Krkollisten käsitöiden taitajia Huittisissa
Kansallisen
kulttuurin
juhla-vuotena ajatus etsiytyy huittislai-
sen
käsityötaidon,-taiteen
ja luovuudenalueelle
kirkollisten kasitoiden'pariin.
Huittisissa on pitkä perinne kädentaidon taita-valla
osaamisella. Kirkkotekstii-lien
osalta arvokasta näyttöä on säilynyt 1400-luvulta.Birgitta Anundintyttären mestariteos.
Maamme ensimmäinen nimel-
tä
tunnettu tekstiilitaiteilija Bir-gitta
AnundintSrtäroli
kotoisinHuittisten Karhiniemeltä. Hän sai kasvatuksensa Naantalin birgitta- laisluostarissa (l
45-l
591)., jossaVadstenan luostarin esikuvan mu- kaan harrastettiin korkeatasoista kasityotaidetta
"kirkon
kaunista-miseen ja Jumalan kunniaksi," ja jossa
pidettiin huolta
maammekirkollisten
tekstiilien tarpeesta.Nunna Birgitta Anundint5rtär val-
misti kotipitäjänsä
Huittistenkirkkoon
suuritöisen alttaripöy- dänreunavaatteen, antependiu- min. Taidokkaasti kirjailtu 217 smpitkä
ja
16 sm korkea alttarivaateon
kokonaankirjottu
silkkilan-goilla
sekä kullatullaja
kultaa- l0mattomalla hopealangalla pella- vakangaspohjalle
ja
alunperin somistettuhelmillä.
Alttarivaat- teen kuvat esittävät raamatullisia tapahtumiaja
Jeesuksen suku-puuta
sekä Pyhää Birgittaa jahänen tytärtään Pyhää
Kata-riinaa, joka on Huittisten kirkon suojeluspyhimys.
Vuonna 1885 alttarivaate luovu- tettiin Suomen Muinaismuistoyh- distyksen kokoelmiin. Se edelsi Kansallismuseon kokoelmaa, jon-
ka
tekstiiliaarteisiin alttarivaateDetalii alttarin reunavaatteesta
Vas. Neitsyt Marian ilmestys. Oik. Marian ja Elisabetin kohtaaminen.
Kuva Kansallismuseon kokoelmat.
nykyään kuuluu. Birgitta Anun- dinfyttären mestariteos
on
sielläihailtavana. Missään
muualla maamme kirkoissa ei ole vastaa- vanlaista säilynyt. Huittisten Jou- lussa 1980on
laajempi selostustästä keskiaikaisesta kirkkoteks- tiilistä.
Muita kirkkotekstiileitä.
Katoliselta ajalta Huittisten kir- kossa
on
säilynyt messukasukan risti,jonka
aikoinaan Huittisissa elänytja
vaikuttanut Hanna Loi- maranta kunnosti vuonna 1932.Senjälkeen risti
luovutettiin Kansallismuseoon.Hanna Loimaranta os. Reinilä
avioitui
huittislaiseen pappissu-kuun
Sakari Loimarannan (ent.Lindstedt) kanssa
vuonna
l9l1 kesken opiskeluaan Ateneumissaja
muutti Huittisiin, josta filoso- fianmaisteriSakari
Loim arantasai
kansanopistonjohtajan pai-kan. Rouva
Loimaranta opetti kansanopistossa lauluaja
kasi-töitä samoinkuin
Lauttakylän yhteiskoulussa kasitoitä, piirus- tustaja muita
harjoitusaineita.Hänen mieluisin harrastuksensa lienee
ollut
käsityöt, joiden teke- misessähan oli
erittäin taitava.Lindstedtien pappilassa
hän
saivaikutteita tulevan papinrouvan tehtäväänsä
ja
täällä hän sai tun-tuman kirkollisiin
tekstiileihin.Samalla Loimarantojen pappis- suku saattoi auttaa häntä perehty-
mään kirkollisiin
aiheisiin, vä- reihin ja symboleihin. Sakari Loi- marannan valmistuttua papiksiperhe muutti Huittisista
poisvuonna
1919.Hanna
Loima- rannan työkenttä laajenija
kirk- kotekstiilien valmistamisesta tulihanelle elämäntehtävä.
Hän suunnittelija
ompeli satoja mes- sukasukoitaja muita
kirkollisia tekstiileita ympäri Suomea seura- kunnille,jotka
tilasivatniita
hä- neltä. Hän suunnittelija
valmisti myös muita arvotekstiileitä, jotkaniinikään olisivat
edellyttäneet hänet ensimmäisten tekstiilitaitei-lijoiden joukkoon,, mutta
sita arvostustailman han
eläessään jäi.Huittisten seurakunnalle rovas- tinna Hanna Loim aranta suunnit-
teli ja aloitti
kasteliinan pitsei-neen, valmisti useita kappoja, sini- punaisen
ja
sinivioletin messuka- sukanw.
l929ja 1930 sekä korjasi yhden vanhan kasukan. Huhta- mon kirkkoon hän valmisti mes- sukasukan vuonna 1953-1954.Vas. Jeesuksen syntymä. oik. kuninkaiden kumarrus. Kuva Kansallismu- seon kokoelmat.
Käsityötaitoiset kirkonemännät
Huittisissa
kirkonemännät aloittivat toimintansa ensimmäi- sinä maassamme vuonn a 1923. He ryhtyivätheti
huolehtimaan kir-kon
tekstiileistä. Kokoonkutsu- jansaja
puheenjohtajansa ruus- tinnaElli
Stenrosin johdolla kir- konemänniksi valitut apteekerskaAnna
Broms, emännät AmandaHälli ja Anna Norri,
pastorskaElina
Jokinenja rouvat
HildaKirjottu messukasukan ristiom-
mel, jossa keskuskuvana on Neit- syt Maria lapsi käsiYarrellaan ja
alhaalla
polvistunut rukoilijasekä kirjoja. Kuva Kansallismu- seon kokoelmat.
Rossi,
Hilda
Vahala sekä Fanni Väinölä ompelivat rovastinpappi- lassa uudet messupaidat ja korjai- livat vanhoja, valmistivat alttarilleja
saarnatuoliin valkoisetja
mus-tat tekstiilit
sekä mustan paari- vaatteenhopea ristein.
Vanhasilittajä-Miina
Nokkamäentienvarrella
pienenpienessä kodis- saan prässäsi,silitti ja
tärkkäsi myös tarvittaessakirkon
tekstii- leita suurella huolella. Joulukuu-sien kultasomisteiset
nauhattekstein: "KLINNIA
OLKOON JUMALALLE KORKEUKSISSAJA MAASSA RAUHA IHMI-
SILLE, JOITA
KOHTAVN{HÄNELLÄON HWÄTAHTO'',
ovat myös kirkonemäntien hank- kimat. Vuosikymmenien ajan kir- konemännät huolehtivat kirkon tekstiileistä.Kun
kirkkovarkaat vuonna 1947 veivät osan,oli
taas hankittava uudet.Vuosien kuluessa kirkonemän- tien. puheenjohtajuudet siirtyivät papinrouvalta toiselle
ja
jäsenet-kin vaihtuivat ajan mittaan. Pula- aikana 4O-luvulla kirkonemännät rn.m. värjäsivät virttyneita papin- kaapuja. Kaikestahan oli pula.
Kalkkiliina.
Yksi
huittislaisista kirkkoteks-tiilin
tekijoistä on lehtori Armi Sii-tonen os.
Rossi.Hän
valmistiopiskeluaikanaan
Ateneumissa vuonna 1927 kalkkiliinan Huittis- ten kirkkoon. Seoli
kayossä syk-syyn
1953,mutta
valitettavasti liinaa ei enää löydy kirkkotekstii- lien joukosta. Luullaan kirkkovar-ll
Kalkkiliina.
kaan "mielistyneen" liinaan,, joka on kultalangoin kirjailtu ja palje- tein koristeltu viininpunaiselle sil-
kille. Armi
Siitonenantoi
kalk-kiliinan
mallipiirustukset allekir- joittaneelle ja ne ovat tallessa koti- seutuyhdistyksen arkistossa.Kirjaliina.
Kirkonemäntä, opettaja Sirkka
Suurkari ompeli
kirjalaudan-liinan
1953.Liinan
punaisella sametilla on ommeltu risti ja kul- tainen orjantappurakruunu.Uusimmat kirkkotekstiilit.
Messukasukat kaikissa liturgi- sissa väreissä
vuonna
1957 jasamoin
antependiumit vuonna1959 on tilattu ulkopuolisilta alan ammattitaiteilijoilta samoinkuin
kirkon
650-vuotisjuhlia varten uudet kirkkotekstiilit.Vuonna 1992
huittislaisten Eeva-Liisa Kortelahdenja
Tyyne Rantaniityn yhteistyönä val mistuialttariliinat molemmille
alttari- pöydille. Pitsisuunnittelija Eeva-Liisa Kortelahden Usko-nimisen pitsin nypläsi Tyyne Rantaniitty
ja
Eeva-Liisa Kortelahti valmistija
koristeliliinat
reikäompelein.Uudet alttarikaideliinat ovat myös E.-L. Kortelahden valmistamat.
Kaunis
kastemekkoja
kaste-liina srkk:n
toimituskappelissa ovat niinikään Eeva-Liisa Korte- lahden suunnittelemat, valmista- matja
lahjoittamat.Huittisten
Maatalousnaiset ovat lahjoittaneet "Huittisten ryi-jytr" vihkitoimituksia varten
v.1955. Ryijyn kutoi Liina Mattila.
Kirkkoonottamismatto, joka on kopio Turun Maakuntamuseoon lahjoitetusta huittislaisesta kirk-
koonottamismatosta
vuodelta1712, on Huittisten
Maata- lousnaistenlahjoitus v.
1919.Alkuperäinen matto lienee ainoa maassamme 1700-luvulta säily- nyt kirkkoonottamismatto.
Perinteitä ja huoltamista.
Nykyiset
kirkonemännät pu- heenjohtajansaMarjatta
Orpa- nan johdolla j atkavat edeltäjiensä perinteita ja huoltavat kirkkoteks- tiileita sekä kunnostavat rippikou- lulaisten albat. Kasitoiden ohellakirkonemäntien työkenttä
on alusta alkaen ollut monilajinen.Kirkolliset käsityöt,, paramentit,
ovat
osa kirkkotaidetta. Kirkon kaunistamisen ohella niiden tar- koituson
tarkoin määrätyin vä- rein ja muodoin lisätä hartautta jajuhlallisuutta
jumalanpalveluk-51SSA.
Jouluna "valon
ja
suuren ilon"väreissä paramentit pyrkivät sa-
nan ja
sävelentavoin
kohotta- maan ihmismielet Korkeimman kunnioittamiseen.Mirja
HoviLöhteet:
Suur- Huiuisten pitrijcin historia
T. Vuorela: Suomalainen kansankulttuuri Huittisten Kirkonemrinnät 1923- I2.I: 62, muistiinpanoja
Haastattelut:
Mirjam Mustonen Marjatto Orpana Eeva-Liisa Kortelahti
It.1
.ii;lå