Marttana ja Mariana
-
Laukaan Kalevalaiset Naiset ry 50 vuotta-
lloiset retkeläiset Helvi Heikkilä ja Sirkka Salmenkivi (istumassa) sekä Irja Arkela, Aimi Sotamaa, Helmi Yli- Kaatiala ja Elli Kena. Kuva Kenan mökiltä.
Yhdistys perustetaan
Elettiin 1950-luvun alkua. Sotakorva
ukset oli maksettu ja maassa vallitsi kasvun ja kehityksen ilmapiiri, mm.
perustettiin yksityisiä oppikouluja, il
mestyi uutta suomenkielistä kirjalli
suutta, kohutuimpana Väinö Linnan Tuntematon sotilas. S ivistys-ja kult
tuurityö koettiin tärkeäksi, ja oli vie
tetty Kalevalan juhlavuosi. Ei siis mi
kään ihme, että kirjailija Elsa Hepo- rauta, Kalevalaisten Naisten yhdistys
ten ja liiton perustaja, matkusti maa
seudulle luomaan uusia yhdistyksiä.
Hän saapui Laukaaseen 27. lokakuu
ta v. 1954 kysyen Ken kantaa Kale
v a la a ? O s u u s k a s s a n k o k o u s huoneeseen saapui 30 innostunutta K ale va la n ka n ta ja a , y h d is ty k s e n perustajajäsentä. Valittiin johtokunta, toiminta virisi ja jäsenmäärä alkoi kas
vaa. E nsim m äiseen jo htokun taan kuuluivat puheenjohtaja Sirkka Sal
menkivi, sihteeri-rahastonhoitaja Anni Penttinen, Aune Alonen, Irja Arkela, Vuokko Heikkinen, Siiri Hänninen, Aimi Sotamaa, Aili Toivainen, Lempi Tynkkynen ja Airi Vesterinen.
Tavoitteet kertovat toim in
nan luonteesta
Mikä oli vasta perustetun yhdistyk
sen tarkoitus? Monella lienee käsitys, että tahdottiin vain vaalia Kalevalaan pohjautuvaa kansallista perinnettä.
Alkuperäisen sopimuskirjan mukaan tavoitteena on kuitenkin paitsi perin
teen vaaliminen myös suomalaisen kulttuurin uusiminen kansalliselta poh
jalta. Siis uusiminen, ei pelkkä enti
sen säilyttäminen. Melkoisen vaativan tehtävän nuo innostuneet perustaja
jäsenet meille asettivat. Tavoitteen saavuttam iseksi piti järjestettäm än e s ite lm ä -, ju h la - ja e d u s tu s tila i
suuksia. Tuli myös edistää kansallista sisustustyyliä ja puvustoa. Lisäksi tuli mukaan yhteisöllinen aspekti, sillä yhdistys otti suorittaakseen huolto-ja avustustyötä. Kaiken tämän toteutta
m is e k s i oli s u o r ite tta v a varainkeräystä, m istä tu lik in yksi keskeisiä toimintoja.
Kuten eräässä to im in ta k e r to m u k s e s s a todetaan, Lau
kaan Kaleva
la is e t N aiset ovat olleet niin m arttoja kuin m a r io ita k in . Käytännön työ ja h e n k is e n puolen kehit
täm inen ovat
kalevalaisessa toim innassa nivou
tu n e e t y h te e n e ro tta m a tto m a s ti.
Sääntömääräistä yhdistystoimintaa ovat luonnollisesti vuosikokoukset, joissa jäsenet päättävät paitsi johto
kunnan valinnasta myös toiminnan linjoista. Tähän on yleensä riittänyt yksi vuosikokous, jonka viitoittamana jo h to k u n ta on 5-8 vu o sitta ise ssa tapaamisessaan suunnitellut tapahtu
mat. Liiton kokouksiin yhdistys on lähettänyt viralliset edustajansa, mut
ta muutkin ovat halutessaan voineet niihin osallistua. Henkilöistä m ainit
takoon jo tässä yhteydessä , että yhdistyksemme pitkäaikainen sihteeri Irja A rk e la to im i m yös k e s k u s - järjestötasolla Kalevalaisten Naisten Liiton valtuuskunnan jäsenenä 6 vuot
ta vuodesta 1967 alkaen ja liiton hal
lituksen jäsenenä 6 vuotta vuodesta 1973 lähtien. Liiton valtakunnallisille suvijuhlille ja kulttuuripäiville löytyi al
kuaikoina niin paljon osallistujia, että oli mentävä bussilla.
Suvijuhlat laukaalaisittain
Suuri tapahtuma Laukaan mittakaa
vassa olivat Kalevalaisten Naisten Lii
ton suvijuhlat elokuun 15. ja 16. päi
vänä v. 1970. Jäsenistö osallistui suu
rin joukoin työtehtäviin, ja ohjelmien
suorittajat löytyivät vaivatta. Suvijuhlat kokivat muutenkin myötätuulta. Lau- kaa-Konnevesi-lehti julkaisi laukaa
laista ku lttu u rie lä m ä ä e sittelevän juhlanumeron osallistujille jaettavak
si, Laukaan kunta tuki juhlaa 500 markalla ja paikalliset rahalaitokset antoivat kukin 50 markkaa. Lisäksi K a le v a la K oru v a lm is ti ju h la a n sydänaiheisen Laukaan korun sekä solkena että riipuksena. Osallistuji
en runsaus näkyi ahtautena esim.
Kuhankosken opetuskodissa järjes
tetyssä sisarillassa, mutta kaikki yli 400 vierasta saivat nauttia laukaa
laisen pitoaterian kahveineen kak- kuineen. O nneksi p ääkokkin a oli monitaituri Toivo Pekkanen, kalevalai
sesta toiminnasta innostunut yhdis
tyksen miesjäsen, erikoisuus, jonka etunimi korjattiin naiselliseen muo
toon Toive, kun liitosta oli tullut asi
asta tiedustelu. Suvijuhlat olivat toki vain yksi yksittäinen voim annäyttö toim innan m oninaisessa kirjossa, mutta kun näin jälkikäteen katselee, mitä kaikkea kaksipäiväinen juhla- tapahtuma sisälsi, voi vain ihailla jä r
jestäjien tarmokkuutta. Juhlaohjelma löytyy näytteillä olevasta leike- ja valokuvakansiostamme.
Moninaista toimintaa
P a ik a llin e n to im in ta re tk in e e n , s is a rilto in e e n , o p in to k e rh o in e e n , juhlineen ja talkoineen on kaiken ai
kaa o llu t ru n s a s ta . M a tk a ttiin kuoppaisia sorateitä mm. Simunan Pohjoisahoon tai Mannilan kartanoon, eikä turhaan, sillä perillä odotti her
kullinen piirakka-ja kahvitarjoilu. Myös Varjolan piirakat, rieskat ja munavoit pääsivät kutkuttamaan retkeläisten makuhermoja, vain muutamia kohtei
ta mainitakseni. Tai soudettiin nai
sissa kirkkovene Tarvaalaan Hartikan v a n h a lle h a u ta u s m a a lle . P e rillä nautittiin nuotiokahvit ja paistettiin makkaraa suomalaiskansalliseen ta
paan. Vatsaa hellittiin, mutta joka ker
ta oli mukana henkinen puoli. Oli esi
telm iä mitä erilaisimmista aiheista, esim. kalevalaisista perhesuhteista- ne eivät olekaan yksinkertaisia - tai L a u k a a n k irk k o je n h is to ria s ta , pankkiasioiden hoitamisesta tai kes
kiajan naistrubaduureista. Kuultiin lausuntaesityksiä, nähtiin kuvarainoja ja heijastuskuvia ennen videoiden ja CD-romppujen aikaa. Yhteislaulua ja muuta musiikkia ei myöskään unoh
dettu. Lähitienoilta suunnattiin usein kauemmaksikin. Käytiin Nurmijärven Kivi-juhlat ja nähtiin Myrskyluodon Maija ja paljon, paljon muuta, mutta valinnat eivät aina noudattaneet tätä turvallista linjaa. Pyynikin kesäteat
terissa katsottiin Linnan Tuntematon sotilas, mikä tapahtui kesällä 1962, jolloin Linnan sotakuvaus ei vielä ol
lut se kiistattomasti kansallinen merk
kiteos, joksi historia on sen nostanut.
Teatteriretket ovat kaiken aikaa olleet jäsenten suosiossa.
Juhlitaan Kalevalan päivää
Retket eivät usein olleet mitään sul
jetun piirin tilaisuuksia, vaan mukana saattoi olla kyläkuntalaisia. Todelli
seksi yleisön suosikiksi muodostui jo ensimmäinen Kalevala-juhla Kaleva
lan päivänä v. 1955. Toimintakertomus vuodelta 1956 mainitsee vastaavan juh
lan olleen arvokasohjelm ainen, ja myöhemmistä toimintakertomuksista selviää, että ohjelmat sisälsivät mu
siikkia, lausuntaa, kansantanhuja sekä helkatyttöjen esityksiä. Helka- tyttöjen toiminta oli alkanut Leppä-
vedellä v. 1957 ja tuotti välitöntä iloa.
Yleensä joko Saralinnassa, Laukaan y h te is k o u lu lla tai K u h a n k o s k e n opetuskodissa vietetystä juhlasta tuli perinne, joka monine esiintyjineen, a rp a ja is in e e n , k ä s itö in e e n ja herkullisine tarjoiluineen veti täydet salit. Juhla oli myös tärkeä varain-
Kaisa Miettinen (Kuva: Elli Kena)
hankinnassa. H erkullinen tarjoilu, mutta myös ohjelmien kiinnostavuus ja - uskallan väittää - korkea taso nos
tivat suosiota. Mainittakoon muutamia esimerkkejä. Vuoden 1960 juhlassa lyseolainen Ilpo Mansnerus soitti hui
lua ja yhteiskoululainen Anita Hir
vonen lauloi. V. 1961 lausunta- taiteilija Kastehelmi Karjalainen suoritti ohjelman yksinään, ja silti ilta tuntui loppuvan kesken. Vuo
den 1962juhlayleisöä herkistivät o p e tta ja K a is a M ie ttis e n lausumat runot. Unohtaa ei sovi kirkkokuoron, mieskuoron tai Ka
levalaisten Naisten Liiton puhuji
en osuutta.
mukaan jo v. 1964, ja tähän palattiin v. 1969 Toivo Pekkasen järjestäm illä pitopäivällisillä Vihtavuoren kerholla.
Ateria nautittiin pelimannimusiikin ja helkatyttöjen esitysten säestyksellä, ja yleisömenestys oli taattu. Tämän jä lk e e n ei v a rs in a is e s ti v ie te tty laajaohjelmaista juhlaa Kalevalan päi
vänä. Sen korvasivat usein vuosi
kokoukset, joihin liitettiin musiikin oheen lausuntaa, esitelmiä ja helka
tyttöjen suosittuja esityksiä. Ensim
mäinen ohjelmallinen vuosikokous pi
dettiin tohtori Saaren kotona v. 1968.
Kalevalan päivää muistettiin myös jär
jestämällä musiikkimatinea Kaleva
lan p ä ivä n k u n n ia k s i (1 9 8 0 ) ja Sampsa Uimosen lausuntatilaisuus y h te is e n ä L aukaa n K a rja la is te n kanssa (1981), osallistuttiin Laukaan Laukka-viikon Kalevala-juhlaan (1985) ja käytiin Jyväskylän kaupunginteat
terin Kalevala-esityksessä (huhti
kuussa 1986), vain muutamia maini
takseni. Kanttori Pentti Tynkkysen muutettua paikkakunnalle 1970-lu- vun alussa vuosikokousten ja juhli
en m usiikkiohjelm at olivat paljolti hänen varassaan, jopa niin, että eräs toimintakertomus toteaa Kalevalais
ten Naisten hoitaneen vain tarjoilun.
Totta o n kin , e ttä P e n tti n u o rin e s o lis te in e e n ja H a rtik k a - kvartetteineen hoiti useasti koko oh-
Vuoden 1965 Kalevala-juhla jäi erinäisten sattumusten vuoksi pi
täm ättä, mutta jo seuraavana vuonna palattiin entiseen. Pian kuitenkin K alevala-juhla alkoi saada vaihtelevia muotoja niin, että sitä vietettiin perinteiseen tapaan vain v. 1967, jolloin juhlan päätti - ikään kuin symbolisesti - puheellaan yhdistyksen iäkäs kunniajäsen Impi Sirkka. Lau
kaalainen perinneruoka oli tullut
L A U K A A N K A L E V A L A I S T E N N A I S T E N J Ä R J E S T Ä M Ä
i
K
äL E V A L A J U H L A
S A R A L I N N A S S A 28. 2. 1960 K L O 18
O H J E L M A :
K A L E V A L A I N E N T E R V E H D Y S . K irk o n k y län k a n sak o u lu laise t T E R V E H D Y S S A N A T ...o p e tta ja Sirkka Saari Y H T E I S L A U L U A ... L a u lu S a rav e d elle H E L K A T Y T T Ö J E N E S I I N T Y M I N E N L e p p ä v ed e n h e lk a ty tö t K A N S A N T A N H U J A . . . L e p p ä v e d e n n u o riso se u ra n ta n h u u ja t
V Ä L I A I K A
Y H T E I S L A U L U A . .. . .. . . K o tim a an i o m p i Suom i H U I L U N S O I T T O A ... ly se o la in en Ilp o M a n sn eru s J U H L A P U H E ... le h to ri L auri K uusanm äki Y K S I N L A U L U A ...y h te isk o u lu la in e n A n ita H irv o n e n K U O R O L A U L U A ... L aukaan k irk k o k u o ro M A A M M E
K A H V I A + P I I R A K O I T A + K A L E V Ä L A K O R U J E N M Y Y N T I
P ääsym aksu 1 0 0 :- T u lo t k ä y te tä ä n K allu n tu v a n h y v ä k si
Kalevala juhlan ohjelma 28.2.1960
je lm a n ja jä rje s ti m onet y h te is e t m u siikkim atineat. Sitten m aailm a muuttui, juhlien järjestäminen vaikeu
tui ja erilaiset käytännön syyt, mm.
samaan aikaan sattuneet koulujen talvilomat, näivettivät Kalevalan päivän vieton lähes olemattomiin ja kutisti
v a t v u o s ik o k o u k s ia . K a lp e a n a aavistuksena entisestä olemme pari
na viime vuotena elvyttäneet kaleva
laista perinnettä lukemalla Kalevalaa ä ä n e e n
k ir ja s t o is s a Kalevalan päi
vän tie n o illa . Osa kirjaston käyttäjistä on v a r m a a n k in kum m astellut, mutta kiinnos
tu n e ita k u u li
joitakin on o l
lut. Myös ylei
sö on v o in u t h a lu te s s a a n lukea osuuten
sa.
J u h l i s t a t y ö h ö n
K a 11 u n - tuvalle
Vaikka Kalevalan päivän juhlistaminen näkyi voimakkaasti ulospäin, se ei suinkaan ollut ainoa toiminnan muo
to. Alkuvuosina Kalevalaiset Naiset osallistuivat muiden laukaalaisten yh
distysten kanssa Kodin viiko n ja Kodinpäivä-juhlan järjestämiseen. Ni
met kertonevat, että näin haluttiin ko
rostaa perheyhteyden ja kodin mer
kitystä, a jatus, jo k a on yhä mitä ajankohtaisin. Ei silti pidä kuvitella, että Kalevalaiset Naiset vain juhlivat juhlim asta päästyään. Ei suinkaan, sillä Kalevalaiset Naiset ry kuului alus
ta pitäen - maininta löytyy vuoden 1956 vuosikertomuksesta - jäsene
nä VVanhan Laukaan K o tis e u tu yhdistykseen, jossa m onet jä s e n emme myös toimivat aktiivisesti. Käy
tännössä se merkitsi arkista työtä. Jo v. 1958 y h d is ty s hoiti k o tis e u tu yhdistyksen kesäjuhlien ravintolan, ja kova urakka tuotti jopa taloudellista voittoa. Kun Kalluntupaa siirrettiin nykyiselle paikalleen v. 1959, Kale
v a la is e t N a is e t m u o n ittiv a t talkoomiehet. Pian syntyi käytäntö, e ttä K a le v a la is e t N a is e t o liv a t marttoina aina, kun Kalluntuvalla jo ta k in ta p a h tu i. He p itiv ä t p ih a n - kunnostustalkoita tasoittaen maata ja kylväen ruohonsiementä, hinkkasivat pöydät, penkit ja lattiat ja panivat tu
van edustuskuntoon.
Vuoden 1960 juhannuksesta sai al
ku n sa K a llu n tu v a n k irk k o k a h v i-
perinne, joka sitoi talkoolaiset töihin sunnuntaisin. Yhdistyksen jäsenmää
rä oli niin suuri, että jakam alla työ
vuorot kyläkunnittain pystyttiin hoita
m aan k a h v itu k s e t jo p a 18 kesä- sunnuntaina. Talkoolaiset lahjoittivat leivonnaiset yhdistykselle, ja parhai
na aikoina kahvitettavia riitti runsaas
ti. Näin saatiin varoja, joilla hankittiin Kalluntuvalle mm. pöytäliinat ja kah
vikupit. Tämä tapahtui jo v. 1960. Ku
pit muuten katosivat v. 1985, kun Kalluntuvalle murtauduttiin, mutta ne lö y ty iv ä t ja o v a t yhä k ä y tö s s ä . Jokakeväiset siivoustalkoot, kesä- kahvilan pito sekä Kalluntuvalla pidet
ty je n m o n in a is te n tila is u u k s ie n ruokailun ja kahvituksen hoito tekivät Kalevalaisista Naisista emäntiä, jo i
den a k tiiv is u u d e n va ra a n eläm ä m use o kylä ssä rakentui. Joinakin sateisina kesinä, kun kävijöitä ja ti
laisuuksia oli vähän, toiminta ei tuot
tanut juuri mitään, mutta talkoolaisia lohdutti ajatus, että museoalueella oli elämää. 1970-luvun loppupuolella tur
hautuminen pieneen kävijämäärään
lannisti innon niin, että oli vaikea saa
da ty ö n te k ijö itä . E hkä m yö s Kalluntuvalla toimintansa aloittanut kesäteatteri vaikutti asiaan. Niinpä vuosina 1979 ja 1980 ei pidetty lain
kaan kesäkahvilaa. Vuoden 1981 kesä toi kuitenkin sitkeät sisaret ta
kaisin, sillä nyt oli varaa palkattuun apulaiseen 15 sunnuntaina, kun jä senet toivat tarjottavan pullan ja ker
man tullessaan. Eikä tullut edes tap
piota! Tämän jälkeen kahvilan pito kui
tenkin loppui herätäkseen henkiin vas
ta 1980-luvun lopulla siten, että kah
v ila o li a v o in n a y h te n ä k e s ä - sunnuntaina. Silti Kalluntuvalla järjes
te ttiin kaiken aikaa K alevalaisten Naisten emännöimiä tilaisuuksia. Ny
kyisillä voimavaroillamme muonitus- ja kahvilatoiminta on mahdotonta. Sen sijaan keväiset ja syksyiset siivous- ja kunnostustalkoot sekä tekstiilien h o ito ja tk u v a t yhä y h te is ty ö s s ä VVanhan L a u k a a n K o tis e u tu yhdistyksen kanssa. Teemme siis edelleen tavoitteidem m e mukaista h u o lto -ja avustustyötä, mutta raha- avustuksiin emme tätä nykyä kyke
ne.
K a n sallispu vusta Topin sinappiin
Yhtenä suurena kokonaisuutena ha
luan vielä mainita käsityöperinteen kehittämisen sekä muutamat lahjoi
tukset. Jo vuodelta 1956 löytyy mer
kintä, että Laukaan oma kansallispu
ku oli yhdistyksen toimesta saatu to
te u te tu k s i. P u ku s u o r itti e n s i esiintym isensä seuraavan vuoden K a le v a la -ju h la s s a Irja A rk e la n esittelemänä. Puvun uudistamiseen ryhdyttiin 1980-luvun alkupuolella yh
teisym m ärryksessä kansallispuku- neuvoston kanssa. Pian kansallis
puvun valmistuttua eli v. 1958 toteutui toinen suuri hanke, vih kirö ijyn ja ka s te m a lja n la h jo itta m in e n L a u kaan kirkkoon. V. 1967 hankittiin juh
lia va rte n p ö ytä - ja p y y h e liin o ja Kalluntuvalle. V. 1970 laukaalaiset naisjärjestöt teettivät 1700-luvulta pe
räisin olevan mallin mukaisen Lau
kaan ryijyn, joka luovutettiin uuteen seurakuntataloon tupaantuliaisissa to u k o k u u n 31. p ä iv ä n ä . M yös kuntalaan tuli lahjoitusryijy. V. 1989 yhdistykselle valmistui myyntiin van- Aili Kuukkanen kehräämässä rukilla villalankaa
Kalluntuvalla asuntomessukesänä 2003.
hän mallin mukainen huivi, jonka en
sim m äisen kappaleen vastaanotti yhdistyksen ensimmäinen puheenjoh
taja Sirkka Salmenkivi. Yhdistys osal
listui myös Laukaan kuvatäkin hank
kimiseen Peurunkaan, ja yhdessä muiden naisjärjestöjen kanssa han
kittiin alttariliinat Papinniemen leiri
ke s k u k s e e n 1 9 9 0 -lu v u n a lu ssa . M u in a is p u k u ih in tu tu s tu ttiin useam m assakin yhteydessä, kun taas 1970-luvun alkupuolen menes
tyksekkäät muotinäytökset esittelivät uusinta tyyliä.
Lahjoitushankkeiden rinnalla alkoi vuodesta 1971 hiem an arkisem pi käsityöharrastus, kun naisjärjestöjen yhteisiin joulum yyjäisiin valmistettiin m y y tä v ä ä . S e u ra a v in a v u o s in a p ä re k o rit, o v ik o ris te e t, e s iliin a t, lapaset, patakintaat, leivinliinat ym.
tuottivat yhdistykselle melko muka
vasti. Myös leivonnaiset ja Pekkasen Topin juhlasinappi tekivät kauppansa.
1990-luvulla sinapista ja juhlapullasta tuli varsinaisia menestysartikkeleita, ja vasta v. 1997 joulum yyjäisiin ei enää osallistuttu. Nyt 2000-luvulla meidän lienee m iettiminen, kuinka voimme elvyttää toimintaamme näil
tä osin. Alkuun pääsim m e vuoden 2003 asuntomessukesänä. Vanhojen käsityötapojen näytöksissä kudoim
me rättitäkkiä, neuloimme vanhan
mallista pitsisukkaa, karstasimme, kehräsimme rukilla ja koukkusimme tu rk in v y ö tä . M yö s p irta n a u h a a , neulakinnasta ja tuohitöitä valmistui, ja katsojiakin riitti. Tänä syksynä pa
laamme Pekkasen Topin sinappiin.
Näkyvää helkatyötä
Helkatyö lasten ja nuorten parissa on osa kalevalaista kenttää. Helkatytöt aloittivat kohta yhdistyksen perusta
misen jälkeen Leppävedellä opettaja Kaisa Miettisen johdolla ja jatkoivat toimintaansa aina vuoteen 1970. V.
1961 syntyi uusi ryhmä kirkonkylään opettaja Airi Kiilavuoren ohjauksessa.
Liitto koulutti ohjaajia, ja toiminta oli erittäin vireää ja tuloksekasta. Van
hoja asiakirjoja lukiessa tuntuu, ettei o llu t s e lla is ta ju h la a ta i v u o s i
kokousta, jossa helkatytöt, myöhem
min poikien tultua m ukaan helka- nuoret, eivät olleet mukana. Vuoden
1970 jälkeen ryhmä toimi itsenäises
ti yhdistyksestä riippum attom ana.
Eikä se ollut ainoastaan monien pai
kallisten juhlien ohjelmallinen perus
kivi, vaan voitti lukuisia kilpailuja. Esi
merkiksi helkatyön 30-vuotisjuhliin Helsinkiin keväällä 1978 ryhmä kut
suttiin esiintymään maan parhaana.
Kun ryhmä ei enää jatkanut 1990-lu- vun alkupuolella, yhdistys viritti toimin
taa uudelleen opettaja Marja-Leena Jääskeläisen avustuksella, ja vuoden 1996 Sararanta pt/s/c//-tapahtumassa helkanuoret esiintyivät ohjaajanaan lukiolainen Tuire Kainulainen. Ryhmä esiintyi myös seuraavana vuonna, m u tta p ia n s e u ra s i to im in n a n hiipuminen osallistujien vähyyteen.
1990-luvulla toim i myös Airi Kiila- v u o re n o h ja a m a p e rin n e ry h m ä Kuopukset, jota yhdistyksemme tuki stipendein. Nyt kun Kuopuksetkin ovat kasvaneet, herää kysymys, mi
ten perinteeseen nojautuva nuorten harrastustoiminta olisi elvytettävissä nykykulttuurin moninaisuudessa.
Lähemmäksi nykyhetkeä
Vaikka tietyt toimintamuodot ovat ajan myötä muuttuneet ja jopa painuneet unhoon - emme esim erkiksi vietä k a le v a la h e n k is iä p ir tti- ilto ja maalaistaloissa ympäri Laukaata - muutam at tapahtum at vakiintuivat.
H a u s k a k s i p e r in teeksi muodostui Lo
viisan päivän vietto.
Se alkoi oikeastaan sattum alta v. 1975, kun yhdistys teki ret
ken P e rn a s a a re n kartanomuseoon tuo- na n im ip ä iv ä n ä . Useimmiten Loviisan p ä ivä ä on v ie te tty Kalluntuvalla. Jäsen
ten ohella mukaan on kutsuttu toisia järjes
töjä, kuoroja ja muita esiintyjiä, ja tärkeim pänä tietysti vuoden Loviisaksi valittu Ka
levalainen Nainen. Lo
viisasta emme ole luo-
p u n e e t, ja tä m ä n ju h la v u o d e n Loviisana toimii pitkäaikainen jäsen
emme Helvi Heikkilä. Keväinen laulu
ja kahvihetki vanhainkodissa samoin
kuin vanhustentalon kuusen koriste
lu torttukahveineen kuuluvat yhä vuo
sittaiseen ohjelmaamme. Vuosien var
rella p id e ty t m o n in a ise t ju h la t ja musiikkimatineat ovat kutistuneet vä
hiin eivätkä suvijuhlat kokoa meitä b u s s ila s te itta in , m u tta s is a rilla t esityksineen ja retket vaikkapa teat
teriin, konsertteihin tai kulttuuripäiville sekä erilaisiin teem atilaisuuksiin ja t
kuvat, usein yhteistyössä naapuri- yhdistysten kanssa. M uistatte var
maan vaikkapa kolmen vuoden takai
sen Hartikan kirkkopyhän. Aurinko paistoi lähes sokaisevana männyn- latvojen välistä ja virsi kaikui. Tai hui
kean lämpimän kesäristeilyn Sara- kallion muinaisia maalauksia katso
maan. Vieraammekin viihtyivät.
Tuloja ja menoja
Kalevalaiset Naiset ovat olleet ahke
ria monitoiminaisia. Sampomme ei ole jauhanut vaurautta Pohjolan tyy
liin, mutta olemme halunneet jakaa sen, m inkä o lem m e o n n is tu n e e t hankkimaan, vaikka budjetin alijäämä on aika ajoin uhannut. Yhdistyksen aloitettua toimintansa sen jäsenmää
rä kasvoi heti 160 henkeen, ja pienes
tä jäsenm aksusta kertyi perusta toi
minnalle. Keskusjärjestö vaati osan
sa, ja monenlaista tointa käynnistet
tiin, joten oli ryhdyttävä varojen han
kintaan. Toiminta Kalluntuvalla oli tär
keä tulolähde, ja koska talkoovoimat toivat yleensä tarjottavat tullessaan ja lahjoittivat ne, saatiin varsinkin kahvi
Juhlayleisöä pitopöydän ääressä 50-vuotisjuhlassa 24.10.2004
f»
lan vilkkaimpana aikana mukavasti tuottoa. Juhlien ja muiden tilaisuuk
sien tarjoilut tuottivat myös. Lisäksi on järjestetty arpajaisia, osallistuttu myyjäisiin omilla tuotteilla ja myyty kalevalaisia koruja tai liiton joululehteä ja muita julkaisuja tai yhdistyksen valmistuttamia tuotteita, esim. kera
miikkaa. Kokonaisuutena voi todeta, että yhdistyksen jäsenet ovat omalla vapaaehtoisella työpanoksellaan pitä
neet taloutta pystyssä. Myös monil
ta paikallisilta toimijoilta, mm. pankeil
ta tai kaupoilta, on saatu satunnaista tukea. Laukaan kunnalta hoksasimme pyytää avustusta vuoden 1970 suvi- juhlien järjestelyihin. Lisäksi yhteis
työ kunnan kanssa toi yhdistykselle lukuisien tilaisuuksien tarjoilun. Vuo
delta 1980 löytyy ensimmäinen mai
ninta, että oli anottu kunnan kulttuuri
lautakunnalta avustusta eri tilaisuuk
sien järjestämiseen: anottiin 2 000 mk ja saatiin 650 mk. Kunnat oli velvoi
tettu tukemaan kulttuurityötä. Paikal
lisen kulttuurityön tukemisen periaa
te on toki tärkeä, vaikka sum m at ei
vät päätä huimaakaan. Tulopuolta ovat lisäksi ko henta neet la h joitukse t.
Kaksi suurinta mainitakseni, yhdistyk
sen pitkäaikainen jäsen Irja Arkela lahjoitti 5 000 mk testamentissaan v.
1987, ja tänä vuonna Loviisamme Helvi H e ik k ilä o h ja s i s y n ty m ä p ä iv ä - m uistam isensa yhdistykselle niin, että saatoim m e perustaa stipendi
rahaston.
Mihin näitä varoja sitten on käytetty?
Varat on hankittu yhdistykselle, mut
ta ei yhdistyksen jäsenten tarkoituk
siin. Tätä osoittaa esim erkiksi se seikka, että monien monituisten ret
kien ja tapahtumien osallistujat ovat maksaneet kustannuksensa itse, ja yhdistyksen tiliä on veloitettu sääs
teliäästi. Näin on tilanne tälläkin ker
taa, sillä juhlam m e osallistujat mak
savat nauttimansa aterian itse. Yhtei
sesti hankittuja varoja on suunnattu ja suunnataan ulospäin eri hankkeiden toteutta
miseen. Toiminnan al
kuvuosina tärkein kohde
oli VVanhan Laukaan
Kotiseutuyhdistys, jota tuettiin taloudellisesti, sekä Kalluntuvan varus
taminen tarpeellisin vä
lin e in . K a llu n tu v a n e s itte lijä lle h a n kittiin myös Laukaan kansal
lispuku. Aina 1980-luvul- le s a a k k a to im in ta kertom ukset kirjaavat k o tise u tu yh d istykse n saaneen pieniä avus
tuksia, mutta sitten Ka
levalaisten Naisten toi
minta tuntui laantuvan, jäsenmäärä laski, varat vähenivät eikä mahdol
lis u u tta la h jo itu k s iin enää o llut. T oisaalta kunta alkoi tukea pai
kallista kulttuuritoiminta ja m yö s k u n n o s ta a Kalluntupaa. Kotiseutu
yhdistyksen avustamisen rinnalla oli kaiken aikaa muita projekteja. Yhdis
tys osallistui monien käsitöiden suun- n itte lu u n , h a n k k im is e e n ja la h joittam iseen, kuten jo aiemmin tuli kerrotuksi. Lisäksi hankittiin esim.
vanhustentalo l:een keinutuoleja ja virsikirjoja sekä vanhainkoti Kuuse
laan laulukirjat. Lastenkoti puoles
taan sai television ja polkupyörän -
a rvo kka ita la h jo itu ksia aikanaan.
Helkanuorten tukeminen tuli aiemmin mainituksi, ja stipendejäkin jaettiin, e s im . 1 9 9 0 -lu v u n a lu s s a se kä Kuopuksille että AVVA-triolle. Viime vuosien h a nkkeista voisi m ainita L ä h tis itk ö /e /M /7 n ? -p e rin n e le ikki- tapahtuman yhteistyönä Mannerhei
min Lastensuojeluliiton kanssa sekä k o u lu la is ille jä rje s tä m ä m m e piirustuskilpailun palkintoineen. Pai
kallisen kiinnostuksen ohella Kaleva
la is illa N a is illa on o llu t m yös m a a ilm a n p o liittis ta tie to is u u tta , o s a llis tu ja n yhdistys esim. Unkaria avustavaan keräykseen v. 1956 ja Koulu P akistaniin-hankkeeseen v.
1980. Kalevalaisten Naisten Liiton kautta ohjattiin stipendi inkeriläisille opiskelijoille v. 1991.
Keskeisiä toimijoita
Yhdistys kuin yhdistys muodostuu jäsenistä, joista osa paneutuu jo h to tehtäviin. Sihteerimme Seija Tiihonen on laatinut tärkeimmistä toim ihenki
löistä ja tapahtumista yksityiskohtai
sen luettelon, mutta haluan tässä to
deta muutaman seikan. Irja Arkela ei jä ttä n yt sihteerin työtään kesken.
Aloitettuaan vuoden 1958 syksyllä hän jatkoi vuoden 1984 loppuun. Hä
nen jälkeensä jatkoivat Helvi Heikki
lä, vuodesta 1993 Ulla Veijalainen sekä vuodesta 2001 Seija Tiihonen.
Pitkäaikaisin puheenjohtaja Sirkka Salmenkivi johti yhdistystä vuosina 1954-1967, ja hänen jälkeensä pu
heenjohtajana toimi Aimi Sotamaa vuosina 1968-1976, minkä jälkeen Sirkka Saari jatkoi vuosina 1977- 1982. Tässä vaiheessa on huomatta
va, että 16. helmikuuta 1981 hyväk
sytty sääntömuutos rajasi johtokun
nan toim ihenkilöiden kausia siten, että tällaiset yhtäjaksoiset urat olivat jatkossa mahdottomia. Tarkoitus oli saada vaihtuvuutta johtokuntaan. Toi
saalta on ymmärrettävää, että pitkään tehtävissä jatkaneet alkoivat väsyä ja h a lu s iv a t jo ta k in uutta. S uoraan toimintakertomusten riveiltä on luet
tavissa, että he joskus kokivat toimin
nan tallaavan samoja latuja ja kaipa- sivat tuoreita voimia. Silti m onenlai
sia tilaisuuksia jä rjestettiin kuten ennenkin. Asiapapereita tutkiessa herää kysymys, miten jäsenistö mah
Entiset puheenjohtajat Aune Pöyhönen ja Julia Kankkunen sekä sihteeri Ulla Veijalainen 50- vuotisjuhlassa 24.10.2004
toi kokea tilanteen. Joka tapaukses
sa voi todeta, että jäsenm äärä laski 1980-luvulle tultaessa, vaikka se pe
rustamisen alkuinnossa oli kasvanut nopeasti ja nostanut Laukaan Kale
valaiset Naiset maan suurimmaksi m aaseutuyhdistykseksi v. 1966, jo l
loin yhdistyksessä oli 209 jäsentä.
1980-luvun alussa toimijoita oli ilmei-
Perustajajäsen Aino Lassila 50- vuotisjuhlassa 24.10.2004.
sen vaikea saada, ja Sirkka Salmen
kivi lupautui puheenjohtajaksi vielä vuodeksi 1983. Sen jälkeen sääntö
jen mukainen vaihtuvuus toteutui, ja puheenjohtajina toim ivat Aune Pöy
hönen (1984-1988), Julia Kankkunen (1989-1994) ja Heleena Peura (1995- 2000) sekä hänen jälkeensä Seija Pel
tonen.
Menneestä tulevaan
Y h d is ty k s e m m e jä s e n m ä ä rä on murehduttavasti laskenut, ja on syy
tä pohtia siihen johtaneita syitä. Ta
pahtumia on järjestetty kaiken aikaa runsaasti, mutta eihän järjestäjien aktiivisuus yksin riitä. Tarvitaan myös osallistujia. Loppujen lopuksi yhdis
tys on jä s e n te n s ä ja heidän to i
v e itte n s a , to im in ta n s a ja k o k e mustensa summa. Se on kuin jäsen
tensä muodostama elävä organismi, jolla on luonteva elinkaarensa, nou
sunsa ja laskunsa. Toisaalta yhdistys
toim inta asettuu aina suurempaan kulttuuriseen ja ajalliseen kehykseen, jossa näkyvät elämäntyylin ja kiinnos
tuksen muutokset. Mitä tapahtuikaan 1970-luvun Suomessa? Yhteiskunta radikalisoitui ja modernisoitui - perin
teiden sijasta arvostettiin niiden kaa
tamista. Naiset tulivat enenevässä määrin työelämään, mikä muutti ajan
käyttöä. Televisio avasi maailman uudella tavalla, ja uutuus veti puoleen
sa tarjoamalla sekä tietoa että viih
dettä houkuttelevan helpossa muo
dossa. M aailm a y k s in k e rta is e s ti muuttui. Ymmärtääkseni tämä näkyy myös Kalevalaisten Naisten toim in
nan ja jäsenm äärän kehityksessä.
1980-luvulla alkanut muutos on jo h tanut siihen, että nyt 50-vuotiaaseen yhdistykseemme kuuluu 58 jäsentä.
Emme ole tavoittaneet suuria joukko
ja.
On kyse yleisestä suuntauksesta emmekä ole ongelminemme yksin - onhan havaittu, että esim. ammatti- ja kotiseutuyhdistykset potevat pulaa uusista aktiivisista toimijoista. Mitä voisimme tehdä saadaksemme kiin
nostuksen laajemmin heräämään?
Emme voi sulkea pois nykyisen me
dia- ja viihdekulttuurin sävyttämää maailmaa, saati sitten pysäyttää sitä jo h o n k in k u v itte e llis e e n k a le v a laisuuteen. On elettävä ajassa, ja niin me elämmekin. Otetaan esimerkiksi Kalevalaisten Naisten tämänvuotinen k a n s a llin e n te e m a P iira k a s ta pizzaan, nauriista nuudeliin. Siinä perinne lyö kättä nykytrendien kans
sa. Ehkä myös tämän päivän kansain
välisyys ja entistä tiukempi sitoutu
minen muuhun Eurooppaan nostaa esiin uuden kansallisuusbuumin. Itse asiassa kansanmusiikki elää jo uut
ta tulemistaan ja tekee Suomea tun
netuksi maailmalla, helkanuoriryhmiä perustetaan uudelleen ja meillä on jo Lasten Kalevala, puhumattakaan Koi
rie n K a le v a la s ta , jo k a on oopperanakin nähtävissä ja kuultavis
sa. Miten sopisivat Louhi ja Väinämöi
nen kamppailemaan videopeliin? Tai Kullervon hirmutyöt? Nehän osoitta
vat, miten universaali ihminen kaikki
ne tunteineen lopulta on. Ja miten mo
d e rn i te o s K a le v a la on - ru n o - mittoineen kaikkineen. Uskon, ettei kalevalaisesta perinteestä nouseva vapaaehtoinen yhteistoiminta tulevina vuosina suinkaan katoa, vaan etsii uudet väylänsä, muovautuu ja elää keskuudessamme yhtenä elämääm
me rikastuttavana alueena. Toivo
kaamme, että aikuiseksi varttunut yhdistyksemme voi tarjota jäsenilleen ja ym päröivälle yh te isö lle p ilka h duksen kalevalaisuudesta tässä ajas
sa sekä sitä sielun ja ruumiin ravin
toa, sitä mielekästä ja hauskaa yh
d e s s ä o lo a , jo ta se on tu o n u t arkeemme kuluneet 50 vuotta.
Laukaan Kalevalaisten Naisten 50-vuo- tis ju h la s s a K u h a n k o s k e n E r i t y i s a m m a t ti k o u lu n p ä ä r a k e n n u k s e s s a Päivälässä lokakuun 24. päivänä 2004.
Leena Torikka
Ansiomerkkejä ja muistamisia 50-vuotisjuhlassa 24.10.2004
Seija Tiihonen, Tiina Mäkelä, Hilja Nikkola, Johanna Ojajärvi ja Leena Torikka.