• Ei tuloksia

21 tapaa, sanaa ja tekoa yrittäjyydestä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "21 tapaa, sanaa ja tekoa yrittäjyydestä näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

KIRJA-ARVIOT

319 AIKUISKASVATUS 4’2013

21 tapaa, sanaa ja tekoa yrittäjyydestä

Terho Puustinen & Mika Mäkeläinen (2013):

Taivas + Helvetti. 21 tarinaa suomalaisista yrittäjistä.

One on one publishing. Espoo. 263 s.

ISBN 978-952-67946-0-0

Yrittäjyyden oranssissa kirjassa Taivas + Helvetti kannustetaan aloittamaan yrittäjyyskulttuurin vallankumous kirja kerrallaan. Jo- kaista ostettua kirjaa kohden sen tekijät lahjoittavat toisen kappa- leen lukio-opintonsa päättävälle tai ammattikorkeakoulusta val- mistuvalle nuorelle. Taivas + Hel- vetti -kirjan antaminen nuorelle on yhdessä tekemisen ele, jollaisia maamme hallitus tavoittelee alku- vuonna annetulla nuorisotakuulla.

Nuorisotakuu on yhteisölli- nen projekti ja viestinnällinen il- miö, jota Taivas + Helvetti edistää uskollisesti. Kirja johdattelee lu- kijansa mainoksen tavoin Face- book-yhteisöönsä osallistumaan, jakamaan ja tykkäämään.

Taivas + Helvetti on kuin oranssi lippu, joka liehuu Twitter- mikroblogipalvelun tileillä. Vaik- ka lippua kannatellaan yhdessä sosiaalisessa mediassa, itse kirjas- sa tekemisen edestä putoaa pois yhdessä-sana, sillä 21 suomalai- sen yrittäjän alustukset tiivistyvät (yksin) yrittämiseen.

YRITTÄJISTÄ ODOTETAAN NUORISOTAKUUN TAKAAJIA

Puustinen ja Mäkeläinen ovat tulkinneet ja tiivistäneet haas- tattelunsa viiden, kuuden sivun mittaisiksi henkilö- ja yritysku-

viksi, joissa kohtalo alistetaan te- oille. Haastattelut muistuttavat tyylillisesti Dan Brownin uusinta romaania, koska molemmat tai- vuttavat draaman kaarta sujuvasti Jumalainen näytelmä oppaanaan.

Suomalainen yrittäjyys on puet- tu lähes raamatullisiksi kasvu- ja kehityskertomuksiksi siitä, kuin- ka kiirastulesta kiivetään takaisin maankamaralle ja siitä ylöspäin.

Puheenvuoron saaneet yrittä- jät eivät kiipeä yksin, vaan Suomi pitää yhteiskuntana epätoivoisella otteellaan kiinni heidän jaloistaan.

Kertoessaan itsestään yrittäjät ky- syvät sivulausein, kuinka Suomen käy. He tunnistavat ja tunnustavat nuorisotakuun toteutumisen kal- taiset yhteiskunnalliset odotukset.

Esimerkiksi Rovion ja Supercellin perustajat sanovat haastatteluis- saan, että pelitalojen harteille on sovitettu jo pitkään post-nokialai- sen Suomen sankariviittaa, mihin he eivät itse ole yksin valmiita pu- keutumaan.

Taivas + Helvetti kertoo tari- noita suomalaisista yrittäjistä, joi- den teot syntyvät ja muovautuvat henkilökohtaisten kokemusten ja yhteiskunnallisten ilmiöiden jän- nitteistä. Rekolan Kukkatalon pe- rustanut Teemu Nikkanen ryhtyi yrittäjäksi kamppailtuaan koulussa lukivaikeutensa kanssa. ”Haluan

vain tehdä, en lukea. Opo oli kuin tiiliseinä, joka kaatuu päälle. Se oli vanhan ajan opo ja sanoi, että elä- mäni menee pieleen, jos lopetan opiskelun ja rupean yrittäjäksi.”

Nikkasen kokemukset koet- televat nuorisotakuuta vanhan isännän vitsan lailla. Se viuhuu yh- teiskunnallisina rooleina ja odo- tuksina, eikä esimerkiksi Nikkasta kannustavana renkinä. Puustinen ja Mäkeläinen haluavat paljastaa tällaisia jännitteitä haastatteluil- laan. Kirja osoittaa yrittäjyyden hajoavan erilaisiksi yksilöllisyyttä korostavaksi tulkinnoiksi, joita aikuiskasvatuskirjallisuus kuvaa esimerkiksi toimijuudeksi resurs- seineen, rajoineen ja rakenteineen.

YRITTÄJÄN

HENKILÖKOHTAISET RESURSSIT

Taivas + Helvetti havainnollistaa ansioituneesti, kuinka monimuo- toinen suomalainen yksityissek- tori yrittäjineen on. Yksityisyrit- täjä-sanan etuliite ei alleviivaa ainoastaan eroa kunta- ja valtio- työnantajaan, vaan yrittäjyyden oranssissa kirjassa se korostaa oman osaamisen, henkilöstön ja sijoittajien taloudellisen luotta- muksen kaltaisia resursseja, joita yrittäjä hyödyntää työssään ja yri- tyksensä kehittämisessä.

(2)

320

Taivas + Helvetti toistaa perin- teisiäkin tarinoita yrittäjistä, jotka ovat organisoineet harrastuksensa tai mielenkiinnon kohteensa työk- seen. Rovion vihaiset linnut lentä- mään ampunut Niklas Hed ko- kee yrittäjyyden naiivistikin itselle siistien asioiden tekemiseksi. Yrit- täjät viittaavat haastatteluissaan myös liikeideaoivalluksia luoviin henkilökohtaisiin kokemuksiin.

Esimerkiksi Nina Ignatius alkoi suunnitella vauvanvaatteita peh- meistä bambukuiduista synnytet- tyään lapsensa keskosena.

Kirja luo ymmärrystä myös yrityksen elinkaaresta ja -tilasta.

Haastatteluissa ei kuvata ainoas- taan yrityksen perustamista, vaan niissä havainnollistetaan erilaisia työtä suuntaavia pyrkimyksiä ja päämääriä. Mikko Kodisojan Su- percell on Rovion ohella suoma- laisen uuden teollisuuden airuita ja vaikka hän kantaa huolta myös rahasta, hän pitää huolta ennen muuta yrityksensä maineesta.

Berndt Von Frenckelin haastatte- lu kuvaa sen sijaan perheyrityksen perinteen ja omien juurien katkai- semista silloin, kun se on järkevää.

Nykyisten työpaikkojen säilyt- täminen, kannattavien työpaikko- jen luominen ja uusien työnteki- jöiden rekrytointi ovat nuorisota- kuun keinoja ja päämääriä. Taivas

+ Helvetti kohtaa nuorisotakuun kahdella tavalla. Toisten henkilö- kuvien kannustaessa arvioimaan yrittäjyyttä itsensä työllistämisenä toiset niistä selventävät yrittäjien mahdollisuutta työllistää.

Konepajayrittäjä Juhani Lehti muistuttaa, ettei yrittäminen ole ainoastaan työpaikkojen luontia, eikä työllistäminen ole yrittäjän en- sisijainen tehtävä, vaikka yrittäjä voi hänen mukaansa menestyä yhdes- sä työntekijöidensä kanssa. Yrittäjä työllistää, muttei yksin sen ilosta.

MINNE MENET SUOMI?

Taivas + Helvetti haluaa olla hen- kilö- ja yrityskuvakokoelmana osa nuorisotakuun kaltaista yhteisöl- listä projektia. Se inspiroi perus- tamaan esimerkiksi yhden yhteis- kunnallisen yrityksen. Silti se tois- taa tarinoita yksinäisistä yrittäjistä ja henkilökohtaisista teoista, joita vasten yhteisöllisyys näyttäytyy ra- joina ja rajoituksina.

Pekka Siivonen-Uotila todistaa kirjan synkimpänä hyvinvointiyh- teiskuntakriitikkona ”yhteisen sini- valkoisen projektin” kuolinkamp- pailua. Hänen mukaansa ”jäljellä on vain läjä sitkeitä myyttejä” suo- malaisesta työstä, joita esimerkiksi ammattiyhdistysliike epätoivoi- sesti uusintaa. Siivonen-Uotila laatii tarinassaan omaa jumalaista

näytelmäänsä, jossa yrittäjä koh- taa lyhyesti yhteiskunnan, kunnes jatkaa kiipeämistään eri suuntaan.

Henri Elo kirjoittaa Kauppa- lehden blogissaan, kuinka Taivas + Helvetti on hänelle yhteiskun- nallisesti merkittävä, sillä sen an- taminen opiskelijalle on yrittä- jyyskasvatusta parhaimmillaan.

Se ei hänen mielestään kuihdu työryhmiksi, joista nuorisotakuu- ta on parjattu ennen kuin sitä on kunnolla alettu pyytääkään.

Kirja on mielenkiintoinen tut- kielma yksin ja yhdessä tekemisen sekä yhteisöllisyyden eronteoista taantumasta toipuvassa Suomessa.

Luodakseen yritteliäisyyttä laajasti ja edistääkseen nuoriso- takuuta Taivas + Helvetti kaipaa mielestäni tulkintatyökaluikseen kaikki neljä P:tä, joista nuorisota- kuu rakentuu: public, private, peop- le ja partnership. Nämä ovat nuori- sotakuun avainsanoja, joita vasten kirja kuitenkin näyttää häivyttävän suomalainen-etuliitteensä. Kirja nimenomaan haluaa kertoa suo- malaisista yrittäjistä. Silti ikään kuin irrottaa yritykset ja yrittäjät kontekstistaan, kuten koulutuk- sesta tai kansantaloudesta.

Mikko Lehtonen tiedottaja

Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura ATS ry

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kirjaa on helppo käyttää, kun sitä voi lukea täsmä- tysti ongelma kerrallaan..

POINTEN KIRJA Työelämän toisin- ajattelijat, tai kirjan kantta toisin lukien ”Työ toisin – elämän ajat- telijat”, on kirja, jolle ei toivoisi olevan tarvetta..

Appleyard toteaa kuitenkin, että lukijan omaan kokemukseen painottuva opetus voi olla ongelmallista, koska opetuksen tulisi auttaa oppilasta myös laajentamaan näkemystään

Sanaston keruu ja tutkimus ovat aina olleet tutkimus- keskuksen orrı intaalaa, ja sanastokysymyk- set ovat myös kielenhuollon keskeistä työ- sarkaa.. Niinpä artikkelitkin ovat

Pienimpana hallinnollisena yksikkona voidaan pita.a kylaa. Nykyiselle kirja- suomelle ominaisessa merkityksessa kyla-sanaa lienee kaytetty jo kantasuoma- laisena aikana,

Painatuskustannusten säästön ohella tärkeää on juuri esteetön, nopea, maailmanlaajuinen ja useimmissa tapauksissa julkaisijalle ilmainen tai erittäin edullinen levitystapa.

Hän on tunnistanut naisten tulon työmark- kinoille, maaltamuuton, maastamuuton, maahanmuuton, kaupungistumisen ja teol- listumisen, mutta ajankohdan yhteiskunnal- lista

K oKo hanKKeen ajan yrittäjyyspedagogiikka on nähty laajana sateenvarjona, jonka alla kannustetaan aktiiviseen kansalaisuuteen ja oppijuuteen, sisäiseen yrittäjyyteen,