• Ei tuloksia

Arvostelu teoksesta Peter Hoeg: Hiljainen tyttö

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvostelu teoksesta Peter Hoeg: Hiljainen tyttö"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Arvio Maailmankirjat.net:issä

Peter Hoeg: Hiljainen ty ö | Maailmankirjat

JOONAS SÄNTTI Kirjailija kuuntelee

Peter HoeginHiljainen ty ö(2006, suom. 2007) on vaikea lukukokemus. Sen juoni ja ra- kenne ovat monimutkaisia: romaani sisältää salapoliisimysteerin aineksia, kertojahahmon ajallisesti hyppivän kehitystarinan, paljon semiuskonnollista mystiikkaa ja lukuisia sivu- henkilöitä. Samalla se esi ää dystopistisen kuvauksen tulevaisuuden osaksi veden alle va- jonneesta Kööpenhaminasta.

Romaanin päähenkilön, sirkustaiteilija Kasper Kronen yhteydet kirjailijaan maini iin jo Hiljaisen tytön ensimmäisissä lehtiarvosteluissa. Onhan Hoeg aiemminkin hyödyntänyt teksteissään omaa historiaansa tanssijana ja kiipeilijänä. Teoksen päähenkilö Krone on vai- keuksissa veroviranomaisten kanssa, ja Hoeg on ilmeisesti saanut nau ia samanlaisesta julkisuudesta. Klovni Krone on kuitenkin selkeämmin omakuva sikäli, e ä hän on taiteilija, joka – aivan kuten kymmenen vuo a odote ua teostaan kirjoi anut Hoeg – on kansainvä- lisesti arvoste u ja kotimaassaan julkkiksen asemassa.

Kasper Kronella on poikkeuksellinen kyky: epäluonnollisen tarkka kuulo. Hän kykenee kuulemaan ihmisten soinnin, heidän ajatuksensa ja tunteensa (tai niiden puu een). Ro- maanin ilmeisin kerronnallinen bravuuri on Hoegin taito siirtää näkö- ja tuntoaistiin liit- tyvät kokemukset kertojan kuuloaistin alueelle, mikä synny ää oivaltavia kuvauksia siitä, miten kaupunkitila avautuu ääninä tai miten ihmiset kommunikoivat ominaissointiensa avulla myös ilman puhe a. Musiikissa Krone rakastaa erityisesti Bachia, ja vaikka toisten säveltäjien nimiä vilahteleekin säännöllisesti tekstissä, juuri Bachin sävellykset toimivat useimmiten Kronen kokemusten kaikupohjana.

Jos hyväksymme oletuksen hahmosta kirjailijan omakuvana, romaani herä ää kysymyksiä myös siitä, miten kuuloaisti ja kuunteleminen lii yvät kirjoi amiseen ja laajemmin taitei- lijuuteen, luomiskykyyn.

Suunnilleen teoksen puolivälissä Kasper Krone kertoo poikkeuksellisen kuulonsa syntymi- sestä. Kaksitoistavuotiaan häneltä oli murtunut selkä vakavassa onne omuudessa ja hän oli maannut kuukausia sairaalassa. Täällä Kasper sai tietää, e ä ei todennäköisesti enää pystyisi loppuelämänsä aikana liikkumaan:

– Ei se ollut kamalaa, hän sanoi, – minusta tuntui kuin olisin alkanut pudota, ikään kuin minulta olisi ote u pois jokin paino, se paino e ä on tavallinen kaksitoistavuotias poika 70-luvun puolivälissä. Syntyi eräänlainen välimatka, tyhjä tila, jossa minä ensimmäisen kerran kuulin. Minä kuulin sairaalan ja kotimatkan ja asuntovaunun ja talvikor eerin, toi- sin kuin koskaan ennen. En kuullut vain fyysisiä ääniä vaan niiden yhteyden. Normaalisti kuulemme. Kilinän kassaluukulla, kun kassa lasketaan. Fanfaarin joka saa elee areenalle pikku sirkusprinsessan johon olemme rakastuneet. Kahdeksansadan ihmisen ääntenpori- nan täydessä teltassa. Ne äänet, joista emme pidä, ne me toisaalta torjumme pois. Hapertu-

1

(2)

neen tel akankaan nahkavahvisteiden äänen. Pelkäävien hevosten äänen. Vessojen äänen.

Elokuisten tuulenpuuskien äänen joka kertoo, e ä kesä on kohta ohi. Loput äänet ovat yh- dentekeviä ja nekin me vaimennamme, liikenteen äänet ja kaupungin, kaiken arkisen ja tavanomaisen äänet. Sillä tavoin me kuuntelemme.

Normaalisti ihmisen kuuloaisti toimii aktiivisesti sulkekseen suuren osan äänistä tajunnan ulkopuolelle. Kolme vaihe a, jotka Krone esi ää, ovat tietoinen kuuleminen (se mitä halu- taan kuulla), torjuminen ja vaimentaminen. Mu a Krone jatkaa esi ämällä, e ä vapaus ei ole täydellistä, jokin ase aa äänet maailmaan ihmisen kuultaviksi: “RouvaHerra”. Kasper, jolta tulevaisuus on pyyhi y pois, alkaa kuulemaan sen, mitä on aiemmin vaimentanut ja lumoutuu.

- Kun todella kuuntelee, alkavat kaikki äänet järjestyä teemoiksi. Ne eivät ole satunnaisia.

Me emme elä kaaoksessa. Joku yri ää soi aa jotain. Yri ää saada kuuluviin katkelman musiikkia. RouvaHerra. Siksi minä sitä sanoin. Sen nimen minä annoin säveltäjälle.

Arkisen kuulemisen vertaaminen “toimite uun painokseen” vahvistaa käsitystäni siitä, et- tä Hoeg tarjoaa tässä myös vertauskuvallisen esityksen lukemisen tapahtumasta, sekä te- kijän ja lukijan suhteesta. Lopullisesta painoksesta vastaa lukija, joka lukee tekstistä esille sen mitä tarvitsee (valikoi, sulkee pois ja vaimentaa). Mu a se joka soi aa teemat on Rou- vaHerra/teksti/Hoeg.

Suurin ongelma, mikä estää ihmistä kuulemasta RouvaHerran rikasta orkestraatiota, on hänen kyvy ömyytensä irtaantua itsestään. Näin esi ää Krone:

- Elääksemme tässä maailmassa meidän on joka hetki pide ävä orkesteri soimassa. Aivan etunäy ämöllä. Se on pieni tanssiorkesteri. Se soi aa lakkaama a ihmisen omaa melodiaa.

Se soi aa ikivihreää Kasper Kronea. Jossa lukuisat pikku kertosäkeet toistuvat toistumis- taan.[…]

Mu a kun se toinen ääni alkaa tunkeutua lävitse, huomaa seisseensä koko ajan selin varsi- naiseen konser isaliin.[…]Kun sen salin ovi alkaa avautua, huomaat e ä olit ehkä väärässä.

E ä Kasper Krone on olemassa pelkästään siksi, e ä korvat ovat eristäneet aina vain saman pikku kertosäkeen äänimassasta.[…] Jos haluat sisään saliin, konser ilipusta tulee kallein minkä yksikään ihminen on kuunaan ostanut. Se maksaa sinulle oman systeemisi äänen.

(322-323.)

Ihminen, joka kuulee maailman vain toimite una painoksena, on oman kertosäkeensä van- ki. Taiteilijan tehtävänä on todella kuunnella, mu a tällöin herää kysymys, onko tuon ker- tosäkeen ulkopuolella vain hulluu a. Kertosäe on ihmisen suojakerros, identitee i, jota ei ole varaa mene ää. Asetelma muistu aa hieman Kristevan teoriaa symbolisesta järjes- tyksestä ja semioo isesta, senkin suhteen, e ä Kronelle todellisen kuulemisen hetket ovat ohimeneviä ja niiden tavoi aminen on vaikeaa. Se, mikä vaikeu aa tällaista tulkintaa, on ajatus “RouvaHerrasta”, joka tuntuu vihjaavan Jumalaan tai jumalalliseen sekä arkisen alla olevaan järjestykseen.

Kuunteleminen taiteellisen luomisen lähtökohtana tuntuu hyvin nöyrältä ja epäitsekkyyt- tä korostavalta asenteelta. Asetelma ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen. Taiteilijat ovat

2

(3)

etsijöitä, jotka uskaltautuvat kääntymään kohti turvallista arkiminää hajo avaa maailman- sointia. Kasper Krone on näin ollen poikkeusyksilö, hän on etsijä, mu a tarina tuntuu viit- taavan myös valituksi tulemiseen. Kronen kyvyn takana on onne omuus, ilma sitä hän ei olisi huomannut toista konser isalia. Huomion taustalla on poikkeuksellisen vahva eris- täytyneisyyden kokemus: taiteilija on sairautensa merkitsemä.

Tällaisessa mahtipontisessa taiteilijaromantiikassa ei ole mitään ennenkuulumatonta, itse asiassa se kuulostaa tutulta kertosäkeeltä. Krii inen lukija saa aa aistia siinä hiukan oma- hyväisyy äkin, kirjailijan halua mystifioida itseään. Joka tapauksessa Hoegin teksti toimii, ehkä juuri siksi e ä hänen sanastonsa on enemmän vihjaavaa kuin täsmällisyy ä tavoi ele- vaa: se antaa lukijalle paljon tilaa hahmotella mahdollisia yhteyksiä, tarjoama a täydellisiä selityksiä.

“Jokaisen taiteilijan sydämessä on kaipaus, tyhjä tila, joka on muodoltaan kuin RouvaHer- ra” (324), Kasper toteaa. Myöhemmin kirjassa hän kertoo äitinsä kuolemasta, jonka hän tul- kitsee itsemurhana: tämä oli nuorallatanssija. Poikana Kasper aistii, miten äidin olemuksen sointi muu uu kesken suorituksen: hän “oli unohtanut kaiken muun. Ja muisti ainoastaan Jumalan.” (447.) Äidin kaipaus saa täy ymyksensä tässä uskon hypyssä – ajatus, joka tuo mieleen ainakin Kierkegaardin, intohimoisen musiikin ystävän.

Peter Hoeg:Hiljainen ty ö(2006, suom Pirkko Talvio-Jaatinen, 2007)

3

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

– Tullaan lähelle sitä tu ua romantiikan ajatusta, e ä kritiikki on tärkeämpi kuin itse teos…Pian kertomuksen ilmestymisen jälkeen Gautier kirjoi i Mademoiselle de Maupin

Hän on julkaissut lähes kolmenkymmentä teosta, palki u ja arvoste u tekijä, joten kokemuspintaa kirjoi amiseen ja kirjailijuuteen siis on.. Romaani kertoo kahden naisen elämänmi

Kertoja ase aa näy elijänsä kau a suurta, melanko- lista toivoa kirjallisuudelle ja lukijoiden yhteisölle: “Jo tapa, miten tämä ylipainoinen mies, joka oikeastaan olisi

Cecelia Ahern on tunne u kevyestä ja roman isesta kirjallisuudesta, joka viihdy ää mu a ei ole kovinkaan syvällistä.. Pieni, kaksi novellia sisältävä teos Ty ö peilissä, käsi

“Kirjoi aminen on yleensä tehnyt minut onnelliseksi, sanon. Nyt olen kaivannut takaisin nuoruuteni ja miehuuteni hilpeyteen. Melkein kaiken minkä olen kirjoi anut, olen kirjoi a-

“Kun Susan sai tietää, e ä Edward oli kirjoi anut koko ajan, hän mie i, miksei tämä ollut koskaan näy änyt Susanille mitään aikaansaannoksiaan.. Edward seli i, e ei ollut

Norsunhoitajien lapset (2011) vatvoo teologi- sia kysymyksiä niin juonensa, teemojensa, miljöidensä kuin henkilöhahmojensakin kau a, mu a kenen tai miten sitä pitäisi lähestyä,

“Isä oli ainoa, jota minä rakastin”, hän sanoi ja tajusi, e ä kaikki oli toivotonta, e ä Beth ei ollut tarpeeksi fiksu ymmärtämään mitään siitä, mitä hän oli puhunut, ja