• Ei tuloksia

Koukussa Tavaststiernan runoon näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Koukussa Tavaststiernan runoon näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

$äT

n ual- )iston

tn00n.

foim.

¡nou-

unous.

KS, s.

Slacl<.

ã_ t"r K

t,J å

Løhuja.+arjassa

hl4ølllsaaden lstäaätia.

a.mrnattìlaìset þertoaøt

luhuelämyh'

sìstä¡in. Ernerìtøprofessori

P¿ílí

Elouaarø

biriofutaa, þuinba

hän

jä.í houb' þaun K A.

Thuaststjernan

þrihhaan.

Ra.ilí

Eloaaøra

Koukussa Tavaststiernan runoon

Jäin hiljattain koukkuun K. A. Tâvaststjernan funoon

"Du

var mig mera nära"' Se si- s?iltyy

runoilijan

esikoiskokoelmaan För morgonbris vuodelta 1883,

jolloin

hanella oli ikàà 23 vuorra.

Miellyin

runoon, koska se on taitavasti tehty ja samalla syvällinen sillä ravoin, että ajattelu kehkeyt¡y funosta ja elää siinä. Tämäntapaista on se aaterunous' jonka T. S. Eliot hyväksyy. Koska kyseessä on ajallisesti

niinkin

etäinen

kirjailija kuin

Tavasrstjerna, joka lisäksi

kirjoitti

toisella kotimaisella kielellämme, esittelen tilaisuu- den nyt tarjouduttua hänen runojaan

nyþlukijoillemme.

En käy roistamaan, mitä olen

kirjoittanut

edellä mainitust¿ runosta muualla (Elo- vaara2005,73--74),vaan kiinnitän seuraavassahuomiota muutamaan muuhun piirtee- seen, joita esiintyy myös Tâvaststjernan toisissa runoissa.

þoitun

50 runon osastoon'

jolle esikoiskokoelmassa on annettu otsikko "Fragment af en kärleksdrörn'. Näissä ru- noissa on tavallista, että puhuja puhuttelee rakastettuaan, joka on poissa. Useat runot rakentuvat siis apostrofin varâan, joka on antiikin retoriikasta peräisin oleva ûguura.

Rakastetusta saamme tietää vain runon puhujan kautta' Hän on kohdittain saman- lainen kuin se, jota kertomakirjallisuuden poetiikassa on

totuttu

kutsumaan epâluotet- tavaksi kertojaksi. Tävaststjernan puhuja esittää totena asioita, joita ei voi tietää, tai on osallisena tapahtumassa, josta raportoi. Samanlainen on tilenne Proustin romaanisar- jassa Kødonnutta øiþaa etsimtissti.Tässä saamme tietää Albertinesta ja muista Marcelin ihastuksista vain romaanin kertojan kautta, joka on romaanin päähenkilö Marcel. Seu- raavaTavaststjernân runo on kuin lyhennelmä Proustin romaanisarjan perustilanteesta.

Kummankin

kirjaili;an

miespuolisella asioiden esittäjällä elämän tuntu ja todellisuus rakentuvat äidistä

ja

rakastetusta

niin,

että nämä peilautuvat vastavuoroisesti, Tâvast- stjerna aloittaa runonsa esittelemällä asian ûlosofisena ongelmana varttuneen puhujan suulla:

65

(2)

å_å_ÉKt3"iÅ

Här sitter iag sent i natten och söker att tyda err:

om du, eller om min moder mig livets verklighet gert.

I

täckaste barnagriller gå tankarna kring

din

bädd, o, låt clem dröja omkring dig, de störa ej, var ej rädd!

De vilja blotr måla i drömmen en yngling med bleka drag och lyssna i andlös spänning, om han ökat

dirt

hjertas slag.

Ensimmäisen säkeistön "du" viittaa râkastettuun, mutta toisen ja kolmannen säkeistön kohdalla jää miettimään, viittaako

"du"

myös

äitiin

vai onko

niin,

että puhuja vain mieltää itsensä pienokaisena suhteessa rakastettuunsa. Kummassakin tapauksessa sä- keistöjen kuvaelmat toistavat lapsena koetun muistijälkiä. Runon loppu sanoo vähällä paljon kuten Tävaststjernalla usein.

Puhuttelu on erikoislaatuinen toiminta. Siinäkin tapauksessa että puhuteltu kuuluu peruuttamattomâsti menneisFyt€en, puhuttelussa hän on läsnä ja nykyisyyttä, kuten Jonathan Culler on osoittanut (1981, 149-154). Runo

"Du

var mig mera nära" koos-

tuu

neljästä virkkeestä,

joiden

aikamuoto orì imperfekti,

mutta

puhuttelu aiheuttaa sen, €ttä virkkeiden sub;ekti on siitä huolimatta

nyþisyyttä.

Kaksijakoinen on myös osaston päättävä

runo

"Långsamt som qviillskyn mister sin

purpur".

Runon lopussa puhuja toteaa:

"þ-] /

skall jag clig glömma, du, som gaf

purpu¡

/ vårbris och toner åt liÂ'et engång!" Puhuteltuna menneiden tekojen subjekti on rässäkin nykyisyyttä. Jean Sibelius ja R. F. \Øillebrand ovat tulkinneet viimeksi mainittua runoa yksinlauluissaan,

joita

esitetään usein hautajaisissa. Tämä on otollinen tilanne poissaolevan palauttami- seksi nykyhetkeen, mikä reaaliajassa on mahdotonta mutta puhuttelussa mahdollista.

Puhuttelun omituìsimpia toteutuksia sellaisen lukijan mielestä, joka ei tunne

lyrii-

kan perinteitä, on kasvin tai elottoman puhuttelu. Puhuttelemalla kuihtunutta kukkaa

tvaststjernan

runon puhuja sieluttaa sen samalla, kun hän konstitutioi itsensä ¡unoi- lijana, jos ei suorasraan salassa olevan naki.;ana. Viimeksi mainitusra kielivät "Vissnade blomma, du blekd' -runon loppusäkeet: "mer än en evighet ger

/

doldt i din bladkrans jag ser." Runoa halkoo arkitoden ja

fiktion

välinen juopa, ja siitä käsin puhuja kehit- telee myös monet viehkeär runofantasiansa.

Niillä

hän virittää kuvitteellisen yhteyden rakastettuunsa jaltai saa yliotteen sosiaalisesta syrjäytyneislydestään. Seuraavassa on esimerkki siitä, miten puhuja ryöstää suruaan ja samalla toreutrâa itseään runoilijana:

66 Kirjallisuudentutki¡nulaenaikakauslehtiÄVAIN

.

2006

.

3

(3)

iJÀ

istön vain a sä- hällä

uluu :uten loos- lrttaâ nyös )ussa

Ler åt Jean saan,

;ami- ista.

lyrii

Lkkaa

rnoi-

'nade ffans :ehit- yden ìa on lna:

L{.I

KIJJÅ

Dag efter dag

stummare

blir

min bön, stummare, mera skön slag efter slag.

Ar

efter år

sucken

blir

mera tyst, tiden från smärtan kyst tår efter tår.

Gåns efter såns hjertatl

ro-

faf, Ëlon g"f, tolkæ i v?illjud af sång efter sång.

"Sydän, joka antoi, vain antoi" vihjaa, ettei sydän saanut vastâanottaa mitään. Se, mikä toiveena menetettin,

voitettiin

lauluna eli runona. Osaston puolessa välissä sanotaan selvin sanoin, enä puhuja on saanut rukkaset, ja tätä kokemusta

tilittâä moni

runo,

Sy¡ä

epäonnistumiseen ei sanota suoraan. Sitä voi vain arvailla eri runojen perusteel- la. Osaston pitkä johdantoruno tukee tulkintaa, jonka mukaan puhuja on

ollut

oman mielikuvituksensa uhri.

Toisin kuin valtaosa osaston runoista, johdantoruno ei rakennu aPostroÊn varaan.

Se on kertovaa runoa, joka sekin on Tavaststjernan taitolaji. Osastossa on kolme kerto- vaa runoa, jotka voi luokittaa balladeiksi. Niistä kaksi sisâltää apostrofisuutta, joskaan

toinen

ei välttämättä poissa olevan puhuttelua, Jonathan Culler erottaa runoudessa kaksi päävoimaâ, aposrrofisuuden ja kertovuuden (ibid.), ja tämä jaottelu voidaan teh- dä myös Tâvaststjernan esikoiskokoelmassa.

Toisin kuin

postmoderneista balladeista, Tavaststjernan balladeista

voi

vaivatta abstrahoida tarinan.

Kaìkki

kolme balladia muuntelevat puhujan kohtaloa' Allegori- sista kuvista ja allegorisesta tapahtumakulusta tiivistyy viimeisessä balladissa "Kom icke för nära

till

tjärnens brädd" opetus, jonka mukaan houkutuksista huolimatta nuoruu- den rakkaudesta on pysyttävä loitolla' Joka toisin

toimii,

on kuoleman oma.

Lähteet

cuLLE& JSNATHAN

r98r:

1he Pursuit ofSìgns: Semiotics, Lircratare, Deconsîaction.

Ithaca, New York: Cornell University Press.

EL9vAAR{, RArLr

2oot:

Runot Väinö Raition säveltäjäkuvassa. Musiiþþi 412.005, s.

69-

83.

rAvASrsrJERNA, K. A. t887: För morgonbrh. Helsingfors: P

H'

Beijer.

ô7

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Syr- jäytymisvaarassa olevat diakonian asiakkaat tarvitsevat tukea ja neuvoja siitä, miten välttää tartuntoja, miten hakeutua testeihin ja miten päästä

Aristoteles tiivistää tämän singulaarin kysymisen ja universaalin välisen suhteen nousin käsitteeseensä, nousin, joka on ”toisenlaista” aisthesista ja joka on ainoa

Terveystiedon tietovarannoista kansalaisnäkökulmasta puhunut Eija Hukka kertoi, että lähtökohtaisesti yhteisin varoin tuotetun tiedon kuuluu olla saatavissa.. Webistä saatava tieto,

-podcastille ja kymmenien yhteis- työkumppaneiden kanssa julkaisemallemme populaarille kertomuskriittiselle oppaalle Kertomuksen vaarat – kriittisiä ääniä tarinataloudessa

Tämä lukija tiedostaa runon puhujan keinotekoisen luonteen ja kokee sen lisäävän runon tehoa, sillä hän kirjoittaa: ”En voi olla lukematta runoa aitona kuvana tuhansien

(”Provenienssi”, Arkistolaitoksen sanastowiki [http://wiki.narc.fi/sanasto]) Provenienssiperiaatteella puolestaan sanaston mukaan tarkoitetaan sitä, että

Kirjastoalan järjestöjen mukaan yhteispeliä vai- keuttaa, että tieteelliset kirjastot kuuluvat opetusmi- nisteriössä korkeakoulu- ja tiedeosastolle ja yleiset kirjastot

hyödyntää Helsingin yliopiston intranetin, Flam- man, ja yliopiston julkisten sivujen uudistukses- sa tehtävää visuaalisen ilmeen suunnittelutyötä ja sisällönhallinnan