• Ei tuloksia

Alkukantaisia teitä Laukaassa · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Alkukantaisia teitä Laukaassa · DIGI"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Alkukantaisia teitä Laukaassa

Aikakausi, jossa nyt elämme, tarjoaa monipuolisesti koneistettuine liikenne- välineineen meille etuja sekä muka­

vuuksia, joista edesmenneet sukupolvet eivät tulleet osallisiksi.

Kuluneina neljänä vuosisatana, jois­

ta historiallisia tietoja on käytettävissä, kirkko ja kirkonkylämatkat yleensä­

kin tapahtuivat omatoimisesti, taikka lahkokunnittain esim. kirkkovene lah­

kokuntien puitteissa. Kulkur eitit ja tiet vakiintuivat vuosisadoiksi, poike­

ten niistä vasta muiden tie- ja liiken- nevälineistön kehityksen puitteissa.

Tilamme ei salli ottaa tässä yhtey­

dessä Laukaan kaikkia kirkkotiesuun- tia tarkastelun alaiseksi. Pari hiukan toisistaan poikkeavaa tiesuuntaa tällä kertaa riittänee. Meidän tulee erikoi­

sesti muistaa, että asutuksen alkuvuo- sisatoina pyrittiin kaukoliikenne oh­

jaamaan jäätyneiden järvenselkien yli, joissa tiet viitoitettiin.

Virallisesti määrätty Kievari tie tuli Jyväskylän kappelikirkolta Laukaan emäkirkolle, mistä se nyk. kirkkoran­

nasta meni Saravedelle Hiekkarannan sivuitse yli Taipaleen Ahveniselle. Lei­

nolan taival ylitettiin Peltotalossa.

Kuusvedeltä tie meni Mannilan Laa­

jan kautta Kettuun ja edelleen Uura- järvelle, missä tie ylitti lääninrajan.

Paitsi kirkkotienä käytettiin tietä he- voskaukokuljetuksiin Jyväskylän ja Kuopion kaupunkien välillä viime vuosisadan loppuun saakka. Näitä kuljetuksia kansa nimitti transpor­

teiksi, joista kuljetuksista on mm.

Hänniskylän Kieräjärven suvussa säi­

lynyt tarinoita.

Eräs kesä- sekä talvitie lähti Lau­

kaan kirkkoharjulta Akkasuon länsi­

puolitse pohjoiseen, missä tie Sulku- sillan ylitettyään muuttui Laajanleh- don tieksi. Tapasi nyk. maantien Nii- nimäessä. Kuusan kosken länsiran­

nalta tie meni kuten nykyäänkin Tilu- sen mäen kautta Kärrykankaalle.

Oitinpuron ylitettyään tie meni Vir­

ranniemestä Vatian järven selälle.

Vatian selän ylitettyään Kukonnie- meen tie meni rantaa seuraten Sam­

malisen saaren kannaksen poikki Peuran ja Torikan talojen rajalle, mistä tie nousi maalle. Tätä ennen oli tiestä eronnut Vatian selällä Myl- lypohjan ja Varsanhännän yhteinen tie länteen, sekä Urvonpajussa tie Peurantaloihin, mistä päästiin edel­

leen Haapalaan. Pohjoista kohti osoit­

tavana tiemme kulki maantienä Suo­

lahteen. Laukaan ensimmäiseen v:n 1750-luvun karttaan on tie luultavasti huolimattomuudessa merkitty kulke­

vaksi pitkin Vatian virtoja, mikä ei voine olla oikea, koska Sammalisen, Torikan ja Kapeen alavirta eivät jäädy kantaviksi. Tiehän on piirretty nousevaksi maalle Kapeenlahden poh­

jukassa.

Sitävastoin maastossa voimme seu­

rata tien kulkua tänäkin päivänä. To­

rikan Pellonpään haassa tien pohja näkyy. Samoin Paja- ja Kuoppahar- juissa. Kuoppaharjusta tie meni Kan­

kaanpäähän, missä myöskin tienpoh­

jaa on nähtävissä. Takamäen harjun tie ylitti sen matalimmalta kohdalta ja mikä merkillisintä, on Harjun itä­

laidassa nyk. Hiiron tontin rajalla suoritettu tiessä loivennustakin. Taka­

mäestä tie on mennyt Mäkäräpuron poikki ja nyt. Mäntylän talon kautta kulkien Paan kankaalle. Paan kan­

kaalta tie meni nyk. maantien suun­

nassa pitäjän rajan ylitettyään Möt­

tösen rantahakaan, sekä edelleen mai­

nitun talon ja Vallilan, nyk. Kansan­

opisto, kautta, ensin Suojoen ylitet­

tyään Kirppulaan, inistä tätä ennen oli eronnut haara nyk. Hietapohjaan.

Isoäitini Maija-Liisa Peura puhui Torikasta pohjoiseen mennyttä polku- tietä muistellessaan Poan tiestä, mikä johtui Paadentaipale ja Paatela ni­

mistä, ja jolloin myöskin ed. mainittu Poan kangaskin on tästä aiheesta saanut nimensä.

Edellämainittu Kärrykangas on taas saanut nimensä siitä, että 1770-luvulta lähtien on Laukaassa ollut kärry- eli n.s. ”ratasteitä”. Kuusassa Horhanvir- ran rinnalla sijaitsevalta kankaalta on päästy lähtemään Mattilan kautta kärryillä Laukaan kirkolle kesäiseen aikaan pitäjän pohjoisosan vainajia kirkolle vietäessä, kun saatto oli ve­

neillä tullut Virranniemeen.

Meidän on tätä päätellessä muistet­

tava, että Mattila—Korkeakoski tie, sekä Kuusan kosken ylittävät sillat rakennettiin vasta 1840-luvulla.

Talvikäytössä olleella edellämaini- tulla Poantiellä on täytynyt olla myös­

kin kesäkäyttöä kirkkotienä, minkä Torikassa säilynyt tarina todistaa:

On hyvin todennäköistä, että kirp- pulaisilla on ollut kirkkovene Torikan tallaalla ja jalkaisin tultiin tähän, soudettiin Itäselän yli sekä käveltiin jälleen lauantai-iltana kirkkovakko-

jen kanssa kirkolle tavanomaiseen yö- pymispaiKKaan.

Elämme 1850-lukua. Suolahden Kirppulassa oli tuolloin m . neljä ty- liu ta. Heistä oli kesäisenä lauantaina lähtenyt Laukaan kirkkoon Henriika ja Marja-Sofia. Tyttarillä oli puhtaat arkivaatteet yllä. KirKKoev<wti olivat Henriikan ja kir kko vaatteet siiju.ei- neen Marja-Sofian koristellussa kirk- kovakassa, minKä kannessa oh vih- taukselle käännetystä raudasta tehty samea. Tyttäret olivat jo siinä iässä, että erinäisiä mielihaluja oli alkanut heille ilmaantua. Ehkäpä tytärilläm­

me, rippikoulun Laukaassa jo käytyään, oli alakaudelle tavanomainen tarkoi­

tus; hienovarainen yhteydenotto vas­

takkaiseen sukupuoleen. Tästä he ai­

nakin keskenään keskustelivat veneel­

le mennessään, minkä keskustelun kuunteli tuolloin Toistenpaikalla asu­

neen Leppäsen Heikki-niminen poika.

Tytärten keskustelu tapahtui heille ominaisella äänenpainolla sanoja aika paljon venyttäen näin:

Henriika: "Mitäs sanottaisiin, jos kirkkomäellä tulisi poikia vastaan ja kysyisivät saada tietää meidän nimen ynnä kotipaikan?”

Marja-Sofia: ”Ei sanottaisi kenen tyttöjä ollaan.”

Henriika: "Sanottaisiinhan toki, niiattaisiin ja sanottaisiin. Isosta Kirppulasta ollaan ja rikkaita ollaan.”

Edellämainittu kesäinen Kirppulan tyttärien kirkkomatka johtaa meidät näin joulun alla ajattelemaan vanhan aikakauden joulukirkkomatkoja.

Laukaan toisen kirkon v. 168S val­

mistuttua Pellosniemelle, ovat pitäjän pohjoisosan asukkaat käyttäneet kirk­

kotienään kertomuksessamme mainit­

tua Poantietä. Useilta tuon ajan asuk­

kailta meni joulukirkossakin käyntiin kokonainen kellonympärys, edellyttäen matkantekoon käytetyn rivakoita he­

vosia sekä keveitä kuormia. Huonoilla hevosilla matkaan meni täysi vuoro­

kausi.

Pisin matka kirkolle tuli Sumiaisten Sorvalasta eli lähes 50 km. Petäjä- veden Kuivasmäen kuuluessa aluksi Laukaaseen, tuli sieltä Laukaan Har- tikan kirkkoon, huonommat tieolo- suhteet huomioonottaen runsaasti 60 km. Yöpymispaikkojakin on täytynyt kirkkoteiden varsilla tuolloin olla. Osa talvisaikaisista kirkkomatkoista on

25

(2)

varmaankin tehty hihtäen sen ajan leveillä suksilla.

Kirkkomatkoista puheenollen tul­

koon vielä mainittua, että Äijälän ky­

lässä sijaitseva Syömäsijan mäki on eräiden lähdetietojen mukaan saanut nimensä siitä, kun laukaalaiset ennen Hartikan kirkon valmistumista ko­

koontuivat mainitulle mäelle eväitään syömään Rautalammin kirkossa käy­

dessään kesäisinä sunnuntaiaamuina, ehkä jo ennen auringon nousua.

Meille atomikauden asukkaille, jot­

ka nykyään ajamme "vageneillamme”

taikka nautimme yhteisistä joukko- matkoista loistolinjureissa kirkkomat­

koja tehdessämme, edellämainitut to- denperäiskuvaukset ovat ehkä anta­

massa aika paljon ajattelemisen ai­

hetta, varsinkin kun tyytyminen val­

litseviin oloihin ei kaikistellen ole seu­

rannut teknillistä kehitystä.

Paavo Hovilainen

26

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

juhannusjuhlia korjaamon toimesta, joissa ohjelmassa oli soutukilpailu- ja, sekä haastekilpailu köydenvedos- sa, joh on oli haastettu Laukaan ase- mankylän joukkue.

Niinpä Topi päätti, kuten niin monet muutkin karstuset siihen aikaan, lähteä koettamaan onneaan vähän suuremmilla savotoilla.. Kanadassa Timminsin kaupunki Ontarion

kuviosta käy ilmi, että korkoja olisi pitänyt taylorin säännön mukaan nostaa ripeämmin 2000­luvun alussa.. kuvioista 2 ja 3 käy ilmi, että molemmilla mittareilla

taloudellisen kasvun edistäminen korostui laman aikana ja sen jälkeen talouspolitiikan tärkeimpänä tavoitteena.

Hän myöntää kuitenkin, että mikä tahansa muutos olisi vaikea ja voimia kuluttava – pai- nottaen, että muutos oli kuitenkin rauhanomai- nen.. Monet syvään juurtuneet

Vaikka aikaisempien tutkimusten perusteella oli tie- dossa, että männyn luontaisen uudistamisen edel- lytykset Lapin mäntymetsissä ovat hyvät ainakin kuivilla ja kuivahkoilla

Tämä taas tarkoittaisi sitä, että tiestä ai heu tu va sääs- tö pitäisi olla keskimäärin 17 markkaa kuutiometril- tä, mikä on mah dol lis ta, mutta epätodennäköistä..

roolissa, kuitenkaan unohtamatta perinteistä opis- kelijan ääntä korostavaa laadunhallinnan näkökul- maa. Tutkimuksen tavoitteena on valottaa opiske- lijoiden kokemuksia ja