Ovat sanoneet Karjalassa: "Kolme
on
vuodessakovaa päivää,
veron- maksu, siantappoja
kylänluvut". Sa- mantapaisia sanontoj å tav ataan myös Suomen Lännessä. Lukukinkerit, luku- sijat, on ollut monelle ankara päivä. (Ja noilta ajoilta periytynee yhäkin tunnet- tavajännitys papin
läheisyydessä).Lukukinkereillä voitiin
rangaista osaamattomia. Tyrvään kirkkoherran Johannes Bäckin poikaoli
kuiskannut isälleen:"Älä
pane enää ketään pöy- dän alle, se lähtee kävelemään."Lukukinkerit
ovat saaneet alkunsa keskiajan pappien ripitysmatkoista pi- täjäneri
puolille. Ripissähän kristitty tunnustaapapin
kuulleen Jumalalle erehdyksenäja
vikansaja
saa sitten anteeksiannon Isän, Pojanja
Pyhän Hengen nimessä. Ripittäytyminen on siten hyvin evankeliumillinen ja tulok-siltaan suloinen
tapahtuma.Lukukinkerit eivät sen sijaan aina tun- tuneet juurikaan suloisilta, mutta jota-
kin
tärkeätä ne tuottivat. Kansamme oppijo
varhain perehtymään kirjoihin.Meistä tuli sivistyskansa.
Jukolan veljeksilläkin oli eväskontti seljässäja
aaplalnen povessa.
Kinkerit
ovat kokeneet monet vai- heet matkallaan kohti nykyhetkeä. Esi-merkiksi Huittisten kirkkoherra
E.W.Elovaara kirjoittaa vuoden 1940 toimituksista: "Lukukinkeritpiti
kirk- koherra oudoissa oloissaja supistetussa muodossa.Ne aloitettiin
alituisten pommihälyytysten takia vasta kellol7
eikäniihin
kutsuttu ollenkaan lapsia eikärippikouluun pyrkiviä.
Muukinohjelma supistui
alkupuheeseen, raamatunläksyyn, puheeseen siirtovä- elleja
virsiläksyn kuulustelemiseenja
antamiseen sekälopputoimituksiin.
Kesäkinkereihin,
joita pidettiin
van- haan tapaan, osallistui paitsi kirkkoher-ra
rovasti K.E.Forss (Kaukolasta)ja seurakunnan kappalainen." Ilma-
hälytykset ja Karjalan kansan siirtymi- nen tänne muodostivat riipaisevat ke- hykset.
Sain osallistua Huittisten seurakun-
nan lukusiin
195l-54 toimitus-
miehenä.Opin itse
runsaasti, myös kunnioittamaan j a rakastamaan uskol-KINKERIT
)divti
lisia pyhäkoulunopettaj ia j a muita vas- tuunkantajia. Talvilukusia
oli
18, ke- sällä neljät lukuset. Jälkimmäiset pidet-tiin
Huhtamossa, Rekikoskella, Palo- joellaja
Kalliokorvessa. Koska suven myötä tilat laajenivat pihalle asti, kai-kille oli
istuinpaikka.Lukusilla käsiteltiin "läksyinä" (siis melkein koulun tapaan) kolmea jyke- vää kirjaa: Raamattua, katekismusta
ja
siihen liittyvää kristinoppia ynnä vir- sikirjaa. Pyhänmusiikin
mäailmaan opasti kanttori Eeli Paavola. Ken seu- rasi lukusten antamia vihjeitä, sai juu-ri näistä kirjoista
sangen vahvat rakennuspuut elämälleen. Aivan näinäaikoina
muutenkirkolliskokous
on hyväksymässä uuden kristinopin, j okatullaan
jakamaanjokaiseen
posti- laatikkoon maassamme. Nämä kolmekirj aa
eivät ole
menettäneet hiukkastakaan aj ankohtai suudestaan käydessämme uuteen vuosituhanteen.Kävikö lukusilla paljon väkeä? Seu- rakunnan toimintakertomus vuodelta 1951 toteaa:
"Niihin
osallistui kaikki- aan 909 henkeä,joista
miespuolisia 387 ja naispuolisi a 522 sekä rippikou-lun
käymättömiä 206 poikaaja
278 tyttöä." Yleensä lapsia oli prosentuaa- lisesti runsaasti: he näet tähtäsivät kohti rippikoulua.Kaikki
14-15 -kesäiset puolestaanilmoittautuivat
rippikou-luun ja olivat tentissä, ilmeisesti
j ännittävässäkin. Yksillä lukusilla kävi niin valitettavasti, että jouduin
kirjoit-
tamaan pöytäkirjaan: "Aikuisten puut- tuessa ei keskusteltu."
Lukuset alkoivat kello 10, joka ajan mittaan alkoi olla yhteiskunnassa san- gen käymätön ajankohta. Useimmat- han olivat silloin töissä. Vuonn a 1957 rovasti Toivo Salminen mainitseekin iltakinkereiden tulon:
"Kun
nyt kulu- massa olevasta vuodesta lähtien ryh- dytään pitämään myös iltakinkereitä, uskomme harrastuksen lisääntyvänkinkereitä,. noita menneiltä
suku-pol vilta perittyj ä seurakuntaj uhli a koh- taan. Tuskin kukaan niitä enää minään
"tukkaj uhlina" pitääkään. Mutta kiirei- nen elämäntahti saattaa estää monia lähtemästä mukaan, Tai
olisiko
niin, että arkipäivä näyttäisi menevän huk-kaan, jos sen viettäisi Jumalan Sanan, keskustelun j a vinenveisuun parissa?"
Raamatun,
kristinopin ja
virsien osaamisesta annettiin arvosana. Reip- paasti se voi vaihdella laudaturiin saak- ka: auttavasti, tyydyttävästi, kiitettä- västi... Kerrankirjoitin
osaamisen ta- sosta: joltisestikin.Lukupiirin moraalisista asioista kes-
kusteltiin vielä
1940-luvulla, joskus nihkeästi. Keskustelun tuloksia esimer-kiksi: "Kortinpeluuta
metsissä,juoppouttakin on." "Avioeroja
on.Juopottelusta
ei
muka(!)
tiedetä mi- tään."Myös iloinen viesti:
"Nuoriso urheilee innokkaasti opettaja Rannikonjohdolla."
195O-luvulla keskustelut kuivuivat. Kappalainen Lauri Jokinenvain kirjoittaa: "Kristillissiveellinen
tila osapuilleen entinen."Useissa
lukupiireissä oli kylän-
vanhin. Erittäin muistan Huhtamosta emäntä SuomaNaatulan, joka oli
tomera ihminen ja silmin nähden iloitsi Jeesuksen
Kristuksen
armotöistä.Lauttakylässä
oli
varastomies Lauri Terho, vakaa kristittyja
pyhäkoulun- opettaja. Molemmat tässä mainitut oli- vat Siionin kanteleen innokkaita lau- lajia.Uudet luudat lakaisevat tehokkaas-
ti. Kirkkoherra Toivo
Salminen vetoaakin heti tuoreeltaan seurakunnan luottamushenkilöihin:"Olisi
toivotta- vaa, että erityisesti myös seurakunnant9
luottamustehtävissä
olevat henkilöt
tuuta Jumalan valtakunnaneri työ-
maan.Ikuiset totuudet ovat
täynnäentistä
runsaslukuisemminolisivat
muodoistapiirin
alueella."Thidatkos
ajankohtaisuutta.mukana nåiissä seurakunnallisissa
tilai-
sen selkiiimmin sanoa.suuksissa keskustelemassa
kinkeripii-
Lukuset eivät ole museotavaraa.Ne
n:_^ y^L.:^^.
. rin hengellisestii tilasta. Nåiin tehderihe
elävät tiinä påiivänä uudistuneina.Kris-
tsrno Lentlsaarromalla esimerkillään
olisivat näyttä- titty syventyy nytkin
Raamatun, mässä tietii toisillekin kantamaanvas- kristinopin ja
virsienjaloon
maail-;;;;;k
";;; n
n
LUKUKINKERI., PYI{ÄKOULU. JA RIPPIKOULUTODISTUS
Tällaiselta
näytti lukukinkeri-,
pyhäkoulu-ja
rippikoulutodistuksen sisäaukeama.20
a,t J
l=llgrl- lo,l-
dt lo
cI.EL is
€
ol- loY,
€l;
l..-.l:
l.ol-lN
t-
l-
t|l- ln
åE l.'
€g
lo>a, ' å lol
.:a l-
E; l-
156V| t-
EE Ii
Slstluku
Vuml
-i",i-i',i.,i-i,i-:
-i -: -! -i -: -i -: -:PYHÄKOULUTODISTUS
lq
.19 .
t9
CN
)
F
9
A o
F
r-E lll Y 7
)<
J
v
JJ .t9
l9 t9 l9
.. 19 t9