• Ei tuloksia

Ei leipää vaan sirkushuveja näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ei leipää vaan sirkushuveja näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

I T ET E E S

SÄ

TA

PAHT UU

63

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 8 / 2 0 0 4

Sven Hirn: Kaunotar ja hirviöitä. Kotimaista kulttuurihistoriaa. Yliopistopaino 2004, 356 s.

Historiantutkija ja esseisti, professori Sven Hirn on pysynyt laadulleen uskollisena jo lähes puo- len vuosisadan ajan. ”Siviilityönsä” hän on teh- nyt kirjastomiehenä, vuosina 1963–1987 varsin vaikuttavassa asemassa Helsingin kaupungin- kirjaston johdossa. Mutta kaiken aikaa hän on ollut myös kulttuurihistorian tutkija ja esseiden kirjoittaja ja seurannut siinä ennen kaikkea iso- isänsä Yrjö Hirnin jälkiä.

Sven Hirnin kulttuurihistoriallinen kiinnos- tus on, kuten aikoinaan Yrjö Hirninkin, suun- tautunut paljolti ilmiöihin, joita vakavammat historioitsijat ehkä nimittäisivät marginaalisik- si, ellei peräti kuriositeeteiksi. Viipuri, teatteri ja matkailu, jopa operetti ja elokuva, joista kaikista Hirn on aikaisemmin kirjoittanut, kenties vielä mahtuvat ”oikean” kulttuurihistorian puittei- siin, mutta sirkus ja tivoli nuorallatanssijoineen

ja voimamiehineen, joutuvat epäilemättä jo marginaalien puolelle.

Hirn historian marginaalissa

Hirnin tuore esseekokoelma Kaunotar ja hirviöi- tä – jota tosin Hirn itse ei halua esitellä essee- kokoelmaksi – on alaotsikoitu ”kotimaiseksi kulttuurihistoriaksi”, ja kuitenkin sen kaksi- kymmentä kirjoitusta käsittelee valtaosaltaan juuri mainittua marginaalia: kilpajuoksun, ui- mahyppyjen ja luistelun varhaisvaiheita, lap- palaisia matkakirjoissa ja maailmalla, ”suoma- laista Traviataa” Thérèse Neumannia alias Eva Elisabeth Allénia, varhaisia Suomessa esiin- tyneitä ilmapallomatkustajia – Oulun apteek- kari Johan Julinin kuumailmapallo 1784 olisi kyllä voitu mainita tässä yhteydessä, olihan se Ruotsin valtakunnan ensimmäinen lajissaan – jopa anatomisia vahakabinetteja ja 1800-luvul- la kiertueilla näytettyä ”karvaista naista” Julia Pastranaa, jonka muumio ryövättiin ja osaksi tuhottiin niinkin myöhään kuin 1976.

”Taustalla vaikuttavat tietysti omat kiinnos- tukseni kohteet eli esiintyvät artistit ja itäiset rajaseudut Pietari mukaan lukien”, Hirn tote- aa esipuheessaan, eikä eri artikkeleilla paljon muuta yhteistä olekaan. Ei tietysti tarvitsekaan olla: näitä kirjoituksia lukee ilokseen yhden kerrallaan, virkistyy ja viisastuu, eikä lukijaa haittaa sekään että lähes kaikki on aikaisemmin julkaistu ruotsiksi eri lehdissä.

Vakavasti pilke silmäkulmassa

Jos Hirnin kirja jotain opettaa, se opettaa aina- kin sen että vaikka rukiinen leipä on antanut

Ei leipää vaan sirkushuveja

Anto Leikola

Kuva 1. Mainoslehtisessä kerrotaan, että G. A. Nor- dström juoksee pitkin Aleksanterinkatua Helsingissä 1947. Juoksua höystivät tanssit, hypyt ja juoksija kan- toi mm. pöytää ja kolmea tuolia hampaissaan. Juoksua edelsi ”koominen kohtaus juoksijasta ja hänen isoäi- distään”. Kuvitusta Hirnin kirjassa.

Kuva 2. Julia Pastrana, karvainen nainen. Kuvitusta Hirnin kirjassa.

(2)

T I ET EE

S S

ÄTA

P H A U T U

64

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 8 / 2 0 0 4

Jussi Parikka: Koneoppi. Ihmisen, teknolo- gian ja median kytkennät. Turun yliopisto, Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitoksen julkaisuja I, 2004.

Kyborgit ja kyborgisuus ovat Science Fictionin ehtymätön fantasian ammennuksen lähde.

Tähän kyborgisuuden ajatukseen ihmisen ja teknologian välisestä yhteenliittymisestä nojaa myös tieteessä systeemiteoriaan perustuva ky- bernetiikka. Tieteessä kyborgeista käytävä kes- kustelun alku ajoitetaan kybernetiikkaa ja ky- borgisuutta koskevassa kirjallisuudessa yleensä Norbert Wienerin 1948 julkaisemaan kahteen kirjoitelmaan, jotka olivat osaltaan tarkoitettu ohjelmallisiksi poikkitieteellisen kybernetiikan tutkimusohjelman käynnistäjiksi [1].

Jussi Parikan Koneoppi tarkastelee ihmisen ja koneen välistä yhteenliittymistä, kyborgin kä- sitettä ja kyborgisuutta – omien sanojensa mu- kaan – kriittisen kulttuurisesta perspektiivistä.

Parikan tutkimuksen keskeisenä motivaationa on hänen teoksen ensimmäisillä sivuilla esittä- mä ajatus koneopin uudistamisesta. Koneoppi on perinteisesti ollut osa insinöörien koulutusta ja erityistä merkitystä se on näytellyt koneinsi- nöörien koulutuksessa. Tämä perinteinen ko- neiden ja sen osien suunnittelun oppi on perin- teiseen tapaan hyvin tekninen. Parikan mukaan nykypäiväisen koneopin tulisi kehittyä perin- teisestä tekniikan näkökulmaan rajoittuneesta sisällöstä kohti laajempaa kulttuurista oppia ihmisten ja teknologioiden välisestä vuorovai-

kutuksesta. Kirja ei kuitenkaan suosittele suo- ranaista tekniikan koulutusalan sisällöllistä uu- distamista vaan haluaa tuoda koneopin laajem- man kontekstin piiriin. Keskeisenä ajatuksena on kirjoittaa koneoppi uudelleen siten, että se sisältää myös koneiden kulttuurisen aspektin, eli kuinka teknologia on osa kulttuurista todel- lisuuttamme.

Parikan teoksen keskeisen sisällön muo- dostavat kolme yhteen liittyvää teemaa: (i.) kyborgisuus, (ii.) Deleuzen koneellisuuden ja ruumiillisuuden tarkastelut sekä (iii.) kyber- netiikan ja ajattelun suhde. Näiden teemojen kautta kirjoittaja kirjansa kahdessa viimeisessä luvussa pohtii, mitä on ihmisenä oleminen tek- nologisessa kulttuurissa ja millä tavoin huma- nistinen tutkimus voi antaa panoksensa tämän todellisuuden aspektin tutkimukseen. Kirjan tehtävänä on hahmotella mitä uuden koneopin sisällöt voisivat olla. Kirjoittajan introdusoima uusi koneoppi ei kuitenkaan jää vain profeti- an tai ohjelmallisen julistuksen asteelle, vaan Parikka käsittelee myös kulttuurintutkimuksen teoreettisia ja menetelmällisiä kysymyksiä, jot- ka kirjoittaja näkee relevanteiksi kirjan keskei- selle teemalle, ihmisen ja teknologian välisen suhteen ymmärtämiselle.

Koneopin ansio suomalaisessa teknologiaa käsittelevässä kirjallisuudessa on sen pyrkimys vuoropuheluun kahden toisistaan (kenties väki- sin) erotetun diskurssin välillä. Omituista tässä diskurssien erossa on se, että toisaalta keskity- tään vain teknologian todellisuuteen ja tekno-

Kulttuurimme sisältönä koneet ja laitteet

Pasi Pohjola

vat miljoonien ihmisten elämää, vieläpä paljon vahvemmin ja suuremman rahan voimalla kuin 1800-luvun takaperinjuoksut ja nuorallakäve- lyt.

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston oppihistorian professori emeritus.

Suomen tietokirjailijat ry myönsi 28.10.2004 Tieto- kir jailija palkintonsa professori Sven Hirnille tun- nustuksena pitkäaikaisesta, laajasta ja ansiokkaasta työstä tietokirjailijana.

ihmisten olemassaololle perustan, leivän rin- nalla myös sirkushuveilla on ollut vissi merki- tys ihmisten elämässä, ja on tärkeää että joku on perehtynyt niidenkin vaiheisiin, varsinkin kun kirjoittaja on tehnyt sen näinkin suurella vaka- vuudella ja samalla iloinen pilke silmäkulmas- sa.

Ei tarvitse muuta kuin vilkaista sanomaleh- tien urheilupalstoja tai eksyä katsomaan tele- visiosta kansainvälistä jalkapallo-ottelua näh- däkseen, että sirkuksen kaltaiset huvitukset, kilpailut ja näytökset yhä edelleenkin vallitse-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

T utkimuksen laatukäsitys voidaan ymmär- tää myös lupaukseksi organisaation kehit- tämispotentiaalista, yhä tehokkaammasta toiminnasta sekä lupaukseksi sidosryhmille ja asi-

Työhön liittyvään koulutukseen edellisen vuo- den aikana osallistuneet nimesivät suurimmaksi osallistumisen esteeksi kiireet työpaikalla, mutta ne, jotka olivat

Kohteina ovat ennen muuta lääkärit, mutta myös muu

Neuvostoliiton Keski-Aasia toivoo myös apua Unescolta arabiankielisen naisten

Historioitsija Teemu Keskisarja kirjoit- taa Kiven elämäkerrassa Saapasnahkatorni (2018, 149), että Kiven kieli oli niin runsasta juuri siksi, että hänen kielensä voima

Pohjoismaisten so- siaalityön tutkimuksen seurojen (Forsa Nordic) ja sosiaalityön koulujen (NOUSA) joka toinen vuosi järjestämä Nordic Social Work Conference 2018 pidetään Hel-

Samoin palautetta olisi mukava saada sekä suoraan toimitukselle että avoimina kommenttikirjoituksina.. Myös pohdiskelut tieteellisen keskustelun suunnasta ja luonteesta

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on