• Ei tuloksia

Ansaitseeko nainen mitään, kun hän hoitaa kotiaan?

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ansaitseeko nainen mitään, kun hän hoitaa kotiaan?"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

148

m ö k k in s ä ja m u u n o m a is u u d e n , jo s hänellä s e n laista sattuisi ole­

m aan, jä ttä m ä ttä avuttom ille lapsille mitään äidin m u isto a. Rik­

kaiden köyhille a n n e ta a n satak ertain en a p u m u k a »ansiosta», joka ei e stä heitä o ik eu k sien käytöstä, vaan k ö y h ä lis tö ö n kuuluville a n n e ta a n a p u »arm osta», jo k a leimaa h ä n e t y h t e is k u n n a n hylyksi.

Eikö se ole s y d ä m m e tö n tä ivaa?

Sam aa voitaisiin s a n o a r u u n u n vero s e n s u k s e s ta , sillä siinä o n k ö y h ä listö aivan s a m a s s a a s e m a s s a .

M e id ä n naisten täytyy nyt heti ry h ty ä entistä ta r m o k k a a m ­ piin ja järkiperäisiin to im enpiteisiin y h d is ty k s is s ä m m e ja y m p ä ­ r is tö s s ä m m e , s a a d a k s e m m e j o u k o t k äsittäm ään yleisen ä ä n io ik e u ­ d e n m erkitystä, että v o isim m e ensi vaaleissa s a a d a u u te e n e d u s ­ k u n ta a n o m a n p u o lu e e m m e edustajia. M y ö sk in pitäisi heti jokai­

sen n a i s o s a s t o n o tta a keskusteltavaksi, millä e v ä s tä m m e e d u s t a ­ jiam m e ensi valtiopäiville, mitkä k y s y m y k s e t e n n e n kaikkia kai- paisi pikaista ratkaisua. T y ö v ä e n p u o lu e h a llin to o n jo e h d o t t a ­ n u t » T yöväen suojeluslain», p a l k k a u s s ä ä n n ö n p o ista m ise n , v a n ­ h u u s ja ty ö k y v y ttö m y y s v a k u u tu k s e n , ään io ik e u d e n laajentam isen kunnalliselle alalle, sekä m aanvuokralain u u d is tu k s e n .

Sitten o n vielä avioliittolain u u d is tu s , jota v o isim m e ajatella ja jo s ta o s a s t o t saisivat keskustella, v o id a k s e m m e olla selvillä sen u u d i s t u k s e n ta rp e e llisu u d e sta , sekä kieltolaki.

K u te n tä s tä näkyy, on jo o le m a s s a s u u ri j o u k k o eri e h d o ­ tu k sia jo n y t valmiina, ja toisia v o id a a n ehdottaa.

S e n tä h d e n naiset, n y t kuin o n aikaa, a n ta u tu k a a h e räty sty ö - h ön, niin te h k ä ä sitä k o k o voim allanne, sillä vaaleissa se näkyy, jo s k o o le m m e y m m ä rtä n e e t käyttää ä ä n io ik e u tta m m e itsetietoisien naisten tavalla, vai o le m m e k o y h ä kulk en eet y l ä l u o k k a i s t e n va­

n a v ed essä.

Ansaitseeko nainen mitään, kun hän hoitaa kotiaan?

T ä m ä o n e h k ä o m itu in e n k y sym ys, m u tta samalla o n se paljon sisältävä meille työläisnaisille. O n k o kotitoim ia a rv o s te l­

tava r a h a ssa , tai m iten ? A n s a its e e k o vaim o m itään silloin, kuin h ä n ty ö s k e n te le e p e r h e e n s ä k e s k u u d e s s a , h o itaa lapsiaan y. m.

E s itä m m e tä m ä n k y sy m y k s e n s e n tä h d e n keskusteltavaksi, että on yleisenä mielipiteenä, että n a in e n ei a n s a its e mitään, k o s k a h ä n ei voi ty ö s k e n n e llä su o ra n a ise sti r a h a n a n s i o s s a kodin ulkopuolella, ja vaikka h ä n ellä o n työtä k u in k a paljon t a h a n s a y h te is e n k o d in

(2)

- 149

h o ita m is e s s a , niin k a ts o o mies melkein p o ik k e u k se tta , että se on hä n yksin ään , jo n k a työllä on jotain m erkitystä, ja — n aiset usein u sk o v a t, että n aisen työlle jo ta te h d ä ä n k o d issa , ei voi vaatiakkaan m a k s u a s a m a n tak san jälkeen kuin miehelle. T ä m ä k a ts a n to k a n ta vaikuttaa ty ö läisn a iste n palkkojen k o h o a m is e e n niin haitallisesti, e ttä sen v u o k si täytyy tätä k y s y m y s tä p e rin p o h jin pohtia, sillä m u u te n tulee nain en aina y h ä eteen k in p äin o le m a a n ja p y sy m ä ä n la p s ip u o le n a s e m a s s a y h te is k u n n a s s a .

T ä tä k y s y m y s tä p o h tie s s a o n m e id ä n m e n tä v ä a ja ssa taak­

se p ä in , ja k a ts o tta v a millaiset n aisen o l o s u h te e t o v at olleet en n en . M e tiedäm m e, että e n tisin ä aikoina, vieläpä viime v u o sisa d a lla oli n ain e n p o rv a r is lu o k a s s a k o k o n a a n kielletty itsenäisesti a n s a its e ­ m a s ta e latu stan sa, v aan h ä n e n täytyi olla riippuvainen miehistä, n a in e n ei s a a n u t t e h d ä m u u ta ku in kotityötä, eipä h ä n e n a n n e ttu opetellakaan julkisesti, vaan oli o p p ik in oleva m iesten y k s in o m a i­

s u u tta . N a ise n te h tä v ä oli palvella ja h u v ittaa — m iestään. Vaan p o r v a r is s ä ä d y s s ä , j o s s a ru um iillisen ty ö n tek o o n aina ollut hä­

peällistä, täytyi kotitöihinkin heti o ttaa naisia ty ö lu o k a sta , joita saatiin melkein ilman palkkaa, k o s k a ty ö lu o k a n m ies ei v o in u t s e u r a ta porvarispiirein k atsa n to k a n ta a , että nainen ei saisi itse elättää itseään, ja ty ö lu o k a n n aisen oli p a k k o a n ta u tu a sille ai­

n oalle alalle, jo s ta sai e d e s r u o k a n s a h e n k e n s ä elättämiseksi. P o r ­ varillisissa piireissä olikin miehellä u sein su u ri jo u k k o n a issu k u - laisia elätettävänä, jo te n täytyi keksiä tu lo lä h te id e n lisääm istä ty ö tä tekevän lu o k a n kiristyksellä. S u u rin huoli naisia k o h ta a n oli, että saatiin h e id ä t kylliksi varakkaisiin naimisiin, sillä m u u te n jäi tytär k o k o ijä k s e n s ä s u k u n s a elätiksi. E d e s jo s s a in m äärin tu rv a ta k ­ s e e n heid än eläm ään sä, o n laadittu tu o o m itu in e n laki, että kruu- n u n v ir o is s a oleville virk am ieh en tyttärille o n m ak se tta v a elinkauti­

n e n eläke, jo s eivät p ä ä s e naimisiin, se t a h t o o s an o a, m ieh en elä­

tettäväksi. Ei ollenkaan voitu ajatella, että n a in e n voisi omalla työllään elättää itseään. Ja tä m ä laki o n vielä v o im a ssa , niin h ä ­ peällinen kuin se naisille onkin.

K un n y t p o r v a r is lu o k a s s a katsottiin n ain e n niin m itättöm äksi, e ttä h ä n ei k y e n n y t elättäm ään itseään, ei h änelle luonnollisesti a n n e ttu m y ö s k ä ä n m itään y h teisk u n n a llista arvoa, vaan h ä n tä pi­

dettiin melkein k u te n v älttä m ä tö n tä talouskalua, jota ilman ei v o id a olla.

T ä m ä k u v a u s o n to sin porvarillisista piireistä, m u tta ku ten tie d ä m m e , o n h eid ä n esim erkkiään p id etty s i v is ty k s e n s ä ja vallit­

se v a n a s e m a n s a t ä h d e n e sik u v a n a k a n s a s s a . Ja o n s a m a k a ts a n ­ to k a n ta j u u r t u n u t työläispiireihinkin. O le m m e h a n n ä h n e e t ja k o ­ keneet, että s a m a a h a lv ek sim ista ja h o l h o a m i s h a l u a ta h to v a t meitä k o h ta a n o m a s s a k o d is s a m m e , o m a n l u o k k a m m e m ie h e tk in o s o i t ­ taa y m m ä rtä m ä ttä , että tä ssä jäljitellään täydellisesti p o rv aristo a, ei ole ajateltu, että ty ö lu o k a n a s e m a o n aivan to in e n kuin p o r ­ varisto n , ty ö v ä e n lu o k a s s a ei n aista vo id a p itää ylellisyystavarana,

(3)

150

v a a n taistelu to v e rin a m iehen rinnalla. T y ö v ä e n luokan naisen ty ö n te k o a ei ole voitu k a ts o a häpeäksi, sillä kuvaam ani k a ts a n to ­ kanta ty ö n h äp e ä llisy y d e stä koski tietysti a in o a s ta a n p o rv arislu o - kan käsitettä. M u tta n aisen ty ö n h alp a arv o ste lu jää kuitenkin jälelle. K un n aisten työala oli sulettu, ja kuin naiset ru p e s iv a t p y rk im ään itsenäisiin toimiin, jo ten voisivat itse elättää itsensä, niin niille aloille, jotka av aa n tu iv a t naisille, oli siksi paljon pyrki­

jöitä, että ty ö n a n ta ja voi tarjota miten v ä h ä n ta h a n sa , sillä tarjok­

kaita oli tarpeeksi, n iinpä te h ta is s a an n ettiin naiselle puoli siitä m itä miehelle maksettiin. Tehtailijat käyttivät h alpaa ty ö v o im a a h yv äk seen , v o ih a n nainen ho itaa s a m a n k o n e e n y h tä hyvästi kuin mies, m u tta ty ö s tä täytyi m iehelle m a k sa a kaksi markkaa, vaan naiselle a in o a s ta a n markka. T ä m ä lisäsi k äsity stä naisen ty ö n hal­

p u u d e s t a k a n s a n k e s k u u d e s s a , k o s k a kerran naisen käsillä t e h ­ dyllä työllä ei ollut sa m a a a rv o a k o d in ulkopuolellakaan, niin kuin k a sillä olisi v o in u t olla ko d issa.

M inkälainen meidän naisten asema on kodissa jokapäiväi­

sessä elämässä, sekä maalla että kaupungissa on syytä vähän katsella. Maalla ta lo n p o ik a is is s a p a ik o is s a on e m ä n n ä n hartioilla raskas ta akka k an n ettav a, p ie n e m m is s ä talo issa tai to rp issa , j o is s a ei k a n n a ta pitää p alv e lu sty ttö ä saa e m ä n tä yksin hoitaa karjan joita voi olla 3 — 4 lehm ää, s a m a n verran lam paita y. m. pikku eläimiä, sitten pitää ehtiä laittaa ruokaa, siivota h u o n e e t, p e s tä pyykit, kehrätä, kutoa, y. m. saattaa sitten vielä olla 4 — 5 lasta jotka pitäisi hoitaa ja kasvattaa, miten ehtii yksi nain en tä m ä n kaiken tehdä. P o rv a risp iire issä pidettäisiin jo 2 — 3 palvelijaa vaan olen itse k u u llu t m iehen, tuollaiselle s u u rip e rh e ise lle äidille s a n o ­ van, että »eihän sin u n työsi ole m istä ä n a rv o sta, etkä sinä mitään an saitse» . Siinä m ies tulee kotiin m e ts ä s tä j o s s a h ä n istu en k u o r ­ m an päällä o n aja n u t puita, heiniä tai jotain m u u ta, heittäytyy s ä n k y y n ruokalevolle ja o n k iu k k u n en , jo s ei lapset ole hiljaa, äiti, h ä n ei voi levätä, ei e d e s yölläkään ra u h a s s a , sillä lap set tar­

vitsevat h o ito a silloinkin. Ja kuitenkin o n tä m ä k a tsa n to k a n ta , että naisen työ ei k o d is s a ole m istä ä n a r v o s ta niin j u u r t u n u t k an sa a n , että kestää k au v an e n n e n k u in sa a d a a n siinä s u h t e e s s a m u u t o s t a s y n ty m ä ä n .

K a u p u n k ila is o lo is s a o n o l o s u h te e t melkein samat, milloin p ä ä s e e ty ö lä is p e rh e e n äiti o tta m a a n o s a a m ih in k ään yleisrientoi- hin, sillä siitä estävät h ä n tä p e rh e s u h te e t, jos o n p e r h e suuri, o n äiti siihen kiinnitetty niin tarkkaan, ettei ole ajattelem istakaan m e n n ä m ihinkään, ei jo h d u m ieh en m ie leenkään, että hän jäisi kotiin illalla ja antaisi v a im o n s a m e n n ä o s a a o tta m a a n j o h o n k in yleiseen k o k o u k s e e n tai iltamaan. Koti k u u lu u naiselle ja siis o l­

k o o n hän k otona.

Että n aisten työlle työläisten piireissä, ei vielä a n n e ta k o ­ vinkaan s u u r t a a rv o a to d is ta a paraiten se seikka, että tytöille ei k a ts o ta tarpeelliseksi han k k ia a m m a ttio p e tu s ta , po jat koitetaan

(4)

151

s a a d a jo h o n k in oppiin, sillä o n o p ittu n ä k e m ä ä n , että tu le v a isu u s o n h u o n o jo s ei ole a m m a ttio p p ia sa a n u t. M u tta ty ttö h ä n lähe­

tetään maailmalle, vailla kaikkia t o im e e n tu lo n edellytyksiä. Ei ole m y ö s k ä ä n n aisten am m attik o u lu ja o le m a s s a s a m a s s a m ä ä rä ssä ku in m iesten, k o s k a ei ole p id etty n aiste n a m m a ttio p e tu s ta vielä tärkeänä. K u n n o llise n a m m a ttio p e tu k s e n p u u te , vaikuttaa m y ö s ­ kin, että n aiset eivät voi t u n te a itseään tarpeeksi itsenäisiksi, vaan o v at he aina e n e m m ä n tai v ä h e m m ä n e p ä v a rm o ja e siin ty essään . T u o v u o s i t u h a n s i a k e stä n y t h o lh o u k s e n a la in e n tila o n s y ö p y n y t heid än lih a a n sa ja vereen sä, niin että a i n o a s ta a n ro h k e im m a t t o h ­ tivat m u rta a ne e n n a k k o lu u lo t, jo tk a kahlehtivat vielä naista, ja to h tiv a t esiintyä julkisesti sam anlaisilla vaatim uksilla kuin mieskin.

K un nyt nain en pyrkii k o h o tta m a a n tö id e n s ä hintoja, saa hän u s e in kuulla siitä moitteita niiltä miehiltä, jo tk a itse o v at k o itta ­ n eet s a a d a o m at ty ö p a lk k a n s a niin korkeiksi, että ne v astaav at kaksi tai kolm e kertaa n aisen päiväpalkkaa. Ei n ain e n k u lu ta niin paljoa s a n o ta a n , siis ei n a ise n m y ö s k ä ä n tarvitse y h tä paljoa a n ­ saita. Se t u n t u u niin s o m a lta näytellä tu o n la is ta e te v ä m m y y d e n ritaria ulkopuolella kotiakin, m itä sitten k o d issa . E nsi n u m e r o s s a koitan t e h d ä selvää m ieh en ja v a im o n s u h t e e s t a to isiin sa a n s io o n n ä h d e n .

M iin a S.

Anna-Liisa ihmettelee.

K um m allista se on, ja niin kovasti olen asiaa ajatellut että päätäni kivistää! T ä n ä a a m u n a n o u s i n y lö s kello viisi, k o s k a ro u v a oli s a n o n u t että nyt tulee iso siivoam inen, ja h au k k a sin palan ru o k a a ; p esin kaikki k u u r a u s r a a s u t ja p a n in v ed et k ie h u ­ m aan, p u in ylleni v a n h a n ham eeni, jo n k a sain m u m m o ltan i, p is­

tin iso t kenkäni jalkaan ja sid o in liinan päähäni, niin että k u u ­ d elta olin p e s e m ä s s ä yläikkunoita, h erran läh tiessä junalle, jolla h ä n jo k a a a m u m e n e e v ir a s to o n s a k au p u n k iin . Ja olin ollut t y ö s s ä k o lm e tuntia, kun r o u v a n o u s i y lö s ja tuli r u o k a h u o n e e ­ s e e n s i n i s e s s ä k a s h m iri-a a m u p u v u s s a a n , ja käski m in u n laittaa teetä aam iaiseksi itselleen, sillä h ä n ei v o in u t n a u ttia kahvia, pään- kivistyksen takia. Ja kello oli k y m m e n e n k u n h ä n n o u s i p ö y ­ d ä s t ä ja tuli v ie ra s h u o n e e s e e n , m is s ä m in ä p u h d is tin i k k u n a l a u ­ toja, ja h ä n istu u tu i p e h m e ä ä n lepotuoliinsa, s a n o e n : »O letko h a n ­ g a n n u t p o is kaikki pilkut yläreu n asta, A nna-L iisa? j a oletko v a rm a siitä, että kaikki paikat tulevat p u h taak si?»

»Kyllä, rouva», sa n o in minä. Voi, se oli kova päivä! H y ö ­ rin ja h ä ä rä sin niin p aljon kuin jaksoin, k u u ra te n ja la ahaten,

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Currie on myös ihme- tellyt, että jos kirjallisuus on moraalisesti niin jalostavaa, miksi kirjailijat sitten ovat usein toivottomia rökäleitä.. Nyt voisi ajatella, että

Niin tai näin, itse asia eli Heideggerin natsismi ei sulkulau- seesta juuri hetkahda, varsinkaan, koska sodan jälkeinen Heidegger ei vain muista

Kasvatus on nähty sijoituksena taloudelliseen ja sosiaaliseen kehitykseen, inhimillisen pääoman tai inhimillisten resurssien

Hyvät herrat, kannatan näkemystänne: naisen tulee olla vapaa ja miehen kanssa tasavertainen; lisään ainoastaan, että hänen toimensa on huoltaa, säästää, kasvattaa

R uumiinfenomenologian suuri arvo erito- ten naistutkimukselle on siinä, että se ro- muttaa mieli/ ruumis- ja luonto/ kulttuuri- dualismien lisäksi nimenomaan kahlitsevan mies/

Hänen täytyy väestölle selittää, että nainen, joka on mennyt yhteen rakastamansa miehen kanssa ilman rekisteröintiä taikka vihkimistä, ei ole tehnyt mitään häpeällistä

Yrteistä hän kertoo, että ne idässä ovat täynnä hyvettä, hyvää tuoksua ja parantavia ominaisuuksia, mutta että niillä lännessä on voimallisia maagisia

Siitä se elämä kaikesta huolimat- ta jatkui. Ostettiin naapurista talo velaksi, koska palaneen omaisuuden vakuutukset olivat pienet. Uuteen kotiimme muutettuamme minä löy- sin