• Ei tuloksia

Heikki Tikkala

In document Vartija 3/2012 (sivua 22-27)

n Esko ValtaojanjaJuha Pihkalan keskusteluissa askarruttaa kummankin vilpitön hämmästys siitä, että toinen us-koo tai on uskomatta Jumalaan. Miten voi olla, että satojen vuosien dialogin jälkeen vastakkainasettelu tieteen ja us-konnon välillä yhä vain jatkuu? Sukupol-vet vaihtuvat, mutta vanhat argumentit toistuvat aina uudelleen pienin painotus-eroin.

Syynä jatkuvaan kärhämään on tie-tysti se, että perimmäisistä kysymyksistä puhuttaessa ei ole kysymys puhtaasta tiedosta, vaan erilaisista persoonalli-suuksista ja tavoista olla olemassa. Tieto on olemisen funktio, kirjoitti Aldous Huxley. Uskovainen ja tiedemies puhu-vat helposti toistensa ohi, koska ajattelun lähtökohdat ovat erilaiset.

Objektivoinnin periaate

Tarkastelen tässä sitä, millaisen kuvan maailmasta valistuneen länsimaisen jo-kamiehen oleminen tuottaa. Nimitän tätä itselleni tuttua olentoa virkamiehek-si. Tieteen kieli on korkeat koulut käy-neen virkamiehen äidinkieli. Tieteellistä ajattelua ohjaa Nobel-fyysikko Erwin Schrödingerin mukaan objektivoinnin periaate, joka asettaa tutkijan ikään kuin maailmankaikkeuden ulkopuolelle sen puolueettomaksi tarkkailijaksi.

Teokses-saanMind and matter Schrödinger ku-vaa tiedostamatonta – ja virheellistä – päättelyketjua, joka johtaa objektivoin-nin periaatteen hyväksymiseen:

1. Ruumiini, johon tietoisuuteni on kiin-teässä yhteydessä, on osa ulkoista maailmaa.

2. Myös muiden ihmisten ruumiit ovat osa maailmaa.

3. Minulla on hyvä syy olettaa, että mui-den ruumiit ovat omani lailla tietoi-suuden kehtoja.

4. Kuitenkaan minulla ei ole suoraa yh-teyttä muiden tietoisuuksiin.

5. Siksi olen taipuvainen pitämään mui-den tietoisuutta jonain objektiivisena, osana ulkoista maailmaa.

6. Koska minun ja muiden välillä ei ole olennaista eroa, oletan että omakin tietoisuuteni on vain osa maailmaa – vaikka maailma on tietoisuuteni konstruktio!

Tietoisuutemme on siis yhtä aikaa maa-ilmankaikkeuden tapahtumien näyttämö ja mitätön rahtunen kokonaisuudesta.

Schrödinger vertaa tilannetta joidenkin taiteilijoiden tapaan sijoittaa itsensä osaksi maalausta tarkastelemaan maise-maa, jota ovat maalaamassa.

Objektivoinnin periaate on tietysti

koko länsimaisen kulttuurin taustalla. Se on rakentunut jo varhaislapsuuden vuo-rovaikutuksissa ja on tätä nykyä niin itsestään selvä osa olemistamme, että meidän on vaikea nähdä mitään vaihto-ehtoista maailmanhahmotustapaa.

Uskontojen ällistyttävä sitkeys kult-tuuri-ilmiöinä voi kuitenkin selittyä sillä, että ne tasapainottavat objektivoinnin periaatteen amputoimaa ihmiskuvaa.

Näin selittyy sekin, että tiede ja uskonto puhuvat toistensa ohi. Schrödingerin tai-teilijavertausta käyttääksemme tiede pu-huu maalaukseen sijoitetusta taiteilija-omakuvasta mutta uskonto itse maala-rista.

Objektivoinnin periaate mahdollistaa tarkan ja yleispätevän kuvan luomisen maailmasta. Mutta koska maailmaa muka ulkopuolelta tarkasteleva minuus on myös osa maailmaa, objektiivinen kuva ei voi olla kovin kattava. Ainakin tieteellisen tarkkuuden mahdollistavat henkiset rakenteet jäävät välttämättä tiedostamattomiksi.

Tietämisen rajat

Heisenbergin epätarkkuusperiaatteen mukaan pieneen päin mentäessä maail-mankaikkeus sumenee: alkeishiukkasen paikkaa ja liikettä ei voida yhtä aikaa mitata tarkasti. Jonkinlainen epätark-kuusperiaate tuntuu pätevän myös sil-loin, kun pohditaan perimmäisiä kysy-myksiä, ihan vain siitä syystä, ettei meis-tä kukaan pääse katsomaan maailmaa ja itseämme ulkoa päin.

Perimmäisten kysymysten epätark-kuusperiaate on vanhastaan muotoiltu näin: ne jotka puhuvat, eivät tiedä; ne

jotka tietävät, eivät puhu. Mitä tarkem-pia totuuksia olemassaolosta esitämme, sen kapeampaan olevaisen alueeseen ne kohdistuvat. Ja kääntäen: mitä laajem-man alan pyrimme hahmotuksellamme kattamaan, sitä vähemmän pystymme siitä tarkasti sanomaan. Jatkumon ääri-päissä ovat tiedemies, joka kuvaa aineel-lista ympäristöään matemaattisen tar-kasti, ja mystikko, joka pystyy välittä-mään kaikenkattavan oivalluksensa vain vertauksin ja hämärin paradoksein. Me tavalliset tallaajat olemme jossain jatku-mon keskivaiheilla. Mystikkojen maail-ma on meille vieras, ”etwas ganz ande-res” (Rudolf Otto), mutta saa ainakin pohtimaan, että olevaisen täytyy olla et-waksen verran (Veikko Huovinen) eri-lainen kuin mitä tieteentekijät väittävät.

Tieteen tarkkuus ja ennustuskyky tuntuu äkkiseltään ylivoimaiselta. Ky-seessä on uskomaton saavutus, joka on vaatinut parituhatta vuotta kulttuurie-voluutiota ja tieteentekijältä ihmiselä-män mitan opiskelua ja pohdintaa. Mutta kun luonnontieteilijä pelkistää olevaisen muutamalla algoritmilla hallittavaksi al-keishiukkasten liikkeeksi, tuon upean saavutuksen mahdollistava henkinen ra-kennelma jää tarkastelun ulkopuolelle.

Tuloksena on loppuun saakka analysoitu objektiivinen todellisuus – ja virkamies, jonka analyysia ei ole edes aloitettu! Maa-ilman ulkopuolelle ajattelun lähtökoh-daksi sijoitettu myyttinen olento on hin-ta, jonka tiede joutuu tarkkuudestaan maksamaan. Kirjailija Kurt Vonnegut havaitsee tämän kirjassaan Mestarien aamiainen: hän kritisoiAlbert Einstei-nin kaavaa E=Mc2siitä, ettei siinä ole

vakiota T kuvaamassa tietoisuutta, jota ilman kaavan muut matemaattiset va-kiot eivät voisi olla olemassa.

Virkamies ei pääse taivaaseen...

Tieteellisen maailmankuvan valinneet henkilöt herkuttelevat usein valistuneel-la kosmisen yksinäisyyden tunteelvalistuneel-la, jon-ka uskontojen jon-kahleista vapautuminen tuo mukanaan. Jacques Monod maa-lailee: ”Jos ihminen hyväksyy tieteen sa-noman sen koko merkityksessä, hänen täytyy herätä tuhatvuotisesta unestaan ja nähdä täydellinen yksinäisyytensä, pe-rinjuurinen outoutensa. Nyt hän tietää elävänsä kuin mustalainen sen universu-min laidalla, jossa hänen on elettävä.

Universumin, joka on kuuro hänen mu-siikilleen eikä piittaa hänen toiveistaan, kärsimyksistään ja rikoksistaan.”

Kuka on yksin, jos samat lainalaisuu-det tuottavat sekä luonnonilmiöt että tie-teentekijän tietoisuuden? Yksin olija on tieteellisen maailmankuvan sokeassa pis-teessä oleileva myyttinen virkamies. Mie-lenterveytemme kannalta objektivoinnin periaatteen tulisi olla vain ajattelun työ-kalu, ei olemassaolon lähtökohta. Ehkä kristillinen tieteen kritiikki kohdistuukin enemmän tieteentekijän olemiseen kuin hänen esittämäänsä tietoon. Monelle oman ajattelukoneistonsa vangiksi jää-neelle tieteentekijälle tekisi hyvää kur-kistaa syvemmälle ihmisenä olemiseen vaikkapa ottamalla Jeesus vastaan hen-kilökohtaisena vapahtajana...

Vanhaan hyvään aikaan kulttuurim-me tarjosi uskonnossa vapautuksen ob-jektivoinnin periaatteeseen liittyvistä kosmisen yksinäisyyden väristyksistä.

Modernina ja postmodernina aikana tuo valmis selviytymispaketti on hajonnut ja olemisen mielekkään kokonaiskuvan et-siminen on jäänyt itse kunkin omaksi harrastukseksi. Äidinkielemme on nykyi-sin tieteen kieli; uskonnot puhuvat van-hahtavaa kieltä, jonka joudumme työ-läästi uudelleen opettelemaan, jos ha-luamme pelastaa sielumme niiden avulla.

...ellei ryhdy purkuhommiin

Valistuneelle virkamiehelle on pitkään ollut selvää, ettei Jumala ole olemassa samalla tavoin kuin ulkoisen maailman ilmiöt. Nykyään hän alkaa arvailla, että sama pätee häneen itseensä. Tässä Juma-la käy avuksi, sillä hän antaa ei-itsekään-kovin-todelliselle virkamiehelle mahdolli-suuden ylittää minuuden ja ulkoisen maa-ilman raja-aita ja kokea vilaus autentti-sesta ei-dualistiautentti-sesta olemassaolosta.

Pohtiessaan objektivoinnin periaat-teen tuomia rajoituksia Erwin Schrödin-ger päätyy radikaaliin lopputulokseen:

erillisiltä vaikuttavat tietoisuutemme ei-vät ole todellisuutta vaan arkiajattelun sivutuotteenaan rakentama harha. On olemassa vain yksi tietoisuus, joka on läsnä meissä kaikissa. Tässä Schrödinger näkee yhtymäkohdan idän uskontoihin, jotka selvimmin julistavat kaiken ykseyt-tä. Mutta muidenkin korkeauskontojen ytimessä on mystiikka, joka hylkää tyk-känään objektivoinnin periaatteen. Mys-tikko purkaa auki persoonallisuutensa rakenteita, kunnes hänen ja maailman välillä ei enää ole rajoja. Lopulta on ole-massa vain Jumala. Perille päästyään mystikko näkee olevaisen niin kattavasti, kuin se ihmiselle on mahdollista, mutta

sen tiedon välittämiseen ei ole sanoja.

Ympäröivä yhteisö joutuu mystikon mu-rahduksista arvailemaan, mistä mahdol-lisesti voisi olla kysymys ja pukemaan näin välittyneen sanoman enemmän tai vähemmän johdonmukaisten tarinoiden muotoon.

Mystiikkaan liittyy sama kymmenen-tuhannen tunnin sääntö, kuin minkä ta-hansa muunkin taidon saavuttamiseen.

On mahdollista selvittää, mistä olevaises-sa todella on kysymys, mutta se vie tuol-laiset 10.000 tuntia, kymmenisen vuotta kokopäiväistä rukousta, seinään tuijotta-mista tai muuta meditaatiota. Likainen työ on tehtävä ja harhoista vapauduttava ennen kuin totuus alkaa näkyä. Tähän ei meidän tavallisten tallaajien kantti riitä.

Joudumme tyytymään mystiikan lite-versioon, jota seurakuntaelämä tarjoaa.

Kokonaisvaltaiseen näkemykseen pyrkiessämme joudumme siis luopu-maan tieteellisestä tarkkuudesta ja osit-tain purkamaan olemisemme rakenteita uskonnon ja miksei taiteenkin tarjoamil-la välineillä. Tätä on kutsuttu ”regres-sioksi egon palveluksessa”: pääsemme taas katsomaan maailmaa lapsen tuorein silmin säilyttäen kuitenkin taustalla ai-kuisen harkinnan.

Perinteisten uskontojen ongelma on kuitenkin nykyään liian täydellinen pal-velu. Ne ovat mitoittaneet pelastussano-mansa henkilölle, joka hyväksyy kysele-mättä olevansa maailmasta erillinen, yk-sinäinen olento. Tällaisen olennon pelas-taminen on vaikea operaatio, joka edel-lyttää monimutkaista teologiaa, myyttien historiallisen todellisuuden hyväksymis-tä ja monenlaisia uskonhyppyjä.

Valistu-nut virkamies, joka tekee suuren osan pelastustyöstä itse, tulisi toimeen paljon vähemmällä avulla. Hän saattaa tuntea olonsa orvoksi seurakunnassa, joka on ainakin uskovinaan samalla tavoin kuin uskottiin sukupolvia sitten.

Kattavaa totuutta olevaisesta ei repa-leisessa nykyajassa enää voida lausua jul-ki. Kulttuurimme ei enää tarjoa sivisty-neelle jokamiehelle valmista ilmoitusta vaan erilaisten näkemysten rakennus-sarjan, josta kukin voi valita osaset ma-kunsa mukaiseen maailmanhahmotuk-seen. Mitä enemmän satsaamme omaan purkutyöhön ja jälleenrakennukseen, sitä vähemmän joudumme nojaamaan uskonnon tarjoamiin kanonisoituihin ratkaisuihin. Myytit ja dogmit kotoutam-me joka tapauksessa itsellemkotoutam-me sopivaan muotoon. Uskomme, mutta eri tavalla kuin kirkko opettaa, kuten tutkimukset ovat osoittaneet. Ja näin on hyvä: kun tekee itse, ei tule niin helposti houkutus-ta anhoukutus-taa lopputulokselle erehtymättö-män totuuden leimaa.

Ei lopultakaan ole kummallista, että Jumalan olemassaolosta voidaan väitellä satoja vuosia pääsemättä yhteisymmär-rykseen. Jokainen muokkaa Jumalasta itselleen sopivan. Todellisuuden syväta-so, johon Jumalan sijoitamme, on joka tapauksessa sanojen ulottumattomissa.

Jumalan suuntaan voidaan kyllä osoit-taa, mutta päädymme nopeasti puhu-maan itsestämme, jos ryhdymme tar-kempaan analyysiin.

Viimeinen myytti

Maailmankaikkeus tuntuu loputtoman uteliaalta itsensä suhteen. Kun se/hän

haluaa tutkia tarkkaan yksityiskohtiaan, syntyy taitavasti käsitteitä pyörittelevä virkamies. Kun taas sitä/häntä kiinnos-taa katsoa perimmäistä olemuskiinnos-taan, esiin putkahtaa mystikko. Harva meistä on Schrödingerin tavoin taitava kummal-lakin alalla.

Virkamies tuntee helposti houkutus-ta uhmahoukutus-ta perimmäisten kysymysten epätarkkuusperiaatetta ja määritellä pe-rimmäiset totuudet luopumatta tutusta virkamiehen-olemisestaan. Näin synty-vät tiedeuskovaiset, jotka ovat tehneet objektivoinnin periaatteesta kaikkia sito-van luonnonlain. Tälle äänekkäälle Ju-malaa ei ole -porukalle on huudettava vastaan: ei ole muuten virkamiestäkään,

katsokaa syvemmälle! Toinen versio sa-masta teesa-masta ovat fundamentalistit, jotka rakentavat sinänsä aidoista mysti-sistä tuntemuksista tieteellisen tarkkoja pelastuspolkuja ja käyttävät näin Juma-laa renkipoikana toteuttamaan valon nähneiden valtapyrkimykset.

Kumpikin ääriryhmä saa voimansa kyselemättä hyväksytystä objektivoinnin periaatteen sivutuotteesta, maailmasta erillisestä yksinäisestä minuudesta. Täs-sä on valistuneen aikamme viimeinen myytti, joka poistuu vasta, kun teemme kotiläksymme ja rapsuttelemme pölyt pois minä-leiman alle piiloon jääneestä olevaisen osasta.

NÄKÖALOJA

Asennekasvatusta

In document Vartija 3/2012 (sivua 22-27)