• Ei tuloksia

Journalismista ja valistuksesta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Journalismista ja valistuksesta näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

148

S

analla ”valistus” – jota Kansan- valistusseura kantaa nimessään – on pitkään ollut korvissani myönteinen kaiku. Se vie ajatukset 1700-luvun eu- rooppalaiseen aatemaailmaan ja mo- dernin maailman syntyyn: upplys- ningstiden, die Aufklärung, les Lu- mières, Enlightenment. Sana tuo mie- leen Denis Diderot’n ja filosofiset encyclopedistit Ranskassa, David Humen, Adam Smithin ja skottilaisen valistuksen, Immanuel Kantin, Wil- helm von Humboldtin ja muut aika-

kauden hahmot ja heidän luomansa henkisen il- mapiirin. Silloin kyseenalaistettiin – ensimmäisen kerran uutena aikana – ylhäältä annetut totuudet, jotka sitä ennen oli esitetty jumalansanana. Ihmi- siä kehotettiin ajattelemaan itsenäisesti omilla ai- voillaan. Tällaista asennetta suositeltiin sen ajan sivistyneistölle. Kansanvalistuksesta oltiin tieten- kin vielä kaukana, mutta senkin aika tuli noin sata vuotta myöhemmin.

Kun aloitin työni radiotoimittajana Yleisradion uutisissa 42 vuotta sitten, Yleisradio ja tavallaan koko julkinen elämä ja kulttuuri Suomessa olivat mielenkiintoisessa leikkauspisteessä. Voisi sanoa, että siinä törmäsi yhteen – tai leikkasi toisiaan – kaksi erilaista käsitystä valistuksesta. Toinen ja ajallisesti vanhempi oli 1950-luvun Yleisradio: au- toritaarinen instituutio, joka sen aikaisen koululai- toksen tavoin syötti tietoa ja sivistystä ylhäältä alas, vähän niin kuin Seitsemän veljeksen lukkari, joka paukutti aa-pee-seetä veljesten paksuihin kalloihin. Voi hyvinkin olla, että huomattava jouk- ko suomalaisia oppi vihaamaan ”sinfonioita” kon- serttimusiikin pakkosyötön johdosta 50-luvulla.

”Kevyt” musiikki oli säännösteltyä vähän niin kuin ylellisyystavarat pula-ajan viimeisinä vuosina. Is- kelmämusiikkiin – sekä hyvään että huonoon – tarttui kielletyn hedelmän houkutteleva maku.

Silloinen käsitys valistuksesta kuului aikaan, jolloin luokkaerot näkyivät ulospäin tyylissä, kult- tuurissa ja elämäntavoissa, nykyisinhän työn ja pääoman ristiriita – todellinen ja kouriintuntuva –

HANNU REIME

Journalismista ja valistuksesta

peittyy kasvottomien markkinavoi- mien näennäiseen anarkiaan ja suur- yhtiöitten totalitaariseen vallankäyt- töön. 1950-luvun Yleisradio heijas- teli porvarillisen Suomen arvoja, mut- ta on mielenkiintoista, että ylhäältä johdettu ”kansan sivistämisen”

ihanne ei ollut kovin kaukana bol- ševistisesta komissaariajattelusta:

me tiedämme, mikä on parasta kansalle ja työläisille. Jos Kronstadtin matruusit eivät ole sa- maa mieltä, sen pahempi heille.

Yleisradion ohjelmapolitiikka muuttui 1960-lu- vun puolivälissä. Avattiin ikkunoita maailmaan, ja vallalle pääsi – ainakin hetkeksi – toisenlainen kä- sitys valistuksesta, käsitys, jonka mukaan kuun- telija ei ole vain passiivinen vastaanottaja, vaan henkilö – tai pikeminkin kansalainen – joka muo- dostaa itsenäisesti käsityksensä maailmasta, ja jolle – huomattakoon myös tämä – Yleisradio ei ole ai- noa tietolähde maailmassa. Ajatus muotoiltiin uu- dessa ohjelmatoiminnan säännöstössä niin, että Yleisradion tehtävänä ei ole tarjota yleisölleen valmista maailmankuvaa tai maailmankatsomusta, vaan ”maailmankuvan rakennusaineita”, element- tejä, joista kuuntelija tai katselija voi muodostaa itse oman käsityksensä maailmasta, siis maailman- kuvan ja sitä kautta myös maailmankatsomuksen, käsityksen siitä, millainen maailma on, sekä myös omat henkilökohtaiset arvot – millainen tämän ih- misten maailman pitäisi olla. Tätä kutsuttiin ”in- formatiiviseksi ohjelmapolitiikaksi”. Historioitsi- joitten tehtävänä on arvioida, kuinka hyvin tai huo- nosti sen toteuttamisessa onnistuttiin. Mutta jo pelkkä tavoite osoittaa, että nykyisin usein mol- lattu ja aikoinaankin paljon parjattu ”Repo-radio”

ei ollut mikään yhden totuuden torvi.

Informatiivisen ohjelmapolitiikan teesejä muo- toiltiin myöhempinä vuosikymmeninä uudelleen.

Tällaisille, kieltämättä hieman byrokraattisesti ja virkamiesmäisesti kootuille dokumenteille ei enää nykyisessä kymmenien kanavien radiotoiminnas- sa panna sellaista painoa kuin ennen. Luulisin, että

u PUHEENVUORO u AIKUISKASVATUS u 2/2008

(2)

149

ne on melkein unohdettu pölyttymään arkistojen hyllyille. Nykyisin puhutaan ”sisällöntuotannos- ta” aivan kuin kysymyksessä olisi jokin uusi asia, aivan kuin journalismissa ei aikaisemmin olisi ollut sisältöä lainkaan. Ellen ole aivan väärässä niin ohjelmatoiminnan säännöstöihin lisättiin myöhem- min – tai ainakin haluttiin lisätä – informatiivisuu- den rinnalle toinen ohjelmien sisältöä säätelevä termi, uusi normi: ohjelmien tuli olla paitsi ”infor- matiivisia” myös ”kiinnostavia”.

M

ihin tässä yhteydessä haluttiin viitata sanal- la ”kiinnostavuus”? Käsittääkseni kyseessä oli eräänlainen koodisana, jolla itse asiassa tarkoitet- tiin samaa kuin sensaatiomaisuus: sex, crime, and violence niin kuin asian voi englanninkielisin is- kusanoin ilmaista – ja tietenkin myös gossip, juo- ruilu: kuka eroaa kenestäkin, kuka on kenenkin kanssa, kuka avaa sielunsa kaiken kansan arvioi- tavaksi.

Mielestäni halu lisätä ”kiinnostavuus” ”infor- matiivisuuden” rinnalle ohjelmapoliittiseksi peri- aatteeksi sisälsi kaksi julkilausumatonta oletusta.

Molemmat heijastavat kannattajiensa elitististä halveksuntaa ns. suurta yleisöä kohtaan. Toinen niistä on käsitys, että rikokset, väkivalta, seksi ja juoruilu olisivat aiheita, jotka kiinnostavat yleisöä eniten, enemmän kuin pyrkimys antaa rehellinen kuva maailmasta, mihin kuuluu esimerkiksi poliitti- sen ja taloudellisen vallankäytön kriittinen käsit- tely.

Toinen ja oikeastaan mielenkiintoisempi ennak- ko-oletus tässä on se, että ”informatiivisuus” tar- koittaa suurin piirtein samaa kuin ”tylsyys”. Myös tässä heijastuu suurta yleisöä halveksiva elitisti- nen maailmankuva. Se on lopultakin vain 1950-lu- kuun kuuluneen sivistyksen ”pakkosyötön” kään- töpuoli.

E

n haluaisi tehdä omista kokemuksistani mitään yleistyksiä, mutta minua on kuluneitten vuosikym- menien aikana silloin tällöin kutsuttu luennoimaan tai alustamaan keskustelua niistä lähinnä ulko- maantapahtumia ja kansainvälistä politiikkaa sivua- vista kysymyksistä, joita olen journalistisessa työssäni käsitellyt ja joutunut asioitten pakosta käsittelemään. En voi sanoa, että kirjastot ja muut kokoushuoneet olisivat olleet kuulijoista täyteen pakattuja, mutta keskustelu on aina ollut erittäin vilkasta ja osanottajat ovat usein olleet erittäin

hyvin perillä käsitellyistä asioista, toisinaan – eikä suinkaan niin harvoin – paremmin kuin luennoitsi- ja itse.

Tällaiset tilaisuudet ovat olleet hyvin valaise- via ja saaneet minut vakuuttuneeksi siitä, että Suo- messa on paljon ihmisiä, jotka ovat vakavasti kiin- nostuneita maailmasta ja maailmantapahtumista.

Tämä on vahvistanut käsitystäni siitä, että 1960- luvun ”informatiivinen ohjelmapolitiikka” on aja- tuksena kaikkea muuta kuin vanhentunut. Aktiivi- nen kansalainen on ennen kaikkea hyvin informoi- tu kansalainen – niin tai oikeastaan pitäisi sanoa aktiivisessa verbinmuodossa ”hyvin informoitu- nut”, tieto ja valitushan eivät ole vain jotakin yl- häältä annettua, joka passiivisesti otetaan vastaan.

Kuka opettaa opettajia, kysyi eräs tunnettu 1800- luvun vallankumouksellinen ajattelija. Kysymys on edelleen yhtä ajankohtainen kuin silloinkin. Opet- taminen on myös oppimista.

2/2008 u AIKUISKASVATUS u PUHEENVUORO u

Yleisradion pitkäaikainen ulkomaantoimittaja Hannu Reime sai Kansanvalistusseuran palkinnon 2007.

Reime piti nyt julkaistun puheenvuoronsa palkinnonluovutustilaisuudessa 29.11.

Hannu Reimen ulkomaanraportteja, uutispakinoita ja artikkeleita vuosikymmenten varrelta löytyy vaivattomasti googlaamalla Hannu Reimen nimellä muiden muassa osoitteista http://www.lausti.com/

newsnews/vanhat.html ja http//www.lausti.com/

articles/reimecont.html.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

– Jos kyselyn kohteiden poiminnassa on käytetty satunnaisotantaa, kyselyn tuloksiin sisältyvälle epävarmuudelle ja satunnaisuudelle voidaan muodostaa tilastollinen malli,

Se ei kuitenkaan ole sama kuin ei-mitään, sillä maisemassa oleva usva, teos- pinnan vaalea, usein harmaaseen taittuva keveä alue on tyhjä vain suhteessa muuhun

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on

Kun tarkastellaan Tammisen ja Nilsson Hakkalan arviota koko vientiin liittyvästä kotimaisesta arvonlisäykses- tä, sen kehitys vuoden 2008 jälkeen näyttää jotakuinkin yhtä

Hän ei ollenkaan pidä Samuelsonin käsityksistä Mar- xista ja moittii Samuelsonia siitä, että niin mo- nissa kohdin kirjaansa hän vastustaa vapaiden markkinoiden toimintaa..

Priiki 2017; Uusi tupa 2017), mutta aiem- paan verrattuna uutta Karttusen tutki- muksessa on vuorovaikutuksen analyysi erityisesti puhe toimintojen kannalta: pu- hujan

Ongelmal- lisinta tämä teorioiden ja perinteiden kirjo (modaalilogiikasta tagmemiikkaan, genera- tiivisesta semantiikasta tekstilingvistiik- kaan) on silloin, kun

Tästä lähtökohdasta käsin öljyliuskebensii- nin poikkeavaa hajua pyrittiin selittämään myös myyntiorganisaatioiden esitteissä, joissa sekä Trustivapaa Bensiini Oy että Vi-