• Ei tuloksia

Arvioin tässä alaluvussa mitkä olivat autokefaliahankkeen kolmen vaiheen kolmen käytetyimmän pääkategorian pääviestejä, niiden kohteet ja tavoitteet. Viestinnällä tavoitellaan muutosta viestinnän kohteen asenteissa ja käyttäytymisessä. Tarkastelen tässä alaluvussa keiden ja millaiseen käyttäyty-misen muutokseen Venäjän ortodoksisen kirkon ja Ukrainan ortodoksisen (UOK-MP) kirkon joh-don sekä venäläisten poliittisten toimijat ovat tutkimukseni primääriaineiston julkisessa viestinnäs-sään pyrkineet. Koska käytettävissäni ei ole kuvauksia heidän viestintästrategioistaan tai -suunnitel-mistaan, ovat tarkasteluni lähtökohtana se millaiset käyttäytymismuutokset olisivat hankkeen eri vaiheissa parhaiten ajaneet viestijän tavoitetta autokefaliahankkeen torjumiseksi.

Olen koostanut taulukkoon 13 käsitykseni pääkategorioiden mukaisista pääviesteistä, joilla Ukrai-nan ortodoksien autokefaliahanketta pyrittiin torjumaan sen ensimmäisen vaiheen (19.4.2018–

30.8.2018) aikana. Pääviestien lisäksi olen arvioinut ketkä ovat olleet pääviestien kohteina ja mil-laista käyttäytymistä muuttavaan tai vahvistavaan tavoitteeseen viestinnällä pyrittiin.

247 IFR 19.10.2018a.

Taulukko 13. Pääkategorioiden pääviestit, arvio niiden kohteista ja viestinnän tavoitteista Ukrainan ortodoksien autokefaliahank-keen ensimmäisessä vaiheessa.

Autokefaliahankkeen ensimmäisessä vaiheessa pääviestiksi nousee väite autokefalian tarpeettomuu-desta. Sen kohteiksi arvioin sekä Konstantinopolin patriarkaatin että ukrainalaiset ortodoksit. Venä-jän ortodoksisen kirkon ja Ukrainan ortodoksisen kirkon toimijoiden tavoitteena oli oletettavasti vaikuttaa Konstantinopolin ekumeeniseen patriarkaattiin, jotta se harkitsisi uudelleen tukeaan Uk-rainan valtiojohdon pyynnölle. Samanaikaisesti kohteena ovat UkUk-rainan ortodoksisen kirkon jäse-net. On ilmeistä, että kirkon johdon tavoitteena oli kaikissa autokefaliahankkeen vaiheissa on estää heidän siirtymisensä uuteen kirkkorakenteeseen ja pitää heidät kirkon (UOK-MP) jäseninä. Arvioin Ukrainan ortodoksisen (OUK-MP) jäsenten olevan kirkon johdon viestinnän pääkohde, koska jä-senmäärän vähentyminen vaikuttaisi suoraan sen toimintamahdollisuuksiin. Konstantinopolin patri-arkaattiin yritettiin vaikuttaa myös viestimällä, että se on aiemminkin ja vieläpä yhdessä Moskovan patriarkaatin kanssa suhtautunut torjuvasti Ukrainan ortodoksien autokefaliahankkeisiin. Tällaiseen dialogiin Moskova myös viestitti halukkuuttaan. Maanmiespolitiikan alueella Ukrainan ortodok-seille viestitettiin itäslaavien kansoittamien maiden yhtenäisyyttä. Pyhä Venäjänmaa -kategoriasta ei noussut varsinaista hankkeeseen liittyvää pääviestiä, vaan siihen kuuluneet diskurssi kuuluvat hei-näkuun loppuun 2018 ajoittuneeseen Rus’ien kasteen juhlistamiseen. Historiapolitiikkaan ja Venä-jän-Ukraina suhteeseen liittyviä pääviestejä ei ollut. Pidän todennäköisenä sitä, että näitä konflikti-herkkiä aiheita haluttiin välttää.

Autokefaliahankkeen toisen vaiheen (31.8.–8.10.2018) pääviestit, kohteet ja tavoitteet ovat taulu-kossa 14:

Pääkategoriat Lkm Pääviesti Kohde Tavoite

1. Kirkkojärjestys ja kanonit 42 Autokefalia on tarpeeton, koska Ukrainassa on kanonisesti tunnustettu ortodoksinen kirkko.

1. Konstantinopolin ekumeeninen patriarkaatti

2. Ukrainan ortodoksisen kirkon (UOK-MP) papisto ja maallikot

1. Älä tue hanketta 2. Pysykää yhtenäisessä kirkossa

2. Sosiaalieettiset perusteet 17 Hanke on poliittinen; valtiolla ei ole oikeutta sekaantumiseen.

Ukrainan ortodoksisen kirkon (UOK-MP) papisto ja maallikot

Pysykää yhtenäisessä kirkossa

3. Suhde Konstantinopolin ekumeeniseen patriarkaattiin

5 Konstantinopolli ei ole aiemminkaan tukenut Ukrainan autokefaliaa – Moskova on halukas dialogiin (tältä pohjalta).

Konstantinopolin ekumeeninen patriarkaatti

1. Älä tue hanketta 2. Älä provosoidu

4. Maanmiespolitiikka 6 Itäslaavien asuttamat valtiot muodostavat yhtenäisen laajan Rus-Venäjänmaan.

Ukrainan ortodoksisen kirkon (UOK-MP) papisto ja maallikot

Pysykää yhtenäisessä kirkossa

5. Pyhä Venäjänmaa 6 Ei pääviestiä Puheet liittyivät pääosin

Rus'ien kasteen 1030-vuotisjuhlaan

6. Historiapolitiikka Ei pääviestiä Aiheen välttäminen

7. Suhde Ukrainaan 1 Ei pääviestiä Aiheen välttäminen

Yhteensä 77

Uutisdokumenttien määrä 33

Yleisimmät kategoriat, kohteet ja tavoitteet – vaihe I

Taulukko 14. Pääkategorioiden pääviestit, arvio niiden kohteista ja viestinnän tavoitteista Ukrainan ortodoksien autokefaliahank-keen toisessa vaiheessa.

Autokefaliahankkeen toisen vaiheen viestinnässä tapahtuu selkeä muutos, jonka arvioin johtuvan reagoimisesta Konstantinopoliin ilmoitukseen siitä, että se aikoo toteuttaa Ukrainan pyytämän auto-kefalian ja lähettää sitä valmistelemaan kaksi edustajaansa. Vaiheen pääviesti on kaksiosainen:

Konstantinopoli tunkeutuu Ukrainan ortodoksisen kirkon (UOK-MP) kanoniselle alueelle ja levittää kirkollista hajaannusta. Arvioin, että Venäjän ortodoksisen kirkon ja Ukrainan ortodoksisen kirkon toimijat eivät enää tässä vaiheessa kohdista julkista viestintää Konstantinopolin suuntaan, koska he arvioivat sen jo tehneen päätöksensä. Ponnistelut suunnataan nyt Ukrainan ortodoksisen kirkon pa-pistoon ja maallikoihin, joiden toivotaan pysyvän osana Moskovan patriarkaattiin kuuluvaa kirkkoa.

Samanaikaisesti viestintä suunnataan muille ortodoksisille paikalliskirkoille, jotta ne eivät tukisi Konstantinopolin päätöksiä. Maanmiespolitiikan, Pyhän Venäjänmaan, Historiapolitiikan ja Uk-raina-suhteen kategorioista ei muodostu pääviestejä, ja näitä aiheita vältetään.

Taulukko 15 sisältää arvioni autokefaliahankkeen kolmannen vaiheen (9.10.2018–6.1.2019) pää-viesteistä, kohteista ja tavoitteista:

Taulukko 15. Pääkategorioiden pääviestit, arvio niiden kohteista ja viestinnän tavoitteista Ukrainan ortodoksien autokefaliahank-keen kolmannessa vaiheessa.

Pääkategoriat Lkm Pääviesti Kohde Tavoite

1. Kirkkojärjestys ja kanonit 62 Konstantinopoli tunkeutuu Ukrainan ortodoksisen kirkon (UOK-MP) kanoniselle alueelle levittämään kirkollista hajaannusta

Ukrainan ortodoksisen kirkon (UOK-MP) papisto ja maallikot

Pysykää yhtenäisessä kirkossa

2. Sosiaalieettiset perusteet 22 Hanke on poliittinen; valtiolla ei ole oikeutta sekaantumiseen.

Ukrainan ortodoksisen kirkon (UOK-MP) papisto ja maallikot

Pysykää yhtenäisessä kirkossa

3. Suhde Konstantinopolin ekumeeniseen patriarkaattiin

24 Konstantinopoli ei ole kirkon primaatti Muut paikalliskirkot Älkää tukeko Konstantinopolia

4. Maanmiespolitiikka 3 Ei pääviestiä Aiheen välttäminen

5. Pyhä Venäjänmaa 1 Ei pääviestiä Aiheen välttäminen

6. Historiapolitiikka 2 Ei pääviestiä Aiheen välttäminen

7. Suhde Ukrainaan 2 Ei pääviestiä Aiheen välttäminen

Yhteensä 116

Uutisdokumenttien määrä 66

Yleisimmät kategoriat, kohteet ja tavoitteet – vaihe II

Pääkategoriat Lkm Pääviesti Kohde Tavoite

1. Kirkkojärjestys ja kanonit 101 Autokefaliahanke on hajaannuksen edistämistä Ukrainan kanonisen ortodoksisen kirkon (UOK-MP) alueella

Ukrainan ortodoksisen kirkon (UOK-MP) papisto ja maallikot

Pysykää yhtenäisessä kirkossa

2. Sosiaalieettiset perusteet 38 Valtion oikeudeton sekaantuminen kirkolliseen elämään vaarantaa perusoikeuksia

1. Ukrainan ortodoksisen kirkon (UOK-MP) papisto ja maallikot

23 Konstantinopoli ei ole kirkon primaatti Muut paikalliskirkot 1. Älkää tunnustako Ortodoksinen kirkko Ukrainassa (OKU) autokefaliaa.

2. Eristäkää Konstantinopolin ekumeeninen patriarkaatti 4. Maanmiespolitiikka 12 Valtion oikeudeton sekaantuminen kirkolliseen

elämään vaarantaa perusoikeuksia

1. Ukrainan ortodoksisen kirkon (UOK-MP) papisto ja maallikot

5. Pyhä Venäjänmaa 1 Ei pääviestiä Aiheen välttäminen

6. Historiapolitiikka 2 Ei pääviestiä Aiheen välttäminen

7. Suhde Ukrainaan 1 Ei pääviestiä Aiheen välttäminen

Yhteensä 178

Uutisdokumenttien määrä 98

Yleisimmät kategoriat, kohteet ja tavoitteet – vaihe III

Autokefaliahankkeen kolmannessa vaiheessa pääviesteissä ja niiden kohteissa ei tapahdu suurta muutosta verrattuna toiseen vaiheeseen. Tulkitsen pääviestin muuntuneen Konstantinopolin patriar-kaatin Ukrainan autonomisen kirkon alueelle tunkeutumisen vastustamisesta sen toteamiseen, että tällä tavoin toteutettuna autokefalia on kirkollisen hajaantumisen edistämistä. Autokefaliahankkeen toteutumisen kynnyksellä viestinnällinen painopiste sen vastustamisesta siirtyy vaikutusten torjumi-seen. Tähän vaiheeseen kuuluu kiinteästi myös Ukrainan lakihanke, jonka tarkoituksena oli pakot-taa Ukrainan ortodoksinen kirkko (UOK-MP) ilmaisemaan nimessään, että se on sidoksissa Mosko-vaan ja Venäjään. Tulkitsen, että tässä vaiheessa Venäjän ortodoksisen kirkon ja Ukrainan ortodok-sisen kirkon (UOK-MP) toimijat ottivat yhdessä venäläisten poliittisten toimijoiden kanssa viestin-tänsä kohteeksi myös Ukrainan hallinnon, jotta joko lakihanke pysähtyisi tai sen soveltaminen estet-täisiin.

Venäjän ortodoksisen kirkon ja Ukrainan ortodoksisen kirkon toimijoiden julkilausutun viestinnän päämääränä oli tuoda esiin se, että heidän näkökulmastaan Ukrainan autokefaliahanke oli tarpeeton.

Lisäksi Konstantinopolin ekumeenisen patriarkaatin toiminta oli tunkeutumista Venäjän ortodoksi-sen kirkon kanoniselle alueelle ja edisti kirkollista hajaannusta. Venäjän valtiojohto antoi tälle tu-kensa ja viestitti maanmiespoliittisen linjansa mukaisesti tarvittaessa estävänsä tarvittaessa venäläis-ten oikeuksien loukkaamisen.

4 TUTKIMUSTULOKSET

Tämän tutkimuksen tehtäväksi asetettiin johdannossa selvittää, miten Venäjän ortodoksisen kirkon viralliset edustajat vastustivat julkisuudessa ukrainalaisten autokefaliahanketta vuonna 2018. Venä-jän ortodoksisen kirkon edustajien lisäksi sisällytin diskurssianalyysinä toteutettuun tutkimukseeni Moskovan patriarkaattiin kuuluvan Ukrainan ortodoksisen kirkon (UOK-MP) sekä venäläisten po-liittisten toimijoiden ukrainalaisten autokefaliahanketta käsitteleviä lausuntoja.

Moskovan näkökulmasta Ukrainan kirkon ongelma on itseaiheutettu hajaannus

Venäjän ortodoksisen kirkon ja Ukrainan ortodoksisen kirkon (UOK-MP) viralliset edustajat sekä venäläiset poliittiset toimijat reagoivat ukrainalaisten aloitteeseen autokefalian saamisesta kirkkojär-jestyksen ja kanonisen oikeuden piiriin kuuluvana asiana. He vetosivat argumenteissaan erittäin usein Venäjän ortodoksisen kirkon kirkkojärjestykseen ja ortodoksien yhteisiin kanonisiin sääntöi-hin. Pyrkimys autokefalian saamiseksi tulkittiin Ukrainassa vallitsevan kirkollisen hajaannuksen le-gitimisoimiseksi. Kirkollinen hajaannus esitettiin yksinomaan hajaannuksessa olevien syyksi. Aino-aksi yhteyden palautumisen tieksi osoitettiin katumus ja sitä seuraava palaaminen Venäjän ortodok-sisen kirkon jurisdiktion alaisuuteen. Ukrainan ortodokortodok-sisen kirkon (UOK-MP) autonomia kuvattiin diskursseissa riittävän laajaksi takaamaan ukrainalaisille laaja kirkollinen itsehallinto, jota pidettiin jopa kaavailtua autokefaliaa laajempana. Moskovan patriarkaatti väitti perusteettomasti, ettei ku-kaan ollut pyytänyt siltä autokefaliaa Ukrainan ortodokseille.

Venäjän ortodoksinen kirkko on vuodesta 1686 alkaen, yli 330 vuoden ajan johtanut de-facto Ukrai-nan metropoliittakuntaa sekä laajentanut UkraiUkrai-nan itsenäistyessä kirkon aseman laajasti autono-miseksi Konstantinopolin patriarkaatin juurikaan asian tilaan puuttumatta. Tätä taustaa vasten sen Ukrainan autokefaliaa vastustavan argumentoinnin rakentuminen pitkälti juuri kirkkojärjestyksen ja kanonien varaan on ymmärrettävää ja perusteltua.

Valtiot eivät saa sekaantua kirkon asioihin -argumentti

Venäjän ortodoksisen kirkon ja Ukrainan ortodoksisen kirkon (UOK-MP) viralliset edustajat tulkit-sivat autokefaliahankkeen pääosin Ukrainan poliittisen johdon hankkeeksi. Tätä vastustettiin

VOK:n sosiaalieettisen ajattelun perusteet -asiakirjaan pohjautuvalla diskurssilla, jonka mukaan val-tion ei pidä sekaantua kirkolliseen elämään. Tämä perustelu, joka lähtöisin enemmän ranskalaisen valistusfilosofian korostuksesta, jossa korostetaan valtion ja kirkon eroa kuin ortodoksisen kirkon historiallisesta ja kanonisesta traditiosta, oli tutkimusaineistossani yleisimmin esiintyvä yksittäinen väite. Autokefaliahankkeen kannattajien pääasialliset tavoitteet kuvattiin luonteeltaan itsekkäiksi.

Poliitikkojen vaikuttimeksi esitettiin oman kannatuksensa parantaminen, ja Konstantinopolin eku-meenisen patriarkan esitettiin ajavan oman valta-asemansa kasvattamisen lisäksi Yhdysvaltojen etuja. Ukrainan kirkoista ainoastaan Moskovan patriarkaattiin kuuluva Ukrainan ortodoksinen kirkko (UOK-MP) esitettiin aidosti kristillisestä missiosta kiinnostuneeksi yhteisöksi.

Venäjän ortodoksisen kirkon oman maineen ja valtiosuhteen näkökulmasta argumentti on jossain määrin ristiriitainen. Venäjän ortodoksinen kirkko on tiiviissä yhteistoiminnallisessa suhteessa Ve-näjän nykyiseen valtiolliseen poliittiseen järjestelmään sekä nauttii muun muassa VeVe-näjän lainsää-dännön antamasta suojasta ja erityisasemasta maan ”perinteisenä uskontona”. Sitä, että Venäjän or-todoksinen kirkko vetoaa tähän argumenttiin voi pitää sekä tekopyhänä että epäasiallisena. Kautta aikojen politiikka ja valtioiden päätökset ovat vaikuttaneet kirkollisiin asioihin, ja mitä enemmän kirkot heittäytyvät yhteistoimintaan valtioiden kanssa sitä enemmän niillä on vaikutusmahdolli-suuksia.

Imperiuminsa kadottaneen Konstantinopolin patriarkka pysyköön sivussa

Venäjän ortodoksisen kirkon ja Ukrainan ortodoksisen kirkon virallisten edustajien mukaan Kons-tantinopolin patriarkan toiminta Ukrainan autokefaliahankkeessa oli tunkeutumista Moskovan ju-risdiktion alueelle ja osoitus yrityksistä toimia ortodoksisen maailman primaattina, eräänlaisena itäi-sen kirkon paavina. Moskovan jurisdiktion ulottuminen Ukrainan alueelle perusteltiin pääosin Konstantinopolin patriarkan vuonna 1686 antamalla päätöksellä, siitä että Moskovan patriarkka saa siunata Kiovan metropoliitan tehtäväänsä. Konstantinopolin väitettyjä johtoasemapyrkimyksiä vas-tustavissa diskursseissa vedottiin myös teologian ja kanonisten sääntöjen ulkopuolisiin argumenttei-hin. Niissä Konstantinopolin patriarkka esitettiin mitättömäksi toimijaksi, koska Bysantin impe-riumi oli kukistunut jo aikaa sitten.

Konstantinopolin nykyisen maallisen vallan vähäisyyteen perustuva argumentointi loi kuitenkin omituisen jännitteen sekä VOK:n edustajien useissa kommenteissaan käyttämän valtion ja kirkon keskinäisen asioihin sekaantumattomuuden vaatimuksen välille. Sen käyttäminen myös heikensi Moskovan usein käyttämää Kiovan metropoliittakuntaa koskevan vuoden 1686 päätökseen liittyvää perustelua, olihan Konstantinopolin patriarkka jo tuolloin jo yli sata vuotta aiemmin kukistuneen keisarikunnan kirkon johtaja ja osmanivaltakunnan alainen.

Maanmiespolitiikka ja Pyhä Venäjänmaa eivät olleet argumentoinnin keskiössä

Ukrainan autokefaliahanketta vastustavissa kannanotoissaan Venäjän ortodoksisen kirkon edustajat viittasivat yllättävän vähän Venäjän maanmiespolitiikkaan tai Pyhään Venäjänmaahan. Venäläiset

poliitikot käyttivät diskursseissaan jonkin verran maanmiespolitiikkaan sisältyviä argumentteja. Uk-rainan ortodoksisen kirkon (UOK-MP) johdossa näihin teemoihin ei viitattu lainkaan. Pyhää Venä-jänmaata käsittelevät diskurssit esiintyivät Rus’ien kasteen 1030-vuotisjuhlien yhteydessä pide-tyissä puheissa.

On todennäköistä, että Venäjän maanmiespolitiikkaan ja Pyhään Venäjänmaahan liittyviä teemoja pyrittiin tietoisesti välttämään Venäjän ortodoksisen kirkon viestinnässä, koska niiden arveltiin är-syttävän tai vähintäänkin puhuttelevan huonosti ukrainalaisia.

Historiapolitiikalla oli häviävän pieni osuus argumentoinnissa

Venäjän valtion omaksumia historiapolitiikkaan perustuvia argumentteja käytettiin erittäin vähän Ukrainan autokefaliahankkeen vastustamiseen. Tämä oli oman alkuoletukseni vastaista. Ukrainan ja Venäjän pitkä historiallinen yhteys olisi mahdollistanut monenlaisten historiallisten narratiivien esittämiseen sen osoittamiseksi, että Ukraina on venäläisortodoksisesta näkökulmasta taipuvainen alituiseen kirkolliseen hajaannukseen ja unioneihin lännen kanssa.

Venäjän, pääosin valtiollisten historiapoliittisten teemojen hyödyntäminen kirkon julkisessa viestin-nässä olisi todennäköisesti toiminut Venäjän ortodoksisen kirkon tavoitteiden vastaisesti repien uk-rainalaisten ja venäläisten yhteyttä. Tätä oletusta vahvistaa se, että Ukrainan ortodoksisen kirkon edustajat eivät argumentoineet kertaakaan historiapolitiikalla.

Julkisessa argumentoinnissa ei pyritty kiistämään Ukrainan valtiollisuutta

Vaikka Ukraina ja ukrainalaisuus eivät tulleet Venäjän ortodoksisen kirkon johdon yleisesti käyttä-missä diskursseissa kovin usein esille, ei Ukrainan valtion olemassaolon oikeutusta ja suvereniteet-tia pyritty diskursseissa asettamaan kyseenalaiseksi. Aineistossa esiintyvässä yhdessä Ukrainan kan-salaisuutta vähättelevässä lausunnossa ukrainalainen metropoliitta Antoni halusi todennäköisesti vain muistuttaa jokaisen kristityn olevan ensisijaisesti taivaan kansalainen248.

Vaikka Ukrainan valtiollisuutta ei Venäjän ortodoksien kirkon edustajien lausunnoissa pyrittykään kiistämään, ei sen merkitystä ukrainalaisten autokefaliapyrkimyksien oleellisena vaikuttimena joko osattu tai haluttu arvioida eikä siten ottaa huomioon julkisessa viestinnässä. Metropoliitta Ilarion kiisti presidentti Petro Porošenkon väitteet siitä, että Ukrainan ortodoksisessa kirkossa (UOK-MP)

248 Интерфакс-Религия 24.9.2018. Myrskyisään yhteiskunnalliseen ja poliittiseen ortodoksian tulevaisuutta ittelyyn viitaten metropoliitta Antoni muistutti tunnetusta kaavasta: ”jokainen kristitty on ä

Ukrainassa koskevan v

.

taivaan kansalainen, jolla on maallinen rekisteröinti” Lause on VOK: sosiaalieettisen ajattelun perusteiden mukainen, ks. tämän raportin s. 15.

rukoillaan Venäjän valtionpäämiehen ja sen asevoimien puolesta vasta aivan autokefalian toteutu-misen kynnyksellä antamassaan haastattelussa. Tämä vahvistaa myös käsitystä siitä, että Venäjän ortodoksinen kirkko ei kykene tai ei halua arvioida Venäjän valtion osallisuutta Ukrainan sotaan.

Venäläistä todellisuutta konstruoiva diskurssi rakentui moraalisen absolutismin perustalle

Vaikka Venäjän kirkon ja Ukrainan ortodoksisen kirkon (UOK-MP) edustajien autokefaliahanketta vastustaneissa diskursseissa Venäjän maanmiespolitiikan, Pyhän Venäjänmaan ja historiapolitii-kasta tunnettujen narratiivien käyttö oli vähäistä, heijastuivat niitä toisintavat asetelmat niihin dis-kursseihin, joissa viitattiin hanketta edistävien toimijoiden vaikuttimien moraalittomuuteen. Tästä juontuvana diskursseissa esiintyi myös ukrainalaisten kristittyjen hiljaista mutta säälimätöntä si-vuuttamista niissä perusteluissa, joissa tulkittiin Venäjän ortodoksisen kirkon eloonjäämisen neu-vostoajan vainoissa ja niitä seuranneen nykyisen kukoistuksen todistavan juuri heidän uskollisuu-destaan Kristuksen totuudelle. Toki Ukrainan kreikkalaiskatolisiin kohdistuneen vainon, johon myös Venäjän ortodoksinen kirkko on osallinen, voi sivuuttaa kovasydämisesti sijoittamalla heidät osaksi hajaannusta.

Venäjän ortodoksisen kirkon lähestymistavan taustalla on tunnistettavissa moraalinen absolutismi, jolla Iiris Saarelainen kuvaa Venäjän ortodoksisen kirkon käsitystä oikean ja väärän absoluuttisuu-desta – luonnollisesti siten, että Venäjän ortodoksisella kirkolla on käsitys siitä, mikä on oikein ja väärin. Käsitys sivuuttaa kaikenlaisen moraalirelativismin, ja se näyttää vaikuttavan myös kirkon käsitykseen siitä, että myös sen tulkinnat ortodoksisen kirkon kanonisista säännöistä ovat absoluut-tisen oikeita ja reaktiot muiden rikkomuksiin kirkon mission näkökulmasta tarpeellisia tai jopa pa-kottavia. On todennäköistä, että juuri moraalinen absolutismi johtaa siihen, ettei Venäjän ortodoksi-nen kirkko näe tarpeelliseksi tarkastella tilannetta pastoraalisesti niiden ukrainalaisten, samaan orto-doksiseen tunnustukseen sitoutuvien uskovaisten kannalta, jotka eivät ole osallisia kirkkojen ny-kyisten, saati vuosikymmenten takaisten johtajien tekemisiin.

Venäjän ortodoksisen kirkon autokefaliahankkeista ei lausuttu halaistua sanaa

Venäjän ortodoksisen kirkon oman autokefaalisen kirkon aseman saavuttamisen historialliset vai-heet olivat vaiettu aihe kirkon johdon argumentaatiossa. Sen viestinnällisiä tavoitteita ei todennä-köisesti olisi palvellut sen muisteleminen, että Moskovan julistautuminen autokefaaliseksi tapahtui omavaltaisesti ja Konstantinopolin äitikirkon sekä muiden paikalliskirkkojen tunnustusta odotettiin 141 vuoden ajan249. Moskovan patriarkaatti pysytteli hiljaa myös siitä, että se myönsi vuonna 1970

249 Shubin 2005, 5–32; Bremer 2013, 16.

Amerikassa toimivista hiippakunnistaan muodostetulle Ortodoksiselle kirkolle Amerikassa (OCA) autonomian ilman muiden ortodoksisten paikalliskirkkojen suostumusta.

Venäjän näkökulmasta Ukrainan autokefaliakysymys oli ensisijaisesti kanoninen konflikti

Tutkimustulokset vahvistavat aiempia näkemyksiä siitä, että kyseessä oli Venäjän näkökulmasta en-sisijaisesti kirkkojärjestyksen ja kanonisten sääntöjen tulkintaan liittyvä konflikti. Autokefaliahank-keen syvä sosiaalinen ja poliittinen luonne haluttiin kiistää paitsi niissä yhteyksissä, joissa autokefa-lian toteutumisen nähtiin koskettavan Moskovan patriarkaatin alaisen kirkon asemaa ja omaisuutta.

Venäjän ortodoksisen kirkon ja Ukrainan ortodoksisen kirkon (UOK-MP) edustajat onnistuivat pää-osin välttämään autokefaliaa vastustavissa julkisissa diskursseissa sellaisia teemoja, jotka olisivat olleet omiaan ärsyttämään ukrainalaisia. He eivät kuitenkaan halunneet tai pystyneet kohtaamaan ukrainalaisten kansallistunteesta ja Venäjän valtion aiheuttamasta suvereniteetin loukkauksesta ko-hoavia vaikuttimia ja käsittelemään niitä ymmärtävästi. Autokefalian vaikuttimiin ei reagoitu rau-hallisesti ja myötäillen, vaan hanketta vastustettiin jyrkillä sääntötulkinnoilla ja kovilla vastatoi-milla.

Käyttämäni diskurssianalyysiin perustuva menetelmä, jossa hain vastauksia tutkimuskysymykseen autokefaliahanketta vastustavista lausunnoista, osoittautui sopivaksi. Lähes kahdensadan primää-riväitteitä esittelevän uutisartikkelin laadullinen analyysi ja määrällisen lähestymistavan mahdollis-tava koodaaminen Atlas.ti-ohjelmistossa olivat omiaan pakottamaan minut kyseenalaistamaan omista ennakkokäsityksistäni ja tutkimuksen teoriaosuudesta kumpuavia oletuksia. Ilman koodausta ja sitä tukevaa ohjelmistoa muiden tutkijoiden aiemmat näkemykset ja omat ennakko-oletukseni oli-sivat saattaneet vaikuttaa tutkimustulokseen siten, että Venäjän historia- ja maanmiespolitiikka sekä Pyhä Venäjänmaa -teemat olisivat painottuneet enemmän kuin niiden esiintyminen diskursseissa edellyttävät.

Arvioin koodaamisen varmentaneen diskurssinalyysiäni myös siinä, että koodien määrittely, yhdis-tely ja karsinta pakottivat minut tutustumaan diskursseihin ja niiden rakenteisiin useita kertoja myös tutkimuksen raportointivaiheen aikana. En pelkästään karsinut koodeja. Diskurssiväitteiden kolman-neksi suosituimman pääkategorian, suhteen Konstantinopolin ekumeeniseen patriarkaattiin, tunnis-tin merkittäväksi Venäjän ortodoksisen kirkon suhtautumista määrittäväksi tekijäksi vasta analy-soidessani diskursseja.

Atlas.ti-ohjelmisto sopii erinomaisesti koodaamalla tehtävään diskurssi- ja muuhun sisällönanalyy-siin edellyttäen, että tutkimusaineisto on digitaalisessa muodossa. Ohjelmiston käyttö ei ole

erityisen vaikeaa tottuneelle tietokoneen käyttäjälle. Ohjelmiston valmiit taulukkomallit eivät sellai-sinaan sovellu kuin välituotosten hahmottamiseen; onneksi datan saa kuitenkin ulos taulukkolasken-tamuodossa.

Tutkimus on nostanut esiin jatkotutkimuksen kannalta tärkeitä teemoja. Näitä ovat ainakin seuraa-vat. Niin valtiollinen itsenäisyys kuin kirkollinen autokefaliakaan eivät toteudu itsenäistymisjulis-tuksessa tai patriarkalta saadussa tomoksessa. Molempien toteutuminen edellyttää laajaa ulkopuo-lista tunnustamista sekä ulkoisten suhteiden luomista ja kehittämistä. Ukrainan tapauksessa pelkäs-tään maan ortodoksisten kirkkojen paljous muodostaa myös eräänlaisen kilpailutilanteen. Ortodok-sinen kirkko Ukrainassa -kirkkokunnan saaman ulkoisen tunnustamisen sekä koko Ukrainan orto-doksisen kentän sisäisen kehityksen kysymykset tarjoavat mahdollisuuksia jatkotutkimuksille.

Moskovan ja Konstantinopolin patriarkaattien välille syntynyt konflikti Ukrainan tilannetta edeltä-vistä vaiheista alkaen ja sen kehittyminen autokefalian myöntämisen jälkeen muodostaa mielenkiin-toisen tutkimuskohteen, johon liittyvät myös suhteiden kehittyminen ortodoksisessa maailmassa sekä ekumeenisissa suhteissa.

Myös Moskovan patriarkaatin pyrkimykset ortodoksisen maailman johtoasemaan muodostavat pe-rustellun tutkimuskohteen. Vaikka tässä tutkimuksessa esiintyneissä diskursseissa se pyrkikin ensi-sijaisesti kritisoimaan Konstantinopolin ekumeenista patriarkaattia pyrkimyksistä toimia ortodoksi-sen maailman johtajana, oli sekä diskursseista että patriarkaatin muusta toiminnasta havaittavissa pyrkimyksiä toimia ortodoksisen maailman de facto -johtajana.

LÄHTEET Primäärilähteet250 Patriarchia.ru (PAT)

9.10.2018 Metropolitan Hilarion: If the project for Ukrainian autocephaly is carried through, it will mean a tragic and possibly irretrievable schism of the whole Orthodoxy | The Russian Orthodox Church.

20.12.2018 Митрополит Волоколамский Иларион: Не разрыв евхаристического общения, а легитимизация раскола является неприемлемой.

Интерфакс-Религия (IFR)

17.4.2018 Единство Русской церкви должно поддерживаться всеми Православными церк-вами - митрополит Иларион.

18.4.2018 В УПЦ не против единой Церкви, но "на канонических началах".

19.4.2018 Митрополит Иларион о ситуации на Украине: создание автокефальной Церкви не может быть инициировано светской властью.

20.4.2018 В УПЦ советуют властям брать расписку у патриарха Варфоломея о готовно-сти создать на Украине поместную Церковь.

26.4.2018 Спикер УПЦ считает, что Порошенко искушает патриарха Варфоломея, как дьявол Христа.

3.5.2018 Митрополит Иларион предвидит раскол в православии, сравнимый с Великой схизмой, в случае дарования автокефалии раскольникам Украины.

7.5.2018 Митрополит Иларион надеется, что поместные Церкви поддержат канониче-скую Церковь на Украине.

7.5.2018 Митрополит Онуфрий: создание единой поместной Церкви на Украине сделает нас людьми второго сорта.

250 Ainoastaan ne primääriaineiston saman päivämäärän lähteet, joihin viittaan luvun 3 sitaattikäännöksissä on eroteltu toisistaan a, b, c jne -merkinnällä. Kaikki tässä luetellut primäärilähteet sisältyvät Atlas.ti:ssä tehtyyn diskurssianalyy-siin.

14.5.2018 Митрополит Иларион: дарование украинскому расколу статуса автокефальной Церкви явилось бы правовым нонсенсом.

28.5.2018 Митрополит Иларион: одна из целей создания единой поместной Церкви Укра-ины - вовлечь православных в унию.

13.6.2018 Митрополит Иларион сомневается, что томос об автокефалии Украинской церкви уже написан: его некому вручать.

27.6.2018 Глава Межпарламентской ассамблеи православия озабочен ущемлением прав верующих канонической Украинской церкви.

28.6.2018 В Московском патриархате опасаются кровопролития в случае легитимизации украинского раскола.

28.6.2018 Делегация Константинопольского патриархата прибудет в Москву 9 июля для обсуждения темы украинской автокефалии.

28.6.2018 Слухи о временном характере передачи Киевской митрополии Московскому патриархату 300 лет назад не имеют подтверждений.

3.7.2018 Патриарх Варфоломей не собирается даровать автокефалию УПЦ, утверждает ее митрополит после встречи с константинопольским иерархом.

9.7.2018a В Русской церкви верят, что действия Константинополя по обращению о предоставлении автокефалии УПЦ будут находиться в канонической логике.

9.7.2018 Патриарх Кирилл обсудил с представителями Константинополя вопросы сохра-нения межправославного единства.

14.7.2018 Попытки политиков разрушить единство Церкви на Украине вызывают беспо-койство Русской церкви - Синод.

25.7.2018 Власти Украины пытаются создать "потемкинские деревни" в День Крещения Руси, чтобы ввести в заблуждение патриарха Варфоломея, считают в УПЦ.

25.7.2018 Патриарх Кирилл надеется, что торжества по случаю 1030-летия Крещения Руси помогут преодолеть разделения и расколы на Украине.

27.7.2018a Патриарх Кирилл в канун 1030-летия Крещения Руси воздает должное право-славным Украины, сохраняющим верность Русской церкви.

27.7.2018b Русская православная церковь никогда не согласится с попытками оторвать от нее УПЦ - патриарх Кирилл.

27.7.2018 Патриарх Кирилл надеется, что его визит на Украину пятилетней давности не будет последним (обновленная версия).

28.7.2018a Украинской православной церкви автокефалия не нужна - заявление еписко-пата УПЦ.

28.7.2018b Путин видит в Крещении Руси отправную точку российской государственно-сти.

28.7.2018 Крещение Руси стало событием мирового значения - патриарх Кирилл.

28.7.2018 Патриарх Кирилл считает неслучайным, что Путина назвали именем Крести-теля Руси.

28.7.2018 Политические лидеры не вправе отнимать у народов исторической Руси цер-ковное единство, считает митрополит Иларион.

6.8.2018 Встреча Московского и Константинопольского патриархов покажет тщетность попыток расколоть церковное единство, считают в УПЦ.

21.8.2018 В УПЦ призывают власти Украины отстаивать права всех верующих или "во-обще молчать".

24.8.2018 Московский патриархат увидел в призыве Порошенко покончить с "рос-сийской церковью" на Украине его стремление удержаться у власти.

30.8.2018 Одесский митрополит призывает власти Украины не вмешиваться в дела Церкви.

31.8.2018a Патриарх Кирилл не стал раскрывать подробности встречи с патриархом Вар-фоломеем, сославшись не ее конфиденциальный характер.

31.8.2018 Встреча патриархов Кирилла и Варфоломея в Стамбуле станет событием в ис-тории отношений двух Церквей - митрополит Иларион.

31.8.2018 Митрополит Иларион о реакции украинской прессы на встречу в Стамбуле:

кто-то хочет выдать желаемое за действительное.

31.8.2018 Патриархи Кирилл и Варфоломей заявляют о приверженности идее диалога в разрешении межцерковных вопросов.

1.9.2018 В Украинской церкви считают, что итоги встречи в Стамбуле не дают повода говорить о прорыве в вопросе автокефалии.

3.9.2018a Митрополит Иларион считает тему автокефалии попыткой Порошенко поднять свой рейтинг.

3.9.2018 Патриарх Кирилл считает, что духовное единство Украины и России разорвать невозможно.

4.9.2018 Константинопольский патриархат не может в одиночку решать вопрос украин-ской автокефалии, заявляют в УПЦ.

5.9.2018 В УПЦ считают, что патриарх Варфоломей стал жертвой провокации в "укра-инском вопросе".

5.9.2018 Любые односторонние действия Константинопольской церкви в "украинском вопросе" усугубят смуту на Украине.

6.9.2018 Член синодальной комиссии Русской церкви назвал еретическим доклад патри-арха Варфоломея на соборе в Стамбуле.

7.9.2018 УПЦ расценивает назначение константинопольских экзархов в Киев как грубое нарушение своей канонической территории.

7.9.2018 Экзархи патриарха Варфоломея в Киеве не возглавят церковную структуру Константинополя на Украине, но само их назначение недопустимо – УПЦ.

8.9.2018a В Русской церкви обвинили Константинополь в вероломстве и пригрозили раз-рывом отношений в случае признания украинской автокефалии (дополненная версия).

8.9.2018 Митрополит Иларион: об автокефалии на Украине мечтают только расколь-ники.

8.9.2018 Синод Русской церкви обвинил Константинопольский патриархат в "гру-бейшем попрании канонов" в связи с назначением экзархов на Украину.

10.9.2018 В Русской церкви призывают Константинополь не подменять каноническую логику политической.

10.9.2018 Депутат Госдумы считает, что автокефалия украинских раскольников приведет к религиозной войне.

10.9.2018 За действиями Константинополя на Украине стоит Вашингтон, считает восто-ковед.

10.9.2018 Московский патриархат крайне жестко ответит в случае непоправимых шагов Константинополя по Украине - Легойда.

10.9.2018 Секретарь синодальной комиссии РПЦ видит в действиях Константинополя на Украине желание главенствовать в содружестве Православных церквей.

11.9.2018a Действия Константинополя дают "зеленый свет" антицерковному погрому на Украине, считают во Всемирном русском соборе.

11.9.2018b Новый церковный раскол на Украине будет опаснее расширения НАТО на Во-сток – эксперт.

11.9.2018 Константинопольский томос не даст тех прав, которые уже имеет Украинская церковь, отмечает иерарх УПЦ.

11.9.2018 Митрополит Онуфрий призывает паству хранить верность канонической Укра-инской церкви.

12.9.2018 В Русской церкви опровергают слухи о том, будто большинство духовенства УПЦ - за автокефалию.

12.9.2018 В УПЦ предложили созвать внеочередной Собор глав Церквей для обсуждения действий Константинополя на Украине.

13.9.2018 В Москве пройдёт внеочередное заседание Синода Русской православной церкви назначено на 14 сентября.

13.9.2018 В Русской православной церкви призывают верующих УПЦ сплотиться вокруг митрополита Онуфрия.

13.9.2018 В УПЦ считают, что большинство ее прихожан не захотят уйти в "автокефа-лию" Константинополя.

13.9.2018 Раскол в православии из-за действий Константинополя может превзойти по масштабам Великую схизму 1054 года, предупреждают в Русской церкви.

13.9.2018 Ситуация вокруг УПЦ в Киеве - грубое вмешательство государства в дела церкви, заявляют в МИД РФ.

14.9.2018a Экзархи патриарха Варфоломея будет вести к автокефалии две крупнейшие не-канонические организации Украины.

14.9.2018b В Кремле отслеживают внеочередное заседание Синода Русской церкви - Пес-ков.

14.9.2018c Митрополит Онуфрий отказал Константинополю в праве вмешиваться в дела Украинской церкви.

14.9.2018d В Русской церкви предупреждают о возможности пересмотра статуса Констан-тинопольского патриархата

14.9.2018 Митрополит Иларион сравнил прекращение поминовения патриарха Варфоло-мея в храмах с разрывом дипотношений в светской жизни.

14.9.2018 В храмах Московского патриархата приостанавливают молитвенное поминове-ние патриарха Варфоломея - решепоминове-ние Синода

14.9.2018 Вашингтону следует задуматься о последствиях возможного раскола мирового православия, считают в делегации РФ в ОБСЕ.

14.9.2018 Во всех храмах РПЦ будут молиться о единстве православия - решение Си-нода.

14.9.2018 Заявление Священного Синода в связи с незаконным вторжением Константи-нопольского патриархата на каноническую территорию Русской церкви.

14.9.2018 Патриарх Кирилл увидел в действиях Константинополя на Украине "тради-цию" поддерживать расколы в Русской церкви.

14.9.2018 Экзархи патриарха Варфоломея будет вести к автокефалии две крупнейшие не-канонические организации Украины.

15.9.2018 Митрополит Иларион посоветовал Константинополю заняться формированием

“единой поместной церкви в Америке”.

15.9.2018 Митрополит Иларион назвал политику Константинопольской церкви подлой.

17.9.2018 Из-за действий Константинополя Церковь перестала быть единственным ин-ститутом, остававшимся вне политики - пресс-секретарь патриарха Кирилла.

17.9.2018 Митрополит Иларион обвинил США в намеренном разрушении Русской право-славной церкви.

17.9.2018 Московский патриархат начинает публикацию документов по вопросу присо-единения Киевской митрополии к Русской церкви в XVII веке.

18.9.2018 Политика Константинопольского патриархата на Украине направляется из США, считают в Госдуме.

18.9.2018 Путин и Эрдоган не затрагивали конфликт Русской церкви с Константинопо-лем.

19.9.2018 Наместник Киево-Печерской лавры сообщил о готовящихся против нее прово-кациях.

24.9.2018 В Украинской православной церкви будут считать раскольничьей параллель-ную структуру, которую намерен создать Константинополь.

25.9.2018 Синод УПЦ призвал Верховную Раду отказаться от принятия законов, направ-ленных против канонической Церкви.

25.9.2018 Синод УПЦ призвал патриарха Варфоломея не вмешиваться в дела Украинской церкви.

25.9.2018 Украинские лавры категорически против автокефалии - наместник Святогор-ского монастыря.

1.10.2018 В РПЦ считают юридически несостоятельными попытки Константинополя обосновать права на Украину.

1.10.2018 В УПЦ предупреждают Константинополь, что общение с раскольниками чре-вато отлучением от Церкви.

1.10.2018 Митрополит Иларион сравнил намерение Киева переименовать УПЦ с действиями фашистов.

1.10.2018 Наместник Почаевской лавры призвал верующих встать на ее защиту.

2.10.2018a Митрополит Онуфрий: грешному человеку никакой томос не поможет.

2.10.2018 Патриарх Кирилл призывает глав Церквей к общеправославному обсуждению

"украинского вопроса".

3.10.2018 Митрополит Онуфрий напомнил украинским властям, что попытки создать

"свою церковь" во все времена кончались бедой.

8.10.2018 Патриарх Кирилл заявил о намерении Русской церкви отстаивать каноны пра-вославия во всем мире.

9.10.2018a Патриарх Кирилл уверен, что попытки политиков оторвать Украинскую цер-ковь от Русской закончатся "полным провалом".

9.10.2018 В РПЦ допускают, что Константинопольский Синод не примет решение об ав-токефалии церкви на Украине.

9.10.2018 В РПЦ подтверждают готовность к диалогу с Константинополем.

9.10.2018 Патриарх Кирилл благодарит главу Александрийской православной церкви за солидарность с канонической УПЦ.

9.10.2018 Раскол мирового православия из-за действий Константинополя на Украине мо-жет быть необратимым - митрополит Иларион.

10.10.2018 Действия Константинопольского патриархата по дарованию автокефалии УПЦ не поддержала ни одна поместная Церковь.

10.10.2018 Московский патриархат предупреждает о протестах прихожан на Украине в случае одобрения местными властями захватов православных храмов.

11.10.2018 В Кремле выступают против шагов, ведущих к расколу в православном мире.

11.10.2018 В Московском патриархате не комментируют утечки о реабилитации украин-ских раскольников до появления официальных сообщений.

11.10.2018 В РПЦ обвиняют Константинополь в разрушении основ Православной церкви.

11.10.2018 В УПЦ напоминают Константинополю, что Господь создал одну Церковь, и никакие новые создать невозможно.

11.10.2018 Константинопольский Синод отменил действие документа 300-летней давно-сти о передаче Киевской митрополии Московскому патриархату.

11.10.2018 Митрополит Иларион заявляет, что украинские православные не хотят автоке-фалии, это нужно только гражданским властям.

11.10.2018 Митрополит Иларион надеется, что скоропалительных решений о предоставле-нии автокефалии украинской церкви в Стамбуле принято не будет.

11.10.2018 Митрополит Иларион назвал решение константинопольского Синода "безза-конным деянием".

11.10.2018 Ответ Русской православной церкви на действия Константинополя будет реши-тельным и жестким - представитель РПЦ.

11.10.2018 Снятие анафемы с Филарета вынуждает РПЦ разорвать евхаристическое обще-ние с Константинополем - пресс-секретарь патриарха Кирилла.

12.10.2018a В Кремле обещают защищать интересы православных на Украине политико-дипломатическими методами.

12.10.2018b В Кремле разделяют обеспокоенность РПЦ последствиями решения Констан-тинопольского патриархата - Песков.

12.10.2018 В РПЦ предлагают созвать в Москве чрезвычайный Всеправославный Собор для низложения патриарха Варфоломея и членов его Синода.

12.10.2018 Лавров называет действия патриарха Варфоломея провокацией, поддерживае-мой США.

12.10.2018 Положение Русской православной церкви на Украине обсуждалось на совеща-нии Путина с постоянными членами Совбеза РФ - Песков.

12.10.2018 Светские власти России не намерены вмешиваться в межцерковный диалог, но будут следить за событиями в мире православия - Песков.

12.10.2018 Тема автокефалии позволяет Порошенко отвлечь общество от отсутствия отоп-ления, горящих арсеналов и цен на бензин, считают в УПЦ.

12.10.2018 Украинская православная церковь не будет участвовать в объединительном со-боре, который инициировал "Киевский патриархат".

12.10.2018 Украинская православная церковь не меняет негативного отношения к расколь-никам, несмотря на их признание Константинополем.

13.10.2018 Патриарх Кирилл верит, что Украинская православная церковь устоит перед нажимом светских властей.

13.10.2018 Решения Константинополя по Украине делают для РПЦ невозможным нахо-диться в единстве с ним - митрополит Иларион.

15.10.2018 В РПЦ надеются, что Константинопольский патриарх откажется от своих ре-шений по Украине.

15.10.2018 В РПЦ надеются, что на Украине не будут чинить препятствий верующим.

15.10.2018 Московский патриархат не первый раз призывает Константинополь воздержи-ваться от шагов, подрывающих единство Церкви - Синод РПЦ.

15.10.2018 На Совбезе в пятницу состоялся обмен мнениями о влиянии решений Констан-тинополя на РПЦ.

15.10.2018 РПЦ признала невозможным дальнейшее пребывание в евхаристическом обще-нии с Константинопольским патриархатом - решение Синода.

16.10.2018a В Московском патриархате призывают православных Украины хранить вер-ность канонической Церкви.

16.10.2018 В Кремле озабочены ситуацией в отношениях РПЦ и Константинополя, наде-ются на соблюдение интересов РПЦ - Песков.

16.10.2018 В РПЦ считают, что Константинополь больше не является координатором Пра-вославной церкви - митрополит Иларион.

17.10.2018 В УПЦ опровергают прогнозы о массовом переходе ее духовенства и верую-щих в юрисдикцию Константинополя.

18.10.2018 В Украинской православной церкви протестуют против планов государства описать ее имущество.

18.10.2018 В УПЦ не согласны с передачей Андреевской церкви Константинополю.

19.10.2018a Митрополит УПЦ: Константинополь отказался от Бога.

19.10.2018 Патриарх Кирилл: большинство православных поддерживают решение о раз-рыве с Константинополем.

23.10.2018 В Русской церкви ответили патриарху Варфоломею, что не обязаны ему подчи-няться.

23.10.2018 Глава УПЦ советует Константинополю направить силы на лечение своего, а не украинского раскола.

23.10.2018 Представитель РПЦ о словах патриарха Варфоломея: православие не допускает первенства какой-либо нации.

23.10.2018 Член Совета Федерации считает, что государство имеет право помочь РПЦ в решении "украинского вопроса".

25.10.2018 В УПЦ сравнили Константинополь с отцом семейства, ушедшим в запой, и призвали молиться о его вразумлении.

25.10.2018 Духовенство Днепропетровской области единогласно отказалось переходить в

"единую поместную церковь".

29.10.2018a В РПЦ назвали идею переименовать Украинскую православную церковь меч-таниями Филарета Денисенко.

29.10.2018 В РПЦ удовлетворены сбалансированным отношением папы Франциска к со-бытиям вокруг православной церкви на Украине.

29.10.2018 В УПЦ назвали рейдерством планы отобрать название у канонической Церкви Украины.

29.10.2018 Митрополит Онуфрий: захватом Церкви нельзя подчинить себе Бога.

30.10.2018 Патриарх Кирилл утверждает, что на Украине реализуется глобальный заказ на уничтожение Русской православной церкви.

1.11.2018a Путин видит попытки создания безликих протекторатов на постсоветском про-странстве.

1.11.2018 Патриарх Кирилл прогнозирует историческое поражение тем, кто пытается со-здать на Украине новую церковь.

2.11.2018 В УПЦ напомнили Константинополю, что его самого давно уже нет.

2.11.2018 Харьковская епархия заявила о верности РПЦ.

3.11.2018 УПЦ практически единодушно поддерживает митрополита Онуфрия, утвер-ждают в Московском патриархате.

6.11.2018 Патриарх Кирилл считает события вокруг Украинской церкви происками дья-вола.

7.11.2018 В РПЦ напомнили Порошенко, что Церковь, которой он предложил вернуться

"домой в Россию", состоит из граждан Украины.

7.11.2018 В УПЦ назвали нелепым заявление Порошенко о том, что Русской церкви не-чего делать на Украине.

8.11.2018 В Московском патриархате считают, что заявлением о месте РПЦ Порошенко указал на дверь миллионам украинских граждан.

9.11.2018 В УПЦ назвали "абсолютно невозможным" ее участие в объединительном со-боре.

14.11.2018 В РПЦ назвали предстоящий на Украине "объединительный" собор канониче-ски ничтожным сборищем.

14.11.2018 Константинополь обманывает сторонников украинской автокефалии, считают в УПЦ.

15.11.2018 Митрополит Иларион назвал "объединительный собор" на Украине авантюрой.

15.11.2018 Митрополит Иларион: вместо единой церкви патриарх Варфоломей строит дом на песке.

16.11.2018 Митрополит Онуфрий назвал создаваемую "поместную церковь" политической организацией.

20.11.2018 В УПЦ заявили о давлении на ее епископов с целью принудить к участию в

"объединительном соборе".

20.11.2018 В УПЦ предупредили, что накажут своих епископов, которые примут участие в

"объединительном" соборе.

17.12.2018 В РПЦ категорически опровергают слухи о давлении на Украинскую церковь.

17.12.2018 Песков об автокефальной церкви на Украине: мы не вправе вмешиваться, хотя раскольническая деятельность плотно перемешана с политикой.

17.12.2018 Синод УПЦ обвинил Константинополь в углублении церковного раскола на Украине.

17.12.2018 Синод УПЦ объявил ее истинной Церковью Украины.

18.12.2018 В УПЦ опровергли информацию о предании анафеме двух ее митрополитов.

19.12.2018 Украинские политики толкают свой народ к погибели - патриарх Кирилл.

20.12.2018a Патриарх Кирилл призывает глав Православных церквей не признавать новую церковь Украины.

20.12.2018b В Московском патриархате сравнили переименование УПЦ с повязками евреев при Гитлере.

20.12.2018c Переименование УПЦ заставит верующих искать врагов там, где их нет - Ле-гойда.

20.12.2018 Патриарх Варфоломей хочет сначала подчинить украинскую церковь, а затем на этом зарабатывать - Путин.

20.12.2018 Путин: поддержка Вашингтоном церковного раскола на Украине "ни в какие ворота не лезет".

20.12.2018 Путин: происходящее в православии на Украине уму непостижимо.

20.12.2018 Церковный раскол на Украине происходит в преддверии выборов и с целью разрыва между русскими и украинцами - Путин.

21.12.2018 В РПЦ уведомили депутатов Рады, что центр УПЦ - в Киеве, а не в Москве.

21.12.2018 Патриарх Кирилл назвал Константинополь соучастником гонений на Украин-скую православную церковь.

24.12.2018 В РПЦ заявляют о готовности к диалогу с Константинополем, но свою пози-цию по Украине менять не собираются.

24.12.2018 Попытки украинского государства разделаться с канонической Церковью обре-чены на провал, считают в РПЦ.

26.12.2018 Патриарх Кирилл назвал "цивилизационной катастрофой" вмешательство По-рошенко в церковные дела на Украине.

26.12.2018 Патриарх Кирилл назвал новую церковь Украины абсолютно нежизнеспособ-ной.

26.12.2018 Патриарх Кирилл считает, что смена названия УПЦ чревата "кровавыми кон-фликтами".

26.12.2018 Патриарх Кирилл усомнился в "добром уме" патриарха Варфоломея.

26.12.2018 Патриарх Кирилл: силы зла не сумеют разрушить Церковь на Украине.

27.12.2018 Закон о переименовании УПЦ вступил в силу.

27.12.2018 РПЦ обвиняет патриарха Варфоломея в исполнении американского заказа на Украине.

28.12.2018 Московский Синод назвал неканоничным объединительный собор в Киеве и выразил озабоченность планами переименовать УПЦ.

5.1.2019 В РПЦ назвали томос бумагой, не обладающей канонической силой.

6.1.2019 Православный мир не признал Епифания, отмечают в РПЦ.

РИА Новости (RIA)

14.9.2018 Владимир Легойда: никто на Украине не предаст свою Церковь.

15.9.2018 В РПЦ допустили разрыв церковной общности с Константинополем.

Kirjallisuus ja artikkelit

Ahonen, Sirkka (2017). Suomalaisuuden monet myytit: kansallinen katse historian kirjoissa. Hel-sinki: Gaudeamus.

Aitamurto, Kaarina (2019). Uuden vuosituhannen sinfonia? ortodoksinen kirkko Venäjän politii-kassa. Teoksessa Heikki Pesonen, Tuula Sakaranaho, & Sini Paukkunen (toim.), Uskonto ja maail-manpolitiikka. https://researchportal.helsinki.fi/fi/publications/uuden-vuosituhannen-sinfonia-orto-doksinen-kirkko-ven%C3%A4j%C3%A4n-politiik. Katsottu 26.1.2021.

Bennet, Andrew (2019). The Orthodox Church of Ukraine: Peace in the Midst of Conflict, Reli-gious Freedom Institute. https://www.reliReli-giousfreedominstitute.org/cornerstone/the-orthodox- https://www.religiousfreedominstitute.org/cornerstone/the-orthodox-church-of-ukraine-peace-in-the-midst-of-conflict. Katsottu 17.1.2021.

Björkman, Katariina (2020). ”Kirkon sotkeentuminen likaisiin poliittisiin peleihin on järkyttävää, sopimatonta ja suorastaan vaarallista!” Ukrainan ortodoksisen kirkon itsenäistyminen venäläi-sessä mediassa. Helsingin yliopisto/uskontotieteen pro gradu -tutkielma. https://helda.hel-sinki.fi/bitstream/handle/10138/314091/Bjorkman_Katariina_Pro_gradu_2020.pdf. Katsottu 15.11.2020.

Bremer, Thomas (2013). Cross and Kremlin: A Brief History of the Orthodox Church in Russia.

Grand Rapids: Eerdmans Publishing Co.

Bremer, Thomas (2020). Ortodoksisuus Ukrainassa: Teologin näkökulma. Teoksessa Outi Lehti-puu, Olli Saukko, & Teuvo Laitila (toim.). Teologinen aikakauskirja 125:2, 167–175.

Carnegie Endowment for International Peace (2021). Dmitri Trenin, Director Carnegie Moscow Center. https://carnegieendowment.org/experts/287. Katsottu 4.1.2021.

Damaskinos (Olkinuora) (2020). Vuosien 2018–2019 kanoniset kiistat Ukrainan autokefaalisen or-todoksisen kirkon muodostamisessa. Teoksessa Outi Lehtipuu & Olli Saukko (toim.), Teologinen aikakauskirja 125:2, 133–149.

Ecumenical Patriarchate (1924) 1924 Tomos of Ecumenical Patriarchate. https://www.pangreek-ukrainianorthodoxarchdioceses.org/1924_tomos_of_autocephaly.html. Katsottu 3.12.2020.

Ecumenical Patriarchate (2018a). Communiqué of the Holy and Sacred Synod 22.4.2018.

https://www.patriarchate.org/-/anakoinothen-tes-agias-kai-ieras-synodou-22-04-2018-?_101_IN-STANCE_MF6geT6kmaDE_languageId=en_US. Katsottu 13.11.2020.

Ecumenical Patriarchate (2018b). Announcement 11.10.2018. https://www.patriarchate.org/-/com-muniq-1?_101_INSTANCE_MF6geT6kmaDE_languageId=en_US. Katsottu 13.11.2020.

Ecumenical Patriarchate (2018b). Announcement 11.10.2018. https://www.patriarchate.org/-/com-muniq-1?_101_INSTANCE_MF6geT6kmaDE_languageId=en_US. Katsottu 13.11.2020.