• Ei tuloksia

Vartija 3/2012

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Vartija 3/2012"

Copied!
40
0
0

Kokoteksti

(1)

Uskonnonopetus ja kontekstuaalisuus

Mikko Ketola & Matti Myllykoski

n Hallitus päätti kesäkuussa vähentää uskonnonopetusta peruskoulun tunti- suunnitelmasta yhdellä vuosiviikkotun- nilla. Se tarkoittaa 38 tuntia koko perus- kouluaikana. Vähennys tulee voimaan 1.8.2016, juuri reformaation 500-vuotis- juhlavuoden aattona. Tulosta on pidetty tietynlaisena torjuntavoittona, koska puolueiden tavoitteet liikkuivat kahden ja neljän vuosiviikkotunnin välillä.

Eri poliittisten suuntien keskuudessa muhiva vastustus uskonnonopetusta kohtaan on ollut tiedossa jo pitkään. Vih- reissä, vasemmistolaisissa ja urbaaneissa nuorissa kokoomuslaisissa on väkeä, jot- ka eivät pidä uskonnonopetusta aikaan sopivana ja tarpeellisena, ainakaan nyky- muodossaan. Useimmiten heidän tunte- mansa vastenmielisyys ei kohdistu pel- kästään uskonnonopetukseen vaan kris- tinuskoon ja kirkkoon yleensä.

Uskonnonopetuksen merkityksen vähättelyssä ja suoranaisessa halveksun- nassa on usein takana jotakin aivan muu- ta kuin realistinen arvio uskonnon roolis- ta historiassa ja ihmisten elämässä. Joi- denkin opetuksen kovien ja näkyvien vastustajien kohdalla tuntuu siltä, kuin heidän asenteidensa taustalla olisivat en-

sisijaisesti omat vuosikymmenien takai- set huonot ja katkeruutta aiheuttaneet kokemukset ikävästä uskonnonopetta- jasta ja vastenmielisistä uskonnontun- neista eikä niinkään tasapainoinen ja yh- teisen hyvän huomioon ottava näkemys.

Uskonnonopetus on voinut joutua kärsi- mään myös siitä, että opetuksen on yksi- oikoisesti katsottu olevan samassa leiris- sä ahdistavien käännyttäjien ja traktaat- teja jakelevien helvetillä pelottelijoiden kanssa.

OpetusministeriJukka Gustafsson sanoi uutta tuntijakoa kommentoides- saan, että ”pidän myös tärkeänä, että uusissa opetussuunnitelman perusteissa painotetaan nykyistä voimakkaammin lasten kasvatusta eettisesti vastuulliseen yhteiskunnan jäsenyyteen, yhteisöllisyy- teen ja hyviin tapoihin.” Tämänkaltaista kapulakielistä ajatushöttöä parodioitiin osuvasti vastikään mainiossa Twenty twelve - eli Olympiaseikkailu-komedia- sarjassa.

Ylevä puhe ”monipuolisista ja laaja- alaisista modernin uskonnonopetuksen yhteiskunnallisista tavoitteista” leimaa myös Helsingin yliopiston opettajankou- lutuslaitoksen professorien Jari Lavo-

(2)

senjaArto Kallioniemenkirjettä Ope- tus- ja kulttuuriministeriölle. He pitävät oman uskonnon opettamisen periaatetta vanhentuneena ja ongelmallisena ja kat- sovat, että ”oman uskonnon opettaminen kuuluu perheille ja uskontokunnille.”

Heidän tavoitteenaan on yhteinen katso- musaine kaikille oppilaille uskontokun- taan katsomatta. Oman uskonnon opetus ja tuntemus on kuitenkin mielestämme välttämätöntä, mutta sitä pitäisi perus- tella ennen muuta kontekstuaalisuuden periaatteella.Suomessa opetetaan muis- sakin aineissa enemmän Suomen ja Eu- roopan kuin esimerkiksi Afrikan ja Aa- sian asioita, olipa kysymys historiasta, maantiedosta tai yhteiskuntaopista.

Kontekstilähtöinen uskonnonopetus edellyttää selväsanaista tunnustukselli- suudesta luopumista, vaikka käytännös- sä opetus on jo nyt monessa suhteessa tunnustuksetonta. Tunnustuksettomuu- den ei tarvitse tarkoittaa enempää eikä vähempää kuin objektiivisuuden ja kriit- tisyyden esimerkiksi Suomen historian opetuksessa. Punnittua tietoa kristinus- kosta ja muista uskonnoista jaetaan us- konnon oppitunneilla jo nyt.

Myönnettäköön: joillakin uskonnon- opettajilla on vakaumus, jonka he tuovat selvästi esille opetuksessaan, mutta eri- laisia asenteellisia valintoja liittyy myös historian, filosofian ja elämänkatsomus- tiedon opetukseen. Kirjallisuuttakin on vaikea opettaa ilman elämänkatsomusta.

Uskonnonopetuksen tunnustuksellisuu- den ongelma liittyy siten enemmän kul-

loiseenkin opettajaan kuin itse oppiainee- seen. Uskonto yleensä ja kristinuskon opetus erityisesti on keskivertaista her- kempi aihe opetuksen ideologisoimiselle, mutta se ei tee siitä vähemmän tärkeää.

Kristinusko on ollut niin olennainen osa Euroopan historiaa ainakin uuden ajan alkuun saakka, että kyse on käytännössä enemmän kirkkohistoriasta kuin poliitti- sesta historiasta tai silkasta kulttuurihis- toriasta. Euroopan taidehistoriaa ei voi tuntea ilman Raamatun ja kristillisen symboliikan ymmärtämistä.

Kaari Utrio ehdotti Helsingin Sa- nomienhaastattelussa, että pitäisi perus- taa uusi oppiaine, ”jossa kerrottaisiin mitä uskonto on ja miten eri uskonnot ovat syntyneet”. Myös kulttuurihistoriaa pitäisi opettaa paljon enemmän, koska muuten syntyy tilanteita, ”joissa ihmiset eivät tiedä, mitä tarkoitetaan sillä, että Eeva söi omenan.” Hänen mielestään tämä onnistuisi sillä, että uskonnontun- teja siirrettäisiin historianopetukseen.

Uskonto on kuitenkin oma ilmiönsä, joka ei yksinkertaisesti sulaudu osaksi histo- riaa. Samalla logiikalla filosofian ja elä- mänkatsomustiedonkin voisi siirtää osaksi historian opetusta. Lopulta suo- malainen ateistikin tarvitsee tietoa kris- tinuskosta, koska yhtäkään ilmiötä ei voi vastustaa uskottavasti ilman sen kunnol- lista tuntemista. Vai tiedättekö yhtäkään itseään kunnioittavaa kapitalismin krii- tikkoa, joka rinta rottingilla sanoo, ettei tiedä kapitalismista mitään eikä välitä- kään tietää?

(3)

Vihapuhe ja kirkko

Ville Jalovaara

n Etiikan ohella vihapuheiden torjumi- sessa on kyse arjen turvallisuudesta Suo- messa ja myös yhteiskuntarauhan ylläpi- tämisestä – siitä, että Suomi olisi myös jatkossa hyvä maa asua aivan kaikille sen asukkaille. Miten kirkko on reagoinut tähän ilmiöön? Onko se tehnyt riittävästi vihapuheiden vastustamiseksi?1

Jo ennen Norjan heinäkuun lopun surullisia tapahtumia alkukesästä Am- nesty Internationalin 50-vuotisjuhlassa Helsingissä puhunut presidentti Tarja Halonen painotti, että viranomaisten, puolueiden tiedotusvälineiden ja kirkon antamat esimerkit suhtautumisesta su- kupuolten tasa-arvoon ja vähemmistöjen oikeuksiin vaikuttavat yleisiin asentei- siin ja sen takia edellä mainittujen taho- jen vastuu on erityisen suuri. On huo- mionarvoista, että presidentti nosti pu- heessaan esille myös kirkon.

Yhteiskunnan ilmapiiri on viime vuo- sien aikana koventunut. Vihapuheet tun- tuvat kohdistuvan erityisesti maahan- muuttajiin. Suomessa asui 1970-luvun alussa suurin piirtein yhtä vähän ulko- maalaisia kuin Albaniassa, joka oli Eu- roopan suljetuimpia valtioita. Tästäkö

johtuu se, että meille suomalaisille on ollut niin vaikea toivottaa tänne nyt vii- meisen parin kymmenen vuoden aikana tervetulleeksi asumaan ihmisiä toisista kulttuureista? Suomesta on aina 1800- luvun lopulta sankoin joukoin muutettu asumaan ulkomaille siirtolaisiksi, mutta toiseen suuntaan maahanmuutto pysyi varsin marginaalisena ilmiönä aina 1990- luvun alkuun asti. Suomalaiset on pää- osin otettu hyvin vastaan eripuolilla maailmaa.

Sekä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon että Kirkkojen maailmanneuvos- ton virallinen asenne rasismiin on vuosi- kymmenten ajan ollut virallisissa kan- nanotoissa selkeän kielteinen. Suomessa arkkipiispa John Vikström profiloitui 1980-luvulla sekä Etelä-Afrikan apart- heidin että muutenkin muukalaisviha- mielisyyden vastustajana. Käytän tässä omien tutkimusteni ohelle lähteenäMik- ko Riipintuoretta poliittisen historian gradua Ihmisoikeusperusteista ulkopoli- tiikkaa: Kansalaisjärjestöjen vaikutus Suomen suhtautumiseen Etelä-Afrikan järjestelmälliseen rotuerotteluun vuosina 1985–1987. Aihetta on sivuttu myös eräissä teologisen tiedekunnan graduissa ja muissa tutkimuksissa.

Vikström kertoo Riipin gradussa, että hän lähti apartheidin vastaiseen työ- 1 Kirjoitus perustuu Erkki Niinivaara

-seurassa 18.10.2011 pidettyyn alus- tukseen.

(4)

hön kristillisen etiikkansa vuoksi. Vik- strömin mielestä kirkon oli Suomessakin rohkaistava valtiovaltaa konkreettisiin toimiin, sillä apartheidin kannattajat oli- vat Etelä-Afrikassa vetäneet kristilliset arvot rotuerottelun tueksi.

Suomessa keskusteltiin pakolalaispo- litiikasta jo 1980-luvun alussa. Kyse oli tuolloin varsin pienistä pakolaismääristä, mutta siitä huolimatta vastaanotto oli meillä varautunutta. Vuonna 1984 Vik- ström tuomitsi Suomessa esiintyneen va- rautuneisuuden pakolaisia kohtaan syn- niksi, minkä johdosta häneen kohdistui puolestaan kritiikkiä.

Vuonna 1985 Vikström arvosteli ul- koministeriPaavo Väyrysen Etelä-Af- rikkaan kaavailemaan investointikieltoa riittämättömäksi. Elokuussa 1985 viete- tyssä Namibia-päivässä olivat puhujina Vikström ja Väyrynen. Piispa epäili, että hallitus aikoi kieltää vain sellaiset Etelä- Afrikka suhteet, joita yrityksillä ei ennes- tään ollut. Tilanne oli Väyryselle kiusal- linen ja ulkoministeriö perusteli hallituk- sen linjauksia pian lehdistötiedotteella.

Kuten kansainväliset vaikutussuhteet usein, tämäkin asia oli varsin moniulot- teinen. Muutama viikko myöhemmin ni- mittäin ilmeni puolestaan kirkon kannal- ta kiusallinen asia, että kirkon eläkera- hastolla oli itsellään miljoonasijoituksia Etelä-Afrikassa liiketoimintaa harjoitta- vissa yrityksissä.

Väyrynen kutsui Vikströmin seuraa- vana keväänä ulkoministeriöön keskus- telemaan kirkon ja valtiovallan suhteista.

Tapaamisen luonteesta on hieman kah- talaista käsitystä. Oliko se puhuttelu vai leppoisa juttutuokio? Joka tapauksessa

kirkon johdolla oli 1980-luvun puolivälis- sä ilmeistä pyrkimystä haastaa valtioval- ta ainakin tietyissä kysymyksissä. Aika oli ehkä myös sellainen, että kirkkoa kuunneltiin nykyistä tarkemmalla kor- valla. Monet kansalaiset näkivät arkki- piispan toiminnan myönteisessä valossa ja Vikström oli korkealla sijalla, kun teh- tiin suosituimman suomalaisen gallupe- ja. Kirkoilla oli sekä kansainvälisesti että itse Etelä-Afrikassa keskeinen rooli siinä, että rotusorto maassa päättyi.

Esimerkillä halusin herättää kysy- myksen, onko rasismi helpompi tuomita, jos sitä harjoitetaan toisella puolen maa- ilmaa kuin jos sitä ilmenee omassa kau- pungissa, omalla kadulla, oman kirkon lähellä. Etelä-Afrikan kohdalla oli kysy- mys maasta, jossa kristinusko oli ja on valta-uskonto ja rasismia pyrittiin myös legitimoimaan uskonnolla. Asiaan puut- tuminen oli tässä mielessä jotenkin sel- keämpää. Entä kun rasismi kohdistuu jonkun toisen uskontokunnan edusta- jiin? Ovat kirkot ja kristityt silloin yhtä valmiita puuttumaan ja tuomitsemaan sen?

Mitä tulee vielä 1980-luvun ja koko kylmän sodan ajan tilanteeseen, jo silloin ja myöhemminkin on kyselty, miksei Suomen evankelis-luterilainen kirkko puuttunut itärajan takaisiin uskonnon- vainoihin samalla aktiivisuudella kuin Etelä-Afrikan apartheidiin? Mikko Juvaargumentoi 1970-luvulla eroa sillä, että Etelä-Afrikan kirkot itse pyysivät apua ja toivoivat ulkoista puuttumista.

Itä-Euroopan kirkot puolestaan eivät tehneet niin vaan pyysivät, ettei uskon- non tukalaan asemaan maissa puututtai-

(5)

si ulkoa. Kirkot pelkäsivät sen vaikeutta- van heidän toimintaansa kommunisti- maiden valtionvallan taholta. Suomen ja sen kirkon osalta vaikutusta oli myös maamme ulkopoliittisella asemalla suh- teessa Neuvostoliittoon. Etelä-Afrikka oli enemmän suurvaltakonfliktin ulkopuoli- nen valtio ja siinä mielessä Suomen oli helpompi tuomita sen toimet kuin jon- kun sosialistisen maan uskonnonvainot.

Nykyisin asenneilmaston kovenemi- sesta ja arkipäivän rasismin lisääntymi- sestä on paljon merkkejä. Jokin aika sit- ten oli uutisissa ikävä tapaus, jossa talon- miehen työsuhde oli purettu ihonvärin takia. Monesta tuntui käsittämättömältä kuulla, että näin oli tapahtunut Suomes- sa vuonna 2011. Asian nostaminen julki- suuteen kuitenkin vaikutti ja mies pyy- dettiin takaisin töihin.

Tämä ja monet muut tapaukset osoit- tavat, että julkiselle keskustelulla on suu- ri vaikutus asenteisiin. Median rooli on ollut vihapuhekeskustelussa hieman kaksinainen. Toisaalta se saattanut kär- jistää vastakkainasettelua meidän maas- sa, toisaalta se on nostanut esille edellä mainitun kaltaisia tapauksia. Monille kirkollisille lehdille, esimerkiksi Koti- maalle ja Kirkolle ja Kaupungille voi an- taa tunnustusta muukalaisvihamielisyy- den vastustamisesta.

Helsingissä olen kuullut viimeaikoi- na tapauksista, joissa aikuiset ihmiset ovat suunnanneet rasistisia puheita maa- hanmuuttajalapsiin ilman, että sivulliset ovat mitenkään puuttuneet tilanteeseen.

Vastakkaisiakin esimerkkejä tosin löy- tyy. Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri näytti alkusyksystä esi-

merkkiä siitä, miten vihapuheeseen voi puuttua ohjaamalla maahanmuuttaja perhettä häiriköineen miehen pois raitio- vaunusta. Hän kehotti myös muita toimi- maan samoin ilman väkivaltaa. Useat meistä, jotka käytämme julkisia liikenne- välineitä, olemme nähneet vastaavia ti- lanteita. Jos liikkuu pelkästään autolla, jää paljon näkemättä siitä, miten tässä kaupungissa oikeasti voidaan. Siksi suo- sittelisin kaikille kuntapäättäjille matka- kortin hankkimista. Sama koskee julkis- ta terveydenhuoltoa. Päättäjien olisi hyvä käyttää sitä, jotta tietävät miten siellä asiat ovat. Terveysasemalla olen nähnyt joskus jonotustilanteessa, että ra- sismi voi nousta helposti pintaan, jos jonotusaika venyy. Jokaisen meistä olisi hyvä jo etukäteen pohtia, miten toimim- me, jos satumme silminnäkijäksi tilan- teeseen, jossa esiintyy arkipäivän muu- kalaisvihamielisyyttä.

Onko rasismi Suomessa lisääntynyt vai onko vain niin, että nyt on jotenkin aikaisempaa – lainausmerkeissä – joiden- kin mielestä ”luvallisempaa” näyttää jul- kisesti mitä mieltä on? Mikä oli viime kevään eduskuntavaalien tuloksen vai- kutus tähän kehitykseen? Itse pyrin nä- kemään perussuomalaisten voiton heti sen jälkeen enemmän vuoden 1970 SMP:n vaalimenestyksen kaltaisena köy- hän kansan esiinmarssina ja protestina vaalirahasotkuja ja EU:ta kohtaan. Oliko siitä kuitenkaan kysymys? On hyvin va- litettavaa, jos joku kokee perussuoma- laisten vaalivoiton vähemmistöryhmiin kohdistuvan vihapuheen laajemmaksi hyväksymiseksi. Poliittisessa elämässä mukana olevien vastuuta ei tietenkään

(6)

voi tässä liiaksi olla korostamatta.

Mitä luterilainen kirkko ja myös muut kirkot ja uskontokunnat voisivat tehdä yhteiskunnan ilmapiirin paranta- miseksi? Luterilainen kirkko on yhä yksi maan laajimmista yhteisöistä. Se toimii Suomessa jokaisella paikkakunnalla. Sil- lä on tehokas tiedotusorganisaatio. Us- kon, että kirkolla voisi olla 2010-luvun alun Suomessa avainrooli vastustaa arki- päivän muukalaisvihamielisyyttä tässä maassa. Voisiko kirkko aloittaa esimer- kiksi oman rasisminvastaisen kampan- jan? Eikö tämä olisi kristinuskon ydin- sanoman, rakkauden kaksoiskäskyn, mukaista? Kampanjoiden ohella kaikki kirkon työntekijät voivat olla päivittäin näyttämässä esimerkkiä, että he eivät hyväksy rasismia missään muodoissa.

Piispojen monissa yksittäisissä pu- heenvuoroissa on esiintynyt suvaitsemat- tomuuden vaarasta varoittelua. Arkki- piispaKari Mäkinenkorosti jokin aika sitten Helsingin Sanomissa, ettei pahaa voi torjua muureja rakentamalla. Tämä ja esimerkiksi monet Helsingin piispan puheenvuorot ovat olleet tärkeitä kan- nanottoja. Vuosi sitten joulukuussa kirk- kohallitus järjesti maailman ihmisoi- keuksien päivänä vihapuhetta käsittele- vän seminaarin. Asiasta on siis keskus- teltu, mutta onko riittävästi ja niin, että

kirkon näkemykset tulisivat koko kansan tietoisuuteen?

Olen tutkinut kirkon poliittisia suh- teita Suomessa 1950-luvulta 1980-luvun alkuun. Tutkimuksestani ilmenee, että aikaisemmin kirkon johto antoi usein jul- kilausumia tärkeistä kotimaan ja maail- manpoliittisista tilanteista. Viisikym- mentä vuotta sitten marraskuussa 1961 piispat antoivat julkilausuman nootti- kriisistä. Pian sen jälkeen piispat ottivat kantaa satovahinkoihin, mikä osoittaa, että kirkko oli vahvasti ihmisten arjessa mukana. Kolmekymmentä kolme vuotta sitten he ottivat kantaa työttömyyteen ja joulukuussa 1981 he ottivat kantaa Puo- lan sotatilaan. Syksyllä 1999 piispat jul- kaisivat ”Kohti yhteistä hyvää” -kannan- oton hyvinvointiyhteiskunnan tulevai- suudesta.

Maailma on muuttunut, Suomi on muuttunut, eikä kirkon julkilausumilla ehkä ole samassa määrin yhteiskunnal- lista painoarvoa kuin vielä jokin aika sitten. Siitä huolimatta ajassamme olisi ehkä tarvetta kirkon johdon painavalle julkiselle puheenvuorolle muukalaisviha- mielisyyden lisääntymistä vastaan. Kaik- ki eivät välttämättä siitä pitäisi, mutta pitäisikö siitä huolimatta kirkon tehdä kantansa tässä asiassa yksiselitteisen sel- väksi?

(7)

Kuitenkin Jumala on:

Juhani Rekolan käsitys Jumalasta

Heikki Tervonen

n Teologian tohtori Juhani Rekolan mielestä on parempi, ettei ole mitään lohdutusta kuin että on vääriä lohdutuk- sia. On parempi ettei ole mitään jumala- kuvaa kuin että meillä on vääriä jumala- kuvia. Mistä emme voi löytää Jumalaa?

Mistä löydämme hänet? Millainen hän on? Mitä mieltä pitäisi olla ateismista?

Pyrin vastaamaan näihin kysymyk- siinJuhani Rekolan(1916–1968) teolo- gisen ajattelun valossa. Rekola oli sekä syvällinen teologi että eurooppalaisen kulttuurin parhaita asiantuntijoita Poh- joismaissa. Valtavasta teologian, filoso- fian, tieteen, kirjallisuuden ja taiteen tie- tomäärästään ja sen omakohtaisesta ar- vioinnista saimme välähdyksiä hänen Kotimaa-lehdessä julkaistuissa katsauk- sissaan ja esseissään. Hänen saksalaisel- ta ”traagiselta” ajattelijalta Reinhold Schneiderilta paljon vaikutteita saa- neeseen teologiaansa voi yhä tutustua lukemalla hänen kirjojaan, jotka Kirjapa- ja on kustantanut. Rekola teki pitkän elämäntyön Tukholman suomalaisessa seurakunnassa, jossa hän oli myös taval- lista suurempiin ongelmiin joutuneiden maanmiestemme tuki ja turva.

”Ateismi on aina ollut minulle mah-

dottomuus”, kirjoitti Rekola Simo Tal- vitientoimittamassa kirjassaMinun Ju- malani: Meidän aikamme uskon tunnus- tukset (WSOY 1973). Jos tyydytään to- teamukseen, että Jumalaa ei ole, Rekolan mukaan on pakko jatkaa kysymyksellä:

kuka tässä nyt todistaa mitä? Jos ihmi- nen on vain joukko molekyylejä, on vai- kea käsittää, mikä todistaja tämä tällai- nen on. Rekolalle ateismi ei sisältänyt vain kyvyttömyyttä elää mielekästä elä- mää, vaan se oli hänelle älyllinen mah- dottomuus.

Rekola haastatteli Kotimaassa 20.12.1963 tohtori Alf Ahlbergia, joka oli hänen mukaansa syvällisimpiä per- soonallisuuksia silloisessa ruotsalaisessa hengenelämässä. Ahlberg oli myös jou- kosta erottuva ja omaa tietään kulkenut mies yhteiskunnassa, jossa tuolloin ”ra- dikaalit ja kielteiset voimat” olivat joh- dossa. Ahlbergin teoksissa oli sen sijaan kristillinen sanoma keskeinen. Hänellä oli kodinperintönä myönteinen kuva kristillisyydestä. Se oli Rekolan mukaan aivan toista kuin se, millaisena kristinus- ko silloisessa Ruotsin lehdistössä esitet- tiin.

Rekola kertoi Alf Ahlbergin johta-

(8)

masta Brunnsvikin keskuksesta, joka si- jaitsi Taalainmaalla. 1920-luku oli köy- hää aikaa, mutta Brunnsvikin työläis- nuorukaiset uskoivat sokeasti sosialis- miin. 1930-luvun taloudellinen kriisi oli heille vain kuin viimeinen hämärä ennen aamuauringonnousua. Jos heidän kans- saan alkoi keskustella elämän tarkoituk- sesta, he sanoivat, että kapitalistisessa yhteiskunnassa ei elämän tarkoitusta löydy ja sosialistisessa se avautuu itses- tään. Tämä polvi odotti ihanneyhteis- kuntaa, Uutta Jerusalemia tänne maan päälle. He saivat hyvinvointivaltion. Siksi se polvi oli syvimmältään pettynyt. Tyh- jiö oli olemassa.

Poliittiset tapahtumat vaikuttivat Ahlbergin omaan kehitykseen. Mutta luonnollisesti oli kysymys persoonallises- ta ratkaisusta hänen suorittaessaan ”ra- dikaalin uudelleen orientoitumisen kohti Jumalaa”.Dostojevskivaikutti häneen syvästi.

Ahlberg kertoi uskovansa Jeesuk- sen ihmiseksi tulemiseen ja ylösnouse- miseen. Mutta hänestä ei ollut niin tär- keää tietää, miten kaikki oli tapahtunut.

Mitä se lopulta merkitsisi, jos voitaisiin todistaa, että Jeesus on noussut kuolleis- ta, vain erästä ainutlaatuista tapahtu- maa. Mutta pääasia on, että Jeesus elää nyt.

”Ateistitkin elävät kristillisestä perinnöstä”

Jumala elää. Kristus elää. Mutta Jumala ei tullut tänne ihmisten luo mahtavasti.

Hänen tiensä vei tallista ristille. E. G.

Geijer sanoi: ”Mitään ei ole, mitä ei kärsivä rakkaus voittaisi.” Siinä on Reko-

lan mukaan suuri toivo. Huolimatta kai- kesta saatanallisesta, mitä maailma näyttää olevan täynnä, on täällä vaikut- tamassa myös Jumalan rakkaus.

Rekola sanoi uskovansa, että mikään muu humanismi kuin kristillinen huma- nismi ei ole edes mahdollista. Rakkaus ihmiseen ei näet ole mitään itsestään avautuvaa ja luonnollista, vaan sen läh- tökohta on Jumalan rakkaudessa ihmi- seen ja siitä se saa selityksensä. Kun Jumala kielletään sekä käytännössä että teoriassa, jää jäljelle vain humanismin irvikuva. Jos ihminen on vain biologinen olento, silloin kaikki on mahdollista ja luvallista. Silloin on myös armomurha luonnollinen. Tästähän Ruotsissa oli kes- kusteltu hyvin paljon.

Rekolan mukaan jumalankieltäjissä oli paljon hyviä ihmisiä, joilla oli korkea moraali. Mutta tämä johtui Rekolan mu- kaan siitä, että arvostukset olivat pysy- neet ennallaan, vaikka motivaatio oli muuttunut. Kovaa meteliä pitäneellä ruotsalaisella ateistilla oli takanaan tu- hatvuotinen kristillinen elämä ja kult- tuuri, joka vaikutti hänessä. Mutta entä- pä kun sen vaikutus loppuisi? Ehkäpä he saavat nähdä, mitä silloin tulee. Voidaan väitellä ilmassa olevasta hapesta ja sen tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta hengittämisessä. Mutta kun happi lop- puu, on kysymys elämästä ja kuolemasta.

Henkinen tyhjiö oli Rekolan mielestä syntymässä. Se tarvitsee jotain täyttyäk- seen.

Rekola kuvasi esimerkillä kuviteltua tilannetta, jos Ruotsin kristillinen perin- ne loppuisi. Göötanmaalla on kirkko, jos- sa on vallinnut erikoinen tapa. Keskikäy-

(9)

tävällä eräässä kohdassa ovat miehet ku- martaneet ja naiset niianneet. Kukaan ei tiennyt syytä tapaan. Kirkkoa entisöitä- essä kävi ilmi, että seinässä oli tuossa kohdassa valkean kalkin alla Ristinnau- litun kuva. Sitä oli kumarrettu. Tapa oli jatkunut, vaikka kuva oli peitetty. Rekola sanoi tähän esimerkkiin liittyen, että meillä on kaksi vaihtoehtoa: joko Ristin- naulitun muodon on tultava jälleen esiin kaiken peiton alta tai tuho on edessä.

Rekola kertoi perehtyneensä eksis- tenssifilosofiaan. Hän oli tutustunut Paul Tillichiin ja Karl Jaspersiin.

Heidän sanomansa on vastavaikutus sille käsitykselle, että ihminen olisi vain pelk- kä käyttöesine, välikappale. Ihminen on ensi sijassa henkilö. Ihminen on jotain, koska on olemassa Jumala, johon hänellä on yhteys. Jumala onkin lopulta ainoa, joka on olemassa. Rekola totesi, miten merkillinen kohta onkaan toisen Moo- seksen kirjan kolmannessa luvussa: Ju- mala ilmestyi Moosekselle palavassa pen- saassa ja käski Mooseksen ilmoittaa isra- elilaisille: ”Minä olen lähetti minut.” Ju- mala on, siksi mekin olemme.

”Historia koettelee uskoa”

Minun Jumalani-kirjassa Rekola kirjoit- ti, ettei hän löydä Jumalaa mistään. His- toria koettelee uskoa. Sieltä ”perääntyy aina haavoille lyötynä”. Menneisyydestä hän ei löytänyt ainuttakaan esimerkkiä, josta voisi sanoa, että tässä Jumala on selvästi puuttunut tapahtumien kul- kuun. Vähän merkillisenä hän koki sen hartaan suomalaisen uskon, että talviso- dan päättyminen olisi johtunut Jumalan väliintulosta. Tuskin muitten maitten

kansojen kaikki jäsenet päättelevät aivan samalla tavalla.

Samaa problematiikkaa Rekola kä- sitteli Viena-Inkeri Lounelalle anta- massaan haastattelussa Ihmisiä kesässä -radio-ohjelmassa 22.8.1985. Rekolan mukaan historiaa lukiessa se näyttäytyy kuin kauhu-unena, painajaisena. Esi- merkiksi 300-luvulta asti uskottiin täysin kirkon dogmiin. Siihen ei sisältynyt mi- tään ihmisrakkautta eikä sääliä toisia kohtaan. Oli järkyttävää, miten silloin sekä keskiajalla ja myöhemminkin koh- deltiin toinen toistaan. Jos nyt on uskon kriisi, niin ennen vanhaan oli rakkauden kriisi, koska ei ollut näkyvissä merkkejä rakkaudesta. Uskossa oli hyvää se, että uskottiin kirkon oppiin, mutta siinä sit- ten kaikki olikin. Elämässä ei näkynyt rakkautta, ei ainakaan kovin paljon.

Jos Jumalaa ei löydy Rekolan mu- kaan historiasta, yhtä vähän hänet löytää luonnosta. Rekolan mielestä maailman- kaikkeus on vaikeneva, eloton ja pelotta- va tyhjyys. Liian syvälle senkään salai- suuksiin ei voi käydä jaksaakseen kestää.

”Ei kuule sieltä kaikuvan Beethovenin Jumalan kunniaa luonnossa.”

Rekola kertoi Kotimaassa 29.7.1969, kuinka voi ihailla maailmankaikkeuden lainomaisuutta ja järjestystä ja sivuuttaa sen tyhjyyden, josta se myös todistaa.

Ensimmäiset kuun kävijät laskeutuivat Hiljaisuuden mereen, mutta – Rekola ky- syi – eikö koko kuu ole hiljaisuuden mer- ta. Ilmakehän puuttumisen vuoksi siellä vallitsee ikuinen hiljaisuus. Siellä ei kuul- taisi linnun laulua eikä puiden huminaa.

Ihmisen mukana on nyt kuuhun tullut ääni, tosin keinotekoisena. Jos ihmiset

(10)

tulevina vuosikymmeninä laskeutuvat toiselle taivaankappaleelle, niin on mah- dollista, heidän kokemuksensa vaikene- vasta äärettömästä avaruudesta yhä laa- jenee.

Ääni ja sana kuuluvat maan päälle.

Maailmamme on äänten maailma, vaik- ka emme tiedostaisikaan useampia kuu- lemiamme ääniä. Yöllä nukkuessamme- kin pitävät äänet meidät yhteydessä ul- komaailmaan. Jos kaikki äänet yhtäkkiä vaikenisivat, heräisimme kohta kammot- tavaan hiljaisuuteen.

Biologiastakaan ei löydy Jumalaa Jotkut nykyajan kirjailijat ovat esittäneet ihmisen täydellistä yksinäisyyttä kaik- kien äänien ja sanojen loppumisena.

Sana tuli ihmiseksi maan päällä eikä avaruudessa. Sieltä emme löydä Juma- laa, koska avaruudessa vallitsee laki eikä evankeliumi. Kuinka ihmeellinen on Paavalin sana (Room. 10:6–8): ”Älä sano sydämessäsi, kuka nousee taivaaseen tuomaan Kristusta alas tai kuka astuu alas syvyyteen nostamaan Kristusta kuolleista. Mutta mitä se sanoo: sana on sinua lähellä, se on suussasi ja sydämes- säsi. Se on se uskon sana, jota me saar- naamme.”

Rekolan mukaan käsittämätön on myös biologian maailma. Jokainen epä- muodostuneena syntynyt lapsi asettaa tarkoituksenmukaisuudelle ja järjenmu- kaisuudelle rakennetun uskon kyseen- alaiseksi. ”Koko elollinen luonto on aivan käsittämätön taistelun maailma: elämä säilyy vain toisen tuhotun ja raadellun elämän hinnalla.”

Rekola kirjoitti Kotimaassa 12.5.

1967, että saamme uskoa täällä arvoituk- sellisessa yössä. Paavali puhuu siitä, mi- ten hän on velassa myös kreikkalaisille.

Varmaan hän sovitti nämä sanat myös jumalakuvaan. Tosin käsite jumalakuva on epämääräinen. Vain epäilijöillä ja kiel- täjällä on jumalakuva. Sillä, joka taistelee Jaakobintavoin Jabbokin rannalla, on tuskin enää jumalakuvaa. Kreikkalaisilla traagikoilla jumalakuva oli sekava ja tai- vas hämärtynyt.

Kuka on tuntenut Jumalan mielen?

Jeesus ilmoitti Jumalan. Jumalassa ei ole ristiriitaa. Kuitenkin olemme velassa kreikkalaisille, sillä se, mitä Jumalasta voidaan tietää, oli ilmeistä heidän kes- kuudessaan. Kun kreikkalaiset trage- diassaan olivat kokeneet käsittämättö- män ristiriitaisen taivaan, he olivat koke- neet siihen sisältyvän kuulemisen arvoi- sen totuuden. Roomalaiskirjeen 9. luvus- sa Paavali kuvasi Jumalan työn täysin käsittämättömänä. Jumala voi määrätä ihmisen kohtalon jo ennen syntymää, niin kuin hän teki kaksosten Jaakobin ja Esaunkohdalla; nämä eivät olleet ident- tisiä kaksosia. Jumala armahtaa ketä ar- mahtaa, Jumala vaikuttaa kaiken.

Näin myös evankeliumissa, jossa Herra on kyllä hyvä paimen, mutta lam- paat eivät ehkä lainkaan koe häntä hyvä- nä ja käsitettävänä ja lampaat ovat myös hajallaan pilvisinä ja pimeinä päivinä.

Jumala on myös vihastunut huoneenhal- tija, joka leikkaa sieltä, mihin ei ole kyl- vänyt ja kokoaa sieltä, mihin ei ole vis- kannut. Aran yhden talentin saaneen ja kätkeneen hän heittää pois pimeyteen, mutta väärää taloudenhoitajaa hän ke-

(11)

huu tämän viisaudesta. Kuka on tunte- nut Herran mielen?

”Kaikki pystytään selittämään”

Rekolan mukaan voidaan kyllä – ja niin tehdään – julistaa myös aivan toisenlaista kuvaa Jumalasta. Sen mukaan Jumalan työ on aina käsitettävä niin omalla kuin toisenkin kohdalla. Sen mukaan jokai- seen ongelmaan löytyy selitys, kunhan kyllin selitetään. Kaikki ristiriidat voi- daan sovittaa yhteen. Raamatun selitys on Jumalan selitystä. Jumalan hoito on aina selvää. Niin kuin on päiväsi, niin on voimasi oleva. Taivas on aina avoinna, niin että sitä voidaan käyttää vapaasti hyväksi ja sinne voidaan saada aina yh- teys kun vain katsotaan aiheelliseksi.

Myönnetään kyllä, vaikka vastenmieli- sesti, että Jumala on salattu Jumala, sillä kaikkia Jumalan syvyyksiä ei ole onnis- tuttu vielä luotaamaan.

Tämä jumalakuva on Rekolan mu- kaan vaarallinen, vaarallisempi kuin moni sellainen asia, josta me kannamme kirkossa huolta. Kaikki se, mitä epäilijät ja kieltäjät kokevat Jumalan tiestä, on ristiriidassa tämän kuvan kanssa. Myös se, mitä me kristityt koemme Jumalasta, on ristiriidassa tämän kuvan kanssa, vaikka ehkä koetammekin silottaa kai- ken. Ja tämä kuva on ristiriidassa Raa- matun todistuksen kanssa. Vaara on sii- nä, että luvataan vastauksia sellaisiin kysymyksiin, joihin emme elinaikanam- me tule saamaan vastauksia. Vielä suu- rempi vaara on siinä, että luvataan siu- nausta ja huolenpitoa sellaisessa muo- dossa, missä useimmat meistä eivät tule sitä kokemaan.

Kotimaassa 9.6.1967 Rekola kirjoitti Maria-sisarista, joita hän oli arvostellut aikaisemmin uskosta rukousvastauksiin.

Nyt hän mainitsi, ettei ollut kokenut Saksassa käydessään missään niin elä- vää, vapaata ja aitoa uskoa kuin evanke- listen naisjärjestöjen edustajissa. Siksi hän uskalsi myös eräässä kohdassa ar- vostella heitä. Sisaret kertoivat rakenta- neensa suuret laitoksensa rukouksien avulla. Rekola oli sitä mieltä, että näin yksityiskohtiin menevä rukousten kuule- minen herättää Maria-sisarten kuulijois- sa ja lukijoissa pikemminkin epäilyä ja epäuskoa kuin uskoa, sillä nämä ovat rukoilleet paljon epätoivoisemmassa ti- lanteessa kuin Maria-sisaret saamatta rukousvastausta.

Eikö Jumalan teoista saa kertoa? Re- kola kysyy ja vastaa: ”Ei saa aina.” Reko- la kertoi esimerkin. Jos olisimme suuris- sa taloudellisissa vaikeuksissa ja rukoil- leet apua, ja olisimme yllättäen saaneet arpajaisvoiton. Samaan aikaan naapuris- sa leskirouvan ainoa lapsi olisi joutunut liikenneonnettomuuteen ja loukkaantu- nut vakavasti. Hänenkin puolestaan oli rukoiltu, mutta apua ei tullut, vaan poika kuoli. Menenkö nyt naapuriin ja kerron iloisena arpajaisvoitostani ja siitä, miten Jumala kuuli rukoukset? Eikö Jumalan johdatuksesta voi puhua? Rekola kysyy ja vastaa: ”Ei ainakaan tässä tapauksessa.”

Muutenkaan hän ei oikein jaksanut us- koa, että Jumala järjestää arpajaisvoiton.

”Jumala ei tahtonut Belseniä”

Rekolaa askarrutti paljon kysymys Ju- malan kaikkivaltiudesta. Hän kertoiKo- timaassa 15.1.1964, kuinka edellä mai-

(12)

nittu Alf Ahlberg oli lehtiartikkelissa ar- vostellut ankarasti Ruotsin pappien pu- heita esimerkiksi aamuhartauksissa.

Ahlbergin mielestä ei pitänyt korostaa liikaa sitä, että kaikki tapahtuu Jumalan tahdosta.

Rekola jatkoiRune Bär Olafssonin väittäneen lehtiartikkelissa, että Raa- mattu ei opeta missään Jumalan olevan kaikkivaltias. Niin kauan kuin ihminen on näyttämöllä, kaikella ei ole tarkoitus- ta. Jumala, johon uskomme, on Jeesuk- sen Kristuksen isä. Hän ei ole tahtonut Belseniä eikä Hiroshimaa. Ne ovat tapah- tuneet vastoin hänen tahtoaan. Olafsson suuntasi ankaran arvostelun eräisiin kirkkorukouksen kohtiin ja joihinkin vir- siin.

Nämä ajatukset olivat olleet Rekolal- le niin kuin kai muillekin läheisiä sodan loppumisesta saakka. Psalminkirjoittaja sanoo: ”Vaikka tuhat kaatuisi sinun si- vultasi, ei se sinuun satu.” Kuitenkin saattoi samalla kertaa tuhansia, satoja tuhansia ihmisiä kohdata tuho ja kuole- ma. Heidän joukossaan oli varmasti mon- ta totista rukoilijaa. Oli äiti, joka rukoili turvattomien lastensa puolesta ja huusi armahdusta, mutta kaikki menehtyivät.

Sanottiin, että ”Jumala ei pane kovem- paa taakkaa kuin ihminen jaksaa kan- taa”. Kuitenkin moni murtui taakan alla.

Sanottiin: ”Niin kuin on päiväsi, niin on voimasi oleva.” Kuitenkin voima loppui ennen kuin päivä. Eikö Jumala kuullut?

Eikö hän tahtonut kuulla?

”Jumalassa kuvastuu ihmisen tuska”

Rekolan mukaan viime sodan aikana ja sen jälkeen oli ilmennyt kirjallisuudessa

epäilyä Jumalan kaikkivaltiudesta. Pär Lagerkvistin runo Veronica julisti vuonna 1942: ”Sinun hikiliinassasi on sen Jumalan kasvot, joka on yksin, kär- sivä ja sairas.”Rolf Hochhuthin näy- telmässäSijainenpappi toteaa Auschwit- zissa: ”Jumala ei ole historian yläpuolel- la. Hän on osallinen äärellisen kohtaloon.

Hänessä kuvastuu ihmisen jokainen tus- ka.”

Näissä esimerkeissä tulee näkyviin epäuskoa, mutta niistä voi lukea myös sellaisen ajatuksen Jumalan kaikkival- tiudesta, että Jumala on ”sivulla” johta- massa kaikkivaltiaana. Hän on kaikessa mukana. Kun Rekola ajatteli keskustelua Jumalan kaikkivaltiudesta, hän viittasi kolmeen kirjaan.

Ensimmäisenä Rekola mainitsi Sig- tuna-säätiön johtaja Olav Hartmanin romaaninInnanför(sisäpuolella). Se ker- too syntymästään saakka mielenvikaisen pojan äidin päiväkirjasta. Se on vastalau- se Jumalalle, joka voi sallia tällaista.

Mutta vähitellen äiti oppii näkemään, että hän on ajatellut aivan väärin. Juma- la on astunut Kristuksessa keskelle hä- nen hätäänsä.

Graham GreenenromaaniPotting Shed kertoo nuorukaisesta, joka tulee setänsä pappilaan. Nuorukainen on ulko- naisesti pahasti rappiolla, juoppokin, pohjalla. Mutta silloin hänelle selviää Ju- malan ilmoittaneen olemassaolonsa hä- nelle sen kautta, että Jumala on poissa pappilasta. Nuorukainen sanoo. ”En voi- si koskaan ymmärtää Jumalaa, jonka voi- sin ymmärtää. Silloin hän ei olisikaan Jumala, jota ei voi mitata ihmismitoin.

Minä en tarvitse muuta todistusta Juma-

(13)

lasta kuin tyhjyyden hänen jälkeensä se- täni huoneessa.”

Rekola kommentoi: ”Siinä on kai suurin vastaus: Jumala on salattu ja tut- kimaton Jumala. Tuntuu, että Olafssson unohtaa tämän kokonaan artikkelissaan.

Ihminen määrittelee, millainen Jumala saa olla ja minkälaisen Jumalan hän hy- väksyy. Siinä on savi valajaansa opasta- massa.”

Kolmanneksi Rekola mainitsi eng- lantilaisen kirjailija C. S. Lewisin. So- tien välisinä epäuskon aikoina tämä kuu- lui niitten englantilaisten maallikkojen ryhmään, jotka antoivat lahjansa taiste- luun uskon ja kristillisyyden puolesta.

Rekola päätti kirjoitukseni erään Lewisin romaanin lopulla olevaan toteamukseen:

”Nyt, Herra, tiedän, miksi sinä et anna minulle mitään vastausta. Sinä olet itse vastaus. Sinun kasvosi edessä kuolevat ja häviävät kaikki kysymykset. Mikä muu vastaus meille riittäisikään?”

”Epäsuora kokemus” Jumalasta Rekola sanoi uskovansa persoonalliseen Jumalaan; hän on Toinen eikä vain Jota- kin. Tosin tämä on vain yksi näkökulma.

Jeesus sanoi, että hänen Isänsä kodissa on monta asuinsijaa. Tämän on Rekolan mukaan ehkä lupa ymmärtää siten, että Jumalassa on monta huonetta; huone jokaista meitä varten, myös huone, johon vain minulla on pääsy.

Rekola totesi paradoksaalisesti, että vaikka hän ei löytänyt Jumalaa, hän koki Jumalan, koska hän sanoi uskovansa.

Uskolla hän tarkoitti ajattelemisen ja tuntemisen yhteistyötä. Hänen koke- muksensa oli kuitenkin ongelmallinen,

koska hän ei saanut rukouksiin vastauk- sia eikä niitä odottanutkaan. ”Rukoukset ovat kuin paperilappuja, jotka heitän vir- taan. Se vie ne mukanaan enkä tiedä miten niiden käy: pääsevätkö ne perille vai vaipuvatko ne kosteina aaltoihin.”

Miksi hän kuitenkin rukoili? Siksi, että hän oli tottunut siihen. Siitä oli tullut kuin sisäistä hengitystä.

Rekola kertoi Minun Jumalani-kir- jassa, että hänelle Jumalan kokeminen oli ”epäsuoraa kokemista”. Se on kuin törmäämistä muuriin. Muuri ei tosin ole Jumala, vaan se on kuin raja, jonka toi- sella puolella hän uskoi Jumalan asuvan.

Franz Kafkakertoo romaanissaanLin- nasalaperäisessä linnassa käytävistä pu- helinkeskusteluista, jotka me täällä kuu- lemme käsittämättöminä summerinääni- nä, jotka ovat kuitenkin ainut luotettava sanoma sieltä. Jumalan olemassaolo tu- lee meille kuin tuo linnasta kantautuva surina.Nikolaus Cusanuspuhui para- tiisin yrttitarhasta, joka on muurin toi- sella puolella. Rekola kuitenkin koki yrt- titarhan muurin tällä puolen. Tällöin hä- nen mielessään on Getsemanen puutar- ha, jossa opetuslapset eivät jaksaneet Jeesuksen kanssa valvoa.

Hänestä nukkuminen on ehkä juuri sitä, että kehittää omia lohdutuksia, jot- ka saattavat kestää ja auttaa kauankin, mutta särkyvät viimeistään herätessä.

Valvoessa on vain pimeys. Jeesuskin val- voi Getsemanessa ja lähti sieltä kuole- maan ilman lohdutusta. Yrttitarhassa ja pääkallonpaikalla Jeesus taisteli ilman lohdutusta. Kun hänet kohtaa täysin in- himillisenä, alkaa hohtaa jumalallinen.

Yrttitarhassa ilman lohdutusta taistele-

(14)

vassa Jeesuksessa Rekola sanoi kohtaa- vansa ”sellaisen muurinulkoneman, jo- hon yhä uudelleen törmää”.

Kääntyminen kohti tulevaa

Rekola kertoi edelleen, että hänessä oli tapahtunut jo vuosia sitten alkanut muuttuminen. Se oli käänne tulevaan.

Hän viittasiHeinrich von Kleistinaja- tukseen: ”Minä peräännyn hänen edes- sään, joka ei ole vielä läsnä, ja kumarrun hänen edessään jo tuhat vuotta ennen hänen tuloaan.” Tätä kokemustaan kääntymisestä kohti tulevaa Rekola tah- toi havainnollistaa kolmella seikalla.

Ensiksi, tuleva on avautunut ratkai- sevaksi. Aikaisemmin hän oli tuijottanut tuntilasin alalasia, johon hiekka oli valu- nut. Nyt hän katsoi ylälasiin. Alhaalla oleva hiekka ei merkinnyt enää mitään, koska se on liikkumatonta. Liike oli yl- häällä. Se merkitsi kaikkea.

Toiseksi, hän ei ollut kokenut muut- tumista tappiona, vaan suurenmoisena vapautuksena. Hän käytti havaintoku- vaa: hän oli kantanut vaatteita, joissa hän oli palellut ja joita hän oli pitänyt häävaatteina. Mutta nyt hän huomasi ne lumpuiksi, jotka oli saanut heittää pois.

”On vapauden kuninkaallinen puku.”

Kolmanneksi, juuri tulevassa hän koki Jumalan lähestymisen. Muualla on vain muuri, mutta edessä on vapaa koh- ta. Sieltä virtaa jotakin vastaan. Sieltä tulee Jumala. Cusanus kirjoitti kirjan Jumalan näkemisestä. Se voidaan ym- märtää joko niin, että Jumala näkee mei- dät tai niin että me näemme Jumalan.

Rekola kirjoitti: ”Tulevassa alkaa jo- takin näkyä ja ääriviivat alkavat jo hah-

mottua. Se on oma näkyni. Näky näh- dään valvoen. Uni nähdään nukkuessa.

Se kertoo vanhasta, siitä mitä on koke- nut. Se on pakoa ja tarjoaa väärää lohdu- tusta. Näky nähdään valvoen. Se on pe- räisin ainakin osittain muualta, ulkopuo- leltamme. Näky ei ole pakoa, vaan todel- lisuuden tulkintaa. Se liittyy tulevaan.

Näin uskon Jumalan näkemiseen. Olen tosin myöhään herännyt.”

Teologia katsoo ulkoapäin

Kotimaaneläkkeelle jäänyt päätoimittaja Erkki Kario sanoi toimittaja Hannu Kuosmasen riipaisevassa haastattelus- sa 30.12.1983, että häntä poltti erityisesti kysymys Jumalasta. Miksi Jumala salli kaiken tämän mielettömyyden? Erkin kysymyksille loi taustaa hänen vakava sairautensa.

Rekola vastasi, ettemme voi maail- mantilanteesta päätellä mitään Jumalas- ta. Jos maailma vaikuttaa helvetiltä, emme voi sanoa, että Jumalaa ei ole. Jos maailma muistuttaa paratiisia, emme voi sanoa, että Jumala on.

Meidän vastauksemme ovat Rekolan mielestä aina vain inhimillisiä. Suuri teo- logia kamppailee näitten syvempien ky- symysten kanssa. Niistä me elämme.

Niistä kirkko elää. Meille ei riitä pelkkä biologia, vaikka uskon suhde biologiaan kuuluu myös näihin teologian suuriin kysymyksiin. Rekola kertoi lukeneensa Pekka KuusenkirjaIhmisen eloonjää- minen, ”joka on biologiaa ja kemiallisesti puhdas kaikesta teologiasta”. Kuusen kirjassa ei käsitellä edes niitä yläraken- teita, joista marxilaisuus puhuu, kuten taidetta ja kulttuuria. Siinä on kysymys

(15)

vain ihmislajin eloonjäämisestä.

Luettuaan kirjan Rekola mietti, kan- nattaako tässä nähdä niin suurta vaivaa, jos on vain biologiaa. Mitä on teologia?

Siitä Rekola otti esimerkin Umberto Ecolta: ”Jumala tuntee maailman lain, koskapa hän ennen maailman luomista laati sen hengessään. Siis samalla hän loi sen ulkoapäin. Sitä vastoin me ihmiset emme tunne sitä, koska me elämme maa- ilmassa ja löydämme sen valmiina edes- sämme.”

Biologialle ei Rekolan mukaan ole mitään ulkopuolella olevaa. Teologia on taas sitä, että koko järjestelmää katso- taan ulkoapäin. Sieltä näkyy, mikä on tärkeää, mikä vähemmän tärkeää. Tästä teologiasta, suuresta teologiasta, meidän on todistettava niin maallikoitten kuin pappien ja teologien – ja myös tiedotta- jien. Teologia on se pyhä side, joka liittää meidät yhteen ja tekee työmme ihmeelli- seksi.

”Jumalan läsnäolo riittää”

Munkkiniemen kappalainen, sittemmin Helsingin tuomiorovasti ja nykyinen Es- poon piispaMikko Heikkasanoi Juhani Rekolan muistoseuroissa 1.11.1986, että ihmisen kärsimyksen ja Jumalan kärsi- myksen paradoksaalinen yhteys lävistää koko Rekolan esseistiikan. Hänen mieli- alueensa kuvataide ja kirjallisuus heijas- tavat elämän mielettömyyttä ja Jumalan pimeyttä. Mutta tässä on Rekolan mu- kaan myös ainoa mahdollinen ja mielekäs toivo. Pimeydessään elävä Jumala ei anna katteettomia toiveita maailman pe- lastamisesta ja onnen päivistä. Hän lupaa vain läsnäolonsa kärsivälle ihmiselle.

Niille, jotka rakentavat maailmaan para- tiisia, se on hullutus. Niille, jotka hapui- levat pimeydessä, se on enemmänkin kuin riittävää. Se on ainoa mahdollisuus olla olemassa.

(16)

Ajatuksia mystiikasta

Willigis Jägerin ja Hugo M. Enomiya- Lassallen käsitysten tarkastelua

Elina Grönlund

n Nykyajan ihminen kaipaa materialis- min ja maallistumisen keskellä jotakin sellaista, joka auttaisi pysähtymään ja saamaan tasapainon oman elämän tär- keiden asioiden kesken. Kaipaus voi olla tiedostamatonta, mutta usein etsitään hil- jaisuutta ja tilaa itsetutkistelulle. Retriit- teihin osallistutaan ja pyritään löytämään vastauksia suuriin elämän kysymyksiin.

Järkiperäiset uskonselitykset eivät riitä, sillä ne eivät anna vastauksia kysymyksiin surusta ja elämästä kuoleman jälkeen.

Näyttää siltä, etteivät ihmiset nykyaikana löydä kristinuskosta etsimäänsä vaan kääntyvät idän uskontojen puoleen.

Voidaan kysyä, miksi kristinusko ei kiehdo ihmisiä samalla tavalla kuin idän traditiot ja mitä sellaista nykyajan kris- tinuskosta puuttuu, joka idän uskonnois- sa kiinnostaa. Kristinuskolla on kuiten- kin perinteessään kaikki mahdollisuudet vastata etsivien tarpeisiin.

Willigis Jäger ja Hugo M.

Enomiya-Lassalle

Willigis Jäger on saksalainen benediktii- nimunkki ja zen-mestari, joka syntyi

Hösbachissa 1925. Hänen ajatteluunsa ovat vaikuttaneet sekä kristinuskon mys- tiikka että japanilainen kohteettoman zen-meditaation perinne. Idän uskon- noilla ja kristinuskon hengellisyydellä on paljon yhteistä ja Jäger puhuukin in- tegraalisesta hengellisyydestä, joka yh- distää idän uskontojen aarteita läntisen perinteen viisauteen.

Jäger osallistui 15 vuoden ajan zen- koulutukseen buddhalaisessa Kamaku- ran luostarissa Japanissa. 1981 hänelle myönnettiin zen-opettajan pätevyys ja hän alkoi käyttää japanilaista nimeä Ko- un Roshi. Palattuaan takaisin Saksaan hän alkoi opettaa zen-mietiskelyä Münsterschwarazchin luostarissa.

Vuonna 2002 katolinen kirkko vaati Jägeriä lopettamaan julkisen toiminnan.

Hän alkoi tuolloin kirjoittaa ja julkaisi 2003 teoksenSearch for the Meaning of Life: Essays and Reflection on the Mysti- cal Experience. Vuonna 2006 ilmestyi teosMysticism for Modern Times: Con- versation with Willigis Jäger. KirjaDie Welle ist das Meer. Mystische Spiritulität julkaistiin 2011 Basam Booksin kustan-

(17)

tamana nimellä ”Aalto on meri – Mysti- nen henkisyys”. Jägerin opetus perustuu mystiikan hengelliseen harjoittamiseen zen-meditaatiotekniikan avulla, jossa on kysymys mielen tyhjentämisestä ja kes- kittymisestä hengityksen ja mantran toistamisen avulla.

Jäger uskoo, että ihminen on saavut- tanut kehityksessään käännekohdan ja saapunut aikakaudelle, jossa hänen tie- toisuutensa tulee muuttumaan maail- mankaikkeuden uuden kehitysvaiheen aikana. Kaikki uskonnot osoittavat kohti samaa Jumalaa ja uskontojen vuoropu- helun edistäminen on avain ihmiskun- nan yhdistämiseen. Eri puolilla maail- maa pitämillään kursseilla ja luennoilla hän ohjaa ihmisiä syvällisen hengellisen kokemuksen tielle, joka sisältää uudista- van voiman koko ihmiskunnalle yhteis- kunnan kaikilla alueilla.

Hugo M. Enomiya-Lassalle, jesuiitta- pappi ja hengellinen opettaja, syntyi Westfalenissa 1898. Ensimmäisessä maa- ilmasodassa hän taisteli länsirintamalla, haavoittui ja kotiutettiin 1919. Hän liittyi jesuiittasääntökuntaan ja opiskeli filoso- fiaa Saksan yliopistoissa ja Stonyhurstis- sä Englannissa. Hänet vihittiin papiksi 1927. Vuodesta 1929 hän opetti saksaa Jeesuksen seuran omistamassa Sophia- yliopistossa Tokiossa ja toimi aktiivisesti lähetys- ja slummityössä. Vuonna 1938 hän lähti työhön Nagatsukaan Hiroshi- man lähelle, jossa haavoittui atomipom- mihyökkäyksessä ja kärsi koko elämänsä ajan säteilyn aiheuttamista ongelmista.

Hänen aloitteestaan Hiroshimaan raken- nettiin ”Maailman rauhan kirkko”, joka vihittiin käyttöön 1954. Japanin kansa-

laisuus hänelle myönnettiin 1948, jolloin hän otti itselleen japanilaisen nimen Ma- kibi Enomiya.

Osallistuttuaan 1943 meditaatiokou- lutukseen hän havaitsi zenin soveltuvan hyvin kristityille. ”Zenissä sielu lähestyy Jumalaa mahdollisuuksiensa rajoissa,”

hän sanoi. 1958 hän julkaisi kirjanZen:

A Way to Enlightenment, jonka jälkeen katolisen kirkon uskonopin kongregaatio kehotti häntä lopettamaan ko. aiheeseen liittyvien kirjojen julkaisemisen. 1960 hä- nelle myönnettiin arvonimi roshi, zen- mestari. Vuodesta 1967 hän luennoi Län- si-Saksassa ja ohjasi zen-meditaatiokurs- seja. Hän vieraili monissa buddhhalaisis- sa maissa ja opetti niissä meditaatiota.

Saksassa Dietfurtin fransiskaaniluosta- rissa avattiin 1977 zen-meditaatiokes- kus, jossa hän jatkoi kurssien pitämistä.

Kirjoissaan Lassalle puhuu zen-meditaa- tiosta kristillisestä näkökulmasta. Teos Living in the new consciousnessilmestyi englanninkielisenä 1988.The practice of zen-meditation ilmestyi saksankielisenä 1987 ja englanninkielisenä ensimmäisen kerran 1990. Enomiya-Lassalle kuoli 1990.

Mystiikka ja kristinusko

Jägerin mukaan kristilliset kirkot jaka- vat liian vähän aarteita mystisestä ja hengellisestä perinteestään. Mystisistä kokemuksista puhutaan vain ohimennen suurten uskontojen teologian ja uskon- opintojen yhteydessä. Katolisen kirkon katekismus ei Jägerin mukaan mainitse mystiikkaa. Se ilmoittaa kuitenkin, että ihmiselle avautuu uusia ”teitä”, joita kul- kemalla hän pääsee tietoon Jumalasta.

(18)

Ne ovat ”todistuksia Jumalasta”, mutta ei luonnontieteellisin merkityksin vaan sopusointuisina vakuuttavina perustelui- na. Ihmisen on hyvin vaikea tietää Juma- lasta pelkästään järkensä valossa. Totuu- det, jotka koskevat Jumalaa ja ihmisen suhdetta häneen, ovat toisella tasolla kuin aistein havaittavat seikat. Jumalan ilmoitus valaisee ihmistä asioissa, jotka ylittävät hänen ymmärryksensä ja niissä, jotka ovat järjen saavutettavissa. (Kat.

kirkon katekismus 31., 37., 38.,)

Kaikkien uskontojen viisaat opettajat ovat yhtä mieltä siitä, että mystistä koke- musta ei tavoiteta käsitteellisin ilmaisuin ja järjellisin selityksin. Aristoteleen filo- sofia esittää, että Jumala ei ole kaikkialla läsnä oleva vaan kaiken yläpuolella. Hän ei ole osa luomakuntaa vaan sen ulkopuo- lella, johon voi soveltaa objektiivista, ra- tionaalista selitystä eikä mystiikka voi silloin olla läsnä. Katolisen kirkon kate- kismuksen mukaan Jumala on luoma- kunnan yläpuolella ja siinä läsnä mutta läsnä myös luotunsa sisimmässä: ”Hänes- sä me liikumme ja olemme” (Apt. 17:28).

Pyhä Augustinus sanoo, että Jumala on

”korkeampi kuin mikään oma korkeuteni ja sisempi kuin oma sisimpäni.” Tämä ei sulje pois mystistä elementtiä ihmisen transpersoonallisessa olemuksessa mah- dollisuutena tavoittaa kokemus Jumalas- ta omassa sisimmässään. Mystiikka ja ruumiillisuus, henkinen ja arkinen, läpäi- sevät toisensa. Jumala on arkipäivässä ja jumalallinen todellisuus on koettava yk- sinkertaisissa asioissa. Jumala ei halua palvontaa, vaan tulla eletyksi nykyhet- kessä, siinä elämässä, missä ihmiset kul- lakin hetkellä elävät, kirjoittaa Jäger.

Enomiya-Lassalle kirjoittaa, että mo- net uskostaan vieraantuneet kristityt löytävät kaipaamansa mielen tyyneyden ja täyteyden Aasian uskonnoista. On kui- tenkin mahdotonta menettää 2000 vuo- den kuluessa kehittynyt kristinusko.

Buddhismin omaksuminen omaksi us- konnoksi on aikaa vievä ja tuskallinen prosessi. Ihmiset palaavat usein pitkän muutosprosessin jälkeen takaisin kristil- lisille juurilleen. Tällä kertaa he eivät enää menetä uskoaan, sillä se on nyt todella integroitunut.

Mystisen kokemuksen ympäristö Sanaan ”mystiikka” liittyy ihmisten mie- lissä eksotiikka, elitististä salaperäisyyt- tä ja pyhyyttä. Jäger painottaa, että mys- tiikka on todellisuuden toteuttamista.

Perimmäinen todellisuus avautuu silloin, kun ihminen hylkää minätietoisuuden ja saapuu korkeammalle tietoisuuden tasol- le. Jäger selvittääKen Wilberinkäsitys- tä tietoisuuden kolmesta tasosta, jotka ovat esipersoonallinen tai esirationaali- nen, persoonallinen ja transpersoonalli- nen. Viimeksi mainittu jakautuu vielä hienovaraiseen, kausaaliseen ja kosmi- seen tasoon.

Esipersoonallisessa tietoisuudessa ovat keho- ja aistikokemukset, tunteet, alkeelliset kuvalliset ja symboliset ha- vainnot sekä jäsentymättömät myyttiset käsitykset. Persoonallinen minätietoi- suuden taso on arkipäivässä tapahtuva kirkkaan päättelyn ja logiikan sekä tie- teen ja käsitteellisen maailmanymmär- ryksen taso.

Transpersoonallisella tasolla minä- tietoisuus ylitetään, ihminen sukeltaa to-

(19)

dellisuuteen, jossa hän siirtyy aistikoke- musten ulkopuolelle. Tämä on näkyjen ja profetioiden taso. Kausaalisella tasolla saavutetaan ykseyden kokemus, joka voi olla Kristinuskon Jumala tai Brahma tai Allah. Kosmisella transpersoonallisuu- den tasolla tapahtuu varsinainen mysti- nen kokemus, joka on kokemus tyhjyy- destä, ”jumaluudesta”, jota ei voi kuvailla sanoin. Tällä tasolla koetaan puhdas ole- minen ja alkuperä, josta kaikki on lähtöi- sin. Se on näkyvän maailman takana sijaitseva aineeton taso, muodon ja tyh- jyyden ykseyden oivaltamista ja sen kä- sittämistä, että oma identiteetti on yhtä perimmäisen todellisuuden kanssa. Mys- tisen kokemuksen jälkeen ihminen ei ole enää entisellään. Hänen uskonnolliset käsityksensä ovat muuttuneet. On kysy- mys minän kuolemisesta.

Enomiya-Lassalle esittää kirjassaan Living in the new consciousness Jean Gebserin tietoisuusjaottelun: Arkaai- nen tietoisuus oli ykseyttä universumin kanssa vailla tilaa, aikaa ja egoa. Maagi- sessa tietoisuudessa ihminen oli edelleen vailla egoa, mutta alkoi kokea rappeutu- neisuutta ja maaginen degeneroitui pel- käksi noituudeksi. Näiden varhaisten tie- toisuudentasojen määrittely-yritykset ei- vät voi koskaan olla täydellisiä, sillä tuo- na aikana ihmisillä ei ollut käsitteitä käy- tettävänään. Kolmannella, myyttisellä tietoisuudentasolla toinen erottuu erilli- seksi ja ego ja sielu tunnistetaan. Uskon- to projisoidaan itsen ulkopuolelle, se on monoteistinen ja erillinen. Ihminen on rajojen ympäröimä eikä voi vapautua sieltä. Mentaalisessa tietoisuudessa kä- sitteellinen ajattelu on samansuuntai-

nen. Intiassa, suuntaus tunnistettiin 1000 vuotta aikaisemmin kuin lännessä.

Idässä ei sorruttu ylirationalisointiin ja esirationaaliset rakenteet säilyivät, jol- loin tilanne pysyi terveempänä ja suotui- sampana.

Uusi integraalinen tietoisuus on ne- liulotteinen, jossa kaikki aikaisemmat tietoisuudet säilyvät vailla liioittelua, kir- joittaa Enomiya-Lassalle. Integraalinen tietoisuus nostaa olemassa olevat tietoi- suudet korkeammalle tasolle. Se on va- paa ajasta, läpäisevä ja tunkeutuu käsit- teiden ja sanojen läpi asioiden todelliseen olemukseen käyttämättä rationaalista päättelyä. Ymmärretään se, mikä on sa- nojen tuolla puolen. Integraalinen tietoi- suus on myös holistinen, jolloin ollaan tietoisia kokonaisuudesta ja voitetaan dualismin äärimuodot. Tällä tasolla tul- laan tietoiseksi uskonnollisuudesta. Lä- päisevyys ja kokonaisuuden tiedostami- nen ovat mahdollisia, kun egoismi voite- taan ja saavutetaan harmonia tietoisuu- den kaikkien komponenttien kesken. Uu- den tietoisuuden saavuttaminen edellyt- tää sen ymmärtämistä, että rationaali- nen ajattelu ei ole ainoa pätevä. Kun ajan käsite voitetaan, voidaan oivaltaa aika alati läsnä olevana hengellisen luonnon täyteytenä. Ihmiset elävät muutosvaihet- ta ja ovat saapuneet uuteen jättäen taak- seen kvantitatiivisen ”kellonajan”. Aika on vapautettava rationaalisen väkivallas- ta ja läpäistävä looginen ajattelu.

Uskonnollisten totuuksien käsitteel- linen esittäminen ei ole enää riittävää edes vannoutuneille kristityille. Monet heistä eivät enää käänny teologian puo- leen parantuakseen, vaan pyrkivät erilai-

(20)

sin tavoin itse kokemaan Jumalan. Tätä aikamme ilmiötä ei pitäisi ymmärtää me- netyksenä vaan askeleena eteenpäin. Ne, jotka ovat yhä rationaalisen ajattelun vankeina, voivat kokea pelkoa ja suhtau- tuvat epäillen uuteen. On huomattava, että uudesta tietoisuudesta sanotut asiat eivät ole kiistämättömiä ja kumoamatto- mia. Elämme parhaillaan muutosaikaa ja evoluutio jatkuu, varoittaa Enomiya-Las- salle.

Miten mystistä kokemusta kuvaillaan Jäger kuvailee mystistä kokemusta ver- tausten avulla: Jos perimmäinen todelli- suus, Jumala, on suuri valtameri, silloin ihminen on kuin aalto tässä valtameres- sä. Kun aalto käsittää olevansa meri, tällöin on vielä läsnä kaksi erillistä asiaa:

meri ja aalto. Mystisessä kokemuksessa tämä ero ylitetään. Aallon minuus häipyy ja meri kokee itsensä aaltona. Meri kokee puhtaan ykseyden, jossa ei ole erikseen aaltoa ja merta. Asia avautuu mystikolle;

kaikki on aaltoa ja merta samanaikaises- ti. Kaikki erot itsen ja todellisuuden il- mentymien välillä häviävät. Mystiikassa Jumala, maailma, tyhjyys ja täyteys koe- taan yhtä aikaa. Tyhjyys on täyteyttä, jossa on tieto kosmisesta yhteenkuulu- vuudesta.

Enomiya-Lassallen mukaan kristitty voi todistettavasti kokea zen-meditaa- tiossa valaistumisen (satori). Kristittyjen ja buddhalaismystikkojen kesken käy- dään dialogia lopullisesta päämäärästä.

Buddhalainen mystikko kysyy, voiko kristitty päästä sinne, koska Jumala koe- taan persoonaksi. Kristityt mystikot puo- lestaan ajattelevat, että buddhalaisten on

mentävä askel eteenpäin päästäkseen lo- pulliseen päämäärään, joka on persoonal- linen Jumala.

Satorin koettuaan ihminen ei omaa tietoa enemmän kuin ennen, mutta hän tietää sen, minkä on aina tiennyt, uudella intuitiivisella tavalla, kertoo Enomiya- Lassalle. Se on kokemusperäistä tietoa.

Hän kokee todellisen, syvemmän itsensä vastakohtana empiiriselle itselle. Kysy- mys on oman olemassaolon kokemukses- ta, suorasta itsen havaitsemisesta, joka eroaa sekä kvantitatiivisesta että kvalita- tiivisesta arkipäivän tietoisuudesta ja jota siksi on miltei mahdotonta kuvata sanoin. Kysymys on myös jakamattoman absoluuttisen todellisuuden kokemuk- sesta. Kokemus on ehkä ihmisen koke- muksista kaikkein kallisarvoisin. Maail- man ykseyden kokemus ilmaistaan yhä useammin ja valaistuminen on tämän ulottuvuuden oleellinen tekijä, joka on ehkä ihmisen kokemuksista kaikkein kallisarvoisin. Tämä on totta sekä zen -kokemuksessa että kristillisessä mystii- kassa.Satorion alkuvaiheen kimallusta, pieni valo sielun syvyydessä, jonka on tultava yhä kirkkaammaksi, kunnes se sulkee sisäänsä kaiken. Ajatukset, sanat ja teot nousevat suoraan siitä. Silloin kysymyksessä on tila, josta Paavali kir- joittaa Galatalaiskirjeessä (2:20) ”Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa”.

Myös zen-mestarit käyttävät opetukses- saan tätä Paavalin toteamusta. Satori ei ole pysyvä tila, vaan sitä on jatkuvasti uudistettava, kunnes eettinen täydelli- syys on saavutettu.

Jo matkalla valaistumiseen tapahtuu paljon sellaista, jolla on suuri arvo kaikil-

(21)

le, kertoo Enomiya-Lassalle. Psyykkis- hengelliset voimat vapautuvat zen -medi- taatiossa ja mieli tyyntyy, jolloin voidaan saavuttaa hengellinen tasapaino ja sisäi- sen rauha. Ihminen saavuttaa omien tunteidensa herruuden, joka ei kuiten- kaan ole passiivista välinpitämättömyyt- tä tai energian ja tunteiden menettämis- tä. Tämä kaikki vaikuttaa uskonnolli- seen elämään. Kun pystyy keskittymään, on helpompaa olla valppaana rukoiltaes- sa ja osallistuttaessa jumalanpalveluk- seen. On helpompi palvella muita, mikä johtaa kohti eettistä täydellisyyttä. Nega- tiivisuus, kateus, viha ja tyytymättömyys katoavat. Ihmisestä tulee vapaampi ja hän pystyy rakastamaan aidosti.

Mystisen tien löytäminen nykyaikana Jägerin mukaan mystinen tie on löydet- tävissä länsimaisessa kristillisessä perin- teessä eikä muita uskontoja tarvita.

Oman tien löytäminen saattaa kuitenkin olla vaikeaa, sillä mystiikkaa ja meditaa- tiota ei opeteta. Tämä on oleellinen kysy- mys silloin, kun ihminen etsii aitoa mie- lentyyneyttä, rauhaa, eettis-moraalista rehtiyttä ja vapautta perimmäisenä kai- pauksenaan Jumalan kohtaaminen. Jä- gerin tavoitteena on kaivaa esiin kristil- lisen mystiikan perintö ja herättää se uudelleen eloon. Hän oivalsi monivuotis- ten zen-harjoitusten kautta Japanissa, että kristillinen mystiikka opettaa poh- jimmiltaan samaa kuin zen. Jumalan ko- kemisessa ei ole uskontoja, joita voisi yhdistää, sillä siinä ei ole eroavaisuuksia.

Ihminen kokee ykseyden yhteen ja ai- noaan. Tällä totuuden ainoalla huipulla

uskonnot jonakin päivänä kohtaavat.

Koska ihmiset tuntevat kiinnostusta hin- duismin ja buddhismin esoteerisiin tei- hin, se merkitsee, että on olemassa kas- vava ymmärrys, jonka mukaan kaikilla uskonnoilla on yhteinen yksittäiset us- konnot ylittävä ydin.

Enomiya-Lassallen mukaan kristin- uskon perinteessä tavanomaista on mie- tiskellä jotakin evankeliumin kohtaa mielikuvituksen avulla. Samalla selvite- tään, mitä merkitystä jollakin sanalla tai lauseella on mietiskelijän ajatus- ja tun- nemaailmassa. Tästä on kysymysIgna- tius de LoyolanHengellisten harjoitus- ten kohteellisessa kontemplaatiossa. Vä- hitellen älyllinen aktiivisuus vaihtuu tah- don toiminnaksi, jossa ihminen käy dia- logia Jumalan kanssa toistaen mantraa.

Katse ja tunteet suuntautuvat Jumalaan.

Tietoisuus yhdistyy eikä tästä ole enää pitkä matka keskittymiseen, hiljaisuu- teen, ensimmäisen vaiheen mystisyyteen.

Ihmisen on koko elämänsä ajan jatketta- va Jumalan etsintää, sillä hänet voi aina löytää yhä täydellisemmin, vaikka hänen olemassaolostaan ei olisikaan enää mi- tään epäilyksiä. Vain silloin, kun häntä ei enää katsella kuin peilistä vaan kasvoista kasvoihin, hän on todella löytynyt.

Kirjallisuutta

Enomiya-Lassalle Hugo M., 1992. The Practice of Zen meditation. The Aquarian Press (An im- print of Harper Collins Publishers). London.

Enomiya-Lassalle Hugo M., 1988. Living in the new consciousness. Shambala Publications Inc.

Dorset.

Jäger Willigis, 2011. Aalto on meri. Mystinen hen- kisyys. Basam Books, Helsinki.

(22)

Myyttinen virkamies

Heikki Tikkala

n Esko ValtaojanjaJuha Pihkalan keskusteluissa askarruttaa kummankin vilpitön hämmästys siitä, että toinen us- koo tai on uskomatta Jumalaan. Miten voi olla, että satojen vuosien dialogin jälkeen vastakkainasettelu tieteen ja us- konnon välillä yhä vain jatkuu? Sukupol- vet vaihtuvat, mutta vanhat argumentit toistuvat aina uudelleen pienin painotus- eroin.

Syynä jatkuvaan kärhämään on tie- tysti se, että perimmäisistä kysymyksistä puhuttaessa ei ole kysymys puhtaasta tiedosta, vaan erilaisista persoonalli- suuksista ja tavoista olla olemassa. Tieto on olemisen funktio, kirjoitti Aldous Huxley. Uskovainen ja tiedemies puhu- vat helposti toistensa ohi, koska ajattelun lähtökohdat ovat erilaiset.

Objektivoinnin periaate

Tarkastelen tässä sitä, millaisen kuvan maailmasta valistuneen länsimaisen jo- kamiehen oleminen tuottaa. Nimitän tätä itselleni tuttua olentoavirkamiehek- si. Tieteen kieli on korkeat koulut käy- neen virkamiehen äidinkieli. Tieteellistä ajattelua ohjaa Nobel-fyysikko Erwin Schrödingerin mukaan objektivoinnin periaate, joka asettaa tutkijan ikään kuin maailmankaikkeuden ulkopuolelle sen puolueettomaksi tarkkailijaksi. Teokses-

saanMind and matter Schrödinger ku- vaa tiedostamatonta – ja virheellistä – päättelyketjua, joka johtaa objektivoin- nin periaatteen hyväksymiseen:

1. Ruumiini, johon tietoisuuteni on kiin- teässä yhteydessä, on osa ulkoista maailmaa.

2. Myös muiden ihmisten ruumiit ovat osa maailmaa.

3. Minulla on hyvä syy olettaa, että mui- den ruumiit ovat omani lailla tietoi- suuden kehtoja.

4. Kuitenkaan minulla ei ole suoraa yh- teyttä muiden tietoisuuksiin.

5. Siksi olen taipuvainen pitämään mui- den tietoisuutta jonain objektiivisena, osana ulkoista maailmaa.

6. Koska minun ja muiden välillä ei ole olennaista eroa, oletan että omakin tietoisuuteni on vain osa maailmaa – vaikka maailma on tietoisuuteni konstruktio!

Tietoisuutemme on siis yhtä aikaa maa- ilmankaikkeuden tapahtumien näyttämö ja mitätön rahtunen kokonaisuudesta.

Schrödinger vertaa tilannetta joidenkin taiteilijoiden tapaan sijoittaa itsensä osaksi maalausta tarkastelemaan maise- maa, jota ovat maalaamassa.

Objektivoinnin periaate on tietysti

(23)

koko länsimaisen kulttuurin taustalla. Se on rakentunut jo varhaislapsuuden vuo- rovaikutuksissa ja on tätä nykyä niin itsestään selvä osa olemistamme, että meidän on vaikea nähdä mitään vaihto- ehtoista maailmanhahmotustapaa.

Uskontojen ällistyttävä sitkeys kult- tuuri-ilmiöinä voi kuitenkin selittyä sillä, että ne tasapainottavat objektivoinnin periaatteen amputoimaa ihmiskuvaa.

Näin selittyy sekin, että tiede ja uskonto puhuvat toistensa ohi. Schrödingerin tai- teilijavertausta käyttääksemme tiede pu- huu maalaukseen sijoitetusta taiteilija- omakuvasta mutta uskonto itse maala- rista.

Objektivoinnin periaate mahdollistaa tarkan ja yleispätevän kuvan luomisen maailmasta. Mutta koska maailmaa muka ulkopuolelta tarkasteleva minuus on myös osa maailmaa, objektiivinen kuva ei voi olla kovin kattava. Ainakin tieteellisen tarkkuuden mahdollistavat henkiset rakenteet jäävät välttämättä tiedostamattomiksi.

Tietämisen rajat

Heisenbergin epätarkkuusperiaatteen mukaan pieneen päin mentäessä maail- mankaikkeus sumenee: alkeishiukkasen paikkaa ja liikettä ei voida yhtä aikaa mitata tarkasti. Jonkinlainen epätark- kuusperiaate tuntuu pätevän myös sil- loin, kun pohditaan perimmäisiä kysy- myksiä, ihan vain siitä syystä, ettei meis- tä kukaan pääse katsomaan maailmaa ja itseämme ulkoa päin.

Perimmäisten kysymysten epätark- kuusperiaate on vanhastaan muotoiltu näin: ne jotka puhuvat, eivät tiedä; ne

jotka tietävät, eivät puhu. Mitä tarkem- pia totuuksia olemassaolosta esitämme, sen kapeampaan olevaisen alueeseen ne kohdistuvat. Ja kääntäen: mitä laajem- man alan pyrimme hahmotuksellamme kattamaan, sitä vähemmän pystymme siitä tarkasti sanomaan. Jatkumon ääri- päissä ovat tiedemies, joka kuvaa aineel- lista ympäristöään matemaattisen tar- kasti, ja mystikko, joka pystyy välittä- mään kaikenkattavan oivalluksensa vain vertauksin ja hämärin paradoksein. Me tavalliset tallaajat olemme jossain jatku- mon keskivaiheilla. Mystikkojen maail- ma on meille vieras, ”etwas ganz ande- res” (Rudolf Otto), mutta saa ainakin pohtimaan, että olevaisen täytyy olla et- waksen verran (Veikko Huovinen) eri- lainen kuin mitä tieteentekijät väittävät.

Tieteen tarkkuus ja ennustuskyky tuntuu äkkiseltään ylivoimaiselta. Ky- seessä on uskomaton saavutus, joka on vaatinut parituhatta vuotta kulttuurie- voluutiota ja tieteentekijältä ihmiselä- män mitan opiskelua ja pohdintaa. Mutta kun luonnontieteilijä pelkistää olevaisen muutamalla algoritmilla hallittavaksi al- keishiukkasten liikkeeksi, tuon upean saavutuksen mahdollistava henkinen ra- kennelma jää tarkastelun ulkopuolelle.

Tuloksena on loppuun saakka analysoitu objektiivinen todellisuus – ja virkamies, jonka analyysia ei ole edes aloitettu! Maa- ilman ulkopuolelle ajattelun lähtökoh- daksi sijoitettu myyttinen olento on hin- ta, jonka tiede joutuu tarkkuudestaan maksamaan. Kirjailija Kurt Vonnegut havaitsee tämän kirjassaan Mestarien aamiainen: hän kritisoiAlbert Einstei- nin kaavaa E=Mc2siitä, ettei siinä ole

(24)

vakiota T kuvaamassa tietoisuutta, jota ilman kaavan muut matemaattiset va- kiot eivät voisi olla olemassa.

Virkamies ei pääse taivaaseen...

Tieteellisen maailmankuvan valinneet henkilöt herkuttelevat usein valistuneel- la kosmisen yksinäisyyden tunteella, jon- ka uskontojen kahleista vapautuminen tuo mukanaan. Jacques Monod maa- lailee: ”Jos ihminen hyväksyy tieteen sa- noman sen koko merkityksessä, hänen täytyy herätä tuhatvuotisesta unestaan ja nähdä täydellinen yksinäisyytensä, pe- rinjuurinen outoutensa. Nyt hän tietää elävänsä kuin mustalainen sen universu- min laidalla, jossa hänen on elettävä.

Universumin, joka on kuuro hänen mu- siikilleen eikä piittaa hänen toiveistaan, kärsimyksistään ja rikoksistaan.”

Kuka on yksin, jos samat lainalaisuu- det tuottavat sekä luonnonilmiöt että tie- teentekijän tietoisuuden? Yksin olija on tieteellisen maailmankuvan sokeassa pis- teessä oleileva myyttinen virkamies. Mie- lenterveytemme kannalta objektivoinnin periaatteen tulisi olla vain ajattelun työ- kalu, ei olemassaolon lähtökohta. Ehkä kristillinen tieteen kritiikki kohdistuukin enemmän tieteentekijän olemiseen kuin hänen esittämäänsä tietoon. Monelle oman ajattelukoneistonsa vangiksi jää- neelle tieteentekijälle tekisi hyvää kur- kistaa syvemmälle ihmisenä olemiseen vaikkapa ottamalla Jeesus vastaan hen- kilökohtaisena vapahtajana...

Vanhaan hyvään aikaan kulttuurim- me tarjosi uskonnossa vapautuksen ob- jektivoinnin periaatteeseen liittyvistä kosmisen yksinäisyyden väristyksistä.

Modernina ja postmodernina aikana tuo valmis selviytymispaketti on hajonnut ja olemisen mielekkään kokonaiskuvan et- siminen on jäänyt itse kunkin omaksi harrastukseksi. Äidinkielemme on nykyi- sin tieteen kieli; uskonnot puhuvat van- hahtavaa kieltä, jonka joudumme työ- läästi uudelleen opettelemaan, jos ha- luamme pelastaa sielumme niiden avulla.

...ellei ryhdy purkuhommiin

Valistuneelle virkamiehelle on pitkään ollut selvää, ettei Jumala ole olemassa samalla tavoin kuin ulkoisen maailman ilmiöt. Nykyään hän alkaa arvailla, että sama pätee häneen itseensä. Tässä Juma- la käy avuksi, sillä hän antaa ei-itsekään- kovin-todelliselle virkamiehelle mahdolli- suuden ylittää minuuden ja ulkoisen maa- ilman raja-aita ja kokea vilaus autentti- sesta ei-dualistisesta olemassaolosta.

Pohtiessaan objektivoinnin periaat- teen tuomia rajoituksia Erwin Schrödin- ger päätyy radikaaliin lopputulokseen:

erillisiltä vaikuttavat tietoisuutemme ei- vät ole todellisuutta vaan arkiajattelun sivutuotteenaan rakentama harha. On olemassa vain yksi tietoisuus, joka on läsnä meissä kaikissa. Tässä Schrödinger näkee yhtymäkohdan idän uskontoihin, jotka selvimmin julistavat kaiken ykseyt- tä. Mutta muidenkin korkeauskontojen ytimessä on mystiikka, joka hylkää tyk- känään objektivoinnin periaatteen. Mys- tikko purkaa auki persoonallisuutensa rakenteita, kunnes hänen ja maailman välillä ei enää ole rajoja. Lopulta on ole- massa vain Jumala. Perille päästyään mystikko näkee olevaisen niin kattavasti, kuin se ihmiselle on mahdollista, mutta

(25)

sen tiedon välittämiseen ei ole sanoja.

Ympäröivä yhteisö joutuu mystikon mu- rahduksista arvailemaan, mistä mahdol- lisesti voisi olla kysymys ja pukemaan näin välittyneen sanoman enemmän tai vähemmän johdonmukaisten tarinoiden muotoon.

Mystiikkaan liittyy sama kymmenen- tuhannen tunnin sääntö, kuin minkä ta- hansa muunkin taidon saavuttamiseen.

On mahdollista selvittää, mistä olevaises- sa todella on kysymys, mutta se vie tuol- laiset 10.000 tuntia, kymmenisen vuotta kokopäiväistä rukousta, seinään tuijotta- mista tai muuta meditaatiota. Likainen työ on tehtävä ja harhoista vapauduttava ennen kuin totuus alkaa näkyä. Tähän ei meidän tavallisten tallaajien kantti riitä.

Joudumme tyytymään mystiikan lite- versioon, jota seurakuntaelämä tarjoaa.

Kokonaisvaltaiseen näkemykseen pyrkiessämme joudumme siis luopu- maan tieteellisestä tarkkuudesta ja osit- tain purkamaan olemisemme rakenteita uskonnon ja miksei taiteenkin tarjoamil- la välineillä. Tätä on kutsuttu ”regres- sioksi egon palveluksessa”: pääsemme taas katsomaan maailmaa lapsen tuorein silmin säilyttäen kuitenkin taustalla ai- kuisen harkinnan.

Perinteisten uskontojen ongelma on kuitenkin nykyään liian täydellinen pal- velu. Ne ovat mitoittaneet pelastussano- mansa henkilölle, joka hyväksyy kysele- mättä olevansa maailmasta erillinen, yk- sinäinen olento. Tällaisen olennon pelas- taminen on vaikea operaatio, joka edel- lyttää monimutkaista teologiaa, myyttien historiallisen todellisuuden hyväksymis- tä ja monenlaisia uskonhyppyjä. Valistu-

nut virkamies, joka tekee suuren osan pelastustyöstä itse, tulisi toimeen paljon vähemmällä avulla. Hän saattaa tuntea olonsa orvoksi seurakunnassa, joka on ainakin uskovinaan samalla tavoin kuin uskottiin sukupolvia sitten.

Kattavaa totuutta olevaisesta ei repa- leisessa nykyajassa enää voida lausua jul- ki. Kulttuurimme ei enää tarjoa sivisty- neelle jokamiehelle valmista ilmoitusta vaan erilaisten näkemysten rakennus- sarjan, josta kukin voi valita osaset ma- kunsa mukaiseen maailmanhahmotuk- seen. Mitä enemmän satsaamme omaan purkutyöhön ja jälleenrakennukseen, sitä vähemmän joudumme nojaamaan uskonnon tarjoamiin kanonisoituihin ratkaisuihin. Myytit ja dogmit kotoutam- me joka tapauksessa itsellemme sopivaan muotoon. Uskomme, mutta eri tavalla kuin kirkko opettaa, kuten tutkimukset ovat osoittaneet. Ja näin on hyvä: kun tekee itse, ei tule niin helposti houkutus- ta antaa lopputulokselle erehtymättö- män totuuden leimaa.

Ei lopultakaan ole kummallista, että Jumalan olemassaolosta voidaan väitellä satoja vuosia pääsemättä yhteisymmär- rykseen. Jokainen muokkaa Jumalasta itselleen sopivan. Todellisuuden syväta- so, johon Jumalan sijoitamme, on joka tapauksessa sanojen ulottumattomissa.

Jumalan suuntaan voidaan kyllä osoit- taa, mutta päädymme nopeasti puhu- maan itsestämme, jos ryhdymme tar- kempaan analyysiin.

Viimeinen myytti

Maailmankaikkeus tuntuu loputtoman uteliaalta itsensä suhteen. Kun se/hän

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

lankeemustaan: hän olisi toisin sanoen ottanut armon vastaan ulkopuolelta, eikä hänellä olisi ollut sitä itsessään omaan ruumiiseensa yhdistyneenä – sillä sellaisena hänet

Mutta se on hänelle myös pyhä velvollisuus, jonka hän tahtoo täyttää, vaikka hänen voimansa eivät siihen – enää – riitä.. Onko Tomas unohtanut hänet, joka on luvannut

Kun nainen ottaa vastuuta, hän todella tuntee sen nahoissaan, joten naisen on oltava itse hyvin, hyvin varma siitä, että hän osaa, pärjää, kelpaa ja että myös muut

Se, mitä sanomme Raamatun luke- miseksi, on kuitenkin vain yksi osa kaik- kea sitä, millä tavalla Raamattu on meille yleensä olemassa; Raamattuhan (tai Raa- mattua) on

Siihen tämä voi sanoa kokevansa ja elävänsä omaa elä- määnsä ikään kuin siinä olisi salaisuus – ja se riittää hänelle; eihän hän elä tiedos- sa vaan

Sylvi Kek- koselle Urho Kekkonen kirjoitti sekä elä- mästään että muun muassa Suomen hal- linnon kysymyksistä, mutta painopiste oli selkeästi juuri elämän ja erityisesti

”Ylösnousemusta ei voi … osoittaa objektiiviseksi tosiasiaksi, jonka varaan usko voitaisiin rakentaa. Mutta siinä mielessä, että ylösnoussut Kristus on läs- nä

Olen ollut huomaavinani, että ne ihmiset, jotka täällä ajassa ovat eniten kantaneet huolta tuonpuoleisen Jeesukseen kiinni- tetyn uskonsa lujuudesta, pelkäävät kuolemaa enemmän