• Ei tuloksia

Aina ajankohtainen Kantin filosofia

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Aina ajankohtainen Kantin filosofia"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

1/2014 niin & näin 149

kirjat

I

mmanuel Kantin (1724–1804) filosofian merkitys kasvaa sa- malla, kun hänen asemansa vahvistuu länsimaisen ajattelun his- toriassa. Tämä näkyy ennen muuta Kantia käsittelevän tutkimuskir- jallisuuden laajuudessa: monogra- fioita, antologioita ja artikkeleita julkaistaan valtavasti. Myös uusia laitoksia Kantin teoksista ilmestyy melko tiuhaan. Immanuel Kantin filosofian toimittanut Vesa Oit- tinen viittaa johdannossaan osuvasti

”Kant-teollisuuteen” (9).

Paljouden ongelma

Määrä ei tunnetusti korvaa laatua.

Kukaties todennäköisyys erinomai- selle Kant-tutkimukselle silti sa- malla kasvaa. Mahdollinen ongelma on, että hyvä hukkuu massaan siinä missä keskinkertainenkin.

Paljouden ongelma ei koske suomenkielistä Kant-kirjallisuutta.

Toki Kantia käsitteleviä kirjoi- tuksia on julkaistu suomeksi sekä erinäisissä kokoomateoksissa että tieteellisissä aikakauslehdissä. On Olli Koistisen johdantoteos Kant ja Puhtaan järjen kritiikki (Areo- pagus, 2008). Kantin filosofiasta tehdään tietysti opinnäytteitä.

Muutama käännöskin löytyy, vii- meisimpinä Kirjeenvaihtoa 1759–

1799 (Areopagus, 2010) sekä itse Puhtaan järjen kritiikki (Gau- deamus, 2013). Itse asiassa suo- menkielisen Kant-kirjallisuuden täydellinen luettelo ei varmaankaan olisi aivan lyhyt. Silti sen määrä on suhteellisen pieni. Tilaa on.

Sitä paitsi suomenkielisestä ma- teriaalista on helppo erottaa varsi- nainen Kant-tutkimus, jota myös Immanuel Kantin filosofia edustaa.

Pelkästään kotimainen esitys se ei kuitenkaan ole: kolmasosa kirjoitta- jista on ulkomaisia tutkijoita, joiden artikkelit on käännetty kirjaa varten.

Niistä puolet on julkaistu aiemmin, osa hiukan eri versioina.

Monipuolisesti

monipuolisesta ajattelijasta

Kokoelma on monipuolinen, niin on sen kohdekin. Kantin filosofinen tuotanto on suunnattoman laaja, ja siihen sisältyy koko joukko erilaisia aiheita ja erityisaloja. Oittisen ko- koelma vastaa haasteeseen hyvin.

Monen aiheen mukanaolo ei tunnu pakotetulta.

Teoreettisen filosofian alaan luettavissa kirjoituksissa käsitellään metafysiikan kritiikkiä ja mahdolli- suutta (Hartwig Frank, Toni Kan- nisto), logiikkaa (Anssi Korhonen

& Risto Vilkko) ja fysiikan filosofiaa (Ilmari Jauhiainen, Ernst-Otto On- nasch). Hankalia mutta yhtä kaikki keskeisiä erityisaiheitakaan, kuten transsendentaalista deduktiota ja ske- matismia, ei ole unohdettu (Markku Leppäkoski, Pentti Määttänen).

Käytännöllistä filosofiaa edustavat etiikkaa ja yhteiskuntafilosofiaa (Jussi Kotkavirta, Rebecka Lettevall, Josef Simon), uskonnonfilosofiaa (Sami Pihlström) ja taiteen filosofiaa

(Mari-Anne Virkkala) käsittelevät kirjoitukset.

Kantin kiinnostuksen kohteet eivät olleet läpeensä periaatteellisia.

Tästä hyvänä esimerkkinä käyvät ympäristötieteet, joiden historiassa Kantilla on merkittävä sija (Kari Väyrysen artikkeli). Merkittävä, joskaan ei yhtä mairitteleva, sijansa on myös erilaisilla rotuteorioilla va- listuksen ajan Euroopassa (Pauline Kleingeld).

Varttunut Kant oli tärkeä aika- laisvaikuttaja. Siksi on perusteltua, ettei kirjassa pysytellä tyystin nimi- henkilössä. Tilaa on jätetty Kantin suhteuttamiseen Herderiin (Tilman Borsche), Reinholdiin (Oittinen) ja Fichteen (Jauhiainen). On turha ihmetellä, miksi juuri nämä kolme henkilöä on valittu tarkastelun koh- teeksi. Heitä ei valittu siksi, että he olisivat ehdottomasti parhaat vaih- toehdot, vaan siksi, että vaihtoehtoja on lukuisia – niin mahtavan hen- kisen perinnön Kant jätti.

Metafysiikasta metafysiikkaan

Artikkelikavalkadin aloittaa Frank, joka osoittaa Kantin kriit- tisen kauden filosofian kahtalaisen luonteen: se oli sekä aiempaa metafy- siikkaa vavisuttava että uudenlaiselle metafysiikalle tilaa tekevä hanke. On hyvä, että tätä korostetaan, koska Kantia on liiankin helppo tulkita yk- sipuolisesti metafysiikan tuhoajana.

Toisaalta voi kysyä, mitä nimen- omaan perinteisestä metafysiikasta voi jäädä jäljelle, kun kritiikin aset- tamat rajoitukset otetaan tiukasti huomioon.

Lukijan on syytä varautua kä- sitteistön ajoittaiseen teknisyyteen.

Tästä johtuvien ongelmien mini- moimiseksi esimerkkien käyttö on ansiokasta erityisesti Kanniston kir- joituksessa, joka toimii myös hyvänä

Hemmo Laiho

Aina ajankohtainen Kantin filosofia

Immanuel Kantin filosofia. Toim. Vesa Oittinen. Gaudeamus, Helsinki 2013. 381 s.

(2)

150 niin & näin 1/2014

kirjat

johdatuksena synteettisen a priori -arvostelman käsitteeseen. Leppä- kosken kirjoitus sen sijaan on suun- nattu syvälle Kant-universumiin matkanneille, mitä korostaa se, että kirjoittaja esittää kehenkään viit- taamatta tiukkojakin kannanottoja tulkitsijoiden virheistä. Toisaalta kirjoitus toimii hyvänä apuvälineenä itse deduktion tarkasteluun, eikä klassikkotutkimusta tule toki jättää toisen käden lähteiden varaan.

Primäärilähteiden lisäksi sekun- däärilähteet on pääasiallisesti doku- mentoitu lukijaa palvelevalla tavalla.

Myös Kantin näkemysten suhdetta nykyfilosofiaan peilataan onnistu- neesti monessa artikkelissa, erin- omaisena esimerkkinä Korhosen ja Vilkon logiikka-artikkeli. Samalla ko- rostuu osuvasti, ettei Kantin filosofiaa

voida pitää minään oman aikamme ajattelusta erillisenä hankkeena.

Artikkelit tukevat toisiaan. Tämä on yhtäältä osoitus kirjoittajien asian- tuntijuudesta, sillä muuten käsiteltyjä erityiskysymyksiä tuskin olisi onnis- tuttu kontekstualisoimaan näin yh- denmukaisesti. Toisaalta tämä kertoo Kantin kokonaisvaltaisuudesta – ajat- telutavasta, jossa filosofian erityisalat eivät muodosta (metafysiikasta) erillisiä saarekkeita. Kotkavirta tuo tämän hyvin esille Kantin moraalifi- losofian keskeiset elementit esittele- vässä kirjoituksessaan.

Viime kädessä näyttää vieläpä siltä, että teoreettisen järjen alueelle kuuluva, perinteisen metafysiikan kannalta erittäin epäedullinen uu- denlainen metafysiikka on pitkälti alisteinen käytännöllisen järjen (mo-

raalin) metafysiikalle. Pihlström ar- gumentoi vahvasti tällaisen luennan puolesta. Hankaluutena tietysti on mahdollinen päätyminen ontolo- gisiin sitoumuksiin, jotka eivät ole ensin mainitusta näkökulmasta oi- keutettuja – jos kohta uskon asia on eri kuin tiedon asia. Joka tapauksessa esimerkiksi Jumala näyttää saavan Kantin etiikassa aseman, joka ei yksin teoreettisessa tarkastelussa ole mahdollinen. Tästä huolimatta en olisi lainkaan varma siitä, että Kant todella oli ”aidosti teisti” (248).

Muutama kriittinen huomio sekä loppuvaikutelma

”Havainnointi” (saks. Anschauung, lat. intuitus) pistää silmään, vaikka se onkin Prolegomenan suomennok- sesta tuttu. Sekaannuksen mahdol- lisuus välttämättä empiiriseen rep- resentaatioon eli havaintoon (saks.

Wahrnehmung, lat. perceptio) on ilmeinen. Juuri näin käy, kun pu- hutaan ”puhtaasta havainnosta” (97) silloin, kun pitäisi puhua puhtaasta intuitiosta.

Pari muuta lapsusta: ”Aisti- muksen ja ymmärryksen erottelu on Kantin transsendentaalifilosofian perustava olettamus” (21) – aisti- muksen (saks. Empfindung) sijaan tarkoitettaneen aistimellisuutta (saks. Sinnlichkeit). Kant ei pitänyt luentoja ”Dohnassa” (160) – Dohna istui Kantin luennoilla ja teki muis- tiinpanoja.

Kirjassa käsitellään käytännössä kriittistä filosofiaa. Kantin niin sa- nottua esikriittistä ajattelua lähinnä sivutaan yleisellä tasolla, mitä voi pitää epäsuorana väitteenä sen vä- hempiarvoisuudesta. Aiheiden kan- nalta suoranainen puute on silti, että Kantille mitä keskeisin aistimelli- suuden teoria jää tyystin sivuosaan.

Artikkelit vaativat lukijalta eri- laisia esitietoja. Yleisvaikutelmaksi kuitenkin jää, että iso osa kirjoituk- sista paitsi tukee alkutekstien ym- märtämistä myös madaltaa kynnystä kääntyä suoraan niiden pariin. Jo siksi tämä on tärkeä lisä suomen- kieliseen filosofiseen kirjallisuuteen.

Sitä paitsi Kant jos kuka on aina ajankohtainen.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Vaikka Kant piti Porthanin tavoin onnellisuutta tärkeänä tavoitteena ihmiselämässä, Kantin mukaan onnellisuus ei voinut olla universaalin, aina ja kaikkialla pätevän

Tässä ja vastaavissa kohdissa lukijan tulee olla erityisen tarkkana, sillä Kant tuskin tarkoittaa, että arvostelukyvyn sovelluskohde – edes sen reflektiivisessä

I mmanuel Kant linjaa Puhtaan järjen kritiikin usein lainatussa alaviitteessä, että ainoastaan sak- salaiset käyttävät sanaa estetiikka ilmaisemaan sitä, mitä muut

on sitä paitsi erityisen sopimatonta, koska se jo terminologisella tasolla antaa implisiittisesti ymmärtää, että Kantin tajunnan teoria olisi psyko- logistista

kautta. Tämä tarkoitti esimerkiksi Hegelille sitä, että filosofia ei saa ottaa Kantin kieltoja, erotteluja, moralisointeja ja kiinteitä kategori- sointeja ikään kuin

Kirjeet tarjoavat myös vakavaa filosofiaa riittämiin: Kantin terävimpien ai- kalaisten kanssa ruoditaan hänen filosofiansa olennaisimpia ajatuksia, kuten ajan ja

Lapsille ja nuorille suunnattu pedagoginen filosofia pakottaa näin ollen punnitsemaan myös filosofian itsensä vääjäämätöntä moniulotteisuutta: filosofia on selvästi

Puhtaan järjen kritiikki ei ole tutkimus tieto- teoriasta siitä yksinkertaisesta syystä, että tietoteoriaksi kutsuttua tieteenalaa ei ollut olemassa itsenäisenä