Pajupuron mestari
Kyösti Sorjonen
Puhetta Hannes Autereesta
Saarijärvellä on yksityiskodeissa ai
ka paljon H annes A utereen m aalauk
sia, joku m äärä puupiirroksia ja veis
toksiakin. S ankarihaudan kätensä siu
naukseen nostanut K otiseudun henge- tä r on hänen tekem änsä, Kiitos vedes
tä eli L ähteenlöytäjä on osin pelastet
tu n a ja pronssiin valettuna kirkonky
län keskustassa, ja kirkossa on eräs hänen kauneim pia m adonna-veistok- siaan, Saarijäven m adonna. Siunaus- kappelissa ovat sankarihauta-m onu- m entin reliefien alkuperäiset kipsit.
L ähiseudulla on K annonkosken kir
kossa hänen veistäm änsä krusifiksi ja
Pylkönm äen kirkossa m adonna-veis
tos. P ajupurolla A utereen kodin puu
tarhassa on kiviveistoksia, samoin hä
nen haudallaan hänen itsensä veistä
m ä teos. U n o h taa ei m yöskään sovi Lannevedellä R inteen talon pihassa olevaa suihkukaivo-veistosta.
O n siis silm innähtäviä esim erkkejä A u tereen tuotan n o sta hänelle, joka haluaa arvioida niiden arvoa. Ei ta r
vitse turvautua Akseli Gallen-Kalle- lan käyttäm ään ja neuvom aan kei
noon. H änhän siveli A utereen puu
veistoksia silmät kiinni ja sanoi:
” . . . vain kohtelem alla tuntee näm ä
työt tosi taiteeksi!”
Puun pinnassa onkin A u tereen tai
te en eräs elem entti. H än kehitti puun ja etenkin sen pinnan käsittelyn aivan om alaatuiselle asteelle. Keskiaikai
seen tapaan hän aluksi maalasi pu u veistoksensa, m adonnansa, apostolin
sa ja kyläkuvauksensakin väreillä.
M utta ajan oloon se ei tyydyttänyt häntä, siksi hän kerran yritti saada vä
rin pois tärpätillä ja räsyllä. Tulos ei ollut hyvä. H än turvautui polttolam p
puun ja sitten kovaan hankaam iseen.
Tällöin hän havaitsi pinnan saaneen kauniin elon. Siinä oli varjoja ja valo
6
ja sekä huippuvaloja. Kun hän vielä joskus pani tuhkaa veistoksen syven
nyksiin, syntyi tehokas vanhahtava vaikutelm a, siis sam a, jo ta me ny
kyään ihailem m e riihen oven pieles
sä tai vanhoissa, käytössä hiotuneissa esineissä. Puun pinnan käsittelyn A u
te re sanoi usein vievän enem m än ai
kaa ja vaativan suurem paa vaivaa kuin itse veistäm inen. H än myös neu
voi hivelem ään kädellä tai kuivalla kankaalla veistoksia juuri noiden huippuvalojen säilymiseksi ja syntymi
seksi. M uttei hän suinkaan neuvonut käyttäm ään ju u rih a rja a, jo ta eräs edesm ennyt saarijärveläisrouva käytti saadakseen veistoksen "puhtaaksi” .
Autere ja Gallen-Kallela
G allen-K allelan lausunto A utereen taiteesta m eillä siis on. Gallen myös tahtoi tavata A u tereen henkilökohtai
sesti. 20-luvulla se toteutui. Sisä-Suo- men p äätoim ittaja, m aisteri M artti Raitio järjesti tapaam isen lehden toi
m ituksessa. G allen aikansa A uteretta k atsottuaan totesi: 'T u o lla in e n mies
kö Te olettekin, ja m inä kun kuvitte- lin T eitä vereväksi maalaistyypiksi.
M utta T ehän olettekin aja tte lija .”
A jattelija , sitä A utere oli. V aikka hänen kansaneläm än kuvauksissaan on hyörinää, m enoa ja m elskettä, niin niissä on m ukana aina näkem ys, koos
sapitävä ajatus. P uhum attakaan hä
nen uskonnollisaiheisista teoksistaan.
A jatu s, tu n n e, eläytym inen oli hänel
lä hallitseva. K atsottakoon vain sanka- rihautam onum entin jalustan reliefiku- via tai Saarijärven Paavon patsasluon- noksia ja toiseen niistä suunniteltuja kertovia laattoja. Niin m onta krusifik
sia kuin A utere veistikin, niin yhtään en ole tavannut sellaista, jossa Kristus olisi ristillä kärsivänä. E i, A utere ku
vasi aina hetken, jolloin Kristus sa
noo: Se on täytetty. K erran keskuste
lussa A u tere lausui, ettei hän voi veis
tää kärsivää K ristusta, ei hän voi ka
jo ta tähän taltalla ja nuijalla, Kristus m uuttuu hänelle siinä eläväksi, hän voi veistää vain hetken, jolloin kaikki on ohi.
Näin herkkätuntoisen ihmisen nivel
tym inen yhteiskuntaan, etenkin taitei
lijoiden yksityisyritteliäisyyteen perus
tuvaan k en ttään , tuo luonnollisesti vaikeuksia. Ei niin, etteikö A utere olisi tullut hyvin toim een ihmisten kanssa, hänhän oli ystävällinen ja au t
tavainen, vaan siten, että ulkoapäin tulevat kolhaisut painuivat häneen sy
välle. Kun hänen tinatöitään oli en
sim mäisen kerran esillä Helsingissä, ne ostettiin — m uistaakseni — kaik
ki. A rvostelu oli sekin innostunut. Sa
moin 30-luvulla hänen laaja näyttelyn
sä oli arvostelu- ja yleisömenestys.
M utta tässä viim eksimainitussa näytte
lyssä kiersi eräs tunnettu helsinkiläi
nen taidem aalari ja haukkui jokaisen työn. E p äkorrekti ja epäoikeutettu te ko, m utta vaikutti sen, että A utere ei hevin enää lähtenyt Helsinkiin. Sotien jälkeen hän oli sitten keskisuomalais
ten taiteilijain m ukana yhteisnäyttelys
sä. Siellä kierrellessäm m e näyttelyä tuli moni nuorem m an polven taiteilija keskustelem aan hänen kanssaan ja lausum aan kiinnostuksensa hänen tai
teeseensa ja ilonsa siitä, että ovat saa
neet tavata Saarijärven taiteilijan.
Pois tullessam m e A utere katsoi mi
nuun ja sanoi: ” N ehän ihan kunnioit
tivat m inua.”
Kyllä A utereen täytyi tietää syvim
mässä itsessään teostensa arvo, m utta aina hän oli niiden suhteen vaatim a
ton. H än puhui kokeiluista. Kokeilu on puolestaan aina ollut luovien taitei
lijoitten tunnusm erkki. Työnsä he tu n tevat etsimiseksi ja kokeilem iseksi eri m ateriaaleilla ja tekotavoilla. Vasta aikaperspektiivin auettua saattoi A u
terekin sanoa jälleennäkem ästään työstä: ” 01en minä tainnut joskus jo tain osatakin” . N äin kävi, kun kier
simme Helsingissä niissä kodeissa, joissa oli hänen puuveistoksilla somis- tam iaan A rttu Brum m erin suunnittele
mia huonekalustoja. Olivat P eer Gynt -sarja. Joonas -sarja ja Seitsemän vel
jestä -sarja sekä yksityisiä reliefiä, jo t
ka oli o te ttu kaapeista talteen, kun m ittavat rakennelm at eivät sopineet vanhanaikaisiin asuontoihin. Kaapit olivat saaneet m ennä, m utta A u te
reen veistokset olivat jääneet elä
m ään. Tällöin kävimme myös G unnar Finneä tapaam assa. H änen oppilaak
seen ja avustajakseenhan A utere m e
ni lopetettuaan Taideteollisen oppi
koulun. Nyt Finne ja A utere joutui
vat kiistaan siitä, kumpi oikeastaan oli ideoitten antaja yhteisessä työsken
telyssä. A utere kunnioitti aina Finneä idearikkaana m iehenä ja etevänä tyy- lintaitajana, m utta nyt Finne väitti, e t
tä H annes oli se, joka antoi ideoita.
O ttelu taisi jäädä tasapeliksi. Olkoon täm ä k errottu samoin kuin niiden per
heiden kiittävät ja iloiset lausunnot, joissa A utereen töitä tavoitim m e, osoituksena siitä arvosta, mikä niissä annettin A u tereen taiteelle.
Autere ja Serlachius
A u tereen työt ovat aina kulkeneet hänen edellään. M iestä ei ole tu n n et
tu , m utta hänen työnsä kylläkin. Näin oli myös G östa Serlachiuksen kohdal
la. Tietoni m ukaan kerran porhalsi yl
lättäen suuri auto P ajupurolla A ute
reen talon pihaan, ja sieltä tuli vuori
neuvos Serlachius tapaam aan A u tere t
"arkieläm än toimintoja puuhun”
7
ta. T öitä oli vuorineuvos nähnyt, m ut
tei m iestä, ja nyt hän tahtoi sellaisia tö itä itselleen. Näin syntyi oloissam me varsin poikkeuksellinen suhde, jo ka tuotti taiteellem m e rikkaan hedel
m än. A u tere sai som istaa puuveistok
sin M äntän uuden kirkon, uuden p ää
konttorin huonekaluston, tehdä Jo en niem en kartanon oviin puuleikkauk
set, viinikellariin samoin ovet. Joutui
pa hän arkkitehdiksikin eli piirtäm ään H uhkojärven metsästystilan rakennuk
set. Viim em ainituissa hän varautui vanhaan suom alaiseen kansanm iesten rakennustaiteeseen — ja tulos on so
pusuhtainen. E n ole nähnyt missään niin kaunista ulkohuonetta, 'huussia’, kuin H uhkojärvellä on. A u tere oli täl
löin kait ensim m äinen suom alainen taiteilija, joka nautti taiteilijan palk
kaa. H änet nim. sijoitettiin tehtaan palkkalistoille, heti seuraavaksi tekni
sen johtajan jälkeen. M utta ei täm ä tyydyttänyt A uteretta. H än kertoi ai
na kantaneensa huonoa om aatuntoa siitä, ettei tehnyt riittävästi työtä palk
kansa edestä. Siksi hän pyysi vapau
tusta ja paluuta työ ja hinta-systee- miin. Sam po-lehdessä jokunen vuosi sitten oli kirjoitus, jossa kerrottiin, e t
tä Serlachius riisti A u tereen töitä hal
valla. M utta koskaan ei A u tere asiois
ta keskustellessam m e tuonut tällaista n äkökohtaa esiin, vaan sanoi töistä m aksetun sen ajan käyvän hinnan m u
kaan. M utta se häntä rasitti, että hä
neltä odotettiin aina uusia ja uusia töi
tä. Lisäksihän Serlachius liikem iehenä saattoi sanoa joskus suorasukaisesti m ielipiteensä hinnasta. Tällöin kerran
kin A u tere, om an kertom ansa m u
kaan, puhkesi kyyneliin. Serlachius puolestaan taasen riensi tyynnyttele- m ään. Tuon purkautum isen A utere totesi johtuneen jatkuneesta työpai
neesta.
Jos 20-luku oli A u tereen kansanelä
män kuvauksessa, siis korkokuvasar- joissa ja erillisissä reliefeissä rikkaan ja korkeatasoisen kauden aikaa, niin M äntän töiden aika oli sam aa uskon
nollisaiheisten teosten kohdalla. Voi- daanpa sanoa, että 20-luvun loppu ja 30-luvun alku on hänen veistotaiteen- sa huippukausi. Tekisi mieli luonneh
tia sitä ilmaisulla furioso-kausi. Sellai
sella vauhdilla ja sisäisellä palolla teokset ovat syntyneet. A utere ei suinkaan viihtynyt M äntässä vaan veisti kotonaan Pajupurolla. Ja missä tiloissa! Vielä säilyneen vanhan p uura
kennuksen yläkerran portaikkohuo- neessa, siis vallan pienessä tilassa. V ä
lillä hän nousi tuolille seisom aan, että sai jonkin verran etäisyyttä teokseen.
M utta siinä, perin vaatim attom issa ul
koisissa olosuhteissa syntyi pääosa hä
nen M äntän kautensa tuotannosta, hä
nen p äätuotantonsa. Jollakin tapaa tu lee vertailukohteena m ieleen M arko T apperin (Tapion), toisen saarijärve- läisen työskentelytila kotim ökkinsä ul
lakkohuoneessa. Sekin on aivan pie
ni, suorastaan kom ero, m utta tarjosi turvallisen ym päristön luovalle hengel
le.
Ä skettäin kävin Turussa ja luonnol
lisesti katsom assa myös kunnostettua T urun tuom iokirkkoa. Siellä on altta- ritilan kaariholveissa Ekm anin m aa
laam at freskot. Eivät ne hullumpia ole, p arasta m itä E km an teki, puolta
vat paikkansa m onen eurooppalaisen kirkon m aalausten rinnalla. Niissä il
m enee kaukaa renessanssista ju o n tu va perinne, ne ovat sen kehityksen to teutus suom alaisella m aaperällä. M ut
ta siellä niitä puolikaareen m aalattuja teoksia katsellessa työntyivät väkisin
kin M äntän kirkon alttarikaiteen myös puolikaaren m uotoon som m itel
lut A u tereen veistokset m ieleen. Ne tulivat suom alaisesta m aaperästä väke
västi nousevina, om aperäisinä teoksi
na, joissa raam atulliset aiheet ovat pu
keutu n eet juuri tästä m aasta ja kan
sasta nousevana syvänä hartautena ja rauhana. Tuli pakostakin m ieleen, et
tä todellinen kansallinen pyhäkköm me ei ole Turussa eikä Helsingissä vaan M äntässä, H annes A utereen luo
m ana.
Autere ja länsi
T ähän voitaisiinkin lopettaa A u te reen tarkastelu tällä erää. M utta kun tehtäväni on tuoda esille perusteita hänen taiteensa arvostam isen m äärää
m iseksi, saanen vielä jatk aa ja siirtyä siinä mielessä maamm e rajojen ulko
puolelle. Siksi lainaan kappaleen pro fessori L. W enervirran A utere-teok- sesta:
V uonna 1923 "A u te re osallistui G ö
teborgin näyttelyyn täysipainoisilla teoksilla, parhailla tähänastisilla töil
lä. H änellä oli näytteillä irtokuvia — mm. M ajanm uutto — sekä kuvasarja S alapolttajat, jo tk a herättivät taide
m useon silloisen johtajan (ehkä tun
netuin pohjoism ainen taidehistorioitsi
ja , allekirj. lisäys) Axel Rom dahlin huom iota. Salapoltto-sarja ostettiin G öteborgin taidem useoon ja huom at
tavat yksityiset, kuten R uotsin prinssi E ugen, silloinen pääm inisteri E rnst Trygger ym. hankkivat A utereen te oksia. "S aarijärven poika” niitti m ai
netta. Jos vuotta 1920 voidaan pitää hänen läpim urtonaan kotim aassa, hän G öteborgin näyttelyssä tuli tunnetuksi
erito ten Ruotsissa, m utta myös m uual
la pohjoism aissa ja vähitellen koko E uroopassa, jopa A m erikassa asti.”
Viime kesäkuussa A lvar Aalto- m useoseura teki ekskursion Tukhol
m aan. Tällöin kävimme myös prinssi E ugenin kartanossa, W aldem arsuddes- sa, jo k a on m uutettu hänen taiteensa ja hänen taidekokoelm iensa m useok
si. Siellä oli myös tuo hänen ostam an
sa pieni, lähes käm m enen kokoinen A u tereen reliefi V iim einen yritys. Il
m eni, että edellisvuotena oli siellä ol
lut A utereen taiteen näyttely yhdessä ruotsalaisen pienoisveistosten tekijän kanssa. T äm ä toinen taiteilija, Sven L undqvist, oli nähnyt täm än yhden A u tereen työn ja todennut sen siinä m äärin mestarilliseksi, että hän oli il
m aissut tahtonsa olevan saada nähdä A u tere en töitä enem m än. Niin oli jä r
jestetty tuon yhden työn innostam ana näyttely, johon oli saatu A utereen te
oksia Suom esta, A teneum ista ja M än
tästä sekä koottu töitä Ruotsista.
R uotsalainen valokuvataiteilija oli va
lokuvannut näitä teoksia ja om alla tai
teellaan välitti niitä mm. näyttelyn esittelykirjasessa suurelle yleisölle.
Autere ja itä
Jos yksi teos oli synnyttänyt ta r
peen saada tutustua perusteellisem min A utereeseen, niin lähes vastaa
vaa tapahtui itään päin. SNS:n vieraa
na tuli N euvostoliitosta sotien jälkeen m aaham m e naisprofessori, joka vasta
si sikäläisen tekeillä olevan taidehisto
rian pohjoism aisesta osasta. Jyväsky
lässä hän ilmaisi toivom uksensa saada tavata A utere. 30-luvulla hän oli L e
ningradissa suom alaisen taiteen näyt
telyssä nähnyt, muistini m ukaan, nel
jä A u tere en työtä. Ne hän muisti ja tahtoi nähdä enem m än ja tavata nii
den tekijän. V ierailu järjestettiin ja Pajupuron vieraskirjaan hän kirjoitti kannanottonsa. Siinä hän kiitosten li
säksi kirjoitti myös, että A u tere on to dellinen kansantaiteilija. H än siis an
toi korkeim m an tunnustuksen, jonka taiteilija N euvostoliitossa voi saada.
O lem m e k eränneet tässä pisteitä A utere-koppaan. Ei hänen itsensä ta kia, ei hän niitä tarvitse eikä eläissään koskaan pyytänyt. H än jopa sanoi, e t
tä kehum inen tuntuu ilkeältä. Kiitok
sella on päinvastainen vaikutus, jollei se osu oikeaan kohtaan, ellei ilmene, e ttä se perustuu asian oivaltamiseen.
M utta olem m e keränneet A utere-pis- teitä om an itsem m e vuoksi, vakuut- taaksem m e itsellem m e, että koem me todella jotain arvokasta, kun nautim me hänen teoksistaan.
"M adonna”
Autere ja Saarijärvi
M iten paljon kaikessa A utereen luomassa on sitten saarijärveläistä?
H än itse katsoi perineensä taiteellisen lahjakkuutensa äitinsä isältä H aara- senm äen M atilta. T äm ä oli taitava ta koja ja puutöitten tekijä. H änen töi
tään. jokapäiväisen eläm än tarvekalu
ja A u tere ihaili. Saarijärveläinen p e
rinteinen kansan käsityötaito on se pe
rusta, johon A u tereen kätevyys ja m uototaju pohjautuvat. M itä tulee hä
nen taiteensa aiheisiin ja ulkoasuun, niin niistä W ennervirta kirjoittaa Au- tere-teoksessaan mm. seuraavaa:
” Myös paja ja sysimiilu näyttelivät tä rk e ää osaa A u tereen lapsuudessa, jolloin ihm iset pukeutuivat koreihin kansallispukuihin: m iehet lyhyeen ta k kiin kaksine napinriveineen ja eriväri
siin liiveihin ja naiset kauniisiin raidal
lisiin ham eihin ja esiliinoihin. Päässä heillä oli valkoinen pitsimyssy.” Näin lienee tuskin ollut todellisuudessa.
A u tere itse sanoi allekirjoittaneelle, että hän näki kansallispuvun ensim mäisen kerran Helsingissä Kansallis
museossa. W ennervirta lienee jo u tu nut harhateille A u tereen läheisen ys
tävän Ilmari H einosen kirjoitusten johdosta. T äm ä oli A utereen ensim mäisiä tunnetuksi tekijöitä ja 20- luvun alun kansallisessa innostuksessa runoili A u tereen kansaneläm än ku
vauksista vähän liian vapaasti.
A ivan toista tietä saarijärveläiset tu livat. A utereen teoksiin. H änhän vara
si todellisuuteen, m uttei ollut sen ku
vallinen jäljen täjä. Esim erkiksi mallia hän ei käyttänyt, ei m uuta kuin poik
keustapauksessa, tarkistaakseen, että hänen työnsä piti paikkansa. M utta hän kuuli ja kuunteli niitä tarinoita, jo ita kyläoloissa kerrottiin. A inahan on sattunut kaikenlaista, hupaista ja
vähem m än hupaista. N äm ä sattum uk
set olivat useinkin alkusysäyksiä hä
nen teoksiinsa, oli sitten kysymykses
sä Salapoltto, M arkkinam atka, T u
kinuitto, K arhunkaato jne. A ihel
miin hän liitti terävästi elävästä elä
m ästä havaitsem iaan yksityiskohtia ja teki siten kerronnan pursuavan m oni
vivahteiseksi ja riem ukkaan rikkaaksi.
A ikoinaan hänen eräitä kuvauksiaan pidettiin rohkeinakin, m utta koskaan A utere ei ole ollut kansaneläm än ku
vauksissaan rivo tai ilkeä. Lämmin m yötäeläm inen, iloinen tilanteen hui
pentam inen antavat hengen hänen töilleen. Täm ä kaikki tem paa meidät m ukaansa ja me tunnem m e hyvän
olon tun n etta niiden edessä. M utta vastaavasti niistä nousee myös syvä hartaus. Näin on arkipäivän elämän- toim intojen kuvauksessa ja luonnolli
sesti uskonnollisaiheisissa töissä. Niis
sä elää hiljainen, ulkoisista eleistä va
paa sisäinen rauha. N äm ä tekijät hei
jastuvat hänen töistään, kuten ne hei
jastuivat hänestä itsestäänkin.
Jean Sibelius sanoi häntä m erkki
päivänä onnittelem aan ja kunnioitta
m aan tuljeille: paras tapa osoittaa sä
veltäjälle kunnioitusta on, kun hänen musiikkiaan soitetaan. Kuvataiteilijan kohdalla voidaan vastaavasti sanoa:
paras tapa kunnioittaa kuvataiteilijaa on tutustua hänen teoksiinsa. Vielä parem pi, jos voimm e toim ia siten, e t
tä täm ä tutustum inen ja teoksista nauttim inen tehdään mahdolliseksi mahdollisimman m onelle.
9