• Ei tuloksia

Magazine litteraire

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Magazine litteraire"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

50 • niin & näin /

L E H D E T

varrella varsin monet merkittävät fi losofi an klassikot ja nykyfi losofi t ovat saaneet osakseen oman

teemanumeronsa. -luvun fi losofi ksi(kin) tituleeratavista kynäniekoista listalta löytyvät mm.

Sartre, de Beauvoir, Bataille, Lévi- Strauss, Foucault, Heidegger, Lacan, Aron, Eco, Derrida, Althusser, Wittgenstein, Ricœur ja juuri

edesmennyt Bourdieu. Filosofi an klassikoista teemanumeron aiheena ovat olleet esim. Rousseau, Nietzsche, Kant, Darwin, Marx, Descartes, Spinoza, Machiavelli. Tietenkin mukana on paljon ranskalaisen kirjallisuuden klassikkoja – Dumas, Flaubert, Balzac, Zola, Proust jne. – mutta myös muiden kielialuiden merkkihenkilöitää on muistettu (Shakespeare, Grass, Hemingway, Cervantès, Wilde, Borges, Dostojevski jne.). ML ei ole rajoittunut tarkasteluaan vain jo manan maille painuneisiin henkilöihin vaan useat henkilöt on nostettu teeman arvoisiksi jo elinaikanaan.

Vaikka teemat ovat tietenkin usein Ranska-painotteisia, myös muiden kielialueiden kirjallisuus ja kulttuuri ovat esillä. Näin teemojen joukosta löytyy vaikkapa Prahan, Portugalin,

arabialaisen maailman, Yhdysvaltojen, Neuvostoliiton tai Kiinan kirjailijoita esittelevät numerot. Kirjallisuuden käsittely ei ole rajoittunut vain

kansakunnan kaapin päälle nostettuihin mahtimiehiin, vaan tarkasteltavana ovat myös populaarimmat tyylilajit; mm.

dekkarit, scifi sekä sarjakuva ja eroottinen kirjallisuus.

ML:n numeroiden sivumäärä on yli sata, ja teema vie tästä noin puolet. Koska artikkelit eivät ole mammuttipitkiä, jokaiseen teemaan on saatu mahtumaan parisenkymmentä eri kirjoittajien näkökulmaa. Näkökulmien runsaus tekeekin teemoista antoisia samalla sekä yleissivistystään paikkaaville että myös aiheeseen erikoistuneellekin lukijalle. Jutut ovat usein yliopistoihmisten kirjoittamia, mutta raskaat viiteapparaatit on säästetty toisiin julkaisuihin.

Kirjoittajat ovat pääasiassa

ranskalaisia ja ranskalaiselta kielialueelta, mutta poikkeuksiakin on. Esimerkiksi Fenomenologia-numerossa (ML ) kirjoittaa Suomessakin vieraillut fi losofi Dan Zahavi, joka rohkaisee

artikkelissaan analyyttistä ja fenomenologista fi losofi aa käymään suorempaa keskustelua, sillä se olisi TOMMI WALLENIUS

magazine litteraire

Ranskalainen Magazine litteraire voi nimensä puolesta vaikuttaa pelkältä kirjallisuuslehdeltä, mutta sen fi losofi nen anti on niin painava, että fi losofi an harrastajan on hyvä pitää lehteä silmällä. Ranskassahan fi losofi an ja kirjallisuuden suhde on historian saatossa ollut likeinen ja moniulotteinen. Yhtäältä valistuksesta alkaen fi losofi a on laskettu laajasti ymmärretyn ”kirjallisuuden” (littérature) alaan, minkä voi huomata vielä nykyäänkin vaikkapa etsiessä fi losofi sia teoksia ranskalaisen webbikirjakaupan sivuilta. Toisaalta ranskalainen fi losofi a on usein ollut leimallisesti kirjallisuutta siinä mielessä, että ”kirjailijan” ja ”fi losofi n”

nykyisin vallitseva rajanveto on useassa tapauksessa ongelmallinen; tästä löytyy esimerkkejä niin valistusajalta (Voltaire, Direrot) kuin nykypäivästäkin (esim.

Sartre, de Beauvoir, Camus, Bernard-Henri Lévy). Filosofi a ymmärretään Ranskassa usein yhä muuksikin kuin puhtaaksi akateemiseksi oppiaineeksi, vaikka onhan se toki myös sitäkin.

 kertaa vuodessa ilmestyvän Magazine litterairen (ML) jokainen numero on teemanumero. Lehden teemat ovat moninaisia, ne voivat keskittyä valottamaan yhtä kirjoittajaa, suuntausta, teemaa tai

kielellis-maantieteellistä aluetta. Viime kuukausina noin joka toinen ML:n numero on teemansa puolesta

painottunut vahvasti fi losofi aan: Walter Benjamin (huhtikuu), nykypäivän Italia (maaliskuu), Gilles Deleuze (helmikuu), Victor Hugo (tammikuu), rock-

kirjailijat (joulukuu), fenomenologia (marraskuu). Lehden alkuajoista – ensimmäinen numero ilmestyi marraskuussa  – viime vuosiin verrattuna näyttää fi losofi sen panoksen määrä vain kasvaneen. Filosofi sta näkökulmaa ja sisältöä löytyy myös niidenkin teemojen sisältä, jotka eivät otsikkonsa puolesta suoraan fi losofi aan viittaa. Näin ollen esim. nyky-Italiaa käsittelevässä teemassa on mukana artikkeli jossa tutkitaan mitä uutta löytyy italialaisesta fi losofi asta, Hugo- numerossa taas ei unohdeta tarkastella hänen fi losofi sia ulottuvuuksiaan.

Magazine litterairen uusin numero, Les écritures du Moi (toukokuu ),

on järjestysluvultaan , joten vuosien

050-51 Magazine litte 50 17.6.2002, 17:57

(2)

/ niin & näin • 51

L E H D E T

molemmille hedelmällistä. Zahavin esimerkit osoittavat, että erityisesti nykyiselle analyyttiselle fi losofi alle olisi hyödyllistä tutkia mitä fenomenologit ovat monista analyyttisen fi losofi an kentällä viime aikoina ajankohtaisiksi nousseista kysymyksistä jo miettineet.

Fenomenologian vaarana on taas ollut Zahavin mukaan liiallinen

käpertyminen fenomenologian mestareiden loputtomiin selittelyihin.

Muiden traditioiden kohtaaminen auttaisi fenomenologiaa todistamaan elinvoimaisuutensa ja osuvuutensa myös tänä päivänä. Tosin toisaalla samassa numerossa François-David Sebbah toistaa muidenkin ranskalaisten korostamaa huomiota, että

fenomenologia ei ole Ranskassa kuivunut vain historiallisen

tutkimuksen kohteeksi vaan se on ollut erityisen kukoistava ja kehittyvä sekä moni-ilmeinen traditio.

Jokaisen Magazine litteraire -numeron toisessa suuressa osastossa,

kirja-arvosteluissa, esitellään ranskankielisiä – ja ranskannettuja – kuukauden kirjajulkaisuja varsin kattavasti; esseistä dekkareihin.

Kirja-arvosteluosuus tarjoaa hyvän läpileikkauksen Ranskassa julkaistaviin

kirjoihin, vaikka siihen ei toki aina fi losofi sia teoksia osukaan.

Sen sijaan lehdessä silloin tällöin ilmestyvissä teemojen ulkopuolisissa haastatteluissa fi losofi t esiintyvät tiheään. Viimeksi haastattelussa ovat olleet naapurimaiden tuotteliaat fi losofi t Peter Sloterdijk (ML ) ja Gianni Vattimo (ML ). Sloterdijkin trilogian Sphären ensimmäinen osa Blasen on juuri käännetty ranskaksi, joten tässä haastattelussa lähdetään liikkeelle tuon teoksen ideoiden kautta, mutta käsitellään myös pari vuotta sitten kohua herättäneen Das Menschentreibhaus -tekstin teemoja.

Nykyään myös eurokansanedustajana tunnetun Vattimon haastattelussa keskitytään analysoimaan ja syventämään hänen esseessään Fare Gustizia del Diritto esittämiä ajatuksia nihilistiselle ajattelulle perustuvasta oikeudesta ja oikeudenmukaisuudesta.

Jokaisen lehden alkuosassa on monensortin pikku-uutisia kirjallisesta maailmasta, ja muutamia veikeitä vakiopalstoja. ML on kautta linjan ammattimaisesti toimitettu sekä taitettu huolellisesti ja tyylikkäästi.

Huomionarvoisa on ranskalaisten tapa ottaa intellektuelleista valokuvia, joissa

heidät saadaan näyttämään vakavastiotettavan arvokkailta ja vastaansanomattoman fi ksuilta. Tämä on varmasti tärkeä tekijä ylläpidettäessä mielikuvaa ranskalaisen hengenelämän korkealentoisuudesta.

Lehden internetsivuilta

(www.magazine-litteraire.com) löytyy mm. valikoima arkistoituja artikkeleita, lyhyitä kirjaesittelyjä, lista lehden teemoista ensimmäisestä numerosta alkaen sekä lista vielä saatavilla olevista irtonumeroista. Paperilehteä ML:n nettitarjonta ei korvaa, mutta se tarjoaa pieniä maistiaisia.

050-51 Magazine litte 51 17.6.2002, 17:57

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tärkeässä artikkelissaan ”psykoanalyysin kiinnosteista” Freud huomauttaa, että fi losofi a voidaan ottaa psykoanalyysin koh- teeksi, sillä fi losofi set opit ja

sukupuolieroa, globalisaa- tiota, afrikkalaista fi losofi aa, sivistystä ja koulutusta, arkipäivän fi losofi aa, Walter Benjaminia, väkivaltaa ja sivilisaatiota, jätteen fi

Hän kertoi epävarmuudesta, jonka fi - losofi an opiskelu lukiossa on herättänyt hä- nen juurtuneissa uskomuksissaan: ”Vaikka fi losofi a onkin aiheuttanut hämmennystä, se

Hän kertoi epävarmuudesta, jonka fi - losofi an opiskelu lukiossa on herättänyt hä- nen juurtuneissa uskomuksissaan: ”Vaikka fi losofi a onkin aiheuttanut hämmennystä, se

Vehkavaara pitää suomennosvali- koimaa kehnona ja vihjaa, että en ”malta olla uskollinen Peircen fi losofi alle” vaan vesitän ja vääristän hänen fi losofi ansa

Edelleen: fi losofi an oppiaineessa tieto- aineskin, historialliset fi losofi set teoriat ja käsitykset, liittyvät aina ajattelun taitoihin siinä mielessä, että ne ovat

Summa -kustantamon lisäksi uusi tulokas fi losofi s- ten julkaisujen saralla on myös Tampe- reen yliopiston fi losofi an laitoksen Acta Philosophica Tamperensia -sarja,

Kes- kiajan fi losofi aa ei eurooppalaisessa pe- rinteessä voi tutkia ilman antiikin fi loso- fi aa, koska keskiajan fi losofi a perustuu niin paljon antiikin