• Ei tuloksia

Lääninrakennuskonttorin vt. johtaja kävi vuoden 1877 alussa tarkastamassa

In document Suur-Huittisten historia III, 1 (sivua 81-84)

Kau-vatsan kirkon. Hänen mielestään se oli

niin huonossa kunnossa, ettäkappeli tar-vitsi sentilalle kokonaan uuden. Se ei tul-lut kalliimmaksi kuin vanhan

korjaami-nen.

Lääninarkkitehti

Carl

J.

Fr. von

Hei-deken vieraili kesemmällä kirkolla. Hän totesi, että torniosa oli painanut pohjois-puolen seiniä ulospäin. Torni tuli muut-taa länsipäätyyn ja silloinen sakasti kir-kon yhteyteen, jottasaataisiin ristikirkko.

Uusi sakasti tuli rakentaa itäpäätyyn, jon-ne myös alttari sijoitettaisiin. Kirkon länsiosaan sopi parvi. Kun Lintulan kir-kon ovet ulottuivatkattoon, ne oli v. Hei-dekenin mukaan mataloitettava kuten ik-kunatkin. Uusi kirkko oli mahdollisuuk-sien mukaan rakennettava entisen

perus-tuksille tai jos ne eivät kestäneet, tilaa oli idempänä.

Carl v. Heideken laati elokuussa 1878 Kauvatsan uuden kirkon piirustukset, jot-ka senaatti huhtikuussa 1879 vahvisti.

Seurakunta valitsi kolmesta kateaineesta paanu,rautapelti, asvalttihuopa vii-meksi mainitun, koska se oli halvinta,

muttakestävää. Kirkonkokous olisi halun-nut jättääpois arkkitehdin suunnittelemat kultaukset "etteiköyhän sovikoreilla”, se perusteli mutta viranomaiset olivat v.

Heidekenin

puolella.

Kirkon rakennuskustannusten suoritta-miseksipäätettiin valita valtakunnan

ylei-sen lain määräykset eikä kunnallisäyriin pohjautuvaakantoa. Kaikkein köyhimmil-le annettiin helpotuksia. Täydeltä mant-taalilta vaadittiin neljä hevospäivätyötä.

Muuten sovittiin, että matkareissu Tur-kuun tai Tampereelle taikka kaksi matkaa Poriin vastasi neljää päivätyötä kirkkora-kennuksella. Kustannusarvioksi laskettiin

50 000 mk, mistä peitettiin valtion kuole-tuslainalla viidesosa.

Jo

elokuussa 1877 oli rakennusmesta-riksi valittu David Lönnroth, jokatuolloin

johti Huittisten kirkon korjaustöitä. Hä-nen urakkapalkkansa oli2 000 mk.

Lintulan kirkkoa ryhdyttiin purkamaan

21.4.1879. Pääosin sen aineksista tehtiin uusi, missä pidettiin ensimmäinen juma-lanpalvelus pyhäinmiesten päivänä sa-mana vuonna. Kirkkoherra O. F. Ingelius vihki pyhäkön 21. joulukuuta. Raken-nustöiden aikana oli jumalanpalvelukset pidetty pappilan pihalla, mahdollisim-man lyhyinä. Eikä ainoanakaan sunnun-taina tai juhlapäivänä sade niitä häirin-nyt. Sen sijaan pyhäinmiesten päivänä taivas antoi lumiräntää.43

Kauvatsan 1879 valmistunut kirkko on

tornillinen pitkäkirkko, sakasti itäpää-dyssä. Sen muodot ovat luonteenomaisia 1800-luvun jälkipuoliskon suurille torni-kirkoille, joissa on hakeuduttu irti perin-teisistä ratkaisuista ja tuon vuosisadan klassisismista. Kirkon sisäpituus

itä-länsi-suunnassa on 50 kyynärää, leveys 19 ja korkeus lattiasta tasakertaan 12 kyynärää

sekä lakeiseen 17 kyynärää. Ristihaarat ovat 16 kyynärää leveät, 11 kyynärää pitkät ja 14kyynärää korkeat sisältä lakei-seen mitattuna.

Kirkossa on kolme parvea, yksi kum-massakin ristissä sekä yksi länsipäässä, tämä alkuaan urkuparveksi aiottu. Penk-kejä oli yhteensä sata: 86 alhaalla ja mo-lemmissa ristiparvissa 7. Istumatilaa oli

saatu noin 1 000 hengelle. Puretussa kir-kossa oli ollutpenkkijako. Säätyjaon mu-rentumista osoittaa, että

kirkonkokouk-sessa lokakuussa 1879 kaikki vastustivat penkkijaon jatkamista uudessa kirkossa,

”vaan saa kukin vapaasti valita istuma-paikkansa”, kokous selitti. Neljä Ko-kemäenpuolen torpparia pääsi osalliseksi tästä edusta, koska he olivat

vapaaehtoi-sesti osallistuneet kirkon

rakentamiseen.

Penkit sijoitettiin eroon kuorista. Kaksi penkkiä kummallakin puolen ristikäy-tävää jätettiinvieraidenkäyttöön.44Kaikki höylätty

maalattiin

sisältä tammenväri-seksi, paitsi ikkunat, joiden puitteet teh-tiin valkoisiksi. Seinät maalatteh-tiin vaalean kellertäväksi.

Kellotapuli katettiin rautapellillä. Se rakennettiin sakastin tavoin kirkon

yhtey-teen, sen länsipäähän. Torniosan korkeus kelloihin asti on 21kyynärää jasiitä huip-puun 26kyynärää.

Kirkko sakasteineen jatapuleineen lau-doitettiin ja maalattiin ulkoa öljyvärillä vaaleanharmaaksi, mutta ulkonevat koh-dat tummiksi.45

Salaman vierailu kirkontornissa pakotti pienehköihin sisäkorjauksiin japani syk-syllä 1884kauvatsalaisetajattelemaan uk-kosenjohdattimen hankkimista. Kun hin-tatarjoukset olivat 900—1 000 mk, ostoai-keesta luovuttiin. Vihdoin v. 1888 ukko-senjohdatin saatiin, vaikka

kirkonkokouk-sessa sitä oli varsin moni vastustanut jär-kisyin; ”... koska se [ukkosenjohdatin] ku-ten muutamat arvelivat olisi

Jumalan

kait-selmusta vastaan.” Kirkkoon ostettiin pa-loruisku ja-koukku v. 1908.Rakennus oli palovakuutettu 20 000 markasta jo v.

1882.46

Lämmityslaitetta kirkkoon alettiin hankkia tuomiokapitulin 1892 esittämän kehotuksen mukaisesti. Sitä rahoitettiin keräämällä viiden vuoden ajan 20 penniä kultakin 16vuotta täyttäneeltä henkilöltä, myös naisilta. Arkkitehti

Josef

Stenbäckin

suunnittelemat lämmityslaitteet asennet-tiin

kirkkoon

kesällä 1898. Stenbäck eh-dotti tuolloin kirkon isojen

ikkunoiden

suurentamista, koska pyhäkkö pimenisi sisäikkunoiden takia. Seurakuntalaisten mielestä tähän ei ollutaihetta, sillä sisäik-kunoita ei tarvittu. Lämpöä tulisi riittä-mäännyt muutenkin. Kaminoiden vedos-sa ilmeni aikaa myöten puutteita, sillä 1913 sakastin todettiin mustuneen sisältä tulleen savun vuoksi.47

Kun kirkko oli saatu lämpimäksi, sinne ryhdyttiin suunnittelemaan urkuja.

Kau-vatsan kirkossa oli tosin ollut urut jo ai-kaisemmin, ensimmäisenä Suur-Huittis-ten

seurakunnista.

Ne oli virkaa toimitta-va lukkari

Johannes

Rindell itse tehnyt, ja hän sijoitti ne toimikautensa alussa 1870-luvun puolimaissa urkuparvelle, joka myös oli hänen

aikaansaannostaan.

Soitin oli pieni javaatimaton. Kun kauvatsalai-set eivät halunneet lunastaa Rindellin

ur-Kauvatsan kirkko 1910-luvulla.Kuva O. Ojala. SNL, Satakunnan museonkok.

kuja, hän vei ne 1877 uuteen virkapaik-kaansa Kortesjärven kirkkoon.

Vuonna 1898 urkujen hankkiminen an-nettiin

3-miehiselle toimikunnalle.

Varo-jen koonti aloitettiin arpajaisilla. Seuraa-vana vuonna urkujen ostoa lykättiin huo-non

satovuoden

vuoksi. Heinäkuussa 1901 ne päätettiin

hankkia

A. B. Thulelta Kangasaita. Rahoituksen puuttuva osa

lai-nattiin Ihanderin

rahastosta.

Urut tilattiin lopulta 17-äänikertaisina. Niiden saanti aiheutti sen, että 1902 perustettiin urku-rin virka, johon yhdistettiin lukkarin tehtävät.48

Kirkon kaksi malmikelloa kestivät kol-huitta rakennustyöt japääsivät jatkamaan sanomanvälitystään uuteenkellotapuliin.

Alexandra Såltinin maalaaman alttaritau-lun aihe on Matth. 4:11. Taulun lahjoitti

seurakunnalle

jouluna 1885

kauppaneu-vos

Johan

Grönfeldtin leski Maria Grön-feldt, Sääkskosken lääninomistaja. Seura-kunnan lähetystö kävi kiittämässä

kaup-paneuvoksetarta.

Kirkon rakennuslainasta oli tällöin vielä maksamatta 4 000 mk.49 Uuteen kirkkoon ostettiin ja saatiin irtai-mistoa. Vuonna 1879 hankittiin kaksi uushopeista kynttilänjalkaa, kaksi prons-sistakynttiläkruunua jakuusi seinälamp-pua, v. 1892 puolestaan viiden litran vii-nikannu. Yhteiskunnallisestitunnustetun aseman saaneet muistivat kotiseutuaan ja tulivat

muistetuiksi.

Viipurin

poliisimes-tari lahjoitti 1873 pronssisen

6-kynttiläi-sen kruunun, kruununvoudin leskirouva Turusta testamenttasi 1883 lasisen 6-kynt-tiläisenkruunun, vähäisempiä hankintoja

jalahjoituksiatässä luettelematta.50 Kirkon ympäristön kunnostamiseen kiin-nitettiin entistä enemmän huomiota. Sen

suunnittelemisessapyydettiin 1879 apua Suomen Talousseuran puutarhurilta.

Kirkkotarhaan päätettiin istuttaa, ”jos mahdollista myöskin harvinaisempain Suomessa kasvavainpuitten taimia,kuten tammen, saarnen, lehmuksen, saksan kuusen y.m. taimia”. Kun pelättiin, että kirkonkylän vuohet söisivät kalliin kas-vuston, osa kutunomistajista suostui

va-paaehtoisesti luopumaan niistä, osaa koe-tettiin siihenpakottaa. Samalla määrättiin lopetettavaksi sekäytäntö, että yttiläläiset laskivat sikansa raitille kirkonmenojen ajaksi. Kyläkuva siistiytyi.51

Kirkkoon rajoittuvaa hautausmaata oli 1876 laajennettu lähes kolmanneksella.

Sitä ympäröi kiviaita, jonka sulki kirkon-tornin oven kohdalla kaksiosainen

rauta-portti. Sellainen oli myös etelänpuolella, kun taas sakastin kohdalle riitti

yksiosai-nen veräjä. ”Kirkkopuoti”, missä säilytet-tiin osaa pyhäkön irtaimistosta, oli kirk-kotarhan ulkopuolella. Vanhat ihmiset kertoivat yhä 1930-luvulla muistitietona, että kirkkopuoti olisi ollut Rutunan en-simmäisen pyhäkön sakasti. Se rakennet-tiin uudelleenv. 1912.52

In document Suur-Huittisten historia III, 1 (sivua 81-84)