• Ei tuloksia

Insestiä ja seksuaalista hyväksikäyttöä on mahdotonta antaa anteeksi

4 PAPPIEN KÄSITYKSET ANTEEKSIANNON MAHDOLLISUUKSISTA

4.4. Insestiä ja seksuaalista hyväksikäyttöä on mahdotonta antaa anteeksi

Haastatteluissa tuli esiin esimerkkejä sellaisista teoista, jotka ovat pappien näkemyksen mukaan hyvin vaikeita tai jopa mahdottomia antaa anteeksi. Kaikki papit Utua lukuun ottamatta mainitsivat yksittäisenä rikoksena insestin tai seksuaalisen hyväksikäytön olevan teko, joka on vaikeinta tai jopa mahdotonta antaa anteeksi.

Kyllä minä niinku silleen ajattelen, että en minä osaisis ihmisenä olla vaatimassa anteeksiantoa, mutta siitä huolimatta se voi merkitä, olla, mutta voisi kuvitella, että kun on hirveän paljon insestiä ja muuta, että se on niin kokonaan elämän rikkomista tai en minä, jos minä olen hautaamassa murhattua ihmistä, niin ole ensimmäisenä vaatimassa niiltä omaisilta, että antakaa sille murhaajalle anteeksi. -Tuisku

Kun se on koko heidän elämänsä tuhonnu, joku on joskus sanonu, että olis tappanu ennemminkin... - Tuisku

Mutta että olipa häpeän syy sitten hengellisen yhteisön tai insestin tai minkä muun tahansa… - Talvi

Seksuaalinen hyväksikäyttö esimerkiksi on semmoinen, en tiedä, jotkut voivat antaa anteeksi, jotkut eivät voi koskaan antaa anteeksi. En voisi koskaan antaa… Kun siinä niin kokonaan revitään ihminen rikki... - Ruska

ja pahimmillaan on monta pientä elämää tuhottu jo siinä, että kyllähän ne on niin sellaista, joita ei niinku, en tiedä, pystyisikö sellaista ylipäätään ikinä antamaan anteeksi ja toisaalta, kun miettii katkeruutta ... - Kevät

Seksuaalinen hyväksikäyttö jättää lapseen syvät jäljet. Muun muassa Väestöliiton asiantuntijoiden mukaan seksuaalinen hyväksikäyttö jättää lähes aina lapselle häpeän,

76 Worthington 1998, 128.

36

likaisuuden ja nöyryytetyksi tulemisen tunteen ja saa lapsen tuntemaan itsensä petetyksi, pilalla olevaksi ja erilaiseksi. 77

Seksuaalisesti hyväksikäytettyjen opaskirjassa hollantilainen pastori ja terapeutti Teo van der Weele toteaa, että hyväksikäytettyjä vaivaavaa syvää häpeää voidaan Fossumin ja Masonin (1986) mukaan 78 kuvata uhrin pysyväksi perusolettamukseksi, että hän on paha, riittämätön, puutteellinen, arvoton tai ihmisenä jollakin tapaa vajaamittainen. Van der Weelen mukaan häpeällä on ihmiseen valtava voima, joka johtunee ihmisluonnon peruspiirteestä, kyvystä muodostaa oma identiteettimme ja tuntea itsemme persoonaksi. Hänen mukaansa ihmisen luonnollinen kyky tuntea häpeää haavoittuu, kun ihmisen rajoja loukataan. Seksuaalista hyväksikäyttöä kokeneille häpeän tunne on juuri erityinen ongelma ja usein tähän liittyy myös hengellinen häpeä ja uskomus, että ihminen on arvoton myös Jumalan silmissä. 79 Kuten Paavo Kettunen toteaa hengellisestä häpeästä, häpeän luonteeseen kuuluu kokonaisvaltaisuus, joka vaikuttaa ihmisen niin hengellisellä kuin muillakin elämän osa-alueilla. 80

Mielenkiintoinen on tässä yhteydessä Leena Kyyhkysen pro gradu -työn tulos, jossa hän toteaa, että psykoterapeuttien mukaan hyväksikäytetyn minuuden kehittymisen kannalta tärkeää on päätös olla antamatta anteeksi. 81 Teologian professori FT Steven R.

Tracy kysyy artikkelissa Sexual abuse and forgiving, että tuleeko meidän antaa anteeksi hyväksikäyttäjille ja vastaa, että kyllä ja ei. Tracy toteaa, että vain Jumalalla yksin on oikeus antaa niin hirvittävä synti anteeksi ja ihmisen osuus on saattaa hyväksikäyttäjä ottamaan vastuu teoistaan. Anteeksianto voisi Tracyn mukaan olla mahdollista vasta, kun hyväksikäyttäjä on osoittanut selkeästi halun ottaa vastuu teostaan. 82 Anttosen mukaan Englannin kirkon Faith and Order -toimikunnan julkaisussa Forgiveness and Reconciliation in the Aftermath of Abuse sovinto, anteeksiantaminen ja oikeudenmukaisuus ilmaistaan kolmena ulottuvuutena, jotka edellyttävät toisiaan, jotta ne voivat toteutua ihmisten elämässä Jumalan tahdon mukaisina. Sovinto on siis mahdollinen vain, jos oikeudenmukaisuus toteutuu. Hyväksikäytön seuraksia ei saa tekemättömäksi ja

77 Cacciatore & Apter & Kotiranta-Ainamo & Porras & Brusila 2006, 19.

78 Ks. tarkemmin Fossum & Mason Facing Shame: Families in recovery 1996.

79 van der Weele 1999, 104.

80 Kettunen 2001, 26.

81 Kyyhkynen 2014.

82 Tracy 1999, 9.

37

asiakirjassa todetaankin, että hyväksikäyttäjän toiminta, vahingon tunnustaminen, rangaistuksen suorittaminen ja aito pyrkimys muutokseen vievät tilannetta anteeksiannon suuntaan. 83 Näyttää siis siltä, että lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä pidetään tekona, jonka anteeksiantaminen ei olisi mahdollista. Jeesuskin tosin antaa meille lasten kohtelemisesta selkeän ohjeen: Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin ja hänet upotettaisiin meren syvyyksiin (Matt. 18:6).

Myös lapsen murhaa, murhaa, rattijuopon päälle ajaman lapsen kuolemaa tai hengellisen yhteisön väkivaltaa papit pitivät jopa mahdottomana tai hyvin vaikeasti anteeksiannettavana tekona. Asioiden todettiin usein liittyvän myös perusturvallisuuden menetykseen lapsuudessa. Lisäksi mainittiin parisuhteeseen ja avioeron yhteyteen liittyvät loukkaukset hyvin herkkinä ja syvää loukkaantumista aiheuttavina tekoina. Todettiin, että myös sanoilla voi loukata syvästi. Kuoleman lähestyminen mainittiin sellaisena tilanteena, jossa anteeksiantaminen ja anteeksipyytäminen saattavat usein nousta esiin, koska ihmisellä on tarve selvittää asioitaan ja saada itselleen rauha ennen lähtöään. Myös vanhempien kuolema mainittiin tilanteena, jonka jälkeen suhde vanhempiin saattaa nousta käsittelyyn.

Lapsen murha on myös, jota on kyllä vaikea vanhempien ja muiden antaa anteeksi... -Ruska

... kuoleva ihminen kyselee ja että se on semmoinen epäilys ja että on tärkeää, että selvittää läheisten kanssa ja voin sanoa, että minulla on nyt kaikkien kanssa asiat hyvin, että halutaan, että lapset on siinä ja... - Tuisku

Että esimerkiksi rattijuoppo ajaa kuoliaaksi nuoren, kyllä siinä on kauan vanhemmilla…

-Tuisku

… liittyvät ihmissuhteisiin ja semmoiseen perusluottamuksen menetykseen lapsuudessa. -Tuisku

… toinen on sanoilla loukannut verisesti. – Utu

… häpeää, olipa se sitten hengellisen yhteisön tai insestin tai minkä muun tahansa. – Talvi Vaikea suhde vanhempiin nousee käsittelyyn vanhempien kuoleman jälkeen usein ja … -Tuisku

83 Anttonen 2018, 370.

38

Haastattelussa mainittiin myös varastaminen toiselta, lainan takaisin maksamatta jättäminen, katkeruus ja viha jotakin henkilöä kohtaan asioina, joita saattaa olla vaikea antaa anteeksi.

39