salmen
rahtia, **-) malmia metää oman pitäjän rautaruuk- kiin. Ompahau maan paremman puutteessase rahti. Ei
ole oikein hanskaa, tarjoaa niin
mahan maihtelua
jaras-
kaanlaista on työkin. Toista on, kun pääsee „Sordawa- lan
linnah".
Siellä omatherrat
ystämällisiä, pyytämät omaan kamariin istumaan, tupakau tarjoomat, hymän puheen antamat.Tämän kertoja on „wiikkonen tuttama" Bloi'un
Washalle.
Joulupyhistä päästyä oliWashan
ainatapanatulla Sortamalaau tuomaan miestiä
karhunkierroksista.
Neolimat hauskoja matkoja Vloi'usta,
sillä
hymcinä mieraanahäntä silloin
pidettiin.Ihdessä sitä sitten lähdettiin
Wa-shan hemosella
milloin Suojärmelle, milloinAunuksen
puo-lelle kontioita ampumaan.
Washa tosin
ei ollut „pishal- niekku", 4) muttasitä
parempi kyytimies. Tuskin löytyisitä
talmitienhaaraa
Sortamalan jaPetroskoin Malisella
taipaleella, jota
hän
eiolisi
tuntenut.Kerran tuli Bloigu Sortamalaan. Oli kemättalmi, alkupuoli
maaliskuuta. Aunuksen
Weshkelyksenmiehet
oli-mat ampuneet useampia karhuja. Sikäläinen
rahmas
eisyö
karhunlihaa.
Tätä käytti Bloigu hymäkseen. Ostihaimasta Hilmasta
karhunlihat, mai lieneekösaanut
ilmai- seksi, jalähti
niitä miemään Sortamalaan.Waihtoi
mieläiltahämärissä hewosta
Weshkelyksenmiehen kanssa.
Mutta
se
hemoskauppaolisi saanut
olla tekemättä,sillä siinä
joutui Bloigu parka pahasti tappiolle. Sai niin laiskan hewosen, ett'ei tolkkua.Ia
pahiuta olise
häpeä,niin
wanhan hemosmiehen
tulla petetyksi hemoskaupassa.Niin,
siellä
ne nyt Weshkelyksenmiehet
oman pirtin lämpimässä makeasti nauroimat, kun Bloigu pyryssä ja**)
Karatsalmen
rautaruukki Suojärmellä* Wenäjän kruunun omistama.',) Pyssymies.
148
talmipakkasessa astuen ajaa
kihnutti
laiskallahemosellaau
Sortamalaan niitä karhuulihoja myömään.
Sortamalassa
käynti onnistui kuitenkin mainiosti,se
palkitsi kaikki
mieliharmit. Karhunlihat
meniwät hywin kaupaksi. Saatuaanlihat
myödyksi, ajoiWasha
korttieri-taloonsa, maljasti
hemosensa
reen edestä jalähti ratsasta-
maan
sillä
pitkin kaupungin katnja.Näinköhän
eisattuisi hewosen
wcnhtajaa? Ei näettohtinut
reellä ajaa; arweli, ettähewosen
laiskuussilloin
paremmin pistää
silmiin.
Natsupelissäsai sen toki pa-
remmin hyppimään, kun
suitsista
oikeiu nyki ja retuutti.Sattniplls
Nautlahen Jaatisen
poika mastaan til- leinään.„Ka mintäi en riippu",
ivastasi Jaatisen
poika.„Etgö rubie
hebuo maihtamah?"
Siinä
sitä sitten
kauppojahierottiin
jawiimein nepäätettiin. Bloigu autot „walikin" malia, noita kar- hunliha-rahoja, ja
sai
warmau, wirkunhewosen.
Ia
nytkössitä
kyytiä korttieritaloon, maljasti uudenhemosensa
reen eteen, koppoi tamarat korjahansa,maksoi korttierirahat
jasanoi
talonmäelle: „jos tulomse
Naut-lahten loadisen
poigu niidy hemonkauppoloi purgamah, nji sanokkoa, jottose
suojärmelänje jo mänj".Tämän kaiken kertoi Bloigu illemmallameillä;
missä
lieneekään ollut
paossa
muunosan
päimää.„No mutta
Washa
hymä, petostahau tuo on, koetinhänelle selittää.
„Eikösinun
nytsentään
olemahan
niin-kuin paha mieli ajatellessasi, mitä olet tehnyt?"
Washa katsoi
minuunhieman
kummastellen, niinkuin ei oikeinolisi
sanojani käsittänyt.„A tiettämänje-häi on, paha
miel-häi
rodjium,moizel hemol
ku kodjih ajam". °) —Puhui Jaatisen
pojasta.°)Tiettyhän se,kun moisella hemosella kotiin ajaa, niin syntyy- hän siitäpaha mieli.
***) 20ruplaisen.
„No
enhän
minä nytsitä Jaatisen
poikaa", keskey- tinhäntä
puheessa. „Eiköitselläsi
ole paha mieli, kuntuolla taivalla toista petit?"
„A miilulleni tobju') hebonje puuttuigi,
enhäi
minäpcchoil mielit ou".
Eikä
se asia sen
paremmaksi tullut, maikka miten puo- linolisin sitä
selmitellyt.Istuttiin siinä sitten
iltaa, yhtä ja toista jutellen.Lähtiessään
tarjoutui Bloigu ostamaan minulle Kangas- järmenKashin
Larin s) ampumia metsoja ja teiriä. Lupasi tuoda linnnt Sortamalaan niinkuin maaliskuun loppupäi- winä. Waroitin häntä, että eläsuinkaan
tuosoitimelta
ammuttuja liutuja.
„Eminö nji tno, ammoin
ollah
jo ammutut Larinlinnut". 9)
Tämän
sanottuaan katsoi hän meitikkamaisesti
mi-nnun ja
tokasi:
„ambuwse Pentoin Washai linduloi;
kieldoaigoa ei pia nji
konzn".
„A
kuzbo sie
tiiät,oldanneh Kashin
Larin, liboPen-
toin
Washan? Ahtes hoamus
ollah, mollei, yhtenjyttyöd ollah; et moi nji kni tiedeä?"")„Gt
saa
tuoda niitäPentoin Washan
lintuja, niistä enhuoli".
„Elä tno kumpasiakaan, enniistä
hnoli".
—Ia
niinsitä sillä
kertaa erottiin.Kyll' olet
Washa sukkela
mies, mutta rehellisyydessä ousivulla
mielä paljon opittamaa.Ia tokkohan sinä
kos-kaan oppinetkaan. Lapsesi masta.
Ne käymät Suojärmen
kansakoulua.
"**) Mistä sinä tiedät, oivatko ne
Kashin
Larin maiko PentoinWashan? Samassa säkissä omatklimpaisctkin, yhdenlaisia omat; et moi millään niitä eroittaa.
')Tobju ****-*- ramalka. ')Kangasjärmen kylä on Aunuksen puo- lella, lähellärajaa. **) Ailoja sitten omat jo ammutut Larin linnut.
150
Itä-Karjalan rajalainen tulee kauppiaana, mieläpä laajankin kauppaliikkeen hoitajana toimeen,
osaamatta
lukeaja kirjoittaa.
Laskunsa
„tshotaitsee" ")hän
omalla la-mallaan.
Eräs nuori Salmin kauppias kertoi minulle
isäusä
„tshotta-tawasta" näin. Niitä kyläläisiä marten, jotkate- kimät
ostoksensa
melaksi, oli kauppias marustanut pitkän- laisia,sileiksi
meistetyttä puupalikoita.Palikka halaistun.
Toinen puolisko annettiin ostajalle,
toisen
piti kauppiasitse
takanaan. Knn ostos oli tehty,som
itettiinostajan jamyyjän
hallussa
olemat palikkapuoliskot yhteen jametisellä
leikattiin kokonaispalkkaan poikittaisin merkkejä: pystymii- moja ruplia marten, ristejä kymmenruplaisten
osoitteeksi
jaristin ympäri kehä, jos melka
nousi sataan
ruplaan. Kum- paiseenkin palikkapuoliskoon jäitäten toinen puoli melka- merkkiä.Mainittu nuori kauppias kertoi
isällään
olleen kokokasan
näitä puupalikan puoliskoja, kun jätti kauppansa pojanhaltuun.
Ukko ei enää tarkoin kaikkia palikoitaan muistanut, mikä millekin metkaniekalle kuului.Toiset
„wel-goiniekat" tulimat
itsestään
„tshotalle",toiset
jäimät tule- matta. Tällä tamoin pitää mielä tänä päimänä, pörssi- kaupan jakaksinkertaisen itaalialaisen
kirjanpidon aikana, moni Salmin ja Suojärmen „liikemies" kirjojaan.Puu-
palikoihin
merkitsemät
mielä yleiseen Salmin „parsinue-het"
12) ja laimakipparitlaskunsa.
Jos
raja-karjalaisen rehellisyyttä ei aina käykehu-
minen, niin on
hänellä
hymä puolensa siinä, ettähän
onraitis. Sen
huomaa
joSortamalan kaupungissakin. Ken")Laskee.
'**) Tukkimichet.
on nähnyt markkinoita Tampereella,
Heinolassa
tai Iymäs- kylässä —Lahden inhoittaniasta
markkinaelämästä puhu- mattakaan — jaivertaaniitä Sortamalan „kerähmöihin",^) on mannaankin antama karjalaiselle kiitoslauseen, mitäraittiiseen
jasiimoon
elämään tnlee.Ia
Sortamalan taimimarkkinoille kerääntyy kuitenkinkansaa
koko Karjalasta. Siellä on kirjamassa tungoksessa Wiipurin puolelaista, on „jokelaista","), Kurkijoenhe-
mosparissikkaa", Salmin ja Suojärmen rotemaa raja- laista, on
Aunuksen
partasuuta ja Wienan-Karjalanmirsi-
kästä mäkeä. Komalla äänellä puhelematmiehet
keskenään,säestäen
milkkailla ruumiiiiliikkeillä sanojaan,mutta juopu- neita et näe kuin poikkeustapauksissa, et kuule raakojasa-
noja elta
kirouksia.
Raja-karjalainen ei näetusein
kirooja jos
hän sen tekee, niin käyttää hän
hienompia mahti-
sanoja: „pahkeinen", „tshakkahinen" ja
senkin sellaisia.
Jota' idemmäksi
tnllaan Raja-Karjalan salomaille,sitä
raittiimpaa onrahmas. Kreikanuskoisessa
Raja-Karja-lassa
ei miinatosin
ole mikään tuntematon, juoma, muttaharminainen se
on jamieläharmemmin
tapaasiellä
juopu-neita.
Usein
näkee manhoja, harmaapäitä ukkoja, jotka eiwäteläissään
ole wäkewän tippaakaan maistaneet. —Poikkeuksen
tästäsiimosta
elämästä muodostamat kreikau-uskoisessll
Raja-Karjalassa „proazniekat" eli kylan suojelus- pyhimyksen juhlat.Rajalainentyytyy yleensä „kohwiin" ja„tshoajuun".^) Ellei
satn
„ostoheinie"talossa
olemaan, niin tullaan toimeen „nurmitshoajulla", joka malmistetaan kotinurmeuheinistä.
") Markkinoihin, joihinkansaa „kemäntny"; mertaa
sanaan
„kä-räjät".
") Joensuulaista.
") Hemoskatippiasta.
") Tshakka - itikka.
") Teetä.
152
Tshoajukomennolla muuten on omat
sääntönsä salo-
kylissä.
Isäntä se aina on, joka „walaa" sitä
laseihin;
hän se
myös „soaharit pilkkoo". Se tapanähtamästi
onsäitynyt
manhemmilta
ajoilta, jolloinsoturi
ja tee oli kal-lista tamaraa, jonka tallettaminen kunlui
isännän
etu-oikeuksiin.
Jos satut
Itä-Karjalansalomailla
kulkemaan, niinota
runsas
warastosokuria
jateetäkerallasi. Ia
kunsit-
ten iltaa istut talossa, niin pane anteliaalla kädellä teetä kattilaan, talonmäen kyllälti juoda. Tarjoa
huutolais-
eukollekiu ja armottomalle paimenpojalle. Silloinne paki- nat köytenään juoksemat.
Käypi niinkuin eräälle tuttamalleni runonkeräys-mat- kalla
Ilomantsissa.
Oli tullut taloonsäätä
pitämään.Wanha
emäntä, mistä lie joutunut pahalle tuulelle; ei ollut oikein ystämällinen.Illemmalla
otti mieras matka- laukustaan teetä, käski keittäätalonrahmaalle.
Juotiin
musin,kuusin lasin mieheen. Wanha
emän-täkin
sai
kyllälteen.Jo
alkoi eukon mielisulaa.
Sanoineljättä
lasia
juodessaan: „ois nyt yskä ollut, kyll' oislähtemiä.
Eipähänsattunna".
Hallitusta käsittää
raja-karjalainenomituisen
patriar-kaalisesti, ajatellen
sitä
persoonalliseksihenkilöksi.
Wenäjänhallituksesta
puhuen, käyttäähän tamallisesti
„tshoari"sanaa.
Tätaseikkaa
tietysti ci käykummeksiminen.
Mutta yhtä persoonallista laatua onhanen
mielestään kotimainen- kinhallitus.
Suomenhallitusta
nimittäähän
„Gruunuksi",toisinaan
„UkkoGruunuksi".
Tämän nimen olen
usein
kuullut Salmin ja Suo- järmen salokylissä. „Ukko Grnuiiu" ou kunnianarmoinen,manha
mies.Hänen
käskyläistään omat „guben:yörit",„ssnmimnwondit" ja „walasmaniiit".
Aunuksen
puolella: Tulemjärwellä, Wieljärwellä ja Lindarmella, olen monasti knilllnt Suomenhallitusta
ni-mitettäwän niniellä „Suomen
rnhtin".
„Siiomennchtingoteidy ilieän moadu
katshomah
työildi", kysyttiin minultasiellä usein.
Tietysti omat „Weujeähen
tshoari"
ja„Suomenruh-
tin"
annnkselaisen
mielestä erihenkilöitä.
Aikanaan omathe
ankarasti sotineet, nyt elämätsomussa
jarauhassa.
Eikä ole
aina
tuosopu
nytkään aiman kiitettämällä kan- nalla. „Snomen Grnunil" on miime aikoina rumeunllt polkemaau „tshoariii"rahaa.
Ei ota niitä enää täy-destä armosta ivastaan, maan on laittanut
itselleeu
omatmarkat ja peuuit. Sellainen
se
onaunukselaisen
käsitysrah «kurssista.
Tulli, tuo kaikkien rajalaisten loukkauskimi, kietoo itä-karjalaisenkin petoksen pantoihin. Soturi, tupakka ja miina omat
hänen
salakauppansaesineinä,semminkin sokuri.
Salmilaiset
ja suojärmeläisettuomat „peitokkalj" tullin- alaista tawaraa Wenäjän puolelta Suomeen,tosiu
eisuu-
rissa
määriu, mami kuitenkiiisen
merran, että pitämättnlli-mirkamiehiä
mireillä. 3iajalainell ei pidä tuotakaup-paansa
minään epäoikeutettuna. Herrojen konsteja omat tnllit, niinkniii niiii monet mnntkininhimillistä
mapailttarajoittamat
säädökset.
Sellainense
onhänen
ajatus-juoksunsa.
luohtnn
mieleeni eräs tapans Sortamalasta. Sikä-läisen
kanppiaan lno tllli kerranmanha
ilkko Salmista maiko Silojärmeltä, en tllota tarkoin muista.") Salaa.
154
„Ka Iyrgi! A midäbö nygöi
shtarikale
kuuluw?"i^) kysäsi kauppias.„Pahoa melli kimlilw, pahoa. Poigu mimm nai jo kalmas magoam. Tullougo
sinule
inustoa:hai
mulloiteil
suoloa
osti itahkon
otti melgah. Nai jomennehel
mummel uskaldi maksoa, a eibo nji pnuttunnuhgi
maksoa.
Kuoltes
sanon:
toatto, mäne Sordamalan liiluah,sanon,
maksa tahko. Jo
mnlloi nai jouskaldiimokseh maksoa sen, sanon. Ilmaigi jo on äijy reähkeä
minul, a ku tuol
ilmal mie
tahku
selgäh pandanneh! Iygei, ylen jygeiroih silloi
tahku; kandoa eisoa, sanon."
No
se tahko maksettiin. Kuu oli asia saatu
selmaksi,
kuiskasi
ukko kauppamiehelle konnaan: „kaules mai: eigö
soaharie
pidäis?"„Mindäh ei pie, kn mai
hinnat sobinemmo.
Akuzbo ollah sinnn soaharit?"
„A
mikzebo
yöl?"„Tulien yön ajoa
karashkoitan
pihah."Kauppias
sitten
selittämään, että petostahan tuo oli, Suomen maltion pettämistä, tuoda tullaamatointasoku-
ria kaupaksi.„Tullis e' olla proijittu
soaharit."
„A midäbö tullilois;
herroloin
djelotollah
tullat."****)Ka Jyrki! Mitäpä nyt wanhulselle kuuluu? Pahoja wcli,
pahoja kuuluu. Poikani näet jo
haudassa
lepää. Muistatko, hänker-ran teiltä suoloja osti ja otti tahkon melaksi. Jo wiime wuonna ar-
lveli maksaa, eipä saanutkaan maksetuksi. Kuollessaan
sanoo:
isä, meneSortamalaii kaupunkiin, sanoo, maksa tahto. Jo wiimewuonna arwc- lin maksaa sen, sanoo; ilmankin on paljon syntiä minulla tuolla puo- len haudan lannettllwllna. Tahko wielä selkäänpantanee; raskaaksi, ko-
min raskaaksi käy silloin taakka, ei
saa
kantaa,sanoo.
-- Kuulehan!Eikö sokuria pidä? — Miksei, kun maan hinnasta sopinemme. Missä
omat sinun sokurisi? Ensi yönä ajaa larahutan pihaan. Miksi yöllä?
Tullissa eiwät olekäyneet soturit. Mitäpätullista! Herrojen konsteja!
Raja-Karjalalla ou tietysti myös rosmoromantiik-
kinsä.
Kuinkas muuten. Suuret autiot salot, yksinäiset uutistalot jaharmaan asutut
metsäkylät, kaikki nuoros-
moelämän alkuehdot, omat
siellä
olleet mitäsuotuisimmat.
Suistamalla ja
sen
naapuripitäjissä kerrotaan mielämonta tarinaakuuluisasta
Serpinasta. Serpina eliPedri,Puu-
rakon Onun poika, oli syntynyt
muosisatamme
alkupuo-lella.
Hän
kuoli noin kolmekymmentä muottasitten.
Ämpärilleen oli Serpina koonnut pienen rosmojou- kon, jonka rohkeimpia jäseniä olimat Terin Filoi, Möntti, Tupi ja Sulkien
Paamila. Pääkorttieriaan
pitihän
Sul-kien kylässä Suistamon pitäjän kaakkoiskulmalla.
Serpinasta elää
kansan suussa monta muistoa ja
kosk'eiwät nämä muistot ajan
suhteen
ole liian etäisiä,eiwät ne wielä ole täydellisesti ennättäneet
werhoutua
kan-santarun
korupukuun.Tahdon tässä
kertoa muutamiata- rinoita Serpinasta,semmoisina
kuin niitä yleiseenräh-
mään kesken Suistamalla muistellaan.
Serpina oli taitama tietäjä.
Hän
muunmuassa
edeltäpäin tiesi, koska
häntä
pyssyllä tähdättiin,osasi
myös-kin lumota koirat, ett'eiwätne
häntä haukkuneet.
Kerran olihän
joukkoineenpäättänyt ryöstää KiekunPesosen
rikkaantalon
Soanlahdella.
Useampia öitä olimat rosmot mäijy- neetläheisessä
salossa, odottaen sopimaahetkeä
ryhtyäk-seen
kamalaantoimeensa.
Talonmäki oli kuitenkin jolla- kin tamoinsaanut mihiä uhkaamasta
maarasta, että oli-mat Maroillaan.
Eräänä yönä, kun ei liikettä talosta kuulunut, tuli- mat rosmot kartanolle. Talonmäki umpimähkään pyssyillä ampumaan jarosmot mastamnaan. Pyssynpnuketta kesti kaiken yötä, kenenkään kuitenkaan
haamoittnmatta. Päi-
mänmaljetessa täytyirosmojentyhjin toimii:
lähteä
pakoon.Samaulainen tulitiiisku
kohtasi
rosmojaShemeikan
kylässä Suistamon jaSuojärmen
mälisalolla. Shemeik-
15)N
kalaiset
oliwatsuuria
metsämiehiä,ahkeria
peuran- jakar-huntappajill. Ei ollut hymä
heidän
kyläänsä ryöstää.Hamnmaaran
ja Korpisetän matilla oli Serpina ker- ran partiojoukkoineenmatkustamaisia
mäijymässä. Sat- tuipasitä
tietä kulkemaan rikasluuta
niminen kauppias Korpiselästä. Serpina jaluuta
olimat tuttamia. Se tut-tamuils ei kuitenkaan
Inutaa
ryöstöstä pelastanut.Huomattuaan
matkamiehen,karkasi
Serpinaesiin
tiepuolesta, tarttui
hewosen suitsiin
jahuusi:
„hoi luuta,minut on djengoa tarmis, a
sie
bohattn^o) mies kymme- nen rnbloakädeh
työnnä! Atiijänmelli, djengoa onsinnl
eneinmängi, mai tuttamakui out,euembeä eil nji pnista-^^).Pitkiä
pnheita pitämättä ottiJunta setelit
korma-nostaan työnsi ne Serpinalle käteen ja
sai
jatkaa mat-kaansa.
Serpina mielä makuutti, ett'eiJuntan
enääkos- kaantanvitse häntä
eikähalien
knmppanejaan pelätä.Eikä Serpinan joukko
sen
koommin enääInutaa
hätyyt-tänyttaän, maikka monasti
olisi
ollnttilaisuudessa sitä
te- kemään. — Samalla retkellään ottimat serpinalaisetkiinni erääntoisen
matkustajan ja meimäthänet
hemosineen,rat- taineen nuotiolleenmetsässä. Ruokkimat miehen
jahewo-
sen
ja päästimät menemään.Heitä humitti
maannähdä miehen
hämmästystä.Toisen
kerrmi oli Serpiiia tomereineen mäijyksissä Sortamalaii ja Impilahdeilmalisen
mamitieli marrella.He
odottimat Impilahden kappalaista Löfström'iä, jonkatiesimät
olemantulossa. Löfström
olisiihen
aikaan uppo-rikas mies, Itä-Karjalassa laajalti tnnnettn
henkilö.
Tie-dettiin, että
hän
juurisillä
matkalla kuljettisuurempaa rahasummaa
mnkanaan.Löfström
tilli jahäiien hemosensa
pysähytettiin. Ser- pina astuiesiin
jasanoi:
„wotasboatushka
Serpinal")Rikas.
**') Pyydä. '**) Pappi.
on djengoaylentarmis, malikki^) pideä soaha,
se
termäh**") anna."Tinkimättä tietysti annettiin maadittn
snmma.
Ser-pina
lansni herran
palmelijalle „snnret passibot"sekä
nemuoiHäilelle
tunnnssanat, millä pääsi läpitoisen
wä-jyksen, joka oli sijoitettu Ruskealan pitäjään. Siellä oli näet Serpinalla toinen jonkko tiepuolessa.
Oli
eräässä osassa
Suistamoa,missä
Serpiuapar-
aikaa rosmoeli, köyhä mökkiläinen, jolta
karhn
oli kaatanut ainoaiilehmän.
Mökkiin tuli erääuä iltana tuntematon:mies, talutellen
lehmää
perässään. Toilehmän
lahjaksimökkiläiselle,
sanoi knulleensa
kontion täällä ainoan särpi-inen
lähteen sortaneen.
Mökkiläinen oli knin piimistä pildoilllllt, kiitti
lah-
jasta eikä monnit ymmärtää, inistä hymästä
se
niin odotta- matta tilli. Sanoi, ettäolihan
tno hymä, kun maan Ser- pinalta säilyisi.Sehän se knnliiu meidäu seudulla
kummia
tekemän.
Serpinalla oli tiednstelijoita ja oppaita
monessa
pi-täjässä. Kerran tnli
hän
Knikan kylää::Nilskealassa
tie-dustelemaan Knikan
lehkiltä Hailtalaiiiiiliil
rikastasuo-
malaista" Kiteellä. Kuikall
miehet
olimat petojen tappajia, jotka laajaltihiihtelimät Sisä-Snomessa. lehki
ei kuiten-kaan
snostnnnt
rnpeaniaan oppaaksi ja pyysi Serpinaakin lnopnmaall koko hankkeesta, koska tämä talo junri oli yksihäiien
majatalojaan eräretkiltä.lehki
eli mielä joitaknitaivilosia sitten manhana mieheiiä Kllikassa
ja onitse asiasta
kertonut.„Serpinaa marata ei uji pia, täs seisom",
sanoi
outo mies, joka jllnri oli Serpina
itse.
Munalla
Enomessa olisi seilaillen
aijeilmoitettu lval- lesiuannille, mntta Raja-Karjalassa olimatrahmas
jamal-") 20 ruplainen.
")Pian.
158
lanpitäjät
kaksi
niin perätitoisistaan
eroitettnaihmisluok-
kaa, ett'ei
sellainen
tuumalehkin
mieleen juolahtanutkaan, maikka Serpina rosmojoukkoineen oli kokoseudun
mit-sauksena.
Serpinasta
olisi
mielämontakertomusta mainittama,hänen
tamattomista ruumiinmrumistaan y. m.Hän
olimonta kertaa mankeudessa, monta kertaa
karussa.
Vii-meisen
kerranhän
lienee päässyt mapaaksise::
yleisen an-teeksiannon
kautta, joka julistettiinkeisari-suuriruhtinas Aleksanteri
IIkruunauksen
johdosta.Tämän jälkeen
hän
ei enää lehnyt pahaa kelienkään ihmiselle, maa:: elimanhoilla
päimilläänsiimosti
jarau-hallisesti.
Samoin tekimäthänen rikostomerinsakin. Hei-
dän lapsiaan elää mielä Suistamolla.Ennen Serpinaa eli
samoilla
mailla mainiorosmo
Tiitta Kauppinen.
Hänen
kerrotaan olleen niin mäke- män, että kunhän
maansai
kiinnilehmän
säkään, niinkuljetti
hän sen kotiinsa
ja teurasti.Hänet
jahänen
mai-monsa sNrmasi Koiton kylässä Snistamossa
eräs Pedjukki
niminen mies.
Kuuluisia
rosmoja olimat myös ennenmanhaan
„biegloit" Suloi ja Makoi
Aunuksesta.
ImpilahdenRuoganven kylän „proazniekassa" ryöstiwät
he
kerranTeronmaaran Artoin Miitreiltä kaikkimaatteet, maikka tällä oli 15 miestä
seurassaan.
Saran kylässä ottimathe Pe-
kon Iyrrin pojan kiinni, kun tämä
isänsä
kera olimetsään
menemässä, ja meimät majaansa
salolle. Isältä
maatimathe
200 ruplaa pojan lunnaiksi, jos tämä mielihäntä
elä-mänä
nähdä. Isän
täytyimaksaa rahat.
Wenäjän mallan aikana ennen
Wanhan
Suomenyhdistämistä Suomen
emämaahan
näkyy oikeuden käyttö Raja-Karjalassa olleen peräti alkuperäisellä kannalla.Kansa käsitti
krnununmirkamiehiä
kiusaajinaan jarasitta-
jinaan eikä yhteiskunnallisen järjestyksen ylläpitäjinä.
Ia mirkamiehillä
olirikosasioissa
omat tapansa.Sortamalassa
kerrotaan monta kaskua eräästä mirka- iniehestä, joka ennen muotta 1811 oli ollut rilummmou-tina
siellä
jasittemmin
eli eläkkeen nauttijana. Ukko ei ivoinutkärsiä
Suomen lakia ja oikeutta. Se oli niin jou- taman monimutkainen. Toista oli Wenäjän mallan aikaan.Kun joku markans tai muu pienempi rikos tapahtui, niin
saatiin
melkein aina syyllinen kiinni. Järjestyksen mal- mojattunsiivat
tarkoin kaikki piirinsäheittiöt
ja junkkarit.Ne otettiin aina
ensin
tutkinnonalaisiksi. Pantiin
maanmies penkille ja
kasakan
pampulla selkään, kukinwuoroonsa.
Ia
ennen kun oli päästy rimi loppuun, niin oli syyllinen :nilt'ei ainatunnustanut.Niin
sitä silloin
elettiin.Rikoksellinen
tuli rangais-tuksi
jaturmallisuus
palasi jälleentuohon isällisesti
joh-dettuni, yhteiskuntaan. Eikä
sitä silloin miehen
papinkir-jaa pilattu rikosta
mainitsemalla.
— Sellainense
oli ukonarmosteln Suomen laista ja oikeudesta.
On luonnollista, että
kansa sellaisissa oloissa Har-
moin
maimasi mirkamiehiä
malituksillaan, maanratkaisi
oikeuskysymyksensäomassa keskuudessaan. Jätteitä tästä
oman käden oikeudesta tamataau mielä Raja-Karjalan
kansassa.
Toistakymmentä muotta
sitten
tapahtuisellainen
ta- paus Salmin pitäjän Orusjärmen kylässä. Siellä eleli rosmo, jokasaattoi
koko kylänrauhattomaksi.
Teurastikyläläisten lehmiä, marasteli ja teki muuta iltimaltaa.
Uhkaili
wielä kostolla, joshänet ilmiannettaisiin.
Sanoipolttamansa tumat ja heinäpielekset.
Wiimein loppui kyläläisten kärsimällisyys.
He
lyöt-täytyimät kaikki yhteen ja
surmasimat
pahantekijän. Niin ainakin lilullaan,sillä
eräänä aamuna tamattiinrosmon
ruumis pahasti raadeltuna keskellä kylää, kädet ja jalat
160
katkottuina.
Asia
on kulkenutkihlakunnan-oikeudet
jahomi-
oikeudet tulematta
sen selmemmaksi. Ei kukaan kyläläisistä
sano siinä
mitääntietämänsä.
Kaikkiasianhaarat
kuitenkinmiittaamat siihen, että orusjärmeläiset
amerikkalaisella
lynch-tuomiolla omat rangaisseet kiusaajaansa.
Tämän kertoja on
itse
käynyt Orusjärmellä.Ihmiset siellä
omatherttaisia
jamieraanmaraisia.
Eisuinkaan möisi
aamistaa, ettähe
omattehneet itsensä
syypäiksi moi-seen
julmaan tekoon.Surullisen kuuluisassa muistossa
onSalmissa
mieläNeiglick'in
mnrha.
Leikattiin
muosi
1831. Salmiin oli idästä päin tul- lut kamala mieras, kolerarutto.Ihmisiä
kuoli joukottain,semminkin
rantakylissä.Hallitus
ryhtyi pontewiintoimiin,estääkseen
ruttoa lemiämästä. Sen alueen ympäri,missä
kolera oli ilmaantunut,
asetettiin
karanteeniniartio jaasian- omaisille mirkamiehille lähetettiin
rohtoja käskyllä jakaa niitä kansalle, mieläpä pakoittaakin talonpoikia niitä käyt- tämään.Salmin pitäjässä oli
siihen
aikaan Neiglick nimi- nen nimismies.Kansa katseli karsain silmin hänen
toimi-piteitään. Ei aikaakaan, niin oli
Salmissa se huhu
ylei-nen, ett'eiwät ne ondot juomat, joita
hän
jaketi, muiltatarkoittaneetkaan knin
ihmisten
myrkyttämistä. Oudolta ja epäiltämältä näyttikansasta sekin
seikka, että pitäjä:: ym- päri oliasetettu
martijajoukko (karanteeni-martio), joka esti kanssakäymisen muun maailmankanssa.
Immärtämätöin
ja taikauskoinenrahmas
joutni rai- moon ja tämän raimonuhriksi
nimismies Neiglick. 'Eräänäpäimänä tnltiin
silurella
miesjollkolla Neiglickinkartanolle, koston tuimat tuumatmielessä.
Neiglickin kartano syty- tettiin tuleen,hm: itse
otettiin kiinni,sidottiin
lantaan jaheitettiin
palamaan romioon,sittenkin: häntä sitä
ennenoli rääkätty ja pahoin pidelty.
Mutta pian
saimat salmilaiset
katuataikauskonsa
merityötä. Sanoma saapui hallitukselle, että
kansa
Sal-missa
olinoussut
kapinaan,surmannut nimismiehensä.
Juurta
jaksain oli „kapina" kukistettama.Pieni sotamoima
komennettiin Salmiin.
Rahmas
ei tehnytaseellista
ivasta-rintaa. Kaikki Neiglickin
murhassa osalliset
otettiinkiinni;mikä
lähetettiin
Siperiaan, mikä taassai elinkautisena
Wiaporin
linnassa
katua tekoaan.Murhaajia
tamallisessa
merkityksessä eiwätsalmilaiset
kuitenkaan olleet, maikka laki
heidät semmoisina tuomitsi.
He
olimatsokean
taikauskon uhreja jasiltä
kannalta on koko tuo kamala tapaus armosteltama.Salmissa
ja Suojärmellä oli ennen aikaannaisen
ryöstö yleisenä tapana. Samoin
Aunuksen
Karjalassa.Nuoret
miehet
kumpaisellakin puolen rajaa ryöstimät lem- mittynsä. Suostuttiin maan „neidjizentshomahizen" kanssa
ajasta jamuista seikoista; neitonen rekeen ja täyttä lauk- kaa yli rajan. Täällä,
sulhasen
kotipitäjässämihittiin
nuori pariskunta
amiomieheksi
ja-maimoksi. Asia
olisil-
loin
auttamattomissa.
Minkä kirkko kerran oli yhteenliit- tänyt,sitä
ei sopinut enääihmisten
purkaa.Niin
omituiselta
kuin tuo kuuluukin, tapahtuu näitänaisen
ryöstöjä mieläkinSalmissa.
— SalminMcmtshin- saarella
eli noin kymmenisen muottasitten
pohatta talon- poika.Häntä kiltsuttiin
„Mantshinsoaren gubernyörikse".Hänellä
oli tytärsoma
jakaunis, jotamanhemmat mas-
toin
hänen tahtoaan
aikoimat naittaa eräälle rukkaattesen
puolen kauppiaalle. Tyttö
itse
oli rakastunut nuoreenaunukselaiseen.
Tämä olikin pyytänyt neitoamcmhemmilta, muttaturhaan. Tahtoimat mäkisin
naittaatytärtään tnolle162
rikkaalle kauppiaalle, joka päälle päätteeksi jo oli
manhan-
puoleinen. Kyllähän
se
rakkausitsestään
tuleerikkaassa
kodissa, armelimat
manhemmat.
Siistnoikimanha
jaainauusi
tariua, josta löytyy niin lukemattomia toisintoja.Jo
mietettiin eräänätalmisena
päimänä kihlajaisia„Mantshinsoaren gubernyörill"
talossa. Juuri
ennenjuhla-menojen alkamista pujahti
morsian
pihalle. Täällä oli armas muottamassa, koppoi nei'en korjahansa, mci mat-koihinsa.
Wuotetaan, muotetaanmorsianta, „aei knnlu". Wii- meiu
selmeui asia. Nähtiin lumessa hewosen
ja reen jäl-jet
Mcmtshinsaaresta
mantereelle päin.Pakolaisia
ajettiin takaa, muttahekin
olimatsiltä
maralta marnstautuneet. Olimat määrä taipaleille sijoit- taneet
wereksiä hem osia. M
rajan, Aunukseen, pääsimätkuin pääsimätkin pakolaiset, menimät papin luo ja
mihittiin.
Wanhemmilla
ei munta neumoa kuin antaa rakastnneille anteeksi, kun nämä jonkun ajan perästälaillisesti
mihittynäamioparisknntana tulimat „adiwoih",
s.
o.heitä termeh-
timään.
Pnhuessaili
niistä menoista, joilla karja kemäällä lasketaan talmimajoistaan,mainitsin
myös „wirpawitsoja".Wirpominen tapahtuu palinnsunnuntain aamillla
seuraa-
malla tamalla: Otetaan
monihaarainen
pajunoksa, jokako- ristetaanerimärisillä
maate- ja paverititknilla. Tämä onmirpamitsa.
Tällainen
mitsa kädessä
kuljetaanmarhain
mainitunpyhäpäimän aamulla uaapuritaloissa ounea
toiwottamassa.
Vuoteellaan mielä mirumaa talonmäkeä
raksutellaan
muo-roonsa
mirpamitsoilla, jolloin mirvoja llikeeseuraaman
ninon:
Wirpoi, warpoi Tuoreels, terweeks, Netäliks lvelkapiäks, Nuueks ivapaaks;
Siullc witsa, Miulle kakkara.
„Nedjälin" eli miikon perästä tnlemat näet onnentoi- mottajat mirpomispalkkaansa
saamami. Heitä silloin
kesti-tään piirailla y. m. Wirpawitsat jätetääntaloon, jossa niitä onnentuojina säilytetään. Löytyy toiuenkin mirpa- luku, näin kuuluma:
Ottele oluen eestä;
Riiheltärikkaaks.
Kujalta luulusaks.
Hepo oroja tehköön,
Mie cit wirwo wiinan eestä,
Rahan eestäraksuttele,
Lammas kaksi kantakohon;
Lehmosesta woilusilla, Kanasta jäitsä.*")
Jos
mirpojat myöhästyivät, mu: että talonmäkihei-
dän
tullessaan
jo on ennättänyt nonsta lemolta ja panna pirtin lämpiämään, nostetaanheidät
„saw:mn"s.
o.koho-
tetaan ylös katonrajaan. Tämä tapa ou miltä ajoilta, jolloin samupirtit mielä olimat yleisiä. Wirpominen on
monissa
paikoin nykyjään muuttunut kerjäämiseksi. Näin on laitaesim.
Sortamalan kaupungissa. Lähikylien köy-hät
ja armottomat lapset käyttämätsitä
„puistamisen"keinona. Olkoon
se heille
mielelläänsallittu. Vähissähän
ne munten omat armottoman lystit.
'****) läitsä **- Mlina.
164
Wanha
Raja-Karjalanasuinrakennuksen
muoto, joka mielä on yleinen Salminkihlakunnan
salokylissä ja Au-nuksen
puolella, ouseuraama.
Asuinrakennus
on kaksikerroksinen, meistämättömistähirsistä
tehty, jyrkällä pystykatolla marustettu.Ikkunat
omat
tamallisesti toisessa
päätypnolessa. yläkerrassa on„pert tji" eli tupa,
sen
allaalakerrassa
„karzin" eli„luandal", joka jotenkin mastaa kellaria. Siinä näet säilytetään perunat, nauriit „woassat" eli kaljat y. m.
Talmella käytetään
sitä
myös maito kamarina.Mtä
nurk-kaa
karsinassa sanotaan
„jauhinkiwen tshnpuksi";siinä
omat tasikimet, joilla pienemmät, joka päimä käytettämät jauhomarat janhetaan.
Asuinrakennuksen
keskeytymättömänä jatkona owat ulkosuojat. Kattoniissä tamallisesti
ci ole niin jyrkällä harjanteella. Ulkohuoneusto, maikkapa rakennettukin kiinni asuinrakennnkseen, onsitä
kuitenkinhieman
lemeämpi, jo- teusen
kattokin muodostuuloimemmaksi.
Ulkohnoneustokin
onkaksikerroksinen.
Suurimmanosan sen yläkerrasta muodostaa „sarai", jotamoisimme
tallinparmeksi nimittää. Siinä säilytetää:: talon työkavi-
::eet, reet y. m., knten tallinparmella ainakin. Peräpuoli
saraita, n. s.
„heinien pandam", on tamallisesti
aidattn
jokapäimäisen
heinämarasto::
säilytyspaikaksi. Wastapäätä pirttiä onsarailla
„aitta". Aitan ja pirtin matilla on„sentshoi" ett tmvanporstna;
siitä
wiepi „pertinuksi"
tupaan.
Perttiin
moipi päästäkahta
porrasta myöten. Toi-set
niistä omat „sarain pordah
at", joita myötennous-
taan „saraille". Ne omat
sillan
tapaan rakennetut, aiman niinkuin muuallaSuomessa
talliu- ja uawetanparwelle miemät ajosillat. Talmella kun tnllaan taloon, ajaa mat- kustajatamallisesti
täysissätamiueissa
hemosiueen,rekineensaran:
portaita myöteu saraille, jättäeiisiiiiie hemoseiisa
ja astlien
itse
pirttini.Sitä
sunrta
omea, jota myöten täten tnllaan saraille,saliotaan
„sarai»i meräjäksi". „Sarain mendämästä"as-
tuu matkamies
sitten
sentshoihin, josta wiimein pirttiin.Pirttiin
johtaa toinenkin, niinsanoaksemme
paraadikäy- tämä, n.s.
„sentshoin pordahat". Ne omattamallisia, jyr-känlaisia
rappnsia.Ulkosuojaston
alakerrassa
sijaitsee „tanhut" ja„liäwy". Edellistä käytetään tallina, jälkimmäistä na- mettana.
Erinäisen osan laamasta muodostaa tamallisesti
„lammasliäwy".
Tanhnaan
johtaaalhaalta kaksi
suurta,mastakkain sijaitsemaa omea, n.
s.
„tanhutweräjät".Iksi
nurkka
tanhntta
on erilleen aidattu. Se on „pottshiloin tshuppu" eli sikopahna. Laamaan ja lammasläämään joh- tamatsekä tcmhnasta
että ulkoa eri omet.Alakerrasta
päästäänkahta
porrastietä myöten ala- kertaan.Sentshoista
johtamat „tanhut pordahat" tan-huaa::; pirtistä taas päästää::
karsinaan
„karsinpordahia"myöten.
Wiimeksi
mainitnt alkamat n.s.
„kolpitshasta".Kolpitsha on uunin eli „pätshin"
mieressä
olema kannelli- nen laatikko. Sen kantta kun kohotetaan, tnlemat „karzin- pordahat" näkymiin. Kolpitshaa käytetään yöllä makuu- sijana. Sen kannella onkin lämmin ja hymä unta ottaa.Nyt olemmekin jo astuneet pirtin
sisään.
Se oi:n.
s.
samnpirtti.Ilma
smvupirtissä on aina puhdas ja raitis, syystä ettäsiellä
ou niin hymäilmanmaihto.
Samuasuu katonorsissa eikä ole haitaksi
muuta kuin aamnlla,
pirttiä
lämmittäissä. Toisessa omensuun
puoleisessaso-
pessa kohoaa
„pätshi",harmaasta
paasikimestä,harmem-
min tuteista kokoon kyhätty. Wastapäätä pätshiä,
toisella
puolen omea riippuu
maamassaan seinässä „käsashtie",
samesta
malettu patakeikotin, jossa aina on mettäkäsien
jasilmien
pesemistä marten.Käsiastian
alla löytyy matala, puinen amme, johonmesi
walnn, kunihmiset
pesemät kä-siään
tai kasmojaan.166
Wastapäätä pätsiä, lämistajän suuutaau, on pirtiti peränurkka eli
„suur
tshuppn".Tässä
riippull „obraz"eli pyhimyksen kuwa.
Pirttiin
tulija kääntyy aina kaik- keinensimmäiseksi
tätä nurkkaakohden
jatekeeristinmerkin,lausuen samalla
„rauhanrahmahal". Tähän
tapaan onkreikanuskoinen rajalainen niin tottunut, että
hau
luterin-uskoiseen
taloonkintullessaan
aina kääntyyhuoneen
pe-rimmäistä nnrkkaa
kohden
ja ristiisilmänsä.
Pätsin
ja kolpitsan knlmanteestakohoaa
puineu„patshas" noin pari kyynärää
lähelle
kattoa.Patsaasta lähtee kaksi
lemeätä orttaseiniin
kiinni, toinen pitkittäin, toinen poikittain pirttiä.Poikittain
kulkemasta orrestaläh-
tee pirtin
seinään
useampia lautoja, muodostaenlemeäh-
kön laman. Tämä on „palattji" eli maknulameri. Etelä-
Annuksessa
on joka pirtissäsellainen
valatti; Suomenpuoleisessa Raja-Karjalassa ja Pohjois-Auuuksessa on
se
harminaisempi.
Keskellä pirttiä
seisoo
„shtola" eli pöytä. Se ou pyhä, papu:siunaama
esine, jota eisaa
joutamastirymet- tää eikä pilata.Katossa
riippuu „witmi"pitkässä, koimui-sessa
miputangossaan. Lasta liekutellaansiinä
niinkuinkeinussa. Pitkin
pirtinseiniä kulkemat „lautshat" eli penkit.Omensuussa
tai mniiallaseinässä
riippliu „run- dugu" eli „astieloiii piettäm".Katossa
riippim lastenhll- mituksena toisissa taloissa
„juzro" eli „olgehinen"s.
o.olenkorsista
tehty kruunu.Pirttiä lämmittäissä nousee sumu kattoon ja hakeik-
sen
nlos samureijästä. Tämäsamureikä
suljetaan illalla n.s.
„trubalaudalla". Samupiippuna käytetäänontoksi
komerrettua
puuta. Se on nimeltään „trnba". Tuosta puupiipusta tuntee jo kaukaa samupirtiu.Talonmäen kotityöt rajoittumat mälttämättömimpiin
askareihiii. Kotiteollisuns
on Itä-Karjalassa hywinalhai- sella
kannalla,semminkin
mitämiehiin
tulee. Työ- jaajokaluja y. m.
sellaisia
eitehdä
kotona, maan neostetaanenimmäkseen
malmiina „Suomen puolelta".Miehet
eiwätjuuri tvälitä muusta kvin ulkotöistä.
Tumassa
kuluuhei-
dän
aikansa
parhaastaan toimettomuudessa, ell'emme ota lukuun merkon ja nuotan kutomista, saappaiden rakenta- mista jasenkin sellaista
pientä askaretta.Naiset
omat katemampiä.He kehräämät
ja ompele-mat
sekä
kutomatmähin sarkaa
ja aiminaa. Päällyspai-doiksi
jahameiksi
käyttämätsekä miehet
ettänaiset
enim-mäkseen menäläisiä
ostokankaita,heleänmäristä
ja toista-maa karttuunia.
Punainen
eli „kumakka" marionse,
jostaenimmän pidetään.
Muutamat
naiset osaamat
kiitoa kanniita kirjoja„käs- paikkoihin" eli pyyhinliinoihin.Näissä
pyyhinliinoissata- paanseili sangen
aistikkaita, manhojasnomalaisia
koriste- kaamoja. Ne omat ainasuoramiimaisia.
Milloin eläin- ja kasmikunnan muotoja on käytetty, omatmallitmieraita,menäläisiä.
Sortamala lieneese
Itä-Karjalan sentti, jossa tämä taito oli korkeimmilleen kehittynyt.Pellamasrihmaa kehrätään
salokylissä mielä yleiseenkehrämarrella
ja märttinällä.Sortamalassa
jaRuskealassa
alkaa „keträpuu" jo olla hymiu
harminaineii esine.
Rukkion
siellä
jo syrjäyttänytsen
tieltään. Korpiselässä ja Suojärmellä onasianlaita
päinmastainen.Naisten
kotitöihin
knulnn tietysti myös rliuan mal- mistaminen. Raja-karjalainen syöpi hywinwaihtelewia
ruokia, nulloin waan
rahaa
liikeneeaineksien
ostoon. Sie-niä ja nauriita käytetään yleisesti särpimenä, myöskin kaa- lia ja lanttuja. Sekin seikka, että eri sienilajeilla
kansan- kielessä
on omatnimensä,osoittaa
niiden yteistä käytäntöä.Sortamalassa
jaRuskealassa esim.
syödäänmahmeroisia
168
ja ronskuja
suolakalan
aseillasta, maiteroisia, pilpperoisia, lepperoisia y. in. keittona.Piiraita
leimataanmonenlaisia. Piirastahdas
„ajel-laan" eli kantataan „pi.alikalla" hywin
ohueksi.
Tästätehdään
piiraan kuori; „sydän"tehdään
potutti- tai ryyni- puurosta. Ryynejä nimitetään Raja-Karjalan kielimur- teella „zuurumoiksi".Tamallisimmat
omat „ozranzuuru-
mot". Hersryyniä
saadaan
kauppiaalta. Ne omat„gross- han
zuurumoi",s.
o. ostoryynejci.Tamallisimmat
piiraslajit omat „tshipcmiekat", „sul- tshinat", „pyöröt" ja „keitinpiiraat".Wiimeksi
lnainittlita pidetään parhaimpina.Tahdas niissä
onohutta
kuinpaperi ja
ivoissa
paistettu. Niitä malmistetaansuurina
juhlina ja kun
sulhasia
tulee taloon. Hywin tawallinen on n.s.
„kurniekka" eli kukko.Sisuksena
käytetäänsiinä
joko läskiä, kalaa tai lanttua aiua waroja jatilaisuutta
myöten.
Paastoa
nondattaa kreikanuskoinen raja-karjalainenkotoisissa oloissa
hywin tarkasti. Silloin pannaan pöy- tään leipää, „wuassaa" elisahtia,sieniä
ja„siemenwoita".^) Köyhärahmas
elää paaston aikana melkein medellä jaleimalla. Matkoilla ei yleensä paastota ja
maikeaksi se
kämisikin
lännempänä,luterilaisen
mäestönkeskuudessa.
Kilii paasto oii päättynyt, syödään
sitä runsaammin
ja ylellisemmin. Raja-karjalainen ei yleensä
osaa säästää.
Hän
elääiloisesti
päimcin tultuaan janäkee puutetta, kun marat omat lopussa. Katkera kokemnsosoittaa hänelle
hyminkin
ilsein tällaisen
elämäntawanturmiollisnutta,muttahau
ei ota tuosta opista ojentuakseen.-u) Pellawasöljyä.
Ulkotyöt omat miesten huostassa, paitsi kasken mier- täminen ja
heinän
teko, johonnaisetkin
ottamatosaa.
Kas-kea poltetaan
wahwasti.
Wuonna 1893Itä-Karjalaakoh-
dannut kato syntyikin
suureksi osaksi siitä
syystä, että edellinenkesä
oli ollut niin sateinen, joten kasket jäimätpolttamatta.
Naisia kaskea wicrtämässä. Walokuwan mukaan.
170
Pellot hoidetaan hnonosti.
Wuorowiljelyson, niinkuin armatakin sopii, yleensätuntematoin, niinikään suomiljelys.Wiime
muosiua
on kuitenkinJaakkimassa
jaSortamalassa
mieläpä Silistainollakin alkanut näkyä oireita parempaan
snnntaan. Mi
ja toinen yrittelijäämpi talollinel: on al- kanutheiniä
miljellä.Jaakkimassa
on joperustettuuseam-
pia kylämeijereitä, joiden
osakkaat
omat talonpoikia. Sa-manlaisia
yhtiömeijereillä onSortamalasscckin
syntynyt.Tämä on tietysti lnettama Karjalan radan
ansioksi. Ia
snnren muutoksen
tnlee tämä rata epäilemättä euueu pit- kääaikaansaamaau
Itä-Karjalantaloudellisissa oloissa.
Syksyllä
kasataan
leikattu wiljaaumoihin
japuidaansitten tarmittaissa
taimenknlnessa.
Tämä oiltietystisnnrta
miljan haaskausta,
sillä siten karisee
paljonsiementä hnk-
kaan.
Hiiret
tekemät myösaumoissa snnrta mahinkoa.
Jos talossa
mieläkesällä
löytyy puimattomia kekoja, niin pidetäänsitä snurena rikkauden merkkinä. Tamallisesti
oi:
kilitenkin kotikaswninen wilja jo kewättalwesta lopussa ja loput wuotta eletään Wenäjän jauholla. Nciiu on enim-
mäkseen
laita Laatokan rantamaillakin, maikka siellä,esim.
Sortamalan pitäjässä, on erittäin
lihamat samimaat.
Salolaisten paras
tulolähde
talmella on „parrenajo".Kemäällä
saamat loisetkin
työnansiota „parrennitossa".Silloin on mitkäs elämä jokimarsilla.
Miehet
lepäämätyönsä
salolla.
Laitetaankaksi
matalaa katosta mastakkain ja ne peitetäänkuusenkuorella
jahamuilla.
Katosten mä-tiin marnstetaan kelohongan pölkyistä nuotiotnli, joka pa- laa
mahalla
liekillä koko yön, jos pölkyt omat tarpeeksi pnksnja. Tämä on „parsimiesten" jametsämiesten
„maja".Sunrella
salolla
löytyy myössiellä
täällä n.s.
„metshi-perttejä", joissa moipi lemätä yönsä
marsin
mnkamasti.„Metshipertti" vii niin matala, ett'ei mies
mahdu siinä
pystyssä
seisomaan.
Mnuta aukkoa ei löydy kuiu omi maan.Nurkassa
on tulensija. „Metshiperttiä"lämmittäissä
tillee
samu tosin sisään, mutta asuu
kuitenkinsiksi
korkealla,
ett'ei
se
laattialla makaajalle ole minäänmastuksena.
Omioil tietysti tiilen palaessa pidettämä anki.
Karjalainen on hilpeä luoliteeltaan ja rakastaa
hnmi-
tllsta. Kreikannskoillen raja-karjalainen liiatenkin. Au:a- kin kerrai:
unikossa
kokoontnusiellä
kyläninioriso
johonkintaloon „bessodaa" eli
tanssi-iltaiitaa
mieltämään. Silloiiitanssitaan
„brishakkaa" ja nniitasen
pilolen tansseja.3iäinä
tanssit
omatnähtämästi
meiiäläistä alknjilltrta tai ainakin sieltäpäinaihentnneet.
Säestys tapahtuu tamalli-sesti
„sharmankalla" eliharmoouikalla.
Salokylissä saapi mielä kllilllakanteleensoittoakin.
Alutta kausaulaulllja ka::- teleellaHarmoin
enää soitetaan,enimmäkseen
maantanssi- sämeleitä.
Hauskaa
onnähdä
nnorten tyttöjen „illatshua",klmhe
kokoontnmat johonkin taloon morsiusapilakehrämään.
Talosta saapi jokainen kehräpmm japellamia. Koko illan ja yön miettcimät tytöt yhdessä. Aika killnil hnpaisesti
kehrätessä
jatarinoidessa. lokn
tytöistä, jolla on karmis ääni, alkaa lanlaa ja mnntsiihen
yhtymät.Sellaisissa tilaisuuksissa
saapinsein
knnlla kailiiiila kalisalilanliija ja lyyrillisiä rnnoja.Pitkinä
taimi-iltoina kokoontun tatomväkitoisinaan
jonknn taitama:: sadniikertojan ympäri „soakk:maa" knule-luaaii. Silloill siirrylääu
kerrassaau ihmeilteu
uiaailmaan, jonkaluomisessa
Raja-Karjalaukansalla
on niin rajaton:mieliknmitns.
Tapa, jolla Raja-Karjalassa mierasta termehditään, on miltäs ja sydämmellinen. Salokylissä,
missä
„loitto-laisia" harmoill
liikkllii, onkin mieras termetulliit.Pirt-
tiin tulija, jos