10 •
niin&näin
4/97TRAg e d i a s t a
T
u n t u u selit t ä m ä t t öm ä lt ä , et t ä h yvin kir joit et u n t r a gedia n ka t - selija t sa a va t n a u t in t oa m u r - h ees t a , k a u h u s t a , a h d is t u k s es t a ja m u ist a pa ssioist a , jot ka ova t it sessä ä n va s t en m ielis iä ja ep ä m u k a via . Mit ä en em m ä n k a t selija t liik u t t u va t ja va i- ku t t u va t , sit ä en em m ä n h e sa a va t m ie- lihyvää näytöksestä. J a kun levottomien pa ssioiden t oim in t a la k k a a , on n ä yt el- mäkappalekin ohi. Tällainen kompositio voi sisä lt ä ä k or k ein t a a n yh den k oh t a - u k sen t ä yn n ä iloa , t yyt yvä isyyt t ä ja t u r va llis u u t t a – jolloin on va r m a s t i kyseessä loppu koh t a u s. J os n ä yt elm ä n k u delm a a n liit t yy t yydyt yst ä k in t u ot - t a via k oh t a u k sia , n iin n e jä ä vä t va in h eik oik si n a u t in n on p ilk a h d u k sik s i, jot k a on p is t et t y m u k a a n va ih t elu n vu ok si ja jot t a n iiden t a r joa m a n va s- t a k oh da n ja pet t ym yk sen k a u t t a voi- daan näyttelijät upottaa yhä syvempään a h din k oon . Ru n oilija n k a ik k ea t a it oa k ä yt et ä ä n h er ä t t ä m ä ä n ja va h vist a - m a a n yleisön m yöt ä t u n t oa ja su u t t u - m u st a , a h dist u st a ja m ielipa h a a . Ka t - selijoiden sa a m a n a u t in t o on su or a ssa su h t eessa siih en , ku in ka pa ljon h e ova t sa a n eet liik u t t u a , ja k a ik k ein on n el- lisim pia h e ova t silloin , ku n h e vu oda t - t a va t k yyn eleit ä , n yyh k ivä t ja it k evä t p u r k a a k s een m u r h eit a a n ja k even - t ä ä k seen sydä n t ä ä n , jok a on pa isu n u t herkimm ä st ä sym pa tia sta ja myötä t u n- n ost a .Va in h a r va t h iem a n filosofia a t u n t e- va t k r iit ik ot ova t h u om a n n eet t ä m ä n er ikoisla a t u isen ilm iön ja ova t et sin eet sille selit yst ä .
R
u n ou d e n ja m a a la u s t a it e e n poh din n oissa a n a pot t i Du bos väittää, että mikään ei yleisesti ole n iin va st en m ielist ä ih m ism ielelle k u in velt t o, vä lin pit ä m ä t ön t ylsyyden t ila , joh on se va joa a k a ik en pa ssion ja t oim in n a n h ä vit essä . P ä ä st ä k seen ir t i t ä m ä n k a lt a isest a t u sk a llisest a t ila n - t eest a ih m ism ieli t a voit t elee ka iken la i- sia h u vit u k sia ja a sk a r eit a : t yöa sioit a , pelejä , n ä yt ök siä , t eloit u k sia , m it ä t a -syyt een . Mon sieu r F on t en elle n ä yt t ä ä oleva n t iet oin en t ä st ä va ikeu dest a . H ä n t a r joa a k in t oist a selit yst ä t ä lle ilm iöl- le, t a i a in a k in t ek ee joit a k in lisä yk sia edellä m a in it t u u n t eor ia a n .2
“N a u t in t o ja t u sk a ,” h ä n sa n oo, “jot - k a ova t k a k si n iin er ila ist a t u n t em u s- t a it sessä ä n , eivä t n iin kä ä n pa ljon er oa s yylt ä ä n . E s im er k ik s i k u t it et t a es s a näyttää, että nautinnon liikutus vietynä hieman liian pitkälle muuttuu tuskaksi;
ja et t ä t u ska n liiku t u s h iem a n va im en - nettuna muuttuu nautinnoksi. Samasta syyst ä on olem a ssa m u r h et t a , peh m e- ä ä ja m iellyt t ä vä ä : sek in on h eik en - n et t yä ja vä h en n et t yä t u sk a a . Ih m is- sydän pitää luonnostaan liikuttumisesta ja va iku t t u m isest a . Mela n koliset a ih eet sopiva t sille, ja jopa t u h oisa t ja m u r - heelliset , edellytt ä en että niitä peh m en - n et ä ä n joilla k in seik oilla . On va r m a a , et t ä t ea t t er is s a es it yk s ellä on lä h es t odellisu u den va iku t u s, va ikka ku it en - k a a n t u o va ik u t u s ei ole a iva n t ä ysin sa m a . Riippu m a t t a siit ä , m it en n ä yt el- m ä sit t en viekin m eidä t m u ka n a a n , t a i m it en a ist it ja im a gin a a t io sit t en dom i- n oiva t k in ym m ä r r yst ä , jossa k in t a u s- t a lla ku it en kin ku m m it t elee a ja t u s va l- h eellisu u dest a t ä ssä n ä k em ä ssä m m e kokonaisuudessa. Tämä vaikutelma val- h eellis u u d es t a , va ik k a k in h eik k o ja k ä t k eyt yn yt , on r iit t ä vä vä h en t ä m ä ä n tuskaa, jota koemme niiden epäonnesta, joit a r a k a st a m m e, ja lieven t ä ä k ä r si- m ys t ä s e n ve r r a n , e t t ä s e k ä ä n t yy n a u t in n ok s i. Me va lit a m m e k iin t y- h a n sa jok a h er ä t t ä ä pa ssioit a ja vet ä ä
h uom ion pois siitä itsest ä ä n . E i ole mer - kit yst ä m ist ä pa ssiost a on kysym ys: ol- k oon se va st en m ielin en , t u sk a a t u ot - t a va , m ela n k olin en , jä sen t ym ä t ön . Se- k in on pa r em pa a k u in velt t ou s, jok a syn t yy ka ikin pu olisest a t yyn eydest ä ja u in a ilu st a .1
On m a h d ot on t a olla m yön t ä m ä t t ä t ä m ä n selit yk sen oleva n a in a k in osa l- t a a n t yydyt t ä vä . Sa a t a t t e pa n n a m er - k ille, et t ä silloin k u n pela t a a n sa m a n - a ik a isest i u sea ssa pelipöydä ssä , k a ik - ki ih m iset siir t yvä t sen pöydä n ä ä r een , m issä peli on u h k a r oh k ein t a , va ik k a siellä eivät pelaisi edes parhaat pelaajat.
Su u r en voit on t a i h ä viön syn n yt t ä m i- en pa ssioiden n ä k em in en , t a i sella is- ten kuvitteleminenkin, vaikuttaa katso- ja a n sym pa t ia n vä lit yksellä , a n t a a ka t - sojalle hieman kosketusta näihin samoi- h in pa ssioih in ja t a r joa a h ä n elle h et - k ellist ä viih dyt yst ä . Aik a k u lu u n ä in m iellyt t ä vä m m in ja sa m a lla t ä m ä h el- pot t a a vä h ä n a h dist u st a , jon ka va lt a a n ih m iset yleen sä jou t u va t jä ä t yä ä n k o- k on a a n om ien a ja t u k s ien s a ja m iet - t eiden sä pa r iin .
H u om a a m m e, et t ä t a va lliset t a r in a n - iskijä t liioit t eleva t a in a ker r on n a ssa a n ka iken la ist a va a r a a , t u ska a , a h din koa , s a ir a u t t a , k u olem ia , m u r h ia ja ju l- muuksia kuten myöskin iloa, kauneutta, h ilpeyt t ä ja su u r en m oisu u t t a . Tä m ä on kin er ä ä n la in en h u vit t a va sa la isu u s, jot a h e k ä yt t ä vä t k iih ot t a m ien sa pa s- sioiden ja em oot ioiden k a u t t a m iellyt - tääkseen seuralaisiaan, kiinnittääkseen h eidä n h u om iot a a n ja yh dist ä ä k seen h eidä t k a ik k iin ih m eellisiin a sioih in .
V
a ik k a selit ys sa a t t a a k in n ä yt - t ä ä n er ok k a a lt a ja t yyd yt t ä - vä lt ä , sen sovelt a m iseen k ä si- t elt ä vä ä n a sia a n k ok o la a ju u dessa a n liit t yy k u it en k in er ä s va ik eu s. On va r - m a a , et t ä jos t ä m ä m eit ä t r a gedia ssa m iellyt t ä vä a h din gon lä h de t odella olisi edessä m m e, a ih eu t t a isi se m it ä t odel- lisin t a levot t om u u t t a – va ik k a olisik in t eh ok a st a lä ä k et t ä velt t ou t een ja t yl-d AVID h U M E
4/97
niin&näin
• 11 m yksem m e h er ä t t ä n een sa n ka r in epä -on n ea . Sa m a lla h et k ellä r eflek t io su o m eille loh d u t u s t a , k ys eh ä n on va in fik t iost a : ja ju u r i t ä lla ist en t u n t em u k - sien yhdistelmästä syntyvät miellyttävä m u r h e ja m eille m ielih yvä ä t u ot t a va t k yyn eleet . Mu t t a k osk a u lk oist en ja a ist it t a vien objek t ien t u ot t a m a t u sk a on voim a kka a m pa a ku in loh du t u s, jon - k a sisä in en r eflek t io m eille a n t a a , t u - lisi m u r h een va ik u t u st en ja oir eiden h a llit a k om posit iossa .”
T
ä m ä selit ys n ä yt t ä ä oik ea lt a ja va k u u t t a va lt a , m u t t a eh k ä se va a t ii yh ä t ä yden n yst ä va st a - t a k seen t ä ydellisest i t u t k im a a m m e il- m iöt ä . Ka ik k i k a u n opu h eisu u den k ii- h ot t a m a t pa ssiot ova t m iellyt t ä viä m it ä su u r im m a ssa m ä ä r in siin ä ku in n ekin , jot ka syn t yvä t m a a la u st en ja t ea t t er in va iku t u k sest a . P ä ä osin t ä ssä m ielessä Cicer on epilogit t u ova t m ielih yvä ä jo- k a iselle h yvä n m a u n om a a va lle lu k i- ja lle, ja er ä it ä n iist ä on va ik ea lu k ea t u n t em a t t a m it ä syvin t ä sym pa t ia a ja m u r h et t a . H ä n en a n sion sa pu h u ja n a johtuivat epäilemättä paljolti hänen me- n est yk sest ä ä n t ä ssä a sia ssa . Ku n h ä n a sia n a ja ja n a sa i h er ä t et t yä k yyn elei- t ä t u om a r eissa ja koko yleisössä , n ä m ä k ok iva t su u r in t a m ielih yvä ä ja ilm a i- siva t sa m a lla m it ä su u r in t a t yyt yvä i- syyt t ä h ä n een . Cicer on pa t eet t in en ku - va u s Ver r esin su or it t a m a st a sisilia la is- t en ka pt een ien3 t eu r a st u ksest a on ju u r i t ä m ä n k a lt a in en m est a r in ä yt e. U sk on k u it en k in , et t ei k u k a a n vä it t ä isi, et t ä lä sn ä olo t ä m ä n la a t u isessa m ela n k oli- sessa koh t a uksessa viih dyt tä isi millä ä n t a va lla . E ik ä t ä ssä ole peh m en n et t y m u r h et t a fikt iolla : yleisö oli va ku u t t u - nut jokaisen seikan todenperäisyydestä.Mikä silloin tällaisessa tapauksessa niin sa n oa ksen i syn n yt t ä ä n a u t in t oa a h dis- t u k sen povessa ; vielä pä sella ist a n a u - t in t oa , jossa sä ilyvä t k a ik k i a h din gon ja su r u n piir t eet ja u lk oiset oir eet k in ? Min ä va st a a n : t ä m ä er ikoin en va iku - t u s seu r a a ju u r i siit ä k a u n opu h eisu u - desta, jolla melankolinen näkymä on esi- t et t y. Koh t eiden eloisa n ku va ilu n edel- lyt t ä m ä n er ou s , t a it o k er ä t ä yh t een ka ikki pa t eet t iset a sia n t ila t , n iiden jä r - jest ä m isessä ilm a ist u a r vost elu k yk y:
n ä iden ja lojen la h jojen h a r joit u s, n ä in vä it ä n , yh d es s ä ilm a is u n voim a n ja pu h et a idollisen k a u n eu den k a n ssa le- vit t ä vä t yleisössä su u r in t a t yydyt yst ä ja k iih ot t a va t m it ä liik u t t a vin t a m ie- lih yvä ä . N ä in jok in va h vem pi ja va s- t a kka isen la a t u in en ei a in oa st a a n h a l- lit se ja h ä vit ä m ela n kolist en pa ssioiden epä m iellyt t ä vyyt t ä , va a n n ä iden pa ssi- oiden k ok o im pu lssi k ä ä n t yy n a u t in - n ok s i ja k a s va t t a a m ielih yvä ä , jot a
k a u n op u h e is u u s n os t a t t a a m e is s ä . Sa m a pu h et a idon voim a koh dist et t u n a mielenkiinnottomaan aiheeseen ei miel- lyt t ä isi pu olik sik a a n n iin pa ljon , va a n va ik u t t a isi pa r em m in k in k a ik en k a ik - k ia a n n a u r et t a va lt a . J ä ä t yä ä n t ä ydel- lisen t yyn eyden ja vä lin pit ä m ä t t öm yy- den va lt a a n m ieli ei n a u t t isi m ist ä ä n n iist ä ku vit t elu n t a i ilm a isu n ka u n eu k- sist a , jot k a pa ssioon yh dist et t yn ä a n - t a va t sille er in om a ist a viih det t ä . Mu r - heesta, myötätunnosta, suuttumuksesta n ou seva im pu lssi t a i kiih keys sa a ka u - n eu den t u n t em u ksist a u u den su u n n a n . Kosk a jä lk im m ä iset (k a u n eu den t u n - t em u k set ) ova t h a llit sevia t u n t eit a , n e va lt a a va t k ok o m ielen ja k ä ä n t ä vä t edelliset it seen sä , vä h in t ä ä n kin sä vyt - t ä vä t n iit ä n iin va h va st i, et t ä n e m u u t - t a va t k ok on a a n lu on n et t a a n . J a sielu , jok a on sa m a a n a ik a a n sek ä pa ssion k iih ot t a m a et t ä k a u n op u h eis u u d en h u r m a a m a , t u n t ee k ok on a is u u t en a va h va n liiku t u ksen , joka on t ä yt t ä m ie- lih yvä ä .
S
a m a per ia a t e t ot eu t u u t r a gedia s- sa , sillä lisä yksellä , et t ä t r a gedia on jäljittelyä, ja jäljittely itsessään on aina miellyttävää. Tämä seikka edel- leen peh m en t ä ä pa ssioiden liiku t u ksia ja k ä ä n t ä ä k ok o t u n t een yh t en ä isek si ja va h va k si n a u t in n ok si. Su u r im m a n k a u h u n ja su r u n a ih eet m iellyt t ä vä t m a a la u k sessa , n e m iellyt t ä vä t en em - m ä n k u in k a u n eim m a t k a a n k a lpein a ja pa ssioit a h er ä t t ä m ä t t öm in ä ilm en e- vä t a ih eet .4 Ku oh u a va m ielen liik u t u s h er ä t t ä ä h en gen su u r t a in t oa ja k iih - k eyt t ä ; h a llit s eva liik u t u s m u u t t a a t ä m ä n k a ik en m ielih yvä k si. Sit en t r a - gedia n fikt io peh m en t ä ä pa ssiot a lisä ä - m ä llä u u den t u n t een , m ih in ei pelk ä s- t ä ä n m u r h een h eik en t ä m in en t a i va i- m en t a m in en r iit ä . Todellist a m u r h et - t a voida a n h eiken t ä ä a st eit t a in ku n n es se k ok on a a n h ä viä ä . Ku it en k a a n m i- kä ä n sen a st eit t a isist a h eiken t ä m isist ä ei koska a n t a r joa n a u t in t oa , pa it si eh kä sa t t u m a lt a ih m iselle, joka on va jon n u t u n elia a seen la isk u u t een ja jot a se r a - vist elee pois t u ost a velt t ou den t ila st a .T
ä m ä n t eor ia n va h vist a m isek si r iit t ä ä , et t ä osoit et a a n t oisia t a - pa u ksia , joissa a list ein en liiku - t u s k ä ä n t yy os a k s i h a llit s e va a ja a n t a a sille voim a a , va ik k a on k in er i- laista ja joskus jopa vastakohtaista luon- t eelt a a n .U u t u u det in n ost a va t lu on n ollisest i ih m ism ielt ä ja vet ä vä t h u om iot a pu o- leen sa . J a u u t u u den a ih eu t t a m a t liiku - t u k set k ä ä n t yvä t a in a osa k si m it ä t a - h a n sa t ä lle objek t ille k u u lu va a pa ssi- ot a ja liit t ä vä t voim a n sa siih en . H er ä t -
tipä tapahtuma sitten iloa tai murhetta, ylpeyt t ä t a i h ä peä ä , vih a a t a i h yvä ä tahtoa, se varmasti tuottaa vahvemman m ielen liik u t u k sen ollessa a n u u si t a i epä t a va llin en . J a va ik k a u u t u u s it ses- sä ä n olisik in m iellyt t ä vä ä , se va h vis- t a a silt i t u ska llisia siin ä m issä m iellyt - t ä viä k in pa ssioit a .
J os jot a k in ih m ist ä h a lu a a liik u t t a a ä ä r im m ä isest i ker t om a lla joh on kin t a - pa h t u m a a n liit t yvä n t a r in a n , n iin pa - r a s k ein o va ik u t u k sen lisä ä m isek si on viivytellä taidokkaasti asian kertomista, ja kiih ot t a a a lu ksi ku u lija n u t elia isu u t - t a ja kä r sim ä t t öm yyt t ä en n en sa la isu u - d en r a ot t a m is t a . J a go h a r joit t i t ä t ä t a it oa Sh a k espea r en n ä yt elm ä n k u u - lu isa ssa k oh t a u k sessa , jossa jok a in en k a t soja k ä sit t ä ä , et t ä Ot h ellon m u st a - s u k k a is u u s s a a voim a a ed elt ä vä s t ä kä r sim ä t t öm yydest ä , ja et t ä a list ein en pa ssio on t ä ssä jo m u u t t u n u t h a llit se- va k si.5
Va ik eu det voim ist a va t k a ik en la isia pa ssioit a . H er ä t t ä m ä llä h u om iom m e ja kiih ot t a m a lla a kt iivisia voim ia m m e n e t u ot t a va t t u n t een , jok a r u ok k ii va llit - seva a m ielen liik u t u st a .
Va n h em m a t r a k a st a va t t a va llisest i en it en sit ä la st a , jon k a sa ir a a lloisen hento ruumiinrakenne on tuottanut kas- va t t a ja lle su u r im m a t t u ska t , on gelm a t ja a h dist u kset . Miellyt t ä vä t kiin t ym yk- s en t u n t em u k s et s a a va t t ä s s ä lis ä ä voim a a levot t om u u den t u n t em u ksist a . Mik ä ä n ei t ee yst ä vä ä a r vok k a a m - m a ksi ku in pelko h ä n en ku olem a st a a n . H ä n en lä sn ä olon sa t u ot t a m a lla n a u t in - n olla ei ole n iin voim a ka st a va iku t u st a . Mu st a su kka isu u s on t u ska llin en pa s- sio. E llei sit ä silt i jossa kin m ä ä r in t u n - n e, on r a kka u den m iellyt t ä vä n m ielen - liiku t u ksen va ikea ilm et ä koko voim a l- la a n ja k iih k olla a n . Ra k a s t u n eid en kesken poissa olo on m yös su u r i va lit u k- sen lä h de, se t u ot t a a h eille su u r t a h u ol- t a : m ik ä ä n ei k u it en k a a n ole su osiol- lisem pa a h eidä n pa ssioilleen k u in ly- h yet keskin ä iset er ossa olem iset . J a jos pitkät erot osoittautuvat usein kohtalok- ka iksi, n iin t ä m ä joh t u u va in siit ä , et t ä a ja n k u lu essa ih m iset t ot t u va t n iih in ja n e la kka a va t h u olest u t t a m a st a . Ra k- k a u dessa m u st a su k k a isu u s ja poissa - olo m u od os t a va t it a lia la is t e n d olce peccan ten, jot a h e pit ä vä t olen n a isen a k a ik elle n a u t in n olle.
P lin iu s va nh emm a lla on er inom a inen h u om io, joka ku va a t ä ssä kyseessä ole- va a p er ia a t et t a . On h yv in h u om ion - arvoista, h ä n sa n oo, että k u u lu isien tai- teilijoid en viim eiset teok set, jotk a jäi- vät epätäyd ellisik si, ovat ain a arvoste- tu im pia, k u ten Ar ist ideen Ir is, N ik o- m a k h u k s e n T yn d a r id e s, T im om a k - huksen Medea ja Apellesin Venus. N iitä
12 •
niin&näin
4/97arvostetaan jopa en em m än k u in h eid än viim eisteltyjä teok siaan : T eok sen k es- k en jään eitä piirteitä ja m aalarin pu o- lik si m u od ost a m a a id ea a t u t k it a a n h u olellisesti, ja ju u ri m eid än su ru m m e tu on ou d on k äd en pu olesta, jon k a k u o- lem a on pysäyttän yt, on ylim ääräin en lisä n au tin toom m e.6
N
ä m ä yksit t ä iset t a pa u kset (ja monia muita voitaisiin luetel- la ) r iit t ä vä t lu om a a n m eille h iem a n n ä k em ys t ä t ä m ä n lu on t een a n a logia a n . Sa m a lla n e osoit t a va t m eil- le, että nautinto, jota runoilijat, reettorit ja m u u s ik ot t a r joa va t m eille k iih ot - t a m a lla t u ska a , su r u a , su u t t u m u st a ja m yöt ä t u n t oa ei ole n iin er ikoist a t a i pa - r a doksa a list a ku in en sin ä kem ä lt ä sa a t - t a a n ä yt t ä ä . Ku vit t elu n voim a , ilm a i- su n en er gia , r u n on voim a , im it a a t ion vieh ä t ys; k a ik k i n ä m ä t u ot t a va t lu on - n ollisest i, it sessä ä n , m ielih yvä ä ih m is- m ielelle. J a ku n esit et t ä vä objekt i syn - n yt t ä ä m yös jon k in ver r a n m ielen - liiku t u st a , n iin n a u t in t o va in lisä ä n t yy m eissä a list eisen liik u t u k sen k ä ä n t y- m isest ä h a llit seva a n . Va ik k a k in jok in pa ssio eh k ä lu on n ost a a n ja jon k in t o- dellisen k oh t een k iih ot t a m a n a on t u s- k a llin en , s e k a u n ot a it eid en k ein oin h er ä t et t yn ä t u lee sit en siloit ellu k si, peh m en n yt yk si ja r a u h oit et u k si, et t ä t a r joa a t ä llöin su u r in t a viih dyk et t ä .Va h vist a a k sem m e t ä m ä n pä ä t t elyn voim m e h u om a t a , et t ä jos im a gin a a t ion liikkeet eivä t h a llit se pa ssioit a , seu r a a pä in va st a in en va ik u t u s. Tä llöin edel- lin en , ollen n yt a lis t ein en , k ä ä n t yy jä lk im m ä isek si, ja lisä ä yh ä en em m ä n k ok ija n t u sk a a ja k ä r sim yst ä .
Ku k a pa sa a t t a isi a ja t ella , et t ä k a n - nattaisi yrittää lohduttaa tuskaista van- h em pa a liioit t elem a lla k ok o k a u n opu - heisuu den voim a lla sitä korva a m a ton ta m en et yst ä , jok a h ä n t ä on k oh da n n u t lem pila psen ku ollessa ? Mit ä en em m ä n ku vit t elu n ja ilm a isem isen voim a a kä y- t et ä ä n , sit ä en em m ä n lisä t ä ä n h ä n en epä t oivoa a n ja k oet t elem u st a a n .
Verresin häpeä, hämmennys ja kauhu k a svoiva t epä ilem ä t t ä Cicer on ja lon ka u n opu h eisu u den ja kiih keyden m yö- t ä : n ä in kä vi m yös h ä n en t u ska lleen ja a h dist u k selleen . E delliset pa ssiot oli- va t liia n va h voja s u h t ees s a k a u n o- pu h eisu u den k a u n eu dest a n ou seva a n n a u t in t oon , ja t oim iva t , va ik k a k in sa - m a lla per ia a t t eella , va st a k k a isella t a - va lla su h t ees sa yleis ön sym p a t ia a n , m yöt ä t u n t oon ja su u t t u m u k seen .
Alka essa a n kä sit ellä ku n in ka a llisen pu olu een k a t a st r ofia Lor di Cla r en don olet t a a , et t ä h ä n en n a r r a a t iost a a n on t u lossa liia llisen va st en m ielin en . Tä t en h ä n k iir eh t ii k u n in k a a n k u olem a n oh i
k er t om a t t a siit ä a in u t t a k a a n yk sit yis- koh t a a .7 H ä n pit ä ä sit ä liia n ka u h ea n a , jot t a sit ä voisi t a r k a st ella m it en k ä ä n t yyd yt t ä vä s t i. H ä n it s e oli a ik a la is - lu k ijoiden t a pa a n liia n syvä st i m u k a - n a n ä issä t a pa h t u m issa ja t u n si t u s- kaa asioista, joita toisen aikakauden his- t or ioit s ija ja lu k ija p it ä is ivä t m it ä pa t eet t isim pin a ja kiin n ost a vim pin a , ja t ä m ä n seu r a u k sen a m iellyt t ä vin ä .
Tr a gedia ssa esit et t y t oim in t a sa a t t a a olla liia n ver ist ä t a i ju lm a a . Se sa a t - t a a k iih dyt t ä ä sella ist a k a u h u a , jok a ei peh m en n y n a u t in n ok si. Sen k a lt a i- siin k u va u k siin k ä yt et t y su u r i ilm a i- s u n en er gia va in lis ä ä va iva u t u n ei- su u t t a m m e. Tä llä ist ä t oim in t a a r epr e- s e n t oid a a n n ä yt e lm ä s s ä A m b i t i ou s S tepm oth er,8 jossa vim m a n ja epä t oi- von sekoit t a m a n a ku n n ia n a r voisa va n - h a m ies r yn t ä ä pylvä st ä pä in , ja iskien pä ä n sä siih en t a h r ii sen k a u t t a a lt a a n a ivom össöllä ja ver ellä . E n gla n t ila in en t ea t t er i sisä lt ä ä liia n pa ljon t ä m ä n ka l- t a isia jä r k yt t ä viä k u va u k sia .
J opa t a va n om a iset k in m yöt ä t u n n on t u n t em u k set va a t iva t , et t ä n iit ä peh - m en n et ä ä n jolla kin m iellyt t ä vä llä m ie- len liik u t u k sella , jot t a voit a isiin t a a t a t ä ydellin en t yydyt ys yleisölle. N ä yt el- m ä st ä m u odost u u epä m iellyt t ä vä jos k u va t a a n p e lk ä s t ä ä n s u r u m ie lis e n h yvä n kä r sim yst ä voit t oisa n t yr a n n ia n ja pa h u u den sor r on a lla ja t ä t ä k a ik k i d r a a m a n m es t a r it ova t h u olellis es t i välttäneet. J otta voisi jättää yleisön täy- dellisen t yydyt yksen ja t yyt yvä isyyden va lt a a n , on h yveen jok o k ä ä n n yt t ä vä ja lon r oh k ea k si epä t oivok si t a i pa h een sa a t a va sille k u u lu va r a n ga ist u k sen - sa .
Aih eiden sa pu olest a u seim m a t m a a - la r it n ä yt t ä vä t olleen t ä s s ä va los s a h yvin epä on n isia . Kosk a h e ova t olleet pa ljolt i k ir k k ojen ja lu os t a r ien t yöl- list ä m iä , h e ova t sa a n eet pä ä osin k u - vata niinkin kauhistuttavia aiheita kuin r ist iin n a u lit sem isia ja m a r t t yyr iu t t a , a sioit a joissa ei ole m u u t a k u in k idu - t u st a , h a a voja , t eloit u ksia ja pa ssiivist a k ä r sim yst ä ilm a n m in k ä ä n la ist a t oi- m in t a a t a i m ielen liik u t u st a . Ir r ot t a - essa a n sivelt im en sä t ä st ä k a a m ea st a m yt ologia st a , h e t u r va u t u iva t t a va lli- sest i Ovidiu k seen , jon k a fik t iot , va ik - k a k in va h va t u n t eisia ja m iellyt t ä viä , ova t h ä din t u sk in r iit t ä vä n lu on n olli- sia t a i u sk ot t a via m a a la t t a vik si.
Tä m ä n per ia a t t een sa m a n u r in k u - r isu u s, jot a t ä ssä va a dit a a n , n ä yt t ä y- t yy t a va llisessa elä m ä ssä siin ä m issä ka u n opu h eisu u den ja r u n ou den va iku - t u ksissa . J os a list eist a pa ssiot a va h vis- t et a a n n iin , et t ä siit ä t u lee h a llit seva , se t u ka h du t t a a m ielen liiku t u ksen , jot a se en n en va h vist i ja k a sva t t i. Liia lli-
nen mustasukkaisuus tukahduttaa rak- k a u d en , liia llis et va ik eu d et t ek evä t meistä välinpitämättömiä, liiallinen sai- r a u s ja h eik k ou s in h ot t a a it sek ä st ä ja ilk eä ä va n h em pa a .
Onko mitään niin vastenmielistä kuin loh du t t om a t , syn k ä t , t u r m iolliset t a r i- n a t , joilla m ela n k oliset ih m iset viih - dyt t ä vä t seu r a la isia a n ? Ku n a h dist a - vaa pa ssiota herä tetää n yksinää n va illa h en kevyyt t ä , n er ou t t a t a i ka u n opu h ei- su u t t a , on t u lok sen a pelk k ä ä va iva a n - t u n eisu u t t a , eikä siih en t ä llöin liit y m i- t ä ä n , m ikä voisi peh m en t ä ä sen n a u t in - n ok si t a i t yydyt yk sek si.
S u om en t a n u t K i m m o J yl h ä m ö
Viitteet
1. [J ea n -Ba p t is t e Du bos (1670- 1742), R éflexion s critiqu es su r la poésit et la pein tu re (1719-33), engla n niksi (1748).]
2. R eflexion s su r la poetiqu e, § 36. F on t e- n elle, “Reflect ion s on t h e P oet ic”, sec.
36, sisä lt yy h ä n en t eoksiin sa Oeu vr es, 3:34.]
3. [Cicero, Actionis Secundae in C. Verrem (Toinen puhe Gaius Verres’ia vastaan).]
4. Ma a la r it eivä t vä lt ä k ä r sim yk sen ja m u r h een esit t ä m ist ä , k u t en eivä t m i- tä ä n m it ä ä n mu u ta ka a n pa ssiota , m ut - t a h e eivä t n ä yt ä viih t yvä n n ä is s ä m ela n k olis is s a a ffek t eis s a s a m a lla t a va lla k u in r u n oilija t , jot k a , va ik k a m a t k iva t k in jok a ist a ih m issydä m en liik et t ä , oh it t a va t n opea st i m u k a va t t u n t em u k s et . Ma a la r i es it t ä ä va in yh den t a pa h t u m a n , ja jos se on ollu t r iit t ä vä pa ssiollin en , n iin se t a ka a ka t - soja n t u n n eku oh u t ja m ielih yvä n . Mu t - t a m ikä ä n ei voi pu kea r u n oilija lle n iin m on en la isia k oh t a u k sia , t a pa u k sia ja t u n t em u k sia k u in m u r h e, k a u h u t a i a h dist u s. Tä ydellin en ilo ja t yyt yvä i- s yys a n t a a t u r va llis u u t t a eik ä jä t ä la in k a a n t ila a t oim in n a lle.
5. [Shakespeare, Othello, kolmannen näy- t ök sen 3. k oh t a u s.]
6. Illu d ver o per qu a m r a r u m a c m em or ia d ign u m, et ia m s u p r em e op er a a r t i- ficu m , im per fect a squ e t a bu la s, sicu t , I R I N , AR I S T I D E S , T YN D AR I D AS N ICOMACH I, ME DE AM TIMOMAC- H I, & qu a m dixim u s VE N E RE M A- P E LLIS, in m a jor i a dm ir a t ion e esse quam perfecta. Quippe in iis lineaments reliqua, ipsaeque cogitationes artificum s p ect a n t u r , a t qu e in len ocin io com - m en da t ion is dolor est n ia n u s, cu m id a ger et , ext in ct a e. Lib. xxxv. ca p.11 7. [E dwa r d H yde, F ir st E a r l of Cla r en don
(1609-74), T h e T ru e H istorical N ar- ralive of th e R ebellion an d Civil W ars in E n glan d (1702–04). H u m e viit t a a t ä ssä Cla r en don in ku va u ksiin vu oden 1649 t a pa h t u m ist a .]
8. [N ich ola s Rowen (1674- 1718) t r a ge- dia , joka esit et t iin ja ju lka ist iin vu on n a 1700.]