• Ei tuloksia

Lukutaidottomuus on myös naiskysymys näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Lukutaidottomuus on myös naiskysymys näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

116

LUKUTAIDOTTOMUUS ON MYÖS NAISKYSYMYS

Unesco pohti ratkaisuja Kirgisiassa

K

un lukutaidottomuutta tarkastellaan köy­

hien maiden kehityksen esteenä, tarkaste­

lun polttopisteeseen nousevat väistämättä nai­

set. Maailman 900 miljoonasta lukutaidotto­

masta 63 prosenttia eli 560 miljoonaa on naisia:

Kehitysmaissa naisten lukutaidottomuuspro­

sentti oli viime vuoden tilastojen mukaan 45, kun se oli miesten osalta 25. Ongelma on polt­

tavin maaseudulla, missä väestön pääosa asuu.

Kansallisten hallitusten ja kansainvälisten järjestöjen mahdollisuuksia muuttaa tehok­

kaasti tätä köyhyyttä ylläpitävää ja syventävää olotilaa pohdittiin Unescon seminaarissa Kirgi­

siassa marras-joulukuun taitteessa. Seminaari pidettiin Neuvostoliiton Keski-Aasiassa siksi, että Unescon erityisenä mielenkiinnon kohtee­

na olivat islamilaiset kulttuurit, joihin Neuvos­

toliiton kaakkoiset valtiot lukeutuvat.

Paikan valinnassa tuntui historian hengäh­

dys: Keski-Aasian tasavallat saattoivat ilmeises­

tikin ensimmäistä kertaa pohtia omia kehity­

songelmiaan näin laajasti kansainvälisellä foo­

rumilla, joka takasi yhteisen kulttuurisen taus­

tan. Seminaarissa olivat nimittäin laajasti edus­

tettuna kaikki keskeiset islamilaiset kulttuurit Afrikasta ja Aasiasta. Neuvostoliiton islamilais­

ten valtioiden edustajat käyttivätkin heille tar­

joutunutta kansainvälistä foorumia innokkaasti hyv�kseen. Paine puhua ongelmat julki oli il­

memen.

S

eminaarin islamilaiset osanottajat kiistivät yhdensisältöisesti syy-seuraussuhteen nais­

ten heikon aseman ja islamin uskonnon välillä.

Naisten alhainen lukutaitoaste on nimenomaan köyhyys- ja kehitysongelma sekä kansainvälisen rakenteellisen eriarvoisuuden seuraus. Koraani islamilaisten pyhänä kirjana kohdistaa sanansa yhtälailla miehiin ja naisiin kehottaessaan etsi­

mään tietoa ja oppia.

Silti naisten asema islamilaisissa kulttuureis­

sa kokonaisuudessaan myönnettiin epätyydyttä­

väksi, joissakin maissa (kuten Bangladeshissa) jopa hälyttävän heikoksi. Yhteiskunnat ovat vanhoillisten, oppimattomien miesten yhteis­

kuntia. Muuttumaton kasvatusjärjestelmä tu­

kee roolijakoa ja sukupuolista alistusta. Asianti­

laa voi korjata merkittävämmässä määrin vain yleinen ja yhteinen koulujärjestelmä. Tyttöjen kouluunpääsyä etenkin syvältä, köyhältä maa­

seudulta jarruttavat monet tekijät, mm. lapsi­

työvoiman käyttö, varhaiset naittamiset sekä vanhempien ymmärtämätön asenne.

Lukutaito- ja valistuskampanjat vaativat laa­

jaa mobilisointia, mukaan lukien keskitetyn, voimakkaan vaikuttamisen yleiseen mielipitee­

seen, niin miesten kuin naistenkin. Moni pon­

nistelu on valunut hukkaan siksi, että opetu­

sohjelmia ei ole kyetty kytkemään selkeästi nai­

sille tärkeisiin asioihin. Nainen ei tarvitse sandi­

nistien punaista kirjaa, vaan tietoa perushygie­

niasta, arkipäivän terveydenhoidosta, ravinnos­

ta, kotitaloudesta, paremmasta maanviljelys­

tekniikasta ja mahdollisuuksista hankkia omia ansioita. Hänen on tärkeää tietää velvollisuuk­

sien lisäksi oikeutensa. Hän tarvitsee omanar­

vontuntoa ja itseluottamusta. Lukutaito, perus­

tiedontason nosto ja sitä kautta mahdollisuudet parantaa omaa asemaa ovat ratkaisevan tärkeitä myös tiellä ulos köyhyydestä.

Eri islamilaisten yhteiskuntien välillä näkyi myös painatuseroja. Kun Ghada Aljabi Syyrian kulttuuriministeriöstä maansa lukutaitoprojek­

teja esitellessään korosti lukutaitoa naisen silta­

na ammatilliseen koulutukseen ja toi esille nai­

sille tärkeinä opetussisältöinä arabialaisen las­

tenkasvatuksen, ympäristöongelmat, henkilö­

kohtaisen ja yleisen hygienian, aurinkoenergian hyödyntämisen, naisten oikeudet ja velvollisuu­

det, naisten merkityksen työelämässä, korosti

Aikuiskasvatus 2/1991

(2)

iranilainen naisedustaja, tohtori Sorayya Mak- noon Teheranin yliopistosta Koraanin keskei- syyttä naisten lukutaidon opetuksessa. Oppimi- sen ja oppimisen motivaation perustana on isla- min uskonto ja sen pyhä kirja. Iran haluaa myös selkeämmin ponnistaa omalta pohjalta. Petty- mys ja epäluulo ulkoa tuotuun - ehkä YK:n alajärjestöjä lukuunottamatta oli ilmeinen.

K

okous hyväksyi 16-kohtaisen suositusasia- kirjan kansallisille hallituksille naisten ja tyttöjen lukutaidon korjaamiseksi. Kohtiin oli koottu yhteen eri kehitysmaista saadut koke- mukset lähtien osallistumisen esteiden poista- misesta ja päätyen lukutaitoponnistelujen jälki- hoitoon ja seurantaan. Kymmenkohtaisessa Unescoa koskevassa asiankirjan kohdassa esitel- tiin niitä tukevia toimenpiteitä, jotka Unescolta odotetaan lukutaitotilanteen muuttamiseksi.

Ne koskivat mm. tutkimustyötä, julkaisuohjel- mia, kirjallisuutta, opetusvälineitä ja lukutai- don hankkineille suunnattua materiaalia. Moni kampanja onkin kuivunut kasaan siksi, että opittu taito on unohtunut käytön puutteessa.

Lukutaidon hankintaan liittyy sama kuin auto- koulun käyntiin: ajamaan oppii vasta ajamalla.

Kokous kirjasi näiden velvoitteiden ja suosi- tusten lisäksi joukon eri maiden edustajien te- kemiä ehdotuksia. Huomattava osa tästä

29-kohtaisesta asiakirjasta koski isäntämaata Neuvostoliittoa. Tässä muutama poiminta:

Keski-Aasian tasavalloissa tulisi perustaa mai- den omilla kielillä toimivia opettajainvalmis- tuslaitoksia. Lastentarha- ja alaluokkien opetta- jiksi valmistuville tulee antaa myös terveyskas- vatusta sekä perusopetusta hygieniassa, psykolo- giassa, ihmisen fysiologiassa ja seksuaalivalis- tuksessa. Naisten seksuaalitietouden olematto- muus, seksuaalikäsitysten perustuminen ns. vii- dakkorumpuun, väärinymmärryksiin, koke- muksen kautta opittuun ja vanhemmilta perit- tyyn tietoon tuli esille venäläisten naisedustajien, mm. leningradilaisten suulla.

V

aikutelmaksi jäi, että Neuvostoliiton eri kansallisuuksien arkiset ongelmat elävät ja etsivät purkautumistaan myös etelässä. Omaa kielialuetta ja kulttuuria koskevia koulutuson- gelmia voitiin nyt tuoda esille arvovaltaisella, kansainvälisellä foorumilla. Mahdollisuutta käyttivät hyväksi seminaarin kirgisi-, uzbekki-, tataari-, kazahi-, turkmeni- ja tadzhikkinaiset.

Ilmeistä on myös islaminuskoisten Keski-Aasi- an tasavaltojen tarve mitä moninaisimman yh- teistyön kehittämiseen suoraan islamilaisen maailman kanssa. Neuvostoliiton Keski-Aasia toivoo myös apua Unescolta arabiankielisen naisten lukutaito-ohjelman aikaansaamiseksi.

ANNELI h g kql

~ ~

2/1991

117

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Säilöttäessä rehun laatu väistämättä hieman huononee, mutta jos säilöntä onnistuu normaalisti, nurmianalyysi antaa hyvän kuvan rehuerän laadusta.. Kuivauksen aikana tapahtuu

na 2010. Suomessa kansallisten  palvelujen kehittämistä  on  ohjattu  ylhäältä  käsin.  Lähestymistapa  on  todettu  hyväksi  standardoinnissa 

Lukutaidottomuus on yleisintä näissä maissa siirtolaisten ja pakolaisten keskuudessa, mutta yllättävän paljon sitä esiintyy myös alkuperäisväestön keskuudessa..

Voidaan myös väittää kielten aikuisopetukseen tarkoitetun oppimateriaalin kehittämisen edellyttävän tuottamismotivaati- on lisäksi perehtymistä aikuisopetuksen

Historioitsija Teemu Keskisarja kirjoit- taa Kiven elämäkerrassa Saapasnahkatorni (2018, 149), että Kiven kieli oli niin runsasta juuri siksi, että hänen kielensä voima

Kuten tutkijat Vilho Harle ja Sami Moisio (2000, 105) asian ilmaisevat, ”Karjala on käsite tai pikemmin myytti, josta voidaan puhua vain sen enemmän tai vähemmän rajallisten

Pohjoismaisten so- siaalityön tutkimuksen seurojen (Forsa Nordic) ja sosiaalityön koulujen (NOUSA) joka toinen vuosi järjestämä Nordic Social Work Conference 2018 pidetään Hel-

Ilman tällaista kehitystä ei olisi pohjaa ko- ville uutisille eikä siten kovien ja pehmeiden uutisten erolle Luc Van Poecken tarkoitta- massa mielessä.. Tämän historiallisen