• Ei tuloksia

(ei seksuaalinen) on kun kokee vahvaa vetovoimaa nauttimiseen tai jonkin omistamiseen

Positiiviset tunteet I-T vuorovaikutuksessa ja vuorovaikutusmuodot niiden toteuttamiseen

Himo 2 (ei seksuaalinen) on kun kokee vahvaa vetovoimaa nauttimiseen tai jonkin omistamiseen

Ihmiset voivat himoita omistaa tai käyttää joko itse tuotetta tai toimintaa, jota tuote mahdollistaa. Monissa tapauksissa on jotain, joka estää heidän tyydytyksensä, kuten käytännöllisiä, moraalisia, oikeudellisia tai turvallisuuskysymyksiä (esimerkiksi tuotteen ostaminen tai käyttäminen ei ole sallittua, on liian kallista, on vastuutonta tai vie liikaa aikaa).

Palvonta on halu jumaloida, kunnioittaa ja olla omistautunut jollekin.

Ihmiset voivat kokea palvontaa reaktiona johonkin, jota koetaan erikoislaatuisena. Erikoislaatuisina pidetään sellaisia ominaisuuksia kuten: ainutlaatuinen, erittäin laadukas, harvinainen (esimerkiksi ainoa laatuaan), hyvin monimutkainen (esimerkiksi vaikeasti ymmärrettävä) tai vaikeasti saatava (esimerkiksi liian kallis). Palvonnan kohteena voi olla sekä itse tuote, toiminta, jota tuote mahdollistaa tai henkilö, joka osallistuu I-T vuorovaikutukseen.

Nautinto

Euforia on mielitila, jossa henkilö on viemänä intensiivisen ilon tunteella.

Ihmiset voivat olla euforisia aktiviteeteista, jotka tuotteet voivat tarjota (esimerkiksi jalkapallo-ottelun katsominen televisiosta), tuotteen käyttökokemuksesta tai tuotteen omistamisesta. Tuotteet voivat myös edustaa tiettyjä euforisia kokemuksia.

Ilo ilmenee kun on tyytyväinen tai mielissään jostain asiasta tai toivottavasta tapahtumasta.

Ihmiset voivat kokea iloa, kun tuote on miellyttävä käyttää, täyttää tehtävänsä hyvin, tai tarjoaa iloista toimintaa.

Lisäksi, tuote voi myös edustaa iloista toimintaa tai muistuttaa siitä.

Huvi on leikkisästä huumorista tai viihteestä nauttimista.

Ihmiset voivat olla huvittuneita tuotteista, joiden muotoilu on hauska tai leikkisä tai joilla on leikkisiä toimintoja.

Optimismi

Toivo on usko, että jotain hyvää tai toivottavaa voi mahdollisesti tapahtua.

Ihmiset voivat olla toiveikkaita tuotteen käyttämisen oletetuista (mutta epävarmoista) seurauksista, ja he voivat toivoa, että tuote toimii kunnolla tai että he osaavat käyttää sitä. Tuotteet voivat myös herättää toivoa, koska ne edustavat mennyttä tai tulevaa menestystä tai tiettyjä (esimerkiksi uskonnollisia) uskomuksia.

Odotus (ennalta nauttien) on toivottavan tapahtuman innokas odotus.

Ihmiset voivat odottaa tuotteen ostamista, omistamista tai tuotteen käyttämisen myönteisiä vaikutuksia. Myös voi odottaa tapahtumaa, mistä tuote muistuttaa tai mitä se edustaa.

Eloisuus

107

Yllätyksellisyys on kun koetaan tyytyväisyyttä äkillisestä tapahtumasta, joka oli odottamaton tai epätavallinen.

Yllätys herää sellaisesta tuotteesta, joka ylittää piilo- tai suoria odotuksia (odotukset perustuvat aikaisempiin kokemuksiin samojen tai samankaltaisten tuotteiden kanssa). Ihmiset voivat yllättyä siitä, minkälaiset tuotteet ovat, mitä ne tekevät (miten ne reagoivat vuorovaikutuksen aikana), mitä he voivat tehdä niiden kanssa, tai mitä muut ihmiset voivat tehdä niiden kanssa. Yllätys myös voidaan tuottaa, kun tuote laskee käyttäjän odotuksia alussa (esimerkiksi ei toimi kovin hyvin heti, mutta kasvattaa suoritusta käytön aikana).

Energisyys on eloisasta tilasta nauttimista olemalla energinen tai vireä.

Ihmiset voivat tuntea energisyyttä tuotteista, jotka stimuloivat tai mahdollistavat fyysistä aktiivisuutta (kuten urheilu tai liikunta) tai jotka ovat henkisesti virkistäviä. He voivat myös olla energisiä tuotteista, joiden avulla he voivat levätä kunnolla. Erikoisryhmässä ovat energisoiva ruoka ja stimulantit (kuten kahvi).

Varmuus

Rohkeus ilmenee kun koetaan henkistä voimaa kestääkseen vaara tai vaikeuksia.

Tuotteet voivat auttaa ihmisiä tuntemaan itsevarmuutta epävarmoissa tilanteissa, koska ne ovat luotettavia tai edustavat jotain voimaannuttavaa (kuten maskotteja tai uskonnollisia esineitä). Tuotteen käyttäminen voi myös vaatia itsevarmuutta (kun on kyse vaarallisista tuotteista) tai mahdollistaa sitä vaativia toimintoja (esimerkiksi vaarallisia urheilulajeja).

Ylpeys on itsekunnioituksen tai saavutuksen tunteen kokemista.

I-T vuorovaikutuksessa ylpeyttä voi kokea ainutlaatuisen tuotteen omistamisesta, silloin kun tuote auttaa saavuttamaan jotain tai kun osataan käyttää monimutkaista tai vaikeaa tuotetta (kuten musiikkisoitinta). Muilta saatu positiivinen palaute tai kehu omistamastaan tuotteesta tai kyvystä käyttää sitä, myös tuo ylpeyden kokemuksen.

Itseluottamus on usko itseensä tai omiin kykyihin päästää tavoitteeseen tai toimia oikein.

Ihmiset voivat tuntea itsevarmuutta sellaisista tuotteista, jotka ovat luotettavia tai helppokäyttöisiä, myös silloin kun tuotteet tukevat itsenäisyyttä tai auttavat ihmisiä näyttämään hyviltä. Lisäksi tuotteet jotka estävät loukkaantumisia tai vahinkoja, ja tuotteet jotka tukevat henkilön omaa osaamista tai ammattitaitoa, aikaansaavat luottamus tunteen.

Kiinnostus

Inspiraatio on äkillisen ja mukaansatempaavan luovan impulssin tunteen kokeminen.

Ihmiset voivat inspiroitua tuotteista, jotka stimuloivat luovaa ajattelua tai toimintaa. Tuotteen käyttäminen voi olla myös inspiroiva, kun se stimuloi luovaa vuorovaikutusta, ja tuote voi mahdollistaa tai symboloida toimintoja, jotka ovat inspiroivia.

Lumous ilmenee silloin, kun ollaan viehättyneenä johonkin, jota koetaan ihanana tai epätavallisena.

Ihmiset voivat olla lumoutuneita tuotteeseen, joka laukaisee mielikuvituksen, tuotteeseen liittyvään tarina-tekijään tai tuotteeseen, jolla on "maaginen" toiminto. Myös tuotteen käyttäminen voi olla lumoava, jos siihen liittyvät mukaansa tempaavia tai flow- kokemuksia, joissa käyttäjä unohtaa itsestään tai ajasta (kuten esimerkiksi sellaisten tuotteiden tapauksessa, kuten: pelit, soittimet, urheiluvälineet ja kirjat).

Innostus on halu tutkia, selvittää tai ymmärtää jotain.

Ihmisiä voivat innostaa uudet tuotteet tai tuotteet, joiden tarkoitus tai merkitys ei ole heti selvä. He myös voivat olla 108

kiinnostuneita tuotteessa näkyvään käsityötaitoon tai tuotteen rikkauteen tai monimutkaisuuteen. Käytettäessä tuotetta ihmisiä voi innostaa tuotteen mahdollisuudet: tuotteen toiminnallisuus tai aistikokemuksia tuotteen käytön aikana. He voivat olla myös kiinnostuneita siitä, mitä he voivat saavuttaa tuotteen kanssa tai miten muut ihmiset voivat käyttää tuotetta.

Tyytyväisyys

Helpotus on mielihyvän kokemista äskettäisen stressin tai epämukavuuden poistumisen jälkeen.

Ihmiset voivat tuntea helpotusta, kun he löytävät kadonneen tuotteen, huomaavat pystyvän käyttämään vaikean tai monimutkaisen tuotteen tai pystyvät tekemään vaikean työn tuoteen avulla. Tuotteet voivat myös tuoda helpotusta vapauttamalla ihmisiä fyysisestä tai henkisestä stressistä tai epämukavuudesta.

Rentoutuminen on nauttimista rauhallisesta olotilasta, joka on vapaa henkisestä tai fyysisestä jännityksestä tai huolesta.

Ihmiset voivat käyttää mukavia tuotteita rentoutumisen apuvälineinä. Esimerkkejä sellaisista tuotteista ovat: takka, sänky, tyyny, kylpyamme, mukava tuoli, hierontalaite. Ihmiset voivat myös rentoutua käytettäessä tuotteita, jotka tukevat sellaista toimintaa, joka vapauttaa heitä arjen huolista tai työkiireistä (kuten luistelu puistossa, musiikin kuuntelu tai urheileminen); nämä toimet voivat myös olla pieniä hetkiä, kuten teen juomista. Erityisryhmässä ovat tuotteet, jotka pakottavat käyttäjän pysähtyä, koska niiden käyttäminen vie aikaa (kuten kahvinkeitin).

Tyydytys on äskettäisen tarpeen tai halun täyttymyksen nauttimista.

Ihmiset voivat olla tyytyväisiä, kun tuote suoriutuu omasta tehtävästään hyvin, tai kun tuotteessa yhdistyvät toiminnallisuus, kauneus tai hyvä hinta-laatu suhde. Ihmiset voivat myös olla tyytyväisiä toiminnan tuloksiin, jossa tuotteella on avustava rooli. Myös tyytyväisyyttä voi edistää myönteinen palaute tuotteesta muilta ihmisiltä.

109