Vanhassa Laukaassa syötiin Olavin lammasta
Pyhä Olavi. Kuva Jyväskylän kaupunginkirjastossa olleesta näyttelystä. Kuvannut Jorma Kyppö.
Jyväskylän kaupungin
kirjastossa oli syksyllä 2004 esillä Norjan keskiaikaises
ta sankarikuninkaasta Py
hästä Olavista kertova näyt
tely. Näyttelyn tuotti Keski
pohjola-kom itea, jonka kanslia on Jykesin tiloissa Jyväskylässä.
Keskipohjola- eli Mittnorden-han- ke on Suomen, Ruotsin ja Nor
jan keskimaakuntia yhdistävä ta
louden ja kulttuurin yhteistyö
verkosto. Sen symboliksi on va
littu vuosina 1015— 1030 norja
laisia hallinnut Pyhä Olavi, kos
ka Keskipohjolan alueella on monia hänen m ukaansa nim ettyjä rakennus- monumentteja. Tröndelagin maa
kunnassa N orjassa on Nidarosinkeskiaikainen tuomio
kirkko, johon Olavi on haudattu, ja Mittnorden-alueen toisessa ää
ripäässä seisoo vuonna 1475 ra
kennettu Olavinlinna. Pyhästä Olavista voisi myös Laukaan pi
täjä saada identiteettinsä rakennusaineksia, kuten seuraa- vassa kerromme.
Pyhästä Olavista kertova pää
lähde on Snorrin kirjoittama Py
hän Olavin saaga, joka on saa
tavissa suom ennettuna.
Pyhimyslegendat nähdään usein
kultapölyyn verhottuna taruna.
Helposti unohdetaan, että tarun taustalla on myös historiallinen henkilö. Pyhä Olavi on itse asi
assa yksi niistä harvoista pyhimyksistä, joka on käynyt jopa Suomessa. Nuoruudessaan, en
nen kristityksi kääntymistään, Olavi näet oli merirosvousta har
joittanut viikinki, joka teki ryöstö
retken Itämerelle. Hänen johta
mansa norjalaiset viikingit tekivät noin vuonna 1009 maihinnousun Bälagärdssidan-nimiselle paikka
kunnalle, jonka on arveltu sijain
neen nykyisen Inkoon tienoilla.
Käytiin taistelu, jonka suomalai
set shamaanit voittivat loitsuilla nostattamansa rajuilman avulla.
Olavi joutui pakenemaan takaisin merelle. Olavi jatkoi merirosvon uraansa hyökkäämällä Lontoo
seen, polttamalla Thamesin sillat ja ryöstämällä muun muassa Englannin arkkipiispanistuin- kaupungin Canterburyn. Nämä ovat kieltämättä varsin erikoisia merkintöjä tulevan pyhimyksen ansioluettelossa!
Sitten Olavi joutui kosketuksiin Normandian viikinkien kanssa.
Nämä olivat jo kääntyneet kristi
tyiksi, ja myös Olavi otti kasteen Rouenin piispalta Robertilta. Hän näki merkillisen ennusunen, jos
ta saaga kertoo: Juhlallinen ja voimakas ja samalla pelottava mies tuli hänen luokseen, puhui hänelle ja kehotti häntä olemaan lähtemättä kaukaisiin maihin:
“Lähde takaisin omille maillesi, sillä sinusta on tuleva Norjan ku
ningas ikuisiksi ajoiksi.”
Olavi palasi kotimaahansa, ja monien taistelujen ja seikkailuiden jälkeen hänestä to
siaankin tuli Norjan valtakunnan ensimmäinen kristitty kuningas.
6
Laukaan Joulu 2004Lopulta Olavi kaatui Stiklestadissa 29. heinäkuuta 1030 kapinallisia pakanoita vas
taan käymässään taistelussa.
Tämän tapahtuman muistoksi
myös suom alaisessa
kalenterissa on Olavin päivä 29.
heinäkuuta. Saagan mukaan pian Olavin kuoleman jälkeen aurinko pimeni, mikä on voitu to
distaa astronomisten laskelmien avulla.
Taivaallinen ihme selittää Olavin nopean pyhäksi julistamisen ja hänen ympärilleen muodos
tuneen, tavattoman voimak
kaana kaikkiin Pohjoismaihin levinneen kultin. Norjalaiset ristiretkeläiset veivät Pyhän O lavin patsaan jopa Betlehemin syntymäkirkkoon, ja hänellä on tänäkin päivä
nä nimikkoalttari Vatikaanis
sa.
Olavi haudattiin Nid-joen ran
tatörm ään nykyiseen Trondheimiin. Haudalla alkoi tapahtua ihmeitä. Arkku nou
si itsestään maan pinnalle, ja haudalle puhkesi parantava lähde. Sokeat saivat näkön
sä, ja rutto väistyi Norjasta.
Kun hauta avattiin, voitiin to
deta, että marttyyrin ruumis oli säilynyt vahingoittumattoma
na ja että sitä ympäröi Kristuksen tuntemisen tuoksu.
Olavin hautapaikalle rakennettiin Nidarosin tuomiokirkko, joka tä
näkin päivänä on Norjan kunin
kaiden kruunajaiskirkko. Keski
ajalla Nidaros oli kristikunnan tär
keimpiä pyhiinvaelluskohteita, jonka ohittivat suosiossa vain Rooma, Jerusalem ja Espanjan Santiago de Compostela. Suo
m estakin tehtiin aikoinaan toivioretkiä Nidarosiin, ja niin Py
hän Olavin maine kiiri meillekin.
Olavi on aina ollut suosituimpia suomalaisia miehen etunimiä. Jo
keskiajalla syntyivät myös nimen rinnakkaismuodot Olli ja Ollikka, Uoti ja Uolevi.
Norjalainen Olavi oli Suomessa pyhimyksenä selvästi suositum
pi kuin ruotsalainen Pyhä Eerik, jota ruotsalaiset tyrkyttivät meille- pyhimykseksi mutta jonka kultti jäi vähäiseksi. Kun dominikaaniveljeskunta vuonna 1249 perusti Turkuun Suomen ensim m äisen luostarin, sen suojeluspyhimykseksi valittiin Pyhä Olavi.
Uskonpuhdistuksen aikaan Tu
run tuomiokirkosta poistettiin kul
lasta ja hopeasta valmistettu Ola- vi-veistos.Suomessa on keski
ajalla ollut parikymmentä Pyhälle Olaville pyhitettyä kirkkoa. Lisäksi noin kuudestakymmenestä kir
kosta - eli melkein kaikista keski
aikaisista seurakunnistamme - tunnetaan Pyhää Olavia esittäviä taideteoksia. Sisä-Suomen tär
keimpiä Olaville nimettyjä seura
kuntia ovat olleet Sysmä ja Lau
kaa.
Kun Laukaan emäseurakunta pe- rustettiin 1593, sen
suojeluspyhimykseksi valittiin Pyhä Olavi. Tämä päätös on eri
koislaatuinen, sillä se tapahtui uskonpuhdistuksen jo toteudut
tua. Ruotsi-Suomen valtakunnas
sa vallitsi kuitenkin silloin seka
va uskontotilanne. Virallinen us
konto oli jo luterilaisuus, mutta kansa piti sitkeästi kiinni katoli
sesta p erinteestä kuten pyhimyksistä. Kaiken lisäksi val
taistuimelle oli noussut äidin puo
lelta Jagellonica-sukuinen kato
linen kuningas Sigismund, joka kamppaili palauttaakseen Ruot
sin valtauskonnoksi katolisuuden.
Epäselvässä tilanteessa Laukaan isännät päättivät perustaa luterilaisen seura
kunnan, mutta ottaa sille katolisen suojeluspyhi
myksen.
Pyhän Olavin legendassa marttyyrikuninkaan kuole
m aa verrataan uhri- lampaan teuraalle vientiin.
Taistelun tuoksinassa Ola
vi näet laski miekkansa ja antoi pakanoiden pistää it
sensä hengiltä vastarintaa tekemättä.
Vanhassa Laukaassa tun
nettu Pyhään Olaviin liitty
vä perinne on ollut erityisen Ola
vin lampaan valmistaminen Ola
vin päivänä 29. heinäkuuta ja sen syöminen perhepiirissä. Nykypäi
vän lampaanlihan tuottajat var
maan ilahtuisivat, jos tämä tapa voitaisiin palauttaa, koska Suo
men nykykulttuurissa lampaanlihalla on kysyntäpiikki ainoastaan kerran vuodessa eli pääsiäisen tienoilla.
Laukaan ensimmäinen vuonna 1593 rakennettu kirkko, josta on jäljellä Hartikan raunio, oli luulta
vasti nimetty Pyhälle Olaville.
Laukaan toisen vuonna 1685 ra
kennetun ja vuonna 1792 puretun
7
kirkon näet tiedetään varmasti olleen nimetty Pyhälle Olaville.
Vuonna 1730 pitämässään Lau
kaan seurakunnan tarkastukses
sa piispa Johannes Gezelius nuorin kiinnitti huomionsa yhä jatkuvaan ikivanhaan tapaan juh
lia Olavin päivää 29. heinäkuuta Laukaan kirkkopyhänä. Juhlan vietto sallittiin ainoastaan, jos kaikki “syntiset ja taikauskoiset tavat” estettäisiin. Vuonna 1738 piispa Daniel Juslenius totesi, että osa seurakuntalaisista tosin oli kuuliaisesti luopunut Olavin päivän taikauskoisista tavoista, mutta eräät pitivät niistä yhä kiin
ni. Vasta vuonna 1753 saattoi piispa Johan Nylander todeta, ettei Laukaassa enää esiintynyt noituutta eikä taikauskoista päi
vien valikointia. Todellisuudessa lutrilaiset papit edelleen itsekin osallistuivat Olavin päivän syöminkeihin ja juominkeihin.
Milaista tuo laukaalaisten synti
seksi ja pakanalliseksi leimattu Olain päivän vietto sitten oikeas
taan oli? Pukeuduttiin pyhä- vaatteisiin ja pidättäydyttiin työnteosa. Valmistettiin herkulli
nen olavinlammas. Jo keväällä oli tätä vartn jätetty ensimmäinen karitsa keritsemättä, siitä nimi vvillavvuonna. Olavinlammasta s y ö t i i n p e r h e p i i r i s s ä salamyhkäisin menoin.
Rantsilan kappalainen Christian G an an d er kirjoittaa vuonna 1789julkaisemassaan teoksessa Mythologia Fennica: “Kun lam
mas tuotiin sisään, piti lepän- ja kuusenoksilla pirskottaa vettä kynnykselle. Ennen kuin uskallet
tiin maistaa mitään laitoksia, piti niistä kaataa vähän penkinsoppeen pöydänpäässäja lattialle, sekä aattokoivun juurel
le, joka juhannusaattona oli pys
tytetty pihamaalle.” Aterian jäl
keen odotettiin iltaan asti, ennen
kuin luut heitettiin ulos. Lammas syötiin maanhaltian kunniaksi ja arveltiin vuodentulon riippuvan tavan noudattamisesta.
Vuonna 1699 joutui muuan lampaansyöjä nimeltä Lauri Hy
vönen vastaamaan Rautalammin käräjillä “inhottavasta pakanuudesta”.
Oikeudenkäynnistäkin huolimat
ta vanhan Laukaan olavin- lammasjuhliin kokoontui vielä 1700-luvun alussa väkeä neljäs
tä pitäjästä: Jäm sästä, Rautalammilta, Saarijärveltä ja Viitasaarelta. Kun nykyaikana joskus suorastaan epätoivon vim
malla haetaan menneisyydestä ideoita matkailun kehittämiseksi, niin tässäpä olisi supisuomalai
nen idea, joka saattaisi herättää kiinnostusta koko Keskipohjolan piirissä. Olavin kotimaassa Nor
jassa ei näet olavinlammasjuhlaa tunneta.
Nykypäivänä Pyhän Olavin muis
toa Jyväskylässä jatkaa Pyhän Olavin katolinen seurakunta, jo
hon maantieteellisesti kuuluu koko Keski-ja Itä-Suomi.
Osmo Pekonen
8 Laukaan Joulu 2004