• Ei tuloksia

Rinnakkaisissa taidemaailmoissa toimimisesta

Tunúwame-hankkeen tarkoituksena oli vahvistaa ennen kaik-kea alkuperäiskansan omaa taiteellista tietoa ja tukaik-kea sen siir-tymistä nuorille. Niinpä oli tärkeää kutsua työpajojen vetäjiksi yhteisöissä asuvia wirrarikankielisiä taiteen, käsityön ja wirra-rikojen perinteisen filosofian asiantuntijoita sekä saamelaisia museoalan asiantuntijoita. Sekä opettajat että nuoret saivat tietoa sekä omista paikallisista että toisten alkuperäiskansojen rinnakkaisista taidemaailmoista. Nuoret pystyivät omalla kielel-lään parhaiten omaksumaan teknistä ja taiteellista tietoa sekä yhdistämään oman kulttuurinsa sisältöjä taiteelliseen ajatteluun.

Vieraileva wirrarikankielinen opettaja puolestaan oppi nuorilta uutta taiteeseen ja videotyöskentelyyn liittyvää sanastoa.

Alkuperäiskansojen ympäristötieto on paikkasidonnaista ja ihmiset ovat sitoutuneita paikalliseen ekologiaan. Myös maa-perustaisen taiteen tieto on paikallista. Kun erilaisia paikallisia ympäristöjä, ekologioita ja taidemaailmoja edustavat taiteilijat tekevät maaperustaista taidetta yhdessä, he toimivat parhaim-millaan Escobarin (2017) ehdottamalla tavalla pluriversaalisti monien paikallisuuksien dialogissa.

Wirrarikat osoittavat taiteellaan kiitollisuutta maalle, josta keraaminen kulho muovaillaan, puulle, josta rumpu veistetään, sekä pyhälle paikalle, josta he hakevat kaktusta. Useat kiit-tävät isoisä Tulta kytkiessään tietokoneensa virtalähteeseen (Neurath 2013, 21). He kutsuvat maata, puuta, pyhää paikkaa, eri ilmansuunnista puhaltavia tuulia sekä tulta esivanhemmik-seen. Saamelainen tutkija Rauna Kuokkanen kirjoittaa, että yliopistot ja niissä työskentelevät ihmiset voivat oppia alkupe-räiskansoilta kiitollisuutta sekä maata ja sen antimia kohtaan että vastavuoroisuutta omassa työskentelyssään (Kuokkanen 2005). Kuitenkin yliopisto on museon tavoin erilainen paikka kuin alkuperäiskansan yhteisö. Jännite erilaisten tietämisen tapojen välillä säilyy. Alkuperäiskansojen omat museot ja yli-opistot pyrkivät ratkaisemaan näitä jännitteitä omilla tavoillaan eri puolilla maailmaa.18

18. Kiitämme Hanna Guttor-mia ja kahta vertaisarvi-oijaa, joiden arvokkaat neuvot ja ehdotukset ovat auttaneet meitä tämän artikkelin kirjoittamisessa.

Tämä artikkeli on kirjoitettu osana Suomen Akatemian Strategi-sen tutkimukStrategi-sen neuvoston Tasa-arvoinen yhteiskunta -ohjelmasta rahoitettua ArtsEqual-hanketta (hankenumero 314223/2017).

LÄHTEET Elokuvat

Vilchéz, Hernan. 2014. Huicholes: The Last Peyote Guardians.

Tutkimuskirjallisuus

Blaser, Mario & De la Cadena, Marisol. 2018. A World of Many Worlds.

Durham: Duke University Press.

Camarena, Cuauhtémoc & Morales, Teresa. 2016. Memoria: Red de Museos Comunitarios de América. Experiencias de museos comunitarios y redes nacionales. Oaxaca: Red de Museos Comunitarios de América.

CRASH (Coalition for Research and Action for Social Justice and Human Dignity). 2014. Kehityspoliittisen kulttuurihankkeen suunnitelma ulkoasiainministeriölle. CRASHin arkisto, Helsinki.

Demos, T. J. 2016. Decolonizing Nature: Contemporary Art and the Politics of Ecology. Berliini: Sternberg Press.

Diaz, Alberto & Zavala, Salvador. 2016. “Wirikuta kɨkamete/ Los peregrinos de Wirikuta.” Teoksessa Ki tɨ ´utame yu ´uximayatɨ / Museos vivos: Experiencias wixárika, na´ayeri y saami, toim. Lea Kantonen, Samaria Elizabeth Alonzo Orozco ja Julián Bernal Juárez, 137–144. Käänt. Ana Lisbeth Bonilla Carrillo ja Ceferino Carrillo Díaz.

Tlaquepaque: ITESO

Dickie, George. 1974. Art and the Aesthetic: An Institutional Analysis.

Ithaca, N.Y: Cornell University Press.

Eger, Susan. 1978. ”Huichol Women’s Art.” Teoksessa Art of the Huichol Indians, toim. Kathleen Berrin, 35–53. San Francisco: The Fine Arts Museums of San Francisco.

Escobar, Arturo. 2017. Designs for the Pluriverse, Radical Interdependence, Autonomy, and the Making of Worlds. Durham: Duke University Press.

Fish, Cheryl J. 2018. “‘Extractivism’ in Sápmi: Elegiac Ecojustice in Liselotte Wajstedt’s Film Kiruna Space Road and Marja Helander’s Silence Photographs.” Teoksessa Nordic Narratives of Nature and the Environment, Ecocritical Approaches to Northern European Literatures and Cultures, toim. Reinhard Henning, Anna-Karin Jonasson ja Peter Degerman. Lanham: Lexington Books.

Guttorm, Hanna, Kantonen, Lea & Kramvig, Britt. 2019. “Wor(l)ds Creating Paths to the Other Side of the Mountain.” Dutkansearvvi dieđalaš áigečála 2019 (2). Haettu 6.6.2021. http://dutkansearvi.fi/

hanna-guttorm-lea-kantonen-and-britt-kramvig-pluriversal-stories- with-indigenous-worlds-creating-paths-to-the-other-side-of-the-mountain/

Guttorm, Hanna, Kantonen, Lea, Kramvig, Britt & Pyhälä, Aili. 2021.

“Decolonized Research-Storying: Bringing Indigenous Ontologies and Care into the Practices of Research Writing.” Teoksessa Indigenous Methodologies in Sámi and Global Context, toim. Pirjo Kristiina Virtanen, Pigga Keskitalo ja Torjer Olsen. Haettu 5.5.2021. Leiden: Brill Sense https://brill.com/view/book/9789004463097/BP000006.xml Hakkarainen, Outi, Leskinen, Auli & Seppo, Sanni. 1999. Jyrkänteen

reunalla: Matka meksikolaiseen arkeen. Helsinki: Suomen rauhanpuolustajat.

Hautala-Hirvioja, Tuija. 2019. “An Indigenous Research Perspective on Sámi Visual Artist Nils-Aslak Valkeapää.” Dutkansearvvi dieđalaš áigečála 2019 (2). Haettu 6.6.2021. http://www.dutkansearvi.fi/tuija- hautala-hirvioja-an-indigenous-research-perspective-on-sami-visual-artist-nils-aslak-valkeapaa/

Helle, Pauliina. 2015. ”Wirarika-alkuperäiskansan yhteisömuseohanke—

Yhteistyöprosessi kulttuurienvälisessä ja moniammatillisessa kontekstissa.” Taiteen maisterin opinnäyte, Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma, Aalto-yliopisto, Helsinki.

Hirvonen-Nurmi, Katri (painossa). ”Tiedon monimuotoisuus museoiden yhteistyöhankkeissa ja ammatillisissa käytännöissä—näkökulma Meksikon wirrarikayhteisöstä.” Teoksessa Marginaaleista museoihin, toim. Anna Rastas ja Leila Koivunen, 229–248. Tampere: Vastapaino.

Hirvonen-Nurmi, Katri. 2016. “Voces indígenas en museos.” Teoksessa Ki tɨ ´utame yu ´uximayatɨ / Museos vivos: Experiencias wixárika, na´ayeri y saami, toim. Lea Kantonen; Samaria Elizabeth Alonzo Orozco & Julián Bernal Juárez, 71–86. Tlaquepaque: ITESO.

Hirvonen-Nurmi, Katri, Kantonen, Lea & Kantonen, Pekka. 2018.

”Miten voimme antaa museoesineiden puhua—osallistavan esityksen käsikirjoitus.” Ruukku—Taiteellisen tutkimuksen kausijulkaisu 8.

https://www.researchcatalogue.net/view/369731/36973

Horton, Jessica. 2017. “Indigenous Artists Against the Anthropocene.”

Art Journal 76(2): 48–69.

Kantonen, Lea. 2020. “An etude on knowing and doubting together—a letter to Rosita and the mango.” Teoksessa Eco Noir: A Companion for Precarious Times, toim. Jack Faber ja Anna Shraer, 281–295. Helsinki:

Academy of Fine Arts, University of the Arts Helsinki. https://helda.

helsinki.fi/handle/10138/322352

Kantonen, Lea. 2019a. “Revitalization of Oral History in Wixárika Community-Based Schools and Museum: Working Towards decolonisation of Art Education Among the Indigenous Peoples of Mexico.” Teoksessa Sámi Educational History in a Comparative International Perspective, toim. Otso Kortekangas, Pigga Keskitalo, Jukka Nyyssönen, Andrej Kotljarchuk, Merja Paksuniemi ja David Sjögren, 265–282. Lontoo: Palgrave Macmillan.

Kantonen, Lea. 2019b. ”Meksikon wirrarikojen yhteisömuseoprojekti:

performanssi kehitysyhteistyössä.” Teoksessa Yhteisö ja taide:

Teemoja 2000-luvun taiteilijan laajentuneeseen toimintakenttään, toim.

Kirsi Monni ja Kirsi Törmi. Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 71. Helsinki: Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu. Helsinki.

https://disco.teak.fi/yhteiso-ja-taide/3-9-meksikon-wirrarikojen-yhteisomuseoprojekti-performanssi-kehitysyhteistyossa/

Kantonen, Lea. 2007. “Shared Expertise in Fieldwork, Research Process, Artistic Presentation and Representation.” Geist no. 11, 12, 14: 182–196.

Kantonen, Lea. 2005. Teltta: Kohtaamisia nuorten taidetyöpajoissa.

Helsinki: Like.

Kantonen, Lea. 2002. “Stories of Power.” Focas, Forum of Contemporary Art & Society 4: 70–89.

Kantonen, Lea, toim. 2010. Ankaraa ja myötätuntoista kuuntelua.

Dialogista kirjoitusta paikkasidonnaisesta taiteesta. Helsinki:

Kuvataideakatemia.

Kantonen, Pekka. 2007. “About Method.” Geist no. 11, 12, 14: 173–181.

Kantonen, Lea & Kantonen, Pekka. 2017a. ”Living camera in ritual landscape. Teachers of the Tatuutsi Maxakwaxi school, the Wixárika ancestors, and the teiwari negotiate videography.” Journal of Ethnology and Folkloristics 11(1): 39–64. https://www.jef.ee/index.php/

journal/article/view/244

Kantonen, Lea & Kantonen, Pekka. 2017b. “Tunúwame.” Pekka Kantosen teoksessa Generational Filming: A Video Diary as Experimental and Participatory Research. Helsinki: The Academy of Fine Arts of the University of the Arts Helsinki.

Kantonen, Lea & Kantonen, Pekka. 2015. “Enseñando y exhibiendo arte y artesanía en el contexto cultural indígena.” Teoksessa La cultura wixárika ante los desafios del mundo actual: La negociación para la comunicación intercultural, toim. Sarah Corona Berkin ja Rozenn le Mûr, 94–138. México: CONACULTA.

Kantonen, Lea & Kantonen, Pekka. 2013. ”Wirarikojen ja saamelaisten keskustelua taiteen ja käsityön opettamisesta.” Teoksessa

Alkuperäiskansat tämän päivän maailmassa, toim. Pirjo Kristiina Virtanen, Lea Kantonen ja Irja Seurujärvi-Kari, 293–244. Tietolipas 244. Helsinki: SKS.

Kester, Grant 2011. The One and the Many. Contemporary Collaborative Art in Global Context. Durham: Duke University Press.

Kester, Grant 2010. “Dialoginen estetiikka.” Teoksessa Ankaraa ja myötätuntoista kuuntelua. Keskustelevaa kirjoitusta

paikkasidonnaisesta taiteesta, toim. Lea Kantonen, 39–71. Käänt. Lea Kantonen. Helsinki: Kuvataideakatemia.

Kramvig, Britt & Flemmen, Anne Britt. 2019. “Turbulent Indigenous Objects: Controversies around Cultural Appropriation and Recognition of Difference.” Journal of Material Culture 24(19): 64–82.

DOI: 10.1177/1359183518782719

Kuokkanen, Rauna. 2010. “The Responsibility of the Academy: A Call for Doing Homework.” Journal of Curriculum Theorizing 26(3): 64–74.

Kuokkanen, Rauna. 2005. “Láhi and Attáldat: The Philosophy of Gift and Sámi Education.” The Australian Journal of Indigenous Education 34: 20–32.

Lehtola, Veli-Pekka. 2002. “Folklore and its present manifestations.”

Teoksessa Siiddastallan—From Lapp Communities to Modern Sámi Life, toim. Jukka Pennanen ja Klemetti Näkkäläjärvi, 181–191. Inari:

Saamelaismuseo Siida.

Lehtonen, Jussi & Pöyhönen, Sari. 2019. “Documentary theatre as a platform for hope and social justice.” Teoksessa Critical Articulations of Hope from the Margins of Arts Education. International Perspectives and Practices, toim. Eeva Anttila ja Anniina Suominen, 31–44. Lontoo:

Routledge.

Le Mûr, Rozenn. 2015. “Los cuadros de estambre wixáritari en el circuito turístico.” Teoksessa La cultura wixárika ante los desafios del mundo actual: La negociación para la comunicación intercultural, toim. Sarah Corona Berkin ja Rozenn le Mûr, 172–217. México:

CONACULTA.

Leyva, Xochitl, Alonso, Jorge, Hernández, R. Aída, Escobar, Arturo, Köhler, Axel, Cumes, Aura, Sandoval, Rafael, Speed, Shannon, Blaser, Mario, Krotz, Esteban, Piñacué, Susana, Nahuelpan, Héctor, Macleod, Morna, López Intzín, Juan, Lucrecia García, Jaqolb’e, Báez, Mariano, Bolaños, Graciela, Restrepo, Eduardo, Bertely, María, Ramos, Abelardo, Mendizábal, Sergio, Mateos, Laura, Dietz, Gunther, Aparicio, Juan Ricardo, Rappaport, Joanne, Pérez, María Patricia, Pearce, Jenny, Vasco, Luis Guillermo, Hale, Charles R., Ixkic Bastian, Angela, Flores, José Antonio, Berrío, Lina Rosa, Araya, María José, Masson, Sabine, Vargas, Virginia, Laako, Hanna, Mora, Mariana, Valdés, Gilberto, Casas, María Isabel, Retos, Osterweil, Michal, Pacheco de Oliveira, João, Powell, Dana E., Salcido, Rocío, D’Olne Campos, Marcio, Gallegos, Mónica, Olivera, Mercedes, Montoya, Rodrigo, Marcos, Sylvia, Lugones, María & Mignolo, Walter, toim.

2018. Practicas otras de conocimiento(s): Entre crisis, entre guerras.

Guadalajara: Taller Editorial La Casa del Mago.

Leyva, Xochitl & Speed, Shannon. 2018. “Hacia la investigación descolonizada: nuestra experiencia de co-labor.” Teoksessa Practicas otras de conocimiento(s): Entre crisis, entre guerras, toim. Xochitl Leyva ja muut I 451–480. Guadalajara: Taller Editorial La Casa del Mago.

Magga, Päivi. 2016. “Cómo hacer visible lo invisible: contando historias por medio de grabación de sonido y video para una exhibición.”

Teoksessa Ki tɨ´utame yu ´uximayatɨ / Museos vivos: Experiencias wixárika, na´ayeri y saami, toim. Lea Kantonen, Samaria Elizabeth Alonzo Orozco ja Julián Bernal Juárez, 125–132. Käänt. Lea Kantonen.

Tlaquepaque: ITESO.

Maestros y estudiantes wixáritaari. 2016. “Conclusiones: Resumen de las entrevistas con maestros y estudiantes wixáritaari.” Teoksessa Ki tɨ ´utame yu ´uximayatɨ / Museos vivos: Experiencias wixárika, na´ayeri y saami, toim. Lea Kantonen, Samaria Elizabeth Alonzo Orozco ja Julián Bernal Juárez, 157–164. Tlaquepaque: ITESO.

Medina Miranda, Héctor. 2012. Relatos de los caminos ancestrales:

Mitología wixarika del sur de Durango. San Luis Potosí: Universidad Autónoma de San Luis Potosí.

Morris, Kate. 2019. Shifting Grounds: Landscape in Contemporary Native American Art. Seattle: University of Washington Press.

Mustonen, Tero & Feodoroff, Pauliina. 2020. “What is a River? Cross-disciplinary and Indigenous Assessment.” Teoksessa Indigenous Wellbeing and Enterprise: Self-Determination and Sustainable Development, toim. Rick Colbourne ja Robert B. Anderson. Lontoo:

Routledge.

Neurath, Johannes. 2013. La vida de las imágenes: Arte huichol. México D.

F.: Artes de México y del mundo.

Neurath, Johannes. 2011. “Don e intercambio en los mundos rituales huicholes: Una contribución a los debates sobre chamanismo y ontologías indígenas.” Teoksessa Curanderismo y chamanismo:

nuevas perspectivas, toim. Laura Romero, 21–44. Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Porsanger, Jelena. 2014. “Enhancing Indigenous Distinctiveness Through Research.” Teoksessa Enhancing Matauranga Maori and Global Indigenous Knowledge, toim. Taiarahia Black, 196–208.

Wellington: New Zealand Qualifications Authority.

Rauhala, Paula 2016. ”Museo Siida desde el punto de vista de la juventud Saami.” Teoksessa Ki tɨ ´utame yu ´uximayatɨ / Museos vivos:

Experiencias wixárika, na´ayeri y saami, toim. Lea Kantonen, Samaria Elizabeth Alonzo Orozco ja Julián Bernal Juárez, 59–64. Käänt. Lea Kantonen. Tlaquepaque: ITESO.

Rufer, Mario (2017). “La inocua belleza. Tensiones entre museo, escuela y nación.” Teoksessa ¿La imagen educa? El recurso visual de la secretaría de Educación Pública, toim. Sarah Corona Berkin, 19–34.

Guadalajara: Editorial Universitaria.

Salvador, Carlos. 2016. “Por qué un museo cultural en Tsikwaita?”

Teoksessa Ki tɨ ´utame yu ´uximayatɨ / Museos vivos: Experiencias wixárika, na´ayeri y saami, toim. Lea Kantonen, Samaria Elizabeth Alonzo Orozco ja Julián Bernal Juárez, 25–28. Tlaquepaque: ITESO.

Santos, Boaventura de Souza. 2016. Epistemologies of the South: Justice against Epistemicide. New York: Routledge.

Schaefer, Stacy. 1989. ”The Loom as a Sacred Power Object in Huichol Culture.” Teoksessa Art in Small Scale Societies: Contemporary Readings, toim. Richard C. Anderson ja Karen L. Field, 118–130.

Englewood Cliffs: Prentice Hall.

Seurujärvi-Kari, Irja. 2017. ”La lengua saami y su uso en las

instituciones.” Teoksessa Ki tɨ ´utame yu ´uximayatɨ / Museos vivos:

Experiencias wixárika, na´ayeri y saami, toim. Lea Kantonen, Samaria Elizabeth Alonzo Orozco ja Julián Bernal Juárez, 137–144. Käänt. Lea Kantonen. Tlaquepaque: ITESO.

Seurujärvi-Kari, Irja. 2011. ”Kirjallisuus ja taiteet—sulautumisen uhasta kohti sisäistä elämää.” Teoksessa Saamentutkimus tänään, toim. Irja Seurujärvi-Kari, Petri Halinen ja Risto Pulkkinen, 298–326.

Tietolipas 234. Helsinki: SKS.

Shipley, William. 2014. “What’s Yours is Mine: Conflict of Interest Regarding Indigenous Property Rights in Investment Dispute Arbitration.” TDM 1 (2014). Haettu 6.6.2015. http://www.

transnational-dispute-management.com/article.asp?key=2039/.

Smith, Linda Tuhiwai. 1999. Decolonizing methodologies: Research and indigenous peoples. Lontoo & New York: Zed Books Ltd.

Tieteen termipankki. 2021. ”Alkuperäiskansatutkimus: aksiologia.”

Haettu 16.7.2021. https://tieteentermipankki.fi/wiki/Alkuperäiskansat utkimus:aksiologia

Todd, Zoe. 2016. “An Indigenous Feminist’s Take On the Ontological Turn: ‘Ontology’ Is Just Another Word For Colonialism.” Journal of Historical Sociology 29(1): 4–22. DOI: 10.1111/johs.12124

Valadez, Rafael Cilaunime. 2012. “Saving Wirikuta: The Struggle to Protect a Sacred Place in México.” Cultural Survival Quarterly 36 (1), 12–13. https://www.culturalsurvival.org/publications/cultural- survival-quarterly/saving-wirikuta-my-peoples-struggle-protect-sacred-place.

Verran, Helen. 2021. “Knowing Ontological Happening. Towards a Decolonial Ethnographic Museum.” Julkaisematon käsikirjoitus, kirjoittajan hallussa.

WASTED performance PUBLICS, 2018 Photo credit: Liina Aalto-Setälä.