• Ei tuloksia

Tragedian daimonista tekstin demonisuuteen

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tragedian daimonista tekstin demonisuuteen"

Copied!
5
0
0

Kokoteksti

(1)

Tr a g e d i a n d a i m o n i s t a t e k s t i n

d e m o n i s u u t e e n

Ilkka Mäyrä

Antiikin ihmiskäsitykseen liittyi monia kiinnostavia piirteitä, joista eräs oli nimeltään daimon. Tragediantutkimus on käyttänyt Aristoteleen Runous- oppia lähtökohtanaan, tulkinnut ja kehitellyt eteenpäin hänen jaottelujaan, kunnes Runousoppi-tutkimuksesta on muodostunut oma kirjallisuu- denhaaransa. Antiikin kreikkalaisten ajattelussa tärkeällä sijalla olleeseen daimoniin ei kuitenkaan ole tutkimuksessa laajemmin puututtu. Eräänlai- sena ‘epäkäsitteenä’ se tarjoaa kuitenkin mahdollisuuksia joidenkin kes- keisten minuuteen liittyvien kysymysten uudelleenajatteluun.

Daimon — viesti ihmisen rajatiloista

Da im on iin t ör m ä ä u sein k r eik k a la isessa r u n ou dessa ja fi- losofia ssa , ja u sk o da im on eih in oli ilm eisest i h yvin t ä r k eä osa a n t iik in ih m isen a r jen u sk on n ollisu u t t a . An t iik in filo- sofit k ä sit t elivä t da im on eit a ih m ist en m a t er ia a lisen ja ju - m a lt en ei-m a t er ia a lisen t odellisu u den vä liin sijoit t u vin a olen t oin a ; t oisa a lt a n iiden a vu lla sa a t et t iin kä sit ellä psyyk- k ist ä pr oblem a t iik k a a , r a t ion a a lisen ja m or a a lisen sielu n - osa n (om a t u n t o, su ojelu sda im on ) t a i ir r a t ion a a list en t ek o- jen (pa h a da im on ) su h t eit a ja on gelm ia . Tu ija J a t a k a r i on kä sit t een h ist or ia a t a r ka st eleva ssa t u t kim u ksessa a n t oden - n u t , et t ä da im on in et ym ologia st a ei va llit se yk sim ielisyyt - tä. Sanalla olisi ehkä alunperin tarkoitettu ‘ruumiiden repijää’,

‘r u u m iiden syöjä ä ’, m u t t a t oisa a lt a eh kä ken t ies ‘va lon n ä yt - t ä jä ä ’ t a i k u olin t a pa h t u m a a n liit t yvä ä ‘k oh t a lon ’ m er k it ys- tä. Antiikin kansanusko kuitenkin havaitsi ihmisen elämässä, ku olem a ssa ja ym pä r öivä ssä lu on n ossa ja t ku va st i er ila ist en da im on ien va ik u t u st a : da im on t a r josi t a poja k ä sit t eellist ä ä ja ot t a a h a lt u u n e lä m is e n a m b iva le n t t e ja voim ia ja sa t t u m u k sia .1

J a vier Teixidor on t u t kim u ksessa a n T h e Pagan God (1977) h u om a u t t a n u t , et t ä a n t iik in u sk on t oh ist or ia a k osk eva t k ä - s it yk s e m m e ova t vin ou t u n e e t k or os t a e s s a a n a r je s t a ir r ot t a u t u vien m yst eer iu sk on t ojen m er k it yst ä . Ter veyt een ja t oim een t u loon liit t yvä t k ysym yk set oliva t silloin k in pä ä - asiallisia ihmisten huolenaiheita. Moninaisiin henkiolentoihin pyr it t iin n ä issä a sioissa va ik u t t a m a a n t ek n iik oilla , joist a r it u a a lin , a lt t a r in ja u h r in m u odost a m a k olm ik a n t a oli t ä r - k ein . Mon iju m a la isissa t em ppeleissä su va it t iin u h r eja jopa pelot t a ville ja t u h oa ville h a h m oille, jot k a m e n im eä isim m e dem on eiksi.2 Ka n n a t t a a m yös m u ist a a , et t ä kr ist in u skon kin t a u st a lt a löyt yy va n h a t est a m en t illin en J a h ve, ju m a lolen t o, jon k a k ä yt ök s es s ä vih a n ja r a k k a u d en , t u h on ja r a k en - t a vu u den im pu lssit sek oit t u va t m on im u t k a isest i. H ä n k o- vet t a a fa a r a on sydä m en ja t ä m ä n jä lk een , r a n ga ist u k sek si fa a r a on k ä yt ök sest ä m u u n m u a ssa su r m a a E gypt in la psia ; J a h ve on ka iken lä h de ja a lku per ä , joka t ot ea a lu ova n sa yh t ä la illa va lon ja p im e yd e n , on n e n ja on n e t t om u u d e n . H ir viöm ä in en Levia t a n on J obin k ir ja ssa J a h ven viim ein en t od is t e om a s t a ih m is jä r je n ja m or a a lin ylit t ä vä s t ä

kä sit t ä m ä t t öm yydest ä ä n . Sa a t a n a kin on a in oa st a a n J a h ven k ä sik a ssa r a , t a va lla a n h ä n en pim eä n pu olen sa h eija st u s ja t oim in n a ssa va in h ä n en lu va lla a n .3

H ir viöm ä isyys on ka iken a ika a lu on n ossa lä sn ä oleva m a h - dollisu u s. E pä m u odost u m a t , sa ir a u det ja lu on n on t u h ot ova t k ok em u k sellisest i h edelm ä llisyyden , u u dist u m isen ja lu on - n on kier t oku lu n pim eä ä kä ä n t eispu olt a . Selkeä st i er illist en

’h yvä n ’ t a i ’pa h a n ’ a lu eiden sija a n va r h a ist en m yyt t ien ku va m e is s ä ja ym p ä r illä m m e va ik u t t a vis t a voim is t a on kokonaisvaltaisempi. Moraalisesti selkiintymättömänä henki- olen t on a t a i voim a n a da im on i vä lit t ä ä va ik u t u k sia , jot k a va a t iva t h u om iot a , jopa k u n n ioit u st a — n e k oh da t a a n pel- k ojen , yh t ä h yvin k u in h a lu jen k a u t t a . S en p a r em m in ontologinen kuin moraalinenkaan dualismi ei sovellu daimonin t a r k a s t elu u n ; m en t a a lin en ja r u u m iillin en s ek oit t u va t daimonisen vaikutuspiirissä ja moraaliset erottelut korvaavat er ila iset su bliim it t a i k a r n eva list iset r it u a a lit . Da im on t oi- m ii s ella is es s a t ila n t ees s a , jos s a n iin on t ologis et k u in m or a a liset k a a n r a ja lin ja t eivä t ole eh dot t om ia ja pit ä viä . Ru n ou s op illis es t i d a im on t a r joa a k in es im er k in r a ja t ila - figu u r is t a , h et er ogeen is en s ek oit t u m is en , k on flik t ien ja lä pä isem isen k u va st a .

Lihassa puhuvat sielut

E r win Roh den t u t k im u s vu odelt a 1894, Psych e: S eelen cu lt u n d U n sterblich k eitsglau be d er Griech en, a n t oi k ä yn n ist ys- sysä yksen a n t iikin kr eikka la isen psyykeen t a r ka st elu lle, ja Bruno Snell puolesta a n a na lyyseissä ä n va kiinnutti nä kemyk- sen , et t ä a n t iik issa ei ollu t yh t en ä isiä r u u m iin ja sielu n käsitteitä.4 Sielun analyysi tarjoaa havainnollisen lähtökohdan da im on in m on isä ikeisiin m er kit yksiin ; m yös sielu on u seim - m issa k u lt t u u r eissa ollu t a lk u a a n plu r a a lin en ja sisä lt ä n yt selk eä t r u u m iilliset osa -a lu een sa . N iin In t ia n Veda -k ir jois- t a , P oh jois-Am er ik a n in t ia a n eilt a k u in m on ilt a E u r a a sia n k a n soilt a on t a va t t u sa m a n t yyppin en ja k o “va pa a seen sie- lu u n ” ja “r u u m issielu ih in ”.5 Va pa a n sielu n a in eet t om u u s on s e om in a is u u s , jon k a om a s s a k u lt t u u r is s a m m e yleen s ä yh dist ä m m e kä sit t eeseen “sielu ”. Va pa a sielu ei ku it en ka a n

(2)

sisä llä m it ä ä n fyysisiä t a i psyk ologisia m ä ä r it t eit ä : se va in edu st a a yksilön olem a ssa oloa er ila ist en t iedot t om u u st ilojen aikana. Ilias-eepoksessa, esimerkiksi, psychê (“elämän henki”) jä t t ä ä Sa r pedon in ku n keih ä s kiska ist a a n h ä n en r eidest ä ä n ja hän pyörtyy tuskasta (v.696). Ilmaus tajunnan menetykselle, lipopsych eô, olik in k ir ja im ellisest i ‘sielu n lä h t em in en ’.6

Ru u m issielu t pu olest a a n ova t a n kku r oit u n eet ih m isen ko- k on a isva lt a iseen k ok em u k seen om a st a olem isest a a n ja ole- m u k sest a a n . N iit ä on u seit a er ila isia ja m on iviva h t eisen a k ä sit er yh m ä n ä n iiden a vu lla oli m a h dollist a ilm en t ä ä er i- la isia pu olia ih m isen “h en k isest ä ” elä m ä st ä , sa m a lla k u i- t en k a a n ir t a a n t u m a t t a r u u m iillisest a k ok em u sper u st a st a . Min ä kokem u kselle er ila iset t u n t em u kset , va r sin kin voim a k- k a a t t u n t eet , t a r joa va t selk eit ä k iin t opist eit ä ; n iiden a vu l- la voida a n kon st r u oida m in ä ku va a ja n im et ä kä sit t eit ä , joilla m in u u den t oim in t a a voida a n er it ellä . J a n N . Br em m er in mukaan kreikkalaisille thym os, noûs ja m enos olivat keskeisiä ruumissielun minää rakentavia osia, “minäsieluja” (ego souls).7 T h ym os ilm a isee er ila ist en t u n t eiden va ik u t u st a ja m yös a ja t t elu a , m issä pa in isk ella a n t u n t eiden k a n ssa : t a ist elu s- s a yk s in jä ä n yt O d ys s e u s jou t u u “p u h u m a a n ylp e ä lle th ym ok selleen”, t a ivu t t elem a a n om ia t u n t eit a a n (Ilias, xi.403;

su om . “m ieh ek k ä ä lle jo n oin sydä m elleen syn k k ä n ä h a a s- t oi”). N oû s on in t ellek t u a a lisem pi osa m in u u t t a ja a ja t t e- lua; sekin voi toimia voimallisemmin tai heikommin. “Zeuksen n oû s on a in a voim a k k a a m pi k u in ih m isillä ” (xvi.688; su om .

“Zeu n t a h t opa a in ia n k ä y yli ih m isen a ik een ”). Myös m en os ilm a isee lä h eist ä sidost a m en t a a lisen ja fyysisen vä lillä . Kyseessä on voim a k a s im pu lssi, jok a voi va ik u t t a a u seisiin h en k isiin ja r u u m iillisiin t oim in t oih in . Ka ik k i n ä m ä er ila i- set k om pon en t it k yk en ivä t su h t eellisen it sen ä iseen t oim in - t a a n , m u t t a sa m a lla n e m yös pa ik a n t u iva t ja va ik u t t iva t yk silön r u u m iissa , yleen sä h ä n en r in n a ssa a n . Sydä m en li- sä ksi keu h kot , pa llea t a i sa ppi sa a t t oiva t t a r jot a h om eer iselle ih m iselle kieliku via ja m a lleja om a n t oim in t a n sa a ja t t elu u n .8 Tr a gedia n ku koist u ska u della (400-lu vu lla ea a .) psych ê oli su la u t t a n u t th ym ok sen it seen sä ja m u odost u n u t psyykkisen yh t en ä isyyden ja k ok on a isu u den k ä sit t eek si.9 Ku t en E .R.

Dodds on k la ssisessa t u t k im u k sessa a n T h e Greek s an d th e Irration al (1951) esit t ä n yt , k r eik k a la iset oliva t k u it en k in h yvin t iet oisia in h im illisen t oim ija n epä ja t ku vu u dest a , n iist ä er ila isist a “logiik oist a ”, jot k a k ä yt t ä yt ym ist ä voiva t oh ja t a . H om e r ok s e n Aga m e m n on s a a t t oi e s im e r k ik s i s e lit t ä ä ym m ä r t ä m ä t ön t ä k ä yt t ä yt ym ist ä ä n vä it t ä m ä llä , et t ä Zeu s oli soka issu t h ä n et lu m ou ksella a n (atê), m u t t a h ä n siit ä h u o- lim a t t a ka n t oi t ä yden va st u u n t ekojen sa seu r a u ksist a (Ilias, ixx.86-137).10 Kla ssist en t r a gedioiden h en k ilöh a h m ot pu o- lest a a n u sein poh - tivat erilaisten dai- m on ien va ik u t u k - s ia h eid ä n t oim i- e n s a s e lit t ä jä n ä , va ik k a r u n oilija olis ik in t r ilogia s - saan tarjonnut kat- soja lle la a jem m a n k u va n su vu n k oh - t a lost a ja ju m a lt en s u u n n i t e l m i s t a . E u r ipideen M ed ei- assa im et t ä jä u s- k oo ju m a la llis e n h u llu u den oleva n vih a isen da im on in työtä (122-); Hippo-

lytok sessa sa m oin F a idr a u sk oo m ielet t öm ä n r a k k a u t en sa t a ka n a oleva n pa h a n t a h t oisen da im on in — n ä yt elm ä n a lu ssa itse Afrodite on kuitenkin kertonut “hirmuisen eroksen” olevan h ä n en t ekosia a n (27, 241). Aiskh yloksen Oresteiassa keskei- sessä r oolissa ova t ver ik ost on r a ivot t a r et , E rin yit, jot k a va in oa va t ä idin m u r h a a ja Or est est a ; en n u st u sla h join k ir ot - t u Ka s s a n d r a n ä k ee h eid ä t t a n s s im a s s a t a lon k a t oilla ihmisveren lihotta mina , va mpyyrisinä henkinä (Agam., 1189- 98), Klyt a im n est r a pu olest a a n ei koe it seä ä n Aga m em n on in va im oksi, va a n kost on h en gen r u u m iillist u m a ksi (1526-30).11

Daimoninen konflikti ja sovitus

Da im on ien olem u k sest a ja t eh t ä vist ä löyt ä ä r ist ir iit a isia la u su m ia ; a n im ism in , polydem on ism in ja polyt eism in k a l- t a iset n im ik k eet viit t a a va t pyr k im yk siin syst em a t isoida diffu u sia u sk on n ollisu u t t a , jok a ei om a n k u lt t u u r im m e t a - voin ole siir t yn yt a r jest a er illisiin in st it u u t ioih in . Kr eik k a - la isessa k u lt t u u r issa u sk o ih m ist en elä m ä ssä va ik u t t a viin h e n k iole n t oih in on h yvin va r h a in e n p iir r e ja e d e lt ä ä or ga n isoit u jen ku lt t ien , va lt iou skon t ojen ja filosofia n keh it - t ym ist ä . Myös Va n h a n Test a m en t in vir a llisest i eh dot t om a n m on ot eism in t a k a a pilk ot t a a jä lk iä r it u a a lim a gia st a ja u s- k ost a er ila isiin h en k iolen t oih in .12 Da im on eih in ei liit t yn yt om a a m yyt t ist en k er t om u st en per in n et t ä ä n , va a n n e t a r jo- siva t u skom u skeh yksen er ila isille r it u a a leille ja su la u t u iva t a in a u u siin u sk on t oih in . On n ellisu u den k ä sit e eu d aim on ia (“h yvä da im on isu u s”) on kr eika n kielen va n h a a ker r ost u m a a : ih m isen k oh t a lon u sk ot t iin m ä ä r ä yt yvä n h ä n een syn t ym ä n h et kellä liit t yvä st ä da im on ist a — on n ellisilla ih m isillä t ä m ä oli h yvä n t a h t oin en .13

H er a kleit oksen r a dika a lin n ä kem yksen m u ka a n h en kilön

“eth os on h ä n en d aim on in sa”.14 Tä m ä n voi t u lkit a er i t a voin : jok o n iin , et t ä ih m isen t odellist a lu on n et t a ja t ek ojen la a - t u a va in t a ik a u sk oisest i u sk ot ella a n da im on ik si, t a i sit t en siten, että tämä luonne on tosiassa arvaamaton ja tuntematon, ku in da im on . J ea n -P ier r e Ver n a n t , joka on t u t kim u ksissa a n k or os t a n u t a m bigu it eet in k es k eis t ä m er k it ys t ä a n t iik in t r a gedia ssa , lu k ee la u seen m olem m issa m er k it yk sissä ä n .15 Tr a gedia lle olen n a in en k on flik t i k esk it t yy u sein t r a a gisen t oim ija n k a k sija k oisu u t een : h ä n on sek ä va pa a ja t eoist a a n va st u u llin en yksilö, et t ä t r a a gisen t ila n t een , om a n a r vom a a - ilm a n sa , t a i m u iden h ä n t ä m ä ä r it t ä vien t ek ijöiden (“k oh t a - lon voim ien ”) a r m oilla . Tr a gedia n k esk eiset h en k ilöh a h m ot pyrkivä t toimima a n oikein, ja he a nsa itseva t pyrkimyksillä ä n sym pa t ia m m e. Toisa a lt a m yös h eidä n m a h dollisilla va st u s- t a jilla a n on t eoilleen oik eu t u k sen sa . Tr a gedia n pä ä t t yessä t u h oon on dem on in en dilem m a osoit t a n u t voim a n sa ; r ist i- r iit ojen logiik a st a ei ole pa k om a h dollisu u t t a .

D a im on in k ä ä n t ä m in e n “d e m on ik s i” on voim a k k a a n r e d u s oiva e le ; s e s e lk e yt t ä ä a m b iva le n t in k ä s it t e e n m on im ielisyyk sist ä esiin yh den (t ä ssä ”pa h u u t een ” k esk it - tyvän) identiteetin. Ratkaisemattomassa tilanteessa on vaikea olla ; m on im ielisyyden pelk ist ä m ist ä su osiva a ja t t elu m m e k u in lu on n ost a a n pyr k ii “r a t k a isem a a n ” t a i “sovit t a m a a n ” havaitsemansa ristiriitaisuudet. Tragedian tulkintatraditiossa H egel on h yvä esim er k k i. E st et iik a n lu en n oilla a n h ä n pu - h u i t a it een k yvyst ä ylit t ä ä ja yh t en ä ist ä ä t odellisu u den ob- jek t iivisen ja su bjek t iivisen u lot t u vu u den vä list ä epist em o- logist a k u ilu a , jolla oli r a dik a a li m er k it yk sen sä Ka n t in fi- losofia ssa . Ka n t ila in en su bjekt i oli H egelin n ä kem yksen m u - k a a n k ein ot ek oisest i er ot et t u a bst r a k t ia “m in u u t t a ” ym pä - r öivä st ä la a jem m a st a k ok on a isu u dest a ; k r eik k a la in en t r a - gedia kykeni ylittämään subjektiviteetin rajat suhteuttamalla pä ä h en k ilön ja h ä n en va st u st a ja h a h m on sa vä lisen k on flik -

(3)

t in k u or on t a r joa m a a n yh t eisölliseen k eh yk seen . Sofok leen n ä yt elm ä A n tigon e sopi k a ik k ein pa r h a it en t ä h ä n H egelin t eesin (An t igon e), a n t it eesin (Kr eon ) ja syn t eesin (Teeba n va n h im pien k u or o) m a lliin .16

Terapeuttiset tulkinnat

Selk eä st i da im on in r ooliin liit t yviä , sovit t a va a n t u lk in t a a n t ä h t ä ä viä lu en t oja löyt yy er it yisest i psykot er a peu t t isen t r a - dit ion piir ist ä . Yh dysva lloissa on viim e vu osin a k ä yt y pa l- jon kesku st elu a ka n sa ku n t a a va iva a va st a “pa t ologisest a r a i- vost a ”, h a llit sem a t t om ist a vih a n pu r k a u k sist a , jot k a (m edi- a n va lok eila n t eh ost a m in a ) t ä yt t ä vä t ih m ist en m ielen k u - villa m ella koist a , a m pu m isvä likoh t a u ksist a t a i pom m ia t t en - t a a t eist a . E r ä s m a lt illisim pia pu h een vu or oja on ollu t St e- ph en A. Dia m on din t u or e k ir ja A n ger, M ad n ess, an d th e Daim on ic (1996). Dia m on d on Rollo Ma yn oppila s ja yh dis- t ä ä t ä m ä n t a pa a n t eok sessa a n ek sist en t ia a lifilosofia a ja psyk oa n a lyysia . Dia m on din t a r k a st elu ssa k esk eisek si n ou - see Aiskhyloksen Oresteia, ainoa säilynyt kokonainen tragedia- t r ilogia . Aikoin a a n Ta n t a lu ksen r ikoksest a ju m a lia va st a a n a lk a n u t s u k u k ir ou s s a a vu t t a a s iin ä t ä yt t ym yk s e n s ä Aga m em n on in k u ollessa pu olison sa Klyt a im n est r a n k ä des- t ä ja h eidä n poik a n sa Or est een pu olest a a n su r m a t essa k os- t ok si om a n ä it in sä . Tr ilogia n pä ä t ösosa ssa , E u m en id eissa, Or est es on da im on ist en ver ikost on h en get ä r t en , Ra ivot a r t en va inoa ma na , ja dra a ma llinen ka a ri huipentuu oikeudenkä yn- t iin , jossa syyt et t yä Or est est a pu olu st a a Apollo, ja t u om a - r ist on pu h een joh t a ja n a t oim ii ju m a la t a r At en a . Ra ivot a r t en k u or o t odist a a oik eu den k ä yn t iä , At een a n a su k k a iden osa l- list u essa ä ä n est yk seen .

Dia m on d t u lk it s ee t r ilogia n k u va u k s en a p s yyk k is is t ä k on flik t eist a ja n ä iden k on flik t ien on n ist u n eest a r a t k a ise- misesta. “Psykologisesti Raivottaret voidaan nähdä symboleina Or est een h ir vit t ä vä lle r a ivolle: a lu k si su u n t a u t u m a ssa h ä - n en vih a t u n ä it in sä kost on h im oiseen ja kiiva a seen m u r h a a n ; sit t en kä ä n t ym ä ssä h ä n t ä it seä ä n va st a a n syyllisyyden m u o- dossa .”17 Myyt t ist en ker t om u st en ja t ila n t eiden a r vo on psy- k ologia n piir issä yleisest i t u n n u st et t u . J o en n en Sigm u n d F r eu din t u lkin t oja Sofokleen Oid ipu k sesta, F r iedr ich Niet z- sch e kir joit t i esikoist eoksessa a n T raged ian syn ty (Die Gebu r t der Tr a gödie, 1872) t iet oisu u t een keskit t yvien “a pollon ist en ” ja t iet oisen m in u u den r a joja r ik k ovien “dion yysist en ” ele- m en t t ien k on flik t eist a . N iet zsch en m u k a a n m yyt t ien k u va t ova t psyykem m e “da im on isia va r t ijoit a ”, jot ka a n t a va t ka svu - prosessin kuluessa muodon tajuntamme sisällöille.18 Oresteen t a r in a ssa h a h m ot t om a t psyykkiset voim a t sa a va t m yyt t isen h a h m on , n e koh da t a a n ja n iiden ä ä n t ä ku u n n ella a n . Oikeu - den k ä yn n in t u lok sen a “t iet oin en m in ä ” (Or est es) va pa u t u u syyllisyydest ä , m u t t a pelot t a via da im on isia im pu lsseja ei m yösk ä ä n t or ju t a , va a n At en a su ost u t t elee h eidä t yh t eisön vir a llisik si su ojelijoik si.

P la t on in Pid oissa pa pit a r Diot im a t ot ea a , et t ä E r os on m a h t a va d a im on i.1 9 R ollo M a yn k e h it t ä m ä t u lk in t a da im on eist a k or ost a a r a k k a u den ja vih a n k a lt a ist en k ok o- n a isva lt a ist en t ilojen t iet oisu u den r a ja t ylit t ä vä ä lu on n et - t a . Ma yt a seu r a t en Dia m on d n ä k ee t r a a gisessa k on flik t is- sa m er k it t ä vim pin ä sen t a r joa m a t m a h dollisu u det en t ist ä k ok on a is va lt a is em p a a n p s yyk k is een in t egr a a t ioon . Ku n da im on isia im pu lsseja ei t or ju t a t a i t u k a h du t et a , va a n n e k oh da t a a n — va ik k a pa m yyt t ist en h ir viöiden h a h m ossa — sa a vu t et a a n la a jen t u n u t k ä sit ys m in u u dest a . Kiih k eä vih a t a i r a k k a u s voi viedä m eidä t t ila a n , jot a em m e n or m a a list i t u n n ist a isi “om a k si it sek sem m e”. Da im on isen a lu een t er a - p eu t t in en lu en t a k u it en k in k or os t a a lu ova k s i ja t ä ys i-

pa in oisek si per soon a llisu u dek si k eh it t ym isen edellyt t ä vä n in t r a - ja in t er su bjekt iivisen t oiseu den koh t a a m ist a . Sym bo- lin en im a gin a a t io ja m yyt t in en n a r r a t iivi ova t k a ik k ein p e r in t e is im p iä m e n e t e lm iä n iin r u n oilija lle k u in pa r a n t a ja llek in t ä lla isen k oh t a a m isen t ot eu t t a m iseen .

Estetiikan itsetarkoitukselliset jännitteet

Tr a a gisen k on flik t in t er a peu t t ist a t u lk in t a a va st u st a vist a k a n n oist a k esk eisim m ä t lä h t evä t liik k eelle est et iik a n it se- a r voisu u dest a . E sim er k ik si Su za n n e Gea r h a r t on t eok ses- sa a n T h e In terru pted Dialectic: Ph ilosoph y, Psych oan alysis, an d T h eir T ragic Oth er (1992) syyt t ä n yt H egeliä est eet t i- sen u lot t u vu u den u n oh t a m isest a , t ä m ä n eet t ist en pr em issien a list a essa k a ik en om a n t a r k oit u sh a k u isen logiik k a n sa a lle.

Va st a koh t ien sovit t elu voi n ä yt t ä yt yä yh t eisku n n a llisest i ja loogisest i joh don m u ka isen a . E st eet t isen efekt in ka n n a lt a on puolestaan tarkoituksenmukaisempaa keskittyä konflikteihin ja jä n n it t eisiin ; Gea r h a r t in om issa pa in ot u k sissa sa n gen selvä st i n ä kyy, et t ä h ä n pit ä ä m on ien H egelin syn t et isoim ien opposit iopa r ien (k u t en “jä r jen ” ja “lu on n on ” t a i “m ieh en ” ja

“n a isen ” vä list en kon flikt ien ) jossa kin m ielessä a in a va st u s- t a va n r edu k t iot a .20 Myös Ver n a n t k or ost a a Oresteian yh t e- ydessä r edu soim a t on t a k on flik t ia ; Or est een oik eu den k ä yn - t i pä ä t t yy ä ä n ien t a sa peliin — a t een a la iset ja ka a n t u va t n u o- r u ka isen ym m ä r t ä jiin ja va st u st a jiin . Va in At en a n ä ä n i va r - m ist a a va pa u t t a va n t u om ion . Ver n a n t k a t soo t ä llä per u s- teella traagisen ambivalenssin säilyvän trilogian lopussakin.21 P yr k im ys k on flik t in sä ilyt t ä m iseen on om a lle a ja llem m e t yypillin en est eet t in en pr efer en ssi. Usein a m biva len ssin pa i- n ot u k sen u sk ot a a n t u ova n m eidä t lä h em m ä k si t r a gedia n a lk u per ä isiä m er k it yk siä . Tr a gedia n t u lk in t a t r a dit iossa ambivalenssi on eräs modernin traagisuuden versio; varhaiset k r ist it t yjen oppin eiden t u lk in n a t t r a gedia st a pyst yivä t ym - m ä r t ä m ä ä n p ä ä h e n k ilön on n e t t om u u d e n lä h in n ä va r oit u s k er t om u k s en a — d id a k t is u u s h a llit s i t u lk in t a - t r a dit iot a pit k ä lle r en essa n ssiin . H yvien pa lk it sem isest a ja pa h ojen r a n k a isem isest a siir r yt t iin h ist or ia llisest i r om a n - tiikan kautta vähitellen eksistentiaaliseen tragiikkaan; Hegel, Kier k ega a r d ja N iet zsch e ova t m u ova n n eet n yk yisin va llit - seva a k ä sit yst ä t r a gedia st a siin ä m issä Goet h e, Sch iller t a i Ibsen .22 Su osit u ssa t u t k ielm a ssa a n T h e Death of T raged y (1961) Geor ge St ein er k a t soo m oder n in oleva n m yyt t isen a ja t t elu n va st a ist a ja sik si a n t i-t r a a gist a ; t a i, en n em m in - k in , et t ä a ik a a m m e h a llit seva t m yyt it ova t lu on n on t iet ei- den “jä r k im yyt t ejä ” t a i k r ist in u sk on ja m a r xila isu u den k a l- t a is ia a n t i-t r a a gis ia m yyt t ejä . Myös h ä n en t r a ged ia n - t u lkin t a n sa pit ä ä Oresteian ka lt a ist a pä ä t ym ist ä sovit u kseen

“poik k eu st a pa u k sen a ”.23

E st eet t isen ja eet t isen va st a k k a in a set t elu joh t a a h elpos-

(4)

t i k ä r jist yn eisiin a set elm iin ; esim er k ik - si r a n sk a la isessa k esk u st elu ssa “h u m a - n ist isen ideologia n ” va st a isu u s joh t a a lä h es oh jelm a llisest i er ojen leikin ja kon - flik t in r edu soim a t t om u u den k or ost u k - s e e n . D e r r id a n n ä k e m ys t e k s t u a a li- su u dessa t ot eu t u va st a lopu t t om a st a lä s- n ä olon lyk k ä ä m is e s t ä va s t a a t ä s s ä

per u sper ia a t t eelt a a n La ca n in t eor et isoim a a h a lu n lopu t on t a liik et t ä ja su bjek t in la n k ea m ist a er oon it sest ä ä n per u st a - va ssa vä ä r in t u n n ist u k sessa (m écon n aissan ce). H u m a n ist i- sen t r a dit ion eet t iset pa in ot u kset kor ost iva t t iedon , va st u u n ja va p a u d en k a lt a is ia t eem oja ; k u n k u va yh t en ä is es t ä su bjek t ist a h ylä t t iin , siir t yivä t eet t iset k ysym yk set jossa - k in m ä ä r in a iem m in es t et iik a n k a t egor ia n a la is u u t een ku u lu n eelle a lu eelle. In dividu a a t ioon t a i eh eyt ym iseen t ä h - t ä ä vä n t er a peu t t isen t oim in n a n on k in osin syr jä yt t ä n yt t oim ija n t a i pu h u ja n epä yh t en ä isyyden pa lja st a va lä h ilu ku .

Pirstottu minuus, demoniset tekstit

Tr a gedia n ja t r a a gisu u den voi n ä h dä löyt ä vä n jä lk ist r u k - t u r a lism issa u u sia u lot t u vu u k sia ja t u lk in t oja . Tä m ä k os- kee m yös t r a gedia n da im on ia . H a ja a n t u n u t , desen t r a lisoit u su bjek t i löyt ä ä m on iä ä n isyydessä ä n k a u k a isen su k u la isen d a im on ien s a k a n s s a k a m p p a ileva s t a a n t iik in t r a ged ia n h en k ilöh a h m ost a — post m oder n i k oh t a a esim oder n in . Ku - t en Ca t h er in e Belsey pa in ot t i t u t kim u ksessa a n T h e S u bject of T raged y (1985), m oder n i su bjek t ivit eet t i on ideologin en t u ot e, jon ka “yleisin h im illisyys” kä t kee n ä kyvilt ä t u on m in ä - käsityksen poissulkemat ihmisenä toteutumisen tavat (naisen, la psen , m u iden ku lt t u u r ien m a llit m a a ilm a n h a h m ot u kselle).

Va pa u t t a , t iet oa ja r iippu m a t on t a it set ot eu t u st a t a voit t ele- va m in ä a st u u n ä yt t ä m ölle yk sin ä isen ä ja fa u st isen a h a h - mona.24 Minuuden perustoja kalvavasta epävarmuudesta tulee m oder n ille su bjek t ille lopu t on t a k a m ppa ilu a dem on ien sa pa r issa ; t r a gedia , k r ist illin en m yt ologia ja m oder n i filoso- fia t u ot t a va t Karam azovin veljesten Iva n in ja P ir u n vä lisen k esk u st elu n k a lt a isia esit yk siä .25 “In t er t ek st u a a lisu u den ” n im e llä d os t oje vs k ila in e n p olyfon ia on p u ole s t a a n u u d e lle e n for m u loit u t e k s t ie n vä lis e n m on iä ä n is yyd e n kamppailuksi. Roland Barthes kiteyttää hyvin tämän kehitys- kulun kirjoittaessaan artikkelissaan “Teoksesta tekstiin”, että

“Tek st i, t oisin k u in t eos, voisi h yvin k in ot t a a m ot ok seen dem on ien a h dist a m a n m ieh en sa n a t (Ma r k u s 5:9): ‘Min u n n im en i on Leegio, sillä m eit ä on m on t a .’”26 Mon ologisen ja m er k it yk silt ä ä n su h t eellisen selk eä n k oh t een (t eok sen , in - dividu a list isen t ekijä su bjekt in ) kor va a a n a lyyt t isen m ielen - k iin n on k oh t een a u u den la ist a disson a n ssien ja r ist ir iit ojen es t et iik k a a ed u s t a va t p r os es s it (t ek s t u a a lis u u s , d is k u r - siivisest i t u ot et u t su bjekt iefekt it ). J oh don m u ka in en ä ä r ipä ä olisi dem on in en t ekst i, t oisia a n va st a a n sot ivien disku r ssien , herja a vien intertekstien ja ristiriita isten ä ä nten moneus, joka su la u t t a a su bjek t in sa om a k si efek t ik seen .27

E st eet t isen ja eet t isen vä lisen su h t een u u delleen a r vioin - t i on m u u t t a n u t m olem pien k a t egor ioiden lu on n et t a . Kir - ja llisu u den m im eet t in en ja r a por t oiva t eh t ä vä on k ä ä n t y- n yt n u r in ; sen sija a n et t ä t ekst iä a r vioit a isiin t ekijä n sä per - soon a llisu u den ilm a u ksen a t a i t ot u u dellisu u t een pyr kivä n ä esit yk sen ä m a a ilm a st a , t ek ijä ym m ä r r et ä ä n t ek st in ä — su bjek t ivit eet t iä t u ot et a a n r epr esen t oim a lla sit ä n a r r a t ii- visest i, t a i t ek st in m on it u lk in t a isu u s ja m er k it yk sen r a di- k a a li plu r a lisoit u m in en n ä h dä ä n osoit u k sen a yh t en ä isen m in u u den t a i m a a ilm a n r a k en t a m isen on gelm a llisu u dest a . Skitsofrenia korotetaan päteväksi responssiksi pirstaloituvaan

t odellisu u t een , m a lliksi t a it eelliselle t a i a n a - lyyt t iselle t iet oisu u delle. Kä sit e “eet t in en ” voi- d a a n m yös (La ca n ia s eu r a t en ) u u d elleen - m ä ä r it ellä n iin , et t ä m a r k iisi de Sa de n ä yt - t ä yt yy m a lliesim er kkin ä m oder n ist a eet t isyy- destä, syvemmästä halun ymmärryksestä joka on ir r oit e t t u k a ik e s t a “on n e llis u u d e n egoism ist a ”.28

Osittaisen sovituksen katharsis

Min u u den r ik k on a ist en u lot t u vu u k sien t u lk in n a ssa on sel- vä st ik in a in ek sia a it oon deba t t iin ; ja k a a n t u n een su bjek t in va st a pa in ok si voi n ost a a psyyk k iseen in t egr a a t ioon pyr k i- vä n t er a pia t r a dit ion ja t oim in n a lliseen eh eyt ym iseen t ä h - t ä ä vä t pr a gm a a t t iset ja poliit t iset su u n t a u k set . “E et t isyy- t een ” liit t yvä t a r vot voida a n esim er kiksi disku r ssia n a lyysin tarpeisiin tulkita puhdasta tekstiteoriaa laajemmin, ja esittää t e or ia lle s e lk e it ä va a t im u k s ia lä h t ie n a r je n k ok e m u s - m a a ilm a n , er ila ist en va lla n k ä yt ön m u ot ojen t a i sosia a lis- t en r yh m ien t a r peist a . “Su bjek t in h a jot t a m in en ” ei esim er - k ik si sovellu t a ist elu h u u dok si n iille, joiden m in u u s on pir s- t ot t u , joille ei ole a n n et t u m a h dollisu u k sia iden t it eet in r a - kentamiseen, tai joilla ei ole oikeutta puhua (ja tulla kuulluksi).

Tä m ä ei k u it en k a a n oik eu t a h eit t ä m ä ä n r is t ir iit ojen ja a m biva len ssien k esk ellä pit ä yt yvien su u n t a u st en t u lok sia r osk a k or iin ; La ca n in t a i Der r ida n a ja t t elu esim er k ik si voi olla “kä yt t ökelvot on t a ” sille, joka ka ipa a t eor ia lt a va in t a u s- t a t u k ea om ille k ä yt ä n n ön pyr in n öilleen ja va lin n oilleen . Aja t t elu u n ja k ielellisyyt een liit t yvien on gelm ien ja h a a s- t eiden t a r k a st elu st a k iin n ost u n eille n e sen sija a n t a r joa va t t in k im ä t ön t ä h a r joit u st a , jolla on a n n et t a va n a m yös om a t r a a gin en k a t h a r sik sen sa .

An t iik in t r a ge d ia t e s it t ivä t h e n k ilöh a h m on s a s e k ä da im on isin a et t ä it set iedost a vin a ja h a r k it sevin a ; t r a gedi- a t sa a t t oiva t m yös t a r jot a k a t soja lle t er a peu t t isen loppu - sovit u k sen , k u t en Oresteiassa, t a i pä ä t t yä r iipa iseva a n k a - t a st r ofiin . Moder n i a ja t t elu , psyk ologia , k ir ja llisu u den t u t - k im u s ja filosofia ova t m on essa m ielessä edelleen k eh it t elyä t ä st ä per u slä h t ök oh da st a ; n e voiva t h a h m ot t a a t eh t ä vä k - seen m er k it yk sen eh eyt t ä m isen , sä r öjen k or ja a m isen ja m ie le k k ä ä n r a k e n t e e n t u ot t a m is e n k a a ok s e e n — t a i h a lk e a m iin t a k e r t u m is e n , on ge lm ie n ja h a a s t e id e n pa ik a n t a m isen , eh eiden m er k it yst en t u h ou t u m isen t ien . F igu r a t iivisella ja m yyt t isellä t a solla da im on in a m biva len ssi ilm en t ä ä h yvin n ä it ä ka ksija koisia m a h dollisu u ksia : da im on voi t oim ia “ju m a lt en sa n a n sa a t t a ja n a ” ja t er a peu t t isest i in t egr oida su bjek t ia t oiseu t een , osa k si la a jem pa a k ok on a i- su u t t a , m ist ä t iet oisu u s voi k u lloin k in r epr esen t oida va in osa n . Toisa a lt a da im on iin sisä lt yy pot en t ia a lisest i m yös dem on i, r iiva a ja , jok a pyr k ii sä r k em ä ä n illu u sion eh eä st ä identiteetistä ja luulotelluista merkityksen rakenteista. Kuten P ir u la u su u Iva n ille: “Min ä k u ljet a n sin u a edest a k a isin u s- k on ja epä u sk on vä lillä , ja siin ä m in u lla on om a t a r k oit u k - seni.”29 Oli vaihtoehto sitten eudaimoninen tai dysdaimoninen (dem on in en ), t r a gedia jä r k yt t ä ä a sioiden t a va n om a ist a jä r - jest yst ä ja pa k ot t a a jolla k in t a solla k oh t a a m a a n va ih t oeh - t oja , jot k a a r jessa u seim m it en u n oh da m m e. Kon flik t eille ei eh k ä löydy per im m ä ist ä sovit u st a H egelin t a voit t elem a ssa loogis-t eologisessa m ielessä . J ou du m m e eh kä yh ä u u delleen silm ä t yst en dem on iem m e k a n ssa ; om a n r a ja llisu u t en sa , epä a u t on om isu u t en sa , pelon , vih a n t a i h a lu n k oh t a a m in en voi olla a r vok a s ja eh eyt t ä vä k ok em u s, va ik k a n ä in sa a vu - t et t u in t egr a a t io ei k osk a a n olisik a a n a bsolu u t t in en .

(5)

Viitteet

1. J a t a k a r i 1996, 3-29. ‘Da im on in ’ ja sen joh da n n a ist en m on in a i- set sa n a k ir ja m er k it yk set la a jen t a va t edelleen k ä sit t een a la a :

‘jumala’, erityisesti anonyymi jumalallinen vaikutus, jumalvoima;

‘sa t t u m a ’, ‘k oh t a lo’ ja k oh t a lon voim a ; h en k ilön t a i su vu n h yvä t a i p a h a ‘on n i’; ‘k u olle e n s ie lu ’, op a s h e n k i, k u m m it u s ; (kr ist illisessä m er kit yksessä ) ‘pa h a h en ki’, dem on i. (Ks. Liddell - Scot t . Myös ‘da im on ion ’, jn e.)

2. Teixidor 1977, 3-6, 116.

3. 2. Moos. 7-12; J es. 45:7; J ob 38-41.

4. Sn ell, Gn om on 7 (1931); k s. Br em m er 1983/1993, 6-8.

5. J a ot t elu on a lk u ja a n r u ot sa la isen sa n sk r iit in t u t k ija n E r n st Ar bm a n in ; sit ä ova t m yöh em m in sovelt a n eet m m . Ar bm a n in oppila a t ja J a n N . Br em m er , jok a lä h est yy ja ot t elu n a vu lla a n - t iikin kr eikka la isia sielu kä sit yksiä t eoksessa a n T h e E arly Greek Con cept of th e S ou l (1983).

6. Br em m er 1983/1993, 15.

7. K ä s it t e id e n m on iu lot t e is u u s t u le e e s iin m yös s a n a k ir ja - m ä ä r it elm issä ; sekä ‘t h ym os’ et t ä ‘n oû s’ sisä lt ä vä t fyysisen u lot - t u vu u den (m olem m a t voiva t m er k it ä ‘sydä n t ä ’), m u t t a edelli- sessä k or ost u u fyysin en voim a , elä m ä n k iih k o ja h en k ä ys, jä l- kim m ä isen ollessa pu olest a a n in t ellekt u a a lisem pi kä sit e (‘m ieli’,

‘m er k it ys’, m yös sa n ojen m er k it ys). ‘Men ok sen ’ fyysiseen pu o- leen viit t a a sa n a k ir ja n ilm a u s ‘elä m ä n ver i’; sen m u it a m er k i- t yk siä ova t ‘m a h t i’, ‘voim a ’, ‘r a ivok k u u s’ (m yös t a ist elu r a ivo) ja h en k in en h a lt ioit u m in en . (Ks. Liddell - Scot t .)

8. Br em m er 1983/1993, 53-63.

9. P et er s 1967, 167.

10. Ks. Dodds 1951/1973, 3.

11. Ibid., 39-41, 57.

12. Asa selin t a pa u s on n ä ist ä t u n n et u in ; k olm a s Moosek sen k ir ja m a in it see

“syntipukki”-rituaalin, jossa synneis- t ä pu h dist a u du t a a n u h r a a m a lla son - n i ja yk si pu k k i H er r a lle, “m u t t a se pu kki, jon ka a r pa m ä ä r ä ä Asa selille, jä t et t ä köön seisom a a n elä vä n ä H er - r a n e t e e n . S ovit e t t a va t s yn n it pa n t a koon sen ka n n et t a viksi. Sit t en se a jet t a k oon Asa selin lu ok se a u - t iom a a h a n .” (3. Moos . 16:10.) Ks . m yös Ren é Gir a r din t u t k im u s T h e S ca p egoa t (1 9 8 6 ; a lu n p . L e b ou c êm issaire).

13. P et er s 1967, 33, 66; Dodds 1951/1973, 42.

14. H er m a n n Diels, Fragm en te d er V orsok ratik er (fr a gm en t t i 119).

P en t t i Sa a r ik osk i su om en t a a t ä m ä n va pa a st i ja sä ilyt t ä ä osa n m on im ie lis yyd e s t ä : ”S e m ik ä ih m is e s s ä on , k oit u u h ä n e n k oh t a lok seen ” (H er a k leit os 1971, 47).

15. Ver n a n t 1969, 113; Ver n a n t - Vida l-N a qu et 1973, 30.

16. H egel 1974-75, 1218.

17. Dia m on d 1996, 239.

18. N iet zsch e 1872/1967, 135 (§23).

19. Pid ot 202d-203a ; P la t on 1979, 117-18.

20. Gea r h a r t 1992, 54-70.

21. Ver n a n t 1969, 108n 2; Ver n a n t - Vida l-N a qu et 1973, 25n 3.

22. Ks. esim . R.B. Sewa ll, T h e Vision of T raged y (1959), Lion el Abel (toim.), Moderns on T ragedy (1967). Sujuvan johdatuksen tragedia- t u lkin t ojen historiaan tarjoaa Leech 1969 (ks. erityisesti s. 20-23).

23. St ein er 1961/1990, 7, 321-24.

24. Belsey 1985, 86.

25. Dost ojevsk i 1997, 898-922.

26. Ba r t h es 1993, 164.

27. ‘In t er t ek st u a a lisu u den ’ h ist or ia k ä sit t een ä on sidok sissa J u lia Kr ist eva n Ba h t in in ‘dia logisu u delle’ a n t a m a lle u u delleen t u lkin - n a lle. Ba h t in in polyfon ia lle h edelm ä llist ä m a a st oa oli esim er - k ik si k a r n eva a lin su bver siivin en n a u r u : ju m a la a , k u n in ga st a , k a ik k ea ylevä ä ja p yh ä ä p ilk k a a va t es it yk s et . Kr is t eva t oi Ba h t in in Ra bela is- ja Dost ojevski-a n a lyysit 60-lu vu n lopu lla vu o- r ova ik u t u k s een r a n s k a la is en jä lk is t r u k t u r a lis m in k iiva a n t eor ia n m u odost u ksen ka n ssa ; “in t er t ekst u a a lisu u s” on kä yt ä n - n össä u sein pa la u t et t u t ek st u a a liseen va ik u t et u t k im u k seen , va ik k a sek ä Ba h t in in et t ä Kr ist eva n m u ot oilu t pa in ot t a va t

“h er ja a vu u den ”, m er kit yssiir t ym ien ja kon flikt ien keskeist ä m er - k it yst ä . (Ks. “Sa n a , dia logi ja r om a a n i”; Kr ist eva 1993, 21-50.)

“D e m on is e e n t e k s t iin ” liit t yviä k e h it t e lyjä löyt yy om a s t a t u t k im u k sest a n i (Mä yr ä 1996), er it yisest i Sa lm a n Ru sh dieen

ja S aatan allisiin säk eisiin liit t yvä st ä lu vu st a .

28. La ca n , “Ka n t a vec Sa de” (E crits; P a r is, 1966); Ra jch m a n 1986.

29. Dost ojevsk i 1997, 914.

Kirjallisuus

Rola n d Ba r t h es, T ek ijän k u olem a - T ek stin syn tym ä. Toim . Lea Rojola . Su om . Lea Rojola & P ir jo Th or el. Ta m per e: Va st a pa in o, 1993.

Ca t h er in e Belsey, T h e S u bject of T raged y: Id en tity an d Differen ce in R en aissan ce Dram a. Lon don & N ew Yor k : Met h u en , 1985.

J a n N. Br em m er , T h e E arly Greek Con cept of th e S ou l. P r in cet on (New J er sey): P r in cet on U n iver sit y P r ess, 1993 (1983).

S t e p h e n A. D ia m on d , A n ger, M a d n ess, a n d t h e D a im on ic: T h e Psych ological Gen esis of Violen ce, E vil, an d Creativity. F or ewor d by Rollo Ma y. Alba n y: St a t e Un iver sit y of New Yor k P r ess, 1996.

E .R. Dodds, T h e Greek s an d th e Irration al. Ber k eley: U n iver sit y of Ca lifor n ia P r ess, 1973 (1951).

F edor Dost ojevski, Karam azovin veljek set. H ä m een lin n a : Ka r ist o, 1997 (1879-80).

S u za n n e G e a r h a r t , T h e I n t er r u p t ed D i a l ect i c: P h i l os op h y , Psych oan alysis, an d T h eir T ragic Oth er. Ba lt im or e & Lon don : J oh n s H opk in s, 1992.

Geoffr ey Ga lt H a r pm a n , “Der r ida a n d t h e E t h ics of Cr it icism .” T extu al Practice 5.3 (Win t er 1991), 383-398.

G.W.F . H egel, A esth etics: L ectu res on Fin e A rt. Kä ä n t . T.M. Kn ox. Oxfor d:

Oxfor d U n iver sit y P r ess, 1974-75.

H er a k leit os, Y k si ja sam a: A forism eja.

Su om . P en t t i Sa a r ikoski. H elsin ki: Ot a - va , 1971.

H om er os, Ilias. Su om . Ot t o Ma n n in en . H elsin k i: WSOY, 1962.

Tu ija J a t a k a r i, “Da im on -k ä sit e k r eik - ka la isessa a ja t t elu ssa n . 550-300 eKr .”

Lisensiaatintutkimus. Helsingin yliopis- to, Kreikan kieli ja kirjallisuus. Helsinki, 1996.

J u lia Kr ist eva , Pu h u va su bjek ti: tek s- t ejä 1967-1993. S u om . P ia S iven iu s , Tiin a Ar ppe, Kir si Sa a r ik a n ga s, H ele- n a Sin er vo ja Riik k a St ewen . H elsin - k i: Ga u dea m u s, 1993.

Cr ist oph er Leech , T raged y. (Cr it ica l Idiom 1.) Lon don : Met h u en , 1969.

H .G. Liddell & R. Scot t , A Greek -E n glish L exicon. Oxfor d: Cla r en don P r ess, 1958 (1843).

Rollo Ma y, Psych ology an d th e H u m an Dilem m a. P r in cet on (N J ): D.

va n N ost r a n d Com pa n y, 1967.

——, L ove an d W ill. N ew Yor k : Delt a , 1989 (1969).

——, T h e Cry for M yth. N ew Yor k : Delt a , 1991.

J . H illis Miller , T h e E th ics of R ead in g: Kan t, d e M an , E liot, T rollope, J am es, an d B en jam in. N ew Yor k : Colu m bia U n iver sit y P r ess, 1987.

Ilk k a Mä yr ä , Kieh tova ja k au h ea d em on i: k oh ti tek stin d em on isten piirteid en an alyysiä. Lisen sia a t in t u t kim u s. Ta m per een yliopist o, Yleisen k ir ja llisu u st iet een ju lk a isu ja 31. Ta m per e, 1996.

F r iedr ich Niet zsch e, T h e B irth of T raged y. Kä ä n t . Wa lt er Ka u fm a n n . N ew Yor k : Vin t a ge Book s, 1967. (Die Gebu r t der Tr a gödie a u s dem Geist e der Mu sik , 1872.)

F .E . P et er s, Greek Ph ilosoph ical T erm s: A H istorical L exicon. N ew Yor k : N ew Yor k U n iver sit y P r ess, 1967.

P la t on , T eok set: osa III. H elsin k i: Ot a va , 1979.

R aam attu. Su om en eva n kelis-lu t er ila isen kir kon kir kolliskokou ksen vu on n a 1992 k ä yt t öön ot t a m a su om en n os. P iek sä m ä k i: Kir ja - pa ja , 1992.

J oh n Ra jch m a n , “La ca n a n d t h e E t h ics of Moder n it y.” R epresen tation s, Su m m er 1986, 42-58.

Geor ge St ein er , T h e Death of T raged y. Lon don : F a ber a n d F a ber , 1990 (1961).

J a vier Teixidor , T h e Pagan God : Popu lar R eligion in th e Greco-R o- m an N ear East. Princeton (NJ ): Princeton University Press, 1977.

J ea n -P ier r e Ver n a n t , “Ten sion s a n d Am bigu it ies in Gr eek Tr a gedy”.

Teok sessa In terpretation T h eory an d Practice. Toim . Ch a r les S.

Sin glet on . Ba lt im or e & Lon don : J oh n s H opk in s, 1969, 105-121.

J ea n -P ier r e Ver n a n t & P ier r e Vida l-Na qu et , M yth e et tragéd ie en gréce an cien n e. P a r is: F r a n ÿois Ma sper o, 1973.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

tragedian voi sanoa antavan opetuksen, niin sen opetus olisi, että ihmisen on miele- töntä yrittää ylittää oma aika- tilansa, sillä hänen ei sallita olla “tavaton” niin

Artikkeli auttaa ymmärtämään ensinnä sitä, miten monet erilaiset teki- jät (asenteet, poliittiset toimet) vaikutta- vat kielipesätoimintaan ja sen onnistumi- seen, ja

Digitaalisen kulttuurin tutkimuksesta on muodostunut yksi suomalaisen tekniikan historian tutkimuksen vahvoista alueista, mikä on ansaitusti näkynyt vuosien mittaan myös

Arvioinnin avulla oppilas saa tietoa kielitaitonsa vah- vuuksista ja edistymisestä sekä itsestään oman äidin- kielen oppijana ja taidostaan hyödyntää kielitaitoaan oppimisen

Alla olevassa kuvassa sininen (tähdin * merkitty) signaali on vastaanottimen näkemä signaali doppler siirtymästä johtuen.. Signaali pitää matemaattisin

Niin kuin runoudessa kieli kuvaa kohdettaan vierei- syyden, metonyymisen suhteen kautta, myös proosassa voitaisiin riistäytyä vähän kauemmas suomalaisesta bio- grafistisen

Aiaassa ne ovat esillä, mutta kärsimyksen psykolo- gisoinnin lisäksi siinä keskustellaan myös poliittisella tasolla, kun Aias makaa jo kalmona keskellä näyttämöä

ensin mainitussa Kantin ääni kiihtyy kiihtymistään, kunnes, viime riveillä, Kant alkaa kimittää.. Jälkimmäisessä taas tekstin etenemistä rytmittävät painokkaat eleet, kunnes