• Ei tuloksia

Hegel-tutkimuksen uusi perusteos näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Hegel-tutkimuksen uusi perusteos näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

66 TIETEESSÄ TAPAHTUU 1 2021 KIRJALLISUUS

Hegel-tutkimuksen uusi perusteos

Klaus Vieweg: Hegel. Der Phi- losoph der Freiheit. Biographie.

C. H. Beck 2019.

Viime vuoden elokuussa tuli kulu- neeksi 250 vuotta 1800-luvun al- kupuolen merkittävimmän sak- salaisen filosofin, Georg Wilhelm Friedrich Hegelin (1770–1831), syn- tymästä. Juhlavuonna julkaistiin odotetusti koko joukko uutta He- gel-kirjallisuutta. Jo vuoden 2019 puolella ilmestyi Jenan yliopiston professorin Klaus Viewegin mam- muttimainen Hegel-elämänkerta.

Kyseessä on ensimmäinen kattava saksankielinen Hegel-elämänkerta 175 vuoteen.

Edellisen saksankielisen Hegel- elämänkerran oli laatinut Hegelin aikalainen Karl Rosenkranz (1805–

79), jolle Vieweg omistaa uuden teoksensa. Rosenkranz oli kuullut Hegelin luentoja Berliinissä ja teki itsekin merkittävän uran filosofina nousten aina itsensä Immanuel Kantin (1724–1804) oppituolille Königsbergin yliopistossa. Rosenkranzin Georg Wilhelm Friedrich Hegels Leben (1844) on ollut ilmestymisestään lähtien Hegel-tutkimuksen perusteos, ja myös Vieweg viittaa siihen toistuvasti. Toisaalta Vieweg korostaa, että hänen viisivuotisen työn tuloksena syntynyt 800-sivuinen teoksensa tuo kohteestaan esiin paljon aivan uutta tietoa.

Kuten teoksen nimi antaa ymmärtää, Vieweg katsoo vapauden johtolangaksi Hegelin elämään, ajatteluun ja toimintaan.

väitöskirja on historian saatossa ollut usein Hegel-kriitikoiden pil- kanteon kohteena. Vieweg koros- taa sitä vastoin työn todistavan Hegelin tunteneen oman aikansa luonnontiedettä erittäin hyvin.

Jenan jälkeen Hegel päätyi Bambergin kautta Nürnbergiin, jossa syntyi hänen toinen pääte- oksensa Logiikan tiede (1812–13, 1816, 1832). Nürnbergissä Hegel toimi Saksan ensimmäisen huma- nistisen kymnaasin rehtorina ke- hittäen sen toimintaa. Vieweg korostaa Hegelin pedagogisen ajattelun edistyksellisyyttä use- aan otteeseen. Hegel oli aloit- tanut luennoimisen Jenassa ja otettuaan vastaan professuurin Berliinissä vuonna 1818 hänen lu- entonsa saavuttivat legendaari- sen maineen. Muutenkin Hege- lin Berliinin-kaudesta, joka jatkui aina hänen kuolemaansa vuon- na 1831 saakka, muodostui hänen unelmiensa täyttymys, vaikka hän kohtasi asemassaan vastustusta sekä muiden tieteenharjoittajien että valtaapitävien taholta.

Hegelin elämänvaiheiden ohella Vieweg tarjoaa kattavan johdatuksen Hegelin ajatteluun ja teoksiin. Hänen pääpainonsa on Hegelin Hengen fenomenologia, Logiikan tiede ja Oikeusfilosofian pääpiirteet (1821) -teoksissa.

Näistä ensimmäinen on – kuten Vieweg hyvin kiteyttää – kiehtovin, toinen merkittävin ja kolmas vaikutusvaltaisin.

Varsinkin Oikeusfilosofian pääpiirteet -teoksen kuvauksessa Vieweg on parhaimmillaan: hän avaa erinomaisesti teoksen ajankohtaisuutta esimerkiksi kysymyksessä valtiovallan ja markkinatalouden suhteesta.

Erityisen arvokasta työssä on sen tasapainoisuus. Vieweg kä- sittelee Hegelin uran vaiheita eri puolilla saksankielistä Keski-Eu- rooppaa ylikorostamatta mitään vaihetta. Tämä ratkaisu tekee oi- keutta kohteelleen, koska He- gel tapasi kehitellä ajatuksiaan pitkään ennen niiden julkituo- mista ja myös silloin, kun ei ollut

”päivätöissä” akateemisen filoso- Vapauden olemus pohditutti

Hegeliä jo opiskeluvuosina Tübingenin teologisessa seminaarissa. Seminaarin

”kaleeriorjien kurinpidon”

kohteena olleet opiskelijat aistivat herkeämättä Ranskasta puhaltavia vallankumouksen tuulia. Vaikka innostus sittemmin laantui, muodostui Ranskan suuresta vallankumouksesta Hegelin filosofian ja filosofisen elämän avainkokemus: hän kohottikin maljan aina vallankumouksen vuosipäivänä. Tunnustautuminen vallankumouksen ihailijaksi ei Saksanmaalla suinkaan ollut vaaratonta, salaisen poliisin tiedetäänkin tarkkailleen Hegeliä eri yhteyksissä.

Hegel tunnetaan nykyisin sak- salaiseksi idealismiksi kutsutun fi- losofian suuntauksen tärkeimpänä edustajana. Hän oli Saksan filoso- fisissa piireissä kuitenkin pitkään varsin tuntematon nimi. Hän seu- rasi saksalaisen idealismin alkuvai- heita 1790-luvulla (muun muassa J.

G. Fichten [1762–1814] Tiedeopin julkaisua vuosina 1794–95) etääl- tä Sveitsistä. Tuolloin häntä vii- si vuotta nuorempi opiskelutoveri F. W. J. Schelling (1775–1854) oli jo saanut nimeä ensimmäisillä julkai- suillaan. Hegel julkaisi ensimmäi- sen teoksensa vasta vuonna 1801.

Vaikka kyse oli ensisijaisesti kom- mentaarista Fichten ja Schellingin ajatteluun, on Viewegin mukaan jo tästä teoksesta luettavissa Hegelin vapauskäsityksen keskeiset periaatteet.

Hegelin siirtyminen täysipainoi- sesti filosofian pariin 1800-luvun alussa mahdollistui hänen isän- sä jättämän perinnön turvin. He- gel suuntasi tuolloin Jenan kau- punkiin, jonka Vieweg luonnehtii tuolloin olleen ”filosofian Mekka”.

Tosin Hegelin saapuessa kaupun- kiin sen filosofinen loisto oli alka- nut himmetä, ja Viewegin mukaan Hegelin ensimmäinen itsenäinen filosofian teos Hengen fenome- nologia (1807) päätti lopullises- ti Jenan filosofian suuruuden vuo- det. Pääteoksensa ohella Hegel myös väitteli Jenassa. Hegelin

(2)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 1 2021 67 KIRJALLISUUS

fian parissa. Vieweg osoittaa ha- vainnollisesti jatkumoita Hege- lin nuoruusvuosien hajanaisten fragmenttien ja myöhäisfilosofi- an päätöiden välillä. Hän kuvaa erinomaisesti esimerkiksi sitä, mi- ten Hegelin vastaus skeptisismin haasteeseen muotoutuu vähitel- len nuoruus vuosista Hengen feno- menologian kirjoittamiseen.

Toisaalta Vieweg poikkeaa myös paikoin kronologisesta jär- jestyksestä. Hegel julkaisi omien luentojen tukimateriaaliksi tarkoi- tetusta Filosofisten tieteiden en- syklopedia -teoksesta kolme eri versiota (1817, 1827, 1830). Vieweg käsittelee niiden sisältöä kuiten- kin vain kolmannen version yhtey- dessä. Niin ikään Hegelin eri aikoi- na pitämien luentosarjojen välisiä (sinänsä hyvin mielenkiintoisia) si- sällöllisiä eroja Vieweg ei juuri kä- sittele. Vaikka teoksessa on sa- dan sivun edestä lähdeviitteitä, Viewegin viesti ei hautaudu yksi- tyiskohtien alle, koska hän osaa keskittyä olennaiseen.

Vieweg kirjoittaa värik käästi ja elävästi. Hänen kuvauksena He- gelin tavoista viiniharrastuksineen ja kortinpeluineen on elämän- makuista, lisäksi hän malttaa olla puuduttamatta lukijaa liiallisilla si- taateilla. Viewegin monitahoinen, polveileva ja anekdooteilla kylläs- tetty tyyli saa lukijan pauloihinsa heti ensimmäisistä sivuista lähti- en. Toisaalta tämä tyyli tekee teok- sesta myös varsin raskaan lukuko- kemuksen. Luettelomaisempaa ja tiiviimpää esitystapaa olisi voinut hyödyntää dramaattisten kuvaus- ten vastapainona. Teokseen oli- si sopinut myös erillinen liiteosa, johon olisi koostettu Hegelin elä- män tärkeitä päivämääriä ja muita vastaavia kokonaiskuvan hahmot- tamista helpottavia tietoja. Joka tapauksessa en näe syytä epäil- lä, etteikö Viewegin teoksesta tu- lisi uusi Hegel-tutkimuksen pe- rusteos.

LAURI KALLIO

Kirjoittaja on filosofian tohtori.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Uskonnollisen tunnustuksen historian tutkimus pyrkii paljasta- maan uusia tapoja puhua toiseudesta kristillisessä teologiassa (4), mutta filosofilukijaa kiinnostaa myös, missä

Hegelin järjestelmässä kaikki taide on kylläkin kauempana absoluuttisen hengen idean (Idee) käsittämisestä ja esittä- misestä kuin uskonto ja filosofia, mutta nämä kaikki ovat

Sen sijaan fenome- nologia pyrki osoittamaan, millä tavoin sekä tiedollinen että eettinen arvottaminen jakavat yhteisen pe- rustan tiedostavan ja toimivan

On tietenkin mahdollista jättää käsittäminen iloisesti taakseen, mutta sikäli kuin otetaan tehtäväksi, ei vain ymmärtää, vaan väittää jotakin, siis puhua totta

– Filosofiassa ei ole edeltäjiä eikä seuraajia.” (Hegel, Differenz des Fichteschen und Schellingschen Systems der Philosophie, teoksessa Werke II, s. 16- 17.) Heidegger

Niinpä silloin, kun Hegel näytti siteeraavan Schilleriä väärin Hengen fenomenologian lo- pussa, kyse ei ehkä olekaan ollut Hegelin vaan Schillerin vir- heestä: Hegel,

Valimerkkiohjeet ova t hyv in yksityi s- kohtaiset mutta samalla niin elk eat ja huolellisesti jasennellyt, etta lukijan on melko vaivatonta niita seurata.. Uutena

Axel Honneth tarkastelee teoksessaan Struggle for Recognition (1995) yksilön itsensä toteuttamisen ja moraalisen kehityksen sosiaalisia edellytyksiä lähtökohtanaan Hegelin