• Ei tuloksia

Jaettuja muistoja tyttöenergiasta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Jaettuja muistoja tyttöenergiasta näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

journal.fi/aikuiskasvatus AIKUISKASVATUS 1/2019

73

KIRJA-ARVIOT

NIMENSÄ MUKAISESTI Tyttö- energialla kasvaneet kuvaa tyttö- energiaa 1990-luvun teinien muis- teluiden pohjalta. Muisteluihin virittäneet aikalaisaineistot ovat Musiikkiarkiston ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkistoko- koelmista.

AIKALAISAINEISTO TÄYDENTÄÄ MUISTELUAINEISTOA

Keskeiseksi muisteluiden teemak- si nousee Spice Girls -yhtyeestä vi- rinnyt tyttöenergiailmiö. Kulttuuri- tutkimuksen alan väitöskirjassaan Aino Tormulainen määrittelee tyttöenergian postfeministiseksi ja populaarikulttuuriseksi sukupolvi- kokemukseksi. Hän kuvaa ilmiön moninaisuutta kattavasti ja pohtii girl power - ja tyttöenergia-käsittei- den luonnetta ja merkitysulottu- vuuksia monipuolisesti.

Aikalaisaineistot täydentävät muisteluaineistoa ja kuvaavat 1990-luvun tyttöenergiakulttuu- ria. Ne taustoittavat muisteluai- neistoa ja antavat lukijalle ym- märryksen aikakauden tyttöener- giakulttuurista.

Kirjoittaja kuvaa teinien mo- nisäikeisiä kokemuksia aikaan ja paikkaan sekä yhteisöllisyyteen, sosiaalisiin suhteisiin ja sukupolvi- kokemuksiin liittyen. Hän tarkas- telee sukupuolta ja sukupuolitta- mista niin aikalaisaineistojen kuin

Jaettuja muistoja tyttöenergiasta

Tormulainen, Aino (2018). Tyttöenergialla kasvaneet.

Postfeministisen populaarikulttuuri-ilmiön yhdessä muistellut merkitykset. Nuorisotutkimusverkosto. 308 sivua.

osallistujien muistojen kautta.

Sukupuoli on tarkastelun koh- teena myös ruumiillisuutta ja sek- suaalisuutta koskevissa muistoissa erityisesti ”Tyttöenergiamuistojen tulkinta aikuisen silmin” -luvussa.

Muistot kerrotaan nykyisyyden kautta, sillä aikuisena ruumiillisuu- den ja seksuaalisuuden ymmärtä- minen ovat paremmin tulkitta- vissa kuin nuorena. Tormulainen analysoi hienosti sitä, kuinka men- nyt muuttuu nostalgiseksi, nykyi- syyttä paheksutaan liian seksuaa- lisoivana, ja moraalinen aikuisen ääni kuuluu puheessa.

MUISTELU ON YHTEISKUNNAN ILMIÖIDEN REFLEKTOINTIA

Yhdessä muistelu tuottaa jaettua kokemusta muistelun kohteena olevista ilmiöistä. Se ei jää pelkäs- tään kokemusten kertomiseksi, vaan parhaimmillaan se on yhteis- kunnan rakenteiden ja yksilöiden arjen käytäntöjen analysointia.

Tormulaisen käyttämä muistelu- työmenetelmä pohjautuu tutkija Frigga Haugin (1987) ja hänen tutkijaryhmänsä kehittämään me- netelmään. Se puolestaan perus- tuu omien muistojen kertomiseen ryhmässä ja niiden tarkasteluun yksilöllisestä ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Näin tehdään eri- laisia toimintatapoja näkyviksi ja pohditaan arjen sukupuolittuneita

ilmiöitä. Keskeinen ajatus on ko- kemusten jakaminen ryhmässä, jolloin tieto muodostuu niin sub- jektiivisesti kuin kollektiivisesti.

Tormulaisen tutkimuksen muisteluaineisto luo hienon ai- kamatkan 1990–2000-lukujen tyttöenergian populaarikulttuu- riin. Teos kuvaa kattavasti muis- tojen tutkimusta koskevia käsit- teitä, kuten muistoja, kokemusta ja muistelukerrontaa, sekä mene- telmällisiä ratkaisuja tutkimus- prosessin aikana.

Kirjoittaja avaa tutkimuspro- sessin ja ryhmätapaamisten ai- kana kohtaamiaan haasteita ja ryhmien erilaisuutta. Muistelui- hin liittyvien keskusteluiden sy- vyys vaihteli ryhmittäin. Yhdessä ryhmässä muistelijat olivat hyvin avoimia, toisessa muistelijat taas pitäytyivät kulttuurisesti sovin- naisten muistojen kerronnassa.

TUTKIJA RAKENTAA LUOTTAMUKSEN ILMAPIIRIÄ

Kun ryhmäläiset tuntevat olonsa turvallisiksi, syntyy luottamuksen

(2)

journal.fi/aikuiskasvatus 74

ilmapiiri, jossa voi jakaa omia ko- kemuksia. Tutkija luo ryhmän il- mapiiriä, osallistujat ryhmäidenti- teettiä. Muistelutyömenetelmässä tutkija on aktiivinen ja osallistuva.

Kyetäkseen osallistumaan aktiivisesti ryhmän muisteluun tutkijan on pohdittava omaa paikkaansa, mikä näkyy teokses- sa varsin tarkkoina pohdintoina.

Tormulainen pohtii omaa posi- tiotaan osallistujana, keskustelun- ohjaajana sekä vertaisena ja ref- lektoi näitä rooleja ansiokkaasti.

Omien muistojen jakaminen tii- vistää ryhmää, ja kertominen tuot- taa yhteenkuuluvuutta. Tutkijan rooli vertaisena on välttämätön yhteyden tunteen syntymiselle.

Muistelut herättävät monenlai- sia tunteita: iloa, surua, katkeruut- ta ja hauskuutta. Silloin erityisesti muistelutyöskentelyn terapeutti- nen ulottuvuus todentuu. Muistelu ei kuitenkaan ole terapiaa vaan elä- män ilmiöiden pohtimista niin yk- silö- kuin yhteisötasolla. Tormulai- sesta huomion arvoista on se, mitä ja mistä kerrotaan ja mistä vaietaan.

Tutkimusprosessin aikana häneltä kysyttiin useaan kertaan, ketkä jää- vät tyttöenergian ulkopuolelle.

TOISENLAINEN KUVA TYTTÖKULTTUURISTA

Rinnakkain Tormulaisen teok- sen kanssa luin kirjailija, toimittaja Koko Hubaran esseekokoelmaa Ruskeat Tytöt (2015), joka kuvaa samaa aikakautta. Hubaran koke- mukset luovat toisenlaisen suoma- laisen teinin kulttuurikuvan, joka ei tullut tyttöenergiaa tutkittaessa esiin. Teosten lähtökohdat ovat

erilaiset, mutta kumpikin muistut- taa siitä, kuinka erilaista elämää elämme samassa maassa, samassa kulttuurissa ja kuinka meidän kaik- kien tulee olla avarakatseisia.

Tormulaisen kuvaama suku- polvikokemus ei kosketa kaikkia 1990-luvun tyttöjä eikä Spice Girls -ilmiö tarttunut kaikkiin tyt- töihin. Kirjoittaja toivoo, että teos auttaa lukijoita pohtimaan omia kokemuksiaan nuoruudesta ja elämästä yleensä. Väistämättä toi- ve toteutuu, sillä lukijana palasin moniin nuoruuteni fanituksiin ja kapinointiin aikuisten jähmetty- neitä ajatuksia kohtaan. Samas- tuin tutkimuksen tyttöihin, vaikka vietinkin oman nuoruuteni vuosi- kymmentä aiemmin.

TEOS KUULUU JOKAISELLE KASVATTAJALLE

Monografinen väitöstutkimus on ehyt kertomus tyttöenergialla kasvaneista. Se avaa vakuuttavasti nuorten tyttöjen 1990-luvun ai- kakautta monin sävyin ja tapahtu- min. Lukijalle piirtyy näkökulmia siihen, miten nuorten populaari- kulttuuri rakentuu nuortenkirjal- lisuuden, lehtien, elokuvien, mu- siikin, tv-ohjelmien ja vertaisryh- mien tuottamina.

Teos myös kuvaa nuorten maailmaa ennen internetiä ja so- mea. Silloin kirjastot olivat koh- taamispaikkoja, joissa luettiin, lainattiin nuorisolehtiä ja kuun- neltiin musiikkia. Nyt niissä nä- kee enemmän entisiä nuoria lu- kemassa lehtiä.

Aikuiskasvatuksen tutkijoita ja lukijoita kiehtoo teoksen anti

muistelutyöskentelystä tutkimus- menetelmänä. Sitä voi soveltaa myös aikuisten opetuksessa ja oh- jaustilanteissa (Kutuniva & Ylita- pio-Mäntylä 2005; Mäkiranta &

Ylitapio-Mäntylä 2013). Sukupuo- lentutkimuksesta kiinnostuneet tutkijat saavat monipuolisen kuvan tyttöenergiaa ja feminististä tutki- musta koskevista teoreettisista ja metodologisista näkökulmista.

Toivon teoksen päätyvän li- säksi kaikkien kasvattajien, kuten opettajien ja ohjaajien, sekä kasva- tustieteiden opiskelijoiden käsiin.

Se avaa oivallisen näkökulman nuorten elämään tyttöjen näkö- kulmasta, menneeseen maailmaan ja nuoruuteen laajemminkin.

OUTI YLITAPIO-MÄNTYLÄ KT, dosentti, yliopistonlehtori Oulun yliopisto

LÄHTEET

Haug, F. (1987). Female

Sexualization. The Collective Work of Memory. London: Verso.

Hubara, K. (2015). Ruskeat Tytöt.

Helsinki: Like.

Kutuniva, M. & Ylitapio-Mäntylä, O.

(2005). Matkalla itseen ja yhteiseen – muistoista yhdessä oppimiseen.

Teoksessa Mietola, R., Lahelma, E. Lappalainen, S. & Palmu, T.

(toim.) Kohtaamisia kasvatuksen ja koulutuksen kentillä: erontekoja ja yhdessä tekemistä. Turku: Suomen kasvatustieteen seura. Kasvatusalan tutkimuksia 22, 239–256.

Mäkiranta, M. & Ylitapio-Mäntylä, O. (2013). Care and emotional looking in memory-based photographs. Teoksessa Keskitalo- Foley, S., Naskali, P. & Rantala, P.

(eds.) Northern Insights: Feminist Inquiries into Politics of Place, Knowledge and Agency. Rovaniemi:

Lapin yliopistokustannus, 56–74.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Pyylevä nainen puuttui puheeseen ja sanoi, että Ahon hallitus tekee pelkkää pahaa.. — Ei Ahossa m itään vikaa ole,

Tyttö A (Aula & Co 2021) kertoo Alexandra “Lex” Gracien pitkästä matkasta vapauteen kiihkouskovaisten vanhempien vallan alta.. Lexin

”Tilanne vaikutti ensin hämmentävältä: Dottie ohjattiin sisään keittiön kautta kuin tyrmistynyt lapsi, ja Isabelle tarttui häntä kädestä ja lohdutti häntä mumisten

”Ilotulittajan tyttö, se jolla oli terävät kolmiomaiset hampaat, katseli halveksien hattu päässä keikistelevää nirppanokkaa, eikä häntä kiinnostanut kuunnella, kun hieno

Heikot pojat ja erinomaiset tytöt – millaista kuvaa tyttö- ja poikalukijoista rakennetaan suomalaisissa uutisteksteissä.. © Kieliverkosto ja kirjoittaja, 2018

”Siksi että opettelen yhä edelleen kävelemään ja puhumaan, ja on miljoona kertaa helpompaa olla kyyninen ja heiluttaa sanan säilää kuin olla avosydäminen ja seistä

Cecelia Ahern on tunne u kevyestä ja roman isesta kirjallisuudesta, joka viihdy ää mu a ei ole kovinkaan syvällistä.. Pieni, kaksi novellia sisältävä teos Ty ö peilissä, käsi

Klovni Krone on kuitenkin selkeämmin omakuva sikäli, e ä hän on taiteilija, joka – aivan kuten kymmenen vuo a odote ua teostaan kirjoi anut Hoeg – on kansainvä- lisesti arvoste u