alkuperäisestä jaostaasti,

joka tapahtui jo maan valloituksen perästä. Paikoittain se poistettiin yhteydessä niiden tointen kautta, joiden kautta talonpoikainen maan- omaisuusjärjestettiin ja yhteismaat jaettiin,muttapaikoittain on sekes- tänyt viimeisiin aikoihin asti. Vasta tämän vuosisadan kolmannen vuo- sikymmenen paikoilta ovatSaksan eri valtiot tehollisemmalla tavalla ryh- tyneet hankkeihin vapauttaakseen maanviljelystä tästähaitallisesta epä- kohdasta. Sitä maanjakotointa, jonka tarkoitus onkoota pienempiämaa- kappaleita suurempiin lohkoihin, mainitaan asetuksissa monella eri ni- mellä:Zusammenlegung", Arrondirung",Verkoppelung", Separation".

Täydellisyyden vuoksi viitattakoon muutamiin tärkeimpiin asetuk-

siin asiassa.

Preussinvoimassaoleva maanjakoasetus eli Gemeinheitstheilungso- rdnung" on7 p:ltä Kesäkuuta 1821. Siinä ei vielä säädetä pakollista

separatsioonia eli tilusten yhteenpanoa muussa tilaisuudessa kuin yh- teismaiden jaossa. Mutta asetuksessa 2 päivältä Huhtikuuta

1872

laa-

jennettiintämämääräys siten,ettäseparatsiooni välttämättömästionpan- tava toimeen semmoisissakin kyläkunnissa, joissa ei yhteismaita ole, niin pian kuin tilan-omistajista niin suuri osa siihen suostuu,ettäheidän

osuutensa vastaapuoltakyläkunnan koko maata. Uusia määräyksiäme- nettelystä separatsioonitoimituksissa sisältää laki 18 p:ltäHelmikuuta 1880.

Hannoverissa tapahtui isojako tämän vuosisadan neljän ensimmäisen vuosikymmenen kuluessa useamman erityisen ohjesäännön mukaan. V.

1842 30 p. Kesäkuuta annettiin siellä kaksi lakia: toineniiber die Zusammenlegung der Grundstiicke", toineniiber dasVerfahreninGe- meinheitstheilungs- und Verkoppelungssachen", jotka muutamilla muutok- silla vieläkin ovat voimassa. Baijerissa:Gesetz iiber die Zusammen- legungder Grundstiicke vora10Nov. 1861". Saksissa:Gesetz iibcr

(15)

Ablösungenv.Gemeinheitstheilungen vom17 März1832";Gesetz iiber dieZusammenlegung der Grundstiickevom 14

Juni

1834",jonka sijaan on astunutlaki 23 päivältä Heinäkuuta 1861.

Vaikka menettelysemmoisissa separatsioonitoimituksissa paljonkin eroaa isojako-menettelystä meillä, ovat jaon ja vaihdon perusteetpää- kohdissa samat.

Jokaisen

yksityisen osakkaan hallussa olevatmaatboni- teerataan eli jyvitetään, s. o. nearvostellaan hyvyydeltään jalaadul- taan.Kaikista tiluksista ja maakappaleista tehdään sitte yhteinenmassa", josta kullekin osakkaalle lohkaistaan hänen suhteellinen osuutensaniin harvassa eri kappaleessa ja niinmukavassa järjestyksessä kuin mahdol- lista on. Lohkaiseminen tapahtuusenjakoperusteenmukaan,ettäkunkin osakkaan tulee saada sen verta maata yhteisestämassasta", ettähänen saamansa, jollei laajuudessa, niin kuitenkin arvossa, vastaasitä,mitä hänennen onnauttinut. Pienempiäerotuksia tasoitetaan rahalla.

Jotkut

asetuksetsäätävätseparatsiooninvaansiinätapauksessa,että

useammatkylän osakkaat siihen suostuvat; toiset vaativatpuoletäänistä, toiset taasainoastaan niinmonta ääntä, että ne edustavat kolmatta tahi neljättä osaakyläkunnan koko maasta.

Separatsioonijakoja varten ontavallisesti kussakin paikkakunnassa erityinen komissiooni (= Specialcommission), johonkuuluu yksi lain-oppi-

nut ja yksi kokenut maanviljelijä, useimmiten myöserityinen sihteeri.

Komissioonien avuksionkussakin hallituspiirissä useampiaFeldmesseriä", maamittareja, jotka toimittavat jaon teknillisen osan. Toimitukseentyy- tymätöin saapi vedota Kenraali-komissiooniin,joka valvoo ja hoitaa se- paratsioonijakoa koko maakunnassa.

Tanskassaovatmaanomaisuus-seikat pääkohdissa muodostuneet mel- kein samalla tavallakuin Saksassa. Pidämme siitä syystätarpeettomana niitä erittäin tässä tarkastaa.

Norjassa taas ovatmaanomaisuus-suhteet kehittyneet melkein sa- malla tavalla kuin Ruotsissa ja Suomessa. Maan omaksi-ottaminen ta- pahtui siellä, niinkuin meilläkin, viljelyksen, ei valloituksen kautta.

Alussa ulottuiyksityinen eliperhekunnallinen omistus-oikeusvaanviljel- tyyn maahan, peltoonja niittyyn; ne avaratmetsät ja vuorimaat, jotka erottivat kyliä toisistansa, olivat yhteisiä. Sittenon lohko- ja osakas- jako tämän vuosisadan kuluessa tapahtunut kaikkialla,niin ettäyhteis- maita ei juuri enääole olemassa muualla kuin Norjan pohjoisimmassa

(16)

osassa. Sitä vastoin on tilusten hämmennys ollut hyvin yleinen viimei- siin vuosikymmeniin saakka. Sen poistamiseksi on Norjan uusinUds- kiftningslov" 12 päivältä Lokakuuta

1857

aukaissut hyvin leveän tien.

Tämän mukaan ei mikään jako ole pysyväinen, ennenkuin yksityisten omistamat maat täydellisesti ovat"toisistansa erotetut. Asetuksen 22§:n nojassa on kukin osakas kylässä oikeutettu,muista ennentapahtuneista jaoista huolimatta,hakemaan jasaamaanuuden jaon, jos asian-omaiset jakomiehetykmimielisesti katsovat tilusten olevan hämmennyksessä.

Sen ohessa on maanmittauslaitos Norjassa suureksiooaksi valtion kustantama. Näitä toimituksia hoitoa erityinen toimikunta,johon kuuluu teknillisesti harjaantunutFormand" eli maanmittari ja kaksi kokenutta maanviljelijää, jotka kruununvouti nimittää. Formand" on enimmiten

vakinainen valtion palkkaama virkamies. Alussa maksoi valtio suuren osan muitakin jakokustannuksia, vaan nykyänsä antaa se vaanapua ulossiirtokulunkeihin. Vuodelta 1880

81 tekivät valtionkulungit yk- sityisistä maanjakotoimituksista ja Formandien" palkoista yhteensä

144,200kruunua.

Ruotsissa ryhdyttiin jotämänvuosisadanalussa,kun Suomi vielä oli senkanssa yhdistetty, hankkeihin isonjaon puutteiden parantamiseksiuu- den maanjärjestelynkautta,jota nimitettiinyksilohkojaoksi(= enskifte").

K. asetukset vuosilta 1803,

1804

ja

1807

kumoovat kaikki ennen ta- pahtuneet maanjaot, antaen jokaiselle kylän asukkaalle oikeuden vaatia tiluksensa kokoonpanemista yhteen ainoaanlohkoon. Näiden asetusten määräyksissä tekiK.K. 20 p:ltä Helmikuuta 1821 senmuutoksen,että missä paikalliset olot ja maan ulkomuoto tekivät mahdottomaksi saada tiluksia kootuiksi yhteen lohkoon, siinä saataisiin ne pannauseampaan- kin, vaarin ottamalla että erikappaleet tulivatniin suuriksi kuin mah- dollista ja ett'ei missään tapauksessa palstojen lukumäärä itsenäisellä tilan-osalla noussut yli kolmen. Nimitys enskifte" muutettiinK.A:ssa4 p:ltä Toukokuuta

1827

nimitykseksi lagaskifte". Sittemmin on vielä erityisiä parannuksia jakotavassa tapahtunut nykyisen voimassa-olevan jakosäännönkautta,joka onannettu 9 p.Marraskuuta 1866.

Mitä maanmittauslaitokseen ja siihen kuuluviin virkakuntiin tulee,

ovat ne vaikka tietysti paljon edistyneemmät, monessasuhteessa vielä samalle kannalle järjestetyt kuin sama laitos meillä.

Jakokustannukset

(17)

ovatasian-omaisten itsensäsuoritettavat;kuitenkin kannattaa kruunu osaksi näitä toimituksia joissakuissa maakunnissa.

Edellä mainitut asetukset ja toimet ovat aikaan saaneet sen, että palstojen hämmennystä ei paljoa enää tavataRuotsissa,jamissäsevielä on olemassa, siellä puuhataan sen poistamista kaikin voimin. Kysyttä- köön keitä hyvänsä asiantuntevalta Ruotsissa, miten yllämainitut jako- asetukset ovat vaikuttaneet,hyödyksikö vai vahingoksi, niin hänonvas-

taavaettä ne ihmetyttävällä tavalla ovat edistäneet maanviljelystä.

Jos

nyt jälleen palajamme omiin maaoloihimme,niin on searkuus todellakin kummastuttava, joka meillä tähän saakka onestänythallitusta ryhtymästä hankkeihin maanjakolaitoksen parantamista varten,kun siihen

vertaammemitä muualla,olletikin meidän vanhassa emämaassamme, tässä suhteessa vuosisadan kuluessa on hankittu ja aikaansaatu. Nykyinen maanmittaus-ohjesääntö 15 päivältä Toukokuuta 1848 onhallituksen yk- sinänsä antama. Sen kautta siis ei voitumuuttaa säättyä lakia,joka entisille laillisesti toimitetuille isoillejaoilleantaatuomion voiman. Kuiten- kin myönnetään sen 109 §:ssä Senaatin Oikeus-osastolle valta määrätä n.s.isonjamitasaustaelijärjestelyä(= storskiftesreglering), vaikkapajot- kut tahi useammat kylänmiehet sitä vastustaisivatkin,jos jonkun tilan

maat ennenolleessa jaossa on pantuniinmoneen ja hajanaiseenosaan, ettämaiden viljeleminen ja suojeleminen sen kautta on käynyt vaikeaksi ja työlääksi. Vaan kuntämämääräyson riidassa säännöllisenlainkanssa,

ei sille ole voitu mitäänlaajempaa käytäntöäantaa, jane isonjaon jär- jestelyt, jotka viimeisinä vuosikymmeninä ovat tapahtuneet, nojautunevat enemmän Oik. K:n 31 Lukuun «Lainvoiman saaneentuomion purkami- sesta"kuin puheena-olevaan säännökseen.

Näinollen,miksi eihallitus tähän saakka ole tehnyt yritystäkään val- mistaaksensa ehdotusta uudeksi jakoasetukseksi, joka sitte laillisella ta- valla olisi voitu lykätä säätyjen tarkastettavaksi? Meidän onmahdoton luulla, ettänykyisen isonjaon haitat ja puutteet olisivat olleet silletunte- mattomat. Nähtävästi on hallituksen toimettomuuteen tässä suhteessa ollut toinen syy: on epäilty, olisiko uuden jaon toimeenpano, yhdentahi useamman kylän osakkaan tahtoa vastaan,laillisuuden kannalta oikea ja luvallinen. On pidetty epätietoisena, olisiko lainsäätäjäkään oikeutettu, yksityisen vanhaa nautintoa rikkomalla, jälleen repimään auki'entiset kylä- ja jakokunnat, jotka lainvoiman saaneitten tuomioinkautta jo oli-

(18)

vat lopullisesti jaetut ja rajoitetut.

Ja

sen tähden on katsottu soveli- jaammaksi jättää maaomaisuus-olot yksityisten itsensä parannettaviksi va- paaehtoisten sovintojen ja vaihtojen kautta siinä järjestyksessä, kuin K.

A. 19 p:ltä

Joulukuuta 1864

tahi nykyänsä uusi asetus19 p:ltä Helmi- kuuta 1883 tilustenlohkomisesta y. m.säätää.

Tällä katsantotavalla on kyllä teorialliset perusteensa, vaan to- dellisuudessa sitä ei meillä eikä muualla ennenole noudatettu,eikä voidakkaan noudattaa. Asettuaksemme vaanvoimassa-olevan lain kan- nalle,niin on vanhassa Rak. kaaressa se yleinen periaate monessa pai- koin selvästilausuttu,ettäyksityisen maan-omistajan oikeus elköönkos- kaan olko esteenämuille maan-omistajille parhaimmalla tavalla käyttä- mästä ja viljelemästä tiluksiansa. Missä tahansa yksityisen oikeus on riidassa useampain edun kanssa,siinä onlaki aina jälkimmäisten puo- lella.

Jos

taas yksityisen etu jossakin suhteessa pidetään ylempänä yh- teiskunnan etuna,niinannetaanmuidenoikeuden peräytyä tämänyksi- tyisen oikeuden edessä. Helppo olisi luetella esimerkkejä joukottain, joissa yksityistä omistus-oikeutta yhtä tuntuvalla tavalla loukataan kuin uudessa jakotoimituksessa, vaan välttääksemme laajuutta jätämme ne sikseen. Mitä taas vanhaan nautintoon tulee, niin ei silläkään 1734 vuoden laissa ole syviä juuria. Tässä muistutettakoon vaan vanhaasää- däntöäM.K.15 Lvv. 2 §:ssä: Ylimuistosella nautinnolla ei ole voimaa kyläkunnassa ja sarkajaossa, eikä kylän pellossa,niityssä, järvessä jamet- sämaassa,olkoonpajaettutahijakamaton,vaankukin saakoon osansa äyri- ja aurtuaveron,kyynärä- ja tankoluvun mukaan,taikka niinkuin kussakin paikkakunnassa tavallinen on". Niinkuin näemmeeitämäsäädäntö,joka vieläkin onvoimassa,anna suurtamerkitystänautinnolle,eiylimuistos- ellekaan". Ilman sitä onmahdotoin keksiä,miksi maan-omistus janau- tinto meillä olisivat pidettävät pyhempinä kuin muualla maailmassa,esi- merkiksi vanhassa emämaassammeRuotsissa. Oikeuden kannalta emme siis voi havaita mitäänsyytä,joka estäisi lainsäätäjiämäärätyssäjärjestyk- sessä panemasta toimeen uuttamaanjakoa, jos semmoinen muuten näh- dään tarpeelliseksi.

Mitä sitte vapaaehtoisiin sovintoihin ja vaihtoihin tulee,niin on kokemus sekä meillä ettämuualla jotäydellisesti näyttänyt,ettäsillä tiellä ei saada paljoa aikaan tilusten hämmennyksen poistamiseksi. Kuntämä neuvoei ole auttanutedes semmoisissakaan maissa kuin esim.Saksassa,

(19)

missä täydellinen lohkoverotus (

=

parcellarkataster)ontapahtunut, jonka kautta vapaaehtoisia vaihtoja erikseen verotetuista maakappaleista hyvin suuressa määrässäon helpotettu, niin ei meillä suinkaan ole paljon siitä toivomista.

Näin ollen on se uutinen ilolla vastaan-otettava,jonka sanoma- lehdet äskettäin ovat ilmaisseet, että Senaatti vihdoinkin onesittänyt hallitsijalle komitean asettamista tekemään ehdotusta uudeksi maanmit-

taus-ohjesäännöksi. Kuinka lavean valtakirjan tämäkomitea onsaapa, emme tiedä. Mahdollisesti tarvitsee koko meidän maanmittauslaitok- semme muutoksia ja korjauksia. Mutta ensimmäisenä tehtävänään näkyy meistä semmoisen komitean pitävän ehdottaa lakia, jokamääräämillä tavoin isonjaon järjestely on saatava ja toimitettava. Kunpalstojen häm- mennyksen poistaminen nykyänsä epäilemättä onmeidän maamme tär- keimpiä taloudellisia kysymyksiä, tahtoisimme vielä muistuttaa ettäoikeu- den ja laillisuuden näkökohtien vuoksi komitean ei tarvitse tehdä uuden jaon saamista liian vaikeaksi sille,joka todistettavasti kärsii haittoja ja rasitteita naapureiltansa tämänepäkohdan tähden. Asia voipi kyllä olla arkaluontoinen jakäytännössätoimeenpanijoilta vaatiasuurtavarovaisuutta.

Vaan aivan samoilla perusteilla kuin ennen aikaan jokaisella yksityisellä kylän asukkaalla oli oikeus saada tiluksensa isoonjakoon, ja kuin sit- temmin vielä Ruotsissa samoin kuin Norjassakin kullekin maan-omista- jalle jälleen annettiin oikeus vaatia niiden kokoonpanemista suurempiin kappaleihin, aivan samoilla perusteilla voidaan meilläkinnyt lain kautta säätää: olkoon päätäntävalta (= vitsord") sillä,joka isonjaon järjes- telyä tahtoOy jos tilukset todistettavasti ovat hämmennyksessä ja sen poistaminen uuden jaon kautta on mahdollinen.

J.

N. Lang.

(20)

Kirjailijain muotokuvia.

XI.

Silvio Pellico.

Koska Pellicon tunnettu Le mie prigioni äskettäin onsuomennok- sen kautta tullut kirjallisuutemme omaksi, niin lukijaa ehkä huvittanee lyhyen elämäkerran kautta tutustua tekijään sekä niihin oloihin,joiden tuotteena kirja on pidettävä. Sen kautta toiselta puolenkirjan sisällys selviää,toiselta puolen saamme tilaisuuden luoda katsauksen hyvinmer- killiseenaikakauteen Italian historiassa.

Silvio Pellico syntyi vuonna

1788

Saluzzon kaupungissa Piemon- tissa,jossa hänen isänsä toimitti jotakinpostinvirkaa. Myöhemminperhe muutti Torinoon. Heikko ja kivulloinen kun Silvio synnyltänsä oli,hän säilyi elämään ainoastaan äitinsä hellien huolten kautta,ollen hänelle siis kahdenkertaisessa kiitollisuuden velassa elämästään. Ensimmäiset lapsuuden vuodet kuluivatalituisissa kivuissa,jotka synkistyttivät pojan luonnetta ja taivuttivat häntä ennen-aikaiseen miettiväisyyteen. Isä,joka tahtoi häntä lohduttaa siitä, ett'ei hän saanut ikäkumppaniensa kera juosta ja leikkiellä,antoi hänen ja hänen veljensä näytellä pieniä huvi- kappaleita kotona sitä vartenrakennetulla näyttämöllä. Siitä poika ai- kaisin oppi näytelmätaidetta rakastamaan. Muutenkin koti vaikutti pal- jon hänen mielenlaatunsa kehitykseen, totuttaenhäntä hurskauteen ja velvollisuudentunteesen. Pellicon teokset antavatliikuttavan todistuksen siitä keskinäisen rakkauden hengestä, joka yhdisti perheen jäsenet.

Nuori Silvio piti erittäin lukemisesta ja teki työtäniinahkeraan, että hänen vanhempansa pelkäsivät hänenterveytensäsiitä tuiki pilau-

tuvan. Kun sen lisäksi perheen taloudelliset seikat eivät olleet par- haimpia, niin he v. 1806 kiitollisuudella suostuivat erään rikkaan suku- laisen ehdotukseen, ettäpoika saisi tulla hänen luoksensa Lyoniin. Siellä Silvio eli neljä vuotta suuremmissa ja rikkaammissa oloissa,kuinkotona

(21)

oli tarjona, ja hänen luonteensa siitä virkistyi. Seuraelämä veti hänet puoleensa, ja hän jakoi aikaansa huvien ja ranskalaisen kirjallisuuden välillä. Ranskan olot häntä viehättivät, ja isänmaa oli vähällä joutua unhotuksiin. Mutta eipä kauvaksi. V. 1810 lukiessansa mainion Fosco- lon äsken ilmestynyttä runoelmaa

I

Sepolcri" (Haudat), hän tunsi po- vessansaheräävänrunoilijahengenjahalun palata rakkaasen isänmaahan.

Sillä hetkellä hän sai isältänsä kutsumuksen Milanoon,jossa isä silloin palveli, jahän riensikotiin. Milano oli NapoleoninperustamanIta- lian kuningaskunnan pääkaupunkina, ja varakuningas, Eugene Beauhar- nais, tahtoi siitä tehdä jonkunlaisen Athenan. Siellä Foscolo jaMonti, sen ajan kuuluisat runoilijat, kilpailivat runouden valtakunnan kuninkuu- desta. Kummankin suosimana Pellico pian perehtyi Milanon kirjallisiin piireihin.

Sillä välin suuri muutos tapahtui valtiollisella alalla. Napoleon,

tuouuden ajan jättiläinen ja kruunujen jakelija,kukistui,ja hänen kans- saan koko jo.ukko valta-istuimia. Waterloon tappelun jälkeenItävalta valloitti uudestaan Lombardian ja Venezian, vapauttaenmuka Italialaiset Ranskalaisten ikeestä, muttaitse teossa saattaenheidät Habsburgin va- loa pelkäävän hallitsijasuvun orjiksi. Lombardia ja Venezia julistettiin Itävaltaan kuuluvaksi maakunnaksi,italialaiset sotilaatsiirrettiin muihin valtakunnan osiin,ja saksalainen poliisipitipainettien avulla kovaa kuria.

Mutta vaikkei siis vallankumouksen aikaansaattamaa järjestelmää kauvan kestänyt, niin sekuitenkin oli ennättänytkylvää vapauden- ja kansallisuuden-aatteen siemeniä Italialaisten poviin. Tässämaassa,jossa tasavallan Bonaparte oli voittoisasti taistellut vapauden hyväksi, täälläkö Metternichin taantumispolitiikin piti toimeen saada kalmiston rauhaa?

Ei, Italian yhtymisen aatekytikaikkialla, ja tuhansia salaliittoja perus- tettiin karbonari-yhdistyksien wnimellä. Nämä yhdistykset toimivat in- nolla, vaikkeivät aina vastaavalla viisaudella vihattujen muukalaisten kar- kottamiseksi.

Mutta kaikki isänmaan-ystävät eivät kuuluneet karbonari-yhdistyk- siin, eivätkä niiden [käyttämiä keinoja hyväksyneet. Milanossakreivi Luigi Porro Lambertenghin huone oli näiden isänmaan-ystävien keskuk- sena. Kreivi itse olihyvin etevähenkilö,ollen aikakaudensivistyksen kukkuloilla, ja kaikin tavoin isänmaan edistystä harrastava. Niinpähän ensinnä rakennutti höyrylaivan, joka kulki Paviasta Veneziaan,toimitutti

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Osioiden avausartikkelit ovat myös puheenvuoroja soveltavan kulttuurintutkimuksen merkityksestä ja pyrkivät osaltaan määrittelemään osion näkökulmaa

Sanguanin elämä ja verikaupat tarjoaa myös mielenkiintoisen katsauksen kiinalaiseen yhteiskuntaan ja ajattelutapoihin, joiden jotkut piirteet voivat vaikuttaa..

Lienee kuitenkin niin, että parempaan lopputulokseen olisi päästy niin asiakkaiden kuin yrityksenkin kannalta, jos kirjoittaja olisi malttanut differen- tioida tuotteensa ei

Olisiko niin, että samalla tavalla kuin luonnon monimuotoi- suuden taustalla on mikrotason rakenteiden sta- biilisuus, niin myös sosio-kulttuurinen organi- soituminen on

Osin taustalla saattaa olla muunkin van- han kirjasuomen epäsäännöllinen merkintä: Agricolan teksteissä esiintyy juuri alla- tiivin korvaamista adessiivilla (Nikkilä 1980:

Kartta 1. Kantabalttilaista vaikutusta leviää varhaiskantasuomalaisten alueelle, ja tämän mukana myös kantabaltin sana šemê 'maa' leviää varhaiskantasuomalaisten kie-

On tekevä -rakenteen fiıtuurinen käyttö UT:ssa näyttää siis olevan tulosta kah- desta rinnakkaisesta kehityslinjasta: 1) muodollisena mallina on ensin ollut etenkin

Kun otamme kaiken tämän huomioon, ei saata olla puhetta siitä, että suomalais-ugrilaisten kielten kaasuspäätteet olisivat syntyneet samalla tavalla kuin unkarin