• Ei tuloksia

Hegelin estetiikka – idea ja aistisuus taiteissa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Hegelin estetiikka – idea ja aistisuus taiteissa"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

3/2015 niin & näin 29

Simo Karisalo, Survival Suits (2010), sarjasta Control (&) Disorder

Luonto ja idea taiteissa

Hegelin järjestelmässä kaikki taide on kylläkin kauempana absoluuttisen hengen idean (Idee) käsittämisestä ja esittä- misestä kuin uskonto ja filosofia, mutta nämä kaikki ovat viime kädessä saman idean eli käsitteen (Begriff) työstä- mistä. Filosofia on hengen tiedostamisessa tieteiden, tai- teiden, luonnon- ja historiatieteen yläpuolella, koska sen on määrä sovittaa niiden vastakkaisuudet ja koska se on lähempänä puhdasta käsitteellisyyttä, ideaa itseään.

Luonto on absoluuttisen hengen eli absoluuttisen idean ilmentymä, joka kuitenkin rajoittuu materiaali- suuteensa ja siten ilmenee ensin hengen vastakohtana.

Materiaalisuuden ja ideaalisuuden ero ja yhtyminen on Hegelin ajattelussa taiteen ydin ja tehtävä.

Taide esittää objektivoituna idean ja luonnon ykseyden niiden erossa. Se käsittelee kauneutta idean aistillistumana, ja siten sen ytimenä on edelleen myös totuuden ulkoinen todellistuminen ilmentymässään. Taide siis esittää tämän syvimmän sisältönsä aistisesti, objektivoitumalla teoksessa, joten sen asemana on välittää subjektiivisen ja objektii- visen ykseys tuntona (Empfindung), kokemuksena, joka ei itsessään aukea järjelle analyyttisesti.

Estetiikkaluennoissaan Hegel jakaa taiteet arkkiteh- tuuriin, muotoiluun, kuvataiteeseen, musiikkiin ja runou- teen. Tietenkin on oltava myös kolmijako: välittömässä materiaalisuudessaan symbolinen taide vasta pyrkii hah- mottamaan henkistä sisältöä objektiivisesti. Arkaaisten esi- merkkien valossa Hegel katsoo arkkitehtuurin olevan sym- bolista. Klassinen, helleenis-hellenistinen taide puolestaan yhdistää hahmon ja sisällön. Hegelille tätä erottamatonta aineen ja sisällön yksiin käymistä edustaa kuvanveisto.

Musiikki kokemuksen dialektiikkana

Romanttisia, kristillis-eurooppalaisia taiteita Hegel pitää taiteen korkeimpina muotoina, sillä nämä taiteet sekä erottavat että yhdistävät aineellisen perustansa henkiseen sisältöönsä. Romanttisiin taiteisiin Hegel lukee kuva-

taiteen (Malerei), musiikin ja runouden. Tämä hierarkia perustuu dialektiseen kolmijakoon, jossa ensimmäisenä vaikuttaa idea (Idee) eli käsite (Begriff), joka ei ole ulkois- tunut itsessään-olemisestaan, vaan on abstraktina täysin läsnä itsessään. Sitä vastaan asettuu dialektinen negaatio eli idean objektivaatio, käsite itsensä ulkopuolella (auβer sich): luonto. Nämä toisiinsa kumoutuvat momentit yh- tyvät hengessä (Geist), joka tiedostaa idean objektivoi- tuman luonnossa ja sen myötä tulee tietoiseksi itsestään, omasta vapaudestaan liikkua subjektiivisen ja objektii- visen valtakunnissa ja yhdistää ne omassa olemisessaan.

Hegelille musiikki on yksi taiteen korkeimmista askel- mista kohti tätä tietoisuutta. Musiikin materiaalina tai pe- rustana (Element) on aika, joka on subjektin itsensä olemista.

Kaikki muut taidemuodot runoutta lukuun ottamatta ovat musiikkia riippuvaisempia tilallisuudesta eli objektivoitumi- sesta, jossa henki ilmenee itselleen välillisesti toisena.

Musiikin erityislaatua perustaa yhtäältä sen sisällön lähtökohtainen ideaalisuus, toisaalta sisällön materialisoi- tuminen soinnissa ja esityksen tiettyydessä, sekä tämän kahteen suuntaan tempovan kokonaisuuden vaikutus tunnossa (Empfindung). Erityisesti Hegel käsittelee ajan subjektiivis-objektiivista materialisoitumista musiikissa, eli sen aistimellista ja semanttista rytmiä.

Vorlesungen über die Ästhetik asettuu tuolloin vallinnutta Kantin estetiikkanäkemystä (Kritik der Urteilskraft, 1790) vastaan: Kant esittää luonnonkauneuden tai ylevyyden (Er- habenheit) olennaisimpana osoituksena absoluuttisen luon- teesta, mutta Hegel antaa tämän tehtävän taiteelle. Hänen mukaansa kauneus ilmenee luonnossa rajallisempana ja siten vähemmän henkisenä kuin taiteessa. Kant pitää arvostelmia (Urteile) subjektiivisina ja vain järjen käsitteitä objektiivisina, mutta Hegel on eri mieltä ja katsoo molempien toimivan tai- teessa rinnakkain. Hän vieläpä väittää taiteen vaikuttavuuden ja koko olemuksen riippuvan tästä kaksihahmoisuudesta – taideteoksen subjektiivis-objektiivisesta olemistavasta. Sub- jekti rajautuu ja objektivoituu, mutta samalla kohottaa rajau- tuvuutensa ideaaliseen äärettömyyteen.

Johan L. Pii

Hegelin estetiikka – idea ja aistisuus taiteissa

Vuosina 1817–1829 G. W. F. Hegel luennoi estetiikasta Berliinin yliopistossa.

Opiskelijoiden luentomuistiinpanojen perusteella koottiin myöhemmin laaja teos Vorlesungen über die Ästhetik, joka julkaistiin alkujaan 1835–1838. Tässä kokonaisuudessa Hegel ottaa kantaa tuolloin vallinneeseen kantilaiseen filosofiseen estetiikkaan ja

esittää oman tulkintansa taiteen asemasta yleensä ja eri taiteenalojen merkityksestä

ja ominaislaadusta. Samalla Hegel liittää tulkintansa osaksi dialektisen systeeminsä

kokonaisuutta.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Karl Albert toteaa johdannossaan Snellmanin Per- soonallisuuden idea -teosta esitelleeseen saksankieliseen julkai- suun, että Snellman edustaisi Hegelin koulukunnan oikeistoa

Uskonnollisen tunnustuksen historian tutkimus pyrkii paljasta- maan uusia tapoja puhua toiseudesta kristillisessä teologiassa (4), mutta filosofilukijaa kiinnostaa myös, missä

Jos perustuslaki näytti estävän ”epäoikeudenmukai- suuksien” korjaamisen, tämä oli Rooseveltin mukaan merkki siitä, että perustuslakia oli joko muutettava tai

Niin tai näin, itse asia eli Heideggerin natsismi ei sulkulau- seesta juuri hetkahda, varsinkaan, koska sodan jälkeinen Heidegger ei vain muista

”Kysymykselle siitä, mitä taide on, luodaan kylläkin ääriviivat sen kautta, mitä taide on joskus ollut, mutta taide tulee oikeutetuksi vain sen kautta, miksi se

Jos filosofia ymmärretään vaateliaan Hegelin ta- paan jo tapahtuneen käsittämiseksi, niin miten me vielä voisimme ymmärtää vasta käyntiin lähteneen tietoteknisen murroksen

Vahin ko vain ettei Nordin käy läpi Hegelin käsi tystä filosofian historiasta ja sen luonteesta!. Hegelin filosofan historian luentojen käsit tely olisi sopinut mainoisti

Näin häntä voidaan pitää Hegelin edelläkävijänä, Hegelin, joka enemmän kuin kukaan muu on vaikuttanut moderniin käsitykseen filosofian historiasta.. Lopullinen