• Ei tuloksia

Teologian falsifikaatio

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Teologian falsifikaatio"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Crime or Disease? (Lontoo ja New York: Macmillan ja Barnes

& Noble, respectively, 1973).

Thinking about Thinking (Lontoo:

Collins Fontana, 1975).

The Presumption o f Atheism, and other philosophical essays on God, Freedom and Im- mortality (Lontoo ja New York: Pemberton/Elek ja Barnse & Noble, 1976).

Sociology, Equality and Educa tion: Philosophical Essays in Defence o f a Variety of Differences. (Lontoo ja New York: Macmillan ja Barnes

& Noble, 1976)

A Rational Animal: Philosophical Essays on the Nature of Man. (Oxford: Clarendon,

1978)

The Politics o f Procrustes: Contra- dictions of Enforced Equa lity. (Lontoo ja Buffalo:

Temple Smith ja Promet- heus, 1981)

Daruiinian Evolution (Lontoo:

Granada/Paladin, 1984).

David Hume: Philosophy ofMoral Science (Oxford: Blackwell, 1986).

(Godfrey Veseyn kanssa) Agency and Necessity, “Great De- bates in Philosophy” -sar jassa (Oxford: Blackwell,

1987).

The Logic o f Mortality (Oxford:

BlackweU, 1987).

Pouier to the Parents: Reversing Educational Decline (Lon too: Sherwood, 1987).

Equality in Liberty and Justice (Lontoo: Routledge, 1989).

(T.L. Miethen kanssa) Does God Exist? (San Fancisco: Har per and Row, 1991).

Thinking about Social Thinking.

(Toinen painos, Promet- heus Books of Buffalo, NY, 1996).

Atheistic Humanism (Buffalo, NY: Prometheus, 1993).

Shephard’s Warning: Setting Schools Back on Course (Lontoo: Adam Smith Insti tute, 1994),.

Philosophical Essays of Antony Flew, toim. John Shosky, (Rowman and Littlefield of Lanham, MD, julkaistu (?) 1997).

(Lisätietoja ja Flewn kuva: http://

www .infidels. org/library/

modern/antony_flew/flew- bio.html)

A

loittakaamme vertauksella. Olen kehit tänyt sen tarinan pohjalta, jonka John Wisdom kertoo kiehtovassa ja paljas tavassa artikkelissaan “Jumalat”2. Olipa kerran kaksi tutkimusmatkailijaa, jotka saapuivat au kiolle viidakon keskellä. Aukealla kasvoi paljon kukkia ja erilaisia rikkaruohoja. Ensimmäinen tutkimusmatkailija toteaa: “Puutarhurin on täy tynyt hoitaa tätä aluetta.” Toinen on eri mieltä:

“Ei täällä ketään ole ollut”. Niinpä he pystyttä vät telttansa ja asettavat vartion. Puutarhuria ei kuitenkaan näy. “Mutta ehkäpä puutarhuri on näkymätön “. Joten he asettavat piikkilanka- aidan, sähköistävät senja partioivat verikoirien kanssa (sillä he muistavat, kuinka H. G. Wellsin

“näkymätön mies” voitiin haistaa ja häneen voi tiin koskea, vaikkei häntä voitukaan nähdä).

Mutta mitään sellaisia huutoja ei kuulu, jotka osoittaisivat tunkeilijan saaneet sähköiskun.

Yksikään piikkilangan liikahdus ei paljasta nä kymätöntä kiipeäjää. Verikoirat pysyvät vaiti.

Mutta siltikään Uskova ei ole vakuuttunut:

“Puutarhuri on varmasti olemassa, hän on näky mätön ja käsin koskematon, eikä tunne sähköis kuja; puutarhuri, joka ei haise miltään ja josta ei kuulu äännähdystäkään; puutarhuri, joka il mestyy salassa huolehtimaan rakastamastaan puutarhasta”. Lopulta Skeptikko menettää malttinsa: “Mutta mitä on enää jäljellä alkupe räisestä väitteestäsi? Kuinka se, jota sanot nä kymättömäksi, käsin koskettelemattomaksi ja ikuisesti tavoittamattomaksi puutarhuriksi ero aa kuvitellusta puutarhurista tai jopa täysin ole mattomasta puutarhurista?”

Tässä vertauksessa näemme kuinka väite, joka koskee olemassaoloa tai analogiaa tiettyjen il- miökompleksien välillä, saattaa redusoitua as kel askeleelta kokonaan toisenlaiseksi, vaikkapa

“kuvallisen preferenssin”3 ilmaukseksi. Skeptik ko sanoo, ettei mitään puutarhuria ole. Uskova sanoo, että puutarhuri on olemassa (mutta näky mättömänä, jne.). Joku saattaa puhua seksuaa lisesta käyttäytymisestä. Toinen puhuu mie luummin Afroditeestä (vaikka tietää, ettei sek suaalisten ilmiöiden takana ole oikeasti mitään yli-inhimillistä olentoa, joka olisi jollakin lailla niistä vastuussa).4 Täsmennysprosessin kulku voidaan tarkistaa milloin tahansa ennen alkupe räisen väitteen täydellistä kumoutumista, jol loin jotakin ensimmäisestä väitteestä vielä jää

jäljelle (tautologia). Wellsin näkymä töntä miestä ei tunnetusti voi nähdä, mutta kaikissa muissa suhteissa hän oli ihminen kuten me muutkin. Mutta vaikka täsmennysprosessin kulku voi daan tarkistaa ajoissa, ja näin myös usein tehdäänkin, sitä ei kuitenkaan aina järkevässä kohdassa pysäytetä.

Joku saattaa hävittää väitteensä täy dellisesti huomaamattaan. Hieno ja uskalias hypoteesi saatetaan siten vä hä vähältä tappaa, aiheuttaa sen kuo lema tuhansien täsmennyksien kaut ta.

Ja tässä nähdäkseni piilee teologisille ilmaisuille tyypillinen vaara, niiden endeeminen ongelma. Ajatellaanpa il maisuja kuten “Jumalalla on suunni telma”, “Jumala loi maailman” tai “Ju mala rakastaa meitä kuin isä lapsi aan”. Ensi näkemältä ne vaikuttavat väitteiltä, laajoilta kosmologisilta sel laisilta. Tietenkään tämä ei ole mi kään varma merkki siitä, että ne ovat tai että niiden on tarkoitus olla väit teitä. Rajoittukaamme kuitenkin nii hin tapauksiin, joissa ne, jotka tällai sia lauseita lausuvat, tarkoittavat nii den ilmaisevan väitteitä. (Kannattaa myös huomata että ne, jotka tarkoitta vat tai tulkitsevat tällaiset ilmaukset piileviksi käskyiksi, toiveiden ilmauk siksi, naamioiduiksi huudahduksiksi, kätketyksi etiikaksi tai miksi tahansa muiksi kuin väitteiksi, eivät todennä köisesti kykene tekemään niistä sen enempää oikeaoppisia kuin käytän nössä toimiviksi.)

Sen väittäminen, että “asia on näin ja näin” on välttämättä yhtäpitävä sen kanssa, että kieltää, että “asia ei ole näin ja näin”.5 Oletetaan sitten, että emme ole varmoja siitä, mitä ilmauk sen esittäjä väittää, tai vielä radikaa limmin, että olemme skeptisiä sen suhteen, väittääkö hän ylipäänsä yh tään mitään. Eräs tapa yrittää ym märtää hänen ilmauksensa (tai ken ties se merkitsee paljastamista) on

(2)

1

pyrkiä selvittämään, mikä hänen mukaansa kelpaisi haas teeksi sen totuudelle tai olisi yhteensopimaton sen kanssa.

Sillä jos ilmaus on todellakin väite, se on välttämättä yhtä pitävä tämän väitteen negaation kiellon kanssa. Ja minkä tahansa, mikä kelpaisi tätä väitettä vastaan tai saisi pu hujan perumaan väitteensä ja myöntämään sen olleen vir heellinen, tulee olla osa (tai kokonaan) tämän väitteen ne gaation merkitystä.6 Jos ei ole olemassa mitään, mitä ole mista koskeva (putatiivinen) väite kieltää, silloin ei ole myöskään mitään, mitä se väittäisi: joten se itse asiassa ei edes ole väite. Kun Skeptikko vertauksessa kysyi Uskoval ta, “Kuinka se, jota sanot näkymättömäksi, käsin kosket- telemattomaksi ja ikuisesti ta voittamattomaksi puutarhu-

puutarhurista tai jopa täysin olemattomasta puutarhu rista?” hän itse asiassa esitti, että täsmentäminen oli jo siinä määrin kuluttanut Uskovan aiempaa väitettä, ettei se enää edes ollut väite. Niiden ihmisten mielestä, jotka eivät ole uskonnollisia, vaikuttaa usein siltä, ettei ole mahdollista löytää sellaista tapahtumaa tai tapahtumien sarjaa, jotka sofistikoidut uskonnolliset ihmiset hyväksyi sivät riittäviksi syiksi myöntää, että “Loppujen lopuksi ei mitään Jumalaa ollutkaan” tai että “Jumala ei sitten taidakaan rakastaa meitä”. Meille kerrotaan, että Jumala rakastaa meitä kuin isä rakastaa lapsiaan. Olemme va kuuttuneita. Mutta sitten näemme lapsen kuolemassa parantumattomaan kurkkusyöpään. Hänen maallinen isänsä on suunniltaan yrittäessään auttaa lasta, mutta hänen Taivaallinen Isänsä ei osoita mitään merkkiä huo lestumisesta. Jokin täsmennys tehdään - Jumalan rakka us “ei ole tavallisen ihmisen rakkautta” tai se on “tutkima tonta rakkautta”, kenties - ja me ymmärrämme, että täl laiset kärsimykset sopivat varsin hyvin yhteen sen väit teen totuuden kanssa, että “Jumala rakastaa meitä kuin isämme, (paitsi tietenkin)”. Olemme jälleen vakuuttunei ta. Mutta sitten kenties kysymme: minkä arvoista on tämä vakuuttuneisuutemme Jumalan (sopivalla tavalla täs mennetystä) rakkaudesta; mitä tämä ilmeinen tae oikeas taan takaa? Mitä itse asiassa täytyisi tapahtua, jotta meil lä olisi, ei vain (moraalisesti ja perusteetta) kiusaus, vaan myös (loogisesti ja syystä) oikeus sanoa, että “Jumala ei rakasta meitä” tai jopa että “Jumalaa ei ole olemassa”? Si ten asetan seuraaville puhujille vastattavaksi tämän yk sinkertaisen ja olennaisen kysymyksen: “Mitä täytyisi ta pahtua, tai olla tapahtunut, jotta se riittäisi todistukseksi Jumalan rakkautta tai olemassaoloa vastaan?”

Suomentanut Olli Loukola

1. “Theology and Falsification” . Julkaistu ensimmäisen kerran University 1950; tämä versio on teoksesta Antony Flew &

Alasdair Maclntyre (toim.): New Essays in Philosophical Theology (London; SMC Press, 1956).

2. P.A.S., 1944-5, julkaistu uudelleen Logic and Language, Voi. 1 (Blackwell, 1951) sekä Philosophy and Psychoanalysis (Blackwell, 1953).

3. Ks. J. Wisdom, “Other Minds”, Mind, 1940, julkaistu uudelleen Other Minds, (Blackwell, 1952).

4. Ks. Lucretius, De Rerum Natura, II, 655-60, Hic siquis Neptu- num Cereremque vocare Constituet fruges et Bacchi nomine abuti Mavolat quam laticis proprium proferre vocamen Con- cedamus ut hic terrarum dictitet orbem Esse deum matrem dum vera re tamen ipse Religione animum turpi contingere parcat.

5. Niille, jotka pitävät symbolismista: p=— p.

. Sillä yksinkertaisesti kieltämällä ~p saamme p: — p=p

4 /9S niin&näin

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tämän harjoituksen tehtävät 16 palautetaan kirjallisesti torstaina 5.2.2004.. Loput

[r]

Sen väittäminen, että “asia on näin ja näin” on välttämättä yhtäpitävä sen kanssa, että kieltää, että “asia ei ole näin ja näin”.5 Oletetaan sitten,

Opettajien tulee vakiinnuttaa oppimisen tavoitteisiin ja kriteereihin pe- rustuvaa arviointia sekä yhdessä rehtoreiden kanssa lisätä niitä koskevaa tietämystä myös oppijoiden

Ymmär- sin kyllä mielessäni sen, että joidenkin mielestä “Marxin teoria on torso ja hänen tekstinsä fragmentteja” (vaikka suurin osa Marxin teoksista on kaikkea muuta kuin

Mutta gadamerilaista totuuden käsitettä voidaan lähestyä myös toisenlaisesta ja ehkä ajankohtaisem- masta näkökulmasta, sillä myös luonnontieteitä voidaan kritisoida

(Se, että arkikokemuksesta tuttu fysikaalinen ava- ruus on kolmiulotteinen, merkitsee olennaisesti, että voimme kiinnittää siihen koordinaatiston, jossa on kolme toisiaan vas-

Äänestäjät tietävät, etteivät poliitikot aja vain yksi- tuumaisesti ”edustamiaan arvoja” jo pelkästään siksi, että parlamentarismi tekee sen erittäin vaikeaksi,