• Ei tuloksia

Arvonluonti ja toimintamallit sosiaalisen median yhteisöissä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvonluonti ja toimintamallit sosiaalisen median yhteisöissä"

Copied!
73
0
0

Kokoteksti

(1)

LAPPEENRANNAN  TEKNILLINEN  YLIOPISTO   Kauppatieteet  

Hankintojen  johtamisen  maisteriohjelma   Syksy  2017  

           

ARVONLUONTI  JA  TOIMINTAMALLIT  SOSIAALISEN  MEDIAN  YHTEISÖISSÄ    

               

     Linda  Brandt-­Ahde          Syksy  2017  

1.   Tarkastaja  ja  ohjaaja:    

Professori  Jukka  Hallikas  

2.   Tarkastaja:  Professori  Mikko  Pynnönen  

(2)

                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

 

ALKUSANAT    

Aloitin   tämän   pro   gradu   –tutkielman   aiheen   pohdinnan   jo   kaksi   vuotta   sitten,   2015,   jolloin  gradun  aihevalinnan  miettiminen  tuli  ajankohtaiseksi.  Halusin  valita  aiheen,  josta   olin  aidosti  itse  kiinnostunut,  mutta  myös  aiheen  joka  on  ajankohtainen  ja  merkittävä.    

Kiinnostukseni  sosiaalisen  median  yhteisöjä  kohtaan  kasvoi  kuitenkin  jo  vuonna  2012,   jolloin  liityin  ryhmään  nimeltä  Kalevala  koru  –kirppis,  joka  oli  ensimmäinen  yrityksen   ympärille   perustettu   Facebook-­ryhmä,   johon   liityin.   Olen   viimeisen   viiden   vuoden   aikana   seurannut   paljon,   jopa   päivittäin,   useita   sosiaalisen   median   yhteisöjä   ja   osallistunut  myös  itse  ryhmissä  käytävään  keskusteluun  ja  kaupantekoon.  Liittyessäni   2012  Kalevala  koru  -­kirppikseen,  en  osannut  ajatella  sitä,  kuinka  suureksi  ryhmä  tulisi   vielä   kasvamaan.   Otin   osaa   sosiaalisen   median   yhteisöjen   ilmiöön,   silloin   vielä   ymmärtämättä  sitä,  kuinka  vaikutusvaltaiseksi  ilmiö  tulisi  muodostumaan.  Sosiaalisen   median   yhteisöt   ovat   muokanneet   ihmisten   vuorovaikutusta   merkittävästi,   mikä   on   tehnyt  aiheen  valinnasta  lopulta  helppoa.  

Haluan  kiittää  Lappeenrannan  teknillistä  yliopistoa  (LUT),  jossa  opiskelu  on  ollut  erittäin   opettavainen   matka.   LUT   johdattaa   opiskelijansa   kansainvälisyyteen,   avarakatseisuuteen  ja  kriittiseen  ajattelukykyyn.  Hienoin  elementti  on  yhteisöllisyys  ja   LUTin   sloganin   mukaisesti   ”Open   Your   Mind”   –asenne.     Haluan   kiittää   mukavia   kanssaopiskelijoita   ja   opettajia,   jotka   ovat   tehneet   opiskeluvuosistani   antoisat   ja   opettavaiset.  Olen  kehittynyt  ihmisenä  valtavasti  opiskeluvuosinani  LUTissa.  On  vaikea   uskoa,  että  muut  yliopistot  olisivat  saaneet  vastaavanlaista  kasvua  aikaiseksi.  LUT  ja  

”Skinnarilan  henki”  ovat  jotain  ainutlaatuista,  joka  pitää  itse  kokea.    

 

(3)

Suurimmat   kiitokset   haluan   osoittaa   graduohjaajalleni   professori   Jukka   Hallikkaalle,   joka   teki   gradun   tekemisestä   hauskan   projektin   kannustavalla   asenteellaan.   Ilman   Jukka   Hallikkaan   ainutlaatuista   opiskelijaystävällistä   asennetta   en   olisi   innostunut   tämän  tutkielman  tekemisestä  tavalla,  jolla  innostuin  tai  saanut  työtä  vietyä  päätökseen   tarvittavassa  aikataulussa.    

Lopuksi  haluan  kiittää  omaa  perhettäni,  joka  on  aina  tukenut  minua  opiskeluissani  ja   kärsivällisesti  kannustanut  eteenpäin,  silloinkin  kun  motivaatio  on  ollut  hukassa.  Kiitos   isälleni  Peterille  ja  äidilleni  Sarille  loputtomasta  tuestanne.    Kiitos  myös  kauppatieteiden   maisteri   isoveljelleni,   Robertille,   jonka   kanssa   on   ollut   mielenkiintoista   käydä   keskusteluja   opiskeluihin   liittyen.   Kiitos   Roope,   että   olet   jaksanut   kannustaa   minua   valmistumaan   ja   aina   neuvot,   kun   tarvitsen   apuasi.   Kiitos   kuuluu   myös   rakkaalle   aviomiehelleni  Jesselle,  jonka  tukeen  ja  rohkaisuun  voin  aina  luottaa.  

 

Lappeenrannassa  5.9.2017   Linda  Brandt-­Ahde  

                         

(4)

 

TIIVISTELMÄ    

Tekijä:  Linda  Julia  Brandt-­Ahde  

Tutkielman  otsikko:  Arvonluonti  ja  toimintamallit  sosiaalisen  median  yhteisöissä   Tiedekunta:  Kauppatieteellinen  tiedekunta  

Pääaine:  Hankintojen  johtaminen   Vuosi:  2017  

Pro  gradu  –tutkielma:  Lappeenrannan  teknillinen  yliopisto  

     73  sivua,  3  kuvaa,  3  kuviota,  1  taulukko  ja  5  liitettä   Tarkastajat:  Professori  Jukka  Hallikas  ja  professori  Mikko  Pynnönen  

Hakusanat:  sosiaalinen  media,  arvonluonti,  toimintamallit,  yhteisöllisyys,  ryhmät    

Tämän   pro   gradu   –tutkielman   aiheena   on   arvonluonti   ja   toimintamallit   sosiaalisen   median   yhteisöissä.   Työn   teoreettinen   osuus   koostuu   sosiaalisen   median   vaikuttavuudesta  sekä  arvonmuodostuksen  uudesta  aikakaudesta.  Tutkielma  huomioi   sosiaalisen  median  valtavan  vaikutuksen  nykyaikana  ja  miten  se  on  vaikuttanut  arvon   muodostumiseen.  

Tutkielmaa   varten   on   tutkittu   kolmea   sosiaalisen   median   yhteisön   ryhmää   Facebookista:  Kalevala  koru-­kirppistä,  Mulberry  Fanclub  Suomea  sekä  Chanel  Lovers   Finland   –ryhmää.   Tutkielman   empiirinen   osuus   koostuu   yhteensä   kuudesta   (6)   haastattelusta.   Jokaisesta   tutkittavasta   ryhmästä   on   haastateltu   kahta   (2)   ryhmän   käyttäjää.  

Tutkielma   tuo   ymmärrystä   sosiaalisen   median   yhteisöjen   toimintamalleihin   ja   arvonluontiin.   Ryhmissä   on   omat   sääntönsä   ja   toimintamallinsa.   Yhteisöissä   vahva   arvontuottaja   on   vertaistuki   ja   yhteisöllisyyden   tunne.   Ryhmissä   on   implisiittisiä   toimintamalleja.  Sosiaalisen  median  yhteisöjen  ymmärtäminen  on  liiketoiminnallisesti   merkittävää.   Yhteisöissä   pystytään   viestimään   uskottavasti   suurelle   määrälle   kohderyhmää  ja  vaikuttamaan  heidän  käyttäytymiseensä.  

(5)

ABSTRACT    

Author:  Linda  Julia  Brandt-­Ahde  

Title:  The  value  creation  and  behavior  models  in  the  social  media  communities   Faculty:  Business  faculty  

Major:  Supply  Management   Year:  2017  

Master`s  Thesis:  Lappeenranta  University  of  Technology        73  pages,  6  figures,  1  table  and  5  appendices   Examiner:  Professor  Jukka  Hallikas  and  professor  Mikko  Pynnönen  

Keywords:  Social  media,  value  creation,  behavior  models,  communality,  groups    

This   thesis   focuses   on   the   value   creation   and   behavior   models   in   the   social   media   communities.  The  theoretical  part  concentrates  to  the  power  of  social  media  and  to  the   new   era   of   value   creation.   This   thesis   understands   the   massive   impact   that   social   media  has  today  and  the  effects  to  value  creation.    

There  are  three  (3)  social  media  communities  that  has  been  investigated  for  this  thesis.  

All  groups  are  from  Facebook.  The  names  are:  Kalevala  koru  -­kirppis,  Mulberry  Fanclub   Suomi   and   Chanel   Lovers   Finland.   The   empirical   part   of   this   thesis   consists   six   (6)   interviews  made,  total  of  two  members  (2)  of  each  group.  

The  thesis  gives  understanding  to  the  behavior  models  and  value  creation  in  the  social   media  context.  Each  social  media  group  has  its  own  rules  and  regulations  and  behavior   models,  which  are  also  implicit.  At  the  communities  one  of  the  strongest  value  is  the   feeling  of  togetherness  and  the  peer  support.  It  is  valuable  for  business  activities  to   understand  social  media  communities  hence  there  are  information  told  fast  and  wide   to  large  target  groups.  

 

(6)

Sisällysluettelo  

1  JOHDANTO  ...  8  

1.1   TEOREETTINEN  VIITEKEHYS  ...  13  

1.2   TUTKIMUSMENETELMÄ  JA    AINEISTO  ...  15  

2    SOSIAALINEN  MEDIA  ...  17  

2.1  VAIKUTUSVALTA  ...  19  

2.2  YHTEISÖLLISYYDEN  VOIMA  ...  21  

3  ARVONMUODOSTUKSEN  UUSI  AIKAKAUSI  ...  23  

3.1  ARVOVERKOT  &  ARVONLUONTI  ...  24  

3.2  ARVON  TYYPIT  ...  26  

4  HAASTATTELUTUTKIMUS  ...  29  

5  TARKASTELTAVAT  RYHMÄT  ...  30  

5.1  KALEVALA  KORU  –KIRPPIS  ...  32  

5.1.1  RYHMÄN  TOIMINTA:  SÄÄNTÖJEN  TARKKA  NOUDATTAMINEN  JA  KORUTIETOISUUS  ...  33  

5.1.2  RISTIRIITATILANTEET  JA  AUKTORITEETTI  ...  35  

5.2  MULBERRY  FANCLUB  SUOMI  ...  37  

5.2.1  RYHMÄN  TOIMINTA  ...  37  

5.2.2  MYYNTI  JA  NEUVONTA  ...  38  

5.3  CHANEL  LOVERS  FINLAND  ...  41  

5.3.1  RYHMÄN  TOIMINTA:  SISÄPIIRITIETO  JA  SAMANKALTAISUUS  ...  42  

5.3.2  CHANELRYHMÄN  KOKO  ...  46  

6  HAASTATTELUTUTKIMUKSEN  TULOKSET  ...  48  

7  JOHTOPÄÄTÖKSET  JA  YHTEENVETO  ...  54  

LÄHTEET  ...  59  

LIITTEET  ...  62    

             

 

(7)

AVAINSANOJA  

Chanelista:  Chanel-­merkkiin  intohimoisesti  suhtautuva  ja  muotia  rakastava  ryhmän  jäsen.  

Estäminen:  Toimenpide,  jolla  Facebookin  käyttäjä  voi  estää  toisen  henkilön  näkemästä  tai   löytämästä  hänen  profiiliaan  Facebookissa.    

Foorumi:  Kaupanteko-­  ja  keskustelualusta.  Facebookissa  foorumina  toimivat  sosiaalisen   median  ryhmät.  

Jäsenpyyntö:  Facebookin  käyttäjä  haluaa  liittyä  ryhmään.  

Kahjot  päivät:  Kalevala  koru  -­kirppis  ryhmässä  järjestettävä  poikkeava  ajanjakso,  jolloin   ryhmässä  ei  noudateta  lainkaan  sääntöjä.  Käytetään  nimitystä  Kahjot.  

Kansiot:  Sosiaalisen  median  ryhmissä  olevat  tiedostot,  jonne  lisätään  kuvia,  joiden  alla   käydään  kauppaa  tai  keskusteluita.  

Kirppis:  Kirppis  on  lyhenne  kirpputori  -­sanasta,  joka  yleisesti  tarkoittaa  käytettyjen  

tarpeettomien  tavaroiden  myyntiä  yksityishenkilöiden  kesken  sovitulla  foorumilla.  Nykyaikana   kirpputoritoimintaan  kuuluu  tavallisesti  myös  täysin  uusien  tavaroiden  myyntiä.  

Koruharakka:  Kalevala  koru  -­kirppis  ryhmässä  käytetty  positiivinen  ilmaisu  Kalevala  Koruihin   innokkaasti  suhtautuvasta  ryhmän  jäsenestä,  joka  omistaa  useita  koruja  ja  osallistuu  

aktiivisesti  ryhmän  sisällä  käytävään  myyntiin  ja  keskusteluun.  

Sosiaalinen   media:   Sosiaalisella   medialla   tarkoitetaan   tässä   pro   gradu   –tutkielmassa   pääasiallisesti  Facebookia.  

Sosiaalisen   median   ryhmä:   Sosiaalisen   median   yhteisön   alakäsite,   sosiaalisen   median   yhteisöjen   sisällä   toimiva   ryhmä   ja   puhekielessä   käytettävä   nimitys   sosiaalisen   median   yhteisöistä.  Englanniksi  social  media  group.  

Sosiaalisen  median  yhteisö:  Sosiaalisen  median  yhteisöillä  tarkoitetaan  yhteisöjä,  jotka  on   perustettu   sosiaaliseen   mediaan.   Englanniksi   social   media   communities.   Yhteisö   toimii   yläkäsitteenä   sosiaalisen   median   ryhmille.   Puhekielessä   sosiaalisen   median   yhteisöistä   puhutaan  sosiaalisen  median  ryhminä.    

Superfeikki:  Erittäin  taidokkaasti  tehty  luksusluokan  tuotteen  väärennös,  useimmiten  laukku.  

Säännöt:   Säännöillä   tarkoitetaan   sosiaalisen   median   yhteisöjen   sääntöjä,   jotka   ovat   kirjoitettuja  toimintaohjeita  ryhmän  jäsenille.  Nämä  säännöt  eivät  useimmiten  ole  julkisia,  vaan   sääntöjen  näkeminen  edellyttää  ryhmän  jäsenyyttä.  

Ylläpito:  Ylläpito  vastaa  ryhmän  toiminnasta.  Ryhmässä  voi  olla  yksi  tai  useampia  ylläpidon   edustajia,  joita  kutsutaan  ryhmän  ylläpitäjiksi.  

Ylläpitäjä:   Sosiaalisen   median   ryhmien   ylintä   auktoriteettia   edustava   ryhmän   jäsen,   joka   valvoo  sääntöjen  noudattamista  ja  ryhmän  toimintaa.    

   

(8)

 

1  JOHDANTO    

Yhteiskunnallisen   modernisaation   myötä   yhteisöllisyys   sekä   sosiaalisuus   ovat   muuttaneet  muotoaan,  niin  Suomessa  kuin  muissakin  kehittyneissä  teollisuusmaissa.  

Merkittävä  on  informaatioteknologian  mahdollistama  ilmiö,  jota  kutsutaan  sosiaaliseksi   todellisuudeksi,   joista   esimerkkinä   yhteisöpalvelu   Facebook.   (Niemi   &   Kotiranta   &  

Haaki   2011,   7.)   Facebookista   on   muodostunut   globaalin   verkostoitumisen   standardi   (Säntti  2011,  35).    

Elämme   peruuttamattomasti   verkottuneessa   taloudessa,   jossa   yritysten   tietoisesti   rakentamien   verkkojen   määrä   sekä   moninaisuus   on   lisääntynyt.   Näiden   verkkojen   määrä   muodostaa   vaikeasti   hallittavan   kokonaisuuden.   Erilaisten   verkkojen   avulla   haetaan   erilaisia   hyötyjä,   kuten   kustannustehokkuutta,   korkeaa   ja   tasaista   laatua,   uusien   tuotteiden   teknologian   kehittämistä,   uusille   markkinoille   pääsyä,   liiketoimintaprosessin  uudistamista  ja  kokonaan  uutta  liiketoimintaa.  (Möller  ym.  2004,   7-­8.)    

Sosiaalinen   todellisuus   on   muokannut   niin   ihmisten,   kuin   yhteisöjen   ja   yritysten   toimintatapoja.   Digitalisoituminen   on   muuttanut   merkittävästi   erityisesti   kokemusten   jakamista   ystävien   sekä   lähipiirin   kesken   (Filenius   2015,   19).   Sosiaalisen   median   vallankumous   on   antanut   kuluttajille   ympärimaailmaa   voimakkaimman   äänen   ottaa   kantaa  asioihin,  kuin  koskaan  aikaisemmin  (Kerpen  2011,  4).  

Internetin  ohella  avoimuuden  ja  aktiivisen  kommunikoinnin  painetta  lisää  yhteiskunnan,   politiikan  sekä  talouden  medialisoituminen.  Mediasta  on  tullut  yhä  kiinteämpi  yritysten   toimintaympäristöä  määrittävä  tekijä.  Julkisuudesta  itsestään  on  tullut  yrityksille  tavoite.  

(Tuominen  2013,  19).  Internet  on  luonut  aivan  uudenlaisia  tapoja  erityisesti  yritysten   arvonmuodostukseen,   mutta   vielä   enemmissä   määrin   yrityksen   kontrolliin,   sillä   yrityksen  menestykseen  vaikuttava  maine  ei  ole  yrityksen  itsensä  hallittavissa,  vaan  on   osattava   hallita   sosiaalisen   median   viestintää.   On   ymmärrettävä   sosiaalisen   median   yhteisöllisyyden   vaikutus   asiakkaiden   toimintaan,   mikä   vaikuttaa   yritysten   menestykseen.    Internetin  nopea  tiedon  leviäminen  mahdollistaa  niin  positiivisten  kuin  

(9)

negatiivisten   viestien   nopean   leviämisen.   Maineriski   eli   maineen   menettäminen   on   organisaatiolle   suuri   uhka   (Aula   2009,   61).   Maineriski   tarkoittaa   negatiivista   viestiä   yrityksestä,  joka  saattaa  heijastua  yrityksen  liiketoimintaan.  Maineella  tarkoitetaan  niitä   mielikuvia,   joita   syntyy   organisaation   ja   sen   sidosryhmien   välisissä   kohtaamisissa.  

Maineen   käsite   on   herättänyt   yritysmaailmassa   kasvavassa   määrin   merkitystä.  

Maineen   rakentumista   ja   hallintaa   on   pohdittu   muun   muassa   taloudellisen   menestymisen,   kilpailukyvyn,   yhteiskuntavastuun,   vastuullisen   liiketoiminnan   ja   kulttuuristen   representaatioiden   näkökulmasta.   Organisaatioiden   maine   rakentuu   sidosryhmien  vuoropuhelussa  ja  vuorovaikutuksessa.  (Aula  2009,  59-­60.)  Sosiaalisen   median  yhteisöt  vaikuttavat  siis  yrityksien,  yhteisöjen  ja  organisaatioiden  maineeseen   suoraan   ja   välillisesti.   Maineen   rakentumisen   ymmärtämisen   lisäksi   on   keskeistä   ymmärtää  sitä,  miten  yhteisöt  toimivat  ja  miten  ne  luovat  arvoa  käyttäjilleen.  Verkko   tarjoaa   maineen   kannalta   ainutlaatuisen   välineen   mielikuvien   välittämiseen   suoraan   kuluttajille   ja   sen   johdosta   se   on   useimmille   luonteva   paikka   etsiä   tietoa   mielikuvien   muodostamisen  pohjaksi  (Tuominen  2013,  77).  

Sosiaalisen   median   viestinnällä   voi   olla   suuri   vaikutus   organisaation   tai   yrityksen   maineeseen.   Sosiaalisen   median   yhteisöjen   ymmärtäminen   vaatii   implisiittistä   tietoa   toimintamalleista   ja   arvonluonnista.   Voimakkaita   tiedonvälittäjiä   sosiaalisessa   mediassa   ovat   erilaiset   ryhmittymät,   kuten   Facebookin   suljetut   ja   avoimet   ryhmät.  

Sosiaalinen   media   mahdollistaa   sen,   että   asiakkaat   voivat   kommunikoida   suoraan   yritysten   edustajien   kanssa,   mutta   myös   keskustella   suoraan   yrityksestä   muiden   asiakkaiden  kanssa  (Vinerean  2013,  66).    

Asiakkaiden  tyytyväisyydellä  on  luonnollisesti  suuri  vaikutus  yrityksen  menestymiseen.  

Tyytyväinen  asiakas  palaa  uudelleen  asiakkaaksi,  kun  tyytymätön  asiakas  ei  luultavasti   tee  näin.  (Fornell  2008,  17.)  Kun  asiakkaat  saavat  hyvän  kokemuksen  yrityksestä,  he   todennäköisemmin   suosittelevat   yritystä,   johon   ovat   tyytyväisiä,   kuin   niitä   yrityksiä   joihin  he  eivät  ole  tyytyväisiä.  Yrityksen  maine  rakentuu  siis  myös  tarinoista,  joita  siitä   kerrotaan.   Sosiaalinen   media   on   luonnollinen   alusta   nykyaikaiselle   maineenmuodostumiselle  ja  siksi  hedelmällinen  tutkimusaihe.  Asiakkaiden  keskustelu  

(10)

yrityksistä  tapahtuu  sosiaalisessa  mediassa  useissa  eri  foorumeissa,  joista  sosiaalisen   median  yhteisöt  ovat  hyvin  merkittävä  osa  tätä  keskustelua.  

 Sosiaalisen   median   ryhmissä   on   yhteisöllisyyttä.   Ryhmän   toimintaa   säätelevät   aina   tietyt   sisäiset   ja   ulkoiset   ehdot   (Niemistö   2012,   34).     Ryhmät   toimivat   sosiaalisessa   mediassa   niiden   omien   sisäisten   sääntöjen   mukaisesti.   Ryhmissä   on   omat   ylläpitäjänsä  ja  käyttäytymissäännöt  sekä  implisiittisesti  että  eksplisiittisesti.  Aktiiviset   jäsenet  käyttävät  useita  tunteja  viikossa  ryhmän  sivuilla  vierailuun.  Ryhmiä  pidetään   pääasiallisesti  ajanvietteenä.  (Brandt  2015,  30.)  Erityisesti  Facebookissa  on  lukematon   määrä  erilaisia  ryhmiä,  joilla  on  suurta  vaikuttavuutta.    

Facebookin   käyttäjämäärä   oli   helmikuussa   2015   yhteensä   1490   miljoonaa   (Statista   2015).    Facebook  on  kasvanut  Harvardin  opiskelijoiden  sosiaalisen  verkostoitumisen   työkalusta   maailmanlaajuiseksi   ilmiöksi.   Se   perustettiin   helmikuussa   vuonna   2004,   jolloin   ei   varmasti   osattu   aavistaa,   kuinka   uskomattoman   suureksi   yhteisöpalvelun   suosio  tulee  kasvamaan  (Phillips  2007).  Facebookin  normalisoituessa  on  useita  muita   sosiaalisen   median   palveluita,   joita   ihmiset   käyttävät   päivittäin.   Facebookia   voidaan   kuitenkin   pitää   näistä   ensimmäisenä   erittäin   merkittävänä   sosiaalisen   todellisuuden   rakentajana,  joka  vaikuttaa  paljon  niin  yksityishenkilöiden  kuin  yritysten  ja  yhteisöjen   toimintaan.   Facebook   vaikuttaa   erityisen   voimakkaasti   ajattelutavan   kehitykseen   sosiaalisen   median   osalta.   On   olemassa   useita   eettisiä,   moraalisia,   toiminnallisia   ja   kaupallisia   syitä   toivoa,   että   kehitykseen   pystytään   vaikuttamaan   ja   löytämään   vaihtoehtoisia  ratkaisu-­  ja  toimintamalleja.  (Säntti  2011,  35.)  

Yhteisöt   ovat   vaikuttaneet   yritysten   toimintaan   aikaisemminkin,   ennen   sosiaalisen   median   läpimurtoa.   Sosiaalisen   median   räjähdysmäinen   kasvu   ja   erityisesti   medialisoitumisen   aiheuttama   sosiaalisen   median   vaikutusvalta   aiheuttaa   kuitenkin   uudenlaisen   tavaan   tarkastella   yhteisöjen   toimintaa.   Reaaliaikaisuus   ja   kaikkien   mahdollistava   osallistuminen   ovat   keskiössä.   Viestintä   ja   kommunikaatio   arkipäiväisessä  elämässämme  on  siirtynyt  yhä  enemmän  sosiaalisen  median  puolelle,   halusimmepa  sitä  tai  emme.  Tämä  siirtymä  vaikuttaa  myös  ryhmien  toimintaan,  sillä   sosiaalisessa   mediassa   suosiotaan   kasvattavat   yhteisöt   ovat   saavuttaneet   suurta   suuren  suosion.  

(11)

Yhteisöjä   on   sekä   tiiviitä   yhteisöjä,   joita   voi   kutsua   ryhmäksi,   että   suuria   yhteisöjä,   joiden   jäseniä   on   luontevampaa   kuvata   joukoksi.   Yhteisöt   ovat   keskittyneet   usein   yhden  tai  useamman  yhdistävän  tekijän  keskelle.  Yrityselämän  kannalta  hedelmällistä   on  tarkastella  yhteisöjä,  jotka  ovat  keskittyneet  yrityksen  ympärille  yksityishenkilöiden   perustamana   ilman   yrityksen   kontrollia.   Esimerkkinä   mainittakoon   tietyn   tuotemerkin   ympärille  keskittynyt  ryhmä,  jossa  myydään  uusia  ja  käytettyjä  tuotemerkin  tuotteita,   keskustellaan  tuotemerkistä;;  jaetaan  kokemuksia  ja  mielipiteitä.    

Tuotemerkin  ympärille  keskittyneet  yhteisöt  sosiaalisessa  mediassa  ovat  verrattavissa   vanhastaan   kerhoiksi   kutsuttuihin   yhteisöihin.   Yrityksen   kannalta   kiinnostus   ja   aktiivisuus  tuotemerkin  ympärillä  on  positiivista,  mutta  yrityksen  maineriskin  kannalta,   niin  yrityksen  nykytilan  kuin  tulevaisuudenkin  kannalta,  on  keskeistä  olla  tietoinen  ja   ymmärtää   sosiaalisen   median   yhteisöjen   vaikutus   asiakkaiden   käyttäytymiseen   niin   viestinnän   kuin   kuluttamisen   osalta.   Keskeistä   on   saada   tietoa   yhteisöjen   arvonluonnista  ja  toimintamalleista.  

Arvonluonti-­   ja   liiketoimintamalleissa   on   tapahtunut   merkittäviä   muutoksia   viime   vuosien   aikana.   Keskeinen   merkittävä   taustatekijä   näille   muutoksille   on   internetin   nopea  yleistyminen  niin  yritysten  kuin  muiden  organisaatioiden  ja  kuluttajien  käytössä.    

Internet   on   itsessään   mahdollistanut   täysin   uudenlaiset   arvonluonti-­   ja   liiketoimintamallit.  Keskeisinä  ajureina  arvonluonnin  muutoksille  ovat  olleet  Web  2.0-­

teknologioiden   yleistyminen   ja   kypsyminen   sekä   niitä   hyödyntävät   sosiaalisten   medioiden  toimintatavat,  erilaiset  sosiaalisen  median  tukemat  liiketoimintaa  edistävät   ja  tukevat  yhteisöt.  (Kärkkäinen  ym.  2014,  5.)  

Tämän   pro   gradu   -­tutkielman   tutkimuskohteena   ovat   sosiaalisen   median   yhteisöt   ja   niistä   tarkemmin   se,   minkälaista   arvonluontia   näissä   sosiaalisen   median   yhteisöissä   tapahtuu  ja  minkälaisia  toimintamalleja  yhteisöissä  on?    Sosiaalisen  median  yhteisöjen   tutkiminen  on  rajattu  kokemaan  vain  yhtä  yhteisöpalvelua,  Facebookia,  ja  siitä  valittua   kolmea   ryhmää.   Aihe   on   merkittävä,   sillä   sosiaalinen   media   on   muokannut   yritysten   toimintakulttuuria,   maineenmuodostusta,   liiketoimintaa   ja   etenkin   asiakkaiden   osallistumista  arvonluontiin.    Sosiaalinen  media  levittää  viestin  kulovalkean  tavoin,  sillä   kuluttajat  ovat  aktiivisia  sekä  tuottamaan  että  hyödyntämään  tietoa  (Filenius  2015,  19).  

(12)

Tämä   pro   gradu   koostuu   johdannon   lisäksi   kuudesta   (6)   luvusta.   Luvussa   kaksi   (2)   käsitellään   sosiaalisen   median   vaikutusta,   sen   vaikutusvaltaa   ja   yhteisöllisyyttä.  

Luvussa  kolme  (3)  keskitytään  arvonmuodostuksen  uuteen  aikakauteen;;  arvonluontiin,   arvoverkkoihin   ja   arvon   tyyppeihin.   Luku   neljä   (4)   keskittyy   tämän   pro   gradun   emiiriseen   osuuteen,   jossa   kuvataan   tehty   haastattelututkimus.   Haastattelu   on   toteutettu  haastattelemalla  Facebookin  kautta  yhteensä  kuutta  (6)  henkilöä,  kolmesta   eri   sosiaalisen   median   yhteisön   ryhmästä.   Haastattelut   on   toteutettu   käyttämällä   Facebookin  yksityiskeskusteluohjelmaa,  niin  että  haastateltavat  ovat  saaneet  vastata   omin  sanoin  haastattelukysymyksiin  (liite  1).  Luvussa  viisi  (5)  tarkastellaan  tutkittavia   ryhmiä,  jotka  ovat  Kalevala  koru  -­kirppis,  Mulberry  Fanclub  Suomi  sekä  Chanel  Lovers   Finland.  Luvussa  kuusi  (6)  käydään  läpi  haastattelututkimuksen  tulokset.  Pro  gradun   viimeisessä   luvussa   seitsemän   (7)   tarkastellaan   johtopäätöksiä,   sekä   luku   loppuu   yhteenvetoon.    

Tämän   pro   gradu   -­tutkielman   tavoitteena   on   saada   tietoa   sosiaalisen   median   arvonluonnista  ja  toimintamalleista  sosiaalisen  median  yhteisöissä.  

 

Tutkimuskysymys:   Minkälaista   toimintamalleja   ja   arvoa   sosiaalisen   median   yhteisöt,   tarjoavat  käyttäjilleen?  

Alakysymys:  Mitkä  tekijät  hidastavat  arvon  luomista  ja  leviämistä?  

             

(13)

1.1  Teoreettinen  viitekehys    

Tämän   pro   gradun   teorialuvut   eivät   pyri   tyhjentävästi   kuvaamaan   kaikkia   arvonluontimekanismeja,   vaan   käsiteltävät   alueet   on   valittu   huomioiden   tutkimuksen   tavoitteet.    

Tutkimuksen   tavoitteena   on   saada   tietoa   sosiaalisen   median   yhteisöjen   toimintamalleista   ja   arvonluonnista.   Nämä   kolme:   sosiaalisen   median   yhteisöt,   arvonluonti  ja  toimintamallit  vaikuttavat  kaikki  toinen  toisiinsa  (kuvio  1).  Sosiaalisessa   mediassa   on   yhteisöjä,   joissa   tapahtuu   arvonluontia   toimintatavoin,   jotka   ovat   kytköksissä  vain  sosiaaliseen  mediaan.  Arvonluonti  on  näin  ollen  erilaista  sosiaalisessa   mediassa  kuin  perinteisessä  ajattelumallissa,  ennen  internetin  yleistymistä.  

     

Sosiaalisen  median  yhteisöt    

     

      Arvonluonti  

     

     Toimintatavat    

Kuvio  1  Arvonluonti,  sosiaalisen  median  yhteisöt  ja  toimintatavat    

     

(14)

Kuviossa  1  esitetään  sosiaalisen  median  yhteisöjen,  arvonluonnin  ja  toimintatapojen   kytköstä.   Nämä   kolme   limittyvät   toisiinsa.   Sosiaalisen   median   yhteisöjen   arvonluonti   liittyy   ryhmän   tietynlaisiin   toimintatapoihin,   toimintatavat   arvonluontiin   sosiaalisen   median   yhteisöissä   ja   toimintatavat   sosiaalisen   median   yhteisöjen   arvonluontiin.  

Kuviolla  1  havainnollistetaan  sitä,  että  näitä  elementtejä  ei  voida  tässä  pro  gradussa   tarkastella  toisistaan  täysin  irrallisina,  vaan  ne  ovat  osa  yhteistä  ilmiötä,  johon  tässä   pro   gradussa   halutaan   saada   ymmärrystä.   Tarkastelu   koostuu   näiden   kolmen   asian   tarkastelusta:  sosiaalisen  median  yhteisöt,  arvonluonti  ja  toimintatavat.  

Sosiaalisen  median  yhteisöillä  tarkoitetaan  tässä  pro  gradu  -­tutkielmassa  Facebookin   kaltaisen   palvelun   tarjoamia   yhteisöjä.     Yhteisön   voi   Facebookiin   perustaa   kuka   tahansa   yksityishenkilö.   Yhteisöjä   on   Facebookissa   suuri   määrä.   Yhteisöt   ovat   aina   keskittyneet   jonkun   yhdistävän   tekijän   tai   asian   ympärille.   Yhteisöjä   on   perustettu   yritysten   ja   tuotemerkkien   ympärille   sekä   esimerkiksi   kiinnostavan   liikuntamuodon.  

Tässä   tutkielmassa   huomio   kiinnittyy   kolmeen   yrityksen   ympärille   perustettuun   sosiaalisen  median  yhteisöön.  Yhteisöjen  jäseniä  kutsutaan  tässä  tutkielmassa  ryhmän   jäseniksi   tai   ryhmäläisiksi.   Tarkasteltavista   yhteistöistä   käytetään   pääasiallisesti   käytännöllisempää  ryhmä  -­nimitystä.  

Arvonluonnilla  tarkoitetaan  tässä  pro  gradussa  sen  huomioimista,  että  mitkä  ovat  ne   arvoa   luovat   tekijät,   jotka   pitävät   yhteisön   koossa.   Arvojen   onkin   sanottu   olevan   kulttuurillinen   liima,   joka   pitää   organisaation   koossa   (Cook   2008,   48).   Yhteisössä   tapahtuu  jotakin,  jolla  on  käyttäjälleen  arvoa,  mikä  saa  käyttäjän  pysymään  yhteisössä   ja   suosittelemaan   yhteisöä   mahdollisesti   muille   käyttäjille.   Nämä   arvot   ja   ryhmässä   tapahtuva   arvonluonti   on   ryhmäkohtaista   ja   se   on   saatavissa   selville   vain   ryhmään   perehtymällä.    Onnistunut  yhteisö  pystyy  näin  ollen  luomaan  käyttäjälleen  arvoa,  joka   vastaa   käyttäjän   tarpeisiin.   Kun   käyttäjä   on   tyytyväinen   saamaansa   vastikkeeseen   ryhmässä,   hän   haluaa   jatkaa   ryhmän   käyttäjänä   ja   mahdollisesti   suositella   ryhmää   myös  toisille  käyttäjille.    

Toimintatavat  ovat  niitä  suoria  ja  epäsuoria  tapoja,  joilla  yhteisö  pidetään  kasassa  ja   pidetään   se   toimintakykyisenä.   Jokaisella   yhteisöllä   on   omanlaiset   toimintatavat   ja   mallit,  joilla  yhteisö  toimii.  Yhteisön  käyttäjät  noudattavat  näitä  toimintatapoja.  Yhteisön  

(15)

sisällä  on  enemmän  aktiivisia  ja  vähemmän  aktiivisia  käyttäjiä.  Aktiivisista  käyttäjistä   on  luontevaa  käyttää  nimitystä  ryhmäläinen.    Erityisesti  ryhmän  jäsenillä  on  käytössään   implisiittisiä,  eli  kirjoittamattomia,  toimintatapoja.  Yhteisö  koostuu  jäsenistä,  jotka  ovat   ryhmän  jäseninä  ollessaan  hyväksyneet  ryhmän  eksplisiittiset  toimintatavat,  eli  ryhmän   kirjoitetut   säännöt.   Toimintatavoista   mielenkiintoisimpia   ovat   juuri   ne   implisiittiset   toimintatavat,  jotka  vaikuttavat  sosiaalisen  median  yhteisöjen  arvonluontiin.  

 

1.2  Tutkimusmenetelmä  ja  –  aineisto    

Tässä   pro   gradu   -­tutkielmassa   käytetään   tutkimusmenetelmänä   haastattelua.  

Tutkimusmenetelmä  koostuu  niistä  käytännöistä  sekä  operaatioista,  joilla  tutkija  tuottaa   havaintoja  sekä  niistä  säännöistä,  joiden  mukaan  havaintoja  voi  edelleen  muokata  sekä   tulkita   (Alasuutari   2011,   82).     Haastattelun   avulla   on   saatu   aineistoa,   jota   tutkitaan.  

Haastattelu  on  toteutettu  virtuaalisesti,  joten  aineistot  ovat  olleet  valmiiksi  kirjallisessa   muodossa.   Haastatteluita   on   tehty   yhteensä   kuusi   kappaletta   (6),   jokaisesta   tutkittavasta  ryhmästä  on  haastateltu  yhteensä  kahta  (2)  ryhmän  jäsentä.  Tutkittavat   ryhmät  on  valittu  Facebookin  yhteisöpalveluista  niin,  että  ne  ovat  käyttäjämäärältään  ja   sisällöltään  erilaisia,  mutta  tarkastelevat  kaikki  samaa  ilmiötä.  

Tutkimusmenetelmässä   on   piirteitä   grounded   theoryyn,   jossa   ilmiötä   tarkastellaan   tutkimusaineiston  kautta,  niin  että  teoriat  nousevat  aineistosta  (Glaser  &  Strauss  2017,   1).  Glaserin  ja  Straussin  aineistolähtöinen  metodi  on  siinä  mielessä  ainutlaatuinen,  että   se   korostaa   hyvän   tutkimuksen   kriteerinä   olevan   avoimuuden   sosiaaliselle   todellisuudelle.   Hyvän   tutkimuksen   on   mahdollista   kuulla   sellaistakin,   mistä   tutkimuksen   alussa   ei   oltu   lainkaan   selvillä.   Grouded   theoryä   voidaan   pitää   aineistolähteisen  laadullisen  tulkinnan  muodostamisena.  (Silvonen  &  Keso  1999,  95.)     Tutkimusmenetelmä   tässä   pro   gradussa   pohjautuu   myös   case   studyyn,   eli   tapaustutkimukseen.  Tapaustutkimus  ei  noudata  mitään  stereotyyppistä  kaavaa  (Yin   2013,   27).   Tapaustutkimustutkimuksessa   paneudutaan   muutamiin   tarkasteltavaa   ilmiötä  kuvaaviin  tapauksiin,  kuten  tässä  pro  gradussa  on  haastateltu  yhteensä  kuutta   (6)  Facebookin  yhteisön  jäsentä.  Tapaustutkimuksen  tarkoitus  ei  ole  siis  etsiä  suurta  ja  

(16)

edustavaa  aineistoa,  vaan  tietoa  ilmiöstä  saadaan  tarkastelemalla  muutamia  tapauksia   syvällisemmin  ja  tarkastelemalla  niitä  eri  puolilta.    

Tapaustutkimus   on   hyvin   tyypillinen   lähestymistapa   liiketaloustieteissä,   joten   se   soveltuu  tähän  pro  graduun  tutkielman  aiheen  johdosta.  Aihetta  olisi  mahdollista  toki   tarkastella   myös   kvantitatiivisesti,   esimerkiksi   tekemällä   Facebook   -­ryhmiin   laajoja   kyselyitä,   joihin   useat   jäsenet   voisivat   vastata   kysymyksiin   koskien   arvoja   ja   toimintamalleja  Facebookin  yhteisöissä.    

Tässä   työssä   on   tehty   valinta,   jonka   mukaan   kvalitatiivinen   eli   laadullinen   tutkimusmenetelmä   sopii   paremmin   tutkimuskysymyksen   asetteluun.  

Tutkimusmenetelmä   on   myös   perusteltavissa   siksi,   että   laadullisella   tutkimuksella   saadaan   tietoa,   joka   on   syvällisempää.   Tavoitteena   on   saada   tietoa   erityisesti   niistä   implisiittisistä   toimintamalleista,   joita   sosiaalisen   median   ryhmissä   on,   joten   tämän   tavoitteen   toteuttamiseksi   kvalitatiivinen   menetelmä   on   selvästi   kvantitatiivista   menetelmää  soveltuvampi.  

                     

(17)

2    Sosiaalinen  media      

Sosiaalinen  media  on  nykyisin  arkipäiväinen  väline  ihmisten  välisen  kommunikointiin.  

Ihmisten   käyttäytymistä   sosiaalisessa   mediassa   on   hedelmällistä   tarkastella   eri   teorioiden   pohjalta.   Tässä   pro   gradussa   ihmisten   käyttäytymistä   sosiaalisessa   mediassa   tarkastellaan   niin,   että   tarkastelussa   on   vaikutteita   sosiaalisen   vaihdon   teoriasta.  

Sosiaalisen   vaihdon   teoria   on   vanhastaan   yksi   merkittävimmistä   sosiaalisen   kanssakäymisen  teorioista.  Me  harjoitamme  sosiaalista  vaihtoa  luonnostaan  monissa   eri  tilanteissa,  ryhmien  kanssa  työskennellessä,  yrityksissä  sekä  instituutioissa,  joten   tämä  on  yksi  suurimmista  vaikuttimista  sille,  että  sosiaalisen  vaihdon  teoria  on  jäänyt   voimakkaaksi.   Sosiaalisen   vaihdon   teorian   kehittäjinä   on   pidetty   George   Homansia,   John   Thibautia,   Harold   Kelleytä   sekä   Peter   Blauta.   Homansin   teos   vuodelta   1958   nimeltä   Social   Behaviour   as   Exchange   toi   teoriaan   arvostettuja   lisäyksiä.   (Emerson   1976,  335.)  

Sosiaalisen  vaihdon  teoria  on  kehittynyt  behavioristisen  oppimisteorian  pohjalta,  jonka   mukaan  ihminen  on  itsekäs  olento,  joka  tavoittelee  etuja  ja  pyrkii  välttämään  haittoja.  

Ihminen   oppii   oman   toimintansa   seurauksista   ja   nämä   periaatteet   toteutuvat   teorian   mukaan   sosiaalisessa   vuorovaikutuksessa.   Sosiaalinen   vuorovaikutus   on   teorian   mukaan  siis  eräänlainen  kaupankäyntitilanne.  Homansin  (1958)  mukaan  ihminen  pyrkii   sosiaalisessa  vuorovaikutuksessa  saamaan  mahdollisimman  paljon,  mahdollisimman   vähin  kustannuksin.  Sosiaalisessa  vaihdossa  vaihdetaan  arvonantoa,  rahaa,  rakkautta,   palveluita  tavaroita  tai  tietoa.  Teorian  mukaan  sosiaalisia  kontakteja  pyritään  luomaan   ihmisiin,   joista   saa   mahdollisimman   paljon   hyötyjä.   Yksilöiden   henkilökohtainen   puoleensavetävyys   perustuu   siihen,   kuinka   paljon   hän   kykenee   sosiaalisessa   vuorovaikutuksessa  antamaan  toiselle  ihmisille.    (Peltomaa  yms.  2006,  88.)  

Median   kulutuksessa   on   tapahtunut   suuri   siirtymä,   katselusta   ja   kuuntelusta   osallistumiseen   (Martikainen   2008,   24).   Median   kulutuksesta   on   tullut   sosiaalista.  

Facebookin  kaltaisesta  yhteisöpalvelusta  on  alettu  käyttää  nimitystä  sosiaalinen  media.  

Tämä  tarkoittaa  sitä,  että  käyttäjät  tuottavat  sisällön,  joko  yksin  tai  yhdessä.    Niiden  

(18)

sisällöt   ovat   usein   harrastelijamaisia,   vaikkakin   palvelut   itsessään   kaupallisia.  

Sosiaalinen  media  on  ajanut  koko  sisällön  tuotannon  sekä  myös  median  taloudellisen   toiminnan  täysin  uuteen  tilanteeseen,  koska  käyttäjät  tuottavat  sekä  välittävät  sisältöjä   ilmaiseksi.  (Seppänen  &  Väliverronen  2014,  36.)    

Käyttäjät  luovat  tekniikan  avulla  sisältöä  ja  rakentavat  ymmärrystä.  Sosiaalisen  median   osallistujalla   on   mahdollisuus   toimia   sekä   kuluttajana   että   tuottajana.   Sosiaalinen   media   on   muuttanut   paljon   kaikkia   tapojamme   toimia   toistemme   kanssa,   olla   yhteydessä,   kertoa   itsestämme,   tehdä   töitä   ja   elää.   Sosiaalista   mediaa   ei   hallitse   kukaan,   mutta   silti   siellä   voi   toimia   tietoisesti   ja   hallitusti.   Tämä   tarkoittaa   sitä,   että   ollaan   tietoisia   siitä   mitä   tehdään,   valmistellaan   etukäteen   sekä   tehdään   harkittuja   valintoja.  (Aaltonen-­Ogbeide  ym.  2011,  10.)  

Sosiaalisen   median   määritelmästä   käy   ilmi,   että   se   liittyy   kiinteästi   juuri   yhteisöllisyyteen   (Martikainen   2008,   32).   Vaikka   sosiaalinen   media   näyttää   tuleen   jäädäkseen  ja  se  on  useimpien  meistä  päivittäisessä  elämässä  vahvasti  mukana,  on   terminologiassa   vielä   kankeutta.   Sosiaalisesta   mediasta   puhuttaessa   korostetaan   usein  hieman  jopa  yksioikoisesti  erottelua  vanhempiin  perinteisiin  medioihin,  jotka  ovat   alun   perin   toimineet   yhteisöllisesti   kaupallistuen   myöhemmin   (Seppänen   &  

Väliverronen  2014,  37.)    

Sosiaalinen   media   erotetaan   siis   vielä   vanhemmista,   esimerkiksi   printtimedioista.    

Tärkeää   on   aina   mediasta   puhuttaessa   ymmärtää   se,   että   tiedostusvälineet   eivät   heijasta   ympäröivää   todellisuutta   vaan   ne   osallistuvat   erilaisien   todellisuuksien   luomiseen   niiden   heijastamisen   lisäksi.   Vanhastaan   juuri   luotto   mediaan   on   ollut   demokraattisissa   yhteiskunnissa   erittäin   keskeinen   kysymys.   (Tienari   &   Meriläinen   2009,   66.)   Sosiaalinen   media,   kuten   media   yleensä,   voidaan   ymmärtää   sosiaalisen   vertailun  kautta,  sillä  ihmiset  hankkivat  sen  avulla  tietoa  sosiaalisesta  todellisuudesta   (Martikainen  2008,  38).  

Sosiaalinen   media   jakaa   ihmisiä   ilmiön   tuttuuden   ja   vierauden   perusteella,   sillä   jo   pelkkä   tekninen   osaaminen   erottelee   ihmisiä.   Eroa   tekee   myös   se,   miten   ihminen   käsittelee   ja   tulkitsee   tekniikan   kautta   saatavilla   olevaa   tietoa.   Sosiaalinen   media   tuottaa  pirstoutunutta  informaatiota  samanaikaisesti  monista  eri  lähteistä  ja  on  ihmisen  

(19)

itsensä  tehtävänä  muodostaa  oma  käsityksensä  todellisuudesta  näiden  tietolähteiden   perusteella.   Monet   tutkijat   jakavatkin   ihmiset   erilaisiin   ikäkausiryhmiin,   sosiaalisen   median  ajattelutapojen  erojen  mukaan,  sillä  erot  suhtautumisessa  ovat  varsin  suuret   erityisesti   tekniikan   osalta.   (Säntti   2011,   35.)   Nuoremmat   sukupolvet   ovat   tottuneet   käyttämään   sosiaalisen   median   sovelluksia   ja   palveluita   jo   pienestä   pitäen,   kun   vanhemmille   sukupolville   sosiaalisen   median   vaikutusvalta   on   ollut   verraten   lyhyen   ajan  heidän  elämässään.  

 

2.1  Vaikutusvalta    

2000-­luvun  alussa  yritykset  alkoivat  todella  ymmärtää  internetin  merkitystä  yrityksen   menestykseen,  mutta  harva  ymmärsi  niitä  haasteita,  joita  digiaika  toisi  vielä  tullessaan.  

Kun   Facebook   avasi   vuonna   2006   palvelunsa   suurelle   yleisölle,   sosiaalisen   median   voima   alkoi   vaikuttaa   yrityksiin   ja   kuluttajiin   uskomattomalla   voimalla   ja   nopeudella.  

Vuonna  2013  joka  seitsemäs  maailman  asukas  oli  aktiivisen  Facebook  tilin  omistaja,   vaikka   Facebookiin   pääsy   on   evätty   alle   13-­vuotiailta   sekä   maailman   kansoitetuimmalta  maalta,  Kiinalta.  (Hennig-­Thurau  ym.  2013,  237.)  

Sosiaalisen   median   palveluissa   suurin   osa   sisällöstä   tulee   palveluiden   käyttäjiltä   itseltään   (Aula   2009,   63).   Sosiaalisella   medialla   käsitteenä   viitataan   median   ja   internetin  kehitysvaiheeseen,  jossa  sisällöntuotanto  hajautuu  ja  käyttäjät  tuottavat  yhä   enemmän  sisältöä  (Martikainen  2008,  25).  Viestintävälineistä  on  tullut  itsestään  selvä   osa   arkisia   rutiineja,   että   niiden   merkityksen   havaitsee   täysin   vasta,   kun   jotain   odottamatonta   tapahtuu,   esimerkiksi   kännykästä   loppuu   akku   tai   työpaikan   tietokoneverkot   kaatuvat   (Seppänen   &   Väliverronen   2014,   41.)   Sosiaalisen   median   käyttämisestä   on   tullut   myös   hyvinkin   arkista.   Sosiaalisen   median   räjähdysmäisestä   kasvusta  on  käytetty  nimitystä  medialisoituminen,  jolla  tarkoitetaan  tiedotusvälineiden   luomien   erilaisten   todellisuuskuvien   korostumista,   globaalien   mediajättien   kasvavaa   vaikutusvaltaa,   sekä   viestinnän   ja   maineenhallinnan   nousemista   yrityksen   toiminnan   keskiöön.  (Tienari  &  Meriläinen  2009,  66.)  Mikäli  media  vääristelee,  sensuroi  totuutta,   on   se   demokratian   vastaista,   mutta   media   ei   pysty   kuitenkaan   täysin   autenttisesti  

(20)

kaikissa   tilanteissa   välittämään   tietoa.   Median   vaikutusvalta   on   mittava,   niin   sosiaalisessa  mediassa,  kuin  perinteisessä  printtimediassa.    

Tienari   &   Meriläinen   (2009)   mainitsevat   median   vaikutusvallan   olevan   niin   mittaava,   että  on  puhuttu  jopa  neljännestä  valtiomahdista,  poliittisen  päätösvallan,  hallinnollisen   toimeenpanovallan   ja   oikeuslaitoksen   ohella   (mt.,   66.)   Sosiaalinen   media   on   luonut   täysin  uudenlaisia  tapoja  tuottaa  arvoa  (Kärkkäinen  ym.  2014,  7).  Sosiaalisen  median   voi   kuvata   olevan   ensimmäinen   kommunikaatiokanava,   joka   antaa   mahdollisuuden   kuunnella  ihmisten  mielipiteitä  suurella  laajuudella.  

Sosiaalisen  median  vaikutusvalta  ulottuu  hyvin  laajalle.  Pekka  Aula  (2009,  58)  toteaa   internetin   käyttäjien   rakentavan   sosiaalisen   median   palveluissa   diskurssia,   joka   voi   etääntyä  liikaa  siitä,  mitä  organisaatio  kokee  itse  olevansa.  Tämä  tarkoittaa  sitä,  että   sosiaalisen  median  vaikutusvalta  ei  ole  yrityksen  hallittavissa,  mutta  siihen  voi  pyrkiä   vaikuttamaan   positiivisella   sosiaalisen   median   viestinnällä   ja   hallinnalla.   Mikäli   organisaatio  kuitenkin  pyrkii  liikaa  vaikuttamaan,  sen  vaikutus  voi  olla  päinvastainen   toivotusta.  Aula  (2009,  63-­64)  korostaa  että  organisaation  sosiaalisen  median  sisältöjä   ei  tule  kontrolloida  etukäteen,  eikä  niitä  tule  säädellä  perinteisen  median  tavoin.  Tämä   tarkoittaa  sitä,  että  käytännössä  organisaatioiden  on  hyvin  hankalaa,  ellei  mahdotonta   kontrolloida  sitä  itseään  koskevaa  keskustelua  sosiaalisessa  mediassa.  

 Sosiaalinen   media   vaikuttaa   paljon   organisaation   brändin   tai   imagon   muodostumiseen.   Organisaatio   itse   ei   pysty   hallitsemaan   tätä   kehitystä.   Mielikuva   organisaatiosta  muodostuu  vain  pieneltä  osin  sen  oman  viestinnän  kautta.  Se,  miten   organisaatio  nähdään,  sen  ulko-­  ja  sisäpuolella,  määrittyy  lukuisten  eri  intressitahojen   kommenttien  perusteella.  Sosiaalisessa  mediassa  toimintaa  on  helppo  kommentoida   ja  näin  ollen  imagoon  vaikuttavat  ne  tahot,  joilla  on  intressiä  vaikuttaa  organisaation   toimintaan.  Yritys  ei  pysty  olemaan  enää  suljettu  kupla,  vaan  sen  teot  ja  toimet  näkyvät   heti  suurelle  joukolle  ihmisiä.  Tämän  lisäksi  sosiaalisessa  mediassa  kaikki  mielipiteet   ja   teot   tallentuvat   helposti   ja   ne   ovat   helposti   hyödynnettävissä   vielä   vuosikymmentenkin   päästä.   (Säntti   2011,   33.)   Sosiaalinen   media   voi   nostaa   esille   todellisia  epäkohtia,  kiteyttää  massojen  ärtymystä  ja  kohdistaa  huomiota  juuri  sinne,   missä  piileksivät  yrityksen  laiminlyönnit  tai  tuotevirheet  (Tuominen  2013,  84).    

(21)

Harva  sosiaalisen  median  käyttäjä  uskoo  täysin  kritiikittä  jokaista  mielenilmaisua,  joka   jaetaan  sosiaalisessa  mediassa.  Tähän  vaikuttaa  myös  se,  missä  ja  miten  mielipide  on   kirjoitettu.   Huumori   ja   terävä   kirjoitustapa   saattavat   lisätä   mielipiteen   mielenkiintoisuutta   ja   vaikutusta.   Oli   mielipiteen   totuuspohja   mikä   tahansa,   yrityksen   brändin  näkökulmasta  negatiivisen  mielipiteen  leviäminen  voi  olla  hyvin  vahingollista.    

Yrityksiltä  vaaditaan  voimavaroja  tutkia  ja  ymmärtää  itseensä  kohdistuvaa  keskustelua   ja   tarpeen   mukaan   osallistua   siihen.   Tähän   liittyy   sekä   uhkia,   että   mahdollisuuksia.  

Kuluttajat   ovat   aktiivisia   sekä   tuottamaan,   että   myös   hyödyntämään   tietoa.   (Filenius   2015,  19.)  

 

2.2  Yhteisöllisyyden  voima    

Sosiaalipsykologiassa   ryhmä   erotetaan   satunnaisesta   ihmisryhmästä   tai   suuresta   joukosta   niin,   että   esimerkiksi   sattumalta   samalla   linja-­auto   pysäkille   pysähtyneet   odottajat   eivät   ole   ryhmä,   vaikka   heillä   on   yhteistä   toistensa   kanssa.   Ryhmä   yleisiä   tunnusmerkkejä   ovat   tietty   koko,   tarkoitus,   säännöt,   vuorovaikutus,   roolit   sekä   johtajuus.   (Niemistö   2012,   16.)   Sosiaalisessa   mediassa   on   yhteisöjä,   joita   voidaan   kuvata  myös  ryhmiksi.  On  olennaista  tehdä  ero  kollektiivisen  yhteisön  ja  kollektiivisen   ryhmän  välille.  Kaikki  kollektiivinen  toiminta  ei  ole  sosiaalista  (Tuomela  &  Mäkelä  2011,   91).  Kollektiivinen  tunne  on  voimakas  ja  sillä  on  paljon  vaikutusvaltaa  yrityksiin  (Jalonen   2014,  159).  Kollektiivinen  tunne  syntyy  ryhmässä,  mutta  se  on  mahdollista  syntyä  myös   joukossa,  jolloin  tämä  joukko  muuttuu  ryhmäksi.    

Himberg   &   Jauhiainen   (1998)   korostavatkin,   ettei   mikä   tahansa   joukko,   joka   on   samassa  tilassa,  muodosta  ryhmää.  Näin  on,  vaikka  heillä  olisikin  jokin  yhteinen  tarve   tai  kiinnostus,  jonka  ympärille  he  kokoontuvat.  Vasta  sellaista  joukkoa,  jolla  on  yhteinen   tavoite  ja  joka  tuntee  kuuluvansa  yhteen,  voidaan  nimittää  ryhmäksi.    Ryhmälle  on  siis   olemassa   kriteerejä,   kuten   yhteinen   tavoite,   ryhmäsuhteet   ja   ryhmädynamiikka.  

Yhteisen   tavoitteen   on   oltava,   jotta   voidaan   sosiaalipsykologisessa   mielessä   puhua   ryhmästä.  Ryhmäsuhteilla  tarkoitetaan  sitä,  että  jäsenen  välille  synty  ja  vakiintuu  rooli-­

,  normi-­,  valta-­,  kommunikaatio-­  ja  tunnesuhteita,  jotka  ovat  jatkuvan  muutoksen  alla.  

(Mt.,  99.)  

(22)

Sosiaalisen   median   mahdollisuus   vaikuttaa   yrityksen   tai   sen   tuotteiden   brändiin   on   merkittävä   (Säntti   2011,   34).   Sosiaalisen   median   yhteisöillä   on   paljon   kollektiivista   valtaa,  joka  yritysten  tulee  ottaa  erityisesti  huomioon  negatiivisen  vinouman  takia.  Tällä   tarkoitetaan  sitä,  että  ihmisillä  on  taipumus  kiinnittää  huomiota  enemmän  negatiivisiin   viesteihin,   kuin   positiivisiin.   Sosiaalisen   median   yhteisöissä   voidaan   keskustella   esimerkiksi   negatiivisesta   yrityskokemuksesta.   Negatiiviset   tunteet   ja   ihmisten   taipumus   suhtautua   luottamuksella   lähipiiristään   saatuihin   tietoihin   aiheuttavat   yrityksille  riskiä,  että  yhteisöistä  muodostuu  negatiivisten  viestien  puskaradio  (Jalonen   2014,   153-­154).   Palautteen   antaminen   saattaa   tapahtua   suljetuissa   ryhmissä,   eikä   viesti  tule  yrityksen  tietoisuuteen.    

Negatiivisen   viestin   antaminen   vaatii   kuitenkin   aina   motiivin   (Jalonen   2014,   154).  

Yhteisöissä   tämä   motiivi   voi   olla   vertaistuki,   yhteisöllisyyden   saaminen   tai   puhtaasti   toisten   yhteisön   jäsenten   varottaminen   huonosta   asiakaskokemuksesta.   Ihmiset   havainnoivat   maailmaa   ja   omaa   onnellisuuttaan   suhteiden   kautta   ja   tämä   vaikuttaa   siihen,  miten  kommunikointi  tapahtuu  (Manu  2012,  215).  

Negatiivisia  tuntemuksia  aiheuttavia  asioita  jaetaan  sosiaalisessa  mediassa  eri  tavoin.  

Esimerkiksi  mielensä  pahoittanut  asiakas  julkaisee  Facebookissa  tai  Twitterissä  kuvan   ravintola-­annoksesta  löytyneestä  vierasesineestä  tai  muusta  viasta.  Motiivi  sille,  miksi   näin  tehdään  ei  ole  selkeä,  mutta  tapa  ilmaista  negatiivisia  tuntemuksia  sosiaalisessa   mediassa  on  selvästi  yleistynyt  ja  tämän  johdosta  yritysten  on  tiedostettava  varautuen   tämä  asia.  (Jalonen  2014,  155.)  Yrityksen  maine  on  tässä  tapauksessa  vaakalaudalla.    

Aula   (2009,   64)   kuvailee   maineriskin   olevan   sitä,   että   epäonnistutaan   täyttämään   odotuksia,   jotka   yritykseen   kohdistuu.   Maineriski   realisoituu,   mikäli   halventava   tai   organisaatiolle  muuten  epäedullinen  tieto  saa  vallan  sosiaalisen  median  sisällöissä  ja   siten   organisaatiotodellisuuden   ja   diskursseissa   rakentuvan   maineen   välinen   kuilu   kasvaa  liian  suureksi.  Näin  ollen  yrityksen  kannalta  väärä  todellisuus  saa  sosiaalisessa   mediassa   potentiaalisen   konkretisoitumisalustan.   Maine   voikin   pohjautua   todellisiin   tekemisiin  tai  puhtaasti  huhupuheisiin  (Tuominen  2013,  63).  

   

(23)

3  Arvonmuodostuksen  uusi  aikakausi    

Arvo  on  perinteisesti  liitetty  tuotteeseen  itseensä  niin,  että  valmistaja  tekee  tuotteen,   jonka   myy   sitten   kuluttajalle.   Kuluttaja   saa   tuotteesta   tarvitsemaansa   hyötyä.   Tämä   ajatusmalli  liittyy  siihen,  että  arvo  realisoituu  tuotteen  käytössä.  Yrityksen  tehtävänä  on,   siis   perinteisesti   ajatellen,   pakata   resursseja   yhteen,   joista   kuluttaja   saa   enemmän   arvoa,  kuin  yksittäisistä  resursseista.    Arvo  on  kuitenkin  käsitteenä  muuttunut  internetin   vallankumouksen   jälkeen.   Nykyaikana   jokainen   yrityksen   omistaja   ja   markkinoija   ymmärtävät  internetin  merkityksen  markkinoimisessa  ja  sosiaalisen  median  tarjoamat   mahdollisuudet  esimerkiksi  asiakassuhteissa  (Vinerean  2013,  77).  

     

  Kuva  1.  Porterin  arvoketju    

   

(24)

Michael  Porterin  mukaan  yrityksen  arvonluonti  tapahtuu  arvoketjussa  (kuva  1),  jonka   ymmärtäminen  on  yritykselle  strategisesti  merkityksellistä.  Hänen  mukaansa  yrityksen   kilpailullista   etua   ei   voi   saada   selville   tarkastelemalla   yritystä   kokonaisuutena,   vaan   firman   toimintoja   on   tarkasteltava   erillisinä.   Yhdessä   nämä   luovat   voittoa   tuovan   tai   tuottamattoman  kokonaisuuden.  Porter  on  määritellyt  arvon  olevan  lyhyesti  se  määrä,   minkä  asiakkaat  ovat  valmiita  maksamaan  yrityksen  tuotteista.  Arvon  mittaaminen  on   näin   ollen   helppoa,   sillä   se   mitataan   yrityksen   kyvykkyyden   mukaan   tuottaa   kassavirtaa.   Arvon   tuotantoa   voi   analysoida   sen   pääasiallisten   toimintojen   ja   tukitoimintojen  (kuva  2)  tuottamisen  perusteella.  (Porter  2001,  50-­54.)  

Perinteinen   arvoketju   on   vieläkin   olemassa   siinä   mielessä,   että   arvo   kyllä   sitoutuu   useimmiten   tuotteeseen   tai   palveluun,   mutta   sähköinen   kaupankäynti   ja   digitaaliset   tuotteet   ovat   tuoneet   mukanaan   suuria   muutoksia.   Internet   on   mullistanut   koko   kaupankäynnin   ja   samalla   yhä   useammat   ihmiset   saavat   tietoa   nopeammin   ja   kustannustehokkaammin.  (Kärkkäinen  ym.  2014,  6).  

 

3.1  Arvoverkot  &  arvonluonti    

Internetin  aikakaudella  asiakas  ei  ole  enää  arvon  kuluttajan  roolissa,  vaan  asiakas  on   myös   aktiivinen   osa   arvonluontiverkostoa,   joka   tuottaa   arvoa   niin   tuottajalle   kuin   muillekin   asiakkaille.   Asiakkaat   ja   erilaiset   sidosryhmät   tuottavat   myös   arvoa.  

Arvonluonnin   muuttuessa   yritysten   on   keskeistä   ajatella   liiketoimintaansa   ja   sen   arvonluontia   uudella   tavalla.   Tavat   joilla   perinteisesti   on   luotu   arvoa,   esimerkiksi   tuotekehitys,  voidaan  toteuttaa  yhteisöjen  kautta  tehokkaasti.  (Kärkkäinen  yms.  2014,   7-­10.)  

(25)

  Kuva  2.  Yksinkertainen  arvoketju  

 

Kuvassa   2   on   kuvattu   yksinkertainen   arvoketju,   jossa   kuvataan   ne   toiminnot,   jotka   yritys   tarvitsee   arvoketjussaan   arvonluontiin.     Todellisuudessa   arvonluonti   arvoketjuissa  on  paljon  monimutkaisempaa  ja  moniulotteisempaa  (Kaplinsky  &  Morris   2000,   4).   Arvoketjut   ovat   kokeneet   muutoksia   internetin   aikakaudella,   asiakkaan   vaikutus   arvon   tuotantoon   on   kasvanut   ja   vuorovaikutteisuus   lisääntynyt.  

Liiketoiminnan  globalisoituminen  ja  informaatioteknologian  nopea  tiedon  välittämisen   mahdollisuus  ovat  muokanneet  voimakkaasti  toimialojen  kilpailua  ja  rakennetta  (Möller   ym.  2004,  3).  

Mikko  Pynnönen  (2008,  30-­36)  huomauttaa  arvoverkon  koostuvan  aina  toimijoista  ja   heidän  välisistä  suhteistaan.  Arvoverkko  on  rakennettu  tuottamaan  arvoa  asiakkaille  ja   osallistuville   yrityksille.   Asiakkaiden   tyytyväisyys   on   erittäin   tärkeää,   mutta   kaikista   keskeisintä  on  se,  että  asiakkaan  saama  kokonaisarvo  on  positiivinen.  Arvon  saaminen   on  myös  subjektiivista,  johon  vaikuttavat  asiakkaan  omat  henkilökohtaiset  preferenssit.    

   

(26)

3.2  Arvon  tyypit    

Arvot  ovat  keskeinen  asia,  joka  ohjaa  toimintaamme  jokapäiväisessä  elämässämme.  

Arvot   voidaan   määritellä   abstrakteiksi   tavoitteiksi,   jotka   ohjaavat   ihmisen   ajattelua,   päätöksentekoa  ja  toimintaa.  Arvot  eroavat  muista  tavoitteista  siinä,  että  ne  sisältävät   myös   velvoituksen   toimia   tietyllä   tavalla   tietyssä   tilanteessa.   Arvot   ovat   kuin   standardeja   ihmisen   arvioidessa   ilmiöitä,   suunnitellessa   tapahtumia   tai   omaa   käyttäytymistään   ihmisten   seurassa.   Arvot   perustuvat   sosiaalisen   vuorovaikutuksen   luomiseen,   biologisten   tarpeiden   tyydytykseen   sekä   hyvinvoinnin   varmistamiseen.  

(Jauhiainen  1998,  34.)  

Arvoja   on   sekä   julkilausuttuja   että   kirjoittamattomia   arvoja,   jotka   ohjaavat   toimintaamme.   Yksilötasolla   arvojen   ajatellaan   olevan   ihmisen   suhteellisen   pysyviä   ominaisuuksia,   joita   hän   laittaa   tärkeysjärjestykseen   ja   käyttää   myös   hyväkseen   tehdessään   valintoja   (Helkama   ym.   1998,   181).   Arvojen   voi   kuvata   olevan   jaettuja   olettamuksia  ja  uskomuksia,  jotka  vaikuttavat  ihmisten  käyttäytymiseen  ja  näin  ollen   myös  siihen,  miten  yritykset  operoivat  (Cook  2008,  47).  

Arvot  ovat  myös  kollektiivisia.  Arvojen  sanotaan  ohjaavan  ihmisen  toimintaa  silloin,  kun   hän  ajattelee,  että  arvoilla  on  merkitystä  kyseisen  toiminnan  kannalta  (Helkama  ym.  

1998,  182).  Arvot  kuvaavat  sitä,  mikä  kunakin  aikana,  tietyssä  ympäristössä  ja  tietyissä   oloissa   on   tärkeätä.   Sosiaalipsykologia   on   yksi   niistä   tieteenaloista,   joissa   tehdään   perustutkimusta,  joka  liittyy  arvoihin.  Kiinnostuksen  kohteena  on  tällöin  se,  mitkä  arvot   ovat  tärkeitä  eri  ryhmille,  mitä  funktioita  arvoilla  on  sekä  millaisia  muutoksia  arvoissa   tapahtuu.   Arvoja   tutkitaan   sosiaalipsykologiassa   empiirisesti,   haastatteluiden,   kyselylomakkeiden  ym.  kanssa.  (Suoninen  2013,  281-­282.)  

           

(27)

   

  Kuva  3.  Arvokokemus  

 

Kuva   3   havainnollistetaan   vaakakupin   avulla   asiakkaan   arvon   kokemista,   niin   että   arvon  saamista  verrataan  niihin  kustannuksiin,  joita  on  uhrattu.  Kuva  havainnollistaa   myös  sitä,  että  arvon  saamisessa  sekä  kustannuksien  uhraamisessa  vaikuttaa  myös   tunnetekijät,  sosiaaliset  tekijät,  toiminnalliset  sekä  taloudelliset  tekijät.  Arvokokemus  on   positiivinen  ja  kannattava,  kun  arvoa  saadaan  enemmän,  kun  joudutaan  uhraamaan   kustannuksia.    

Kuvio   2   havainnollistaa   rakennetulla   kuvioesimerkillä   sitä,   että   eri   tekijät,   jotka   vaikuttavat   arvon   kokemiseen   ja   kustannusten   uhraamiseen   koostuvat   eri   elementeistä,   joiden   vaikuttavuus   on   erisuuruinen   tapauskohtaisesti.   Suuruuteen   vaikuttavat  henkilön  subjektiiviset  preferenssit.    Kuviossa  2  esimerkkinä  taloudellisten   tekijöiden  vaikutus  on  suhteessa  suurin  arvon  saamisessa  verrattuna  muihin  tekijöihin,   joilla  on  vaikuttavuutta  arvon  saamiseen.  Arvon  kokemisessa  on  huomioitava  aina  ne   kustannukset,   joita   on   uhrattu   arvon   saamiseen.   Esimerkiksi   taloudellista   arvoa   saadessa,  kustannuksia  ovat  ne  tekijät,  joita  on  jouduttu  uhraamaan  taloudellisen  arvon   saamiseksi.  

   

(28)

 Kustannukset  voivat  olla  esimerkiksi  myytävän  tuotteen  kohdalla  muutakin,  kuin  vain   tuotteen   hankintahinta   itselle.     Kaupankäynnin   aiheuttava   vaiva   ja   menetetty   aika   voidaan   tulkita   kustannuksiksi.   Tässä   on   kuitenkin   otettava   huomioon   se,   että   kaupankäynti  esimerkiksi  sosiaalisen  median  ryhmissä  saatetaan  kokea  mielekkäänä   ajanvietteenä,  jolloin  koettua  uhrausta  ei  synny.  Kaupankäynti  itsessään  saattaa  lisätä   tunne-­  ja  sosiaalisena  tekijänä  arvon  saamista.  

   

Toiminnallinen    

 

Sosiaalinen    

 

     Tunne    

      Taloudellinen  

       

Kuvio  2.  Arvon  kokemisen  elementtien  tapauskohtaisuus    

       

(29)

4  Haastattelututkimus    

Haastattelu   on   toteutettu   tähän   pro   gradu   -­tutkielmaan   haastattelemalla   yhteensä   kuutta  (6)  sosiaalisen  median  ryhmän  käyttäjää.  Haastattelut  on  toteutettu  käyttämällä   avointa   haastattelua,   jossa   haastattelukysymykset   (liite   1)   ovat   olleet   kaikille   samat,   ainoastaan   ryhmän   nimi   poikkeuksena.   Jatkokysymyksiä   tai   tarkennuspyyntöjä   vastauksiin  ei  ole  esitetty.  Haastattelut  on  toteutettu  Facebookin  keskusteluohjelmaa   käyttäen  heinäkuussa  2017.  Kysymykset  on  annettu  haastateltaville  ja  he  ovat  saaneet   vastata   kysymyksiin   heille   parhaiten   sopivana   hetkenä   käyttäen   Facebookin   kahdenkeskistä  keskusteluohjelmaa.  

 Haastateltavia   on   pyydetty   osallistumaan   haastateltavaksi   yksityisesti   Facebookin   kautta,   lähettäen   heille   viestin.   Kukaan   haastateltavista   ei   kysynyt   lisäkysymyksiä   haastattelun   tai   tutkielman   toteuttamisesta   tai   esimerkiksi   anonymiteetistä.  

Haastatteluun   osallistuneiden   vastaukset   on   käsitelty   niin,   että   heidän   henkilöllisyytensä  ei  tule  ilmi  missään  vaiheessa.  

Haastattelukysymyksiä   oli   yhteensä   kolme   (3),   joista   kaksi   (2)   ensimmäistä   pyrki   selvittämään   sitä,   mitä   arvoa   käyttäjät   saavat   ryhmässä   olemisesta.   Kolmannen   kysymyksen   tarkoituksena   on   selvittää   ryhmän   toimintamalleja   ja   sitä,   mitkä   tekijät   hidastavat  ryhmän  toimintaa  ja  sen  leviämistä.  Haastattelukysymykset  on  rakennettu   kolmen  kysymyksen  pohjalta:  

 

1.   Miksi  olet  ryhmässä?  Mitä  hyötyjä  ja  etuja  ryhmässä  olemisesta  on  sinulle,   verrattuna  muihin  ryhmiin?  

2.   Mitkä   tekijät   muodostavat   hyvän   käyttäjäkokemuksen   Facebook-­

ryhmään?  

3.   Mitkä  tekijät  hidastavat  palvelun  leviämistä  ja  hidastavat  ryhmän  toimintaa    

 

(30)

5  Tarkasteltavat  ryhmät        

Tarkastelevia   sosiaalisen   median   ryhmiä   tässä   pro   gradu-­tutkielmassa   on   yhteensä   kolme.  Kaikista  ryhmistä  on  saatu  yhteensä  kaksi  ryhmän  jäsentä  haastatteluun,  näin   ollen  haastateltavia  on  yhteensä  kuusi.  Tarkasteltavat  ryhmät  on  valittu  niin,  että  kaikki   keskittyvät   tiettyyn   yritykseen   ja   sen   brändin   ympärille.   Brändillä   tarkoitetaan   tavaramerkin   ympärille   kehittynyttä   positiivista   mainetta.   Menestyneet   brändit   ovat   onnistuneet   täyttämään   asiakkaiden   odotukset   (Fill   2011,   141).   Englantilainen   brändisuunnittelun  guruna  pidetty  Paul  Feldwick  määrittelee  brändin  olevan  kokoelma   niitä  odotuksia,  jotka  ovat  asiakkaan  mielessä  (Hollis  2010,  9).  

Tarkasteltavista  ryhmistä  kaksi  on  pääasiallisesti  laukkuihin  ja  asusteisiin  keskittyneitä,   yksi   tarkasteltava   ryhmä   on   koruihin   keskittynyt.   Ryhmistä   yksi   on   keskittynyt   suomalaiseen   yritykseen,   toinen   englantilaiseen   ja   kolmas   ranskalaiseen.  

Suomalainen   yritys   on   koruihin   keskittynyt.   Valitut   yritykset   ovat   suuria   ja   niillä   on   ympäri  maailman  myyntiä.  Erityisesti  kaksi  ulkomaalaista  yritystä,  Chanel  ja  Mulberry,   ovat  niin  tunnettuja,  että  niillä  on  maailmanlaajuinen  voimakas  brändiarvo.    

Ryhmistä  suurin  käyttäjämäärältään  on  Kalevala  Koru  kirpputori,  jossa  oli  30.8.2017   yhteensä   27   101   jäsentä   (kuvio   6.).   Toiseksi   suurin   valituista   sosiaalisen   median   yhteisöistä   on   Mulberry   Fanclub   Suomi,   jossa   oli   samana   päivänä   yhteensä   2130   jäsentä.  Chanel  Lovers  Finland  –ryhmässä  oli  30.8.2017  yhteensä  1962  jäsentä.      

Haastateltavat   on   löydetty   pyytämällä   yksityisviestillä   ryhmien   sisällä   suostumusta   osallistua   haastatteluun.     Henkilöt,   joita   pyydettiin   osallistumaan   haastatteluun,   ovat   kaikki  ryhmässä  aktiivisia  käyttäjiä.  Pyydetyt  henkilöt  suostuivat  kaikki  haastateltavaksi.  

Haastattelut   on   toteutettu   Facebookin   keskustelusovelluksen   kautta   antamalla   kysymykset   haastateltaville.   Haastateltavia   on   pyydetty   vastaamaan   haastattelukysymyksiin  (liite  1)  heille  parhaaksi  sopivana  ajankohtana.  Vastaukset  on   saatu  kirjallisena,  eikä  niihin  ole  esitetty  jatkokysymyksiä.  Aineisto  on  näin  ollen  kerätty   kokonaan  käyttäen  Facebookin  keskusteluohjelmaa.  Näin  on  toimittu,  sillä  tämän  pro   gradun  tutkittavat  ryhmät  ovat  Facebookissa,  joten  on  myös  luontevaa,  että  haastattelut   on  toteutettu  käyttäen  Facebookia.    

(31)

 Saatu   aineisto   pysyy   vain   haastattelijan   ja   haastateltavan   Facebookin   keskusteluhistoriassa.  Aineisto  on  analysoitu  niin,  että  tunnistettavat  tiedot  on  poistettu   ja   haastateltavien   anonymiteetti   säilyy.   Kyseessä   ei   ole   erityisen   emotionaalisesti   sensitiivinen   aihe,   mutta   on   silti   tärkeää   suojata   haastateltavien   yksityisyys.   Kukaan   haastateltavista   ei   esittänyt   lisäkysymyksiä   yksityisyyden   tai   aineiston   analysoinnin   suhteen.    

   

  Kuvio  3.  Ryhmien  jäsenmäärät    

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Ja vastaus kysymykseen mik- si l¨oytyy t¨at¨a kautta – siksi, ett¨a hyv¨aksytyist¨a m¨a¨aritelmist¨a niin (p¨a¨attelys¨a¨ant¨ojen avulla) seuraa?. Vastauksen takana

1.. a) Kun leijan 144 o k¨ arki yhdistet¨ a¨ an vastakkaiseen k¨arkeen, leija jakautuu kahteen yhtenev¨ aiseen tasakylkiseen kolmioon, joissa kantakulmat ovat 72 o ja k¨arkikulma

He käsittävät kyllä mitä ovat sinistä valoa hohtavat laatikot, mutta entä sitten sudet, jotka tuovat ihmisille kaneja ja fasaaneja.. Lapset tarvitsevat aikuisen lukijan joka

Sen, että tekoa ei kutsuta terrorismiksi, voi tulkita tästä näkökulmasta niin, että tapausta seuranneessa kes- kustelussa ei ole esitetty ratkaisumalleja, joiden peruste-

Näin hän tutkii jatkuvasti filosofian käsitettä ja voi tutkimuksessaan luovasti hyödyntää paitsi filosofian eri traditioita myös akateemisen filosofian rajoille ja

Aristoteles tiivistää tämän singulaarin kysymisen ja universaalin välisen suhteen nousin käsitteeseensä, nousin, joka on ”toisenlaista” aisthesista ja joka on ainoa

(Ja hän muistuttaa myös, että välitilat ovat nekin välttämättömiä ja tärkeitä.) Hänen korostamassaan ”syvä- ekologisessa” vakaumuksessa on kuitenkin usein aimo annos

Se ei kuitenkaan ole sama kuin ei-mitään, sillä maisemassa oleva usva, teos- pinnan vaalea, usein harmaaseen taittuva keveä alue on tyhjä vain suhteessa muuhun