• Ei tuloksia

Kant ja muistin puolustus

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kant ja muistin puolustus"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

39

OTTEITA AJASTA

Niiniluodon lanseeraamasta käsit- teestä “kansakunnan henkinen tila”

on suorastaan tullut viimeaikaisen keskustelun polttolasi, jonka läpi yhteiskunnan tapahtumia on tul- kittu. Esimerkiksi taannoisten presi- dentinvaalien toisella kierroksella kilpaillut Elisabeth Rehn katsoi kansalaisilta saamiensa 5 000 kirjeen heijastavan kansan henkistä tilaa ja tarjosi kirjeitään tutkijan käyttöön (HS 4.3.1994).

Viittasiko Rehn tutkijalla Niini- luotoon, on epäselvää, mutta valta- kunnanfilosofiksi korotetulla Niini- luodolla tuskin on puutetta työtar- jouksista, sillä henkistä tilaansa arvioituttavat nyt useammatkin yhteiskunnalliset toimijat. Tampe- reen kaupungin vuoden -94 talou- desta ja tapahtumista informoivassa lehtisessä Niiniluodolta pyydettiin reseptiä Tampereen henkisen tilan kohentamiseksi.

Niiniluoto on eri yhteyksissä puheenvuoron saatuaan muistanut puhua tieteen ja tutkijoiden puolesta ja kiristää lupauksia yliopistojen aseman parantamiseksi ja tutkijoi- den vallan ulottamiseksi muualle yhteiskuntaan. Tampereen lääkkeek- sikin hän ehdotti (Tampere ‘94, 3) että yliopisto, teknillinen korkea- koulu ja muut oppilaitokset ryhtyi- sivät tarjoamaan henkistä aktivi- teettia mahdollisimman laajalti, ei vain opiskelijoille.

Herää kysymys, mitä tutkijat voivat kansalaisille tarjota. Veisaako Niiniluoto puheenvuorossaan sellai- sia vuoret vapisuttavia värssyjä, että korkeakouluille luvattujen määrära- hojen voi katsoa tuottavan tulosta?

Suotutkijat

Niiniluoto turvaa suostalaulannas- saan Runebergin runoon Saarijärven Paavosta. Niiniluodon mukaan (1994a, 43) Paavo edustaa perintei- siä suomalaisia kriisinhallintakei- noja, sisua ja epäitsekästä solidaari- suutta, kun hän ahdingossaankin auttaa naapuriaan. Niiniluodon mielestä Suomi nousee suosta vain yhteisin ponnistuksin.

Lähes 30-sivuisella, politiikkaa ruotivalla analyysillaan Niiniluoto tosin osoittaa, että ainakaan hänestä ei ole talkoisiin. Niiniluoto ei näytä mahtuvan samalle laulutantereelle viinasten ja lassiloiden kanssa, vaan kerää mieluummin ympärilleen samanhenkisen tutkijakuppikunnan omia virsiään veisaamaan. Kuppi- kunnan virsissä keskeisenä teemana

näyttää vielä olleen yhteishengen liet- somisen sijasta sen selvittäminen, miksi kansalaisten tulisi laulaa mie- luummin tutkijoiden kuin poliitik- kojen rivissä. Suomen tulevaisuuden suunnat ovat näissä poliitikot syyllistävissä värssyissä jääneet vähemmälle huomiolle, mistä syystä Niiniluoto ei mielestäni kykene saat- tamaan Suomea suosta. Hän edistää korkeintaan Suomessa jo ennestään korkeatasoista ja kansainvälisestikin tunnettua suotutkimusta.

Mikäli Suomelle halutaan tavoitella vähemmän liejuista tulevaisuutta suostalaulannassa olisi vastedes unohdettava itsetarkoituksellinen omista asemista taistelu. Kalevalai- sessa tarustossakaan suohon joutu- nutta Joukahaista ei pelastanut lietteestä hänen omat retostelunsa laulantataidoistaan. Tarvittiin aut- taja, joka antoi näyttöä taidoistaan.

Mielestäni nykyisessäkin suostalau- lannassa värssyjen pääpaino tulisi olla näyttöjen antamisessa, Suomen kivisten kenkien keventämisessä.

Kirjallisuus

“Kansan käymistilassa olevan sielun merkittävä analyysi”. Helsingin Sanomat, pääkirjoitus 2.12.1993.

Ilkka Niiniluoto (1994a), “Suomen henki- nen tila ja tulevaisuus”. Teoksessa Ilkka Niiniluoto ja Paavo Löppönen (toim.), Suomen henkinen tila ja tulevaisuus, s.14-46. WSOY, Helsinki 1994.

Ilkka Niiniluoto (1994b), “Jälkipuhe”.

Teoksessa Ilkka Niiniluoto ja Paavo Löppönen (toim.), Suomen henkinen tila ja tulevaisuus, s. 239-251.

WSOY, Helsinki 1994.

“Opiskelemalla tulevaisuuteen”. Tampere

’94. Tietoja Tampereen taloudesta ja tapahtumista, s. 3.

Jari Sinkari (1993), “Kuluttajavalistusta tarvitaan”. Yliopisto /93.

n & n

Kirsti Määttänen KANT JA MUISTIN PUOLUSTUS

Fragmentteja filosofian arkeologiasta 2.

En voi toisinaan olla hämmäste- lemättä, miten Descartes on kaikkien ham- paissa — omani mukaanlukien* — mutta Kant näyt- tää jäävän aika hammastelematta.

Vaikka kuinka postmoderneja oltaisiinkin ja televisiota katseltaisiin, tuntuu Kant jo ajatuksena har- tauttavan villistikin kelluvat mielet.

Millaisiin arkeologisiin kerrostu- miin juurtuneena mahtaa nousta tämä ylöspäin katseensa kohottava hartaus? Mikä kategorinen impera- tiivi ulottaa käskevän otteensa näihin(kin) mieliin? Vastaus avau- tuu, näin ajattelen, tutkistelemalla tarkasti muutamia fragmentteja1 Kantin vähemmän tunnetusta kate- gorisesta imperatiivista — muistami- sen velvoitteesta.

Antropologisen didaktiikkansa muistia käsittelevässä luvussa Kant esittää unohtelevaisuudelle (obliviositas) kahdentyyppisiä syitä.

Näistä anteeksiannettavina ja väistämättöminä hän pitää sellaisia, jotka vanhuus tuo mukanaan.

Leppymätön on sen sijaan Kantin näkemys toisesta heikkomuisti- suuden syiden lajista, joille ensisi- jassa romaaninlukijattaret altistavat itsensä, ottaen sen vallan tavakseen.

Nämä nimittäin, pyrkiessään vain hetken huviin ja tietäessään luke- vansa pelkkiä sepittelyjä, antavat lueskellessaan mielikuvituksensa laukata valtoimenaan. Tällaisesta seuraa muistin auttamaton heikke- neminen. Eli, kuten Kant toisaalla ytimekkäällä varmuudella toteaa:

Das Romanlesen schwächt das Gedächtnis”.

Yhtä rauhallisen vakuuttunut varmuus ei leimaa tekstiä romaa- ninlukijattarista. Tässä kuulosteleva lukeminen ja mielikuvia kehivä luku- kokemus tuottivat kaksi erilaista subjektiivista reseptiokokemusta:

ensin mainitussa Kantin ääni kiihtyy kiihtymistään, kunnes, viime riveillä, Kant alkaa kimittää. Jälkimmäisessä taas tekstin etenemistä rytmittävät painokkaat eleet, kunnes Kant jo iskee nyrkkiä pöytään päättölausees- saan:

(2)

40

OTTEITA AJASTA

“Diese Übung in der Kunst, die Zeit zu töten und sich für die Welt unnütz zu machen […] ist […]

einer der feindseligsten Angriffe aufs Gedächtnis.”

Tätä varmuuden sävyä olisin taipu- vainen kutsumaan uhatuksi varmuudeksi (vertaa Wittgenstein2).

Uhka ei jää vain sävyyn, josta toki voidaan kiistellä. Lausumassa muisti kuvautuu joksikin sellaiseksi, jota vastaan voidaan hyökätä. Siis oliomaiseksi. Uhkaajina ovat erityi- sesti naiset ja romaanit, yleisemmin kaikkinainen hajamielisyyden har- rastaminen, eli mielen hyppelehtivä harhailu.

Uhka ikäänkuin kaksinkertaistuu sen kautta, että (olionomainen) muisti on samalla naisten hallussa, siis herkeämättä alttiina näiden mielivallalle.

Kun uhattuna on muistin myötä myös aika (lueskelu ajan tappami- sena) ja hyöty, käy ilmeiseksi, että muistia tulee velvollisuudentun- toisesti puolustaa ja vaalia. Nimen- omaisesti silloin kun se on kehittymättömän mielivallan (luon- nollisen ihmisolennon) armoilla, kuten on myös lasten suhteen. Tässä on erityisesti isien vastuu. Neuvot ovat selkeät. “Man muss […] Kindern alle Romane aus den Händen nähmen.” Suositeltavia muistin harjaannuttamisen menetelmiä ovat sanatarkka ulkoluku sekä erilaisten järjestelmien (esimerkkinä Kant mai- nitsee Linnén järjestelmän) syste- maattinen ulkoa opettelu. On kuiten- kin varottava sallimasta omapäistä kekseliäisyyttä (ingeniös memorieren), jolla saatetaan erilaisten asiaan kuu- lumattomien mielteiden varaan kehi- tellä muistisääntöjä, ja näin pyrkiä helpottamaan muistamisen työtä.

Lasten ei tule myöskään antaa huvikseen juoksennella miten sat- tuu, vaan isien on aika ajoin johdateltava lapset kentälle juokse- maan tai pelaamaan. Tässäkään asiassa ei tule sallia mielivaltaista hyppelehtimistä.

Kaikkinaista huvinpitoa tai muka- vuuden etsintää Kant ei silti tuomitse. Muistamisen taakkaa sopii helpottaa merkitsemällä asioita muistiin. (Tällöinhän ei voi antaa mielensä harhailla.) Myös virkistävä seurustelu on paikallaan, kunhan herkeämättä muistetaan pysyä asiassa. “Es muss immer ein Thema sein”, toteaa Kant.

Ohjaksitta poukkoileva mielikuvi- tus, hypellessään puhtaasti subjek-

tiivisista (so. ihmisten kesken erilai- sista) mielteistä toisiin, sekä saattaa pään pyörälle, että keskeyttää ja tärvelee kaiken seurustelun huvin.

Asiasta toiseen siirtyminen käy päinsä vain silloin kun esillä oleva aihe on tyhjentävästi käsitelty. Merk- kinä toimii eine kleine Pause. Kantin yhteiskunnalliseksi (siis yleiseksi ja yhteiseksi asiaksi) luonnehtima seu- rustelu merkitsee käytännössä, että kaikki tunnollisesti, niin mielessään kuin puheessaankin, käsittelevät yhdenmukaisesti samaa teemaa.

Näin varmistuu samalla, ettei eksytä hajamielisyyden tai kuvittelun harrastamiseen. Kuin oheistuotteena tulee muistikin vaalituksi.

Näin muisti yhteiskunnallisena velvoitteena on osoittautunut imperatiiviksi, jonka noudattaminen tuo muassaan: ajan ja siis historian ylläpitämisen, hyödyllisyyden ja tunnollisuuden vaalimisen sekä asiassa pysymisen. Merkittäviä hyveitä! Poissulkeutuvat: romaanit, mielikuvitus, hyppelehtiminen ja välittömän mielihyvän valtaan jät- täytyminen.

Samalla on avautunut (ymmärryk- sen) tila, johon asetettuna television merkitys ja paikka valistuksen pro- jektin historiallisena kulminoitu- mana näyttäytyy uudessa valossa.

Televisio hoitaa nimittäin lähes kaikki edellä luetellut muistin kate- gorisen imperatiivin funktiot (rajoittumatta niihin). Se näyttää myös suurelta osin korvaavan Kantin isien harteille asettamat tehtävät, mm. poistamalla romaanit lasten käsistä. Etuna voidaan myös pitää sitä, että tuo kaikki hoituu koneellisesti ja isät vapautuvat muihin velvoituksiin.

Televisio saattaa kunkin katsoja- joukon yleisen ja yhteisen ajan ja rytmin puitteisiin, vangitsee mieliku- vituksen (esittämällä valmiit kuvat), pitää yllä yleisen ja yhteisen historian (ainakin tajuna), varmistaa samassa asiassa pysymisen (ainakin lokaali- sesti) sekä ehkäisee tehokkaasti hyppelehtimistä. Kyseenalaisiksi jäävät tunnollisuus ja mielihyvä- prinsiippi.

On kuitenkin huomattava, että televisio on tuonut herkeämättömän ja järjestelmällisen muistin vaalimi- sen ja arvostamisen kaiken kansan harrastukseksi. Näin, ikäänkuin residuaaliksi, jää mielihyväprinsiippi.

Tämä residuaali on avain alussa esittämiini kysymyksiin. Tulkintani on, että hartauden juuret, samoin kuin itsen omaehtoinen subjekti- vointi (alamaisen — siis hallinnan ja

kurin alaisuuden — mielessä, Foucault’n tapaan) imevät ravin- tonsa siitä (ikäänkuin osmoottisesti nykyisyyteen ulottuvasta) historial- lisesta jatkumosta, jota luonnehtii herkeämätön harrastus mielihyvä- prinsiipin taltuttamiseksi. Mikä tietenkin implikoi sen vallassa olemisen, kääntöpuolenaan.

Jatkumon suurina ja edelleen vaikuttavina niminä mainittakoon Freud ja Durkheim. Käytännöt, diskurssit ja tekniikat, joihin Freudin ja Durkheimin opit ulottuvat, ovat laskemattomat. Freud-painotteisissa diskursseissa puhutaan seksuaali- suudesta, johdannaisineen.

Durkheim-peräisissä diskursseissa taas sosiaalistamisesta. Usein passiivimuotoon kaunisteltuna, näin häivyttäen käsitteen mukana kul- kevaa yleisen ja välttämättömän pakottamisen ja kurinpidon ajatusta.

Näiden kolmen yhdistää tismalleen samalta tuoksahtava moralismin pohjavirta.

Kantin viisaudet avautuvat har- voille, harvoja ne edes kiinnostavat.

Mutta Kantin tekstien huokosista uhoava moralismi tehoaa ja tarraa kaltaisiinsa koko modernin kulttuu- rissa. Näin tuntuu olevan siihen mittaan, ettei tajua erosta moraalin ja moralismin välillä juurikaan kohtaa. Toivoa ylläpitää se mahdol- lisuus, että laaja huoli moraalin hajoamisesta ja rapistumisesta osoittautuisikin oireeksi moralismin otteen kirpoamisesta.

Viitteet

* Katso Määttäsen kirjoitus "Descar- tes ja lähiot" (Fragmentti filosofian historiasta 1), niin & näin 3/94, s. 31-32. (Toim. huom.)

1. Fragmentit ovat kirjoituksista Anthropologische Didaktik sekä Über Pädagogik (Kant 1982).

2. Wittgenstein 1969.

Kirjallisuus

Michel Foucault, Afterword. Teoksessa:

Hubert L. Dreyfus & Paul Rabinow, Michel Foucault: Beyond Structuralism and Hermeneutics.

With an Afterword by Michel Foucault. The Harvester Press, Brighton 1982.

Immanuel Kant, Schriften zur Anthropologie, Geschichtsphilo- sophie, Politik und Pädagogik 2.

(Werkausgabe XII.) Suhrkamp, Frankfurt am Main 1982.

Ludwig Wittgenstein, Varmuudesta.

(Über Gewissheit.) WSOY, Helsinki 1975.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Esimerkissä 24 kuvataan soopelin leikkiä. Konjunktio kunnes kytkee leikkimistä ku- vaavat lauseet toisiinsa melko erikoisesti ja jopa aloittaen uuden kappaleen. kunnes voidaan

onko joku joskus kirjoittanut rantahiekkaan minusta kuvitellut mitä kaikkea yhdessä voisimme tehdä mitä olen kuvitellut meidän voivan tehdä kunnes tulee syksy ja kaikkien aina

Nyt tämä piste Q alkaa toimia kierron keskipisteenä, ja suora pyörii myötäpäivään pisteen Q ympäri kunnes se törmää jälleen joukon S pisteeseen.. Tämä prosessi

reiksi. Kukin pari ottelee keskenään, ja voittaja jatkaa seuraavalle kierrokselle, jolla taas arvotaan jäljellä olevat osallistujat pareiksi. Näin jatketaan, kunnes

Oletetaan, että populaatiossa on ensin vallalla kiltti strategia ”ainaY”, joka pelaa aina yhteistyötä riippumatta siitä, mitä toinen tekee.. Kaikki on hyvin, kunnes

Joko on niin, ettei Kant uskaltanut sensuurin pelossa kirjoittaa vaatimuksia kuninkaalle, tai hän ei usko, että kuningas tekisi toimenpiteitä, jotka edistäisivät hänen ihanteensa

Vaikka Kant piti Porthanin tavoin onnellisuutta tärkeänä tavoitteena ihmiselämässä, Kantin mukaan onnellisuus ei voinut olla universaalin, aina ja kaikkialla pätevän

on sitä paitsi erityisen sopimatonta, koska se jo terminologisella tasolla antaa implisiittisesti ymmärtää, että Kantin tajunnan teoria olisi psyko- logistista