• Ei tuloksia

Autogamista filosofiaa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Autogamista filosofiaa"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

/ niin & näin • 1

P Ä Ä K I R J O I T U S

Autogamista fi losofi aa

F

ilosofi an tutkintovaatimuksia selaillessa havaitsee, että opetuksen pääpaino on fi losofi sissa opeissa ja systeemien sisuksissa. Voisiko toisin ollakaan? Onhan toki niin, että fi losofi aa opiskelevan tulee oppia tietämään, mistä Platon kirjoitti ja minkälaisia ”fi losofi sia” kysymyksiä hän asetti vastatakseen. Outoa olisi, ellei opiskelijan tarvitsisi tutustua Kantin kategoriseen imperatiiviin tai Descartesin jumaltodistuksiin. Varsinkin fi losofi an opin- tojen alkuvaiheessa monumentaaliset fi losofi an historiat ovat raskasta luettavaa. Muisti on koetuksella, ja vaarana uhkaa, että tentissä tekee selkoa Spinozan nomado logiasta, Augustinuksen Summa contra gentiles -teoksesta tai tyk- känään unohtaa Kantin havainnon muodot ja ymmär- ryksen kategoriat.

Valistuneissa tutkintovaatimuksissa fi losofi an historia oppisisältöineen kuitenkin suhteutetaan tieteiden ja kult- tuurin historiaan, ja nämä kaikki aikakausien yleisempään historialliseen kehitykseen. ”Filosofi set” opit esitetään historiallisissa yhteyksissään. Silloin tentissä voidaan kysyä vaikkapa Hobbesin ja Locken ”fi losofi oiden” suhteista Eng- lannin 1600-luvun vallankumouksellisiin tapahtumiin tai Platonin ideaopin ja Aristoteleen Politiikan kytkennöistä kreikkalaisen rahatalouden kehitykseen. Joidenkin mielestä tällainen tarkastelu ei ole fi losofi aa, vaan historiaa, tiedon sosiologiaa tai jopa politiikkaa. Joku toinen puolestaan saattaa innostua enemmänkin pohtimaan ’fi losofi an’ ja ’po- litiikan’ tai tekstin ja kontekstin suhteita esimerkiksi Aristo- teleen tai Heideggerin tapauksessa. Joka tapauksessa lienee paikallaan kysyä, millä perusteella fi losofi a on ’fi losofi aa’, politiikka ’politiikkaa’, tai miten näihin kysymyksiin on eri aikoina vastattu. Ei kai kuulosta kovinkaan fi losofi sesti syvälliseltä, jos esimerkiksi väittää tietävänsä vastauksen fi - losofi an ja politiikan suhteen ongelmaan jo ennen kuin on selvittänyt ongelmaansa historiallisten esimerkkien valossa?

Voiko fi losofi an ”epäpoliittisuutta” ymmärtää tutkimatta sen poliittisuutta?

Vielä pitemmälle fi losofi an kontekstualisoinnissa voi daan mennä, kun tutkintovaatimuksiin ja opetussuunni- tel miin otetaan fi losofi a in praxi, ajattelu käytännössä ja käytäntöinä. Silloin esille nousevat historialliset kysymykset siitä, mitä fi losofi a on ja kuka sitä harrastaa tai ei harrasta;

minkälaisia paikkoja, topoksia, ja asemia, positioita, ”fi lo- sofeilla” on omassa ajassaan; kenelle he kirjoittavat, min- kätyyppisiä tekstejä he kirjoittavat, ketkä heitä lukevat, miksi heitä luetaan, miten ”fi losofi set” opit leviävät tai minkälaisiin piireihin niiden vaikutus rajoittuu? Ja edelleen, miten fi losofi set opit ja aatteet vaikuttavat aikansa arkiajat- teluun, senso comuneen, ja päinvastoin; keiden ajatteluun ja elämään fi losofi nen vaikutus kohdistuu ja keiden ajattelulla ja elämällä on puolestaan vaikutusta fi losofeihin? Entä,

miten fi losofi an luonne ja fi losofi n tehtävät ymmärretään ajassaan, ketkä tätä ymmärrystä osoittavat ja ketkä eivät?

Tai mitä ”fi losofi a” ylipäätään on ennen ihmistieteiden syn- tymistä? Tämänkaltaisissa kysymyksissä kiinnostaviksi on- gelmiksi nousevat fi losofi an yhteydet esimerkiksi luku- ja kirjoitustaidon kehitykseen, kirjallisuuden genrehistoriaan, fi losofi an historiankirjoituksen historiaan (klassikkohie- rarkia!), tieteiden ja opinkäynnin historiaan, yliopistojen syntyyn ja leviämiseen, kansanopetuksen vaiheisiin, aika- kausien intellektuaaliseen toimintaan, kirjapainotaidon syntyyn, valtioiden ja kielten historiaan, nationalismin, kosmopolitismin ja internationalismin kysymyksiin, kan- salaisyhteiskunnan, kommunikaation ja julkisuuden muo- toihin, ”fi losofi en” ja muiden ihmisten ja ihmisryhmien välisiin suhteisiin, jne.

Joidenkin mielestä edellinen ei ainakaan ole fi losofi aa.

Joku toinen voi jopa innostua tutkimaan esimerkiksi kirja- painotaidon yhteyksiä ”fi losofi an historiassa” tapahtuneisiin intellektuaalisiin käänteisiin ja kumouksiin. Ei kai ole aivan varmaa, etteikö fi losofi an sisältöön vaikuttaisi se, leviääkö tieto muutamana käsinkirjoitettuna kopiona, sadoin ja tu- hansin kappalein painettuna sidoksena tai monikymmentu- hantisena halpapainoksena? Ei varmastikaan voi tarkemmin tutkimatta tietää, mitä vaikutusta sillä on fi losofi oiden sisältöihin, että opit kulkevat jalkamiehen, hevospelin, höy- ryveturin, pikajunan, suihkukoneen tai valon nopeudella?

Miten se vaikuttaa, osallistuuko fi losofi oiden tuottamiseen sata oppinutta kammioissaan, tuhat yliopistoissaan tai sata- tuhatta maailmanlaajuisissa sähköistetyissä verkostoissaan?

Entä, mitä seurauksia sillä saattaa olla, että kirjoittaa op- pejaan vainon alla, hovin loisteessa, sodan jaloissa, vastarin- taliikkeen joukoissa, palkittuna tiedemiehenä, työttömänä tutkijana tai virkaprofessorin turvatussa asemassa?

J

os on niin, että fi losofi an käytännöillä ja käytännölli- sillä yhteyksillä on vaikutusta fi losofi oiden sisältöön,

”varsinaiseen fi losofi aan”, niin onko silloin mielekästä opiskella vain sisältöjä niitä ymmärtääkseen, lukea vain

”fi losofi an historiaa” ymmärtääkseen fi losofi an historiaa? Jos fi losofi an historia ei synnykään autogamisesti, itsesiittoisesti, niin miksi silloin etsiä fi losofi n vanhempia vain ”fi losofi en”

joukosta? Voi myös kysyä, miten hyvin ”puhdas” käsitys fi losofi asta auttaa ymmärtämään menneitä ”fi losofi oita”

tai edes omia ajatuksiaan, oman fi losofi ansa ”ei-fi losofi sia”

ehtoja ja edellytyksiä. Suurin osa fi losofi an opinnoista on kuitenkin ”puhtaassa” merkityksessä fi losofi aa varsin epähistoriallisessa ja poliittista ymmärrystä kaihtavassa mie- lessä. Tosiasiallisesti kysymys on puhdistetusta fi losofi asta, monisyisen ja monitahoisen inhimillisen elämän heijastuk- sista fi losofi an tähtitaivaalla, joka onkin vain planetaarion kupera katto.

Mikko Lahtinen

!""!#!$"!%&'&(()%%%* *(+,+&(()-%**.*/./0

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

sukupuolieroa, globalisaa- tiota, afrikkalaista fi losofi aa, sivistystä ja koulutusta, arkipäivän fi losofi aa, Walter Benjaminia, väkivaltaa ja sivilisaatiota, jätteen fi

Hän kertoi epävarmuudesta, jonka fi - losofi an opiskelu lukiossa on herättänyt hä- nen juurtuneissa uskomuksissaan: ”Vaikka fi losofi a onkin aiheuttanut hämmennystä, se

Hän kertoi epävarmuudesta, jonka fi - losofi an opiskelu lukiossa on herättänyt hä- nen juurtuneissa uskomuksissaan: ”Vaikka fi losofi a onkin aiheuttanut hämmennystä, se

Vehkavaara pitää suomennosvali- koimaa kehnona ja vihjaa, että en ”malta olla uskollinen Peircen fi losofi alle” vaan vesitän ja vääristän hänen fi losofi ansa

Edelleen: fi losofi an oppiaineessa tieto- aineskin, historialliset fi losofi set teoriat ja käsitykset, liittyvät aina ajattelun taitoihin siinä mielessä, että ne ovat

Summa -kustantamon lisäksi uusi tulokas fi losofi s- ten julkaisujen saralla on myös Tampe- reen yliopiston fi losofi an laitoksen Acta Philosophica Tamperensia -sarja,

Ranskalainen Magazine litteraire voi nimensä puolesta vaikuttaa pelkältä kirjallisuuslehdeltä, mutta sen fi losofi nen anti on niin painava, että fi losofi an harrastajan on

Kes- kiajan fi losofi aa ei eurooppalaisessa pe- rinteessä voi tutkia ilman antiikin fi loso- fi aa, koska keskiajan fi losofi a perustuu niin paljon antiikin