KALENTERI
VUONNA
1887.
HELSING-ISSÄ,
1886.
TOIMITTAMA.
JlasiiiiU,tnfceus
ptdätztääw.
Helsingissä,
suomalaisen iikjilhsinibenseurankirjapainossa, 1886.
■Join
enwositietta
(soeceisioiiaiänetetään nut
ulosfamas-fa
H/u/medetunen
ja toivoenII II a
idltä åiosionista vastaanottoa. Jovmitus puutää
af Io o
täten
faada iam/ma wMatumfa
uieiita naavoittattuteesta mtväntanioiiesta
J Iavusta
afiafaniaufa
muis-tuttaa siitä,
ettäicmatnen KtMoittata nastaa
fatioiestansa.
Vuosikertomus,
jonka yhdistyksen puheenjohtaja luki vuo- sikokouksessa 24/286,
oli näin kuuluva:„Luodessani
yleisen silmäyksen nais-asian kehitykseen maassamme viimeksi kuluneenavuonna,
näyttää minusta että kysymyksen käsittelemisessä julkisesti ja yksityisesti onastuttu
yksi askel eteenpäin: yleensä ollaan yksimieli-set
sen oikeudellisuudesta. Ettämeillä,
niinkuin muual-lakin,
voi tavatahenkilöitä,
joilla on mitä nurinpäisimpiä käsitteitä kokoharrastuksesta,
sen sekä perussyistä ettätarkoituksesta,
se seikka älköön meitä hämmästyttäkö.On aina oleva
henkilöitä,
jotka eivät tahdo eivätkä voi- kaan luopua perimästään käsityksestä, ruvetakseen suosi- maan uuden ajan katsantokantaa. Mutta tästä huolimatta ei voine yleensäkieltää,
ettänais-asia meilläkin on mennyt eteenpäin ja että yleisen mielipiteen ilmapuntari näyttää, että harrastus sen hyväksi on nousemassa. Vieläpä kulu- neena vuonna on sangen arvollisia yrityksiä tehty asian edistämiseksi. Min esim. 1885vuoden valtiopäivillä, jotka, jos eivät täyttäneetkään kaikkia mitä optimistit nais-asian ystävissä niiltätoivoivat,
kuitenkaan eivät tulleet seurauk- settomiksi tässä suhteessa.Kolme pyyntöesitystä suuremmista tai pienemmistä parannuksista naidun naisen omistus-oikeudellisessa ase-
6
massa tehtiin eri säädyissä sekä yksi pyyntöesitys elin- keinolain 2 §:n muuttamisesta siten että siinä tapauksessa,
jolloin miehen edusmiehyys on katsottava
olemattomaksi,
vaimolle myönnettäisiin oikeus harjoittaa elinkeinoa siinälaveudessa,
kuin 2 § mainitsee. Näiden säädyissä tehty- jen pyyntöesitysten johdosta päättivätkin säädyt, lakivalio- kunnanantaman
puoltavan mietinnön nojalla, hallitukseltaanoa,
että hallitus suvaitsisi teettää ja säädyille esittää ehdotukset sellaisistalainmuutoksista,
jotka, sääntönä säi- lyttäen omaisuuden yhteisyyden aviopuolisojen välillä ja miehen edusmiehyyden vaimonsasuhteen,
myöntäisivät suuremman vapauden kuin tähän asti avioehdon kautta sopia sentavaran
omistus-oikeudesta jahallinnosta,
jonka aviopuolisot pesään tuovat, sekä antaisivat naidulle naiselle tilaisuuttasilloinkin,
kun sellaista avioehtoa ei ole tehty, miten mahdollista suojelemaan omaisuuttansa miehen edus- miehyyden väärinkäyttämistävastaan.
Yllämainittu pyyn- töesitys elinkeinolain muuttamisesta antoi myöskin aihetta säätyanomukseen. Mitä todellisia parannuksia niistä syn-tyy,
saa tulevaisuus osoittaa.Pyyntöesitys viime valtiopäivillä, joka hylättiin,
mutta
joka ainakin olisi ansainnut tulla perinpohjaisesti keskus-telluksi,
oli valtiopäivämies Summan lisäyksestä 13lukuun Naimakaaressa siihen suuntaan, ettäparantumaton
juop- pous oikeuttaisi avioeroon. Kun ajattelee kuinka isien pahanteot mainitussa suhteessa tulevat lasten päälle, on vaikea käsittää talonpoikaissäädyn yleistä välinpitämättö- myyttä pyyntöesitystä kohtaan.Professori Runebergin pyyntöesitystä naisen oikeu- desta päästä yliopistoon ylioppilaana, suosi hartaasti kaikki nais-asian ystävät. Ne syyt, joiden perustuksella pappis- säädyn enemmistö sen hylkäsi, ovat tulleet niin mainitta- viksi sekä omassa maassamme että sen ulkopuolella, ettei tarvinne niistä mainita.
Jos vielä
lisäämme,
että muutamia pyyntöesityksiä naiskoulujen perustamisesta ja laajentamisestatehtiin,
o- lemme maininneet ne pyyntöesitykset valtiopäivillä, jotka olivat kaukaisemmassa tai likemmässä yhteydessä nais- kysymyksen kanssa.Muista nais-asian ystäville tärkeistä tapauksista on meillä v:lta 1885vielä mainittavana muutamien yhdistys-
ten
perustaminen siveellisyyttävarten,
yhdistyksen perus-tammen
naisstipendejävarten,
jonka toivomme puolestaan laajentavan naisen työalaa, ja yhä yleisemmäksi tuleva raittiudenharrastus.flahuttavaa
onsekin,
että sanomaleh-det
rupeavat
ottamaan naiskysymystä ohjelmaansa.Myöskin
mainittakoon,
että kahden naisen on viime vuonna sallittuottaa
ylioppilastutkinto.Suomen Nais-yhdistys on viime vuonna koettanutniin paljo kuin mahdollista tähdätä vaikutustansa aina enem- män käytännölliseen suuntaan. Tuntuu myös siltä kuin harrastus yhdistyksen hyväksi olisi ollut nousemaan päin.
Osaksi on jäsenten luku lisääntynyt (vaikka se on vielä pieni
verrattuna
muiden maiden nais-yhdistyksiin), osaksi on yhdistys nauttinutsuurta
suosiota ja hyväntahtoisuutta pyrinnöissään, sekä kääntyessään pääkaupungin yleisön että kirjallisten piiriemme puoleen yhdessä tai toisessa asiassa.Paitsi suoranaista apua, jota yhdistys siten on saanut, on
tunto siitä,
että meitä on alettu ymmärtää,antanut
yhdis- tykselle jonkinlaista moralistatukea,
joka myöskin on puo- lestaan arvollista.Viime vuonna on yhdistys nähnyt yhden toivomuk- sistaan
toteutuvan,
kun valtuusmiehet ovatasettaneet
köy- häin-asianajajan Helsingin kunnalle.Toivomme,
että tämän kautta myös vähävarainen nainen voi paremmin kuin tä-hän saakka käyttää sitä turvaa ja apua, jota lakimme hänelle tarjoo. On niin usein moitittu nais-asian edestä taistelijoita
siitä,
että he pitävät vähässä arvossa nykyistälakia,
tahtomatta käyttää hyväkseen sen etuja. Sillä har-rastuksella,
jolla Suomen Nais-yhdistys on ajanut asian-ajaja- kysymystä, on se ainakin jossain määrässätorjunuttämän syytöksen.Yhdistyksen keskuudessa otettiin viime vuonna se työjärjestys, että eri toimi- ja valiokuntia valittiin valmis- tamaan tehtyjä ehdotuksia. Siten valittiin pysyväinen toi- mitusvaliokunta kulunutta vuotta varten, jolla valiokun- nalla oli toimena tehdä yhdistyksen kirjalliset esitelmät ja lausunnot sekä viimeksi toimittaa sen
kalenteria,
joka ni- mellä„Excelsior"
ilmestyi jouluksi.Ehdotusta työ- ja paikanvälittämistoimiston perus- tamisesta naispuolisia työnhakijoita varten käsitteli samoin ensiksi
valiokunta,
joka teki kustannus-ehdotuksen y. m.Takausmaksut kesäk. 1 p:ään asti kirjoitettiin yhdistyk-
sessä,
johtokuntavalittiin,
eräs yhdistyksen jäsenistä otti8
hyväntahtoisesti toimekseen palkatta
ruveta
aluksi toimis- ton johtajaksi, jonka toimiston yhdistys siten oli tilaisuu- dessa avaamaan lokak. 1 p. 1885. Katsoensiihen,
että yritys on vielä niinuusi,
voinee sen vaikutusta tähän saakka katsoa sangen tyydyttäväksi. Työn arvo neljänä ensimäisenä kuukautena (osaksi pysyväisistä paikoista, o- saksi satunnaisesta työstä) nousee nim.5,000
markkaan.Sen lyhyt-aikaisen kokemuksen nojalla, joka toimis- tossa on
saatu,
voinee lausua sentoivomuksen,
että naiset enemmän kuin tähän asti kääntyisivät ammatteihin. Useat niistäaloista,
joille naiset nykyjään tavallisesti kääntyvät, ovat niinkäytettyjä, että jokainen uusi sellainen työnhakija tulee yhä enemmänlisäämään työnpuutetta sillä alalla.Ne
toimikunnat,
joiden tehtävänä on ollut toimittaa iltamia työtoimiston hyväksi,ovat
suorittaneet tehtävänsä erittäin hyvin, saaden muualta suosiollista apua esitelmäin taikka musikin toimittamisen muodossa. Viime vuonna on pidetty kaksi yleistäiltamaa, toinen,
jossa pidettiin suo- malainenesitelmä, toinen,
jossa ruotsalainen. Jälkimäi- sessä etenkin oli paljo väkeä. Paitsi näitä julkisia ilta-mia,
on myös pidetty yksi yksityinen, johon ainoastaanomat
jäsenet pääsivät.Viime vuonna
perustetun
lukuyhdistyksen kauttaovat
yhdistyksen jäsenet olleet tilaisuudessaseurata
nais-asian kehitystä muissa maissa.Samoin kuin edellisenäkin
vuonna,
lähetti yhdistys myös viime joulukuussa painettuja vaali-osoituksia kaupun- gin äänivaltaisille naisilleosan-ottoa
varten kaupunginval- tuusmiesten vaalissa. Vaaliin otti osaa 87 naispuolista äännöstäjää 752 äänellä.Keskustelu-aineista (paitsi yllämainittujen toimien synnyttämiä) mainittakoon kysymys kansakoulu-opettajain palkoista, joka keskustelu johti yhdistyksen lausuntoon
sanomalehdissä,
jossa osoitettiin että kun kelpaavaisuus-ehdot ovat
samat,
yksinkertainen oikeus vaatii saman pal- kan samasta työstä,katsomatta työntekijän sukupuoleen;ainakin näyttää siltä kuin ei valtion olisi tarvinnut an- taessaan apua kansakoululle panna naisopettajia niin sa-
noaksemme maksamaan sakkoa sukupuolensa tähden.
Samoin keskusteltiin valtiopäiväpyyntöesityksistä nai- dun naisen omistusoikeudesta. Myös nämäkeskustelut an- toivat aihetta yhdistyksen puolesta julkiseen
lausuntoon,
jossa se, kiitollisuudella
tunnustaen
kaikkein näiden pyyn- töesitysten ilmaantumisentärkeäksi,
likimmin liittyi hra Elvingin esitykseen.Edellisessä lienevät jo Suomen Nais-yhdistyksen tär- keimmät vaiheet v:lta 1885kerrotut. On vielä mainittava
että 52 jäsentä *) viime vuonna on ollut yhdistyksen kir- joissa sekä että 16 matkustajaa maamme eri seuduilta on käynyt kokouksissa."
*) Tätänykyä on jäsentenluku 70.
Suomen Nais-yhdistyksen Kutsumus.
.Kaikkialla
sivistyneessä maailmassaovat
ajattelevat mie- het ja naisetruvenneet
tarkkaamaan sitäasianlaitaa, että,
sillaikaa kun vanhentuneet käsitteet ja vanhan-aikainen lainsäädäntö useimmilla aloilla yhä enemmän
saattavat
väistyä uuden ajan humanisemman käsityskannan tieltä pois, naisen verrattain syrjäytetyn aseman yhteiskunnassa ja valtiossa parantamiseksi on vaan liika vähä toimittu.Syy
siihen,
että tämä yhteiskunnalle tärkeä asia niinmyö- hään on tullut päiväjärjestykseen, on suureksi osaksiet-
sittävä naisissa itsissään. Nämäovat
nimittäinvasta
viime vuosikymmeninä, ainakin Pohjoismaissa, heränneet tietoi-suuteen siitä,
että muutoksia tarvitaan sekä tavoissa että laissa ennenkuin naisen voi sanoa saaneen senaseman,
mikä sille oikeudella on tuleva miehen kanssa yhtä oikeu-tettuna
ja saman edesvastauksen alaisena olentona.Suomen Nais-yhdistyksen perustaminen
on,
vaikkapaheikkokin,
merkkisiitä,
että naisia maassamme on herän- nyt itsetietoisuuteen ja edesvastauksen tuntoon. Ne toi-vomukset,
joiden toteentumiseksi yleisessä mielipiteessä, tavoissa ja lainsäädännössä yhdistys työskentelee, kuulu- vat pääasiallisimmin allamainituille aloille.Yhdistyksen mielipide on että
naisen,
tullaksensa työllänsä vaikuttamaan yhteiskunnan kehitystyössä kvalita- tivisessa ja kvantitativisessa suhteessa parhaiten, tuleesaada sama oikeus ja tilaisuus kuin mikä miehellä on hankkia yleisiä ja ammattitietoja, suorittaa akatemil- lisia
ja
muita opinnäytteitä sekä nauttia näistä tulevia etuja. Itsestään on ymmärrettävää, etteinainen,
jostämä oikeus myönnettäisiinkinhänelle,
heittäytyisialoille,
joihin hän ei kykene; sitä vastoin tämmöisen vapaan kilpailun ollessa jakaantuisi työ luonnollisemmin kuin nykyisissä o- loissa on mahdollista.Naisen taloudellinen tila
on,
viime aikojen edistyk- sistähuolimatta,
vielä sangen tukala ja hänen työnsä al- haisessahinnassa,
joka on seurauksenasiitä,
että naiset nykyisillä tiedoillaan voivat ryhtyä niin harvoihin toimiin.Mutta kun hänelle myönnetään oikeus ja tilaisuus hankkia lahjainsa mukaan tietoja ja
taitavuutta,
vaatii oikeus että hän näitä käyttäessään saa saman palkan kuin mies sa-masta
työstä. Toisin sanoin: työpalkan pitää olla työn- tekijän kelpaavaisuudesta, eisuvusta
riippuva.Kun naisen naima-ikä on yleisen tavan mukaan jo melkoisesti siirtynyt ylemmäksi viidennestätoista ikävuo-
desta,
pitäisi myös laillinen naima-ikä tulla siirretyksi ylemmä. Tämän asian puolesta puhuvat sitäpaitsi sekä terveys-opilliset että muut tarkkausta ansaitsevatsyyt.
Naisen laillinen ikä pitäisi määrättämän 21 v.sta.
Sitä enemmänon syytä
siihen,
että tämätulisilaiksi,
koska nainen jo nytkin, eri pyynnöstä, sanotulla ijällä voi tulla julistetuksi täysi-ikäiseksi. Sen ohessa pitää yhdistys avio- liiton korkeaanaatteesen
soveltumattomaksi ja sen todel- listaetua
vastustavaksi senseikan,
että kun täysi-ikäinennainen menee
avioliittoon, asetetaan
häntaasen
holhouk- seneli,
niinkuinsanotaan,
miehen edusmiehyyden alai- seksi. Edusmiehyyden lakkauttaminen sekä oikeus nai- dulle naiselle omistaa ja hoitaa perittyä ja ansaittua omai-suuttansa
kuuluu sentähdenniihinparannuksiin, joiden hy- väksi Suomen Nais-yhdistys työskentelee.Siveellisyys-kysymyksessä katsoo yhdistys välttämät- tömäksi velvollisuudeksi jokaiselle kristityn nimeä kanta- valle työskennellä sen kaksinkertaisen siveyskäsitteen pois-
tamiseksi,
jotanyt
myönnetään eri sukupuolille sekä että siveellisyysvaatimukset olisivat sekä miehille että naisille samat.Tulevaisuudentoivomuksena lisättäköön vielä: että se
nainen,
joka maksaa veroa kunnalle ja onmuuten
sovel12
tuva, voisi tulla valituksi kunnallisiin toimiin.
—
Naisenpääsö kunnallisvaivaishoitoon mainittakoon myös toivo- muksena.
Valtiollinen
äänestys-oikeus naisille onvaatimus,
jon- ka nais-asian etevimmät puolustajat muissa maissapanevat
ensi sijalle ohjelmassaan. Suomen Nais-yhdistystoivoo,
että valtiollisen elämämme kehkeytyessä se seikka meilläkin ai- kanaan tulee varteen-otetuksi.Näiden ja muiden samallaisten pyrintöjen edistämi- seksi vaaditaan kuitenkin eri voimien innokas yhteisvaiku- tus. Tietysti vaaditaan työn edistymiseksi valistuneiden miesten apua, mutta itseselvää on, ettänaisentäytyypanna alkuun oma
asiansa,
ennenkuin se voi toivoa miehen ryh- tyvän siihen. Tämän johdosta kääntyy yhdistys saman- mielisten naisten puoleen, kehoittaen muodostamaan haara- osastoja muissa paikkakunnissa tahi jos ei se käy laatuun—
yhtymään jäseninä tähän yhdistykseen. Että haara-osas- toja voi
perustaa
ilman erityistä luvanpyyntöä, selviääsäännöistä.
„Juuomistyö
jatkuu elämän taukoamattoman toiminnankautta",
lausuu eräs ranskalainen kirjailija. Täydellisyy-den kaukaista päämäärä kohden käy ihmiskunnan kehitys.
Henki kasvaa tiedossa ja
taidossa,
moraaliset käsitteet sel- viävät. Uudet totuudet pyrkivätesiin,
vaatien entisiä väis- tymään tieltä. Mutta näillä on tukensasäännöissä,
ta- voissa jalaissa;
entisyyden ja auktoriteetin voima niitä kannattaa. Ja niinsyntyy kollisiooni,
sitä tuimempi, kuta vaikeampiotettava
askel on, kuta jyrkempi eriäväisyys vanhan ja uuden välillä. Eikä kollisioonia voivälttää,
ellei ihmiskunnan edistymistä pysähdytetä, ellei elämää kuolemaksimuuteta.
Sekin onmahdotonta,
sillä luonnon lait toisin määräävät.Aineessa ja hengessä on elämää jatämä elämä il- mestyy yhtämittaisessa kehittymisessä. Niinpä sen kor- keimmassa
olomuodossakin,
ihmisessä. Yksityiset kehittä- vätkansaa,
kansat ihmiskuntaa. Suurenmoinen onvoima,
joka eteenpäinvie,
ja sen mukaan kun tämä voimapää- see vapaastivaikuttamaan,
sen mukaan luonnon lakia ja luojan tarkoituksia noudatetaan.„Ihminen
on ainoa eläin, joka ei koskaan ole tyytyväinen." Hän haluaa aina pa- rempaa, hänen täytyy yhä muuttua, edistyä, se on hänen14
päämääränsä, sillä luomistyö
hänestä,
korkeimmasta olo-muodosta,
yhä korkeampaa kehittää.Pohjoiset kansat eivät tähän saakka ole ihmiskunnan kehitystä eteenpäin vieneet. Mutta aika on
tullut,
joka tehtävän täyttämiseen heitä kutsuu. Uskonnolliset ja mo- raaliset kysymyksetovat
heränneet yhdessä naisten va- pauden pyrinnön ja sociaali-demokraatillisten liikkeiden kanssa. Ne heräsivät samaanaikaan,
neovat
vaan eri ilmauksia ihmiskunnan uudesta kehitysjaksosta.Luonnollista
on,
että nämä kysymykset juuritäällä,
kylmän ilma-alan kansassa ratkaisunsa saavat. Ankara luonto tekee ihmisetvakaviksi,
elämän kovuus ja vaiva- loisuus karaisee sielun ja ruumiin. Aistilliset nautinnot ja hetkiset ilot eivät meitä niin suuressa määrässäviehätä,
kuin etelän vilkkaita asujamia, emmekä niistä kestävää tyydytystä saa. Todellisempaa me halajamme ja varmem- paa. Sielun syvyydestä täytyy sen ilonkasvaa,
joka mei- dän ilomme on. Ja se kasvaa ainoastaansilloin,
kun si- sälliset vakuutuksetovat
sopusoinnussa elämän ja ulko- naisten olosuhteiden kanssa.Kipeästi kaipaa aika tapain muutosta siveellisessä katsannossa. Tämä koskee elämää ylimalkaankin,
mutta
erinomattain miehen ja naisen välisiä suhteita. Ettei ny- kyinen järjestelmä oleoikea,
osoittaa olotila suurissa kul-turimaissa,
joissa sen epäkohdat surkeita hedelmiäovat tuottaneet.
Tuoreessa muistossa lienee vielä meidänkin maassa Pall Mali Gazettin paljastukset. Hieno kulturi- herra ei enää armahda pienen lapsenkaan viattomuutta.Meillä tosin ei vielä liene niin pitkälle ehditty. Uhrina täällä on vaan tuo köyhä, valistumaton
nainen,
jota mie- het lähestyvät ilmansääliä,
ilmantunnon
vaivoja. Eivät he näe hänessä onnetontakanssa-ihmistä,
jota tulisi pelas-taa,
vaan ei syvemmälle painaa.Murhasta rankaisee laki.
Rikos,
jonka miehet tan- kista naisparkaa kohtaantekevät,
on pahempi kuin murha.Mutta sitä ei
rankaise laki,
eikä sitä tuomitse maailma.Ei yhteiskunta heitä
auttaakseen
mitääntee.
Siitä vaan huolta pidetään, ettei heidän kauttaan miehissä tautia leviäisi.Luonto kumminkin tämänvääryyden kostaa. Se ran- kaisee ei ainoastaan
rikoksellisia,
mutta myöskin heidän lapsiaan ja neljänteen polveen."Kaiken varmaan on ihmisen niinhoitaminen sieluaan ja
ruumistaan,
että hän elämän täyteläisyyttä voi suurim- massa määrässätuntea.
Se on hänen siveellinen velvolli- suutensa, koska ainoastaanterve
ihminen kykenee itse on- nellisuutta saavuttamaan ja samalla myöskin muita hyödyt- tämään. Meidän tulee niinmuodoinasettaa
elämämme luonnonmukaisellekannalle,
s. o. meidän tulee tarkoin noudattaa niitälakia,
joiden alainen sielu ja ruumis on.Tähän nähden eivät meidän avioliitotkaan siveelli- syyden vaatimuksia täytä. Vaimo ei avioliitossa ole oman ruumiinsa herra. Häneltä on avioliiton kautta riistetty se luonnollinen
oikeus,
jota yksin eläimetkin saavat nauttia.„Vaimon
tahto pitää miehen tahdolle alammainenolla",
sanotaan jo vihkimäluvussa. Surkuteltavimmassa tilassa on varsinkin juopon miehenvaimo,
jonka siveys ja puh- taus on luonnottomain himoin vallassaolevan,
järjettömän ihmisen menetettävänä. Lisäksi hän vielä lapsissaan tulee näkemään isän paheiden seurauksia. Tämä rangaistus ei hänelle kuitenkaan oleansaitsematon,
sillä hänon,
ehkäpä useimmiten väärästä velvollisuudentunnosta,
ihmisyytensä uhrannut ja rikoksen tehnyt luontoa vastaan, taikka sano- kaamme: Jumalan luonnossa ilmoitettua tahtoavastaan.
Myöskin on monen lapsen synnyttäminen, olletikin kun se tiheään tapahtuu, vaimon terveydelle vahingollinen, jopa siinä määrässä, että se useasti vie hänet ennenaiko- jaan hautaan. Siveetöntä on ja rikoksellista niin mene- tellä ruumiinsa
kanssa,
että sen elämän voimat vähenevät.Eikä ole kellään oikeutta siihen ihmistä pakoittaa. Jos onni avioliitossa edespäin on
mahdollinen,
sitten kun nai- nen yleisemmin on herännyt itsetietoon ja kehittynyt silleasteelle,
että hän tuntee jaymmärtää velvollisuutensatu-
levaa sukupolvea kohtaan ja että häntä ankarampi siveel- lisyydentunne
elähdyttää, on kaksi muutosta elämän ta- voissa välttämätöntä. Ensiksikin: miehen täytyy ennen avioliittoa elää nuhteettomasti ja puhtaasti, samoin kuin naisen. Toiseksi: miehen tulee kunnioittaa vaimoaan täy-dellisesti tasa-arvoisena ja vapaana
ihmisenä,
niinkuin myös rakastaa häntä siinämäärässä,
ettei hänen kuole- maansa jouduttaatahdo,
joka kunnioitus ja rakkaus edel- lyttävät hänessäsuurta
itsensä hillitsemisen kykyä.Mutta siveellisyys ei ole ainoastaan
siinä,
että suku- puolten välinen yhteys on luonnonmukainen ja oikea, taikka16
että yksilö ylipäätään hallitsee himojaan ja halujaan sekä hyvin hoitaa ruumiinsa ja sielunsa terveyttä. Eikä vielä
siinäkään,
että hän monipuolisen toiminnan kauttapääsee kaikkia kykyjään vapaasti kehittämään ja siten elämän voimaa ja täyteläisyyttä mahdollisimman suuressa mää- rässä omistamaan. Niin pitkälle itsekkäisyys tosin onih- misen ensimmäinen siveellinen velvollisuus. Mutta siihen se ei saa rajoittua. Eläimessäkin jo kehittyy huolenpito omasta itsestä luonnollistauraa,
ulottuen puolisoon, siki- öön, jopa yhteiskuntaankin, niinkuin muurahaisissa esimer- kiksi. Tämä huolenpito eli rakkauskasvaa,
laajenee, kuta korkeampi kehitysjakso on. Ihmisessä se ilmestyy kaik- kian voimakkaimpana ja itsetietoisimpana, samoin kuin hänen kykynsäkin rakkauden perustuksella toimimaan on suurin. Mutta ihmisessäkin se kehittyy jaenenee,
ulottuen yhä avarampiin piiriin, aina sen mukaan kuin hän henki- sesti ja siveellisestivarttuu.
Patriarka rakasti vaan omaa perhettään, omaa sukuaan. Juutalainen jomaatansa
ja kansaansa. Kristinoppi julisti rakkauden velvollisuutta koko ihmiskuntaan. Mutta kansat eivät silloin vielä ol- leet kypsyneet tätä jaloa ja suurta oppia käsittämään.Pakanamaihin kun sitä
levitettiin,
sekoittivat ihmiset sii- hen omia katsantotapojaan, omaa ahdasmielisyyttään jataika-uskoisuuttaan,
ja niin sen alkuperäinen puhdas henki turmeltui.Mutta tämän, kristillisyyden alkuperäisen hengen uu-
distamiseen,
sen toteuttamiseenelämässä,
pyrkivät ajan voimakkaat aatevirrat. Ruvetaan ymmärtämään,ettei rak-kaus, oikeus, tasa-arvo
ja vapaus ole kuolleita sanojavaan, mutta
että niitä myös tuleeteossa
ja työssätoteut-
taa. Se on ajan vakava
vaatimus,
ja ainoastaan niiden perustukselle rakennettu yhteiskunta voipi täsfedes me- nestyä ja eheänä säilyä.Jätteinä pakanallisesta aikakaudesta on semmoinen
yhteiskunta-järjestelmä,
joka onperustettu
itsekkäisyydelle jasorrolle,
jossa toinen ihminen kuluttaatoista,
toinen kansaluokka toista kansaluokkaa rajussa taistelussa ole- misen puolesta. Sen järjestelmän hedelmätovat
kypsy-neet.
Pieni vähemmistönyt
omistaarikkauden,
valistuk- sen javallan,
sillä välin kuin suurin osakansaa,
juuri ras- kaimman työntekijät elävät köyhyydessä ja kurjuudessa, heidän monilukuiset lapsensa kasvatuksen ja hoidon puu-tetta
kärsivät. Yhteiskunnalliset olot heitä painavatalas;
vankilat,
bordellit ja hoitohuoneetovat
viheliäisten viimei-set
surkeat satamat. Ja kurjuus on tullut niinsuureksi,
ettei yksityinen eikä yleinen-avun-anto mihinkään hyödytä, koska se toiselta puolen on vaan hetkinen jariittämätön,
toiselta puolentaas
kasvattaa velttoutta ja kavaluutta.Hoitohuoneet eivät köyhyyttä poista, eikä pelastuslaitokset langenneita naisia
varten
siveettömyyttäkarkoita,
enem- män kuin vankilatkaan rikoksia estävät. Vika on syvem-mällä,
on itse järjestelmässä, joka eiperustu
oikeuteen eikärakkauteen,
vaan sallii toistenanastaa
etuoikeuksia toisten kustannuksella. Että tänlainen olotila näin kauan onsaanut
vallita kristityissä maissa osoittaavaan,
kuinka hitaasti kehitys käy, kuinka vaikeasti rakkauden oppi voi- tolle pääsee. Mutta ratkaiseva hetki lähestyy; häiriöt ja levottomuudet Europan suurissa sivistysmaissaennustavat
pikaista ja tärkeää käännekohtaa ihmiskunnan historiassa.Reaalisuutta vaatii nykyaika kaikkialla. Kristinoppi on haudattu kirkonseinien sisään ja kiedottu dogmatiikan kahleisin. Irroittukoon niistä ja tulkoon ulos keskuu-
teemme, opettamaan
meillevapautta,
tasa-arvoa ja rak- kautta. Järjestäköön yhteiskuntamme siihensuuntaan,
et-tei elämän ehdoissa toinen ihminen ole pakoitettu toista
kuluttamaan,
vaan että he molemmat luontoa kuluttavat.Johtakoon meitäniin pikaiseen ja tehokkaasen parannuk- seen kuin mahdollista tuon suurimman ja köyhimmän kan- sankerroksen tilassa. Vaikuttakoon nopeampaa revoluti- onia ihmisten ajatus- ja
tunnetavassa,
herättäköön oikeu- den ja totuuden harrastuksensenlaisen,
ettei vääryyksiä yhteiskunnassa suosita eikä velvoiteta ketäänvasten
pa- rempaa tietoaan niitä suvaitsemaan jakannattamaan. Vasta silloin voi levollisempi aikataas
koitua ihmisten yhteis-elämässä,
työn ja toimen hedelmät suurempaa siunaustatuottaa.
Ruotu-Leena.
Ixun
ensikerran hänetnäin,
tuima syystuuli koivuista ra- visteli kellastuneitalehtiä,
syöksi vihurina lahden yli ja vinkui surkeasti talon nurkissa. Leena tuli rannalta päin kyyryselkäisenä, kädet esiliinaan käärittyinä. Hame oli pahasti kulunut ja polvien kohdalta läpikuultava. Aino-ata
kenkäpariansa ei hän raskinut pitää näinarkina, mutta
sukat hänellä oli jalassa ja niistä kaikki varpaat pistivät esille. Vavisten vilusta ja vanhuudesta tuli hän viimein talon kuistille ja istui portaille, katsellen eteensä tylsin silmin.—■ „Leena,
menkää halkojanoutamaan",
kuulin sa- massa emännän huutavan kovallaäänellä;
Leena oli nimit- täin huonokuuloinen. Hän nousi kankeasti ja meni. Tuuli pieksi hänen vanhoja ryppyisiä kasvojansa ja polvet näkyi- vät selvästi hameen läpi. Halkojatuotuansa
istui häntaas
entiselle paikalleen surkeana kuvana hylätystä van- huksesta. Menin hänen puheillensa.—
Päivää! Mitä, Leenalle kuuluu?Hieman ällistyneenä vanhus katsahti minuun. Ikään- kuin torjuakseen luotansa päällekarkaajaa, hän vaistomai- sesti nosti oikeata käsivarttaan.
— »Hei,
hei"—
sanoi hänäänellä,
joka muistutti vanhan ovennarinaa, —
»kylmäon, hei,
he—ei!"—
Huo-masin myöhemmin, että hänen usein ja varsinkin muun
puutteessa
olitapana
änkyttää»hei." —
—
Miksikä Leena ei istu pirtissä?— »Siellä
ei ole lämmitetty vielä tänä syksynä."—
Toittehan vastfikään halkoja.— »Ne
vietiin kyökkiin," sanoiLeena,
silläarvatta-
vastitarkoittaen,
ettfei niistä hänelle lämmintä lähde.—
Tulkaa meidän kyökkiimme (kesäasuntomme oli viereisessä rakennuksessa), ehkäsaatte
kupillisen kahvia.Leena
tuli,
joi kahvia ja lämmitti käsiänsä uunin edessä.—
No miltäsnyt tuntuu,
lämmittikö kahvi?— »Hei, hei,
se juoksee kuin hevonen vatsassa."—
Kahvi oli siis tehnyt
tavattoman vaikutuksen,
arvattavasti siitä syystä, että sitä oli yhtä harvoin tullut Leenan suu- hun kuin kengät hänen jalkaansa, juhlatiloissa vaan.—
Kuinkas vanha tenyt
olette?Hetken mietittyään sanoi hän olevansa 94 vuoden ikäinen.
—
Monessako talossate, Leena,
vuodenkuluessa
olette?
Tähän 'kysymykseen en saanut pitkään aikaan vas-
tausta.
Leena katseli vaan silmiini tuskastuneen näköi- senä ja änkytti viimein:»Katsokaa,
minä en tiedä niistä kaikista tarkkaa lukua,hei,
he—ei."Menneitä aikoja näytti hän paremmin
muistavan.
Kertoi nuorena palvelleensa P:n kylässä. Sieltä oli men- nyt
naimisiin,
ja»silloin
asuimme töllissämäellä",
sanoihän,
ja vanhat ryppyiset kasvot elpyivät jakirkastuivat;
näytti siltä kuin hän tällä hetkellä olisi nähnyt
tuon
töl-lin,
jossa hänelläkin kerran oli ollut omakoti,
ennenkuin pitkä vaellus-aikansa alkoi.— »Kaksi
lasta meilläoli",
li- säsi hän. Sitten hän vaikeni ja katseensa muuttuitaas
tylsäksi ja silmät himmeiksi.—
Ovatko ne kuolleet?— »Kuolleet ovat — ovat kaikki, hei,
hei!" Hän vetäysi likemmäksi ovea ja aikoi mennä.20
—
Odottakaavähäisen,
niintuon
teille eheätsukat,
nuoovat
jo palvelleet aikansa!Toin hänelle parin mustia sukkia. Hän piteli ja käänteli niitä: »Kaupungin
sukkia",
sanoi hän hymyillen,»nehän
Ulkona ulvoi tuuli yhä, kunsopii kun ruumis-arkkuunlasketaan, hei, Leena,
mustathe—ei!"sukat kä-—
dessä, astua
haparoi pirttiin päin, jota ei vielä oltu läm- mitetty sinä syksynä.Kun vähän aikaa sen
jälkeen
lähdimme kaupunkiin, oli Leena kovin sairaana. Sain sittemmin kuulla että ta- lon haltijat Leenan sairauden tähden olivat jouduttaneet hänen muuttamistaan toiseentaloon,
kun pelkäsivät hänen kuolevan. Hautaushommat tahdottiin näet jättää niidenhuoleksi,
joidenka silloin oli vuoroottaa
hänet huostaansa.Enemmän kuolleena kuin elävänä oli Leena
nostettu
rat- taille. Ja tämä matka oli hänen viimeinen matkansa.Hän kuoli tiellä. Nuo molemmat talot joutuivat sitten riitaan
siitä,
kummanko piti hänet haudata:senkö,
jostahän
muutti,
vai senkö minne hän vietiin.Olen sanomista nähnyt, että eräissä pitäjissä on os-
tettu
maatiloja vaivais-taloiksi. Noissa pitäjissä siis van- hat köyhät raukat tästälähin pääsevät kulkemasta talosta taloonvieraina,
joita karsain silmin katsellaan.Suotava olisi
että,
kun noita vaivais-taloja maas- samme järjestetään, niissä annettaisiin enemmän vaikutus- alaa»äidin
vaistolla varustetuille" s. o. naisille. Silloin olisitoivoa,
että niistä syntyisi kodit köyhille, eikä kasar- meja vaan. Englannissa on monessa kunnassaotettu
nai- sia vaivaishoitojohtokuntiin, ja hyvällä menestyksellä. Ko- kemus on sielläosoittanut,
ettävaivaishoito,
naisten as-tuttua
johtokuntiin, on tullut kutfnille halvemmaksi ja köyhille paremmaksi. Tämä asian laita selitetäänsiten,
että naiset voivat panna enemmän aikaa ja huolta tähän työhön, joka miehillä usein olisivutoimena,
ja että,koska naiset armeliaisuudenseurojen jäseninä ja yksityisen hyvän- tekeväisyyden kautta yleensäovat
enemmän perehtyneet köyhien oloihin kuinmiehet,
he myöskin paremmin osaa-vat
tehtävänsä suorittaa.Eiköhän meilläkin sopisi noudattaa englantilaisten
esimerkkiä,
vai lieneekö tämäkin vaikutus-ala ulkopuolella sitä rajaa, jonka— »Jumala
ja luonto" on naiselle mää-rännyt!
—
E.Mihin avioehto-kirja kelpaa.
Kun
kysymys naineen vaimonomistusoikeudesta
useampiavuosia sitten nostettiin maamme valtiosäädyissä ja myöskin keskustelussa yleensä, vastustettiin lainparannuksia tässä
asiassa miltei yksinomaan itse periaatteen kannalta. Ja saadaanhan vieläkin kuulla sekä
historiasta, uskonnosta,
luonnosta ja filosofiasta vedettävän ilmoille syitä, joilla tahdotaan kerrassaan kumota koko vaatimus aviovaimon oikeudesta omistaa ja hallitatavaraansa
semmoisenaan.Mutta kuitenkin voipi selvään huomata, että erimielisyys tässä asiassa taipuu
muuttamaan
muotoa, siten ettäse,
jättämällä itse periaatteen syrjälle, yhä enemmän alkaa koskea niitä keinoja eli sitätapaa,
millä parannuksia voi- taisiinmatkaansaada,
joiden kautta ei ainoastaan miehen vaan myöskin vaimon oikeus tulisi tyydytetyksi.Keino,
jonka voimassa olevat lakisäädöksemme tässä asiassa suopi avio-vaimolle jossain määrässä säilyttää oi- keutta omaisuuteensa, on avio-ehto eli niinsanottu paktumi, kirjallinen sopimus, jonka mies javaimo,
ennen avioliitonsolmiamista, saavat
tehdä vastaisesta naima-osastaan pe- sässä. Tähän keinoonnyt
hyvin yleisesti yhä viitataan, kun kysymys tulee lainparannuksesta yllämainitussa asi-assa,
jamuistutetaan,
että sikäli vaan avioliittoa rakentavanainen tahtoo käyttää oikeuttansa varjellakseen omaisuut- tansa ja pidättääksensä sitä omassa
hallussaan,
niinn teh-
köön paktumin", kuten
sanat
kuuluvat. Ei ainoastaanne,
jotka tahtovat kokonaan pysyä kiinni tähänastisessa jär- jestelmässä,—
jonka kautta aviovaimo on miehensä hol- houksen alle asetettu—
vaan monetniistäkin,
jotkamyön-tävät parannuksia asiassa tarpeelliseksi, pitävät silmällä
asetusta
avio-ehdosta: edelliset hyväksyen sitä sen voimai- sena kuin senyt
esiintyy, jälkimäiset ehdoittaen siihen muutoksia. Viimemainittuihin on luettavaent.
prokuratori, hra Montgomery, joka onottanut
kysymyksen naineen vai- mon omistusoikeudesta kokonaisuudessaan puheeksi vii- meksi kokoontuneille säädyilleantamassa
prokurati-kerto- muksessaan.Koska
nyt
epäilemättä suuri arvo tulee olemaan sii- nä, missä suunnassa tätä kysymystä meidän maassammeruvetaan
käsittelemään*);
ja koska näyttääsiltä kuin aiot- taisiin silmällä pitää pääasiallisesti vaan sitä osaa lain-säädännössä,
joka koskee avio-ehtoa sekä sen perustuksella saatavia parannuksia, eikä itse järjestelmään kajota, tah- domme tässä Excelsior'in lukijoille tutuksi tehdä erään nykyään U. Suomettaressa olleen kirjoituksen, josta häm- mästyttävän selvästi ilmitulee,
mihin avio-ehto kelpaa ja kuinka vähäpätöinen sen merkitys käytännössä on. Kir- joitus on tehty erään lähetetyn kysymyksen johdosta ja on sitäkin enemmän merkillepantava,
kun U. S:n lain- tulkitsijana tässä esiintyneemies,
joka on lakitieteen pro- fessorina yliopistossamme—
ellemme aivan erehdy.Se kuuluu kokonaisuudessaan näin:
„
TJ. Suomettaren Toimitukselle.Eikö
nimismiehen,
joka oikeuden vahvistamallatuo-
miolla ryöstöönottaa
velallisen miehenomaisuutta,
ole ollenkaan huomioonotettava sitä,
että ei hänota
vaimon osaatavaroista,
jotka vaimolle kuuluu lain ja oikeuden vahvistaman avioehto-protokollan mukaan ja kun vaimolla ei ole voitu näyttää olevan osaa miehensä velkoihin eikä lupausta niihin yhtyä tavalla millään?*) On näet muistettava että 1885 vuoden valtiosäädyt ovat anoneetettä hallitus ensi valtiopäiviksi laatisi ehdotuksen asiassa.
24
Tämä kysymys johtuueräästä tapauksesta, joka
hil-
jakkoin tapahtui Itä-Suomen pitäjässä ja oli seuraava:
Nimismies tuli velallisen kotia ja kirjoitti kaiken vaimon omaisuuden miehen
velasta,
ehkä vaimo lautamiehen läs- näollessa näytti nimismiehelle hänen lakivoimaisen avio- ehto-protokollansa ja päätöksen, jossa nimenomaan maini- taan, mitkä esineet ja omaisuus kuuluu vaimolle ja että älköön niitä otettako miehen veloista—
tästä huolimattakirjoitti nimism. vaimon omaisuuden miehen velasta.
Nyt kun vaimo saa tästänimismiehen käytöksen jon- dosta käräjöitä ja menettää
omaisuuttansa,
nähdä vaivaa ja vaeltaa ympäri maan virastoja, niin olemme rohjenneet sentähden kysyä, kuinka todellakin on tämmöisen itseval- taisen virkamiehen menettely käsitettävä ja onko hänellä valta näin menetellä? Asiantuntematon.
Toim. vastaus. Asian valaisemiseksi täytyy meidän ensin tehdä selkoa
siitä,
mitä avio-ehdolla oikeastaan ym- märretään ja missä suhteessa avioehdon kautta eroitettu omaisuus on aviopesän velkoihin nähden: Avio-ehto on meidän lakimme mukaan välipuhe, jonka kautta mies ja vaimo ennen avioliiton solmimista sopivat vastaisesta nai-ma-osastansa
pesässä. Avio-ehdon kautta siis muutetaan sitänaima-osaa,
joka aviopuolisoilla onpesässä, joko siten että semmoistaomaisuutta,
joka muuten lain mukaan pi- täisi kuulua aviopuolisoin yhteiseen omaisuuteen, siitä sul- jetaan pois, taikka että lain mukaan aviopuolisoin yksityi- seksi omaisuudeksi luettavaa tavaraa julistetaan yhteiseksiomaisuudeksi. Tässä
nyt
on puhetta edellisestä avio-ehdon lajista. Sen avio-ehdon kautta oli semmoinentavara,
jossa lain mukaan molemmilla aviopuolisoilla olinaima-osaa,
tehty vaimon yksityiseksi eli erinäiseksiomaisuudeksi,
joka siis joutuu samaan asemaan kuin vaimon muu erinäinenomaisuus,
esimerkiksi hänen perimysmaansa, jossa miehellä ei ole naima-osaa. Nyt esiintyy kysymys: voidaanko sem- moista vaimon erinäistä omaisuutta missään tapauksessa käyttää miehen tekemien velkojen suorittamiseksi? Siihen täytyyvastata
myöntämällä,mutta
ainoastaan sillä ehdolla l:ksi että velka on yhteinen eli toisin sanoen ei ole syn-tynyt,
niinkuin laissa (11 1. 4 § N. K.)sanotaan,
miehen»erinäisestä
syystä ja menetyksestä" ilman vaimon »hyöty- mistä jaosallisuutta",
vaan tehty yhteiseksi hyväksi ja 2:ksi että velan suorittamiseksi ensinnä käytetään, sikäli kuin seriittää,
yhteistä omaisuutta eli toisin sanoen sem-moista,
jossa molemmilla aviopuolisoilla on naima-osaa.Missä määrässä *)
tuo
vaimon erinäinen omaisuus sittensaatetaan
sanottuin velkain suorittamiseksi käyttää, jä- tämme tällä kertaa siksensä. Huomattava nyt on että avioliiton aikana tehty velka aina katsotaan yhteiseksi, siis semmoiseksi, jonka maksamiseksi voidaan vaimon eri- näistäkin omaisuutta käyttää, ellei voida näyttäätoteen,
että se on jommankumman aviopuolison yksityinen. Jostaas
mies on tehnyt velan ennenavioliittoa,
katsotaan se hänen yksityiseksivelakseen,
ellei se ole tehty niinkuin laissasanotaan,
kihlaus- tahi hääkuluiksi.Nämät yleiset peri-aatteet, jotka ovat lausuttuina Naimiskaaren 11 luvun 2—4 §§:ssä,
antavat
johtoamyös puheen-alaiseen kysymykseenvastattaessa.
Jos ulosottomiehen on toimittaminen ryöstö velan
tähden,
jonka mies todistettavasti on tehnyt ennen avio- liittoa ja jota ei ole otettu kihlaus- tahi hääkaluja varten, ei olelainmukaista,
että hän panee ryöstöön semmoista tavaraa, joka avioehdon nojalla on vaimon erinäistä omaa.Jos
taas
velka onsemmoinen,
joka on tehty avioliiton ai-kana,
niin tulee hänen ensinnäottaa
ulos yhteiseen pe- sään kuuluvaa omaisuutta se on:semmoista,
jossa avio- puolisoilla onnaima-osaa,
sikäli kuin seriittää, mutta
sitten saa hän kyllä ryhtyä vaimon erinäiseenkin avio-eh-don kautta eroitettuun
tavaraan.
Eiole, näet,
ulosotto- miehen asia ruvetatutkimaan,
onko velkasyntynyt
aino-astaan
miehen »syystä ja menetyksestä" ilman vaimon»hyötymistä ja osallisuutta". Se on kylläksi hänelle tie- tää, että sanottu vaimon erinäinen omaisuus
saattaa
olla vastuun-alaisuudessa pesän yhteisestä velasta. Kun velka vaan on avioliiton aikana tehty, on ulosottomies täydel- leen oikeutettu katsomaan sitäpesänyhteiseksi, huolimatta vaimon vastaväitteistä. Jos vaimo tai joku muu senkal- taisissa tapauksissa arvelee vääryyttäkärsineensä,
on ta- vallinen meno että valitetaan ulosotostakuvernörille,
joka kuitenkin tuskin on mahdollinen asiaa päättämään, vaan*)Harvennukset ovatTJ. S:n.
26
on pakoitettu lykkäämään sitä riidan-alaisena tavalliseen oikeustoon.
Selvää on myöskin että
ulosottomies,
kun ei hän varmuudella tiedä ulosotettavastavelasta,
että mies on sen tehnyt ennenavioliittoa,
ei te'e itseänsä syypääksimoitteesen,
joshän,
kun yhteisen pesän omaisuus eiriitä,
ryhtyy tuohon vaimon erinäiseen tavaraan.Sivumennen sopii
mainita,
että vaimon omaisuus on aivan toisessaasemassa,
jos hän onsaanut
miehestänsä pesä-eron. Silloin ei saa ulosotto-mies ryhtyä siihen mie- hen avioliiton aikana tekemän velantähden,
ellei vaimo niinkuin miehensäkin ole sitoutunut sen maksamiseen taik- ka velka muutoin täytyy pitäämyösvaimon tekemänä (ks.asetus pesä-erosta marrask. 9 p:ltä 1868 § 13).
Sanotusta näkyy,
ettemme,
senverran,
kun asiasta lähettäjän kirjoituksen johdolla voi selkoasaada, saata
yhtyä lähettäjän moitteesen nimismiestävastaan.
Lopuksi pieni muistutus. Lähettäjä sanoo että pu- heena-oleva avioehto-kirja sisälti määräyksen, ettei vai- mon erinäistä omaisuutta saisi ottaa miehen veloista.
Semmoinen määräys ei ensinkään kuulu avioehtoon ja jos se todellakin oli avioehtokirjaan
pantu,
ei se voi vaikut- taa mitään kolmannen miehen lainmukaiseen oikeuteen saada ulos saatavansa." Näin U. S.—
Me näemme siis että avioehto-kirja
auttaa
vaimoa hänen omaisuutensa turvaamisessa ainoastaanjos
hän ryh-tyy
oikeudenkäyntiin. Itsessään sillä ei ole mitään voi- maa. Jatosiaan,
niinkauan kuin asiat tämmöisellä koh- dalla pidätetään ja vaan tarjotaan avioehto-kirja vaimolle käteen hyvitykseksi, ei ansaitse parannuksista puhua hänen omistusoikeudellisessa tilassaan avioliitossa. Kenenkä oi- keus omaisuuteensa on niin epävakainen, että se säännön- mukaisesti on käräjänkäynnillävahvistettava,
hänellä ei voi olla tästä oikeudestasuurta
iloa.Tämän lisäksi tulee
vielä,
että avio-ehtoa rakentaessa vaaditaan joukko temppuja, sitä laatua että josyksikään
niistä jätetääntekemättä,
on koko sopimus menettänyt voimansa. Tähän kuuluu: ensinnäkin että nainenottaa
selkoa josko hän on laillisessa ijässä tekemään avio-ehtoa ilman naima-miehen välitystä; että avio-ehto tehdään kir- jallisesti ja saapi kahden todistajan allekirjoituksen; että se tehdään ennen vihille menoa ja näytetään sille papille,joka vihkii ja jonka pitää panna nimensä sen
alle,
todis- tukseksi että se on ennen vihkimistä tehty;että se avonai- sena jätetään Raastuvan- taikka Kihlakunnanoikeuteen sii- nä paikkakunnassa, missä pariskunta onkuulutettu,
vii- meistäänkin kaksi kuukautta vihkimisen jälkeen.Naisen,
joka tahtoo avio-ehdontehdä,
pitääsiis,
jos mielii sopi- mukselle laillistavoimaa,
tarkasti huolta pitää kaikista näistä ulkonaisista tempuista.Ja
sitten,
kun hänen viimein on onnistunut kaikki tämäsuorittaa,
paljonko se häntä elämän käytännössä auttaa?N.
Muotikaavat.
(£)n mailma toki tuiki
narrimainen,
Kun sokeasti seuraa muotia!Siit enemmiten
syytetty
onnainen,
Ettei hän päästä voi sen kahleista.Jos miehet pukutavan säätää
saisi,
Niin silloin oisi toista— arvaat
kai—
Ei muodille niin paljon uhrattaisi.
—
Niin todellako lienee?
—
Vielävai!
MeilV ihan toista kokemushan sanoo:
Kun vaan se onpi miehen
vallassa,
Einaista,
tämä vaikka kuinkaanoo,
Hän tahdo päästäämuodin oikuista.Sun eikö ole
tuttu
nainenkurja,
Mi syntyi jalona ja vapaana,Vaan jota holhous itsepäinen,
hurja
On onnistunut kaavoinkahlita?
Tuo nainen Runotar
on,
jonka puku On miehen vallassa ehk' enemminJa arvostelijoitten suuri suku Sen tahtoo viedä muodin kahleisin.
Ja ajaksi sen onnistuukin
viedä;
Hän lasna säädöksiä tottelee;
Vaan
varttuneena
hän ei enääsiedä,
Ettf oudot kaavat häntä kahlitsee.Hän haltioissaan repii kappaleiksi Tuon muotipuvun, jota
kammoksuu,
Ja hennon vartalonsa kaunisteiksi Hänvalitsee,
mi sille soveltuu.Nyt vapahasti
jälleenhengähdellen,
Hän rientää vilkkahasentoimintaan,
Ja ihmislasten tiellä riemastellen Hän kylvää runsahastiruusujaan.
Vaan kahlehtijat,
tuota
kummastellen Ne voitettuina alkaa vaietaJa Runottaren kaava vähitellen Jo käsittää ja vihdoin
— ihailla;
Niin,
jopa heidänuutta ihaillessaan,
Se heistä jo on mallikelpoisaa,He taidetainta jälleen tavatessa
Tuon samaan kaavaan tahtoo pahoittaa.
Kuin monen tämä holhous
jo
lienee Parnassostamme karkoittanut pois, Miavujensa kautta,
kukatiennee,
Sen kaunisteeksi kerran tullut ois!30
Ois ehkä ylentynyt
kaunihiksi,
Jos kutsumustaan oisi
totellut,
Mut muotipuvut epämukaisiksi Kun hällekävi,
on hän luopunut.Ja ruusut, joilla ihmislasten tiellä Hän olis ohdakkeita peittänyt
—
Ne lieden ahnaat liekit saivat
niellä,
Eik? uusia hän koskaan keräillyt.Siis, taistelkaamme holhoutta
vastaan,
Mi taiteenvapautta
ehkäisee!Ei taide
hylkää
lemmittyälastaan,
Vaan sitä itse taiten ohjailee.Eikoskaan
runsautta
ihanteiden Saa mahtumahanihmiskaavoihin,
Vaan valinnassa taide-esineiden On taiteilija itse taitavin.
Niin kyllä,
veljet,
auttäkaatte naista Jo kerran muotikaavainikeestä,
Mut omaa orjuuttanne samanlaista Te vainokaatte ensi kädessä!
Emma
Anna
lapsellesi sivistystä, niin on hänen tulevaisuutensa turvattu.Tuo on
lause,
joka Kreikan ja Roman klassillisesta aikakaudesta asti läpi vuosisatojen on kaikunut isien ja äitien korvissa. Ja yhä syvempiin kansankerroksiin alkaa sivistyksentarve
tunkeutua. Moniäiti,
joka itse on saa- nut hyvin vähän sivistystä, ponnistaa viimeiset voimansa saadakseen lapsensa kouluun. Mutta jokaisella asialla on kaksi puolta. Rousseau'sta Strindberg'iin on ainatuon
tuostakin kuulunutääniä,
jotka kovinovat
vallitsevan si- vistyksen etuja epäilleet. Tunnettu on kuinka Rousseau innostutti aikakauttaan tunnussanallaan»retournons
a lanature!" Kulturi pois! Se on
kulturi,
joka ihmisen pi- laa. Yhtätunnettu
on kuinka moni meidän aikanammeon innostunut Strindbergin
teorioista,
niin että opettajan täytyy epäillä, josko siitä on mitään hyötyä, että hän ku- luttaa voimansa ja terveytensä nuorisoa opettaakseen ja vanhempien, josko he aivan turhaan koettavatopettaa
lap- silleen sivistyneitä tapoja, kun Amerikan indianit ja Afri- kan neekeritsanotaan saavuttaneen
paljon suuremmantay-
32
dellisyyden elämän kaikissa oloissa kuin koskaan oppinein Europalainen.
Jos luomme lyhyen vaikka pintapuolisenkin silmäyk- sen kulturin varjopuoliin, niin meidän täytyy myöntää, että Rousseau ja Strindberg
ovat
monessa suhteessa aivan oi- keassa. Verratkaamme ensin toiselta puolen raikkaan neekeritytön tahi omasta maastamme lappalaistytön, toinen kuumasta, toinen kylmästäilman-alasta,
ja toiselta puolen nuoren, sivistyneen, meidän aikamme kulturinaisen. Molem-mat edelliset
ovat
ilman-alansa vaatimuksien mukaan pue-tut
niin ettäruumis saa vapaasti kehittyä ja voimistua ja siten sukukunta pysyy terveenä. Viimeksi mainittu on pie- nuudesta asti ollut litistettynä ahtaasen kureliiviin. Hä- nen keuhkoihinsa ei milloinkaan olepäässytkylliksiilmaa,
hänen rintaluunsaovat
kokoon puristetut ja ruumiin si- simmät heikoimmat osat pahoin painuneet. Hän on kal- pea, hermoheikko ja silmänsä ilmoittavat kyllästymistä elä- mään jo sillä ijällä, jolloin hän tuskin tuntee elämästä mitään.Ajatelkaamme
taas
kotielämää. Talonpoikaiskansan keskuudessa ei mies tarvitse kapitalia mennäkseen naimi- siin. Kunterve
mies rakastuuterveesen naiseen,
niinhäntietää,
että he työllään voivat elättää itsensä ja perheensä, nimittäin niin kauan kuin hepysyvätahkeroina jaraittiina.Mutta sivistyneellä miehellä täytyy olla hyvin
suuret
var-mat
tulot ennenkuin hän uskaltaa naimisiin mennä, sillä kulturi ontuottanut
äärettömän paljon tarpeita, joista ta- lonpojat eivät tiedä mitään. Tästä epäkohdasta on kauheaseuraus. Jos ei olisi noita onnettomia kulturin tuottamia tarpeita, noita kullatuita ja silkkisiä huonekaluja, noita marmorista tehtyjä
veistokuvia,
öljymaalauksia, muodin mukaisia pukuja, pitoja, matkustuksia y. m. y.m.,
niin moni mies voisi jo nuorena perustaa omankodin,
joka häntä suojelisi mailman myrskyissämonesta
tuhannestahairahduksesta,
jonka uhriksi hän joutuu syystä ettei hä- nellä ole ollut varoja naimisiin mennä. Ja siis on kul- turi perikatoon syössytmonet
tuhannet nuoriamiehiä,
jotka ilman sitä olisivat pelastuneet.Jos tähän lisäämme sen levottoman hyörimisen ja pyörimisen, joka sivistyneessä maailmassa
vallitsee,
sen ali-tuisen idealin perään pyrkimisen ja teoriojen punnitsemisen ja
vertaamme
tämän levottoman elämän sivistymättömienkansojen hiljaiseen, rauhalliseen
elämään,
niin on Rous-seaun
ja Strindbergin voitto valmis. Lappalainen hoitaaporojaan
eikä huoli edes ilmanvaihdoksista,
sillä porot tulevat yhtä hyvin toimeen kovalla säällä kuin lauhkeal- lakin. Neekerit ja indianit kaivavat juurensa, poimivat metsäpuittensa hedelmät jaampuvat
otuksensa huolimatta siitä mitä muualla maailmassa puuhataan.Mutta,
niinkuin jo äskenmainittiin,
on jokaisella asialla kaksi puolta. Kulturi ontuottanut
suuria varjo- puolia,mutta
elkäämme sen vuoksi olko niin sangviinisia, että heitämme pois kokokulturin;
jos kulturihäviää,
mitä meillä silloin on jälellä? Indianein ja neekerien kannalle emme enää pääse, ja jos koetettaisiinkin poistaa omaisuu- den jako, työn jako j. n.e.,
niin ne tuskin olisivat pois-tetut
ennenkun muutamat voimallisemmat henkilöt alkai- sivat puuhata niitä jälleen, ja kohta ne olisivat entisessä voimassaan. Ei siis jää idealiksimuuta
kuin talonpoikais- säätymme, johon Strindbergkin näyttääturvauneen,
kun hän tahtoo osoittaa kulturinvastakohtaa,
vaikka ei se- kään suinkaan ole säilynyt kulturin vaikutuksilta.Tarkastakaamme
nyt
talonpoikaiskansaa,niin saammenähdä,
josko sen tila on niin kaikin puolin kiitettävä. Äs- ken viittasimme eräänsivistyneen luokanmätähaavaan,
epä- siveellisyyteen. Mutta jos luomme silmäyksen työkansan jokapäiväiseenelämään,
niin ei kauhumme suinkaan ole vähempi. Puhelkaamme vähän aikaa 8-vuotiaan lapsenkanssa,
niin saamme kuulla mitä hirveitä interiörejä hän jotuntee,
kuinka syvään hän jo on silmäillyt ihmiskunnan pahuuteen.On turhamaisuus sivistyneissä
suuri, mutta
ei se maa- kansassa ole pienempi, vaikka heidän makunsa ja vaati- muksensaovat
toisenlaisia. He pyrkivätsiihen,
ettäheillä olisi hyvin paljonvaatteita,
hyvin montahametta,
hyvin paljon makuuvaatteita j. n.e.,
ja sitä saadakseen tyttäretvarastavat
isältäänminkä;
ennättävät rahaa tahi rahaan vaihdettavaatavaraa.
Ja kuinka työkansa lapsiansa hoitaa? He
panevat
heidät seisomaan ennenkuin heidän luunsa voivat heitäkannattaa, antavat
heidän syödä sopimatonta ruokaa epä- määräisillä ajoilla,antavat
heidän vuoroon kärsiä kuu-muutta
ja kylmää j. n.e.,
sillä seurauksella että ainoas-34
taan terveimmät lapset jäävät eloon. Kaikki heikot kuo- levat pieninä.
Koska siis sivistymättömissä ihmisissä on yhtä pal- jon paheita kuin sivistyneissä, niin eivät siis viimemainit- tujen paheet ole seurauksia kulturista kuin väärin käsite- tystä kidturista. Elkäämme siis suinkaan heittäkö pois
kulturia,
vaan tarkastakaamme miten voisimme sitä pa-rantaa.
Ottakaamme tähän eräs historiallinen esimerkki.Ajatelkaamme kansainvaelluksien aikakautta. Silloin oli Roman kansa sivistynyt
kansa; mutta
rikkauksien ja muun menestyksen kautta olivat he vajonneet mitä kauneimpiin paheisin. Germanilaiset olivat silloin sivistymättömiä kan- soja,mutta
eivät suinkaan paheita vailla. Vaan Germania- laisten paheet olivat semmoistalaatua,
että niitä saattoi sivistyksen kautta poistaa. Niin pian kuin he alkoivat tie- dettä ja taidetta viljellä, ja heidän luontonsa jalostui,niin heidän täytyi inholla kääntyä pois entisistä tavoistaan. Janyt
tuli mailmaan uusia virkeitävoimia,
sillä Germanialai- sissa asui vielä raikasluontonsa,
joka sivistyksen kauttaoli jalostettu. Ja
nyt
he voivat vaikuttaa langenneisinRomalaisiinkin,
jotka eivät omin voimin olisi voineet pa- heistaannousta.
Meilläkin on semmoisia rakkaita voimia työkansas- samme. Ponnistakaamme kaikki voimamme antaaksemme kansalle enemmän sivistystä, niin että he luopuvat lias-
taan,
törkeistä puheistaan ja törkeistä tavoistaan jaotta-
kaamme sitte esimerkkiä heidän puhtaasta elämänhalustaan,
heidän yksinkertaisista elämän tavoistaan ja luonnollisesta päiväjärjestyksestään, että nimittäin yö jää yöksi ja päivä päiväksi.Elkäämme suinkaan heittäkö pois
kulturia, anta-
kaamme päinvastoin sivistyneelle luokallemme paljon enem- mänkulturia,
terveys-oppia, kansallistaloutta y. m. Opet- takaammeäideille,
ettähe turmelevat tyttäriensä terveyden ja sen kautta katkeroittavat heidän koko elämänsä silläettä kasvattavat heitä ahtaissa
vaatteissa,
vievät heitä pi- toihin jaantavat
heidän valvoa myöhään iltasilla. Opet- takaamme perheitten sekä isille ettääideille,
että mailma alkaa mennä ihan nurin semmoisentavan kautta,
että pi- detään suuria pitoja, joihinostetaan
kalliita ruokia ja vielä kalliimpia juomia, kutsutaan ihmisiä kokoon syömään ja juomaan silläseurauksella,
että sekä talonväki ettävieraatsanovat
pitojen loputtua:»on
toki hyvä, että tämäkin vel- vollisuus on täytetty ja kaikki ohitse." Miksi se on vel-vollisuus?
Mitä hyötyä noista pidoista on? Tuskaa ja vaivaa emännille jamonta
kertaa valvomisesta ja sopimat-tomasta ruuasta
pahoin voimista vieraille ja yhdeksässä tapauksessa kymmenestä lopullisesti konkurssi ja köyhyys.Tästäkin viimemainitusta epäkohdasta syytetään
kul-
turia ja aivan syystä. Mutta parantakaamme kulturi. Aset- takaamme seuraelämämme yksinkertaisemmalle ja niin sa- noaksemme henkisemmälle kannalle kuin se ainakin pikku kaupungeissa nykyaikaan on. Teroittakaamme lastemme
mieliin,
että he tulevaisuudessa tarkoin punnitsevat töit- tensä ja tapojensaseurauksia,
sanallasanoen,
että heistätulisi itsenäisesti ajattelevia ja itsenäisesti toimivia olen- toja. Jos vanhemmat sen
muistavat,
sopii heille kyllä sanoa: Anna lapsellesi sivistystä, niin on hänen tulevai-suutensa turvattu.
Elisabeth.
Kuvaus 1840-luvulta.
Äiti
ja Lotta-täti istuivat pienessä keltaisessa ruokasalissa parsimassa pöytävaatteita peson jälkeen. Korillinen silit-tämättömiä, mutta
huolellisesti kokoonpantuja pöytäliinoja ja servettejä oli heidänedessänsä,
ja ruokapöydän kulu- neella vahavaatteella oli kymmen-kahvi odottamassa. Kun Lotta-täti hetkeksi pistäytyitaloon,
ei tämän vieraan tulo koskaan talon toimia keskeyttänyt. Senpä tähden äiti is-tuikin siinä poikkipäin raidoitetussa
»rokkihameessa",
suu-riruutuinen,
vaaleansininen esiliina edessään. Pöydällä oliaivinalankavyhdit ja kuluneet
sormistimet,
ryytikorppukori, ruusuiset kupit ja lasimalja pienine sokuripaloineen, jotkanäyttivät siltä kuin hiiret olisivat niitä nakertaneet.
Lotta-täti sekoitti kahviansa lopuskaa kallistellen kup- piansa taiteellisella
tavalla,
ja joi sitä kiireesti. Sitten nän puhalsi sormistimeen ennenkuin sen painoi sormeensa jälleen, maiskutti hiljaa huuliaan ja sanoi:—
Kasvaan,
ei kipinettäkäänsikuria,
HeddaseniNoo,
pääsiäiseksi kai lähdette äidin luo?— Niin, näetkös, Lotta, —
sanoi äitihuoaten, —
tiedäthän,
että minä mielelläni lähtisin. Mutta ukkoni ei tahdo.—
Eitahdo,
ei tahdo! Sinun on tietysti toimitta- minen..niin,
että häntahtoo,
Heddaseni.Äidin lempeät kasvot synkistyivät hieman.
—
En koskaan nouse miestäni vastaan, tiedäthän sen, Lotta.—
Enkä minäkään. Totta mar sen verran muistan kat-kismustani,
mutta toista on vaikuttaa häneen. Pitää vai- kuttaamieheensä,
näetkös. . .
tietysti hyvässä tarkoi- tuksessa.—
Toivonpa sitä tekevänikin.— Niin, niin,
se on tietty,mutta
kun tullaan itseasiaan,
niin sinä aina oletniinlaimea. Eivoi sanoamuuta
kuin että sinä hyvässä tarkoituksessa vaikutatmieheesi,
jossaatat
hänen heittämään kaiken työnja touhun toistaiseksi lähteäkseen sinun kanssasi muutamaksi päiväksi Turkuun.Kenenkä kanssa hän korttia lyö, kun sekä ukko Bäckman että tohtori aina pääsiäiseksi lähtevät vävyjensä luo. Hän tulee istumaan unen horroksissa kaiket päivät piippu
suussa,
eikä se voi olla terveellistä ruumiille eikä humörille.—
Mutta kun ei hän tahdo lähteä.—
Sinä olet pöllö, Heddaseni. Tiedätkö kuinka minä saan ukkoni tahtomaan? Tiedätkö kuinka minä esim. sain aikaansen,
että Marie-Louisen häistä tuli päivällishäät eikäillallishäät,
vaikka ukkoni alussa jyrkästi sitä vas- tusti? Hänmutisi,
että kaikki tyttäremmeovat
tulleet vihityiksiillalla,
että päivällispidot vievät päivänhukkaan;
juuri kun on istuutunut työhön, täytyy ottaa partaveitsi käteensä ja hännystakki yllensä. Ja vanhat herrat tah-
tovat
lyödä korttia kynttilän valossa...
ja ties kaik- kia mitä hän lateli. Noniin,
minä myönsinkaikki, mutta
noin sivumennen sanoin
luulleeni,
että hän pitäisi enem- män päivällishäistä, jotta päästäisiin levolle tavalliseen aikaan. Ja toiseksi päivälliset sukulaisille tulisi halvem-maksi,
kuin illalliset kaikille tuttaville. Ja me voisimme käyttääomat
kalkkunamme (hän pitää paljon kalkkunan-paistista),
vaan illalliseksi ne eivät riittäisi.—
Ja seuraavina päivinä sanoin:—
Jos pitäisimme päi-vällishäitä,
niin meidän ei tarvitsisi kutsua Nuotalahden herrasväkeä (ukkoni ei voi niitäkärsiä), mutta
mitäpäsiitä,
koska tahdot illallishäitä.—
Taikka minä sanoin: Marie-Louise sanoi (hän on uk- koni lemmikki) mieluummin menevänsä vihille päivän kuin38
kynttilän
valossa, mutta
minäsanoin,
ettäisä ei sitä tahdo ja että hänen täytyy olla tyytyväinen.—
Naapuritsanovat,
ettätahdot ylpeilläillallis-häillä,
kertoohuusholli-mamselli,
että muka saisit kerskata vii- meisellä perinnöllämme. Mutta ihmiset lörpöttävät niin paljon. Mitä meidän tarvitsee huolia ihmisten lörpötyk-sistä,
sanoin minä.—
Ja usko pois, parin viikon kuluttua ukkoni tulee ja sanoo minulle:tiedätkös, muoriseni,
oikein asiaa apri-koittuani,
luulenpa parhaaksi, että pidämme päivällishäitä.— Mutta, ukkoseni,
emme pidä päivällishäitä!—
Pidämme kun pidämmekin. Minä tahdon.—
Mutta voinhan koettaa saadaostaa
pari kalk- kunaa lisäksi ja Marie-Louise saa tyytyävihkimiseen kynt-tilän valossa.
— Ei, ei,
minä tahdon että vietetään päivällishäitä, sen pituinen se.Ja päivällishäät siitä tubi.
Katsos,
niin kävi vaan sen vuoksi että vaikutin mieheeni. Sanonpa usein tyttä- rilleni: vaimo älköön koskaan pyrkikö herraksi talossa.Mies
on hänen päänsä. Mutta vaimo vaikuttakoon mie- heensäsiksi,
että mies tahtoo mitä vaimotahtoo,
ja sillä tavalla saavat molemmat tahtonsatäytetyksi.
Niin olenminä tehnyt, ja sentähden olemme aina eläneet onnelli-
sesti,
minä ja ukkoni.Lotta-täti puri poikki hienon kellahtavan aivinalan- gan, millä parsi tirkkuli-pyyhinliinaa, joka oli hänen sylis- sään, ja pudisti päätänsä voiton
riemussa,
jotta hiusverkko kankeine silkkinauha-kehineen vapisi.—
Mutta—■
väitti äiti epäillen—
minusta ei se ole oikein rehellistä.—
Rehellistäkö? Sinäpä olet kummallinen. Minun pitäisi kenties sanoa kaikkisuoraan,
esim. ystäväni, niin meidän pitäisi tehdä siitä ja siitä syystä. .
.? Eipäniinkään,
tiedäthän ettfeivät miehet semmoista kärsi. Sa- noihan mummo vainaja:„Minä
tahdon" siinä kaksisanaa,
joita vaimon ei koskaan ole käyttäminen,mutta „tahdotko
sinä?" olkoon aina hänen huulillaan.
—
Jospa aina sitämuistaisimme, —
arveli äiti kos- tein silmin.—
Se on kaunis ja tosiopetus.
— Niin, Heddaseni,
koska me vaimot emme saa sa- noa minätahdon,
pitää meidän ainakin toimittaaniin,
ettämiehet sitä
sanovat
meidän sijassa. Meidän on vaikuttami- nen, näetkös. Sinäet
voi arvata mitä kaikkia minä olen aikaan saanut juottamattoman vasikan höystykkeellä, jotaukkoni
kammoo! Sen avulla saimme uudenkuomi-reen,
minä sain ruskeata silkkikangasta ja Marie-Louise sai läh- teä Mikkelin markkinoille.—
Ensin varovasti esiintuon mitä tahdon—
noin sivu-mennen,
näetkös• —
ja kun ukkoni ei sitätahdo,
en häntä vastusta, myönnynhän vaan.—
Mutta seuraavain viikkojen kuluessa sanon ikään- kuin sattumalta kuinka kävisi jos minun tahtoni mukaanmeneteltäisiin,
joka tietysti ei tule tapahtumaan, koska ukkoni ei sitä tahdo. Ja sitten on juottamattoman vasi- kan lihaa ruoaksi viikon päivät, tietysti eri muodoissa ja minulta unohtuvat paidannapit ja kahvi iltapäivällä myöhästyy. Merkillistä on kuinkatuo
kaikki helpoittaa vaikutustani.—
Mutta enhän minä hyvälläomallatunnolla
voisaattaa
kotiaikäväksi,
saadakseni asiat kääntymään oman tahtoni mukaan.—
Kun tapahtuu miehen ja talon hyväksikö? Etköluule,
ettäKalle perästäpäin on hyvinkin tyytyväinen sekäuuteen
kuomirekeen ettäsilkkihameeseni—
miehethän aina pitävätsiitä,
että heidän vaimonsaovat
hyvästi puettuina—
ja Marie-Louisen markkinamatkaan
niinikään,
sillä tuolla matkalla pestattiinMikko,
johon Kalle nyt on niintyyty-
väinen. Yksi seikka sinulta ainaunohtuu, Heddaseni,
senimittäin,
että vaimo kyllä saa hallitamiestänsä,
kun vaan mies pysyy siinä luulossa että hän hallitsee vaimoa.Lotta-täti pusersi huulensa yhteen, otti silmälasit ne- nältään ja silitti
tukkaansa,
joka muodosti kaksi sileäksi kammattua soikeata pintaa kahden puolenotsaa.
—
Nyt täytyy minun juostakotia, muuten
Miinalta jäävät ohraryynit keittämättä. Tyttö on pitävinään viikkoamuka,
ukkoni sitä välttämättömästi tahtoo. Mutta mie- luimminteen
minä kaikki itse. Hän on kylläkiltti,
Mii-namme, mutta
mitä tuommoinen lapsi letukka ymmärtää?Eikä hänen vielä tarvitse mitään