sen ja yhteiskunnallisten vaikutusten pohdintaan. Tämä suuntaus kuvas- tuu selvästi EU:n tutkimuspääosas- ton linjauksissa. Aiemmin tieteen ymmärrettävyys esiintyi ”Tiede ja yhteiskunta” -nimikkeen alla. Tämä sanamuoto itse asiassa korosti näi- den kahden ilmiön erillisyyttä. Uu- si ohjelma ”Tiede yhteiskunnassa”
(”Science in Society) on tietoinen linjaus yhteiskunnan ja tieteen roo- lien paikantamisessa.
Tieteen päivissä on siis jotain peritieteellistä ja supisuomalaista.
Olisiko kuitenkin aika myös kan- sain välistyä? Rajojen ylittäminen sen suhteen voisi olla ajankohtaista vuonna 2009. Vaikka monia hieno- ja kotimaisia yrityksiä on tuhottu yltiöpäisellä kansainvälistämisellä, uskaltaisin väittää, että Tieteen päi- villä olisi annettavaa myös euroop- palaisella tasolla. Luen tojen, tapah- tumien ja kirjoitusten laadukkuus saattaisi kiinnostaa myös tieteen ymmärrettävyyden eurooppalaisia rahoittajia.
Kirjoittaja on Heurekan tutkimus ja kehityspäällikkö ja tiedeviestinnän professori (University of Dalarna).
esko salmisen sisällissodan trauma
Juha Siltala
Esko Salminen: Päättymätön sota. Sisällissota julkisessa sanassa 1917–2007. Edita 2007.
Journalistiikan emeritusprofessori Esko Salminen on herättänyt huo- miota runttaamalla julkisuudes- sa Väinö Linnan kanonisoidun kä- sityksen Suomen sisällissodasta.
Salmisen mukaan suomettumisen ajan historiankirjoitus ja kauno-
kirjallisuus ovat korostaneet liikaa valkoista terroria ja jättäneet liian vähälle huomiolle sodan siunauk- sellisen lopputuloksen, eroon pää- semisen Venäjästä. Uusimmasta tutkimuksesta ovat Salmisen Hel- singin Sanomille antamassa haas- tattelussa saaneet ankaran kyytin- sä myös Heikki Ylikangas, Marko Tikka ja Aapo Roselius, kaunokir- jailijoista Finlandia-palkittu Kjell Westö.
Tutkijoiden luokittelu suomet- tuneisiin tai valkoisiin ei kuiten- kaan sisälly Salmisen aiheesta kir- joittamaan teokseen Päättymätön sota. Sisällissota julkisessa sanas- sa 1917–2007. Kirjan otsikko aset- taa historiografisen kysymyksen, mutta hypähtelevä lehdistökatsaus 1900-luvun kommunismin uhasta ei vastaa kysymykseen. Vapausso- dan Invalidien Muistosäätiön ra- hoittama kronikka kertaa yleisesti tunnettua historiaa kansallisvalti- on teleologiasta käsin antamatta tä- hän kaikkein perinteisimpään his- toriatarinaan mitään uutta. Salmi- nen referoi vuoroin alkuperäisläh- teitä, vuoroin tutkimuksia, vuoroin kirja-arvosteluja, sanomatta tekee- kö hän niin dokumentoidakseen itse tapahtumia vai niistä esitettyä
”punaista totuutta”, jota sanoo läh- teneensä jäljittämään.
Muuttumaton kansallisvaltio Historian tutkimustekstiksi kir- ja ei käy, ellei aineiston ja päätel- mien yhteyttä avata myös lukijal- le. Punaisen langan hukkaaminen on tavallaan sääli, sillä sisällissodan käyttö politiikan legitimointiin oli- si sinänsä relevantti tutkimusteh- tävä, samoin tutkimuksen muoti- suuntausten tai median viljelemi- nen itsestäänselvyyksien asettami- nen historiallisiin yhteyksiinsä.
Salmisen keskeisin väite on il- meisesti se, että punaisten voit- to sisällissodassa olisi ennemmin tai myöhemmin liittänyt Suomen Neuvostoliittoon. On vaikea ym- märtää, haastaako Salminen tässä historiantutkimusta vai Urho Kek- kosen tapaa käyttää Leniniä Suo- men erillisyyden takuumiehenä vastoin parempaa tietoaan. Tuo- mo Polvisen Venäjän vallankumo- us ja Suomi -teoksesta (1967) lähti- en ei kukaan vakavasti otettava tut- kija liene epäillyt, että Lenin salli tämänkin reuna-alueen erkaantu- misen vain yhdistymistä varten.
Leninin mielestä moderni ta- lous tulisi joka tapauksessa keskit- tämään maailman yhteen, jolloin balkanisoiva nationalismi jäisi his- toriaan ja kehitys kulkisi kohti liit- tovaltiota. Ajatus esiintyy jo por- varillisilla liberaaleilla ja Engelsillä 1850-luvulta lähtien. Neuvostojär- jestelmän kaatuminen ei ole estä- nyt talouden keskittymistä edel- leen; kansallisvaltiota on pidetty yhtäältä liian pienenä strategisek- si toimijaksi, toisaalta liian suure- na verrattuna alueklustereihin tai transnationaalisiin yhtiöihin.
Kansallisvaltion huippuaika yh- teiskunnan ja talouden järjestys- raamina osuukin paradoksaalises- ti toisen maailmansodan jälkeisiin vasemmistopaineen vuosikymme- niin, jolloin rahaliike oli kahlittu ja politiikka saneli ehdot kapitalis- mille. Yhteiskuntarauha meni tuot- tavan pääomankäytön edelle. Neu- vostouhan lakattua ja pääomaliik- keiden vapauduttua työntekijöil- tä ei enää tarvitse ostaa työrauhaa eikä korostaa, että myös työläisil- lä on osuutensa isänmaasta, niin kuin Kekkonen tolkutti. Eteläran- nan työnantajat ovat jo jättäneet vi- ralliset jäähyväiset Snellmanille ja
52
T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 0 8julistaneet yritysten pärjäävän Suo- mesta riippumatta. Salmisen kirjas- sa kansallisvaltio pysyy 90 vuoden ajan merkitykseltään samana, vaik- ka historiakäsityksen kontekstuali- sointi edellyttäisi oman kontekstin tiedostamista – muutenhan käytet- tyihin käsitteisiin ujuttautuu taha- tonta anakronismia.
sosiaalinen kysymys sisällissodan taustalla
Väinö Linnan vika oli Salmisen mukaan luokkasotanäkökulman oikeuttaminen 1960-luvun radika- lismin tarpeiksi. Ei voi välttyä vai- kutelmalta, että Salminen haluaa kieltää koko sosiaalihistorian tut- kimuksen sillä perusteella, että 1960-luvun radikaalit ja 1970-lu- vun taistolaiset harrastivat luokka- taisteluretoriikkaa. Salmisen logii- kan mukaan ilmeisesti Suomen yh- teiskunnalliset vastakohtaisuudet heikentävät henkistä maanpuolus- tusta hänen mielessään yhä kum- mittelevaa 1970-luvun Neuvosto- liitoa vastaan.
Tutkimusta on rajoitettu linna- leirimentaliteetilla ennenkin. Eino Jutikkala aloitti uransa sosiaalisten rakenteiden historialla mutta pää- tyi sodan jälkeen korostamaan po- litiikan ja yksilöiden merkitystä. Ju- tikkalan talonpojan historian kes- tävää antia oli pohjoismaisen feo- dalismin analyysi, jossa ylin sääty esiintyy omana intressiryhmä- nään eikä suinkaan oletetun kan- sallisen kokonaisuuden yhteisedun pyyteettömänä puolustajana. Tästä huolimatta Jutikkala piti vastustet- tavana Heikki Ylikankaan nuijaso- ta-analyysia, joka väitti täsmälleen samaa. Päälle jäänyt rooli valtion tiedotuslaitoksen johtajana sai Ju- tikkalalla yliotteen huippututkijas- ta suhteessa Ylikankaaseen. Mut-
ta nyt kun piiritystila on lauennut, voisivat kylmän sodan viimeiset so- turit jo huoletta jättää vartiopaik- kansa. Jos poliittiset kliseet uhkaa- vatkin tiedettä, ne tuskin enää nou- sevat marxilaisuudesta.
Linnastakin voisi vihdoin näh- dä useampia puolia. Linnahan kir- joitti pienomistajanäkökulmas- ta, ei maalaisköyhälistön. Hänen teemanaan oli yhden perheen so- ta vertaisuuden saavuttamisek- si; kansallisen eheytystarinan alla kulkee pohdinta inhimillisen pyr- kimyksen turhuudesta. Linna oli luultua tietoisempi kirjallisista kei- noista, vaikka häntä on luettu his- torioitsijana.
Viljo Rasilan tutkimuksesta läh- tien on lisäksi tiedetty, että torppa- rit jakautuivat tasan punaisiin ja valkoisiin useimpien jäädessä vä- linpitämättömiksi. Laajat maare- formit nähtiin kuitenkin tarpeelli- seksi kansan eheyttämisen vuoksi, olihan oma maatilkku 1950-luvulle saakka yhtä kuin osuus isänmaas- ta. Palkkatyövaltaisessa kaupunki- yhteiskunnassa sen korvasi sitten työmarkkinakansalaisuus ja so- siaalivakuutus, joita Salmisenkin kauhistelema vuoden 1956 yleis- lakko osaltaan kätilöi.
Sisällissodan taustalla piili sit- tenkin sosiaalinen kysymys, vaikka sosiaaliset taustatekijät eivät yhtäk- kiä ajaneet sotaan; siksi myös voit- tanut puoli piti huolta maarefor- mista. Luokkaviha ei syntynyt pel- kästä työväentaloagitaatiosta, vaan jyrkkiä luokkaeroja oli ihan oikeasti olemassa. Ne lakkasivat tuntumas- ta siedettäviltä, kun olosuhteet yht- äkkiä näyttivät kaikin puolin poliit- tisesti muutettavilta. Pertti Haa- palan (1995) mukaan poliittinen järjestelmä kuormittui äkillisesti odotuksilla sosiaalisen tasa-arvon
saavuttamisesta, kun keisarivallan väistyminen jätti sisäisen vallan sosialistienemmistöiselle eduskun- nalle. Jo Salmisen halveksima Lin- na näki, että tarpeettomaan sotaan ajauduttiin, koska valtalaki jäi vah- vistamatta. Risto Alapuro (1988) on pitänyt sitä ratkaisevana tapah- tumana ja ajankohdan lähdeaineis- to tukee päätelmää vankasti.
Sosialidemokraattinen puolue- johto ajautui suurlakon jälkeen py- syvään liikekannallepanoon. Kayts- kylaisten tekniikkadeterministien mielestä kyseessä ei voinut olla val- lanotto, sillä Suomi ei elinkeinoil- taan ollut sellaiseen kypsä. Tarkoi- tus oli painostaa porvaristo refor- meihin, joista tärkeimmät olivat kahdeksan tunnin työaika ja ylei- nen kunnallinen äänioikeus, jo- ka siirsi vallan taksoituslautakun- nissa suurimmilta isänniltä enem- mistölle. Suurimpien kaupunkien punakaarteissa toki oli ihan oikei- ta bolsevikkeja, ja porvarillisia lä- himmäisiään siellä täällä uhkaile- ville kaartilaisille vallanotto mer- kitsi elintarvikkeiden ottamista väkisin teoreettisista kiemurois- ta piittaamatta. Suurlakkoaikaiset terroriteot järkyttivät konventio- naalista todellisuutta ja saivat por- varit kokemaan, että punakaartilai- set kuuluivat kokonaan eri ihmisla- jiin kuin he itse.
Osapuolet loivat toisensa
Sodan tulevat osapuolet laukaisi- vat toistensa varustautumisen, al- kua projektioiden kierteessä on vaikea nimetä. Valkoiset ja punai- set eivät olleet valmiina toimijoina olemassa ennen sisällissotaa, eivät- kä varsinkaan toisen maailmanso- dan aikaisina ideologisina verivi- hollisina. Osapuolet loivat toinen toisensa kilpavarustelussa, joka pa-
T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 0 8
53
ni odottamaan toiselta osapuolelta verilöylyä. Ennuste toteutti itsensä.
Punainen ja valkoinen terrori es- kaloituivat asteittain haltuun saa- dun alueen rauhoittamiseksi pelon avulla, kuten Marko Tikan väitös- kirja (2004) tyylikkäästi osoittaa.
On anakronistista tehdä aras- televista marraskuun sosialisteista Otto Ville Kuusisesta ja Yrjö Siro- lasta ammattivallankumouksellisia sillä perusteella, että heistä sittem- min kehkeytyi sellaisia Neuvosto- Venäjällä, kun muutakaan vaihto- ehtoa ei enää ollut. Venäjän sisäl- lissodan punainen terrori oli vasta käynnistymässä, eikä se voinut olla Suomen kansanvaltuuskunnan tie- toinen valinta parlamentarismin vaihtoehdoksi.
Porvarillisten puolueiden edus- tajatkaan eivät olleet vielä kesällä 1917 mitään militaristisia fasisteja, vaan paljolti kansaan tukeutuvia idealisteja, jotka ammensivat mer- kitystä elämäänsä kansan valista- misesta ja sille uhrautumisesta. Ää- rioikeistoa sisällissodan jälkeisessä mielessä ei ollut ennen sisällissotaa.
Siinä Salminen osuu oikeaan, että Linnan kuvaus tuskin teki oikeutta sivistyneistön merkitysmaailmalle.
Sen totesi jo Pekka Lounela Parnas- sossa trilogian ilmestyessä.
Keskiluokan tai sivistyneistön tyypittelevä kuvausperinne ei kui- tenkaan selity vain sisällissodan hyvittelyllä hävinneille, kuten Sal- minen otaksuu. Mika Waltarin 1930-luvulla ilmaisema närkästys keskiluokan paitsiosta kirjallisuu- dessa kantaa nykyaikaan: keski- luokkaista elämää tutkitaan ja ku- vataan yleensä vain ”onnellisuus- muurin” kaatamiseksi, ikään kuin keskiluokkaisuus sinänsä jo vaa- tisi sovitusta. Juhani Aho oikeutti vuonna 1918 asemansa ”työporva-
rina”, ja samaa voisi nykyään sanoa pisintä työpäivää raatavasta kes- kiluokasta. Vaikka suurempi puo- lisko kansasta pian on korkeakou- lutettuja, ”oikea työ” ylevöittää yhä määritelmällisesti vain ne työnteki- jät, jotka eivät keskiluokkaan kuu- lu. Sosiaalinen nousu koulutuksen kautta tuntuu yhä tuottavan syylli- sen tilivelvollisuuden. Asetelmalli- sesti se panee korostamaan sivisty- neistön vastuuta vaikkapa sisällisso- dassa, jossa kaupunkilainen opetta- ja tai kirjailija kuitenkin aivan yhtä lailla kärsivät sotakeinottelusta, in- flaatiosta ja muista itselleen hallit- semattomista muutoksista. Salmi- sen 70-lukulaisesta näkökulmas- ta katsoen sivistyneistön toimijuu- den korostaminen näyttää samalta kuin taistolaisten työläisromantiik- ka, vaikka kyse on yhtäältä paljon vanhemmasta ja toisaalta paljon uu- demmasta tavasta ratkaista yksilöi- tymisen ja yhteenkuulumisen mo- derni dilemma.
Optista harhaa vahvistavat myös postmarxilainen yhteiskun- tatiede, jossa diskurssit normitta- vat alempia tai marginaalisempia yhteiskuntaryhmiä, ja poliittinen korrektius, joka varoittaa keski- luokkaista tutkijaa normittamasta itsestä poikkeavia kohteita omil- la arvoillaan. Vaikka punainen to- tuus ei suinkaan hallitse tutkimuk- sen kuvaa Salmisen omaksumalla tavalla, punaisten tarkastelu joko erillään valkoisten toimista tai sit- ten valkoisten toiminnan kohteina on kyllä toisinaan heikentänyt ku- vaa historian dynamiikasta tapah- tuma-aikana. Vaiennetuille on ha- luttu suoda tutkimuksen keinoin subjektin rooli, mutta samaan hen- genvetoon se onkin otettu pois kuin syyntakeettomilta konsanaan.
Totuuden värit
Salminen näyttää pitävän tutki- muksen vääristymänä jo vääriä ai- heita, jotka eivät johda jäsentämään tapahtumia itsenäisyyden saavut- tamisen ja varmistamisen kannal- ta. Muutoin on vaikea ymmärtää, kuinka Salminen on voinut miel- tää Ylikankaan Tien Tampereelle, Tikan terrorikirjat tai Roseliuksen tutkimuksen teloittajista joten- kin leimallisesti punaista totuut- ta edustaviksi. Ylikangashan nos- ti esiin lähinnä taisteluiden jälkeen ammutut ja sodankäynnin brutali- soitumisen hyvin samaan tapaan kuin uudempi sotahistoria Anto- ny Beevorista lähtien on yleensä- kin esittänyt molemmista maail- mansodista. Tikka kartoittaa kent- täoikeudet ja kumoaa myytin teloi- tuksista yksityiskostoina. Roselius toteaa, että huhti–kesäkuussa 1918 paikallinen eliitti itse tutki ja tuo- mitsi kyläläisiään kenttäoikeuksien ja tiedusteluosastojen takana.
Näistä tutkimuksista ei voi lu- kea ulos väittämää, että punaiset voitolle päästessään olisivat me- netelleet toisin. Katsooko Salmi- nen sotaan liittyvän terrorin jäl- keenpäin tekevän tyhjäksi sodan lopputuloksen? Sisällissotien tai 1900-luvun sodankäynnin ylei- set tavat pätivät myös Suomessa – muun uskottelu olisi tietoista kau- nistelua. Enää ei tarvitse patologi- soida teloittajia – he olivat mitä ta- vallisimpia miehiä epätavallisessa tilanteessa. Stanfordin vankilako- keet (1971) ja situationaalisen so- siaalipsykologian teoriat kertovat, kuinka helposti tavalliset ihmiset kykenevät epätavallisiin kauheuk- siin jatkaakseen sitten entiseen ta- paan. Terrorin funktionaalisuuden osoittaminen ei tietysti poista sen kauhistuttavuutta, päinvastoin.
54
T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 0 8Teloittajat takaisin muiden ih- misten joukkoon palauttanut Rose- lius on pohtinut sisällissodan myö- hempää käyttöä pidemmälle kuin Salminen. Roseliuksen mukaan ka- pinasta irtisanoutunut SDP pystyi löytämään yhteyden vanhan työ- väenliikkeen kenttään pitämällä rohkeasti esillä valkoista terroria ja keräämällä siitä tilastoja. Vaik- ka vallankumousyritystä pidettiin virheenä, voitiin puolustaa siihen osallistuneita rivimiehiä ja -naisia.
Analyysia voisi jatkaa uusimpiin ai- koihin: perinneliikkeeksi muuttu- nut vasemmisto voi nykyään vah- vistaa vasemmistolaista identiteet- tiä vain puhumalla vuodesta 1918, kun vallankumouksellisten vaihto- ehtojen esittäminen on käynyt käy- tännössä mahdottomaksi ja vaali- kampanjan epäonnistuminenkin tulkitaan signaaliksi siirtyä kes- kemmälle myös retorisesti.
Kirjallinen sisällissotabuumi taas on ymmärrettävissä älymys- tön identiteettityöksi postmoder- nin subjektivismin jälkeen. Onhan aihe mitä kovin ja reaalisin. Vähis- sä ovat kaunokirjoittajat, jotka eivät vielä olisi aihetta käsitelleet. Etäis- tä kohdetta on ilmeisesti helpompi käsitellä eeppisesti kuin oman ajan ristiriitoja, jotka epäsuorasti heijas- tuvat asetelmiin. Taitelijat, kuten tutkijatkin, ovat aina oikeuttaneet itsensä vetoamalla muihin periaat- teisiin kuin taloudellinen eliitti. Ta- loudellisen kysymyksenasettelun hallitessa nyt myös politiikkaa ja mediaa antaa sisällissodan kertaa- minen tilaisuuden näyttäytyä mo- raalisten kysymysten unilukkarina – olkoonkin, että erottuvuus alkaa jo heiketä tungoksessa.
Kirjoittaja on Suomen historian pro
fessori Helsingin yliopistossa.
paranormaalit
uskomukset ja ydintieto
Leo NäreahoKia Aarnio: Paranormal, superstitious, magical, and religious beliefs. Academic dissertation. Department of Psychology, University of Helsinki (Department of Psychology, Studies 44: 2007).
Kia Aarnio väitteli lokakuussa 2007 Helsingin yliopistossa paranor- maaleja ja yliluonnollisia ilmiöitä koskevista uskomuksista. Väitös- kirja1 liittyy laajempaan, Marjaana Lindemanin johtamaan projektiin, jossa on psykologisin tutkimuksin kartoitettu ihmisten epätavallisia uskomuksia. Aarnion väitöskirja- työn pohjana on viisi aiemmin kan- sainvälisissä tieteellisissä lehdissä julkaistua artikkelia, joissa Aarnio on ollut toisena kirjoittajana.
Tutkimuksen tausta
Väitöskirja käsittelee erittäin kiin- nostavaa aihetta. Empiirisen ai- neiston pohjana – kolmessa yllä- mainituista viidestä artikkelista – on ollut 3 261 suomalaista koe- henkilöä (74 % naisia, 96 % yli- opisto-opiskelijoita tai ammatti- koululaisia), jotka ovat vastanneet Internetin kautta tutkijoiden kyse- lylomakkeisiin viisiportaisella ”sa- maa mieltä – eri mieltä” -asteikol- la. Erityisesti on huomattava, et- tä Aarnion työssä on tutkittu usei- ta paranormaaleihin uskomuksiin liittyviä muuttujia. Paranorma- lien uskomusten yleisyyden lisäk- si on kartoitettu mm. uskonnolli-
1 Väitöskirja on luettavissa Hel- singin yliopiston osoitteessa http://
ethesis.helsinki.fi/.
sia uskomuksia, ruokaan ja tervey- teen liittyviä maagisia uskomuksia, ns. ydinuskomuksia rikkovia käsi- tyksiä samoin kuin erilaisia ajatte- lutyylejä, emotionaalista tasapai- noisuutta, mystisten kokemusten määrää ja arvoihin liittyviä asentei- ta (erityisesti ”humanistisen maa- ilmankuvan” kannatusta). Näiden (ja muidenkin) tekijöiden välille väitöskirjassa analysoidaan esiin kiinnostavia korrelaatioita.
Väitöskirjan keskeinen lähtö- kohta ja samalla empiirisen ana- lyysin tukema tulos on tekijän esittämä uusi paranormaalien us- komusten määritelmä. Paranor- maalit, taikauskoiset, maagiset ja yliluonnolliset uskomukset ovat kategoriavirheitä, joissa fysikaalis- ten, mentaalisten ja biologisten en- titeettien/prosessien keskeisiä piir- teitä sekoitetaan toisiinsa (s. 15).
Esimerkiksi fengshuin kannatta- jat ajattelevat energian (fysikaali- nen ilmiö) olevan elävää (biologi- nen attribuutti) tai aaveisiin ja en- keleihin uskovat pitävät näitä oli- oina, joilla on mieli, vaikka niillä ei ole ruumista. Tässä Aarnio tu- keutuu kognitiivisen psykologian teorioihin, joiden mukaan jo pie- nelle lapselle kehittyy (evoluution tuottama) intuitiivinen käsitys fysi- kaalisten, biologisten ja mentaalis- ten olioiden ydinpiirteistä; esimer- kiksi fysikaaliset kappaleet eivät voi mennä toistensa läpi, biologi- set entiteetit lisääntyvät ja kasva- vat, mentaalisilla olioilla on mie- lentiloja ja tavoitteita. Aarnio kui- tenkin huomauttaa, että kaikki ka- tegoriavirheet eivät ole yhteydessä para normaaleihin uskomuksiin.
Henkilö voi sekoittaa kategorioi- ta, jotka eivät liity ydintietoon ja toisaalta metaforiset sekä allegori- set ilmaisut, joissa tietoisesti sekoi-
T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 0 8