• Ei tuloksia

Einari Vuorelan kymmenvuotiskaudet · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Einari Vuorelan kymmenvuotiskaudet · DIGI"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

JUSSI RAINIO

EINARI V U O R E LA N kymmenvuotiskaudet

Syksyllä 52 v. takaperin järjestettiin yleis­

urheilun t piirinmestaruuskilpailut Jyväs­

kylässä. Osanottajaluettelossa oli mm.

»n:o 33 Semin.urh.seuraa» edustava E.

Vuorela, joka tunnettiin hyvänä keihään­

heittäjänä ja hiihtäjänä. Keihäänheitto suoritettiin »Seminaarilla klo puoli 1 päiv.», muut lajit »Lounaispuistossa klo 3 i.p.».

Einari Vuorelan elämänvaiheissa oli juuri alkamassa kolmas 10-vuotiskausi.

Ensimmäisen hän vietti Keuruun ja Mul­

tian rajalla Vuorelassa, jonka saunassa hän oli elokuun 17. pnä 1889 ensi-itkunsa pa­

rahtanut. Multian pappi oli hänet kastanut ja äiti Kristiinan hoivissa hän oli Koti- vuorellaan im enyt sieluunsa lähtem ättö­

mästi keuruulaisen korpimaiseman kau­

neimmat näyt.

Toinen 10-vuotiskausi alkoi koulun­

käynnillä Multian kirkolla, ja tämä kausi päättyi liikeapulais- ja myymälänhoitaja- vuosiin Virtain Vaskivedellä.

Koulu, tällä kertaa seminaari, aloitti myös seuraavan 10-vuotiskauden. Jyväs­

kylän seminaarista Einari Vuorela val­

mistui kansakoulunopettajaksi v. 1914 ja toimi sen jälkeen opettajana Töysässä ja Jyväskylässä. Sen kauden suurimpana in ­ tohimona oli hänellä urheilu: keihäs ja sukset. Keihäs lensi jopa yli 60 m ja se oli siihen aikaan paljon (Me oli 1912 62,32 ja 1910 vasta 66,10). Mutta tuon opettaja- vaiheen lopussa urheilun tilalle tuli ru­

15

(2)

nous — ilm estyi esikoisteos »Huilunsoit­

taja».

Neljäs kymmen jakso oli runouden aikaa, etsimiskautta, vapaan kirjailijan elämää, helsinkiläisyyttä. Jokaisen kirjailijan kehi­

tykseen näyttää kuuluvan tällainen etsi­

m inen, kokeilun, vapauden vaelluskausi.

Vuorela oli 20-luvun »vihaisia nuoria», tulenkantajia, vaikka itse sanookin, e tte i- hän kantanut kaikkein tulisim pia liekke­

jä. Kirjallisuuteem m e tuli silloin uusi su­

kupolvi, jonka tuloa julistivat »ennenkuu­

lum attom an komeat lyyrilliset fanfaarit»,

»alkusoittona Einari Vuorelan v. 1919 il­

m estynyt esikoisteos; sitten loim ahtaa v.

1922 esiin Uuno Kailaan nyt niin säteile­

vä nimi» (Paavolainen, Suursiivous). Yh­

dessä Kailaan kanssa Vuorela souti »mo­

net m yrskyt ja tyvenetkin ja (he) jakoi­

vat keskenään boheem ielämän poutapäi- vät sekä pilvisäät» (Aleksis K ivestä Olavi Siippaiseen), suunnittelivatpa yhteistä La- pin-romaaniakin, vaikka se ei koskaan valmistunutkaan. »Keväthartaus», »Yön kasvot», »Varjoleikki», »Silkkikauppias»,

»Täältä kaukana», »Kolmen teinin laulu­

ja» ja »Kaukainen tuuli» ovat Vuorelan tämän kauden runoteosten nimiä ja ne kuvastavat sattuvasti m yös kokoelmien si­

sällystä.

Tulenkantaja-vaihe päättyi valittujen rim ojen kokoelmaan »Korpirastas» ja avioliittoon kirjailija Laura Sointeen kans­

sa (1933). Tästä alkoi hänen toinen opet- tajakautensa, joka jatkui synnyinkylässä Jukojärvellä seuraavankin kymmenjakson ja joka elämänkaaren ehdittyä korkeim- m illeen päättyi eläkkeelle siirtym iseen (1956). Nämä opettajavuodet m erkitsivät jatkuvaa runoilua. Kymm enkunta teosta ilm estyi, joukossa m iete- ja tunnustuskir­

ja »Turhuuden m ylly» ja laajahko koot­

tu jen runojen kokoelma »Runoja» (1947).

N y t viettää »Keuruun korpirastas-huilun- soittaja» kesiään Jukojärven Vuorelassa jatkuvasti runoillen ja talviaan etelässä Tuusulan uusitussa kanttorinpuustellissa.

Einari Vuorela on »uneksija korpien»,

»korven yksinäinen kulkijain täynnä ko­

ditonta ikävää», hän vaeltelee »autuaiden maassa, kedoilla r u o h o is illa --- , puissa laulaa satakielet armaat» tai hän sanoo olevansa »vain huilu, joka kuulijatta jää».

Keuruun korvet, katoamassa oleva suo­

malainen maalaiskylä, Jukojärven K oti- vuoren laajat näkymät, karun maiseman orpous, erämaa-ihmisen yksinäisyys ja kaipuu, jokin hienoinen nim etön ahdistus, salaperäinen hämy, liikkuva tomu, kuu- huttaren venhe, kaukainen takamaa, suo, korpitie — siinä on Einari Vuorelan ru­

nouden maisema. Se on kuin akvarelli. Se on kuin korpirastaan huhuilu. Se on kuin ikivanha kansanlaulu.

»Vuorelan m ieliasento on istua ikku­

nassa ja katsoa maantielle.» »Hänen runo­

jensa romantiikka on maantie.» Hän saat­

taa helähdyttää huolettom an rennon reki- laulun säveleen, »mutta huolettom uus on vain t y y lit t e ly ä ,--- maantie, linnuntie ja ladun laulu on hänellä pohjaltaan pal­

jon vakavampaa ja syvempää.» Se on se­

littämätöntä pyrkim ystä pois. Se on pyrki­

mystä tuvasta m aantielle, todellisuudesta uniin, pyrkimystä henkiseen vapautumi­

seen ja kulttuuriin (Kupiainen, Suoma­

lainen lyriikka). Vuorelan huolettom uus on vain tunnelman naamiaispuku: tausta­

na on paljon syvem pi tunto, kohtalo.

Iltalamppu, miksi palat?

Tunnet m iehen mielialat:

toivotonta kättä kaksi hioo hiiltä valkeaksi.

Tai runo »Joen takana»:

Meiltä on vain vaaksa teille taikka olisko syli.

Teiltä on m eille vihainen virta, eikä ole porrasta yli.

Meiltä ei viipyisi teille kauan, ei menis tuntia toki.

Teiltä viipyisi ihmisen iän, — joki on Tuonelan joki.

*

Einari Vuorela sai tänä vuonna Suomen Kulttuurirahaston palkinnon tunnustukse­

na lyyrikon elämäntyöstä.

16

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

From the standpoint of forestry a survey by lines is still not in itself sufficient, but must be supplemented by a study of f o r e s t c o n s u m p t i o n in which attention must

Mitä muuta Clarita voisi kuin odottaa: hän jää töistä pois, lamaantuneena hän makaa huoneessaan odottaa, samaistuu koko ruumiillaan rakastettuunsa:?. ”Lepäsin aivan hiljaa,

Currie on myös ihme- tellyt, että jos kirjallisuus on moraalisesti niin jalostavaa, miksi kirjailijat sitten ovat usein toivottomia rökäleitä.. Nyt voisi ajatella, että

Kasvatus on nähty sijoituksena taloudelliseen ja sosiaaliseen kehitykseen, inhimillisen pääoman tai inhimillisten resurssien

Siitä se elämä kaikesta huolimat- ta jatkui. Ostettiin naapurista talo velaksi, koska palaneen omaisuuden vakuutukset olivat pienet. Uuteen kotiimme muutettuamme minä löy- sin

[r]

1LlW lainais iks sää stää kuhnepyt- ni huakaus mult pääs i.. meillakkaa nii et niahta s ko täs semmost se sit

keistä metsien lyriikasta yleensä, koska myös Keuruun korpiseutujen suuren runoilijan Einari Vuorelan jälkeenjääneen runokokoelman nimi on on samansuuntainen: